7.3.4 Bezwaar en beroep

Portefeuillehouder
Andries Heidema

Acties 2024

  1. Wij handelen bezwaarschriften en klachten vanuit een open houding en gericht op een goede communicatie, in een begrijpelijke taal. Indien nodig schakelen wij een mediator of onafhankelijke deskundigen in om te komen tot een duurzame oplossing.
  2. Wij benutten bezwaren, klachten en claims als leerpunten om het handelen van de provincie te verbeteren en adviseren intern over kansen voor verbeteringen.
  3. We streven ernaar om minstens 75% van de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn af te handelen. Daarbij houden we rekening met wettelijke verdagingsmogelijkheden en opschorting van de termijn in overleg met belanghebbenden.
  4. Wij voeren een onderzoek uit onder circa 100 bezwaarmakers over de tevredenheid over de gevolgde procedure en de genomen beslissing.

Inhoudelijke kleurscore

O

Inhoudelijke toelichting

1.2. en 3. In 2024 zijn 74% van de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn behandeld. De reden dat het streefpercentage (van 75%) net niet gehaald is, heeft te maken met de complexiteit van meerdere (langlopende)zaken, waarbij een termijnoverschrijding bijna niet te voorkomen is. Daarnaast neemt het aantal Woo-bezwaren toe. Dergelijke zaken kunnen erg bewerkelijk zijn en daardoor vatbaar voor termijnoverschrijdingen.

4. Eind 2024 zijn circa 200 bezwaarmakers benaderd in het kader van een klanttevredenheidsonderzoek. De uitkomsten daarvan zijn door een extern bureau, in het kader van een breder onderzoek naar de inrichting van de bezwaarprocedure binnen de provincie Overijssel, uitgewerkt in een rapport. GS zullen zich, mede aan de hand van de dat rapport, buigen over de (huidige) inrichting van de bezwaarprocedure en deze zo nodig aanpassen.

Financiële kleurscore

R

Financiële toelichting

Door de hoeveelheid, complexiteit en daarmee samenhangende termijnoverschrijdingen worden we vaker veroordeeld tot het betalen van proceskosten en schadevergoedingen. Hierdoor is er sprake van een geringe budgetoverschrijding van circa € 7.000 op deze prestatie. Deze overschrijding wordt opgevangen binnen kerntaak 7 'Kwaliteit openbaar bestuur'. 

Statenvoorstellen en -besluiten

  • Procedurebesluit bezwaar, administratief beroep en klachten 2019

Begrotingswijziging

  • Geen

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging

Resultaatbestemming

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Andries Heidema