Status prestaties

Begrote lasten 50.993

Gerealiseerd 25.061

Ruimte 25.932
Overhead, financiering en dekkingsmiddelen

Overhead, financiering en dekkingsmiddelen

Status prestaties

Begrote lasten 50.993

Gerealiseerd 25.061

Ruimte 25.932

Overhead

Terug naar navigatie - Overhead

ICT uitgaven
In 2021 en ook in 2022 verwachten wij een piek in de ICT uitgaven die niet geheel uit de bestaande exploitatiebudgetten is te dekken. De oorzaak van deze piek is gelegen in de uitvoering van met name het programma DA’s waarin opgenomen de implementatie van zaakgericht werken, de uitrol van Windows 10 en office 365 en de voorbereidingen voor de uitfasering van het documentmanagementsysteem EDO.
In 2019 werd deze piek in de uitgaven al voorzien en is bij de jaarrekening 2019 een bedrag van € 2,1 miljoen in de algemene reserve geoormerkt opgenomen. Het precieze bedrag dat nodig is in 2021 is nog niet te bepalen, de schatting op dit moment is dat het zal gaan om € 0,75 miljoen.

Inkopen met Impact
In vervolg op het Rekenkamerrapport ‘De cirkel rond krijgen’ (onze reactie, kenmerk 2020/0356864) zijn wij voornemens de inkoopfunctie te onderzoeken. De verbetering van circulair inkopen is géén geïsoleerd vraagstuk; naast circulair inkopen faciliteren wij via inkoop ook andere doelen, bijvoorbeeld ten aanzien van duurzaamheid, innovatie en arbeidsmarkt/participatie.

De vraag leeft of de ondersteuningsstructuur - het inkoopbeleid, het inkoopproces en de advisering – in voldoende mate het ‘inkopen met impact’ in de volle breedte faciliteert. Afhankelijk van de beschikbare capaciteit/deskundigheid hopen wij dit najaar te starten met het onderzoek.

Stijgende inhuur (inclusief risico naheffing)
De vraag naar inhuurkrachten neemt dit jaar nog toe; aflopende inhuurcontracten worden merendeels verlengd. Dit ondanks de ingezette beweging ‘van inhuur naar vast’ waarbij we vooral voor structurele inhuurposities formatieruimte creëren, gefinancierd met structureel en/of meerjarig incidenteel geld.

De toenemende vraag houdt gelijke tred met de uitvoering van het coalitieakkoord waarbij we de incidentele investeringsopgaven tevens bemensen met inhuur. We geven vol gas de Covid19-crisis achter ons te laten. Ook voor samenwerkingspartners huren wij in. Daarbovenop vergen nieuwe vraagstukken zoals de Gebiedsgerichte Aanpak en Kanaal Almelo-De Haandrik additionele inzet van inhuurkrachten.

Omwille van de balans tussen vast, flexibel en inhuur blijft het onverkort van belang scherp te blijven op keuzes rondom (veelheid) van opdrachten en de consequenties voor de bemensing. Ook kunnen andere vormen worden gekozen, bijvoorbeeld door het werken met tijdelijke contracten of detacheringen.

Om te kunnen voldoen aan (per 1 oktober a.s. te wijzigen) wet- en regelgeving houden wij de huidige inhuurpopulatie kritisch tegen het licht. Sommige zzp’ers draaien immers (al jaren) mee als ‘gewone’ werknemer. Er bestaat dan het risico op ‘schijnzelfstandigheid’. In dat geval bestaat de kans dat de Belastingdienst -ondanks dat er op papier sprake is van een ‘echte’ zzp’er- dit als een arbeidsovereenkomst ‘beschouwt. Mogelijk gevolg hiervan is dat de provincie voor de zzp’er loonheffingen en sociale premies moet afdragen. Daarom wordt momenteel, in afstemming met de Belastingdienst, de inhuurpopulatie en risico’s in kaart gebracht en worden waar nodig beheersmaatregelen getroffen. Met als uiteindelijke lange-termijndoel het optimaliseren/op orde brengen van de (instroom)processen en nauwe monitoring op inhuur omvang en vormen in relatie tot de organisatie opgaven.

