Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs |
-111 |
0 |
111 |
-111 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Arbeidsmarkt 2020-2023
Van het restant van € 0,3 miljoen is € 0,1 miljoen bestemd voor het programma Arbeidsmarkt 2020-2023, om verdere afspraken met betrekking tot "Arbeidsmarkt en Onderwijs" na te komen hebben wij besloten om dit van de KVO middelen mee te nemen naar 2021.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.1.1 van de begroting 2021. |
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs |
-5275 |
0 |
5275 |
-5275 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Deze wijziging heeft betrekking op het Uitvoeringsbesluit Subsidies arbeidsmarkt (€ 4,2 miljoen) en de herstelaanpak Corona (€ 1,0 miljoen) |
5.2.1 Regio Deal Twente |
-1086 |
0 |
1086 |
-1086 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
De Regio Deal Twente is na een voorzichtige start in 2019 in 2020 echt opgang gekomen. Met de 2e monitor is een bedrag van € 15 miljoen extra toegekend aan de jaarschijf. Van het totaal bedrag van € 31,7 miljoen is uiteindelijk maar € 1,09 miljoen overgebleven. Om de afspraken met betrekking tot "Regio Deal Twente" na te komen in 2021 hebben wij besloten om het restant van de KVO middelen mee te nemen naar 2021.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,09 mln. te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.2.1 van de begroting 2021. |
5.2.1 Regio Deal Twente |
-4200 |
0 |
4200 |
-4200 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Medio 2019 is gestart met de uitvoering van de Regio Deal Twente. Het Rijk draagt € 30 miljoen bij, provincie € 20 miljoen en de regio Twente € 10 miljoen. Goedkeuring over besteding van de Regio Deal ligt bij Twente Board. De provincie is echter kassier van de Rijksmiddelen en besluit formeel over de subsidies, waarbij de provincie zelf zeggenschap heeft over de besteding van de eigen cofinanciering van € 20 miljoen. Langs de vier actielijnen van de Regio Deal Twente (techniek, arbeidsmarkt, vestigingsklimaat en circulariteit) zijn inmiddels veruit de meeste projecten via een subsidieaanvraag bij de provincie ingediend.
Aan uw Staten is bij aanvang van de Regio Deal Twente een indicatieve verdeling van de cofinanciering over de actielijnen gepresenteerd (Statenbrieven van 21 februari 2019, 2019/0041648, en 10 juli 2019, 2019/1101060). Mede gelet op de Investeringsagenda MedTech Twente, zoals gepresenteerd aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat op 28 september 2020, verschuift maximaal € 4 miljoen van de provinciale cofinanciering van actielijn 3 over vestigingsklimaat naar actielijn 1 over techniek. Waar in de oorspronkelijke verdeling voor beide actielijnen respectievelijk € 12,7 miljoen en € 2,0 miljoen als verwachte totale bijdrage van de provincie staan opgenomen, zal dit gelet op de in voorbereiding zijnde projecten wijzigen in € 8,7 miljoen voor actielijn 3 en € 6 miljoen voor actielijn 1. Deze verschuiving komt ten goede aan projecten gericht op medische technologie en smart industry, passend bij de strategie van Twente Board en reeds ondersteunde projecten zoals Advanced Manufacturing Program en TopFit.
