Status prestaties

Begrote lasten 183.056

Gerealiseerd 69.094

Ruimte 113.962
Kerntaak 3: Vitaal platteland

Kerntaak 3: Vitaal platteland

Status prestaties

Begrote lasten 183.056

Gerealiseerd 69.094

Ruimte 113.962

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Het platteland in Overijssel is van ons allemaal. Onze ambitie is dat landbouw, natuur, recreatie, energieproductie, klimaatadaptatie en toerisme duurzaam samengaan en profijt hebben van elkaar. Al deze sectoren dragen bij aan het welzijn en de welvaart in het landelijk gebied. In het landelijk gebied komen veel verduurzamingsopgaven samen. Deze opgaven beïnvloeden elkaar. Daarom pakken wij deze opgaven in samenhang op.

Wij zijn trots op ons platteland met zijn prachtige (boeren)landschappen en afwisselende natuur. We willen deze landschappen voor de toekomst behouden door ze te koesteren én te ontwikkelen. Onze ambitie om de biodiversiteit te herstellen, draagt bij aan een aantrekkelijke leefomgeving voor onze inwoners, nu en in de verre toekomst. Dit vergt verbetering van de leefgebieden van planten en dieren, zowel in beschermde natuurgebieden, als in de stad en in het agrarische cultuurlandschap.

Gezonde natuur en een gevarieerd landschap zijn ook belangrijk voor de waterhuishouding, een goed woon- en vestigingsklimaat en voor recreatie en toerisme. Groen-blauwe dooradering van het landelijk gebied is van belang voor klimaatadaptatie, biodiversiteit en de beleving van het landschap. De natuur voorziet ook in onze basisbehoeften: voedselproductie dankzij bodemvruchtbaarheid, schoon water uit de kraan dankzij natuurgebieden, koelte en zuivere lucht dankzij bomen, en bestuiving van onze gewassen dankzij insecten. Daarnaast levert ze ons grondstoffen, zoals hout. Wij willen het ‘natuurlijk kapitaal’ van Overijssel duurzaam beheren en benutten.

Natuur is noodzakelijk, mooi en kwetsbaar. Sinds de uitspraak van de Raad van State van 29 mei 2019 over het Programma Aanpak Stikstof is duidelijk dat we geen hypotheek op de toekomst mogen nemen met betrekking tot kwetsbare natuur. Het rapport van het Adviescollege Stikstofproblematiek geeft aan dat we aanvullende maatregelen moeten nemen om de Natura 2000 gebieden te herstellen, onder andere door de stikstofdepositie terug te brengen tot onder de grens van de kritische depositie waarde. Deze uitdagende opgave willen we in samenhang met andere opgaven oppakken maar zal desondanks ingrijpende keuzes vragen.

We pakken onze verantwoordelijkheid voor het natuurbeleid breed op en we zetten in op beleven, benutten en beschermen van natuur. Natuur is belangrijk voor het welzijn van onze inwoners. Wij willen ook dat onze inwoners zich verbonden voelen met natuur en landschap en daarvoor verantwoordelijkheid nemen. Daarom brengen we natuur dichter bij mensen zodat natuur meer beleefbaar wordt.

We stimuleren plannen voor de inrichting van het platteland die zowel voordelen voor de economie als de natuur hebben. Hierdoor houden we het platteland vitaal. De agrarische sector willen we toekomstbestendig maken door innovaties in de agrarische keten – van boer tot consument - te stimuleren en te faciliteren.

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

3.1 Beschermen: behouden en vergroten van biodiversiteit

Terug naar navigatie - 3.1 Beschermen: behouden en vergroten van biodiversiteit

Met beleidsontwikkeling en kaderstelling rondom natuur en landbouw spelen we in op nieuwe ontwikkelingen (3.1.1). Met de andere provincies en het Rijk spelen we in op en beïnvloeden waar mogelijk het Europese natuurbeleid. Door onderzoeken krijgen we inzicht in maatschappelijke vraagstukken. Wij borgen de basiskwaliteit van de natuur en landbouw door vergunningen te verlenen voor de Wet Natuurbescherming en te controleren of regels nageleefd worden (3.1.2). Voor de Europees beschermde Natura2000-gebieden stellen we plannen op voor het beheer en we houden deze plannen actueel (3.1.3). We werken aan herstel van de biodiversiteit door het subsidiëren van natuurbeheer (3.1.4), agrarisch natuurbeheer (3.1.5) en projecten om de leefomgeving van bedreigde soorten te herstellen (3.1.6). Door te monitoren en te evalueren zien we hoe natuurwaarden zich ontwikkelen en kunnen we bijsturen (3.1.7).

3.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling natuur en landschap

Acties

  1. Wij doen beleidsontwikkelend onderzoek in relatie tot natuur en klimaat voor stedelijk en landelijk gebied.
  2. Wij bepalen, op basis van onze ervaringen bij de uitvoering van ons natuurbeleid, welke onderdelen van het beleid om bijstelling vragen. Deze verwerken wij bij de periodieke actualisatie van de Omgevingsvisie.
  3. Wij beoordelen of relevante ontwikkelingen in ‘de buitenwereld’, zoals nieuwe kennis of jurisprudentie, aanleiding zijn voor bijstelling van beleid.
  4. Wij ontwikkelen producten en instrumenten waarmee we het voor initiatiefnemers gemakkelijker maken te voldoen aan de Wet natuurbescherming.
  5. Wij organiseren jaarlijks een natuurcongres om met onze partners de uitvoering van de natuurvisie te optimaliseren.
  6. Wij stellen het beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving vast voor 1 november en het jaarprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving voor 31 december.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap

Acties

  1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn.
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving
  3. Wij voeren onze wettelijke coördinatietaak met betrekking tot handhaving van de groene wetten uit.
  4. Wij informeren inwoners, ondernemers en medeoverheden over de regelgeving om de bekendheid te vergroten.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Geen

3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000

Acties

  1. Wij ronden de eerste generatie beheerplannen af.
  2. Wij maken een begin met het opstellen van de tweede generatie beheerplannen op basis van de laatste inzichten.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.1.4 Beheer natuurterreinen