Financiering

Terug naar navigatie - Financiering

Lening BNG Bank
We hebben in 2015 en 2016 leningen verstrekt aan de BNG Bank van in totaal € 74,5 miljoen. Medio mei 2021 mocht de BNG Bank de 1e tranche van € 49,5 miljoen aflossen, maar heeft hier niet voor gekozen. Dit betekent dat de rentebaten over deze € 49,5 miljoen langer doorlopen. Omdat met ingang van 2022 de BNG Bank de totale lening van € 74,5 miljoen (jaarlijks) per medio mei mag aflossen, ramen we de extra rentebaten over medio mei t/m december 2021 (€ 0,78 miljoen) en januari t/m medio mei 2022 (€ 0,47 miljoen). Deze extra rentebaten zijn meegenomen bij de Perspectiefnota 2022.

Verkoop obligaties
Evenals voorgaande jaren hebben wij begin 2021 vermogensbeheerder ASR opdracht gegeven de obligaties die aflossen gedurende het boekjaar, alvast per direct te verkopen. Als gevolg van de voortdurend zeer lage kapitaalmarktrente kon daardoor een boekwinst worden gerealiseerd van circa € 0,3 miljoen ten opzichte van de nominale aflossingswaarde. Omdat het verkoopmoment en de aflossingsdatum in hetzelfde boekjaar vallen is deze handelswijze toegestaan binnen onze ‘buy-and-hold policy’.

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen

Vrijval Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel, prestatie 1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid:
Wij stellen u voor € 6.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de algemene middelen. 

Van inhuur naar vast:
De inzet van ingehuurd versus vast personeel in relatie is nadrukkelijk onderwerp van het beleid sinds u in het coalitieakkoord 2019-2023 opdracht gaf op dit onderwerp een betere balans te bewerkstelligen.
In verband met de dekking van extra personele capaciteit zetten wij vanuit de prestaties 2.2.2, 2.3.1, 3.2.2, 3.4.3 en 5.1.1 budget in voor de dekking van personeelskosten. De begrotingswijzigingen hebben wij opgenomen onder de desbetreffende prestaties.

Kunstbunker Paasloo:
Het dak van de kunstbunker Paasloo is dit jaar aan vervanging toe, deze vervanging dient eerder plaats te vinden dan verwacht om mogelijke beschadiging van de aanwezige kunstcollectie te voorkomen. De kosten van de vervanging van het dak van dit monument bedragen € 335.000. Wij vragen u een investeringskrediet beschikbaar te stellen van € 335.000, de afschrijvingen van € 9.000 per jaar kunnen binnen de huidige exploitatiebudgetten van de kunstbunker worden opgevangen.

Brandmeld- en beveiligingsinstallaties:
De vervanging van de brandmeld- en beveiligingsinstallaties stond gepland in 2022 maar dient 1 jaar eerder plaats te vinden. Wij stellen u voor het investeringsbudget van € 459.000 in 2022 naar voren te halen naar 2021. In de begroting 2022 staan nog investeringen gepland die in 2023 gaan plaatsvinden, derhalve is er per saldo in 2022 en 2023 geen sprake van een verhoging van de afschrijvingslasten.

Financieringsmogelijkheden asbestdaken (PS/2021/1101552):
Wij stellen u voor, om conform het PS besluit 2021/1101552, vanuit prestatie 2.2.2 het beschikbaar te stellen bedrag voor leningen van € 0,5 miljoen vanuit de reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel over te hevelen naar de Algemene Financieringsreserve, dit ter afdekking van de te verstrekken leningen via SVN.

Ongelijkvloerse VRI kruising N346 Delden en invulling wens verlegging fietspad N741:
Bij de afronding van de activiteiten van het Pact van Twickel is bij de 2e Monitor 2019 € 0,7 miljoen beschikbaar gesteld om de landschappelijke barrierewerking van de N346 te verminderen. Uit ramingen die begin 2021 zijn opgesteld blijkt dat het eerder beschikbaar gestelde budget ontoereikend is om het onderdeel aanleg van de VRI uit het convenant uit te voeren, ook nadat diverse versoberingen zijn onderzocht. Hiermee is ook de gewenste herinrichting van het fietspad langs de N741 niet meer mogelijk.

Wij stellen u voor om een deel van de gelabelde restantmiddelen, ad. € 0,16 miljoen, uit de reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel voor het Pact van Twickel in te zetten om dit tekort op te vangen. Zo kan realisatie van de VRI-aansluiting N346-N741 zeker worden gesteld en is ook herinrichting van het fietspad haalbaar. Hiermee kunnen alle onderdelen uit het Pact van Twickel en de afspraken in het latere Convenant worden afgerond.

De begrotingswijziging is dan om de € 160.000 te onttrekken uit de reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel en te storten in de reserve Dekking Kapitaallasten activa, bestemd als dekking voor toekomstige afschrijvingen.

Rentebaten 2e tranche lening Enexis:
Zoals gemeld bij prestatie 2.3.1 stellen wij u voor om de rentebaten voor de 2e tranche van de lening aan Enexis te verhogen met jaarlijks € 48.000 (waarvan € 29.000 structureel en € 19.000 incidenteel) en dit bedrag jaarlijks toe te voegen aan de Algemene Financieringsreserve (oormerking ‘Participatie Enexis’).

Lagere kosten bovenwettelijke WW-uitkeringen en loonsuppleties:
In 2021 maken we minder kosten voor bovenwettelijke WW-uitkeringen en loonsuppleties dan begroot. In totaal betreft het € 30.000 aan lagere kosten. Aangezien deze kosten verrekend worden met de voorziening reorganisatie, betekent dit dat we € 30.000 minder onttrekken uit deze voorziening.

Financiën | Lasten

Terug naar navigatie - Financiën | Lasten

In dit hoofdstuk maken wij alle overige lasten en baten inzichtelijk. Het betreft hier de onderdelen 'overhead' waarin alle bedrijfsvoeringsbudgetten zijn opgenomen en de 'algemene dekkingsmiddelen', waarin met name de algemene inkomsten zijn opgenomen.

Bedragen x €1.000
Lasten Primitieve begroting 2021 Doorgevoerde wijzigingen t/m 1 mei 2021 Begroot per 1 mei 2021 Besteding per 1 mei 2021 Ruimte per 1 mei 2021 Voorgestelde begrotingswijziging Monitor I
10.0 Bedrijfsvoering
10.0.0 Overhead 27.243 -1.486 25.756 23.025 2.731 48
10.66 Totaal personeelsgebonden kosten
10.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 22.678 1.340 24.018 0 24.018 0
20.00 Overige algemene dekkingsmiddelen
20.00.3 Dividend -40 0 -40 -44 4 0
20.00.4 Saldo financieringsfuncties 1.109 0 1.109 1.110 -1 0
20.00.5 Overige algemene dekkingsmiddelen -100 0 -100 971 -1.071 0
Totaal 20.00 Overige algemene dekkingsmiddelen 969 0 969 2.036 -1.067 0
20.20 Onvoorzien
20.20.1 Onvoorzien 250 0 250 0 250 0

Financiën | Baten

Terug naar navigatie - Financiën | Baten
Bedragen x €1.000
Baten Primitieve begroting 2021 Doorgevoerde wijzigingen t/m 1 mei 2021 Begroot per 1 mei 2021 Besteding per 1 mei 2021 Ruimte per 1 mei 2021 Voorgestelde begrotingswijziging Monitor I
10.0 Bedrijfsvoering
10.0.0 Overhead 707 0 707 184 523 0
10.66 Totaal personeelsgebonden kosten
10.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 194 0 194 0 194 0
20.00 Overige algemene dekkingsmiddelen
20.00.1 Lokale heffingen 112.300 500 112.800 0 112.800 0
20.00.2 Algemene uitkeringen 204.126 206 204.331 0 204.331 0
20.00.3 Dividend 20.817 0 20.817 15.234 5.583 48
20.00.4 Saldo financieringsfuncties 9.697 0 9.697 3.818 5.879 0
20.00.5 Overige algemene dekkingsmiddelen 0 0 0 0 0 0
Totaal 20.00 Overige algemene dekkingsmiddelen 346.940 706 347.645 19.051 328.594 48

