Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
-174 |
0 |
174 |
-174 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Slimme en duurzame mobiliteitsprojecten:
In 2020 heeft de voorbereiding en afstemming van slimme en duurzame mobiliteitsprojecten met de regio's Twente, Zwolle-Kampen en Cleantechregio meer tijd gevraagd dan verwacht, waardoor in 2020 niet tot de uitrol van projecten kon worden overgegaan. Hierdoor zijn onder andere 2 subsidieverleningen aan de Cleantechregio niet in 2020 gerealiseerd. Daarnaast is een aanzienlijk deel van de bestedingen binnen prestatie 4.1.3 gedekt met ontvangen rijksmiddelen, waardoor onze structureel beschikbare middelen niet volledig zijn besteed. Per saldo is hierdoor een onderbesteding ontstaan van ca. € 0,9 miljoen op € 2,5 miljoen.
Wij stellen wij u voor om middels resultaatbestemming € 0,174 miljoen vanuit prestatie 4.1.3 door te schuiven naar de jaarschijf 2021 ter dekking van ons cofinancieringsdeel voor de subsidieverlening 'werkgeversaanpak 2019-2021' aan de Cleantechregio die in 2020 niet kon worden gerealiseerd. |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
-517 |
0 |
517 |
-517 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Subsidieregeling Voucherregeling thuiswerkplannen
Verder is er een onderbesteding op de subsidieregeling Voucherregeling thuiswerkplannen De onderbesteding wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de subsidieregeling pas aan het eind van het jaar is opengesteld. De lopende aanvragen zullen in 2021 worden beschikt en betaalbaar gesteld. Voor de Voucherregeling thuiswerkplannen hebben wij besloten € 0,277 miljoen door te schuiven naar 2021.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor de Voucherregeling thuiswerkplannen € 0,277 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.1.3 van de begroting 2021.
Regionale Aanpak Laadinfrastructuur
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is onderdeel van het nationale Klimaatakkoord en heeft als doel ervoor te zorgen dat laadinfrastructuur geen drempel vormt voor de groei van het aantal elektrische voertuigen. Voor de uitwerking van de landelijke aanpak is in de NAL afgesproken dat er samenwerkingsregio’s komen die gemeenten gaan ondersteunen bij de uitrol van laadinfrastructuur. Het Rijk heeft 15 miljoen euro procesgeld beschikbaar gesteld voor de NAL-samenwerkingsregio’s, onder de voorwaarde dat de regio minimaal eenzelfde bedrag bijdraagt.
Overijssel en Gelderland zijn ingedeeld als samenwerkingsregio en de provincies staan aan de lat om de ondersteuning verder vorm te geven in een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur (RAL). Voor de invulling van een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur in 2021 voegen wij als provinciale bijdrage € 0,240 miljoen toe aan de begroting 2021.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor de invulling van een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur € 0,240 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.1.3 van de begroting 2021. |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
336 |
0 |
-336 |
336 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen |
-955 |
0 |
955 |
-955 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Binnen beleidsdoel 4.2 is er aan lasten ruim € 1,3 miljoen geraamd voor prestatie 4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen. Hiervan is ruim € 0,4 miljoen gerealiseerd. Met het Statenvoorstel Verkenningsfase elektrificatie spoorlijnen (PS 2020/1100322) is € 2,1 miljoen beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van onderzoek voor de verkenningsfase. De opdracht hiervoor aan Prorail kent een bestedingsritme dat enigszins afwijkt van het geraamde budget in de begroting. Voor doorlopende verplichtingen in 2021 willen wij € 0,955 miljoen dorschuiven naar 2021.