Acties

  1. Wij subsidiëren het beheer van natuur volgens het Natuurbeheerplan.
  2. Wij actualiseren jaarlijks het Natuurbeheerplan.
  3. Wij werken samen met de beheerders aan de verdere verbetering van de kwaliteit van het natuurbeheer.
  4. Wij stellen een ambitiekaart op voor de natuur in het Natuurnetwerk Nederland.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied

Acties

  1. Wij subsidiëren agrarisch natuurbeheer volgens het Natuurbeheerplan.
  2. Wij actualiseren jaarlijks het Natuurbeheerplan.
  3. Wij stimuleren dat de agrarische collectieven aanvullende maatregelen uitvoeren voor behoud en inrichting van de leefgebieden voor weidevogels.
  4. Wij onderzoeken mogelijkheden om de groen blauwe dooradering te versterken door uitbreiding van het agrarisch natuurbeheer en versterking van het randenbeheer

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit

Acties

  1. Wij ontwikkelen en ondersteunen maatregelen om de condities voor aandachtssoorten te verbeteren.
  2. Wij stimuleren dat kennis over aandachtssoorten wordt gedeeld, zodat maatregelen geoptimaliseerd kunnen worden.
  3. We stimuleren activiteiten om de samenleving te betrekken bij de soorten die Overijssel rijk is.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap

Acties

  1. Wij coördineren de monitoring van het Natuur Netwerk Nederland in Overijssel.
  2. Wij leveren gegevens aan voor de landelijke Voortgangsrapportage natuur.
  3. Wij voeren de monitoring van het agrarisch natuurbeheer uit.
  4. Wij voeren de monitoring van Natura2000 uit.
  5. Wij monitoren soorten buiten het Natuur Netwerk Nederland.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.2 Beleven: een versterkte verbondenheid van mensen met natuur

Terug naar navigatie - 3.2 Beleven: een versterkte verbondenheid van mensen met natuur

De natuur toont zich in het landschap. Om ons mooie Overijsselse landschap te kunnen blijven beleven, moeten we dit beheren. Wij bevorderen dat lokale gemeenschappen zich eigenaar voelen van hun landschap en ondersteunen het beheer (3.2.1). Het beleven van de natuur bevorderen we door projecten uit te voeren waarin natuur en mensen elkaar ontmoeten (3.2.2). Wij brengen kinderen in aanraking met de natuur door het vergroenen van schoolpleinen, en door speelnatuur en natuureducatie te stimuleren. We stimuleren het vergroenen van steden en dorpen, waarmee we ook negatieve effecten van klimaatverandering als hittestress en wateroverlast verminderen. In projecten stimuleren we dat mensen die weinig toegang hebben tot de natuur, bijvoorbeeld vanwege ziekte of gezondheidsproblemen, van de natuur kunnen profiteren.

3.2.1 Beheer landschap

Acties

  1. Wij stimuleren het opstellen en uitvoeren van bidbooks voor Streekeigen Landschapsbeheer, onder meer met inzet van de landschapscoördinator.
  2. Wij zorgen in samenwerking met onze partners voor ondersteuning van vrijwilligers in natuur en landschap.
  3. Wij verbreden samen met partners het vrijwilligerswerk om in te spelen op nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en ambities.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

3.2.2 Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen

Acties

  1. Wij ondersteunen samen met partners basisscholen bij het aanleggen van groene schoolpleinen via een subsidieregeling en het toegankelijk maken van kennis. Daarbij hebben we specifiek aandacht voor Groene schoolpleinen in lage sociaal economische status wijken.
  2. Wij werken samen met gemeenten en inwoners aan het vergroenen van de bebouwde omgeving onder meer door het organiseren van netwerkbijeenkomsten, faciliteren van gemeentelijke Natuur voor Elkaar plannen en het realiseren van concrete groene maatregelen.
  3. Wij werken samen met partners aan het verbinden van natuur en gezondheid onder meer door financiële ondersteuning van groenprojecten en het ontwikkelen van groene zorgmodules.
  4. Wij bevorderen met communicatieactiviteiten het bewustzijn over de betekenis van natuur voor mensen.
  5. Wij voeren in samenwerking met Studio Vers Bestuur experimenten uit om inwonersinitiatieven optimaal te kunnen ondersteunen.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

3.3 Benutten: een duurzaam samengaan van mensen met natuur

Terug naar navigatie - 3.3 Benutten: een duurzaam samengaan van mensen met natuur

We blijven - binnen de juridische kaders van de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn - werken aan de balans tussen natuur en economie. We versterken de natuur, ook om ruimte te creëren voor economische ontwikkelingen (3.3.1). De Nationale Parken richten zich op de bescherming en ontwikkeling van natuur en landschap en op het versterken van natuurgerichte recreatie. Wij ondersteunen deze ontwikkeling (3.3.2). We bevorderen natuurinclusief denken en werken in de bouw en infrastructuur (3.3.3). Soms staan natuur en economische belangen op gespannen voet. Door het beheren van in het wild levende dieren minimaliseren we economische schade (3.3.4). Ook bieden wij, onder voorwaarden, een tegemoetkoming in de schade. Tot slot bestrijden wij schadelijke invasieve exoten (3.3.5).

3.3.1 Aanpak Stikstof

Acties

  1. Wij dragen bij aan de gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie voor het stikstofbeleid, waaronder een bijdrage voor het programma Aerius.
  2. Wij werken nationale wetgeving en interprovinciale afspraken uit tot passend Overijssels beleid op het gebied van stikstof (beleidsregels, bronmaatregelen, verdeling van stikstofruimte).

