Status prestaties

Kerntaak 5: Regionale economie

Kerntaak 5: Regionale economie

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Dit is hoe wij denken

Werken aan een toekomstbestendige regionale economie
Deze kerntaak heeft als ambitie onze regionale economie in Overijssel te behouden en verder te versterken richting een krachtige, weerbare en toekomstbestendige economie. Wij zien economie als een middel voor brede welvaart, dat bijdraagt aan maatschappelijke vraagstukken en waar het midden- en kleinbedrijf (mkb), met onze familiebedrijven het kloppend hart zijn. Als provincie, en samen met onze partners zoals Novel-T, Kennispoort Regio Zwolle, Ondernemershuis Stedendriehoek en Oost NL, stimuleren wij de ontwikkeling van een innovatieve economie. Daarmee zetten wij de toon en richting voor een economie die zich onderscheidt met haar bijdragen aan de maatschappelijke uitdagingen van onze tijd zoals gezondheid, energie, digitalisering, biodiversiteit, leefbaarheid van het landelijk gebied en circulariteit. 

Om deze ambitie te realiseren zetten wij als provincie een breed palet aan beleidsinstrumenten in en doen wij dit in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven, overheden, onderwijs- en kennisinstituten en andere partners. Wij stimuleren innovatie, geven ruimte om te ondernemen en werken mee aan een arbeidsmarkt met voldoende vakmensen en kenniswerkers. Wij werken doorlopend aan het verstevigen van een aantrekkelijk vestigingsklimaat om hoogwaardige bedrijven voor de regio's in Overijssel aan te trekken en te behouden en hun internationale concurrentiepositie te bevorderen. Dit vereist goed bereikbare werkplekken op strategische knooppunten en samenwerking met kennisinstellingen en innovatielabs. Op bestaande en nieuwe werklocaties koppelen we mogelijkheden om te werken aan maatschappelijke opgaven als energietransitie, vergroening en klimaatadaptatie. We versterken de detailhandel in centra van Overijsselse kleine steden en dorpen en dragen bij aan een optimaal vervoer van goederen en diensten in Overijssel. Detailhandel en vervoer zijn vanwege de relatie met de doelstellingen van kerntaak 1 Ruimtelijke ordening en waterbeheer, respectievelijk kerntaak 4 Mobiliteit, daar verder uitgewerkt. Tot slot versterken wij de vrijetijdseconomie, een sector die aanzienlijk bijdraagt aan de economie in Overijssel. We willen de potentie hiervan benutten, samen met beeldbepalende evenementen en onze culturele sector. Met deze gezamenlijke inzet dragen we bij aan een krachtige en toekomstbestendige economie en aan de brede welvaart van de inwoners van Overijssel.

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Dit is wat wij doen

5.1 Krachtige Economie

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Dit is wat wij doen - 5.1 Krachtige Economie

In ons coalitieakkoord ‘Schouder aan schouder 2023-2027’ gaan wij uit van een regionale economie die bloeit, toekomstbestendig en betekenisvol is: ‘Een economie die bijdraagt aan de welvaart en het welzijn van onze inwoners en samenleving. Een economie die positief bijdraagt aan én de kansen benut van maatschappelijke opgaven zoals energie, biodiversiteit, leefbaarheid en gezondheid’.

Wij zetten ons in om bij te dragen aan concurrentiekracht en verdienvermogen van ondernemers (prestatie 5.1.1 Bevorderen van de concurrentiekracht  en verdienvermogen van ondernemers in Overijssel), een attractief Overijssels vestigingsklimaat voor ondernemers (prestaties 5.1.2 Bevorderen van een attractief Overijssels vestigingsklimaat voor ondernemers, 5.1.4 Werklocaties provinciale participaties) en door te werken aan een toekomstgerichte economie (prestatie 5.1.3 Ontwikkelen van een toekomstgerichte economie). Met ons programma Regionale Economie investeren wij in het realiseren van deze ambities.  

Met het verstrekken van risicokapitaal aan Overijsselse ondernemers dragen wij bij aan het verbeteren van de toegang tot financiering (prestatie 5.1.5 Verstrekken risicokapitaal).  

5.1.1 Bevorderen van de concurrentiekracht en verdienvermogen van ondernemers in Overijssel

Het programma Regionale Economie 2024-2027 betreft prestaties 5.1.1., 5.1.2 en 5.1.3.

Prestatie 5.1.1 bestaat uit vier programmalijnen:

A. Het versterken van het regionale ecosysteem voor innovatieve startups en scale-ups

  1. Wij ondersteunen startups en scale-ups met huisvesting, financiering, coaching, ondernemerschap en het bieden van een netwerk in de drie regio’s van Overijssel. Zo dragen wij bij aan een nog betere ondersteuning voor Overijsselse startups, aan meer startups die doorgroeien naar de scale-up fase en aan een betere samenwerking tussen de regio’s. In 2025 verstrekken wij subsidie aan organisaties die zich bezighouden met het ondersteunen van de startups en scale-ups: ZWINC in Regio Zwolle, Ondernemershuis Deventer in de Stedendriehoek en Novel-T in Twente.  

B. Het toekomstbestendig houden van familiebedrijven

  1. Wij voeren het programma Family Next 2.0 uit en stimuleren een netwerk van familiebedrijven en jonge potentiële bedrijfsopvolgers. Wij stimuleren de rol van familiebedrijven in het versterken van brede welvaart in de provincie in samenwerking met het expertisecentrum Familiebedrijven van Hogeschool Windesheim.

C. Het stimuleren van export door het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) en het aantrekken van buitenlandse bedrijfsinvesteringen

  1. Wij stimuleren de acquisitie van bedrijven en de uitbreidingsinvesteringen van buitenlandse bedrijven samen met de regio’s Twente en Zwolle. Hiervoor zetten wij Oost NL in, de regionale ontwikkelingsmaatschappij. 
  2. Wij ondersteunen met het programma GO4EXPORT het MKB met de voorbereiding voor het exporteren van producten en diensten. Het GO4EXPORT programma begeleidt 200 bedrijven bij het internationaliseren.

