Status prestaties

Begrote lasten 194.990

Gerealiseerd 127.105

Ruimte 67.886
Kerntaak 4: Mobiliteit

Kerntaak 4: Mobiliteit

Status prestaties

Begrote lasten 194.990

Gerealiseerd 127.105

Ruimte 67.886

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Goede bereikbaarheid is een voorwaarde voor (economische) ontwikkeling en draagt bij aan een goed vestigingsklimaat. In de Omgevingsvisie en de Koersdocumenten fiets, OV, auto en goederenvervoer is de koers bepaald voor acties op het gebied van mobiliteit. Aan de hand van de Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO, 2018) maken wij per verbinding de afweging tussen mogelijke investeringen in weginfrastructuur, OV en/of fiets.

We voeren de wettelijke regie en coördineren de inbreng van alle betrokken partijen binnen het beleidsveld mobiliteit. Als beheerder van provinciale (vaar)wegen werken we aan een veilig en goed onderhouden (vaar-) wegennet. Maar hoe goed de wegen ook zijn, veiligheid heeft steeds meer te maken met gedrag. Daarom stimuleren we veilig gedrag van weggebruikers.

Om de alsmaar toenemende mobiliteit te verwerken, zetten we in op duurzaam Openbaar Vervoer en stimulering van fietsgebruik naast een betere autobereikbaarheid. Dat draagt tevens bij aan schonere lucht en daarmee aan een gezonder leefmilieu. We stimuleren het maken van bewuste, duurzame en slimme keuzes en combinaties van de verschillende manieren om je te verplaatsen.

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken

Terug naar navigatie - 4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken

We optimaliseren de (benutting van) vervoersystemen en netwerken. Op basis van de Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO) maken we keuzes ten aanzien van de kwaliteitsniveaus van onze infrastructuur. In onze mobiliteitsaanpak zetten we met gemeenten en partners in op gedragsbeïnvloeding en een betere onderlinge aansluiting van verschillende vervoerswijzen voor personen en goederen (4.1.2). Voor een betere bereikbaarheid stimuleren we het bewust kiezen of, hoe, en op welk tijdstip men zich verplaatst. Ook het slim combineren van systemen en netwerken draagt bij aan optimale bereikbaarheid (4.1.3 en 4.1.4). 

4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit

Acties

  1. Wij hebben de relatie van de veranderende mobiliteit en andere transities verkend. Wij werken de kansen uit.
  2. Wij combineren onze strategische koers op mobiliteit in Overijssel samen met de provincie Gelderland en gemeenten uit tot een regionaal mobiliteitsplan voor Lansdeel Oost.
  3. Wij verwerken de effecten van Covid-19 voor het beleidsveld mobiliteit.
  4. Wij voeren studies uit ter onderbouwing van mobiliteitsvraagstukken en/of lobbydossiers.
  5. Wij zijn samen met de provincies Friesland en Drenthe met het Rijk in gesprek over mogelijke decentralisatie van de stoptreinverbinding Leeuwarden-Zwolle per 2025.
  6. Wij hebben, als uitwerking van de afspraken uit het verkort MIRT onderzoek A1-A35, samen met gemeenten Borne en Hengelo de nut en noodzaak van de aanleg van een nieuwe regionale weg tussen Borne en Almelo (project Vloedbeltverbinding, gestart 2020) onderzocht. De PlanMER is in 2020 afgerond. Besluitvorming door de colleges is voorzien in het voorjaar 2021 waarna wij bij voortzetting van het project een realisatieovereenkomst opstellen.

 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.1.2 Regionale Mobiliteitsaanpak

Acties

  1. Wij actualiseren samen met onze partners ons meerjarig investeringsprogramma Mobiliteit op basis van onze Koersdocumenten en Beleidsimpulsen.
  2. Wij stellen samen met onze partners de bestedingsplannen Mobiliteit 2022 op en verwerken dit in onze begroting.
  3. Wij stellen samen met de gemeenten het uitvoeringsprogramma (UVP) voor 2022 op waarin gemeentelijke en provinciale projecten en/of maatregelen worden gesubsidieerd.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken

Acties

  1. Wij maken met het Rijk afspraken over het programma Slimme, Duurzame en Veilige mobiliteit en voeren deze uit .
  2. Wij geven invulling aan de uitwerking van het Klimaatakkoord om onze systemen te verduurzamen. Dit doen we onder andere door de aanleg van openbare laadinfrastructuur te stimuleren.
  3. Wij werken samen met de wegbeheerders aan de digitaliseringsopgave mobiliteit.
  4. Wij werken binnen de Werkgeversaanpak aan de vermindering van autogebruik en het veranderd mobiliteitsgebruik door in te zetten op bewustwording en beloning. Covid-19 jaagt deze gedragverandering nader aan.
  5. Wij stimuleren de ontwikkeling van hubs voor de overstap van personen en goederenoverslag.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

4.1.4 Slimmer maken van systemen en netwerken

Acties

  1. Wij voeren meerjarig samen met onze partners innovatieve slimme mobiliteitsprojecten uit, waaronder: slimme verkeerslichten, open data (ten behoeve van Talking Traffic), innovaties rond fiets (zoals B-ITS) en innovatieve mobiliteitsdiensten (MaaS = Mobility as a Service).

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer

Als opdrachtgever voor het regionale openbaar vervoer verlenen wij OV-concessies voor bus en trein. Wij zetten in op kwaliteitsverbetering en het overstappen op schone energie in het openbaar vervoer. Daarvoor stemmen we het vervoersaanbod af op de vraag, versterken het kernnet en vinden alternatieven voor de nog overblijvende vraag naar vervoer. We stimuleren en realiseren maatregelen om het trein- en busvervoer te verbeteren en duurzamer te maken (4.2.3 t/m 4.2.6). We werken mee aan het Rijksprogramma ‘Toekomstbeeld OV 2040’ en behartigen daarin de belangen van Overijssel. We werken aan gezamenlijke kennisontwikkeling (4.2.1).

4.2.1 Transities Openbaar Vervoer

Acties

  1. Wij werken mee aan het Rijksprogramma 'Toekomstbeeld OV 2040', waarin alle betrokkenen nadenken over knooppunten, de aansluiting van nationale treindiensten op de regionale treindiensten en busdiensten. Leidraad voor onze inbreng daarbij is ons koersdocument OV.
  2. Wij stellen kaders en begeleiden de vervoerders bij de uitrol van nieuwe betaalwijzen in het openbaar vervoer.

 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen

Acties

  1. Wij laten door ProRail een verkenning uitvoeren naar de elektrificatie van de treinverbinding Almelo-Mariënberg-Hardenberg ter voorbereiding op besluitvorming over een verdere planuitwerking.
  2. Wij laten door ProRail een verkenning uitvoeren naar de elektrificatie van de treinverbinding Zutphen-Hengelo-Oldenzaal ter voorbereiding op besluitvorming over verduurzaming van de treindienst Zutphen-Oldenzaal, samen met de provincie Gelderland (zie prestatie 4.2.3)
  3. Wij onderzoeken samen met de Duitse partners en Euregio via Interregstudie EuregioRail de mogelijkheden van verduurzaming van de treinverbindingen Enschede-Gronau- Münster/Dortmund in relatie tot de concessiewissel in 2026

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein

Acties

  1. Wij beheren de concessies en contracten van het regionale openbaar vervoer.
  2. Wij geven uitvoering aan het investeringsbesluit voor OV; stations en sociale veiligheid dat najaar 2020 / aanvang 2021 aan Provinciale Staten wordt aangeboden
  3. Wij starten de her-aanbesteding OV-concessie IJssel-Vecht (2022).
  4. Wij starten de aanbesteding OV-concessie Berkel-Dinkel (2023).
  5. Wij doen een meervoudige onderhandse uitvraag voor een concessie van 3 jaar in verband met de verduurzaming van de treindienst Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (zie prestatie 4.2.2).
  6. Wij begeleiden de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer

Acties

  1. Wij voeren onderzoeken uit naar de opwaardering van de diverse treinverbindingen in Overijssel waarbij prioriteit wordt gegeven aan de treinverbinding Zwolle – Enschede (-Münster).
  2. Wij werken samen met ProRail en de betreffende gemeenten aan de uitvoering van het programma 'niet actief beveiligde overwegen' (NABO).