Bij de Monitor 2019-II en 2020-II zijn de Rijksmiddelen, samen met een deel van de provinciale cofinanciering van € 20 miljoen, aan de jaarschijven 2019 en 2020 toegekend. In totaal is € 31,75 miljoen via de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel gekoppeld aan prestatie 5.2.1 Regio Deal Twente. Op 11 november 2020 heeft PS bij de vaststelling van de herstel- en transitieaanpak (2020/1102399) € 10 miljoen van de gereserveerde € 20 miljoen laten vrijvallen, omdat de cofinanciering voor de Regio Deal ter hoogte van dat bedrag is opgevangen in andere investeringsbudgetten. Gelet op de voortgang van de projecten en op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 4,2 miljoen van de resterende € 8,25 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.2.1 van de begroting 2021.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 4,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.2.1 van de begroting 2021. |
5.2.2 Human Capital Agenda Regio Zwolle |
-1900 |
0 |
1900 |
-1900 |
GS 103 Regiodeal ZO Drenthe |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 103 Regiodeal ZO Drenthe |
5.2.2 Human Capital Agenda Regio Zwolle |
-1350 |
11114 |
12464 |
-1350 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Regio deal Zwolle (Specifieke uitkering)
In 2020 hebben wij u gemeld (2020/0179186) dat het rijk € 22,5 miljoen bijdraagt aan de Regio Deal Zwolle. Eind 2020 is de eerste helft van deze middelen ontvangen via een Specifieke uitkering (SPUK). Naar verwachting zal het ontvangen bedrag van € 11,11 miljoen in 2021 worden beschikt aan de daarvoor bestemde partijen. De tweede helft wordt eind 2021 betaald aan de Provincie. In de 2e monitor zullen wij een update geven.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de begrote onttrekking uit de doeluitkering Regio deal Zwolle (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 5.2.2 in 2021 te verhogen met € 11,11 miljoen.
Regio deal Human Capital Zwolle
Op deze prestatie wordt tevens de Regio Deal Human Capital Zwolle verantwoord. In het statenvoorstel waarin de uitvoering aan u is kenbaar gemaakt (2019/1100986) is aangegeven dat Zwolle de “centrumgemeente” is voor de uitvoering van de Regio Deal. Hierdoor zijn afspraken gemaakt met de gemeente Zwolle en is het bedrag van € 6,75 miljoen sinds 2019 op een evenredige manier beschikt aan de gemeente. Wij hebben dan ook besloten het restant in de reserve voor dit project van € 4,05 miljoen toe te kennen aan de resterende jaarschijven.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 4,05 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en hiervan € 1,35 miljoen per jaar toe te voegen aan de jaarschijf 2021, 2022 en 2023 van prestatie 5.2.2 van de begroting 2021. |
5.2.3 Cleantech Regio |
-999 |
0 |
999 |
-999 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Voor het project Slim Warmtenet Zandweerd is in juni 2020 een subsidie verleend van € 2,7 miljoen, waarin € 1,0 miljoen in de vorm van een lening. Voor dit project hebben Provinciale Staten op 16 oktober 2019 (met Statenvoorstel nr. 2019/1101201 Cleantech Regio 2019-2023) het besluit genomen om € 0,7 miljoen beschikbaar te stellen vanuit het Cleantech budget (prestatie 5.2.3), onder voorbehoud van besluitvorming over aanvullende middelen (zie toelichting onder prestatie 2.3.1 Nieuwe Energie). In de verleende subsidie is een opschortende voorwaarde opgenomen waaraan op eind 2020 nog niet is voldaan, daarom is de subsidie nog niet opgenomen in de gerealiseerde cijfers. Om te voldoen aan alle afspraken hebben we besloten het volledig resterende bedrag mee te nemen naar 2021.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,99 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.2.3 van de begroting 2021. |
5.3.1 Werklocaties: basis op orde |
-325 |
0 |
325 |
-325 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Om de gemaakte afspraken met betrekking tot "Werklocaties basis op orde" na te komen hebben stellen wij voor om het restant van de KVO middelen mee te nemen naar 2021.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,3 miljoen te onttrekken aan Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.3.1 van de begroting 2021. |
5.3.1 Werklocaties: basis op orde |
-685 |
0 |
685 |
-685 |
GS 107 Toekomstbestendige werklocaties |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 107 Toekomstbestendige werklocaties |
5.3.2 Werklocaties provinciale participaties |
80 |
0 |
-80 |
80 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
5.3.3 Topwerklocaties |
-100 |
0 |
100 |
-100 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Uitvoering topwerklocaties
In 2020 is een bedrag van € 0,1 miljoen gereserveerd voor de “uitvoering vervolgproces van topwerklocaties”. Dit bedrag is in 2020 niet besteed. Dit is een KVO-budget met een einddatum in 2020. In 2021 is de verwachting dat deze middelen alsnog kunnen worden ingezet. Om de afspraken met betrekking tot "Topwerk locaties" na te komen in 2021 stellen wij u, in afwijking van het coalitie-akkoord 2019-2023, voor om het restant van de KVO middelen mee te nemen naar 2021.