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.3.2 Nationale parken

Acties

  1. Wij werken met onze Nationale Parken samen om de synergie tussen economie, natuur en samenleving optimaal te benutten.
  2. Wij ondersteunen beide Parken met cofinanciering in de uitvoering van plannen die zij in 2020 bij het ministerie van LNV hebben ingediend.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

3.3.3 Stimuleren natuurinclusief denken en werken

Acties

  1. Wij voeren in het kader van het uitvoeringsprogramma Natuur voor Elkaar, de onderdelen Wonen en Welzijn uit van het Plan van Aanpak voor “Natuurinclusief werken in de bouw en infrastructuur opschalen”.
  2. Wij voeren het Plan van Aanpak “Natuur en economie verbinden” uit in het kader van ons Uitvoeringsprogramma Natuur voor Elkaar.
  3. Wij ronden de pilotprojecten voor een soortenmanagementplan af en analyseren welke resultaten om opvolging in beleid vragen.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.3.4 Faunabeheer

Acties

  1. Wij verlenen subsidie aan de Faunabeheereenheid (FBE).
  2. Wij vergoeden faunaschade onder voorwaarden.
  3. Wij onderzoeken de balans tussen populaties van wilde dieren, menselijk gebruik en natuurdoelen en verbeteren dit waar dat mogelijk en nodig is.
  4. Wij verkennen de mogelijkheden voor ganzenrustgebieden.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.3.5 Invasieve exoten

Acties

Wij bestrijden schadelijke plant- en diersoorten die van nature niet in Nederland voorkomen door:

  1. Het plan van aanpak bestrijding invasieve exoten uit te voeren.
  2. Aanpak van urgente gevallen financieel te ondersteunen.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.4 Ontwikkelen: een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem

Terug naar navigatie - 3.4 Ontwikkelen: een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem

Het Rijk is primair verantwoordelijk voor het landbouwbeleid. We ontwikkelen aanvullend beleid gericht op een toekomstbestendige Agro & Food-keten. Daarbij willen we helpen om - waar mogelijk - de regelgeving te vereenvoudigen en experimenteerruimte te zoeken (3.4.1). Wij leveren een bijdrage aan de verduurzaming van de Agro & Food-keten door innovaties te stimuleren, concrete initiatieven te ondersteunen en zo te komen tot nieuwe verdienmodellen. We voeren dit uit met ons innovatieprogramma Agro & Food (3.4.2). Door het uitvoeren van een herverkavelingsprogramma (3.4.3) helpen wij de sector zich voor te bereiden op de toekomst.

3.4.1 Beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw

Acties

  1. Wij doen verkenningen en ontwikkelen beleid voor de provinciale rol bij de verduurzaming van de landbouw. Daarbij bepalen wij ook onze inzet voor het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (EU).
  2. Wij onderzoeken welke instrumenten de provincie kan inzetten om de omschakeling naar kringlooplandbouw te bevorderen. Daarbij bekijken we onder andere de mogelijkheden van actief grondbeleid en ruilverkaveling/landinrichting/ruimtelijke zonering.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food

Acties

  1. Wij faciliteren en stimuleren agrariërs, ondernemers in de Agro & Food keten, en hun partners, bij een transitie naar kringlooplandbouw.
  2. Wij zetten een voucherregeling in voor ondernemers met kennisvragen om hun innovatieve ideeën verder te brengen.
  3. Wij zetten een subsidieregeling in ter bevordering van de transitie naar kringlooplandbouw bij grote groepen en het realiseren van verdienmodellen hiervoor.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.4.3 Landbouwstructuurversterking

Acties

  1. Wij voeren het lopende landinrichtingsproject Blokzijl-Vollenhove uit en ronden landinrichting Staphorst af.
  2. Wij ondersteunen vrijwillige planmatige kavelruilprojecten via een subsidieregeling en het Revolving Fund.
  3. Wij onderzoeken hoe we het instrument vrijwillige planmatige kavelruil na 2021 inzetten.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

3.5 Ontwikkelen: Ontwikkelopgave en Veenweideprogramma

Terug naar navigatie - 3.5 Ontwikkelen: Ontwikkelopgave en Veenweideprogramma

In het programma Ontwikkelopgave Natura 2000 werken we aan het herstel van de biodiversiteit door de realisatie van het Natuurnetwerk Nederland (3.5.1). We nemen maatregelen om de natuur te behouden, herstellen en versterken. Dit is noodzakelijk om ruimte te creëren voor economische ontwikkeling. De 24 projecten van Natura2000 worden in Overijssel uitgevoerd door ‘Samen werkt beter’. Hierin zijn natuurorganisaties, landbouworganisaties en gemeenten verenigd. We hanteren een gebiedsgerichte aanpak die recht doet aan de verschillende belangen.

Elk van de 24 Natura 2000-gebieden in Overijssel is uniek en heeft specifieke maatregelen nodig voor behoud en herstel van biodiversiteit. In het kader van de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn onderzoeken we voor elk Natura 2000-gebied welke herstelmaatregelen nodig zijn en voeren deze uit.

Om de klimaatverandering tegen te gaan, moet de uitstoot van broeikasgassen in het Veenweidegebied worden teruggedrongen. Dat heeft gevolgen voor de hier gevestigde agrarische bedrijven. Voor het Veenweidegebied maken we met de huidige gebruikers een gebiedsprogramma waarin de opgaven voor dit gebied in onderlinge samenhang worden uitgewerkt (3.5.2). 

Op 28 oktober 2020 zijn door Provinciale Staten de inhoudelijke en procesmatige kaders voor de Gebiedsgerichte Aanpak Stikstof (GGA) vastgesteld. Met de GGA starten we een proces waarbij we samen met inwoners, bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties op zoek gaan naar oplossingen voor de stikstofproblematiek die passen bij de gebieden, zodat we samen kunnen blijven bouwen aan Overijssel. Aan prachtige natuur, voldoende woningen, een krachtige economie, een prettige leefomgeving, goede bereikbaarheid en een vitaal platteland.

3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland

Acties

  1. Wij ronden voor vrijwel alle Natura-2000 gebieden de (voor)ontwerp ruimtelijke plannen voor de externe maatregelen af.
  2. Wij hebben in 2021 in 10 gebieden de feitelijke uitvoering van de externe maatregelen afgerond of gestart.
  3. Wij hebben in 2021 in 12 gebieden de uitvoering van de interne maatregelen binnen N2000 gebieden afgerond of gestart.
  4. Wij stimuleren de totstandkoming van de verbetervoorstellen, als onderdeel van de NNN.
  5. Wij voeren gesprekken over schadeloosstelling met de grondeigenaren die geraakt worden door de uitvoering van de herstelmaatregelen.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

3.5.2 Gebiedsprogramma Veenweidegebied

Acties

  1. Wij maken, samen met overheden en maatschappelijke partners, een Veenweidestrategie voor Noordwest Overijssel (NWO). Daarin verweken wij de afspraken uit het Klimaatakkoord, het IBP Vitaal Platteland, de Gebiedsgerichte aanpak stikstof en andere relevante opgaven.
  2. Wij voeren de gemaakte afspraak over de besteding van de rijksuitkering IBP Vitaal Platteland uit en zetten deze waar nodig door naar de verschillende IBP-projecten van de partners.
  3. Wij monitoren, samen met betrokken overheden, de voortgang van de IBP-projecten en acteren waar nodig.
  4. Wij voeren de gemaakte afspraak over de besteding van de rijksuitkering Klimaatakkoord Veenweide uit.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten

Acties

  1. Wij handelen de jaarbijdrage Groenfondsleningen (via het Nationaal Groenfonds en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) ten behoeve van particuliere natuurrealisatie (SKNL) administratief af.
  2. Wij handelen de subsidieregeling Tender Particuliere Natuurrealisatie, gericht op het realiseren van 70 ha nieuwe natuur, administratief af. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof

Acties

  1. Wij stellen gebiedsanalyses op voor zes gebieden
  2. Wij stellen gebiedsagenda's op voor zes gebieden

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

3.5.5 Bosstrategie en Boscompensatie

Acties

  1. Wij bevorderen binnen het Actieplan 1,1 miljoen bomen het bewustzijn onder inwoners van het belang van bomen en stimuleren wij initiatieven om bomen te planten.
  2. Wij verbinden partijen met belang bij aanplant van bomen en grondeigenaren.
  3. Wij stellen een provinciale Bossenstrategie op en starten met de uitvoering.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

Financiën | Lasten

Terug naar navigatie - Financiën | Lasten

In onderstaande tabel staan de lasten, baten en saldo van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details.

Bedragen x €1.000
Lasten Primitieve begroting 2021 Doorgevoerde wijzigingen t/m 1 mei 2021 Begroot per 1 mei 2021 Besteding per 1 mei 2021 Ruimte per 1 mei 2021 Voorgestelde begrotingswijziging Monitor I
3.1 Beschermen: behouden en vergroten van biodiversiteit
3.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling natuur en landschap 470 -39 431 402 29 59
3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap 710 1.062 1.772 1.507 265 0
3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000 619 67 686 180 506 0
3.1.4 Beheer natuurterreinen 19.328 0 19.328 17.505 1.823 0
3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied 3.648 85 3.733 4.529 -795 0
3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit 1.026 200 1.226 447 780 0
3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap 616 503 1.119 600 519 0
Totaal 3.1 Beschermen: behouden en vergroten van biodiversiteit 26.418 1.878 28.296 25.169 3.126 59
3.2 Beleven: een versterkte verbondenheid van mensen met natuur
3.2.1 Beheer landschap 1.654 444 2.098 668 1.430 286
3.2.2 Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen 1.486 -102 1.384 631 753 0
Totaal 3.2 Beleven: een versterkte verbondenheid van mensen met natuur 3.141 342 3.483 1.299 2.183 286
3.3 Benutten: een duurzaam samengaan van natuur en economie
3.3.1 Aanpak Stikstof 672 650 1.322 785 536 0
3.3.2 Nationale parken 0 0 0 0 0 700
3.3.3 Stimuleren natuurinclusief denken en werken 650 -101 549 397 152 0
3.3.4 Faunabeheer 2.135 54 2.189 1.769 420 0
3.3.5 Invasieve exoten 300 0 300 40 260 0
Totaal 3.3 Benutten: een duurzaam samengaan van natuur en economie 3.757 603 4.360 2.991 1.369 700
3.4 Ontwikkelen: een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem
3.4.1 Beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw 276 215 491 455 36 0
3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food 1.500 555 2.055 794 1.261 0
3.4.3 Landbouwstructuurversterking 3.000 -89 2.911 4.043 -1.132 1.500
Totaal 3.4 Ontwikkelen: een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem 4.776 681 5.457 5.292 165 1.500
3.5 Ontwikkelen: Ontwikkelopgave en Veenweideprogramma
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland 120.597 0 120.597 26.946 93.651 -50.200
3.5.2 Gebiedsprogramma Veenweidegebied 0 200 200 44 156 3.170
3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten 5.137 1.350 6.487 6.054 433 100
3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof 0 3.600 3.600 1.296 2.304 0
Oude prestatie 2019 | 3.5.5 OUD Beleidsonderzoek 0 0 0 3 -3 0
Totaal 3.5 Ontwikkelen: Ontwikkelopgave en Veenweideprogramma 125.734 5.150 130.884 34.343 96.541 -46.930
3.66 Totaal personeelsgebonden kosten
3.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 9.454 1.124 10.577 0 10.577 0

Financiën | Baten

Terug naar navigatie - Financiën | Baten
Bedragen x €1.000
Baten Primitieve begroting 2021 Doorgevoerde wijzigingen t/m 1 mei 2021 Begroot per 1 mei 2021 Besteding per 1 mei 2021 Ruimte per 1 mei 2021 Voorgestelde begrotingswijziging Monitor I
3.1 Beschermen: behouden en vergroten van biodiversiteit
3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap 496 0 496 106 390 0
3.4 Ontwikkelen: een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem
3.4.3 Landbouwstructuurversterking 0 0 0 86 -86 1.500
3.5 Ontwikkelen: Ontwikkelopgave en Veenweideprogramma
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland 0 0 0 313 -313 4.800
3.5.2 Gebiedsprogramma Veenweidegebied 0 0 0 0 0 3.170
Totaal 3.5 Ontwikkelen: Ontwikkelopgave en Veenweideprogramma 0 0 0 313 -313 7.970

