Verstedelijking en woningbouw
Om zicht te hebben op een gebalanceerde ontwikkeling voor de middellange termijn werken we met gemeenten, waterschappen en het Rijk aan verstedelijkingstrategieën voor de regio’s Twente en de Stedendriehoek. Daarnaast voeren we de verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle uit. In de verstedelijkingstrategieën kijken we integraal naar de opgave voor wonen, economie, mobiliteit, water, energie, voorzieningen en groen in deze drie dagelijkse stedelijke systemen.
Vanuit het Investeringsvoorstel Wonen en het Aanvullend Investeringsvoorstel Wonen werken we met onze partners aan het realiseren van voldoende woningen voor de juiste doelgroepen op de korte termijn. Tot nu toe hebben we in Overijssel, in tegenstelling tot de landelijke trend, de afgesproken woningbouwaantallen gerealiseerd. Ook dit jaar verwachten we de verhoogde aantallen uit de herijkte woondeals te halen. De uitvoering van de woondeals ondersteunen we met de instrumenten uit ons investeringsprogramma. We zien dat er veel belangstelling is voor deze regelingen. Gedeputeerde Staten leggen hierdoor het extra investeringsvoorstel uit de Perspectiefnota 2026 in december van dit jaar ter besluitvorming voor aan Provinciale Staten.
Openbaar vervoer
Voor de elektrificatie van Almelo-Mariënberg zijn de gesprekken met het Rijk op positieve wijze afgerond. We bereikten overeenstemming om de realisatie van elektrificatie op Almelo-Mariënberg in gang te zetten. Op 2 juli 2025 hebben Provinciale Staten (PS) met dit voorstel ingestemd. Hiermee is de weg vrijgemaakt voor de Bestuursovereenkomst met het Rijk, die op 6 oktober 2025 ondertekend is. De realisatie vindt voor aanvang van de nieuwe concessie in december 2028 plaats. Voor de elektrificatie van Zutphen-Hengelo-Oldenzaal hebben PS in september 2025 ingestemd met de financiering voor het opstarten van de Planuitwerking door ProRail.
Het Rijk heeft in 2025 ruim €1,9 miljard beschikbaar gesteld voor de Nedersaksenlijn. Hierdoor kan eind 2025 de Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) verkenning worden opgestart. De ondertekening van het Startdocument voor de MIRT-verkenning vond op 6 oktober 2025 plaats. De uitvoering van de kwaliteitsverbeteringen op Zwolle-Enschede zijn uitgevoerd. De zij-perrons in Heino en Raalte zijn gerealiseerd, waarmee de capaciteit is vergroot en de veiligheid op en rondom de stations is verbeterd.
De uitvoering van de dienstregeling gaat in 2025 over het algemeen beter dan in 2024. Er vallen minder ritten uit, bussen en treinen vertrekken minder vaak te vroeg en komen vaker op tijd aan. Er wordt echter niet in elke concessie structureel aan de norm voldaan wat betreft rituitval of punctualiteit. Het is noodzakelijk dat vervoerders zich structureel blijven verbeteren totdat zij tenminste aan de afgesproken normen voldoen. Daar werken de vervoerders hard aan. Door middel van de voortgangsrapportages die eens per kwartaal worden toegezonden, houden wij u geïnformeerd over de voortgang.
Ook zijn wij druk bezig het Ontwikkelplan OV, een plan dat moet gaan bijdragen aan doorontwikkeling en kwaliteit van ons OV-netwerk. De verwachting is dat wij deze uiterlijk voor het einde van dit jaar aan uw Staten kunnen aanbieden.
Provinciale infrastructuur
Het werk dat wordt uitgevoerd voor het beheer en onderhoud aan onze infrastructuur biedt kansen voor de opgaven op het gebied van klimaat, natuur en circulariteit. Die kansen gaan we benutten. We hebben tot doel dat in het beheer en onderhoud de aandacht voor klimaat, natuur en circulariteit structureel is geborgd. Dit draagt bij aan een robuuste en weerbare Overijsselse infrastructuur die tegelijkertijd ook een bijdrage levert aan de verbetering van de leefomgeving.
Bij de vervanging van de provinciale infrastructuur lopen we echter tegen een aantal risico’s aan rondom stikstofwetgeving, de aanwezigheid van staalslakken in de fundering van wegen en teerhoudend asfalt. Dit betekent dat grote reconstructies of ingrijpende verkeersveiligheidsmaatregelen niet of nauwelijks uitgevoerd kunnen worden. Hiervoor zoeken we per project oplossingen. Staalslakken hebben wij bijvoorbeeld aangetroffen als fundering in de N377 Hasselt-Lichtmis en in het asfalt van de N341 Denekamp-grens Duitsland. Dit nemen wij mee in de projecten.