Wij stellen u voor om van de jaarschijf 2020 een bedrag van € 0,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.3.1 van de begroting 2021. |
5.3.3 Topwerklocaties |
-280 |
0 |
280 |
-280 |
PS 013 Perspectiefnota 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 013 Perspectiefnota 2022 |
5.3.4 Internationaliseren |
-17 |
0 |
17 |
-17 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Om de afspraken met betrekking tot "Internationaliseren" na te komen in 2021 hebben wij besloten om het restant van de KVO middelen mee te nemen naar 2021.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 17.330 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.3.4 van de begroting 2021. |
5.3.4 Internationaliseren |
-50 |
0 |
50 |
-50 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Internationalisering
Voor de beleidsrealisatie van internationaliseren wordt jaarlijks € 0,6 miljoen uitgegeven. Naar verwachting zal het het Brexit trade Congres in juni 2021 plaatsvinden, wij dragen hieraan bij waardoor we hebben besloten om in 2021 € 50.000 extra middelen uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel toe te kennen aan de jaarschijf 2021.
Tevens is er voor de beleidsrealisatie in 2023 € 0,4 miljoen begroot waar € 0,6 miljoen nodig is.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 250.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en € 50.00 toe te voegen aan de jaarschijf 2021 en € 200.000 aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.3.4 van de begroting 2021. |
5.4.1 Gastvrij Overijssel |
70 |
0 |
-70 |
70 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Eind 2020 zijn 4 grote beschikkingen 2020-2023 verleend voor de programmalijnen 1 (ondernemers), 2 (verbindend landschap), 3 (branding&marketing) en 5 (organisatie Gastvrij Overijssel). Door deze beschikking zijn de middelen sneller dan verwacht toegekend aan onze uitvoerende partijen.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij voor prestatie 5.4.1 in 2020 € 1,2 miljoen meer onttrokken dan begroot.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om van prestatie 5.4.1 de jaarschijf 2021 met een bedrag van € 70.407 te verlagen, de jaarschijven 2022 en 2023 te verlagen met een bedrag van € 0,575 miljoen per jaar en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel te verlagen. |
5.4.1 Gastvrij Overijssel |
-1000 |
0 |
1000 |
-1000 |
PS 013 Perspectiefnota 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 013 Perspectiefnota 2022 |
5.4.1 Gastvrij Overijssel |
-270 |
0 |
270 |
-270 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Het programma van Gastvrij Overijssel voor 2020-2023 is op 3 juni 2020 door PS vastgesteld. Begin 2021 zijn alle beschikkingen verleend voor uitvoering van de programmalijnen 1 (ondernemers), 2 (verbindend landschap), 3 (branding&marketing), 4 (routenetwerken/digitalisering) en 5 (organisatie Gastvrij Overijssel). Uit de door PS op 1 juli 2020 bij de P-nota 2021 beschikbaar gestelde extra Corona-middelen (€ 0,4 miljoen) is een bijdrage van € 0,25 miljoen verleend voor de ontwikkeling van zogenoemde 'heatmaps' in de toeristische hotspots om 'realtime' drukte te kunnen meten. De overige middelen uit deze impuls worden ingezet in het kader van digitalisering van toeristische routes.