D.  Het in stand houden en doorontwikkelen van de dienstverlening aan het Midden- en Kleinbedrijf (MKB)

  1. We zorgen voor een efficiënte ondersteuning aan het brede MKB, waarbij de vraag en behoefte van de ondernemer over innovatie en transities centraal staat. Wij bieden ondersteuning aan ondernemers via een bijdrage aan Oost NL, Novel-T, Ondernemershuis Deventer en Kennispoort regio Zwolle.  

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Erwin Hoogland

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

5.1.2 Bevorderen van een attractief Overijssels vestigingsklimaat voor ondernemers

Het programma Regionale Economie 2024-2027 betreft prestaties 5.1.1., 5.1.2 en 5.1.3.

Prestatie 5.1.2 bestaat uit twee programmalijnen:

A. Het erkennen, waarderen en behouden van vakmanschap en talent door de aansluiting van beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt 

  1. Wij dragen bij aan het waarderen van vakmanschap door initiatieven te ondersteunen van bedrijven en kennisinstellingen, waaronder het MBO, zoals bijvoorbeeld WorldSkills, op het gebied van techniek, zorg en onderwijs. Deze initiatieven vragen aandacht voor de waarde van vakmanschap en zetten in op het enthousiasmeren van jongeren en zij-instromers voor techniek.
  2. Wij dragen bij aan het aantrekken en scholen van nationale en internationale kenniswerkers en vakmensen op het gebied van techniek, zorg en onderwijs in samenwerking met bestaande netwerken waarbij we gebruik maken van cofinanciering in de Regio Deals.
  3. Wij stimuleren de ontwikkeling van een toekomstgerichte arbeidsmarkt door regionale leernetwerken in de provincie met elkaar te verbinden en door het stimuleren van initiatieven die mogelijkheden voor arbeidsbesparende maatregelen verkennen. 

B. Het toekomstbestendig maken van bestaande werklocaties en invulling geven aan een optimaal vestigingsklimaat 

  1.  Wij monitoren de uitvoering van de met de gemeenten gemaakte ‘Programmeringsafspraken bedrijventerreinen 2023-2026’ en werken in de regio's West-Overijssel en Twente samen aan de uitvoering van de kwantitatieve afspraken en kwalitatieve ambities.
  2. Wij investeren mee in projecten  van ondernemers en gemeenten die bijdragen aan toekomstbestendige werklocaties in Overijssel. Dit doen we onder meer door gebiedsgerichte investeringen door de Herstructureringsmaatschappij Overijssel

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Erwin Hoogland, Gert Harm ten Bolscher

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • Vooraankondiging resultaatbestemming

5.1.3 Ontwikkelen van een toekomstgerichte economie

Het programma Regionale Economie 2024-2027 betreft prestaties: 5.1.1., 5.1.2 en 5.1.3.

Prestatie 5.1.3 bestaat uit drie programmalijnen:

A. Het verduurzamen van het grondstoffengebruik door het circulair maken van productieprocessen en producten 

  1. Wij werken aan de doorontwikkeling van circulaire ketens met onze netwerken bestaande uit overheid, ondernemers en onderwijs rond textiel, kunststof, bouw&infra en maakindustrie.
  2. Wij verkennen de mogelijkheden voor een revolverend Overijssels Fonds voor Circulair MKB en maken een startnotitie voor ruimte voor circulaire economie. 

B. Het bevorderen van digitalisering in de maakindustrie en het brede Midden- en Kleinbedrijf

  1. Wij ondersteunen de digitalisering in de maakindustrie en het brede MKB. Dit gebeurt via de lopende programma's EDIH-Boost Robotics East-Netherlands en de AI-Hub Oost Nederland en via de digitaliseringsprojecten in de Regio Deals.

C.  Het stimuleren van onderzoek, ontwikkeling en innovatie bij het Midden- en Kleinbedrijf

  1. Wij stimuleren experimentele ontwikkeling en innovatie bij 50 tot 70 MKB ondernemers. Dit doen wij via haalbaarheidsprojecten en via R&D samenwerkingsprojecten van de Mkb-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT- regeling). Deze wordt gecofinancierd door het Rijk.
  2. Wij reserveren € 2 miljoen om bij te dragen aan Rijksinvesteringen voor onze provincie die gebruikt kunnen worden na uitwerking van het landelijke regeerakkoord.
  3. Wij herijken de Medtech Twente Agenda 2030 op basis van het coalitieakkoord, waarbij het accent in deze periode vanuit de provincie ligt op zorginnovatie. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Erwin Hoogland, Gert Harm ten Bolscher

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging

5.1.4 Werklocaties provinciale participaties

  1. Wij beheren de bestaande participaties Regionaal Bedrijventerrein Twente, Special Purpose Vehicle Stork en Technology Base.
  2. We heffen de gemeenschappelijke regeling Regionaal Bedrijventerrein Twente op.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Erwin Hoogland

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging

5.1.5 Verstrekken risicokapitaal

  1. Wij dragen financieel bij aan het Participatiefonds van Oost NL, monitoren de uitvoering en bewaken of dit past bij de provinciale maatschappelijke opgaven.
  2. Wij dragen financieel bij aan het Innovatiefonds Overijssel, monitoren de uitvoering en bewaken of dit past bij de provinciale maatschappelijke opgaven.
  3. Wij monitoren de uitvoering van de strategie van Wadinko en bewaken of dit past bij de provinciale maatschappelijke opgaven.
  4. Wij houden toezicht op de governance van onze fondsen.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Erwin Hoogland (Wadinko), Gert Harm ten Bolscher (Innovatiefonds Overijssel en Oost NL).

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

5.1.6 Retail

Het programma Retail heeft twee actielijnen, 'Kennisdeling en netwerk' en 'Versterken kleine steden en dorpen'. 

  1. We versterken de samenwerking in de Overijsselse centra van kleine steden en dorpen door het verlenen van tien subsidies op basis van met lokale partners afgesloten arrangementen.
  2. Voor het netwerk van Overijsselse gemeenten en centrummanagers organiseren we tien bijeenkomsten om kennis te ontwikkelen en te delen. We nemen deel in het brede landelijke kennisnetwerk, om hier ook de Overijsselse opgaven en belangen in beeld te brengen.
  3. We werken met de leden van het Retail Platform Overijssel (RPO) aan verdere professionalisering van de samenwerking.

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging

5.2 Vrijetijdseconomie

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Dit is wat wij doen - 5.2 Vrijetijdseconomie

De investeringsimpuls 2024-2027 ‘Overijssel, een gastvrije en aantrekkelijke bestemming voor bezoekers, bedrijven én bewoners’ zet in op het bevorderen van de balans tussen lusten en lasten van recreatie en vrijetijdsbesteding. We bevorderen het toekomstig verdienvermogen van de toeristische sector en versterken daarmee onze regionale economie (prestatie 5.2.1 Recreatie en vrije tijd).  Dit doen we door het stimuleren van bedrijven om te digitaliseren, te vergroenen en te verduurzamen en nieuwe arrangementen voor nieuwe gasten te ontwikkelen. Vrijetijdslandschappen bevorderen de spreiding van gasten en bewoners in ruimte en tijd. Het kenniscentrum Gastvrij Overijssel ondersteunt bedrijven, bezoekers en bewoners hierbij.

Evenementen dragen bij aan de levendigheid en aantrekkelijkheid van Overijssel voor inwoners, bedrijven en bezoekers. Dat vraagt om een evenementenbeleid met focus op de betekenis voor Overijssel, op toegankelijkheid voor een breed publiek en op de verbinding tussen landelijk en stedelijk gebied en tussen mensen.
In de periode 2025-2027 investeren wij in drie categorieën evenementen in Overijssel (prestatie 5.2.2 Festivals en evenementen):
1. Beeldbepalende cultuur- en sportevenementen;
2. Bijzondere Regionale cultuur- en sportevenementen;
3. Eenmalige en/of onvoorziene cultuur- en sportevenementen.

5.3 Betrekken andere financiers bij onze opgaven

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Dit is wat wij doen - 5.3 Betrekken andere financiers bij onze opgaven

Via de Regiodeals (prestaties 5.3.1 Regiodeals Twente en Zuid- en Oost Drenthe en 5.3.2 Regiodeals Zwolle en Stedendriehoek) werken we samen met het Rijk en de regio’s aan het versterken van de brede welvaart en pakken we gezamenlijk de opgaven in de regio’s aan. Brede welvaart omvat alles wat mensen van waarde vinden en het leven de moeite waard maakt. In ons beleid nemen we de brede welvaart van onze inwoners als uitgangspunt en streven we naar een economische ontwikkeling die rechtvaardig en verantwoord is.  

Verder ondersteunen wij bij voorstellen die in het kader van het Nationaal Groeifonds (prestatie 5.3.3 Nationaal Groeifonds) zijn gehonoreerd en de lange termijn groei van de Overijsselse economie bevorderen. 

Met onze provinciale cofinanciering Europese programma’s 2021-2027 zetten wij in op het benutten van de financiële fondsen vanuit Europa (prestatie 5.3.4 Europese programma's). Elke geïnvesteerde euro levert flink meer op voor Overijssel omdat naast de provincie ook EU, medeoverheden, kennisinstellingen en bedrijfsleven bijdragen aan projecten. Wij leveren een bijdrage aan maatschappelijke opgaven, en specifiek de regionale concurrentiekracht, door het benutten van de Europese mogelijkheden. Wij voeren mede regie op de Europese programma’s. In Europees verband werken Gelderland en Overijssel samen. 

5.3.1 Regiodeals Twente en Zuid- en Oost Drenthe

  1. Wij monitoren en werken mee aan de uitvoering van de Regio Deals in Twente en Zuid- en Oost-Drenthe.
  2. Wij beheren de lening van € 10 miljoen van het Nationale Fotonica Innovatieprogramma Photon Delta die wordt benut voor enerzijds productie-ontwikkeling en anderzijds de fabriek voor proefproductie van fotonische chips van New Origin. Daarnaast investeren wij via Oost NL met risicofinanciering in bedrijven die actief zijn in deze snel groeiende hightech markt.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Erwin Hoogland

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging

5.3.2 Regiodeals Zwolle & Stedendriehoek

  1. Wij monitoren en werken mee aan de uitvoering van de Regio Deals in Zwolle en de Stedendriehoek.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Erwin Hoogland

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • Geen

5.3.3 Nationaal Groeifonds

  1. Wij ondersteunen in het kader van project Beethoven de versterking van de chiptechnologie activiteiten in Overijssel via provinciale cofinanciering.
  2. Wij dragen bij aan de doorontwikkeling van Innovatiedistrict Zwolle door cofinanciering van regionale organisaties.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Gert Harm ten Bolscher

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • GS Begrotingswijziging

5.3.4 Europese programma's

  1. Wij voeren het programmamanagement uit voor het Overijsselse deel van de Europese Programma’s EFRO, Interreg en ELFPO/GLB-NSP 2014-2020 (afronding) en 2021-2027. Wij zien toe op tijdige realisatie van projecten en tijdige besteding van de Europese middelen via onze provincie. Via projecten wordt een bijdrage geleverd aan de ambities van Overijssel.
  2. Wij bevorderen dat Overijssel, en in het bijzonder het MKB, de Europese (thematische) fondsen benut. Dit bereiken wij door te informeren, te stimuleren, te faciliteren en (mede) te ontwikkelen. Dit doen we onder meer via samenwerkingsverband Think East Netherlands, hét innovatieprofiel van Oost-Nederland, het participeren in Europese netwerken als Vanguard, directe contacten met (MKB) bedrijven en andere partners in de regio en het organiseren van leergangen Europa voor collega’s, medeoverheden en kennisinstellingen.
  3. We volgen de ontwikkelingen en publicaties m.b.t. de nieuwe Europese begroting- en programmaperiode 2028 -2034 op de voet. We informeren en adviseren de organisatie hierover waar relevant en borgen, in samenwerking met Public affairs (prestatie 7.3.1 Doelen bereiken met partners), zo goed mogelijk de belangen van Overijssel binnen de toekomstige Europese fondsen en programma's.
  4. We informeren, enthousiasmeren en faciliteren de interne organisatie om meer gebruik te maken van de mogelijkheden van beschikbare EU-fondsen. We sluiten hierbij aan op de vastgestelde Europa agenda en prioriteiten. Wij realiseren dit onder meer door EU-advies- en begeleidingstrajecten voor beleidsprogramma’s op het gebied van lobby, (waarbij wij onder andere gebruik maken van het Huis  van de Nederlandse Provincies), fondsen en netwerken (het instrumentarium uit de Europa agenda) en het organiseren van de leergangen Europa. Cofinanciering vanuit Europese fondsen draagt bij aan de zogenaamde ‘multiplier’ van de provinciale investering: elke geïnvesteerde euro levert flink meer op voor Overijssel.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Erwin Hoogland

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

Financiën

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak voor zover er een bedrag in de begroting is opgenomen. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie PS/GS Begrotingswijziging of Resultaatbestemming Voorgestelde Begrotingswijziging/Resultaatbestemming Baten Lasten Saldo Financiële toelichting prestatie
5.1.3 Ontwikkelen van een toekomstgerichte economie GS Begrotingswijziging 0 0 0 0 Bundelen programmakosten Regionale Economie op 1 prestatie Wij stellen u om administratieve redenen voor de uitvoeringskosten voor het programma Regionale Economie te bundelen op 1 prestatie en een bedrag van €600.000 van uKvO prestatie 5.1.1 en €600.000 van uKvO prestatie 5.1.2 budgettair neutraal binnen de uKvO voor €1.200.000 te verplaatsen naar uKvO van prestatie 5.1.3. Deze begrotingswijziging wordt verwerkt onder "Overhead, Financiering en dekkingsmiddelen". Innovatie en digitalisering en programmakosten Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 5.1.3 een bedrag van € 350.000, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2025 naar 2026. Tevens een bedrag van €250.000 toe te voegen aan de jaarschijf 2027; de onttrekkingen uit de uKvO hier gelijktijdig mee te verhogen.
5.1.4 Werklocaties provinciale participaties GS Begrotingswijziging 2.700 0 2.700 2.700 1 - Technology Base In de Perspectiefnota 2026 is € 2,7 miljoen toegevoegd aan de uitvoeringsreserve KvO voor de toegezegde financiële compensatie aan de gemeente Enschede in het kader van afspraken omtrent Technology Base zoals die in 2018 zijn vastgelegd.  Deze compensatie had destijds betrekking op een bijstelling van het woningbouwprogramma van Enschede in 2012, dat destijds een gunstig effect had op de grondexploitatie van Technology Base en ten koste ging van de gemeentelijke grondexploitatie. Met de gemeente Enschede is overeenstemming om dit bedrag in 2025 uit te betalen en daarmee deze afspraak te effectueren.  Wij hebben besloten om de lasten voor prestatie 5.1.4 voor jaarschijf 2025 te verhogen met € 2,7 miljoen en dit ten laste te brengen van de uitvoeringsreserve KvO.   2- Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) Dit jaar is het ontwerp liquidatieplan opgeleverd. Dit plan voorziet in liquidatie per 31 december 2025.  Het liquidatieplan voorziet in overdracht van de grondexploitatie, erfpachtportefeuille, openbare ruimte, laad- en loskades en parkmanagementvoorzieningen. Verder wordt €3,5 miljoen gereserveerd voor de realisatie van een Smart Energy Hub. Het resterende eigen vermogen van de GR RBT wordt verdeeld, waarvan eerst 80% wordt uitgekeerd aan de deelnemers. Na afronding van de liquidatie wordt de eindafrekening opgemaakt en vindt uitkering aan de deelnemers plaats van het restant. Voor de provincie betekent dit een verwachte uitkering van circa € 3 miljoen. De uitkomsten van definitieve besluitvorming verwerken wij in één van de komende P&C documenten.
5.1.6 Retail GS Begrotingswijziging 400 0 400 400 Afdoening liggende en verwachte subsidie-aanvragen Toekomstgerichte bedrijfsterreinen  Op dit moment liggen er 5 nog niet behandelde subsidie-aanvragen en we verwachten er nog 6 te ontvangen. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het budget voor prestatie 5.1.6, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, in 2025 te verhogen met € 400.000, en tegelijkertijd het budget en de onttrekking aan de reserve in 2026 en 2027 met €200.000 per jaar te verlagen.
5.3.1 Regiodeals Twente en Zuid- en Oost Drenthe GS Begrotingswijziging 1.395 1.500 2.895 1.395 Regiodeal Twente (I) Cofinanciering Wij hebben subsidie verstrekt aan  onder andere Twents fonds vakmanschap. In totaal is er voor €1,2 miljoen meer aan subsidie verleend dan begroot. Wij hebben op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel besloten om een bedrag van € 1,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 5.3.1 van de begroting 2025. Hiermee kunnen de subsidiebeschikkingen in 2025 mbt de regiodeal Twente 1 worden gedekt.   Herbeschikking vrijval verstrekte subsidies Wij hebben vrijval uit de Regiodeal Twente (I) opnieuw beschikt.  De ingezet voor het MEDTECH Factory leidt tot een additionele lastneming van €1,1 miljoen.  Wij hebben op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel besloten om een bedrag van € 1,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 5.3.1 van de begroting 2025. Hiermee kan de subsidiebeschikkingen Medtech Factory in 2025 mbt de regiodeal Twente 1 worden gedekt.   Regiodeal Twente (II) Cofinanciering Provincie Wij kunnen minder eigen middelen wegzetten bij de cofinanciering dan begroot.  Er zijn minder projecten in de realisatiefase gekomen in de lijn Verduurzaming Bedrijfslocaties. Wij verwachten nu een bedrag van €1,1 miljoen te verstrekken. Dat is €1,6 miljoen lager dan begroot. In 2026 zetten we onze inspanning hierop voort. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 5.3.1 een budget van € 1,5 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2025 naar 2026. Regiodeal uitvoeringskosten Wij ramen de uitvoeringskosten toe aan de uitvoeringsperiode van de regiodeal. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het budget voor prestatie 5.3.1 in 2025, 2026 en 2027 te verhogen met €117.000  en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel in die jaren met hetzelfde bedrag te verhogen. C96 SPUK Regiodeal Twente (II)  Rijkscofinanciering De subsidieverlening is voorspoedig verlopen. Op dit moment verwachten wij een bedrag van €6,7 miljoen aan Rijkscofinanciering weg te zetten in 2025.  Dat is €1.500.000 miljoen hoger dan begroot.   Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 5.3.1 m.b.t. de Specifieke Uitkering C96 SPUK Regiodeal Twente (II) in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 1.500.000. Regiodeal Zuid-Oost Drenthe Via een Statenbesluit is ca €2,2 miljoen beschikbaar gesteld voor de Regio Deal Zuid-Oost Drenthe.  Dit bedrag wordt aan de kassier (provincie Drenthe) betaald in vier termijnen  over de jaren 2024, 2025, 2026 en 2027. Jaarlijks dus ruim vijf ton. De voorschotbetalingen lopen niet  synchroon met de kalenderjaren, en er was sprake van een opstartfase. Om de voorschotbetalingen gelijk te doen lopen met het budget hebben wij op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel besloten om een bedrag van € 479.208 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 5.3.1 van de begroting 2025 en gelijktijdig de jaarschijf 2028 met hetzelfde bedrag te verlagen.
5.3.3 Nationaal Groeifonds GS Begrotingswijziging -478 0 -478 -478 Nationaal Groeifonds  De uitvoering van een aantal van de projecten wordt niet eerder verwacht dan 2026. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het budget voor prestatie 5.3.3 in 2025 te verlagen met € 478.000 en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met hetzelfde bedrag te verlagen.  Tevens hebben wij besloten om de jaarschijf 2026 en de onttrekking uit de Reserve UKVO met hetzelfde bedrag van 478.000 te verhogen.
Totaal 4.017 1.500 5.517 4.017

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Kerntaak 5: Regionale economie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
5.1.1 Concurrentiekracht 0 - -0 0 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Afronding programma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond.  Het restant van het UKVO-budget  bedraagt €16.000 negatief. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten het budget voor de nieuwe prestatie 5.1.2  in 2025 te verlagen met € 16.000 en gelijktijdig de onttrekking aan deze reserve met hetzelfde bedrag te verlagen. Tevens wordt de overschrijding op het oude programma gecompenseerd door dit te verrekenen met de binnen de uKVO beschikbare middelen voor het nieuwe programma.
5.1.1 Concurrentiekracht -2.370 - 2.370 -2.370 Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT
5.1.1 Concurrentiekracht 96 - -96 96 Wijz. 203 Doorwerking adm. 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 203 Doorwerking adm. 2024 KT
5.1.2 Attractief Overijssel -163 - 163 -163 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Deze wijziging heeft betrekking op PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024
5.1.2 Attractief Overijssel -250 - 250 -250 PS wijz. 007 Perspectiefnota 2026 Deze wijziging heeft betrekking op PS wijz. 007 Perspectiefnota 2026
5.1.2 Attractief Overijssel -284 - 284 -284 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Deze wijziging heeft betrekking op GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024
5.1.2 Attractief Overijssel -2.350 - 2.350 -2.350 Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT
5.1.3 Toekomstgerichte Economie -326 - 326 -326 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Afwikkeling verplichtingen  MKB-programma  In 2024 zijn er verplichtingen aangegaan voor de start up residence (€10.000) en de G Topclusters MKB (€339.618). Om de in 2024 aangegane verplichtingen vanuit het MKB programma na te komen stellen wij u voor een bedrag ter omvang van deze verplichtingen mee te nemen naar 2025 en de hieraan gekoppelde uKVO-einddatum te verlengen naar 2027.  Wij stellen u voor  om een bedrag van €349.618 in de jaren 2025 (€176.000), 2026 (€98.618) en 2027 (€75.000) te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en gelijktijdig toe te voegen aan de jaarschijf 2025 tm 2027, prestatie 5.1.3 .  Subsidies UBS 6.13 Digitale en circulaire industrie Onder het plafond van UBS 6.13 is nog voor een bedrag van €150.397 aan subsidie-aanvragen ingediend.  Dit is oud uKVO. Wij stellen u voor een bedrag van €150.397 te onttrekken uit de uKVO en toe te voegen aan prestatie 5.1.3 van de jaarschijf 2025. UBS 6.13 kent meerdere deelplafonds en wordt uit meerdere prestaties bekostigd. Onder prestatie 5.5.5 stellen wij u een vergelijkbaar besluit voor tav de aanvragen onder het andere deelplafond ter omvang van €67.088. Wij stellen u voor om ook de looptijd van dit KVO-budget te verlengen tot en met 2025.  Afronding programma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond. Het restant van het UKVO-budget uit de oude coalitieperiode op prestatie 5.5.2 valt vrij ten gunste van de algemene middelen. Wij stellen u voor om een bedrag van €414.943 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, Financiering en Algemene Middelen".
5.1.3 Toekomstgerichte Economie -2.700 - 2.700 -2.700 Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT
5.1.3 Toekomstgerichte Economie -157 - 157 -157 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Afwikkeling verplichtingen  MKB-programma  In 2024 zijn er verplichtingen aangegaan voor de start up residence (€10.000) en de G Topclusters MKB (€339.618). Om de in 2024 aangegane verplichtingen vanuit het MKB programma na te komen stellen wij u voor een bedrag ter omvang van deze verplichtingen mee te nemen naar 2025 en de hieraan gekoppelde uKVO-einddatum te verlengen naar 2027.  Wij stellen u voor  om een bedrag van €349.618 in de jaren 2025 (€176.000), 2026 (€98.618) en 2027 (€75.000) te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en gelijktijdig toe te voegen aan de jaarschijf 2025 tm 2027, prestatie 5.1.3 .  Subsidies UBS 6.13 Digitale en circulaire industrie Onder het plafond van UBS 6.13 is nog voor een bedrag van €150.397 aan subsidie-aanvragen ingediend.  Dit is oud uKVO. Wij stellen u voor een bedrag van €150.397 te onttrekken uit de uKVO en toe te voegen aan prestatie 5.1.3 van de jaarschijf 2025. UBS 6.13 kent meerdere deelplafonds en wordt uit meerdere prestaties bekostigd. Onder prestatie 5.5.5 stellen wij u een vergelijkbaar besluit voor tav de aanvragen onder het andere deelplafond ter omvang van €67.088. Wij stellen u voor om ook de looptijd van dit KVO-budget te verlengen tot en met 2025.  Afronding programma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond. Het restant van het UKVO-budget uit de oude coalitieperiode op prestatie 5.5.2 valt vrij ten gunste van de algemene middelen. Wij stellen u voor om een bedrag van €414.943 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, Financiering en Algemene Middelen".
5.2.1 Recreatie en Vrije Tijd -29 - 29 -29 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 De Regio Deal Twente I (2019) loopt financieel goed, de meeste beschikkingen zijn inmiddels verstrekt. In 2023 is het restant te verklaren door projectaanvragen die niet zijn door gegaan en lagere vaststelling van beschikkingen die de afgelopen periode zijn verstrekt. Om de gemaakte afspraken met het Rijk, met betrekking tot cofinanciering, na te komen, hebben we besloten om het restant van € 0,37 miljoen mee te nemen naar 2024. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,37 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel van prestatie 5.2.1 en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
5.2.1 Recreatie en Vrije Tijd -126 - 126 -126 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 De Regio Deal Twente I (2019) loopt financieel goed, de meeste beschikkingen zijn inmiddels verstrekt. In 2023 is het restant te verklaren door projectaanvragen die niet zijn door gegaan en lagere vaststelling van beschikkingen die de afgelopen periode zijn verstrekt. Om de gemaakte afspraken met het Rijk, met betrekking tot cofinanciering, na te komen, hebben we besloten om het restant van € 0,37 miljoen mee te nemen naar 2024. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,37 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel van prestatie 5.2.1 en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
5.2.1 Recreatie en Vrije Tijd -1.000 - 1.000 -1.000 Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT
5.2.2 Festivals en evenementen -500 - 500 -500 PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025 Deze wijziging heeft betrekking op PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025
5.2.2 Festivals en evenementen -95 - 95 -95 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 SPUK C75 DUS Regiodeal Zwolle In 2024 werden de lasten op deze prestatie geheel ten laste gebracht van de hiervoor geoormerkte Specifieke uitkering.   We hebben €3,6 miljoen geraamd en €2,6 miljoen besteed. Dit leidt tot een onderuitputting van €1 miljoen.  De oorzaak ligt bij de vertraging van het project Engelenpad Spoorzone Zwolle.  Er is een verzoek tot verlenging aangevraagd tot 31 december 2025. De definitieve vaststelling van het project zal in 2026 plaats vinden. Tegelijkertijd hebben we ook minder onttrokken uit de Specifieke Uitkering waardoor het saldo nul is.  Wij hebben besloten zowel de baten als de lasten van prestatie 5.3.2 (voorheen 5.2.2) budgettair neutraal met €1 miljoen te verhogen in de begroting 2025  ten laste van bovengenoemde  SPUK.
5.3.1 Regiodeals Twente en ZO Drenthe -533 - 533 -533 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 De Regio Deal Twente I (2019) loopt financieel goed, de meeste beschikkingen zijn inmiddels verstrekt. In 2023 is het restant te verklaren door projectaanvragen die niet zijn door gegaan en lagere vaststelling van beschikkingen die de afgelopen periode zijn verstrekt. Om de gemaakte afspraken met het Rijk, met betrekking tot cofinanciering, na te komen, hebben we besloten om het restant van € 0,37 miljoen mee te nemen naar 2024. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,37 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel van prestatie 5.2.1 en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
5.3.1 Regiodeals Twente en ZO Drenthe -2.772 5.260 8.032 -2.772 GS wijz. 105 Monitor Overijssel 2025 I Regiodeal Twente II: provincie als co-financier De Provincie Overijssel is partner in de Regio Deals om bij te dragen aan het versterken van de brede welvaart in de regio. Wij co-financieren € 7,4 miljoen in de Regio Deal Twente II in projecten binnen de zes programmalijnen. In 2025 verwachten we afgerond € 2,8 miljoen bij te dragen waarvan het grootste deel zal gaan naar de lijn ‘Verduurzamen en ontwikkelen van bedrijfslocaties’.De programmalijn ‘Toekomstbestendig (MKB) bedrijfsleven’ zal voor een groot deel worden ingezet in 2025. Binnen de lijnen ‘Beïnvloeden school-, profiel- en studiekeuzes richting techniek’ en ‘Het benutten van ongekend talent’ worden voor 2025 twee projecten gefinancierd. Hiermee is de cofinanciering binnen deze lijnen afgerond. De twee lijnen ‘Zorg gericht op ouderen langer laten thuis wonen’ en ‘Preventie en aanpak chronische ziektebeelden’ zijn nog volop in ontwikkeling. Wij verwachten voor deze lijnen dit jaar rond de € 1,2 miljoen aan cofinancieringsvragen te ontvangen.  Raming Cofinanciering Regiodeal Twente Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 2,8 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 5.3.1 van de begroting 2025.  Specifieke Uitkering Regiodeal Twente 2023-2028 De Regio Deal Twente II richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van leven, wonen en werken in de regio Twente. Het Rijk heeft € 25 miljoen beschikbaar gesteld voor de Regio Deal, waar € 25 miljoen regionale cofinanciering tegenover moet staan. Met deze Regio Deal wordt er geïnvesteerd in projecten binnen de zes programmalijnen. In 2025 verwachten we afgerond € 5,3 miljoen van het Rijksgeld te investeren, waarvan het grootste deel zal gaan naar de lijn ‘Verduurzamen en ontwikkelen van bedrijfslocaties’.  Er is nog volop ruimte in de begroting voor de programmalijn ‘Toekomstbestendig (MKB) bedrijfsleven’. Binnen de lijnen ‘Beïnvloeden school-, profiel- en studiekeuzes richting techniek’ en ‘Het benutten van ongekend talent’ worden in 2025 diverse projecten ingediend.  Het beschikbare budget zal binnen deze twee lijnen naar verwachting in 2025 worden besteed. De twee lijnen ‘Zorg gericht op ouderen langer laten thuis wonen’ en ‘Preventie en aanpak chronische ziektebeelden’ zijn nog volop in ontwikkeling.  Raming Specifieke uitkering C96 Regiodeal Twente 2023-2028 Rijksdeel Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 5.3.1 m.b.t. de Specifieke Uitkering C96 Regiodeal Twente 2023-2028 in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 5,3 miljoen.
5.3.2 Regiodeals Zwolle & Stedendriehoek -2.000 - 2.000 -2.000 Wijz. 207 diversen maart 2025 2 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 207 diversen maart 2025 2
5.3.2 Regiodeals Zwolle & Stedendriehoek -10.000 - 10.000 -10.000 GS wijz. 102 Regiodeals Deze wijziging heeft betrekking op GS wijz. 102 Regiodeals
5.3.2 Regiodeals Zwolle & Stedendriehoek - 968 968 - GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 SPUK C75 DUS Regiodeal Zwolle In 2024 werden de lasten op deze prestatie geheel ten laste gebracht van de hiervoor geoormerkte Specifieke uitkering.   We hebben €3,6 miljoen geraamd en €2,6 miljoen besteed. Dit leidt tot een onderuitputting van €1 miljoen.  De oorzaak ligt bij de vertraging van het project Engelenpad Spoorzone Zwolle.  Er is een verzoek tot verlenging aangevraagd tot 31 december 2025. De definitieve vaststelling van het project zal in 2026 plaats vinden. Tegelijkertijd hebben we ook minder onttrokken uit de Specifieke Uitkering waardoor het saldo nul is.  Wij hebben besloten zowel de baten als de lasten van prestatie 5.3.2 (voorheen 5.2.2) budgettair neutraal met €1 miljoen te verhogen in de begroting 2025  ten laste van bovengenoemde  SPUK.
5.3.2 Regiodeals Zwolle & Stedendriehoek - 29.300 29.300 - GS wijz. 105 Monitor Overijssel 2025 I Bijramen van de Specifieke Uitkering J4 Regiodeal Zwolle II Na ontvangst van de subsidiebeschikking Regiodeal Zwolle II is er een eerste subsidieregeling opengesteld voor de toekenning van de Rijksbijdragen voor deze Regiodeal.  Wij verwachten in 2025 een bedrag van maximaal € 29,3 miljoen Rijksgeld te kunnen beschikken als kassier namens de partners in de Regio Zwolle.  Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 5.3.2 m.b.t. de Specifieke Uitkering J4 Regiodeal Zwolle II in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 29,3 miljoen  in 2025 en € 0,7 miljoen in 2028.
5.3.2 Regiodeals Zwolle & Stedendriehoek 2.000 - -2.000 2.000 Wijz. 207 diversen maart 2025 2 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 207 diversen maart 2025 2
5.3.3 Nationaal Groeifonds -322 - 322 -322 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Grondexploitatie  van het bedrijventerrein Technology Base De lasten zijn € 2,7 miljoen hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een stijging van de verliesvoorziening die wordt aangehouden voor het verwachte eindsaldo van de  grondexploitatie  van het bedrijventerrein Technology Base. Deze verhoging is noodzakelijk gebleken op basis van het vooruitzicht dat de huidige knelpunten voor kaveluitgifte (netcongestie en stikstofruimte) niet eerder dan 2031 zijn opgelost. Zie hiervoor ook de Kaderbrief (kenmerk PS25-000073) die door Technology Base op 25 januari 2025 aan Provinciale Staten is gestuurd. Voor deze ontwikkeling binnen de grondexploitatie van TecBase, is in de Algemene risicoreserve € 3,0 miljoen opgenomen. Wij stellen u voor om een beroep te doen op deze middelen en daartoe € 2,8 miljoen vanuit de Algemene risicoreserve toe te voegen aan de Algemene reserve.
5.3.4 Europese programma's -420 - 420 -420 PS wijz. 008 Monitor Overijssel 2025 I Europese Programma’s 2014-2020 Wij hebben aan het begin van de periode 2014-2020 ca. € 50 miljoen (cofinanciering) gereserveerd, daarbij is ook een indicatieve verdeling gegeven over de verschillende onderdelen (EFRO, INTERREG, POP, Thematische fondsen) en de 7 jaren van het tijdvak. In het Statenvoorstel (PS 2016/7) waarmee de € 50 miljoen cofinanciering is vastgelegd, is ook aangegeven dat er jaarlijks ruimte is om de indicatieve toedeling (budgettair neutraal) over programma’s en jaarschijven te herverdelen, omdat op voorhand niet precies te voorzien is hoe e.e.a. zich gedurende programmaperiode ontwikkelt. De afgelopen jaren is de eerste monitor als P&C instrument gekozen om het bestedingsritme aan te passen om zodoende het programma en de reserve met elkaar af te stemmen. De administratieve afwikkeling van de  Regionale Programma's (EFRO, Interreg en POP) ligt in handen van de Beheer Autoriteit. De afronding zal naar verwachting in 2026 of 2027 plaatsvinden. Tot die tijd worden er nog kosten gemaakt voor programmabureaukosten en eventuele verrekening van toegezegde cofinanciering.   Op basis van de huidige inzichten stellen wij u de volgende wijziging van het bestedingsritme voor. 2025 € 0,7 miljoen verhoging 2026 €   17.658 verhoging 2027 €    77.658  verhoging Europese programma's 2021-2027 Voor de Europese Programma's 2021-2027 is een bedrag van € 59 miljoen (cofinanciering) gereserveerd, daarbij is ook een meerjarige indicatieve verdeling gegeven over de verschillende onderdelen (EFRO, INTERREG, POP/NSP, Thematische fondsen en Water). In het Statenvoorstel (PS/2021/11033) is de € 59 miljoen cofinanciering vastgelegd en is ook aangegeven dat er jaarlijks ruimte is om de indicatieve toedeling (budgettair neutraal) over programma’s en jaarschijven te herverdelen, omdat op voorhand niet precies te voorzien is hoe e.e.a. zich gedurende de programmaperiode ontwikkelt.Om de € 59 miljoen cofinanciering maximaal in te zetten binnen de Europese programma’s stellen wij een begrotingswijziging van de begroting 2025 en de meerjarenraming voor. Er wordt geen geld gevraagd, per saldo is het voorstel budgettair neutraal. Deze wijziging is nodig om de hoogte van de besteding over de komende jaren te actualiseren. We passen hierbij het bestedingsritme aan op basis van de nu nog beschikbare middelen in de Reserve Europese programma's. Voor 2025 vragen wij een verlaging van de jaarschijf van € 0,3 miljoen. Reden hiervoor is een jaarlijkse bijstelling van de ramingen ten opzichte van de ritmiek dan waar ten tijde van de PS nota (PS/2021/11033)  vanuit werd gegaan.  De besteding van deze middelen verschuift dan ook naar de komende jaren. Het totaal beeld is dan als volgt:   2025 € 0,3 miljoen verlaging 2026 € 1,7 miljoen verhoging2027 € 2,4 miljoen verhoging2028 € 2,7 miljoen verhoging2029 € 3,0 miljoen verlaging Wij stellen u voor om het budget 2025 voor de totale Europese Programma’s (prestatie 5.3.4) in de begroting 2025 met € 0,4 miljoen te verhogen (+/+ € 0,7 voor het programma 2014 tot en met 2020 en  -/-  € 0,3 miljoen voor het programma 2021 tot en met 2027) onder gelijktijdige verhoging van de onttrekking aan de  Reserve Europese programma's van prestatie 5.3.4. Voor 2026 t/m 2029 stellen wij u de  mutaties voor zoals hierboven benoemd. Aangezien de meerjarige cofinancieringsbehoefte niet op voorhand voor de gehele periode is vast te stellen is enige flexibiliteit nodig. In het statenvoorstel Provinciale cofinanciering Europese programma’s (PS/2021/110330) heeft u bepaald dat wij kostenneutraal maximaal 10% van het beschikbare budget mogen herverdelen over de programma’s. Wij maken van deze door u toegekende bevoegdheid gebruik door een bedrag van € 1,5 miljoen te herverdelen van het Interreg programma naar het EFRO-programma inclusief de algemene kosten.
5.3.4 Europese programma's 319 - -319 319 Wijz. 205 diversen januari 2025 2 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 205 diversen januari 2025 2
5.3.4 Europese programma's 58 - -58 58 Wijz. 209 Voorjaarsronde personeel Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 209 Voorjaarsronde personeel
5.3.4 Europese programma's -319 - 319 -319 Wijz. 205 diversen januari 2025 2 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 205 diversen januari 2025 2
5.3.4 Europese programma's -58 - 58 -58 Wijz. 209 Voorjaarsronde personeel Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 209 Voorjaarsronde personeel
5.1.6 Retail -675 - 675 -675 GS wijz. 105 Monitor Overijssel 2025 I Deze wijziging heeft betrekking op GS wijz. 105 Monitor Overijssel 2025 I
5.1.6 Retail 675 - -675 675 Wijz. 212 diversen juni 2025 tab 1t/m 4 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 212 diversen juni 2025 tab 1t/m 4
5.1.6 Retail -38 - 38 -38 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Deze wijziging heeft betrekking op GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024
5.1.6 Retail -675 - 675 -675 Wijz. 212 diversen juni 2025 tab 1t/m 4 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 212 diversen juni 2025 tab 1t/m 4
5.1.6 Retail 557 - -557 557 Wijz. 217 Diversen september Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 217 Diversen september
5.1.6 Retail -557 - 557 -557 Wijz. 217 Diversen september Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 217 Diversen september
5.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -400 - 400 -400 PS wijz. 007 Perspectiefnota 2026 Deze wijziging heeft betrekking op PS wijz. 007 Perspectiefnota 2026
5.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn 177 - -177 177 Wijz. 209 Voorjaarsronde personeel Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 209 Voorjaarsronde personeel
5.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn 0 - -0 0 Wijz. 209 Voorjaarsronde personeel 2 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 209 Voorjaarsronde personeel 2
5.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -195 - 195 -195 Wijz. 211 diversen mei 2025 2 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 211 diversen mei 2025 2 KT
5.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn 62 - -62 62 Wijz. 214 zomerronde personeel Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 214 zomerronde personeel
5.1.4 Werkloc. provinc. participaties -241 - 241 -241 PS wijz. 008 Monitor Overijssel 2025 I Technology Base ExploitatietekortDe gewijzigde begroting 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling Technology Base kent een negatief  begrotingssaldo van € 474.000. De beide deelnemers (Provincie Overijssel en Gemeente Enschede) nemen, conform afspraak, ieder 50% van  dit tekort voor hun rekening. In onze begroting is hiervoor reeds € 53.000 begroot. Wij stellen voor aanvullend € 184.000 beschikbaar te stellen ten laste van de algemene middelen. Dit tekort is grotendeels structureel van aard en sluit aan bij het beeld dat in 2022 aan u is gecommuniceerd bij de uitkomsten van de evaluatie Technology Base (kenmerk 2022/1109053).   Wij stellen u voor om het tekort van € 184.000 net als voorgaande jaren incidenteel te dekken uit de algemene middelen en een structurele oplossing te betrekken bij het gesprek met uw Staten over het toekomstperspectief van de luchthaven. Voorziening resultaten gebiedsexploitaties (Tec Base)Onze verliesvoorziening voor de grondexploitatie van Technology Base baseren wij op basis van een netto contante waarde. Hierdoor wordt deze voorziening jaarlijks verhoogd met 2%. Bij de jaarrekening 2024 is de verliesvoorziening toegenomen tot € 13 miljoen en daarmee neemt het benodigde bedrag voor deze jaarlijkse verhoging met € 57.000 toe. Wij stellen u voor om de lasten voor prestatie 5.1.4 voor jaarschijf 2025 te verhogen met € 57.000 en dit ten laste te brengen van de algemene middelen. Het meerjarige effect van deze mutatie wordt verwerkt bij de Begroting 2026.
Totaal -25.612 35.528 61.139 -25.612