4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid
Acties 2025
- Wij (mede) financieren gemeentelijke en provinciale infrastructurele projecten om de verkeersveiligheid te verbeteren volgens de afspraken uit het gezamenlijk opgestelde uitvoeringsprogramma. We dragen op deze wijze bij aan de uitvoering van het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030, gezamenlijk met het Rijk.
- Wij werken samen met de gemeenten aan Uitvoeringsprogramma's Verkeersveiligheid gebaseerd op de risico gestuurde aanpak.
- Wij stellen een actieplan voor het verbeteren van de verkeersveiligheid voor onze provinciale wegen op en starten met de uitvoering.
- Wij voeren lobby richting Rijk voor realisatie van alle maatregelen die nodig zijn om de hele N36 verkeersveilig te maken, nu gebleken is dat het rijksbudget voor de aanleg van een fysieke rijbaanscheiding op de N36 niet toereikend is. Wij adviseren over de door Rijkswaterstaat op te stellen planuitwerking voor de benodigde maatregelen op de deze weg, brengen hierbij mogelijke meekoppelkansen in en stimuleren daar waar mogelijk de voortgang.
- Wij ontwikkelen een visie op rijsnelheden en werken een beleidslijn landbouwverkeer op provinciale wegen uit.
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
Actie 3
Het actieplan is in concept opgesteld. Samen met de eenheid Wegen en Kanalen voeren we analyses en haalbaarheidsonderzoeken uit om meer zicht te krijgen op de belangrijkste risico's. De voorbereidingen voor verkeersveiligheidsmaatregelen vergen meer tijd, waardoor een aantal maatregelen dit jaar nog niet tot uitvoering komen.
Actie 4 N36 fysieke rijbaanscheiding
Bij de Monitor 2025-I hebben we u geïnformeerd dat, mede door onze stevige lobby samen met de regio richting de minister en de Tweede Kamer, er extra geld is gekomen voor de N36 (€ 115 miljoen). Hier kunnen we zeker verder mee. Helaas is het nog niet voldoende voor onze voorkeursaanpak voor het geheel (op het gehele wegvak de verkeersveiligheid verbeteren). Daarom zetten we de lobby voort en zoeken samen met het Rijk en de regio naar alternatieve uitvoeringsmogelijkheden om toch een zo lang mogelijk gedeelte aan te kunnen pakken.
Financiële kleurscore
Financiële toelichting
Prognose
Op een budget van € 5,9 miljoen verwachten wij geen onderbesteding, na het doorschuiven van onderstaande middelen.
De voorbereidingen voor verkeersveiligheidsmaatregelen vergen meer tijd, waardoor een aantal maatregelen dit jaar nog niet tot uitvoering komen. Er zijn concrete plannen in voorbereiding die echter later tot uitvoering komen. Daarom schuiven we de middelen door naar 2026. We verwachten dat het gaat om € 0,55 miljoen.
GS begrotingswijziging
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 4.5.1 een budget van € 0,55 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2025 naar 2026.
Project N377 Hasselt – De Lichtmis
Vanuit het project N377 is gewerkt aan optimalisaties in het kader van verkeersveiligheid. Dit gaat bijvoorbeeld om rijbaanverbreding en bochtverruiming. Vanuit de coalitiemiddelen voor verkeersveiligheid is budget beschikbaar gesteld voor deze aanvullende maatregelen. Daarom wordt voorgesteld om een bedrag van € 0,45 miljoen beschikbaar te stellen voor deze investering en over te hevelen naar de Reserve dekking kapitaallasten activa, prestatie 4.7.3 'vervangen provinciale infrastructuur'.
PS begrotingswijziging
Wij stellen u voor de lasten van 4.5.1 Stimuleren fietsgebruik met € 0,45 miljoen te verlagen en hetzelfde bedrag toe te voegen aan de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA). De storting in de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA) worden bij kerntaak 20 verwerkt.
Voor de realisatie van het project wordt bij prestatie 4.7.3 voorgesteld het benodigde investeringskrediet bij te ramen.
Statenvoorstellen en -besluiten
Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn DademaBegrotingswijziging
- GS Begrotingswijziging
- PS Begrotingswijziging