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie Voorgestelde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo PS/GS Begrotingswijziging Financiële toelichting
3.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling natuur en landschap -59 0 59 -59 PS Begrotingswijziging Herverdeling centraal IPO budget Op 24 maart jl. is de IPO-meerjarenbegroting behandeld in de commissie Bestuur & Financiën. Hierbij bent u meegenomen in het vernieuwde proces van de meerjarenraming van het IPO. De vernieuwde opzet zorgt voor meer transparantie en leesbaarheid van de begroting. Bijkomend voordeel is dat deze vernieuwde begroting nu makkelijker te verdelen is naar de prestaties van de Provincie Overijssel. Omdat tot nu toe die toedeling niet te maken was werd een deel van de IPO begroting centraal begroot onder prestatie 7.3.1. De nieuwe opzet van de begroting is aanleiding om u voor te stellen om het centrale IPO budget, budgettair neutraal, te herverdelen over de prestaties waar de kosten van het IPO betrekking op hebben. Voor prestatie 3.1.1 betekent dit dat er € 59.000 van prestatie 7.3.1 (Samenwerking met partners) overgeheveld wordt naar deze prestatie om de kosten van het IPO binnen dit budget te dekken. Het voorstel hiertoe is opgenomen bij prestatie 7.3.1.
3.2.1 Beheer landschap -286 0 286 -286 GS Begrotingswijziging Actieplan 1,1 miljoen bomen Voor de subsidieregelingen "iedere bewoner een boom # in het bos" (grootschalige aanplant), "iedereen en boom" (kleinschalige aanplant) en een regeling voor bomen voor particulieren en kleine initiatieven hebben wij een budget beschikbaar gesteld van € 257.000. Daarnaast is voor proceskosten een budget opgenomen van € 29.000. Het benodigde budget is beschikbaar in de reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Op basis van spelregels van de reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om aan prestatie 3.2.1 een budget van € 286.000 toe te voegen onder gelijktijdige onttrekking van de reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
3.3.2 Nationale parken -700 0 700 -700 GS Begrotingswijziging In het investeringsvoorstel Nationale Parken (2020/1102288) is besloten om de investeringsimpuls van € 1 miljoen beschikbaar te stellen. Eind 2020 werd bekend dat de Rijksoverheid de plannen van beide parken steunt met elk € 291.000. In 2021 zal, aanvullend op de rijkssubsidie van € 291.000 per park, aan de twee Nationale Parken een ASV subsidie verleend worden van 2 keer € 291.000. De beide parken dienen in de loop van 2021 de vereiste ASV aanvragen in voor de cofinanciering van de Provincie. Daarnaast zullen er nog bestuurlijke gesprekken plaats vinden waarbij de inzet van het restant middelen van € 418.000 zullen worden bepaald. Wij zullen daar te zijner tijd een besluit over nemen. Vooruitlopend daarop wordt restant budget toegewezen aan de begroting 2021 - € 118.000, 2022 - € 150.000 en 2023 - € 150.000. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.3.2 een budget van € 700.000 op te nemen in de begroting 2021 en dit bedrag te onttrekken uit de reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Daarnaast hebben wij besloten om voor de jaren 2022 en 2023 beide € 150.000 op te nemen in de meerjarenbegroting.
3.4.3 Landbouwstructuurversterking 0 1500 1500 0 GS Begrotingswijziging Extra capaciteit Landinrichting In verband met de dekking van de personeelskosten van komende jaren hebben wij besloten om een deel van de middelen van prestatie 3.4.3 beschikbaar te stellen voor de dekking van de personeelskosten in de jaren 2021 t/m 2024 (projectleidersfunctie Landinrichtingsprojecten). Overheveling van budget voor 2021 is vorig jaar verwerkt, de jaren daarna nog niet. Voor 2022 t/m 2024 gaat het om een bedrag van € 268.155 (3 jaar x € 89.385) uit de reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel. De overheveling van programmabudget naar personeelsbudget past bij de beweging naar een betere balans tussen vast, flexibel en inhuur zoals opgenomen in de Perspectiefnota 2021. Het beschikbaar stellen van budget voor deze personele capaciteit betreft een GS-bevoegdheid. Omdat voor deze prestatie echter ook voor de jaarschijf 2024 budget wordt gevraagd (vanwege aangaan meerjarige contracten), maar de looptijd van dit project formeel is vastgesteld t/m 2023, vragen wij uw instemming voor het beschikbaar stellen van het benodigde personeelsbudget voor de jaarschijf 2024. Op basis van de spelregels van de reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om van prestatie 3.4.3 voor de jaren 2022 t/m 2024 een bedrag van € 89.385 per jaar voor de dekking van personeelskosten met een totaal van € 268.155 middels een begrotingswijziging. De overheveling van 2024 is onder voorbehoud van goedkeuring van Provinciale Staten. Begrotingswijziging / onttrekking doeluitkeringen POP3 In 2018 heeft het Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvON) aan de provincie Overijssel een aantal POP3 (plattelandsontwikkelingsprogramma) subsidies verleend voor onder andere investeringen voor biodiversiteit, natuur, landschap en hydrologische maatregelen PAS en kavelaanvaardingswerkzaamheden in een landinrichtingsproject. Deze POP3 subsidies bedragen circa € 10 miljoen en moeten op basis van het BBV (Besluit, begroting en verantwoording) verantwoord worden via een doeluitkering. In 2021 verwachten wij voor € 1,5 miljoen aan subsidies te gaan ontvangen op basis van ingediende declaraties. Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkeringen POP3 (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 3.4.3 in 2021 te verhogen met € 1,5 miljoen.