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie Voorgestelde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo PS/GS Begrotingswijziging Financiële toelichting
10.00 Overhead -48 0 48 -48 PS Begrotingswijziging Herverdeling centraal IPO budget Op 24 maart jl. is de IPO-meerjarenbegroting behandeld in de commissie Bestuur & Financiën. Hierbij bent u meegenomen in het vernieuwde proces van de meerjarenraming van het IPO. De vernieuwde opzet zorgt voor meer transparantie en leesbaarheid van de begroting. Bijkomend voordeel is dat deze vernieuwde begroting nu makkelijker te verdelen is naar de prestaties van de Provincie Overijssel. Omdat tot nu toe die toedeling niet te maken was werd een deel van de IPO begroting centraal begroot onder prestatie 7.3.1. De nieuwe opzet van de begroting is aanleiding om u voor te stellen om het centrale IPO budget, budgettair neutraal, te herverdelen over de prestaties waar de kosten van het IPO betrekking op hebben. Voor de overhead betekent dit dat er € 48.000 van prestatie 7.3.1 (Samenwerking met partners) overgeheveld wordt naar deze prestatie om de kosten van het IPO binnen dit budget te dekken. Het voorstel hiertoe is opgenomen bij prestatie 7.3.1.
20.00.3 Dividend 48 48 0 48 PS Begrotingswijziging Rente en storting AFR 2e tranche lening Enexis Binnen de bandbreedte zoals besloten door Provinciale Staten, heeft Gedeputeerde Staten op 18 november 2020 (2020/0302236) besloten om een 2e lening te verstrekken aan Enexis (tranche B) van € 3,4 miljoen. Conform de eerdere besluitvorming (bij tranche A, de lening van € 98,4 miljoen) wordt de rente op deze lening van jaarlijks € 48.000 toegevoegd aan de Algemene Financieringsreserve (AFR). Ten tijde van de besluitvorming in november 2020, was het definitieve rentepercentage nog niet bekend en is besloten om de rentebate en storting in de AFR te verwerken bij de 1e Monitor 2021. Wij stellen u voor om € 48.000 op te nemen als rentebate Enexis (waarvan 60% structureel en 40% incidenteel)

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
10.0.0 Overhead 1000 0 -1000 1000 PS 001 Herprioritering Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Herprioritering
10.0.0 Overhead -105 0 105 -105 PS 009 Jaarverslag 2020 Opleidingen centraal In verband met de Covid19 zijn de organisatie-brede opleidingstrajecten zoals Secretaresse 2.0 en de trajecten gericht op persoonlijke ontwikkeling slechts deels gerealiseerd. Wij stellen u een resultaatbestemming voor van € 0,1 miljoen. Wij stellen voor dit bedrag toe te voegen aan het onderdeel overhead van de begroting 2021 teneinde een inhaalslag te kunnen maken.
10.0.0 Overhead 591 0 -591 591 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
10.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten -737 0 737 -737 PS 009 Jaarverslag 2020 VOT Door de coronacrisis is voor de medewerkers minder gelegenheid geweest om aan opleiding en bijscholing te doen. Daarnaast zijn veel geplande opleidingen geannuleerd en doorgeschoven in de tijd (na de coronacrisis). De afspraak voor het Personeelsgebonden Ontwikkelbudget vindt zijn oorsprong in de CAO. Omdat de coronacrisis nog niet voorbij is stellen wij u voor dit bedrag van € 0,45 miljoen door te schuiven naar het Vormings- en Opleidingsbudget van de begroting 2021 en 2022 (gelijkelijk verdeeld over de jaren 2021 en 2021). Reis- en verblijfskosten Vanwege de coronacrisis is er een onderuitputting op de reis- en verblijfskosten ter omvang van € 0,51 miljoen. De Coronacrisis houdt langer aan dan voorzien. In 2021 is éénmalig additioneel beleid nodig ten aanzien van de thuiswerkmiddelen en nieuw beleid ten aanzien van de flexibliteit van medewerkers. Wij stellen u voor om dit bedrag van € 0,51 miljoen te bestemmen voor het nieuwe thuiswerk- en flexibliteitsbeleid en toe te voegen aan de reis- en verblijfskosten van de jaarschijf 2021.
10.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten -591 0 591 -591 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
10.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten -11 0 11 -11 Adm. 204 personeelsgebonden kosten januari 2021 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 204 personeelsgebonden kosten januari 2021
20.00.1 Lokale heffingen 500 500 0 500 Adm. 201 doorwerking PS 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020
20.00.2 Algemene uitkeringen 206 206 0 206 Adm. 201 doorwerking PS 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020