Status prestaties

Begrote lasten 0

Gerealiseerd 0

Ruimte 0
Inleiding en statenvoorstel

Inleiding en statenvoorstel

Status prestaties

Begrote lasten 0

Gerealiseerd 0

Ruimte 0

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Voor u ligt de Monitor I van 2021. In deze Monitor rapporteren wij over de afwijkingen en wijzigingen ten opzichte van de met u afgesproken planning.

Voor iedere prestatie uit de Begroting 2021 geven we een prognose of deze volledig (groen), deels (oranje) of niet (rood) gerealiseerd wordt. Via een financiële kleurscore geven we een duiding van de mate waarin het budget besteed wordt in 2021. De Monitor is daarmee een rapportage waarin wij de uitzonderingen dan wel afwijkingen aan u melden.
Een uitgebreidere toelichting op de kleurensystematiek vindt u in het Statenvoorstel bij deze Monitor.

In deze inleidende samenvatting benoemen we een aantal van de uitzonderingen, afwijkingen of dilemma’s die in onze ogen een grote impact hebben en een gesprek met uw staten vragen.

Algemeen
De samenleving draait in grote lijnen gewoon door en dat is ook terug te zien bij de provincie. Het valt niet altijd mee, iedereen snakt naar weer meer kunnen en mogen, maar het blijft verder toch nog een kwestie van een lange adem. Desondanks zien we dat onze prestaties onverminderd door gaan, dankzij inzet op alle vlakken.

Veel zaken kunnen we plannen, en dat doen we dan ook. Voor andere zaken geldt dat we daar mee om moeten gaan op het moment dat ze op ons pad komen. De afgelopen jaren heeft stikstof tot een grote wijziging in onze manier van werken geleid. Inmiddels zijn we goed aangesloten bij de ontwikkelingen op landelijk niveau, bijvoorbeeld bij de provinciale opkoopregeling. De uitspraken van de Raad van State hebben een groot effect op het maken van beleid. Wij proberen iedere dag om met oog op de buitenwereld, toch zo goed mogelijk binnen de gestelde grenzen te handelen.

Goede bereikbaarheid
Als gevolg van corona is de inzet van de mix van onze mobiliteitssystemen en netwerken ineens anders geworden. Inmiddels zien we versoepelingen door dalende corona besmettingscijfers. Het wordt al weer drukker op onze wegen en OV mag ook weer worden gebruikt voor niet noodzakelijke verplaatsingen. Vanaf de start van de coronamaatregelen zetten wij samen met de werkgevers en het onderwijs in op zoveel mogelijk behoud van positieve effecten zoals spreiding van aanvangstijden en thuiswerken. Gelijktijdig blijft het nog de vraag in hoeverre de gewijzigde mobiliteitsmix blijvend zal zijn en er dus minder reizigers en daarmee minder opbrengsten zijn in ons regionale OV. Om het OV financieel gezonder te maken zoeken we in 2021 naar een nieuwe balans tussen vraag en aanbod. Ook voor 2021 geeft dit de nodige onzekerheden omdat wij voor meerdere concessies opbrengstverantwoordelijk zijn. Voor heel 2021 is er inmiddels zicht op de rijksvergoeding voor de beschikbaarheid van het OV en zijn wij met onze vervoerders in gesprek over onder meer aangepaste dienstregelingen ter verlaging van kosten om uiteindelijk tot een nul-rendement te komen voor 2021.

Vitaal landelijk gebied
Binnen deze kerntaak staan we voor grote uitdagingen. Deze lichten wij hieronder toe.

Wij werken met grote urgentie aan de stikstofaanpak. Enerzijds omdat herstel van de natuur daar in hoge mate van afhankelijk is. Anderzijds omdat er een einde moet komen aan de onduidelijkheid voor ondernemers over bijvoorbeeld PAS-meldingen en andere juridische vraagstukken. Bij de versnelling van het natuurherstel en het reduceren van stikstofuitstoot lopen zodoende verschillende processen parallel. Zo werken wij aan het actualiseren van de doelensystematiek voor Natura 2000, maar ook aan het actualiseren van de beheerplannen Natura 2000 en de gebiedsgerichte aanpak stikstof. Het Rijksprogramma voor bronmaatregelen verwachten wij pas komend najaar. Dit alles betekent dat wij de gebiedsagenda’s voor de gebiedsgerichte aanpak niet in 2021 afronden. We hebben de planning bijgesteld in de verwachting dat er tijd wordt gewonnen bij het ‘gebiedsplan’ dat in het kader van de nieuwe Wet stikstofreductie en natuurverbetering binnen 2 jaar na inwerkingtreding van de wet wordt opgesteld.
Ondertussen werken wij onverminderd door aan de uitvoering van onze ontwikkelopgave, waarvoor wij ook een subsidieaanvraag hebben ingediend. Daarmee doen wij een stevig beroep op de € 3 miljard die het Rijk extra beschikbaar heeft gestelde in het kader van het Programma Natuur.

Aantrekkelijk wonen en ruimte
Vanuit de woonagenda’s werken we samen met gemeenten, corporaties en marktpartijen aan een kwalitatieve balans op de woningmarkt. Wij zien beperkingen in de investeringscapaciteit en personele capaciteit bij gemeenten om de opgave te realiseren. Dit vraagt inzet van ons en het rijk en in de samenwerking met het rijk en gemeenten.

Bedrijfsvoering
De vraag naar inhuurkrachten neemt dit jaar nog toe; aflopende inhuurcontracten worden merendeels verlengd. Dit ondanks de ingezette beweging ‘van inhuur naar vast’ waarbij we vooral voor structurele inhuurposities formatieruimte creëren, gefinancierd met structureel en/of meerjarig incidenteel geld.
De toenemende vraag houdt gelijke tred met de uitvoering van het coalitieakkoord waarbij we de incidentele investeringsopgaven tevens bemensen met inhuur. We geven vol gas de Covid19-crisis achter ons te laten. Ook voor samenwerkingspartners huren wij in. Daarbovenop vergen nieuwe vraagstukken zoals de Gebiedsgerichte Aanpak en Kanaal Almelo-De Haandrik additionele inzet van inhuurkrachten.

Statenvoorstel

Terug naar navigatie - Statenvoorstel

Het Statenvoorstel is het besluitvormend stuk bij deze begroting. Daarin staan de (financiële) voorstellen nader beschreven. Het Statenvoorstel vindt u onder de 'Meer'-knop aan de rechterkant.