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland 55000 4800 -50200 55000 GS Begrotingswijziging Begrotingswijziging bestedingsritme tlv Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland Het bestedingspatroon blijft achter bij de begroting. Als gevolg van bovengenoemde moeilijkere omstandigheden in het landelijke gebied komt de uitvoering later op gang dan verwacht. Een andere oorzaak is dat het tempo van beschikbaar komen van de gronden lastig voorspelbaar blijft. Er lopen veel gesprekken met eigenaren, die hun eigen afweging maken over de effecten van de maatregelen voor hun situatie. Zowel voor de uitvoering van de maatregelen als voor de (grond) verwerving zijn de verwachtingen qua besteding opnieuw beoordeeld. Op basis van deze inventarisatie verlagen wij de begroting 2021 voor de uitgaven van € 120 miljoen naar € 65 mln. De aframing van € 55 miljoen heeft voor € 38 miljoen betrekking op verwerving en € 17 miljoen op maatregelen. Op basis van de spelregels voor de reserve uitvoering Natuurnetwerk Nederland verlagen wij de lasten op prestatie 3.5.1 met € 55 miljoen onder gelijktijdige verlaging van de onttrekking van de reserve uitvoering NNN. Begrotingswijziging / onttrekking doeluitkeringen POP3 / LIFE In 2019 heeft de Europese Commissie een LIFE subsidieaanvraag toegekend. LIFE is een subsidiecompetitie waarbij met andere Europese natuurprojecten wordt geconcurreerd om een subsidie binnen te krijgen. De toegekende aanvraag van de provincie Overijssel heeft betrekking op het natuurherstel in het gebied Engbertsdijkvenen. Het verleende bedrag bedraagt 60% van de totale projectkosten, ad. € 11,750 miljoen. Deze LIFE subsidie bedraagt € 7,050 miljoen en moet op basis van het BBV (Besluit, begroting, verantwoording) verantwoord worden via een doeluitkering. In 2020 is reeds € 167.000 onttrokken uit deze doeluitkering, de verwachting voor 2021 is dat circa € 1 miljoen van deze subsidie besteed zal gaan worden. In 2018 heeft het Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvON) aan de provincie Overijssel een aantal POP3 (plattelandsontwikkelingsprogramma) subsidies verleend voor onder andere investeringen voor biodiversiteit, natuur, landschap en hydrologische maatregelen PAS en kavelaanvaardingswerkzaamheden in een landinrichtingsproject. Deze POP3 subsidies bedragen circa € 10 miljoen en moeten op basis van het BBV (Besluit, begroting en verantwoording) verantwoord worden via een doeluitkering. In 2021 verwachten wij voor € 3,8 miljoen aan subsidies te gaan ontvangen op basis van ingediende declaraties. Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkeringen POP3 en LIFE+ (baten) en de gerealiseerde exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.1 in 2021 te verhogen met € 4,8 miljoen.
3.5.2 Gebiedsprogramma Veenweidegebied 0 3170 3170 0 GS Begrotingswijziging Specifieke uitkering Interbestuurlijke Programma Vitaal Platteland - NWO / Veenweide Eind 2020 hebben wij van het rijk een specifieke uitkering ontvangen van € 4,295 miljoen voor het Interbestuurlijke Programma Vitaal Platteland (IBP-VP). Met het IBP-VP gebiedsplannen wil het Rijk de eigen kracht van een gebied, de regio, benutten en in gelijkwaardige samenwerking met medeoverheden versterken. De opgaven zijn gericht op verduurzaming van de landbouw, gezonde ecosystemen, klimaatdoelstellingen, kwaliteit en leefbaarheid, bodem en waterbeheer en -kwaliteit en op een gezonde en veilige leefomgeving. In het gebiedsplan IBP-VP ‘Samen werken aan de kwaliteit van Noordwest Overijssel’ is dit voor Noordwest Overijssel – Veenweide uitgewerkt. Op basis het bestedingsplan verwachten we € 3,170 miljoen te gaan besteden in 2021. Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkering IBP-VP NWO / Veenweide (baten) en de gerealiseerde exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.2 in 2021 te verhogen met € 3,170 miljoen. Specifieke uitkering Impulsgelden Veenweide Klimaatakkoord De provincie Overijssel heeft een gebiedsplan Impuls Veenweide Overijssel opgesteld. Naar aanleiding van dit gebiedsplan heeft het Rijk eind 2020 een specifieke uitkering verstrekt van € 15 miljoen (hiervan is in december 2020 € 8,625 miljoen ontvangen en in januari 2021 € 6,375 miljoen) om in samenwerking met de provincies een aanzet te geven om het klimaatdoel voor de veenweide te realiseren, zoals geformuleerd in het klimaatakkoord. Bij de 2e Monitor 2021 zullen wij op basis van het op te stellen bestedingsplan de begroting 2021 actualiseren.
3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten -100 0 100 -100 GS Begrotingswijziging Bestuurlijke toezegging herbouw molen Bij het jaarverslag 2019 zijn de restant middelen voor het programma Twickel / Pact van Twickel gereserveerd voor onvoorziene kosten en bestuurlijke afspraken. Voor de herbouw van de Eschmolen in Delden is in 2015 een bestuurlijke toezegging gedaan van € 100.000. Als voorwaarde is gesteld dat dit bedrag beschikbaar wordt gesteld als de Stichting Eschmolen een sluitende begroting voor herbouw van de molen kan overleggen. Op basis van de spelregels van de reserve Uitvoering van Overijssel hebben wij besloten om € 100.000 toe te voegen aan prestatie 3.5.3 en dit bedrag te onttrekken uit de reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Ongelijkvloerse VRI kruising N346 Delden en invulling wens verlegging fietspad N741 Bij de afronding van de activiteiten van het Pact van Twickel is bij de 2e Monitor 2019 € 700.000 beschikbaar gesteld om de landschappelijke barrierewerking van de N346 te verminderen. Uit ramingen die begin 2021 zijn opgesteld blijkt dat het eerder beschikbaar gestelde budget ontoereikend is om het onderdeel aanleg van de VRI uit het convenant uit te voeren, ook nadat diverse versoberingen zijn onderzocht. Hiermee is ook de gewenste herinrichting van het fietspad langs de N741 niet meer mogelijk. Wij stellen u voor om een deel van de gelabelde restantmiddelen, ad. € 160.000, uit de reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel voor het Pact van Twickel in te zetten om dit tekort op te vangen. Zo kan realisatie van de VRI-aansluiting N346-N741 zeker worden gesteld en is ook herinrichting van het fietspad haalbaar. Hiermee kunnen alle onderdelen uit het Pact van Twickel en de afspraken in het latere Convenant worden afgerond. De begrotingswijziging om de € 160.000 te onttrekken uit de reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel en te storten in de reserve Dekking Kapitaallasten activa, bestemd als dekking voor toekomstige afschrijvingen, is verwerkt onder kerntaak 20.

