Portefeuillehouder
Gert Harm ten Bolscher
Tijs de Bree

Acties 2021

  1. We ontwikkelen samen met gemeenten, GGD en andere partners provinciaal milieubeleid waarbij gezondheid van inwoners centraal staat en verankeren deze in de Provinciale Omgevingsvisie.
  2. Wij leveren inbreng in nationale en interprovinciale beleidstrajecten, zoals Schone Lucht Akkoord, Zeer Zorgwekkende Stoffen, de IPO programmalijnen gezondheid, omgevingsveiligheid en Europese 8e milieuactieprogramma.
  3. Wij stellen het beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving vast voor 1 december en het jaarprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving voor 31 december.
  4. Wij voeren de wettelijke coördinatietaak uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
  5. Wij bepleiten een andere volgorde van besluitvorming in het luchtvaartdossier via een transparant en navolgbaar proces: eerst de luchtvaartnota, dan de herziening van het luchtruim en daarna besluiten over Lelystad Airport.
  6. Vanuit onze verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de leefomgeving willen wij hinder van vliegtuiglawaai zoveel mogelijk beperken. Mede daarom zullen wij nabij Zwolle een meetpost inrichten om hinder te monitoren.

Statenvoorstellen en -besluiten

De meeste acties zijn in invoering. Een aantal acties uit onze milieunota willen we uitlichten. We starten in het najaar met een onderzoek naar de relatie tussen gezondheid en milieugerelateerde en sociale factoren in Overijssel. We zoeken de samenwerking met gemeenten en omgevingsdiensten op het gebied van milieubeleidsontwikkeling. We zetten daarbij in op kennisdeling met name op het gebied van milieu in relatie tot de Omgevingswet en circulaire economie. We hebben individuele gesprekken gevoerd en organiseren twee kennisbijeenkomsten in het najaar. Ook werken we samen met onze partners, o.a. gemeenten en GGD, de rode draad gezondheid uit die een plek krijgt in de provinciale Omgevingsvisie.

In het najaar zullen we ook starten met de aanpak ZZS/PFAS. Dit met als doel te komen tot een eenduidige uitvoeringspraktijk en regelgeving in de provincie. Hiervoor wordt in het najaar en begin 2022 gewerkt aan een concreet plan van aanpak. Vervolgens zal de uitvoering van het plan in 2022- en 2023 doorlopen.

Tav actie 6. Vanwege de lopende kabinetsformatie zijn de totstandkoming van de definitieve Voorkeursbeslissing en andere gerelateerde trajecten doorgeschoven.

Lelystad Airport
In 2021 zullen wij zeer waarschijnlijk nog géén meetpost voor vliegtuiglawaai gaan inrichten. Lelystad Airport is door de Tweede Kamer controversieel verklaard, dus er vindt (tot het aantreden van een nieuw kabinet) voorlopig géén debat plaats over de wijziging van het Luchthavenbesluit van Lelystad Airport en daarmee is de voorziene opening eind 2021 erg onzeker geworden. Zolang er geen definitief gewijzigd luchthavenbesluit ligt, heeft het geen zin om een meetpost in te richten.

Begrotingswijziging

  • Vooraankondiging resultaatbestemming



Toelichting

G

Inhoud

De meeste acties zijn in invoering. Een aantal acties uit onze milieunota willen we uitlichten. We starten in het najaar met een onderzoek naar de relatie tussen gezondheid en milieugerelateerde en sociale factoren in Overijssel. We zoeken de samenwerking met gemeenten en omgevingsdiensten op het gebied van milieubeleidsontwikkeling. We zetten daarbij in op kennisdeling met name op het gebied van milieu in relatie tot de Omgevingswet en circulaire economie. We hebben individuele gesprekken gevoerd en organiseren twee kennisbijeenkomsten in het najaar. Ook werken we samen met onze partners, o.a. gemeenten en GGD, de rode draad gezondheid uit die een plek krijgt in de provinciale Omgevingsvisie.

In het najaar zullen we ook starten met de aanpak ZZS/PFAS. Dit met als doel te komen tot een eenduidige uitvoeringspraktijk en regelgeving in de provincie. Hiervoor wordt in het najaar en begin 2022 gewerkt aan een concreet plan van aanpak. Vervolgens zal de uitvoering van het plan in 2022- en 2023 doorlopen.

Ten aanzien van actie 6. Vanwege de lopende kabinetsformatie zijn de totstandkoming van de definitieve Voorkeursbeslissing en andere gerelateerde trajecten doorgeschoven.

Lelystad Airport:

In 2021 zullen wij zeer waarschijnlijk nog géén meetpost voor vliegtuiglawaai gaan inrichten. Lelystad Airport is door de Tweede Kamer controversieel verklaard, dus er vindt (tot het aantreden van een nieuw kabinet) voorlopig géén debat plaats over de wijziging van het Luchthavenbesluit van Lelystad Airport en daarmee is de voorziene opening eind 2021 erg onzeker geworden. Zolang er geen definitief gewijzigd luchthavenbesluit ligt, heeft het geen zin om een meetpost in te richten.

O

Financiën

Vooraankondiging resultaatbestemming(en):

In samenwerking met andere partijen hebben wij in 2019 een aantal projecten opgezet en ondersteund om de bewustwording van duurzaamheid te vergroten. Twee van deze pilot projecten, Ecologische bestrijding van de Eikenprocessierupsen en Aanpak schone rivieroevers Overijssel, hebben een langere doorlooptijd.  Omdat als gevolg van ombuiging (conform opdracht uit ons coalitieakkoord 2019-2023) vanaf 2021 beperkt financiële ruimte is binnen deze prestatie, zullen wij u voor deze onderdelen bij het jaarverslag een voorstel voor resultaatbestemming voorleggen.

In deze prestatie is eveneens incidenteel budget opgenomen voor de aanpak van Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) waaronder PFAS.  In dit najaar zal gestart worden met een plan van aanpak met als doel te komen tot een eenduidige uitvoeringspraktijk en regelgeving in de provincie. Verwachting is dat het grootste deel, waaronder de uitvoering, zal doorlopen naar 2022 en 2023. Daarom zal slechts een klein deel van het incidentele budget van € 160.000 in 2021 besteed worden. Voor het niet bestede deel van de middelen zullen wij u bij het jaarverslag een voorstel voor resultaatbestemming voorleggen.

Tot slot zal in 2021 (zeer) waarschijnlijk geen meetpunt voor vliegtuiglawaai worden ingericht. Bij het jaarverslag zullen wij ook voor dit budget een voorstel voor resultaatbestemming voorleggen.