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede

Acties

  1. Wij voeren onderzoeken uit naar verdere kwaliteitsverbeteringen van de treinverbinding Zwolle-Enschede (versnellen intercity en perronverbreding Heino en Raalte), rekening houdend met onze lange termijn-ambities zoals verwoord in onze Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO).

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

4.3 Vaker op de fiets

Terug naar navigatie - 4.3 Vaker op de fiets

Wij stimuleren het gebruik van de (elektrische) fiets op afstanden tot ongeveer vijftien kilometer als alternatief voor de auto en het openbaar vervoer. En ook als vervoermiddel van en naar stations of carpoolplaatsen (4.3.1). Een kwalitatief goed en veilig fietsnetwerk is belangrijk voor woon-werkverkeer, en daarmee ook voor de werkgelegenheid. (4.3.2.)

4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek

Terug naar navigatie - 4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek

Met onze partners (4.4.1) werken we aan efficiënt (4.4.2)  en schoon (4.4.3) goederenvervoer. Dat vergroot de bereikbaarheid, de werkgelegenheid en de toegevoegde waarde van de logistieke sector. We zorgen voor een optimale bereikbaarheid van de logistieke hotspots in Overijssel zodat ze goed kunnen opereren op de Europese corridors (4.4.4). 

4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO)

Acties

  1. Wij geven onder regie van Port of Logistics Overijssel (POLO), samen met de logistieke stakeholders, uitvoering aan het meerjarenprogramma Goederenvervoer en logistiek.
  2. Wij ondersteunen de POLO (secretariaat, aanjager kernteam en werktafels) en de logistieke netwerkorganisaties bij cluster- en netwerkactiviteiten.
  3. Wij geven via de thema's ruimte en bereikbaarheid, onderwijs en arbeidsmarkt, profilering en acquisitie en innovatie uitvoering aan het meerjarenprogramma

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

4.4.2 Slimme logistiek (Smart Logistics)

Acties

  1. Wij bedenken met partners maatwerkoplossingen voor logistieke vragen, onder meer stadslogistiek (koppeling met het Klimaatakkoord), afvallogistiek, zorglogistiek en bouwlogistiek.
  2. Wij realiseren slimme infrastructuur door het uitvoeren van projecten als Talking Traffic en Blauwe Golf en door innovatieve projecten aan te jagen (zoals autonoom rijden)

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.4.3 Verduurzaming goederenvervoer Binnenvaart

Acties

  1. Wij versterken via de Green Deal Binnenvaart de positie van de binnenvaart, door een actief verandering van vervoerswijze beleid (modal shift) te voeren van weg naar water.
  2. Wij stimuleren via de Green Deal Binnenvaart de vergroening van de binnenvaartvloot.
  3. Wij organiseren mede de regiotafel binnenvaart Oost Nederland en stellen gezamenlijk een uitvoeringsagenda op.
  4. Wij geven samen met onze partners uitvoering aan de landsdelige aanpak Zero Emissie Stadslogistiek Oost-Nederland.
  5. Samen met onze partners ontwikkelen wij een strategie voor het verduurzamen van het vervoeren van goederen.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk

Acties

  1. Wij voeren een actieve lobby in Europa voor het realiseren van een innovatieve en duurzame logistieke corridor.
  2. Wij creëren een robuust vaarwegennet, onder meer door onze betrokkenheid bij het verruimen van de Twentekanalen, project sluis Kornwerderzand en verkenning spoorbrug Zutphen.
  3. Wij geven samen met onze partners uitvoering aan het Meerjarenprogramma vrachtwagenparkeren Overijssel.
  4. Wij behartigen de belangen van Overijssel op het dossier Vrachtwagenheffing.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.5 Iedereen elke dag veilig thuis

Terug naar navigatie - 4.5 Iedereen elke dag veilig thuis

Verkeersveiligheid is essentieel voor het welzijn in Overijssel. Op basis van het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 dragen wij bij aan de ambitie ‘0 verkeersslachtoffers’. Dat doen we door gedragsbeïnvloeding (4.5.2) en door het veiliger maken van het wegennetwerk (4.5.1).

4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer

Terug naar navigatie - 4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer

Goede en veilige bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar stedelijke netwerken en streekcentra is van groot belang voor onze economie. Vanuit de Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO) werken we onze wegenvisie met de andere wegbeheerders uit in een actieprogramma wegen (4.6.1 t/m 4.6.10).

4.6.1 A1

Acties

  1. Wij begeleiden de uitvoering van het Rijksproject "Capaciteitsuitbreiding A1" fase II  (Rijssen-Azelo).
  2. Wij werken samen met de gemeenten langs de A1 de gebiedsplannen verder uit en begeleiden we de uitvoering ervan (zoals bijvoorbeeld geluidsmaatregelen bij Bathmen, fietspassages Schipbeek, strecoduct Wolvesweg).

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid

Acties

  1. Wij (mede)financieren gemeentelijke/provinciale projecten ter verbetering van de bereikbaarheid.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.6.2 A28

Acties

  1. Wij voeren in 2021 het gebiedsgericht MIRT-onderzoek ‘Bereikbaarheid in samenhang met verstedelijking Zwolle en omgeving’ verder uit, samen met Rijk en regio Zwolle.
  2. Wij starten met het uitvoeren van de gemaakte bestuurlijke afspraken tussen Rijk en regio, naar aanleiding van het MIRT-onderzoek A28, over:
          - een gezamenlijke werkgeversaanpak langs de A28 van de provincies Drenthe, Gelderland en Overijssel
          - de uitvoering van een maatregelenpakket verkeersveiligheid infra (met bereikbaarheidseffecten)

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.3 N35 – Lopende projecten

Acties

  1. Project opwaardering Nijverdal-Wierden
    Wij bewaken het proces richting een onherroepelijk Tracébesluit door Minister I&W en de voorbereiding van de realisatie van een autoweg met gescheiden rijbanen; 2x2 rijstroken met een maximum snelheid van 100 km/uur met ongelijkvloerse kruisingen.
  2. Project Meer Veilig 3 Wijthmen-Nijverdal
    Wij bewaken de voorbereiding van de realisatie van de maatregelen voor de verbetering van de verkeersveiligheid.
  3. Project knooppunt Raalte
    Wij ronden de planstudie Knooppunt Raalte af en bereiden de realisatiefase voor.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.4 N35 – Marsroute

Acties

  1.  Wij werken samen met het Rijk de eerste stap uit van de afspraken zoals gemaakt in het MIRT overleg uit het najaar 2020

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.5 N50

Acties

  1. Wij sluiten eind 2020 - begin 2021 een Bestuursovereenkomst (BOK) met het Rijk over de definitieve financiering en planning van het wegvak N50 Kampen - Kampen-Zuid.  Het Rijk rondt in 2021 de Planstudiefase af. Na het Ontwerp Tracébesluit start de uitvoering in 2023.
  2. Wij agenderen de problematiek op de gehele N50 bij het ministerie I&W via het MIRT en via lobby richting Tweede Kamer.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.6 N307

Acties

  1. Wij starten onder regie van Flevoland de realisatie van de aanpassingen aan de N307. Onze infra-aanpassingen lopen mee in het maatregelenpakket waarbij ook de Roggebotsluis en de Roggebotkering worden verwijderd, vaarvoorzieningen worden getroffen en een nieuwe brug wordt gerealiseerd. Dit met de doelstelling eind 2022 de watergerelateerde onderdelen op te leveren en de weginfrastructuur medio 2023.
  2. Wij voeren het project uit in nauwe samenhang met het IJsseldelta Programma (zie ook prestatie 1.2.7 IJsseldelta Programma).

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.6.7 Vechtdalverbinding (N340/N377 en N48)

Acties

  1. Wij nemen de aansluiting van de A28 op het nieuwe tracé van de N340 en knooppunt Varssen in gebruik.
  2. Wij voeren werkzaamheden uit aan de bestaande weg N340, te weten: de parallelwegen, fietstunnels en ecoduct.
  3. Wij beginnen met het afwaarderen van de bestaande Hessenweg.
  4. Wij nemen de onderdoorgang bij Balkbrug in gebruik.
  5. Wij starten met de werkzaamheden aan de N377.
  6. Wij monitoren de aanbesteding voor de spooronderdoorgang N340 door ProRail.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.6.8 N348 Raalte-Ommen (1e en 2e fase)

Acties

  1. Wij voltooien de werkzaamheden aan de onderdoorgang Oude Twentseweg (N348)
  2. Wij realiseren het groenplan bij de nieuwe onderdoorgangen
  3. Wij ronden het project (financieel) af.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten

Acties

  1. Wij realiseren de kruising met verkeerslichten in het project Herstel Deldener Esch (Pact van Twickel).
  2. Wij realiseren de rotonde Meenteweg Olst (N337).
  3. Wij realiseren de faunavoorziening langs de N737.
  4. Wij realiseren de rotonde Bornsestraat Weerselo (N343) en bereiden de rondweg voor.
  5. Wij bereiden de realisatie van de aansluiting N315/N768 Danspaleis voor.
  6. Wij ronden de planstudie fietsverbinding F35 Enschede-Oldenzaal af (zie ook prestatie 4.3.1).

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur

Terug naar navigatie - 4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur

Wij werken aan de instandhouding van onze provinciale infrastructuur (4.7.1). Wij houden daarbij rekening met verkeersveiligheid, doorstroming, leefbaarheid en het milieu. (4.7.2 en 4.7.3).

4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur

Acties

  1. Wij voeren metingen, inspecties en onderzoek uit om de kwaliteit van de infrastructuur vast te stellen. De gemeten kwaliteit gebruiken wij om te bepalen of én welke maatregelen nodig zijn om duurzaam te voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Dit is de basis voor de uitvoering van het dagelijks onderhoud.
  2. Wij bevorderen een verkeersveilige doorstroming door het beter benutten van de bestaande infrastructuur. Dit doen wij door samen met de andere wegbeheerders in Overijssel verkeersmanagement uit te voeren. Daarnaast handelen wij incidenten op onze infrastructuur af.
  3. Wij zien er op toe dat (vaar)wegen niet anders gebruikt worden dan vanuit wet- en regelgeving bepaald is. Waar nodig wordt gehandhaafd.
  4. Wij bedienen bruggen en sluizen om doorgang te verlenen aan beroeps- en pleziervaart op de gepubliceerde tijden.
  5. Wij voeren gladheidsbestrijding uit om ook in winterse omstandigheden de wegen begaanbaar te houden.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

R

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur

Acties

  1. Wij voeren het geprogrammeerde onderhoud aan de provinciale infrastructuur uit conform de tabel in bijlage 'Meerjarenuitvoeringsprogramma groot onderhoud provinciale infrastructuur'.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur

Acties

  1. Wij vervangen provinciale infrastructuur conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen, zoals vastgesteld door PS voor de jaren 2016-2019 (PS/2016/300) en 2020-2023 (PS/2018/414), en het door Provinciale Staten vastgestelde uitvoeringsprogramma.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik

Acties

  1. Wij ronden in 2021 de taxaties af.
  2. Wij voeren de schaderegeling uit die in oktober 2020 aan Provinciale Staten ter besluitvorming is voorgelegd.
  3. Wij dienen uiterlijk in juli 2021 een voorstel in bij Provinciale Staten voor de volgende fase van het project waarin de gebiedsgerichte aanpak is uitgewerkt.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

Financiën | Lasten

Terug naar navigatie - Financiën | Lasten

In onderstaande tabel staan de lasten, baten en saldo van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details.

Bedragen x €1.000
Lasten Primitieve begroting 2021 Doorgevoerde wijzigingen t/m 1 mei 2021 Begroot per 1 mei 2021 Besteding per 1 mei 2021 Ruimte per 1 mei 2021 Voorgestelde begrotingswijziging Monitor I
4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken 1.668 355 2.023 1.759 264 1.088
4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer 760 0 760 976 -216 675
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen 0 1.690 1.690 1.705 -15 0
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein 95.608 2.507 98.115 94.028 4.086 191
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede 0 389 389 615 -226 375
Totaal 4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer 96.368 4.585 100.954 97.324 3.630 1.241
4.3 Vaker op de fiets
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik 8.783 1.382 10.165 483 9.681 3.891
4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek
4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) 800 -33 767 51 717 -33
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk 1.213 -100 1.113 493 620 -100
Totaal 4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek 2.013 -133 1.881 544 1.337 -133
4.5 Iedereen elke dag veilig thuis
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid 3.528 4.463 7.990 380 7.610 150
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid 6.853 -100 6.753 2.626 4.127 0
Totaal 4.5 Iedereen elke dag veilig thuis 10.380 4.363 14.743 3.006 11.737 150
4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer
4.6.1 A1 0 0 0 -23 23 0
4.6.3 N35 – Lopende projecten 0 736 736 325 411 0
4.6.5 N50 0 5.000 5.000 0 5.000 0
4.6.6 N307 81 0 81 0 81 -81
4.6.8 N348 Raalte-Ommen (1e en 2e fase) 327 0 327 0 327 -327
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten 6.668 -291 6.377 6.023 355 -220
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid 4.044 0 4.044 -198 4.242 -2.919
Totaal 4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer 11.120 5.446 16.565 6.127 10.438 -3.547
4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 13.215 1.502 14.717 11.918 2.799 -40
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur 16.643 -97 16.547 4.137 12.410 0
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur 127 0 127 120 7 -7
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik 20.000 -13.433 6.567 1.687 4.880 0
Totaal 4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur 49.986 -12.028 37.958 17.861 20.096 -47
4.66 Totaal personeelsgebonden kosten
4.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn 9.520 1.182 10.702 0 10.702 0

Financiën | Baten

Terug naar navigatie - Financiën | Baten
Bedragen x €1.000
Baten Primitieve begroting 2021 Doorgevoerde wijzigingen t/m 1 mei 2021 Begroot per 1 mei 2021 Besteding per 1 mei 2021 Ruimte per 1 mei 2021 Voorgestelde begrotingswijziging Monitor I
4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken 0 0 0 0 0 410
4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein 35.795 0 35.795 37.160 -1.365 -166
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede 0 0 0 0 0 375
Totaal 4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer 35.795 0 35.795 37.160 -1.365 209
4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek
4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) 0 0 0 3 -3 0
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk 0 0 0 15 -15 0
Totaal 4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek 0 0 0 18 -18 0
4.5 Iedereen elke dag veilig thuis
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid 1.500 0 1.500 0 1.500 0
4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer
4.6.5 N50 0 1.180 1.180 1.180 0 0
4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 370 0 370 36 333 0

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie Voorgestelde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo PS/GS Begrotingswijziging Financiële toelichting
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken -678 0 678 -678 PS Begrotingswijziging Digitaliseringsopgave (actie 3) Binnen het beleidsveld 4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken bestaat een digitaliseringsopgave waarvoor onvoldoende middelen waren geraamd onder prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken. Wij stellen voor hiervoor middelen over te hevelen vanuit prestatie 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten (€ 0,2 miljoen). Dit betreft een budgettair neutrale wijziging binnen kerntaak 4. Wij stellen voor € 0,2 miljoen aan lasten toe te voegen aan prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken onder gelijktijdige verlaging van de lasten van prestatie 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten. Afwikkeling rijksprogramma Beter Benutten Wij stellen voor om circa € 0,48 mln. toe te voegen aan de begroting van 2021 prestatie 4.1.3 voor het afwikkelen van het rijksprogramma beter benutten (subsidieverlening aan Stedendriehoek/Cleantech Regio). De dekking wordt onttrokken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s verkeer en vervoer.
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken 0 410 410 0 GS Begrotingswijziging Onttrekking doeluitkering ‘veilig, doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur’ Via de specifieke uitkering ‘veilig, doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur’ ontvangen wij van het Rijk een bijdrage van 50% in de kosten van projecten en maatregelen die zijn gericht op het stimuleren van veiliger, doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur. Het project Werkgeversaanpak Twente /Zwolle / Clean Techregio loopt door in 2021 en wij stellen voor de 50% cofinancieringsbijdrage van het Rijk te onttrekken aan de gereserveerde doeluitkering. Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten op prestatie 4.1.3 te verhogen met € 0,41 miljoen voor de Werkgeversaanpak Twente /Zwolle / Clean Techregio en dit bedrag te onttrekken aan de doeluitkering ‘veilig, doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur’.
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer -675 0 675 -675 GS Begrotingswijziging Herijking Openbaar Vervoer Voor de transitie naar 'zero emissie' busvervoer (realisatiekosten van het busstation Zwolle) voegen wij € 0,5 miljoen toe aan prestatie 4.2.1. Herijking openbaar vervoer. Verder voegen wij ter dekking van de aanbestedingskosten concessie IJssel-Vecht (proceskosten) € 0,175 miljoen toe aan deze prestatie. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,675 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.2.1. Herijking openbaar vervoer van de begroting 2021.
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein -357 -166 191 -357 PS Begrotingswijziging Treindienst Hengelo-Bielefeld Als gevolg van de actualisatie van de exploitatie van de treindienst Hengelo-Bielefeld verwachten wij een lagere opbrengst (€ 0,16 miljoen) en een tekort op de lasten (€ 0,09 miljoen). Voor de actualisatie van de baten en lasten stellen wij voor aanvullend € 0,25 miljoen te onttrekken aan de reserve mobiliteitsprojecten verkeer en vervoer ten gunste van prestatie 4.2.3. voor de exploitatie van de treindienst Hengelo-Bielefeld Wij stellen voor de baten van de begroting 2021 op prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein met € 0,16 miljoen te verlagen en de lasten met € 0,09 miljoen te verhogen en dit te dekken door € 0,25 miljoen te onttrekken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s verkeer en vervoer. Herverdeling centraal IPO budget Op 24 maart jl. is de IPO-meerjarenbegroting behandeld in de commissie Bestuur & Financiën. Hierbij bent u meegenomen in het vernieuwde proces van de meerjarenraming van het IPO. De vernieuwde opzet zorgt voor meer transparantie en leesbaarheid van de begroting. Bijkomend voordeel is dat deze vernieuwde begroting nu makkelijker te verdelen is naar de prestaties van de Provincie Overijssel. Omdat tot nu toe die toedeling niet te maken was werd een deel van de IPO begroting centraal begroot onder prestatie 7.3.1. De nieuwe opzet van de begroting is aanleiding om u voor te stellen om het centrale IPO budget, budgettair neutraal, te herverdelen over de prestaties waar de kosten van het IPO betrekking op hebben. Voor prestatie 4.2.3 betekent dit dat er € 100.000 van prestatie 7.3.1 (Samenwerking met partners) overgeheveld wordt naar deze prestatie om de kosten van het IPO binnen dit budget te dekken. Het voorstel hiertoe is opgenomen bij prestatie 7.3.1.
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede 0 375 375 0 GS Begrotingswijziging Bijdrage Ministerie van I&M in kosten verkenningsstudie Voor de verkenningsstudie naar verbetermaatregelen van de treinverbinding Zwolle-Enschede ontvangen wij een bijdrage in de kosten van het Ministerie van I&M van € 0,375 miljoen. Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten € 0,375 miljoen aan baten en lasten toe te voegen aan de begroting van 2021 op prestatie 4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik -2922 0 2922 -2922 PS Begrotingswijziging Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UVP) 2021 Via het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UVP) worden de structureel beschikbare middelen vanuit het Provinciefonds voor verkeer en vervoer (voorheen decentralisatie uitkering) gealloceerd over de verschillende beleidsthema’s (fiets, verkeersveiligheid, bereikbaarheid, goederenvervoer). Zowel gemeenten als provincie kunnen hier aanspraak op maken. Uitvoering van het UVP vindt plaats via subsidieregelingen. Bij de uitvoering van het UVP 2021 zijn er meer Fiets-projecten en minder projecten bereikbaarheid, verkeerveiligheid en goederenvervoer aangemeld door de gemeenten. Als gevolg hiervan zal de verdeling over de verschillende beleidsthema’s ten opzichte van het oorspronkelijke bestedingsplan wijzigen. De wijziging betekent dat er circa € 3,4 miljoen meer besteed gaat worden aan prestatie Fiets (4.3.1) waarvan € 2,9 miljoen geraamd op prestatie 4.3.1 en € 0,5 miljoen als storting in de Reserve dekking kapitaallasten activa ten behoeve van het fietsproject N340 (Oudleusen / Ommen). Dit bedrag wordt voor € 3,4 miljoen overgeheveld vanuit prestatie 4.6.10. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging tussen prestaties binnen het UVP en de begroting voor structureel beschikbare middelen voor de gebiedsgerichte regionale Mobiliteitsaanpak met onze gemeenten. Voor de realisatie van dit project wordt bij prestatie 4.6.7 voorgesteld het benodigde investeringskrediet bij te ramen. Wij stellen voor € 2,9 miljoen aan lasten toe te voegen aan prestatie 4.3.1 Fiets onder gelijktijdige verlaging van de lasten van prestatie 4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid. Daarnaast stellen wij u voor aan de Reserve dekking kapitaallasten € 0,5 miljoen toe te voegen voor het fietsproject N340 (Oudleusen / Ommen). Uitvoering Koers Fiets Voor prestatie 4.3.1 is in de begroting € 4,6 mln. gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel voor de uitvoering van Koers Fiets. In het UVP 2021 zijn meer fiets-projecten en minder projecten bereikbaarheid, verkeerveiligheid en goederenvervoer aangemeld door de gemeenten. In de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel zijn middelen gereserveerd voor de uitvoering van Koers Fiets. Voor de realisatie van de fiets-projecten in 2021 hebben wij besloten € 1,5 miljoen extra in te zetten. Hiervan wordt € 1,0 miljoen toegevoegd aan de begroting van prestatie 4.3.1 en € 0,5 miljoen verwerkt als storting in de Reserve dekking kapitaallasten activa ten behoeve van het fietsproject N340 (Oudleusen / Ommen). Voor de realisatie van dit project wordt bij prestatie 4.6.7 voorgesteld het benodigde investeringskrediet bij te ramen. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,0 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.3.1 Fiets van de begroting 2021. Daarnaast stellen wij u voor € 0,5 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de Reserve dekking kapitaallasten activa voor het fietsproject N340 (Oudleusen / Ommen).
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik -968 0 968 -968 GS Begrotingswijziging Uitvoering Koers Fiets Voor prestatie 4.3.1 is in de begroting € 4,6 mln. gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel voor de uitvoering van Koers Fiets. In het UVP 2021 zijn meer fiets-projecten en minder projecten bereikbaarheid, verkeerveiligheid en goederenvervoer aangemeld door de gemeenten. In de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel zijn middelen gereserveerd voor de uitvoering van Koers Fiets. Voor de realisatie van de fiets-projecten in 2021 hebben wij besloten € 1,5 miljoen extra in te zetten. Hiervan wordt € 1,0 miljoen toegevoegd aan de begroting van prestatie 4.3.1 en € 0,5 miljoen verwerkt als storting in de Reserve dekking kapitaallasten activa ten behoeve van het fietsproject N340 (Oudleusen / Ommen). Voor de realisatie van dit project wordt bij prestatie 4.6.7 voorgesteld het benodigde investeringskrediet bij te ramen. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,0 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.3.1 Fiets van de begroting 2021. Daarnaast stellen wij u voor € 0,5 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de Reserve dekking kapitaallasten activa voor het fietsproject N340 (Oudleusen / Ommen).
4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) 33 0 -33 33 GS Begrotingswijziging Correctie overschrijding 2020 4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) In 2020 is er een geringe overschrijding geweest op het budget van prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) dat gedekt wordt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel waardoor er een tekort is ontstaan op de voor deze prestatie gelabelde middelen in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Wij hebben besloten het tekort in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel te corrigeren door het budget van de begroting 2021 te verlagen. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het budget voor prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) in 2021 te verlagen met € 0,03 miljoen en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met hetzelfde bedrag te verlagen.
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk 100 0 -100 100 PS Begrotingswijziging Vaststelling Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UVP) 2021 Als gevolg van de vaststelling van het UVP 2021 stellen wij voor de inzet van de middelen over de verschillende beleidsthema’s (fiets, verkeersveiligheid, bereikbaarheid, goederenvervoer) en bijbehorende prestaties aan te passen (zie toelichting prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik) Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.4.4 met € 0,1 miljoen te verlagen ten gunste van prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid.
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid -150 0 150 -150 PS Begrotingswijziging Vaststelling Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UVP) 2021 Als gevolg van de vaststelling van het UVP 2021 stellen wij voor de inzet van de middelen over de verschillende beleidsthema’s (fiets, verkeersveiligheid, bereikbaarheid, goederenvervoer) en bijbehorende prestaties aan te passen (zie toelichting prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik) Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.5.1 met € 0,15 miljoen te verhogen ten laste van 4.6.10 (€ 0,02 miljoen), 4.6.9 (€ 0,03 miljoen) en 4.4.4 (€ 0,1 miljoen).
4.6.6 N307 81 0 -81 81 PS Begrotingswijziging Investeringskrediet (voorstel in Perspectiefnota 2022) De raming voor deelproject N307 Roggebot – Kampen komt voor Overijssel na aanbesteding uit op € 14,8 miljoen, zijnde een tekort op het investeringsbudget (inclusief risicoreservering) van € 1,3 miljoen. In de geactualiseerde raming is nog geen rekening gehouden met toekomstige indexering. De verwachte indexering is voor de komende jaren € 0,2 miljoen. Op het deelproject N307 Schansdijk zijn een aantal risico’s opgetreden. Onder andere voor kabels en leidingen en bodemgesteldheid zijn extra maatregelen benodigd. Omdat de risicoreservering tot 0 is teruggelopen en er nog wel tegenvallers worden voorzien, is een aanvulling van € 0,2 voor de risicoreservering op dit project nodig. In de Perspectiefnota 2022 wordt het voorstel gedaan om het krediet met € 1,7 miljoen aan te vullen. Kapitaallasten Het gerealiseerde bestedingsritme tot en met 2020 van een aantal investeringsprojecten in wegen en kunstwerken wijkt af van de aannames daarover die in de begroting 2021 zijn gehanteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het investeringsbudget als geheel maar wel voor de verdeling van de kapitaallasten over de jaren. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties 4.6.6 4.6.8 4.6.9 4.7.1 en 4.7.3 in 2021 per saldo met € 445.000 te worden verlaagd. Voor prestatie 4.6.6 gaat het om een verlaging van € 81.000 Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.6.6 te verlagen met € 81.000 en de onttrekking aan de Reserve dekking kapitaallasten activa met hetzelfde bedrag te verlagen.
4.6.8 N348 Raalte-Ommen (1e en 2e fase) 327 0 -327 327 PS Begrotingswijziging Actie 1: Het aangekochte pand en bijbehorende gronden worden weer te koop aangeboden. Om een eventueel financieel risico op de afwikkeling hiervan af te dekken, wordt voorgesteld om het restantbedrag dat nog beschikbaar is in de reserve provinciale infrastructuur (€ 0,4 miljoen) hiervoor te reserveren. Kapitaallasten Het gerealiseerde bestedingsritme tot en met 2020 van een aantal investeringsprojecten in wegen en kunstwerken wijkt af van de aannames daarover die in de begroting 2021 zijn gehanteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het investeringsbudget als geheel maar wel voor de verdeling van de kapitaallasten over de jaren. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties 4.6.6 4.6.8 4.6.9 4.7.1 en 4.7.3 in 2021 per saldo met € 445.000 te worden verlaagd. Voor prestatie 4.6.8 gaat het om een verlaging van € 327.000. Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.6.8 te verlagen met € 327.000 en de onttrekking aan de Reserve dekking kapitaallasten activa met hetzelfde bedrag te verlagen.
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten 220 0 -220 220 PS Begrotingswijziging Kapitaallasten Het gerealiseerde bestedingsritme tot en met 2020 van een aantal investeringsprojecten in wegen en kunstwerken wijkt af van de aannames daarover die in de begroting 2021 zijn gehanteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het investeringsbudget als geheel maar wel voor de verdeling van de kapitaallasten over de jaren. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties 4.6.6 4.6.8 4.6.9 4.7.1 en 4.7.3 in 2021 per saldo met € 445.000 te worden verlaagd. Voor prestatie 4.6.9 gaat het om een verhoging van € 10.000 Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.6.9 te verhogen met € 10.000 en de onttrekking aan de Reserve dekking kapitaallasten activa met hetzelfde bedrag te verhogen Doorschuiven investeringsbudgetten naar 2022 Van een drietal investeringsprojecten (Rotonde de Meente Olst, rehabilitatie N347 en het beheer van de faunapassage N737), is geconstateerd dat de realisatie niet geheel in 2021 zal plaatsvinden. Hierdoor verschuift € 4,6 miljoen van het beschikbare investeringsbudget door naar 2022. Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten om € 4,6 miljoen van het investeringsbudget over te hevelen van 2021 naar 2022. Aanvullend Investeringsbudget Herstel Deldener Esch Zoals vermeld bij prestatie 3.5.3 wordt vanuit de reserve Kwaliteit van Overijssel een bedrag van €160.000 gestort in de reserve Dekking Kapitaallasten ter dekking van de afschrijvingen van de VRI. Wij stellen u aanvullend voor bij deze prestatie het investeringskrediet te verhogen met €160.000 om deze VRI te kunnen aanleggen. Rotonde De Meente Olst (N337) Naar verwachting zullen door de extra inspanningen rond de grondverwerving, de langere inzet van het projectteam en de indexering leiden tot een tekort van € 500.000 op dit project. Er wordt momenteel gezocht naar middelen om dit tekort te dekken. Op een later moment wordt hiervoor een voorstel gedaan. Aansluiting N315/N768 Danspaleis Het ontwerp Plan in Hoofdlijnen is klaar voor terinzagelegging. Op basis van de geactualiseerde kostenraming bedragen de kosten in totaal € 1,75 miljoen. Beschikbare dekking bedraagt € 1,25 miljoen. waardoor sprake is van een dekkingstekort van € 0,50 miljoen. Er wordt momenteel gezocht naar middelen om dit tekort te dekken. Op een later moment wordt hiervoor een voorstel gedaan. Vaststelling Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UVP) 2021 Als gevolg van de vaststelling van het UVP 2021 stellen wij voor de inzet van de middelen over de verschillende beleidsthema’s (fiets, verkeersveiligheid, bereikbaarheid, goederenvervoer) en bijbehorende prestaties aan te passen (zie toelichting prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik) Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten met € 0,23 miljoen te verlagen ten gunste van prestaties 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken (€ 0,2 miljoen voor digitaliseringsopgave mobiliteit) en 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik (€ 0,03 miljoen).
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid 2919 0 -2919 2919 PS Begrotingswijziging Vaststelling Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UVP) 2021 Als gevolg van de vaststelling van het UVP 2021 stellen wij voor de inzet van de middelen over de verschillende beleidsthema’s (fiets, verkeersveiligheid, bereikbaarheid, goederenvervoer) en bijbehorende prestaties aan te passen (zie toelichting prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik). Wij stellen u voor de lasten van 4.6.10 met € 3,4 miljoen te verlagen ten gunste van prestaties 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik en 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid. Restant middelen Regionaal Mobiliteitsfonds Twente (RMF) De resterende middelen van het Regionaal Mobiliteitsfonds Twente (RMF) zijn gestort in de Reserve mobiliteitsprogramma`s verkeer en vervoer. Vanuit het resterende saldo van het RMF Regionaal Mobiliteitsfonds Twente stellen wij voor € 0,52 miljoen toe te voegen aan de begroting 2021 op prestatie 4.6.10 voor het (mede)financieren van gemeentelijke/provinciale projecten ter verbetering van de bereikbaarheid. Het resterende saldo wordt ingezet voor Twentse mobiliteitsprojecten en de afwikkeling hiervan valt onder het beheer van de Provincie. De dekking wordt onttrokken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s verkeer en vervoer. Wij stellen voor € 0,52 miljoen toe te voegen aan de begroting van 2021 prestatie 4.6.10 voor Twentse mobiliteitsprojecten (afwikkelen Regionaal Mobiliteitsfonds Twente en dit bedrag te onttrekken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s.
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 40 0 -40 40 PS Begrotingswijziging Actiepunt 5: Gladheidsbestrijding In de afgelopen winter en in het voorjaar zijn er veel acties nodig geweest in verband met de opgetreden gladheid op onze wegen. Dit in tegenstelling tot vorig jaar toen er relatief weinig gladheid was. Als gevolg hiervan is het beschikbare budget voor de gladheidsbestrijding (dat berekend is op een gemiddelde winter) overschreden. Bij de tweede monitor zullen wij, wanneer alle kosten tot en met het voorjaar in rekening gebracht zijn, extra middelen aanvragen om het ontstane tekort in de begroting aan te vullen. Kapitaallasten Het gerealiseerde bestedingsritme tot en met 2020 van een aantal investeringsprojecten in wegen en kunstwerken wijkt af van de aannames daarover die in de begroting 2021 zijn gehanteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het investeringsbudget als geheel maar wel voor de verdeling van de kapitaallasten over de jaren. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties 4.6.6, 4.6.8, 4.6.9, 4.7.1 en 4.7.3 in 2021 per saldo met € 445.000 te worden verlaagd. Voor prestatie 4.7.1 gaat het om een verlaging van € 40.000 Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.7.1 te verlagen met € 40.000 en de onttrekking aan de Reserve dekking kapitaallasten activa met hetzelfde bedrag te verlagen.
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur 7 0 -7 7 PS Begrotingswijziging Kapitaallasten Het gerealiseerde bestedingsritme tot en met 2020 van een aantal investeringsprojecten in wegen en kunstwerken wijkt af van de aannames daarover die in de begroting 2021 zijn gehanteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het investeringsbudget als geheel maar wel voor de verdeling van de kapitaallasten over de jaren. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties 4.6.6, 4.6.8, 4.6.9, 4.7.1 en 4.7.3 in 2021 per saldo met € 445.000 te worden verlaagd. Voor prestatie 4.7.3 gaat het om een verlaging van € 7.000. Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.7.3 te verlagen met € 7.000 en de onttrekking aan de Reserve dekking kapitaallasten activa met hetzelfde bedrag te verlagen. Doorschuiven investeringsbudgetten naar 2022 Van het investeringsproject rehabilitatie N347 is geconstateerd dat de realisatie niet geheel in 2021 zal plaatsvinden. Hierdoor verschuift € 1,65 miljoen van het beschikbare investeringsbudget door naar 2022. Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten om € 1,65 miljoen van het investeringsbudget over te hevelen van 2021 naar 2022.

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken -174 0 174 -174 PS 009 Jaarverslag 2020 Slimme en duurzame mobiliteitsprojecten: In 2020 heeft de voorbereiding en afstemming van slimme en duurzame mobiliteitsprojecten met de regio's Twente, Zwolle-Kampen en Cleantechregio meer tijd gevraagd dan verwacht, waardoor in 2020 niet tot de uitrol van projecten kon worden overgegaan. Hierdoor zijn onder andere 2 subsidieverleningen aan de Cleantechregio niet in 2020 gerealiseerd. Daarnaast is een aanzienlijk deel van de bestedingen binnen prestatie 4.1.3 gedekt met ontvangen rijksmiddelen, waardoor onze structureel beschikbare middelen niet volledig zijn besteed. Per saldo is hierdoor een onderbesteding ontstaan van ca. € 0,9 miljoen op € 2,5 miljoen. Wij stellen wij u voor om middels resultaatbestemming € 0,174 miljoen vanuit prestatie 4.1.3 door te schuiven naar de jaarschijf 2021 ter dekking van ons cofinancieringsdeel voor de subsidieverlening 'werkgeversaanpak 2019-2021' aan de Cleantechregio die in 2020 niet kon worden gerealiseerd.
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken -517 0 517 -517 GS 105 Jaarverslag 2020 Subsidieregeling Voucherregeling thuiswerkplannen Verder is er een onderbesteding op de subsidieregeling Voucherregeling thuiswerkplannen De onderbesteding wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de subsidieregeling pas aan het eind van het jaar is opengesteld. De lopende aanvragen zullen in 2021 worden beschikt en betaalbaar gesteld. Voor de Voucherregeling thuiswerkplannen hebben wij besloten € 0,277 miljoen door te schuiven naar 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor de Voucherregeling thuiswerkplannen € 0,277 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.1.3 van de begroting 2021. Regionale Aanpak Laadinfrastructuur De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is onderdeel van het nationale Klimaatakkoord en heeft als doel ervoor te zorgen dat laadinfrastructuur geen drempel vormt voor de groei van het aantal elektrische voertuigen. Voor de uitwerking van de landelijke aanpak is in de NAL afgesproken dat er samenwerkingsregio’s komen die gemeenten gaan ondersteunen bij de uitrol van laadinfrastructuur. Het Rijk heeft 15 miljoen euro procesgeld beschikbaar gesteld voor de NAL-samenwerkingsregio’s, onder de voorwaarde dat de regio minimaal eenzelfde bedrag bijdraagt. Overijssel en Gelderland zijn ingedeeld als samenwerkingsregio en de provincies staan aan de lat om de ondersteuning verder vorm te geven in een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur (RAL). Voor de invulling van een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur in 2021 voegen wij als provinciale bijdrage € 0,240 miljoen toe aan de begroting 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor de invulling van een Regionale Aanpak Laadinfrastructuur € 0,240 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.1.3 van de begroting 2021.
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken 336 0 -336 336 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen -955 0 955 -955 PS 009 Jaarverslag 2020 Binnen beleidsdoel 4.2 is er aan lasten ruim € 1,3 miljoen geraamd voor prestatie 4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen. Hiervan is ruim € 0,4 miljoen gerealiseerd. Met het Statenvoorstel Verkenningsfase elektrificatie spoorlijnen (PS 2020/1100322) is € 2,1 miljoen beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van onderzoek voor de verkenningsfase. De opdracht hiervoor aan Prorail kent een bestedingsritme dat enigszins afwijkt van het geraamde budget in de begroting. Voor doorlopende verplichtingen in 2021 willen wij € 0,955 miljoen dorschuiven naar 2021. Wij stellen u voor om voor prestatie 4.2.2 een budget van € 0,955 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan de reserve Sporen en wegen, door te schuiven van 2020 naar 2021.
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen -735 0 735 -735 Adm. 201 doorwerking PS 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein -902 0 902 -902 PS 009 Jaarverslag 2020 Haltevoorzieningen IJssel-Vecht Per december 2020 is in een deel van Overijssel het lijnennet en de dienstregeling aangepast. Om uitvoering van de goedgekeurde dienstregeling mogelijk te maken waren nieuwe haltes nodig en zullen elders haltes niet meer bediend worden. Dat vergt aanpassingen aan de halte-infrastructuur, zowel bij de gemeentelijke als provinciale wegbeheerders. Deze aanpassingen vergen een eenmalige investering van € 0,723 miljoen in halte-infrastructuur die binnen het beschikbare budget van 2020 voor de exploitatie van het openbaar vervoer is gedekt. Inmiddels is van het beschikbaar gestelde bedrag € 0,319 miljoen gerealiseerd. Voor dekking van doorlopende verplichtingen stellen wij voor middels resultaatbestemming € 0,404 miljoen beschikbaar te houden en toe te voegen aan de begroting 2021 op prestatie 4.2.3. Exploitatie OV concessies Zoals in monitor II aangekondigd is er in 2020 voor prestatie 4.2.3 sprake van een incidentele baat als gevolg van de te ontvangen beschikbaarheidsvergoeding OV en de incidentele lasten die ontstaan in verband met de doorbetaling hiervan aan onze vervoerders. De lasten voor de exploitatie van OV concessie sluit op een bedrag van € 106,7 miljoen ten opzichte van de begrote € 104,8 miljoen. Dit betekent per saldo € 1,9 miljoen hoger dan geraamd. Dit wordt enerzijds veroorzaakt door een hogere last circa € 3,6 miljoen samenhangend met extra subsidies aan vervoerders om de gevolgen van Corona op het openbaar vervoer te dekken. Anderzijds is er een lagere last van circa € 1,2 miljoen in hoofdzaak veroorzaakt doordat de OV-index lager uitvalt dan voorzien. Verder zijn er in 2020 nog geen aanvullende maatregelen op de Vechtdallijnen getroffen tijdens de werkzaamheden aan de N340 (onderbesteding € 0,497 miljoen). De werkzaamheden aan de bestaande rijbanen zullen hoofdzakelijk in 2021 plaatsvinden en dan zullen naar verwachting aanvullende maatregelen op de Vechtdallijnen getroffen worden. Wij stellen u voor de niet gerealiseerde middelen beschikbaar te houden voor aanvullende maatregelen op de Vechtdallijnen tijdens de werkzaamheden aan de N340 en middels begrotingswijziging € 0,497 miljoen te onttrekken aan de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer hetzelfde bedrag aan lasten op te nemen in de begroting 2021 op prestatie 4.2.3.
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein -1805 0 1805 -1805 GS 105 Jaarverslag 2020 Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's) Voor de aanpak van niet beveiligde overwegen (NABO’s) is in 2020 een subsidieregeling ingesteld op basis waarvan gemeenten aan de slag konden gaan met het verwijderen van NABO’s. Voor 2020 is hiervoor ruim € 1,8 miljoen beschikbaar in de begroting op prestatie 4.2.3. De aanvraag van de gemeente Olst-Wijhe is eind 2020 ontvangen en zal in 2021 worden beschikt. De aanvraag van de gemeente Hof van Twente zal begin 2021 worden ingediend. Wij hebben besloten de middelen van 2020 beschikbaar te houden en door te schuiven naar 2021. Dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 1,8 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.2.3 van de begroting 2021.
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein 200 0 -200 200 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede -389 0 389 -389 GS 105 Jaarverslag 2020 Op deze prestatie is van het geraamde budget van € 1,3 miljoen een bedrag van ruim € 0,388 miljoen niet tot besteding gekomen. De onderbesteding kan als volgt worden verklaard. Voor lopende opdrachten aan ProRail in verband met elektrificatie, 2e perronspoor en een verkenningenstudie verbetermaatregelen spoorlijnen Zwolle-Enschede zijn de verwachte (af)rekeningen niet in 2020 ontvangen. De overgebleven gelden zullen in 2021 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 0,388 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.2.6 van de begroting 2021.
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik -914 0 914 -914 PS 009 Jaarverslag 2020 Uitvoering koersdocument Fiets (middelen uit het coalitieakkoord 2016-2019) Wij stellen u voor € 0,9 miljoen voor de realisatie van Koers Fiets toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2021.
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik -500 0 500 -500 GS 105 Jaarverslag 2020 Uitvoering koersdocument Fiets (middelen uit het coalitieakkoord 2020-2023) Voor de niet gerealiseerde middelen uit het coalitieakkoord 2020-2023 gelden de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 0,5 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2021.
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik 32 0 -32 32 Adm. 202 doorwerking GS 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020
4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) 33 0 -33 33 GS 105 Jaarverslag 2020 Binnen beleidsdoel 4.4 is op prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) aan lasten € 0,4 miljoen beschikbaar gesteld. Hierop heeft een overschrijding plaatsgevonden van € 33.000 die kan worden gedekt door een aanvullende onttrekking aan de Reserve uitvoeling Kwaliteit van Overijssel. Deze aanvullende onttrekking wordt gecompenseerd met een verlaging van de lasten van prestatie 4.4.1 in 2021. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 33.000 extra te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel ter dekking van de hogere lasten van prestatie 4.4.1 van de begroting 2020 onder gelijktijdige verlaging van de lasten van prestatie 4.4.1 in de jaarschijf 2021.
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk 100 0 -100 100 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid -2963 0 2963 -2963 PS 009 Jaarverslag 2020 Meeropbrengsten motorrijtuigenbelasting inzetten voor verkeersveiligheid: Via het coalitieakkoord en de Perspectiefbrief 2020 hebben wij aangegeven de meeropbrengsten vanuit de motorrijtuigenbelasting in te willen zetten voor verkeersveiligheid. In 2020 zijn de opbrengsten van de motorrijtuigenbelasting € 1,042 miljoen hoger dan begroot. Wij stellen u voor dit bedrag te bestemmen voor verkeersveiligheidsmaatregelen. Beleidsimpuls verkeersveiligheid Op prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid is € 2,55 miljoen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het programma verkeersveiligheid. Hierop is een bedrag van € 1,9 miljoen niet besteed. Zoals bij monitor II 2020 aangekondigd willen wij de niet gerealiseerde middelen inzetten als cofinanciering op de toegekende Specifieke Rijksuitkering 'Stimulering Verkeersveiligheidsmaatregelen'. De niet bestede middelen van € 1,9 miljoen worden voor € 1,4 miljoen gedekt uit de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel waarvan de beschikbaarheidsdatum per einde 2020 is verstreken. Daarom doen wij u het voorstel € 1,4 miljoen aan niet bestede middelen beschikbaar te houden voor de beleidsimpuls verkeersveiligheid. Wij stellen u voor € 1,4 miljoen beschikbaar te houden voor cofinanciering van de beleidsimpuls verkeersveiligheid en € 1,4 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2021. Voor € 0,5 miljoen worden de niet bestede middelen van € 1,9 miljoen gedekt uit de opbrengsten van de Motorrijtuigenbelasting. Wij stellen u voor deze middelen beschikbaar te houden voor cofinanciering van de beleidsimpuls verkeersveiligheid en middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2021 en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2021.
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid -1500 0 1500 -1500 Adm. 201 doorwerking PS 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid 100 0 -100 100 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
4.6.3 N35 – Lopende projecten -236 0 236 -236 GS 105 Jaarverslag 2020 De planstudie is nog niet afgerond mede daarom zijn de beschikbaar gestelde uitvoeringskosten dit jaar deels gebruikt. Daarom hebben wij de resterende middelen doorgeschoven naar 2021 Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 4.6.3 een budget van € 0,236 miljoen samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2020 naar 2021.
4.6.3 N35 – Lopende projecten -500 0 500 -500 Adm. 202 doorwerking GS 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020
4.6.5 N50 -3200 1180 4380 -3200 PS 009 Jaarverslag 2020 Voor de verbreding van de Rijksweg N50 Kampen Zuid-Kampen is met Statenvoorstel 2020/1101286 een regionale cofinancieringsbijdrage van € 5.0 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervan wordt € 3,82 miljoen door de Provincie bijgedragen en € 1.18 miljoen door regionale partijen (Flevoland, Kampen, Dronten en Zwolle). In 2020 is de regionale cofinancieringsbijdrage nog niet aan Rijkswaterstaat ter beschikking gesteld hetgeen als volgt wordt toegelicht: In 2020 zijn de eerste voorbereidingen getroffen voor een Bestuursovereenkomst tussen Rijk en regio voor de N50 Kampen Zuid-Kampen. De daarbij benodigde afronding van de Planstudie en raming van de kosten door Rijkswaterstaat zijn echter vertraagd en pas eerste kwartaal 2021 gereed. Na afronding hiervan kan de definitieve Bestuursovereenkomst worden opgesteld en getekend en de middelen aan het Rijk worden overgemaakt. Wij stellen u voor de middelen door te schuiven naar 2021. De regionale bijdrage wordt per saldo voor € 3,2 miljoen gedekt uit de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en voor € 0,62 miljoen uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Voor de dekking uit de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer stellen wij u voor in de jaarschijf 2021 € 3,2 miljoen te onttrekken aan vorengenoemde reserve en de lasten van prestatie 4.6.5 in 2021 te verhogen met € 3,2 miljoen. Verder dienen de baten en voor een gelijk bedrag de lasten te worden doorgeschoven en in 2021 te worden opgevoerd voor € 1.18 miljoen op prestatie 4.6.5.
4.6.5 N50 -620 0 620 -620 GS 105 Jaarverslag 2020 Voor de dekking uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel gelden de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 0,62 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.6.5 van de begroting 2021.
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten 291 0 -291 291 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
4.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -155 0 155 -155 PS 009 Jaarverslag 2020 #REF!
4.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -1027 0 1027 -1027 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 250 0 -250 250 PS 001 Herprioritering Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Herprioritering
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur -1800 0 1800 -1800 PS 002 Overijssel herstelaanpak coronacrisis Deze wijziging heeft betrekking op PS 002 Overijssel herstelaanpak coronacrisis
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 60 0 -60 60 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur -12 0 12 -12 Adm. 204 personeelsgebonden kosten januari 2021 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 204 personeelsgebonden kosten januari 2021
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur 85 0 -85 85 Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur 12 0 -12 12 Adm. 204 personeelsgebonden kosten januari 2021 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 204 personeelsgebonden kosten januari 2021
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik -2067 0 2067 -2067 PS 009 Jaarverslag 2020 Programma’ schaderegeling (fase 1) en gebiedsaanpak (fase 2) Kanaal Almelo de Haandrik De uitgaven in 2020 betroffen € 1,8 miljoen (incl. € 0,3 miljoen salarisbudget) en bleven door de verlate rapportage van schadeopnames en gerelateerde vertraagde uitbetaling aan de leverancier voor beide aanbestede opdrachten een € 2,2 miljoen achter op het budget voor jaarschijf 2020. Wij stellen u voor om deze € 2,2 miljoen. te onttrekken aan Reserve waterwegen en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 4.7.4 van de begroting 2021. Over de periode 2019-2020 bedragen de kosten van het ‘programma’ schaderegeling (fase 1) en gebiedsaanpak (fase 2) Kanaal Almelo de Haandrik in € 2,7 miljoen. Naar verwachting zijn de resterende middelen ad. € 24,4 miljoen. (€ 8,9 miljoen in de Reserve waterwegen en € 15,5 miljoen in de Voorziening Kanaal Almelo de Haandrik schadeloosstelling per 31 december 2020) nodig om het einddoel schadeafhandeling (fase 1) en de nog nader vorm te geven gebiedsaanpak (incl. statenbesluit). Daarnaast wordt gegeven de onzekerheid over de schadeomvang en bijhorende financiële consequenties, de financiële consequenties van Corona(maatregelen) en de nog nader vorm te geven gebiedsaanpak om het gebied in rustiger vaarwater te brengen een algemene risicoreserve gehandhaafd van € 13,1 miljoen tot eind 2021 (zie paragraaf Weerstandsvermogen).
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik 15500 0 -15500 15500 Adm. 201 doorwerking PS 2020 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020