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
3.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling natuur en landschap 39 0 -39 39 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap -1300 0 1300 -1300 Adm. 202 doorwerking GS 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020
3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap 238 0 -238 238 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000 200 0 -200 200 PS 001 Herprioritering Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Herprioritering
3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000 -500 0 500 -500 Adm. 202 doorwerking GS 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020
3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000 233 0 -233 233 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied -85 0 85 -85 PS 009 Jaarverslag 2020 Actieplan Weide en Akkervogels: De lagere realisatie op de uitbetaalde subsidie agrarisch natuurbeheer wordt veroorzaakt doordat wij hogere EU co-financiering hebben ontvangen, de niet bestede middelen blijven beschikbaar in de uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland. Van de niet bestede middelen is voor € 85.000 een voorstel voor resultaatbestemming opgenomen voor het Actieplan weide- en akkervogels 2019-2021. In de begroting 2019 (PS/2019/458) is besloten om voor de jaren 2019-2021 incidenteel, aanvullend € 0,15 miljoen beschikbaar te stellen voor de realisatie van het Actieplan weide en akkervogels 2019-2021 (PS/2018/498). Deze middelen zijn voor een deel in 2019 en 2020 besteed, maar voor een andere deel eind 2020 (grotendeels) verplicht voor 2021. Het restant van de bestedingen (€ 85.000) zal plaatsvinden in 2021. Wij stellen u voor om voor prestatie 3.1.5 een budget van € 85.000 door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan prestatie 3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied.
3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit -200 0 200 -200 PS 009 Jaarverslag 2020 In behandeling zijnde subsidieaanvragen (Regeling 4.5 Verbeteren Condities voor Aandachtsoorten 3.0 en 4.12 Ecologisch Bermbeheer Gemeenten): Wij leggen u bij dit jaarverslag een gebundelde resultaatbestemming voor de nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2020. De subsidieregelingen 4.5 Verbetering Condities voor aandachtsoorten (€ 160.000) en 4.12 Ecologische Bermbeheer Gemeenten (€ 40.000) die worden verantwoord onder deze prestatie, maakt deel uit van dit gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel. Voor deze regelingen is daarin het voorstel opgenomen om € 200.000 toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 3.1.6 (projecten voor verbetering van biodiversiteit) van de begroting 2021.
3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap -515 0 515 -515 PS 009 Jaarverslag 2020 Monitoring en evaluatie natuur en landschap: De voorbereiding van een aantal activiteiten kost meer tijd dan voorzien. We hebben onderzocht op welke wijze habitattypenkarteringen en het bepalen van aanwezigheid van vissen en amfibieën binnen habitatrichtlijngebieden het best uitgevoerd kan worden. De aanbesteding van deze activiteiten kunnen we daardoor pas in 2021 uitvoeren. De pilot om met remote sensing en kunstmatige intelligentie de ligging van vegetatietypen te bepalen, is dit jaar gestart maar loopt door in 2021. Ook het onderzoek om grondwaterstandsbuizen over te laten nemen door een externe partij loopt langer dan verwacht. We onderzoeken de mogelijkheden om kostenefficiënt de biodiversiteit in het landelijk gebied in beeld te brengen. Dit kunnen we in 2021 starten. Na het vervallen van de Programmatische Aanpak Stikstof hebben de provincies en het rijk de monitoringsbehoefte in het kader van Natura2000 tegen het licht gehouden. Daaruit bleek dat voor vergunningverlening en landelijke rapportages meer en vaker gegevens geleverd en bewerkt moeten worden. Dit vraagt een extra inspanning ten opzichte van de huidige inspanning. Het Programma beheer vraagt daarnaast ook om een extra monitoringsinspanning. Tot slot; voor de monitoring van procesindicatoren is in 2018 een opdracht verleend die een periode van 4 jaar (2018-2021) beslaat. Het meetnet daarvoor is ingericht. Omdat veel maatregelen in de Natura2000-gebieden nog moeten worden uitgevoerd zal de monitoring van de procesindicatoren de komende jaren doorgaan. Om deze doorlopende en nieuwe activiteiten te kunnen uitvoeren is het nodig om het niet bestede budget mee te nemen naar 2021. Zo wordt voorkomen dat wij de acties zoals opgenomen in de begroting 2021 niet kunnen uitvoeren. Om deze doorlopende activiteiten te kunnen uitvoeren is het nodig om het niet bestede budget mee te nemen naar 2021. Zo wordt voorkomen dat wij de acties zoals opgenomen in de begroting 2021 niet kunnen uitvoeren. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,515 miljoen onder prestatie 3.1.7 middels resultaatsbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 3.1.7 (monitoring en evaluatie natuur en landschap) van de begroting 2021.
3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap 12 0 -12 12 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
3.2.1 Beheer landschap -545 0 545 -545 PS 009 Jaarverslag 2020 Restantbudget landschapsbeheer en groene vrijwilligers: De COVID-19 maatregelen hebben veel beperkingen opgeleverd om de gestelde doelen te realiseren. Dit heeft veel impact op de financiële realisatie. Wij verwachten na COVID-19 een versnelling te kunnen maken in het opstellen en uitvoeren van bidbooks en stellen daarom voor om het restant budget door te schuiven naar 2021. Dit probleem speelt ook bij de verbreding van vrijwilligerswerk zoals omschreven onder actie 3. Door digitale overleggen zijn nieuwe plannen moeilijker te maken en komen minder snel op gang. Met betrekking tot het actieplan bomen, dit jaar is veel tijd en aandacht besteed aan publiekscampagnes en het verbinden van initiatieven. Het daadwerkelijke aanplanten van bomen zal naar verwachting vanaf 2021 echt op gang komen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,545 miljoen onder prestatie 3.2.1 middels resultaatsbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 3.2.1 (beheer landschap) van de begroting 2021.
3.2.1 Beheer landschap 101 0 -101 101 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