In 2020 hebben we besloten om voor de programmalijnen van het programma Gastvrij Overijssel de middelen sneller te beschikken. Ook voor 2021 heeft dit als gevolg dat middelen sneller beschikt worden aan onze uitvoerende partij Marketing Oost. Het totale bedrag van het programma zal gelijk blijven. Voor 2021 zal naar verwachting € 0,27 miljoen extra nodig zijn. Dit halen we uit de jaarschijf 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,27 miljoen van de jaarschijf 2023 te onttrekken en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.4.1 van de begroting 2021. |
5.4.2 Festivals en evenementen |
-196 |
0 |
196 |
-196 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Vanwege het niet kunnen toekennen van middelen aan incidentele cultuur- of sportevenementen en het uitstellen van de voorgenomen monitoring "publieksbeleving bij de beeldbepalende evenementen", zijn niet alle middelen in 2020 beschikt. Naar verwachting zullen deze middelen in 2021 alsnog worden toegekend aan de daarvoor bestemde doelen.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.4.2 van de begroting 2021. |
5.4.2 Festivals en evenementen |
53 |
0 |
-53 |
53 |
Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
5.5.1 Basisinfrastructuur en innovatie |
-300 |
0 |
300 |
-300 |
PS 013 Perspectiefnota 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 013 Perspectiefnota 2022 |
5.5.1 Basisinfrastructuur en innovatie |
-26 |
0 |
26 |
-26 |
PS 015 Monitor Overijssel 2021-I |
Herverdeling centraal IPO budget
Op 24 maart jl. is de IPO-meerjarenbegroting behandeld in de commissie Bestuur & Financiën. Hierbij bent u meegenomen in het vernieuwde proces van de meerjarenraming van het IPO. De vernieuwde opzet zorgt voor meer transparantie en leesbaarheid van de begroting. Bijkomend voordeel is dat deze vernieuwde begroting nu makkelijker te verdelen is naar de prestaties van de Provincie Overijssel. Omdat tot nu toe die toedeling niet te maken was werd een deel van de IPO begroting centraal begroot onder prestatie 7.3.1.
De nieuwe opzet van de begroting is aanleiding om u voor te stellen om het centrale IPO budget, budgettair neutraal, te herverdelen over de prestaties waar de kosten van het IPO betrekking op hebben.
Voor prestatie 5.5.1 betekent dit dat er € 26.000 van prestatie 7.3.1 (Samenwerking met partners) overgeheveld wordt naar deze prestatie om de kosten van het IPO binnen dit budget te dekken. Het voorstel hiertoe is opgenomen bij prestatie 7.3.1. |
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap |
-1064 |
0 |
1064 |
-1064 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Lopende verplichting
In 2020 zijn resterende aanvragen in behandeling voor UBS 6.33 Ketens samenwerking circulaire kunststof met een bedrag van € 92.476 en voor UBS 6.23 Innovatie Voucher een bedrag van € 109.392. Dit KVO programma eindigt in 2020, de liggende aanvragen dienen op basis van het gepubliceerde plafond toegekend te worden. Om die reden stellen wij u voor het hier voor benodigde bedrag toe te voegen aan de begroting 2021.
Wij stellen u voor om de begrote lasten van prestatie 5.5.2 in de begroting 2021 te verhogen met € 0,2 mln. Onder gelijktijdige onttrekking aan de reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel en de middelen beschikbaar te houden in de jaren 2021 t/m 2024.
Specifieke uitkering MIT
De niet begrote middelen van de doeluitkering MIT bedroegen voor 2020 € 3,0 mIn. Voor € 2,0 mln. bedroegen dit dekking van lasten voor 2020. en voor 1,0 mln. betreft het dekking van reeds bestede lasten 2018 en 2019. Deze bestede lasten zijn vooruitlopend op het beschikbaar komen van deze doeluitkering ten laste gebracht aan de reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel. Met het beschikbaar komen van deze doeluitkering kan deze reserve weer worden aangevuld. Voor de afsluiting van het bedrag is van deze €1 mln. en bedrag van 0,8 mln. nodig om de voorfinanciering te te corrigeren. We stellen voor dit bedrag beschikbaar te houden en te reserveringen voor mogelijk afrekeningen van deze SPUK en het tekort van € 0,8 mln. wat is voorgefinancierd op te vullen
Wij stellen u voor om € 960.000 toe te voegen aan de reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel en beschikbaar te houden voor de periode 2021 t/m 2024.
Oud Programma
In 2020 is een volledige afrekening ontvangen ‘oude KvO middelen’: 2020 was het afrondingsjaar van de oude investeringsprogramma’s #in – Overijssel innoveert en internationaliseert (€24 miljoen) en MKB & Ondernemerschap (€10 miljoen). Van deze middelen stellen we voor onderstaande bedragen mee te nemen naar 2021, omdat een deel van de trajecten vertraging heeft opgelopen door Corona:
- € 662.341,-- ten behoeve van de afronding van het Startup in Residence programma energie-innovatie. Door corona heeft de uitvoering hiervan vertraging opgelopen. Inmiddels zijn 16 ondernemers geselecteerd.
- € 200.000,-- voor de regeling snelle groeiers. Ivm corona hebben de ondernemers die deelnemen aan dit programma langer de tijd gekregen om een subsidie aan te vragen, namelijk tot september 2021.
- € 257.428, -- voor de dekking van personeelskosten voor inhuur naar vast 2021 t/m 2024.
Wij stellen u voor om van het restant van prestatie 5.5.2 een bedrag van € 1,1 mln. beschikbaar te houden voor de jaren 2022, 2023 en 2024 en om hiervan € 0,9 mln. toe te voegen aan de jaarschijf 2021. Onder gelijktijdige onttrekking aan de reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel. |
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap |
-1100 |
0 |
1100 |
-1100 |
GS 104 Voortzetting succesvolle overbruggingsmaatregelen coronacrisis |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 104 Voortzetting succesvolle overbruggingsmaatregelen coronacrisis |
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap |
-979 |
0 |
979 |
-979 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Nieuw Programma
‘Nieuwe KvO middelen’: hier resteert een bedrag van € 0,93 miljoen. Dit is deels te verklaren doordat een aantal regelingen aan het einde van 2020 zijn opengegaan en deze regelingen doorlopen in 2021. De middelen hiervoor zijn nog niet uitgeput, en dat is ook niet het streven zo aan het begin van het programma. De financiële afwikkeling van deze activiteiten zal in 2021 en verder doorlopen.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het restant bedrag van 2020 van € 0,98 miljoen toe te kennen aan de jaarschijf 2021. |
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap |
-167 |
0 |
167 |
-167 |
Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2020 |
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap |
89 |
0 |
-89 |
89 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap |
-2845 |
252 |
3097 |
-2845 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Programmalijn C: investeren in ondernemerschap
Volgens de begroting is in 2021 voor deze programmalijn € 0,6 miljoen beschikbaar. Wij hebben in 2021 een extra bedrag van € 0,45 miljoen nodig voor verstrekte subsidies voor versterking van het startup ecosysteem. De looptijd van deze regelingen is t/m 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,45 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.5.2 van de begroting 2021.
Programmalijn D: investeren in innovatief MKB en missies
Het totale MIT-budget van de provincie Overijssel is € 4,395 miljoen. De bijdrage vanuit het Rijk financieren wij elk jaar voor. In 2021 is de rijksbijdrage € 2,395 miljoen. Wij ontvangen dit bedrag naar verwachting eind 2021, via een specifieke uitkering.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 2,395 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.5.2 van de begroting 2021.
MKB Family next (SPUK)
In 2020 is de MKB-deal Family Next van start gegaan. Inmiddels zijn enkele leren-van-elkaar-kringen gestart, zijn ruim 30 coaching trajecten begonnen en een vijftiental ondernemerscoaches geworven (conform doelstellingen). In november is de subsidieregeling Jonge Bedrijfsopvolgers opengesteld. Hiervoor hebben zich in 2020 al vijf jonge ondernemers gemeld.
Eind 2020 is een brief ontvangen vanuit EZK waarin een bijdrage is toegekend in de vorm van een specifieke uitkering (SPUK). Deze bijdrage van zal worden ingezet om het MKB verder te steunen.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de begrote onttrekking uit de doeluitkering MKB deal Family next (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 5.5.2 in 2021 te verhogen met € 0,25 miljoen. |
5.5.3 Europese programma’s |
-1217 |
0 |
1217 |
-1217 |
PS 015 Monitor Overijssel 2021-I |
Wij hebben aan het begin van de periode 2014-2020 ca. € 50 miljoen (cofinanciering) gereserveerd, daarbij is ook een indicatieve verdeling gegeven over de verschillende onderdelen (EFRO, INTERREG, POP, Thematische fondsen) en de 7 jaren van het tijdvak. In het Statenvoorstel (PS 2016/7) waarmee de € 50 miljoen cofinanciering is vastgelegd, is ook aangegeven dat er jaarlijks ruimte is om de indicatieve toedeling (budgettair neutraal) over programma’s en jaarschijven te herverdelen, omdat op voorhand niet precies te voorzien is hoe e.e.a. zich gedurende de 7 jaren ontwikkelt.
Om de € 50 miljoen cofinanciering maximaal in te zetten binnen de Europese programma’s stellen wij een begrotingswijziging van de begroting 2021 en de meerjarenraming voor. Er wordt geen geld gevraagd, per saldo is het voorstel budgettair neutraal. Deze wijziging is nodig om enerzijds een herverdeling van de cofinanciering tussen de programma's tot stand te brengen en anderzijds de hoogte van de besteding over de komende jaren te actualiseren. We passen hierbij het bestedingsritme aan op basis van de nu nog beschikbare middelen in de Reserve Europese programma's. Voor 2021 vragen wij een extra onttrekking van € 1,2 miljoen uit deze reserve. Voor de jaren 2022, 2023 en 2024 vragen wij respectievelijk € 0,7 miljoen, € 0,6 miljoen en € 0,1 miljoen extra te onttrekken uit deze reserve .
De reden voor de herverdeling is dat aan het begin van het tijdvak 2014-2020 nog niet precies te voorzien was hoeveel cofinanciering per programma per jaar nodig zou zijn.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,2 miljoen te onttrekken aan Reserve Europese programma's en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.5.3. Voor 2022 t/m 2024 stellen wij u respectievelijk de volgende mutaties voor. Een extra onttrekking uit de reserve van € 0,7 miljoen voor 2022, een bedrag van € 0,6 miljoen voor 2023 en een bedrag van € 0,1 miljoen voor 2024. |
5.5.5 Circulaire economie |
-787 |
0 |
787 |
-787 |
GS 105 Jaarverslag 2020 |
Van het begrote bedrag € 1,1 mln. is € 0,78 mln. overgebleven. Dit resultaat is ontstaan door de in de inhoudelijke toelichting verklaarde vertraging. Het gevolg is dat de uitvoering van een aantal acties niet in 2020 zijn afgerond. Deze acties worden in naar verwachting in 2021 alsnog afgerond.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,8 mln. te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2021 van prestatie 5.5.5 van de begroting 2021. |
5.5.5 Circulaire economie |
-750 |
0 |
750 |
-750 |
Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2020 |
5.5.5 Circulaire economie |
-500 |
0 |
500 |
-500 |
GS 111 Actualisatie uitvoeringsprogramma Circulaire economie 2020-2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 111 Actualisatie uitvoeringsprogramma Circulaire economie 2020-2023 |
5.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-64 |
0 |
64 |
-64 |
PS 009 Jaarverslag 2020 |
Inhuur naar Vast MKB/Retail 2021 tm 2024 |
5.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-89 |
0 |
89 |
-89 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2020 |
5.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-80 |
0 |
80 |
-80 |
GS 110 Monitor Overijssel 2021-I |
Deze wijziging heeft betrekking op van inhuur naar vast Human Capital 2021 tm 2024 |
Totaal |
-27523 |
11366 |
38889 |
-27523 |
|
|