4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer

Portefeuillehouder
Martijn Dadema

Acties 2025

  1. Wij zetten de elektrificatie van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal voort. Wij zetten de voorbereidende studies voor de lijn Almelo-Mariënberg voort.  Het Rijk heeft een financiële bijdrage toegezegd voor de elektrificatie van voornoemde spoorlijnen, uw Staten zijn daarover in 2024 per brief geïnformeerd. We zijn met het Rijk in gesprek om afspraken te maken over de jaarlijkse beheer- en onderhoudskosten hierbij. Voor de elektrificatie van de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal  blijven wij met partners in gesprek om de  elektrificatie ook hier mogelijk te maken.
  2. Wij zetten de (voorbereidingen op) elektrificatie van het spoor Enschede-grens (Gronau) voort. Tegelijk onderzoeken we de mogelijkheden om de treinverbinding Enschede-Gronau door te trekken richting Hengelo. De lobby voor een optimale verbinding tussen Zwolle en Münster wordt gecontinueerd. Samen met onze Duitse projectpartners kijken we naar de mogelijkheden om het spoor te verbeteren en de treindiensten verder te ontwikkelen. In dit proces werken we samen met de betrokken regio's in Nederland en Duitsland, ProRail en het Rijk.
  3. Wij zetten samen met projectpartners de verkenning naar de verbetering van het traject Zwolle-Meppel voort. Daarin betrekken we de mogelijkheden voor een eventueel station in Staphorst.
  4. Wij blijven met de NS in gesprek om de rechtstreekse verbindingen vanuit Twente naar de Randstad zo snel mogelijk weer in de dienstregeling opgenomen te krijgen.
  5. Wij blijven actief betrokken bij de ontwikkelingen rondom de Nedersaksenlijn. De elektrificatie van de spoorlijn Almelo-Mariënberg is onderdeel van de Overijsselse inzet om deze nieuwe verbinding mogelijk te maken.

Inhoudelijke kleurscore

G

Inhoudelijke toelichting

Financiële kleurscore

O

Financiële toelichting

Prognose
Op een budget van € 4,3 miljoen verwachten wij een onderbesteding van € 2 miljoen. Bij de jaarrekening zullen we hiervoor een voorstel doen tot resultaatbestemming. 

Spoor Zutphen-Hengelo
Voor de planfase voor Zutphen-Hengelo zijn we afhankelijk van ProRail. We verwachten dat de uitvoering van de planstudie door ProRail in 2026 plaats gaat vinden.

Spoor Enschede-Gronau
Langdurige afstemming met gemeente over gemeentelijke ambities zorgt voor vertraging van de studie waardoor de kosten later gemaakt gaan worden dan gepland.

Statenvoorstellen en -besluiten

  • Statenvoorstel Planuitwerking elektrificatie Almelo-Hardenberg
  • Statenvoorstel Planuitwerking elektrificatie Zutphen-Hengelo-Oldenzaal
  • Statenvoorstel Verkenning elektrificatie en doorkoppeling Enschede-Gronau
  • Informatiebrief PS voortgang elektrificatie spoorlijnen
  • Motie (Intercity) Verbetering bereikbaarheid Regio Twente
  • Informatiebrief inzake Schiphol - Twente
  • SV Verkenningsfase elektrificatie spoorlijnen
    Besluit Verkenningsfase elektrificatie spoorlijnen
  • Investeringsbesluit realisatie Almelo-Mariënberg

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Martijn Dadema

Begrotingswijziging

  • Vooraankondiging resultaatbestemming

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging