3.5.6 Provinciaal programma landelijk gebied

Acties 2025

  1. Wij werken vanuit de Overijsselse 3*3 aanpak aan het uitvoeren van de maatregelpakketten conform de regeling provinciale maatregelen landelijk gebied (Rpml). Hiermee versterken we onze inzet op een toekomstbestendige landbouwsector en een leefbaar, economisch sterk en natuurrijk platteland.
  2. Wij verkennen samen met onze gebiedspartners en vanuit de 3*3 aanpak hoe voor de langere termijn de toekomst voor ons platteland vorm kan krijgen zonder een overkoepelend Rijksprogramma.

Inhoudelijke kleurscore

G

Inhoudelijke toelichting

Conform afspraak, informeren wij u over de stand van zaken van de uitvoering van de Maatregelpakketten. Zoals bekend, is met het vervallen van het NPLG en het transitiefonds, ook het PPLG vervallen. In juli 2024 heeft het Rijk wel middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van (door ons aangevraagde) Maatregelpakketten. Overijssel ontving hiervoor via een Specifieke uitkering Regeling provinciale maatregelen landelijk gebied (SPUK Rpml) € 234 miljoen. 

Het Maatregelenpakket van Overijssel bestaat uit drie pakketten:
Maatregel 1: Brede Integrale Aanpak (landbouw- en sociaaleconomische maatregelen)
Maatregel 2: Gebiedsprocessen (proeftuinen en koplopers)
Maatregel 3: Opbouw grond positie (voor afwaardering van grond)

In bijlage VI bij het Statenvoorstel is een overzicht opgenomen van de maatregelpakketten, de doelen, de planning en de beschikbare gelden. Het Statenvoorstel inclusief de bijlagen vindt u via de knop "Bijlagen" rechtsboven op de pagina.

Financiële kleurscore

G

Financiële toelichting

Wij verwachten dat de totale baten en lasten voor deze prestatie in 2025 € 21,5 miljoen hoger uitvallen dan begroot. De hogere lasten worden veroorzaakt doordat er middelen worden ingezet voor de realisatie van de maatregelpakketten. Via subsidieregelingen zijn er verschillende generieke maatregelen gestimuleerd. Tegelijk ontvangen de koploperprojecten via subsidies en inzet van mensen ondersteuning om van de verkenningsfase de stap te zetten richting de planfase. De hogere baten worden veroorzaakt door de toevoeging van de middelen uit de specifieke uitkeringen van het Rijk. 

GS-Begrotingswijziging/ onttrekking Regeling Specifieke uitkering (SPUK) provinciale versnellingsvoorstellen transitie landelijk gebied (L25)
In 2022 heeft het Rijk € 13,1 miljoen beschikbaar gesteld voor een aantal versnellingsvoorstellen die de provincie heeft ingediend bij het Rijk. In 2025 verwachten wij hiervan € 1,4 miljoen in te zetten. 

Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de SPUK-versnellingsvoorstellen (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.6 in 2025 te verhogen met € 1,4 miljoen.

GS-Begrotingswijziging/ onttrekking Regeling Specifieke uitkering (SPUK) uitvoering aanpak piekbelasting (L32)
In 2023 heeft het Rijk € 0,3 miljoen beschikbaar gesteld voor een aantal versnellingsvoorstellen die de provincie heeft ingediend bij het Rijk. In 2025 verwachten wij hiervan € 0,1 miljoen in te zetten. 

Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de SPUK-aanpak piekbelasting (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.6 in 2025 te verhogen met € 0,1 miljoen.

GS-Begrotingswijziging/ onttrekking Specifieke uitkering (SPUK) Regeling provinciale maatregelen landelijk gebied (RPML) (L35)
In 2024 heeft het Rijk € 233,5 miljoen aan middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van drie maatregelpakketten die de provincie heeft ingediend bij het Rijk. De beschikking voor deze middelen ontvingen wij na vaststelling van de begroting 2025. In 2025 verwachten wij hiervan € 20 miljoen in te zetten. 

Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking  uit de SPUK-Regeling RPML (baten) en exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.6 in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 20 miljoen.

Statenvoorstellen en -besluiten

  • Investeringsvoorstel PPLG 2024 PS24-000040 en besluit

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Maurits von Martels

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

Baten begrotingswijziging

21500

Lasten begrotingswijziging

21500