3.2.2 Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen -102 0 102 -102 PS 009 Jaarverslag 2020 In behandeling zijnde subsidieaanvragen (Regeling 4.3 Natuur en Samenleving): Wij leggen u bij dit jaarverslag een gebundelde resultaatbestemming voor de nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2020. De subsidieregeling 4.3 Natuur en Samenleving (€ 0,102 miljoen) die wordt verantwoord onder deze prestatie, maakt deel uit van dit gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel. Voor deze regeling is daarin het voorstel opgenomen om € 0,102 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 3.2.2 (projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen) van de begroting 2021.
3.2.2 Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen -106 0 106 -106 GS 105 Jaarverslag 2020 In behandeling zijnde subsidieaanvragen (Regeling 4.8 Groene schoolpleinen): In december 2020 is voor € 0,106 miljoen subsidieaanvragen ingediend die begin 2021 op basis van de subsidieregeling toegekend zullen gaan worden. Hiervoor is het subsidieplafond in januari 2021 opgehoogd om deze aanvragen te kunnen toekennen. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.2.2 een budget van € 0,106 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking uit deze reserve, door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan prestatie 3.2.2 (projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen).
3.2.2 Projecten die relatie tussen natuur en mensen bevorderen 310 0 -310 310 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
3.3.1 Aanpak Stikstof -650 0 650 -650 Adm. 202 doorwerking GS 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020
3.3.3 Stimuleren natuurinclusief denken en werken 101 0 -101 101 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
3.3.4 Faunabeheer -54 0 54 -54 GS 105 Jaarverslag 2020 Actualisatie faunabeleid: Bij de 2e monitor 2020 hebben wij voor het actualiseren van het faunabeleid incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de inzet van extra capaciteit. Hiervan is in 2020 € 20.000 besteed, het restantbudget 2020 en het restant beschikbare bedrag in de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel is nodig om de werkzaamheden in 2021 te kunnen voorzetten en af te ronden. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 54.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 3.3.4 Faunabeheer van de begroting 2021.
3.4.1 Beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw -215 0 215 -215 PS 009 Jaarverslag 2020 Beleidsdoel 3.4 (prestatie 3.4.1 en 3.4.4): Zoals bij de inhoudelijke toelichting gemeld, ondervinden wij vertraging bij de uitwerking van de acties. Een groot deel van het beschikbare budget onder beleidsdoel 3.4 (prestatie 3.4.1 en 3.4.4) is daarom ook niet tot besteding komen. Eind van het jaar hebben wij nog wel een aanbesteding gedaan voor de koersontwikkeling landelijk gebied. Aangezien we verwachting het budget 2021 volledig nodig hebben om de acties 2021 te kunnen realiseren, willen wij voor deze opdracht, bij het jaarverslag een voorstel opnemen voor een resultaatbestemming van € 0,215 miljoen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,215 miljoen onder prestatie 3.4.1 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 3.4.1 (beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw) van de begroting 2021.
3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food -305 0 305 -305 GS 105 Jaarverslag 2020 Subsidieregelingen Agro & Food De regelingen 6.1 Kennisondersteuning Agro&Food en 6.39 Stimulering Toekomstbestendige Verduurzaming Agro&Food Sector zijn in het najaar open gegaan. Er zijn in 2020 al wel aanvragen gedaan, maar deze zullen in 2021 beschikt worden. De hoogte van de aanvragen voor beide regelingen samen is €0,305 miljoen. Dit bedrag schuiven we door naar 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.4.2 een budget van € 0,305 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2021.
3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food -250 0 250 -250 Adm. 201 doorwerking PS 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020
3.4.3 Landbouwstructuurversterking 89 0 -89 89 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
3.5.2 Gebiedsprogramma Veenweidegebied -30 0 30 -30 GS 105 Jaarverslag 2020 De begrote procesmiddelen zijn in 2020 niet uit gegeven. Dat komt o.a. doordat het brede gebiedsproces later start dan bij het Klimaatakkoord voorzien. Er zijn ook nog veel onzekerheden over de werking van maatregelen en over de randvoorwaarden. De ontwikkeling van het landelijke ‘borgingssysteem’ (zie achtergrondinfo) loopt bijvoorbeeld een jaar achter op de planning. Het anders (digitaal) organiseren van het gebiedsproces en de overleggen met andere overheden en partners als gevolg van COVID 19 heeft ook geleid tot lagere proceskosten. We verwachten de resterende middelen 2020 in 2021 alsnog nodig te hebben voor het uitvoeren van het gebiedsproces. In november 2020 hebben wij een specifieke (rijks)uitkering ontvangen van € 4,295 miljoen voor het Interbestuurlijke Programma (IBP) Vitaal Platteland (VP) Veenweide Noordwest Overijssel. Van deze rijksmiddelen is in 2020 € 46.000 besteed en onttrokken uit de doeluitkering IBP VP Veenweide NWO. Daarnaast hebben in november 2020 een rijks beschikking van € 15 miljoen ontvangen voor de specifieke (rijks)uitkering klimaatakkoord Veenweide. Hiervan is in december 2020 € 8,625 miljoen ontvangen en in januari 2021 het resterende bedrag van € 6,375 miljoen. In 2020 zijn er nog geen bestedingen gerealiseerd ten laste van de specifieke uitkering. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om de restant middelen 2020, ad. € 30.000, door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan prestatie 3.5.2 (gebiedsprogramma Veenweidegebied)
3.5.2 Gebiedsprogramma Veenweidegebied -170 0 170 -170 Adm. 202 doorwerking GS 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020
3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten -350 0 350 -350 GS 105 Jaarverslag 2020 Particuliere natuurontwikkeling en Tender particuliere natuurrealisatie Bij de Monitor I-2016 hebben uw Staten besloten om € 6 miljoen van de middelen voor particuliere natuurontwikkeling in te zetten voor de Tender nieuwe particuliere natuuraanleg en beheer. In 2020 is hiervan € 1,25 miljoen opgenomen in de begroting 2020. Van de ingediende aanvragen wordt € 0,350 miljoen gerealiseerd in 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 3.5.3 een budget in 2020 van € 0,350 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2021.
3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten -1000 0 1000 -1000 Adm. 202 doorwerking GS 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020
3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof -3600 0 3600 -3600 Adm. 202 doorwerking GS 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020
3.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten -1124 0 1124 -1124 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020