4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein

Acties 2025

  1. Wij beheren de concessies en contracten van het regionale openbaar vervoer met speciale aandacht voor rituitval, punctualiteit en sociale veiligheid.
  2. Wij begeleiden de implementatie van de nieuwe concessies voor de treindiensten Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO), Zwolle-Emmen en Almelo-Hardenberg (Vechtdallijnen).
  3. Wij bereiden de aanbesteding  van de OV concessie Twente voor en betrekken daarbij onder andere de reizigers en chauffeurs.
  4. Wij begeleiden de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.
  5. Wij vernieuwen met Flevoland en Gelderland de dynamische reisinformatiepanelen (DRIS) bij bushaltes en -stations.

Inhoudelijke kleurscore

O

Inhoudelijke toelichting

Actie 1
Van de lopende spoorconcessies vraagt die van Hengelo-Bielefeld in 2025 om extra aandacht. Om een faillissement van vervoerder eurobahn te voorkomen en om de continuïteit te waarborgen van de grensoverschrijdende spoorverbinding Hengelo-Bielefeld zijn extra financiële middelen noodzakelijk. De extra exploitatiekosten voor het jaar 2025 à € 0,8 miljoen worden eenmalig gedekt uit de kerntaak in de lopende begroting (prestatie 4.2.3) en uit een nog van eurobahn terug te ontvangen (boete)bedrag. Daaraan gekoppeld zijn afspraken met de Duitse OV-opdrachtgever NWL (Nahverkehr Westfalen-Lippe) over het verbeteren van de kwaliteit van de treindienst, met name op het Nederlandse deel van en naar Hengelo en Oldenzaal.

Actie 2
Voor de Vechtdallijnen (Zwolle-Emmen en Almelo-Hardenberg) wordt rond de zomer van 2025 de nieuwe concessiehouder bekend gemaakt. Met ingang van de nieuwe concessie, in december 2028, gaan ook op het traject Almelo-Mariënberg elektrische treinen rijden.
De lopende concessie voor de treindienst Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO), onderdeel van de openbaar vervoerconcessie Twente-ZHO, is met een jaar verlengd tot december 2028.

Actie 3
De aanbesteding is een jaar uitgesteld door de verlenging van de huidige concessie.

Actie 4
De wervingsacties starten nadat het OV op orde is.

Actie 5
Voor de vernieuwing van de resterende panelen is een aanbesteding opgestart.

Financiële kleurscore

O

Financiële toelichting

Als gevolg van de middelen die zijn toegevoegd aan de begroting in het kader van de motie Bikker verwachten wij vooralsnog voor 2025 een onderuitputting van € 4 - € 5 miljoen op deze prestatie. 

De kosten voor de concessies zijn verwerkt volgens de concessievoorwaarden en zoals ze via subsidies zijn verleend. De uitgangspunten voor de kosten en opbrengsten zijn:

  • Aantallen gebaseerd op de vervoerplannen voor 2025 (zonder rituitval);
  • Prijzen op voorlopig prijspeil 2025 (volgens de LBI systematiek);
  • Opbrengsten volgens de prognoses voor 2025 (volgens de ramingen van de vervoerders, inclusief de herijking van het studenten OV-reisrecht);
  • Geen incidenteel lagere kosten of hogere opbrengsten door boetes;
  • Geen incidenteel hogere of lagere kosten door subsidies van voorgaande jaren;
  • Een opbrengst van € 1,2 miljoen uit de verkoop van HBE in 2024, zie brief D2023-11-004538 van Gedeputeerde Staten.

Verbeterplan Openbaar Vervoer
Met uitzondering van autonome ontwikkelingen (bijvoorbeeld compensatie niet indexeren tarieven, nationalisering treindienst Hengelo-Bielefeld en herijking studenten reisrecht) die bijdragen aan de instandhouding van het openbaar vervoer zijn er slechts in beperkte mate extra lasten vanuit de Bikker-middelen opgenomen als gevolg van aanvullende maatregelen die bijdragen aan een verbetering van het openbaar vervoer. Mobiliteits

De onderuitputting op prestatie 4.2.3 zal over de tijd geleidelijk afnemen doordat de invoering van verbeteringen tijd vergt voordat deze zullen leiden tot aanvullende lasten. Voor het zomerreces zal Provinciale Staten separaat worden geïnformeerd over de stand van zaken. 

Treindienst Hengelo-Bielefeld 

Zie inhoudelijke toelichting. De nationalisering van Eurobahn betekent voor de Provincie Overijssel een extra kostenpost voor 2025 van € 0,8 miljoen. Dit kan eenmalig gedekt worden uit de kerntaak in de lopende begroting (prestatie 4.2.3) en uit een nog van Eurobahn terug te ontvangen (boete)bedrag.

Daarnaast is een deel van de exploitatie van Hengelo-Bielefeld incidenteel gedekt vanuit het aandeel van het Rijk in dit traject. De dekking hiervoor zit in de Reserve Mobiliteitsprogramma's. Bij de P-nota doen wij u een voorstel om het incidentele deel om te zetten naar structurele dekking vanuit de structurele ruimte binnen prestatie 4.2.3 (Bikker-middelen). Hiermee worden structurele lasten gedekt met structurele middelen. Dit draagt bij aan de continuïteit van de treindienst. De incidentele middelen die vrijkomen kunnen dan gebruikt worden om bij te dragen aan verbetering van het openbaar vervoer. Om dit ook voor 2025 te effectueren stellen wij u nu voor om € 1,5 miljoen minder te onttrekken uit de Reserve Mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en de lasten voor 2025 te dekken uit de structurele ruimte op prestatie 4.2.3. 

PS Begrotingswijziging

Wij stellen u voor om het budget voor prestatie 4.2.3 2025 te verlagen met € 1,5 miljoen en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve Mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer met hetzelfde bedrag te verlagen.

Specifieke uitkering decentraal spoor

Bij de decentralisatie van een aantal spoordiensten is afgesproken dat de minister van IenW een bijdrage levert ten behoeve van de dekking van het exploitatie- of beheertekort van de betreffende decentrale spoor- en tramdiensten. Deze bijdrage is nodig voor de instandhouding van deze diensten. We actualiseren bij deze monitor de ontvangsten in 2025, waardoor we € 1,6 miljoen aframen.

GS begrotingswijziging

Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 4.2.3 in 2025 budgettair neutraal te verlagen met € 1,6 miljoen. 

Statenvoorstellen en -besluiten

Statenvoorstel Ontwerp PvE kortlopende concessie Twente - ZHO
Besluit Ontwerp PvE kortlopende concessie Twente - ZHO
Statenbrief Publicatie aanbestedingsstukken OV concessie Twente - ZHO
https://overijssel.stateninformatie.nl/document/15135463/1

Website ervaarhetov.nl

Website RRReis.nl

Brief van GS over voortgang vervanging digitale informatieborden bij bushaltes

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Martijn Dadema

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

Baten begrotingswijziging

-1665

Lasten begrotingswijziging

-3172