Wij stellen u voor om voor prestatie 4.2.2 een budget van € 0,955 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan de reserve Sporen en wegen, door te schuiven van 2020 naar 2021. |
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen |
-735 |
0 |
735 |
-735 |
Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-902 |
0 |
902 |
-902 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Haltevoorzieningen IJssel-Vecht
Per december 2020 is in een deel van Overijssel het lijnennet en de dienstregeling aangepast. Om uitvoering van de goedgekeurde dienstregeling mogelijk te maken waren nieuwe haltes nodig en zullen elders haltes niet meer bediend worden. Dat vergt aanpassingen aan de halte-infrastructuur, zowel bij de gemeentelijke als provinciale wegbeheerders. Deze aanpassingen vergen een eenmalige investering van € 0,723 miljoen in halte-infrastructuur die binnen het beschikbare budget van 2020 voor de exploitatie van het openbaar vervoer is gedekt. Inmiddels is van het beschikbaar gestelde bedrag € 0,319 miljoen gerealiseerd. Voor dekking van doorlopende verplichtingen stellen wij voor middels resultaatbestemming € 0,404 miljoen beschikbaar te houden en toe te voegen aan de begroting 2021 op prestatie 4.2.3.
Exploitatie OV concessies
Zoals in monitor II aangekondigd is er in 2020 voor prestatie 4.2.3 sprake van een incidentele baat als gevolg van de te ontvangen beschikbaarheidsvergoeding OV en de incidentele lasten die ontstaan in verband met de doorbetaling hiervan aan onze vervoerders. De lasten voor de exploitatie van OV concessie sluit op een bedrag van € 106,7 miljoen ten opzichte van de begrote € 104,8 miljoen. Dit betekent per saldo € 1,9 miljoen hoger dan geraamd. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door een hogere last circa € 3,6 miljoen samenhangend met extra subsidies aan vervoerders om de gevolgen van Corona op het openbaar vervoer te dekken. Anderzijds is er een lagere last van circa € 1,2 miljoen in hoofdzaak veroorzaakt doordat de OV-index lager uitvalt dan voorzien.
Verder zijn er in 2020 nog geen aanvullende maatregelen op de Vechtdallijnen getroffen tijdens de werkzaamheden aan de N340 (onderbesteding € 0,497 miljoen). De werkzaamheden aan de bestaande rijbanen zullen hoofdzakelijk in 2021 plaatsvinden en dan zullen naar verwachting aanvullende maatregelen op de Vechtdallijnen getroffen worden.
Wij stellen u voor de niet gerealiseerde middelen beschikbaar te houden voor aanvullende maatregelen op de Vechtdallijnen tijdens de werkzaamheden aan de N340 en middels begrotingswijziging € 0,497 miljoen te onttrekken aan de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer hetzelfde bedrag aan lasten op te nemen in de begroting 2021 op prestatie 4.2.3. |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-1805 |
0 |
1805 |
-1805 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's)
Voor de aanpak van niet beveiligde overwegen (NABO’s) is in 2020 een subsidieregeling ingesteld op basis waarvan gemeenten aan de slag konden gaan met het verwijderen van NABO’s. Voor 2020 is hiervoor ruim € 1,8 miljoen beschikbaar in de begroting op prestatie 4.2.3. De aanvraag van de gemeente Olst-Wijhe is eind 2020 ontvangen en zal in 2021 worden beschikt. De aanvraag van de gemeente Hof van Twente zal begin 2021 worden ingediend. Wij hebben besloten de middelen van 2020 beschikbaar te houden en door te schuiven naar 2021.
Dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 1,8 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.2.3 van de begroting 2021. |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
200 |
0 |
-200 |
200 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede |
-389 |
0 |
389 |
-389 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Op deze prestatie is van het geraamde budget van € 1,3 miljoen een bedrag van ruim € 0,388 miljoen niet tot besteding gekomen. De onderbesteding kan als volgt worden verklaard.
Voor lopende opdrachten aan ProRail in verband met elektrificatie, 2e perronspoor en een verkenningenstudie verbetermaatregelen spoorlijnen Zwolle-Enschede zijn de verwachte (af)rekeningen niet in 2020 ontvangen.
De overgebleven gelden zullen in 2021 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 0,388 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.2.6 van de begroting 2021. |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-914 |
0 |
914 |
-914 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Uitvoering koersdocument Fiets (middelen uit het coalitieakkoord 2016-2019)
Wij stellen u voor € 0,9 miljoen voor de realisatie van Koers Fiets toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2021. |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-500 |
0 |
500 |
-500 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Uitvoering koersdocument Fiets (middelen uit het coalitieakkoord 2020-2023)
Voor de niet gerealiseerde middelen uit het coalitieakkoord 2020-2023 gelden de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 0,5 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2021. |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
32 |
0 |
-32 |
32 |
Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) |
33 |
0 |
-33 |
33 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Binnen beleidsdoel 4.4 is op prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) aan lasten € 0,4 miljoen beschikbaar gesteld. Hierop heeft een overschrijding plaatsgevonden van € 33.000 die kan worden gedekt door een aanvullende onttrekking aan de Reserve uitvoeling Kwaliteit van Overijssel. Deze aanvullende onttrekking wordt gecompenseerd met een verlaging van de lasten van prestatie 4.4.1 in 2021.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 33.000 extra te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel ter dekking van de hogere lasten van prestatie 4.4.1 van de begroting 2020 onder gelijktijdige verlaging van de lasten van prestatie 4.4.1 in de jaarschijf 2021. |
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk |
100 |
0 |
-100 |
100 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-2963 |
0 |
2963 |
-2963 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Meeropbrengsten motorrijtuigenbelasting inzetten voor verkeersveiligheid:
Via het coalitieakkoord en de Perspectiefbrief 2020 hebben wij aangegeven de meeropbrengsten vanuit de motorrijtuigenbelasting in te willen zetten voor verkeersveiligheid. In 2020 zijn de opbrengsten van de motorrijtuigenbelasting € 1,042 miljoen hoger dan begroot. Wij stellen u voor dit bedrag te bestemmen voor verkeersveiligheidsmaatregelen.
Beleidsimpuls verkeersveiligheid
Op prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid is € 2,55 miljoen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het programma verkeersveiligheid. Hierop is een bedrag van € 1,9 miljoen niet besteed.
Zoals bij monitor II 2020 aangekondigd willen wij de niet gerealiseerde middelen inzetten als cofinanciering op de toegekende Specifieke Rijksuitkering 'Stimulering Verkeersveiligheidsmaatregelen'. De niet bestede middelen van € 1,9 miljoen worden voor € 1,4 miljoen gedekt uit de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel waarvan de beschikbaarheidsdatum per einde 2020 is verstreken. Daarom doen wij u het voorstel € 1,4 miljoen aan niet bestede middelen beschikbaar te houden voor de beleidsimpuls verkeersveiligheid.
Wij stellen u voor € 1,4 miljoen beschikbaar te houden voor cofinanciering van de beleidsimpuls verkeersveiligheid en € 1,4 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2021.
Voor € 0,5 miljoen worden de niet bestede middelen van € 1,9 miljoen gedekt uit de opbrengsten van de Motorrijtuigenbelasting. Wij stellen u voor deze middelen beschikbaar te houden voor cofinanciering van de beleidsimpuls verkeersveiligheid en middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2021. |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-1500 |
0 |
1500 |
-1500 |
Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid |
100 |
0 |
-100 |
100 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
4.6.3 N35 – Lopende projecten |
-236 |
0 |
236 |
-236 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
De planstudie is nog niet afgerond mede daarom zijn de beschikbaar gestelde uitvoeringskosten dit jaar deels gebruikt. Daarom hebben wij de resterende middelen doorgeschoven naar 2021
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 4.6.3 een budget van € 0,236 miljoen samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2021. |
4.6.3 N35 – Lopende projecten |
-500 |
0 |
500 |
-500 |
Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
4.6.5 N50 |
-3200 |
1180 |
4380 |
-3200 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Voor de verbreding van de Rijksweg N50 Kampen Zuid-Kampen is met Statenvoorstel 2020/1101286 een regionale cofinancieringsbijdrage van € 5.0 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervan wordt € 3,82 miljoen door de Provincie bijgedragen en € 1.18 miljoen door regionale partijen (Flevoland, Kampen, Dronten en Zwolle). In 2020 is de regionale cofinancieringsbijdrage nog niet aan Rijkswaterstaat ter beschikking gesteld hetgeen als volgt wordt toegelicht:
In 2020 zijn de eerste voorbereidingen getroffen voor een Bestuursovereenkomst tussen Rijk en regio voor de N50 Kampen Zuid-Kampen. De daarbij benodigde afronding van de Planstudie en raming van de kosten door Rijkswaterstaat zijn echter vertraagd en pas eerste kwartaal 2021 gereed. Na afronding hiervan kan de definitieve Bestuursovereenkomst worden opgesteld en getekend en de middelen aan het Rijk worden overgemaakt.
Wij stellen u voor de middelen door te schuiven naar 2021. De regionale bijdrage wordt per saldo voor € 3,2 miljoen gedekt uit de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en voor € 0,62 miljoen uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Voor de dekking uit de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer stellen wij u voor in de jaarschijf 2021 € 3,2 miljoen te onttrekken aan vorengenoemde reserve en de lasten van prestatie 4.6.5 in 2021 te verhogen met € 3,2 miljoen. Verder dienen de baten en voor een gelijk bedrag de lasten te worden doorgeschoven en in 2021 te worden opgevoerd voor € 1.18 miljoen op prestatie 4.6.5. |
4.6.5 N50 |
-620 |
0 |
620 |
-620 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Voor de dekking uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel gelden de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 0,62 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.6.5 van de begroting 2021. |
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten |
291 |
0 |
-291 |
291 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
4.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn |
-155 |
0 |
155 |
-155 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
#REF! |
4.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn |
-1027 |
0 |
1027 |
-1027 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
250 |
0 |
-250 |
250 |
PS 001 Herprioritering |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Herprioritering |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-1800 |
0 |
1800 |
-1800 |
PS 002 Overijssel herstelaanpak coronacrisis |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 002 Overijssel herstelaanpak coronacrisis |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
60 |
0 |
-60 |
60 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-12 |
0 |
12 |
-12 |
Adm. 204 personeelsgebonden kosten januari 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 204 personeelsgebonden kosten januari 2021 |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
85 |
0 |
-85 |
85 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
12 |
0 |
-12 |
12 |
Adm. 204 personeelsgebonden kosten januari 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 204 personeelsgebonden kosten januari 2021 |
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik |
-2067 |
0 |
2067 |
-2067 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Programma’ schaderegeling (fase 1) en gebiedsaanpak (fase 2) Kanaal Almelo de Haandrik
De uitgaven in 2020 betroffen € 1,8 miljoen (incl. € 0,3 miljoen salarisbudget) en bleven door de verlate rapportage van schadeopnames en gerelateerde vertraagde uitbetaling aan de leverancier voor beide aanbestede opdrachten een € 2,2 miljoen achter op het budget voor jaarschijf 2020.
Wij stellen u voor om deze € 2,2 miljoen. te onttrekken aan Reserve waterwegen en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.7.4 van de begroting 2021.
Over de periode 2019-2020 bedragen de kosten van het ‘programma’ schaderegeling (fase 1) en gebiedsaanpak (fase 2) Kanaal Almelo de Haandrik in € 2,7 miljoen. Naar verwachting zijn de resterende middelen ad. € 24,4 miljoen. (€ 8,9 miljoen in de Reserve waterwegen en € 15,5 miljoen in de Voorziening Kanaal Almelo de Haandrik schadeloosstelling per 31 december 2020) nodig om het einddoel schadeafhandeling (fase 1) en de nog nader vorm te geven gebiedsaanpak (incl. statenbesluit). Daarnaast wordt gegeven de onzekerheid over de schadeomvang en bijhorende financiële consequenties, de financiële consequenties van Corona(maatregelen) en de nog nader vorm te geven gebiedsaanpak om het gebied in rustiger vaarwater te brengen een algemene risicoreserve gehandhaafd van € 13,1 miljoen tot eind 2021 (zie paragraaf Weerstandsvermogen). |
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik |
15500 |
0 |
-15500 |
15500 |
Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020 |