Overhead
Terug naar navigatie - OverheadICT uitgaven
In 2021 en ook in 2022 verwachten wij een piek in de ICT uitgaven die niet geheel uit de bestaande exploitatiebudgetten is te dekken. De oorzaak van deze piek is gelegen in de uitvoering van met name het programma DA’s waarin opgenomen de implementatie van zaakgericht werken, de uitrol van Windows 10 en office 365 en de voorbereidingen voor de uitfasering van het documentmanagementsysteem EDO.
In 2019 werd deze piek in de uitgaven al voorzien en is bij de jaarrekening 2019 een bedrag van € 2,1 miljoen in de algemene reserve geoormerkt opgenomen. Het precieze bedrag dat nodig is in 2021 is nog niet te bepalen, de schatting op dit moment is dat het zal gaan om € 0,75 miljoen.
Inkopen met Impact
In vervolg op het Rekenkamerrapport ‘De cirkel rond krijgen’ (onze reactie, kenmerk 2020/0356864) zijn wij voornemens de inkoopfunctie te onderzoeken. De verbetering van circulair inkopen is géén geïsoleerd vraagstuk; naast circulair inkopen faciliteren wij via inkoop ook andere doelen, bijvoorbeeld ten aanzien van duurzaamheid, innovatie en arbeidsmarkt/participatie.
De vraag leeft of de ondersteuningsstructuur - het inkoopbeleid, het inkoopproces en de advisering – in voldoende mate het ‘inkopen met impact’ in de volle breedte faciliteert. Afhankelijk van de beschikbare capaciteit/deskundigheid hopen wij dit najaar te starten met het onderzoek.
Stijgende inhuur (inclusief risico naheffing)
De vraag naar inhuurkrachten neemt dit jaar nog toe; aflopende inhuurcontracten worden merendeels verlengd. Dit ondanks de ingezette beweging ‘van inhuur naar vast’ waarbij we vooral voor structurele inhuurposities formatieruimte creëren, gefinancierd met structureel en/of meerjarig incidenteel geld.
De toenemende vraag houdt gelijke tred met de uitvoering van het coalitieakkoord waarbij we de incidentele investeringsopgaven tevens bemensen met inhuur. We geven vol gas de Covid19-crisis achter ons te laten. Ook voor samenwerkingspartners huren wij in. Daarbovenop vergen nieuwe vraagstukken zoals de Gebiedsgerichte Aanpak en Kanaal Almelo-De Haandrik additionele inzet van inhuurkrachten.
Omwille van de balans tussen vast, flexibel en inhuur blijft het onverkort van belang scherp te blijven op keuzes rondom (veelheid) van opdrachten en de consequenties voor de bemensing. Ook kunnen andere vormen worden gekozen, bijvoorbeeld door het werken met tijdelijke contracten of detacheringen.
Om te kunnen voldoen aan (per 1 oktober a.s. te wijzigen) wet- en regelgeving houden wij de huidige inhuurpopulatie kritisch tegen het licht. Sommige zzp’ers draaien immers (al jaren) mee als ‘gewone’ werknemer. Er bestaat dan het risico op ‘schijnzelfstandigheid’. In dat geval bestaat de kans dat de Belastingdienst -ondanks dat er op papier sprake is van een ‘echte’ zzp’er- dit als een arbeidsovereenkomst ‘beschouwt. Mogelijk gevolg hiervan is dat de provincie voor de zzp’er loonheffingen en sociale premies moet afdragen. Daarom wordt momenteel, in afstemming met de Belastingdienst, de inhuurpopulatie en risico’s in kaart gebracht en worden waar nodig beheersmaatregelen getroffen. Met als uiteindelijke lange-termijndoel het optimaliseren/op orde brengen van de (instroom)processen en nauwe monitoring op inhuur omvang en vormen in relatie tot de organisatie opgaven.