7.3.4 Bezwaar en beroep

Portefeuillehouder
Andries Heidema

Acties 2025

  1. Wij handelen bezwaarschriften en klachten vanuit een open houding en gericht op een goede communicatie, in een begrijpelijke taal. Indien nodig schakelen wij een mediator of onafhankelijke deskundigen in om te komen tot een duurzame oplossing.
  2. Wij benutten bezwaren, klachten en claims als leerpunten om het handelen van de provincie te verbeteren en adviseren intern over kansen voor verbeteringen.
  3. We streven ernaar om minstens 75% van de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn af te handelen. Daarbij houden we rekening met wettelijke verdagingsmogelijkheden en opschorting van de termijn in overleg met belanghebbenden.
  4. Wij voeren een onderzoek uit onder circa 100 bezwaarmakers over de tevredenheid over de gevolgde procedure en de genomen beslissing.

Inhoudelijke kleurscore

O

Inhoudelijke toelichting

Actie 3:

Door de hoeveelheid bezwaren die voortvloeit uit het windbeleid in combinatie met personele wisselingen binnen het cluster klachten & bezwaar, komt het percentage van 75% tijdig behandelde bezwaarschriften onder druk te staan.

Actie 4: 

Het onderzoek onder de bezwaarmakers is afgrond en heeft geresulteerd in een plan om de huidige bezwaarprocedure anders in te richten. Het streven is om per 2026 te starten met de vernieuwde werkwijze.

Financiële kleurscore

O

Financiële toelichting

Wij voorzien een beperkte overschrijding op dit budget doordat we meer dwangsommen moeten uitkeren dan begroot. In hoeverre daadwerkelijk sprake zal zijn van een overschrijding hangt af van gerechtelijke uitspraken en is moeilijk voorspelbaar. Bij de jaarrekening kunnen wij u definitief melden of en in hoeverre er sprake is van een overschrijding op dit budget.

Statenvoorstellen en -besluiten

  • Procedurebesluit bezwaar, administratief beroepen klachten 2019 2020/1102327

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Andries Heidema

Begrotingswijziging

  • Geen

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging