4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid
Acties 2021
- Wij (mede)financieren gemeentelijke/provinciale infrastructurele projecten ter verbetering van verkeersveiligheid en dragen op die wijze samen met het Rijk bij aan de uitvoering van het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030.
Begrotingswijziging
- PS Begrotingswijziging
Baten begrotingswijziging
275
Lasten begrotingswijziging
-1918
Toelichting
Financiën
Actualisatie hogere opbrengsten Motorrijtuigenbelasting (MRB):
In 2021 zijn de gerealiseerde opbrengsten van de MRB hoger dan begroot (€ 2,2 miljoen). Ook voor de jaren 2022 en 2023 worden hogere opbrengsten verwacht van de MRB (jaarlijks € 1,2 miljoen). Bij het coalitieakkoord is afgesproken meeropbrengsten vanuit de opcenten MRB in te zetten voor verkeersveiligheid. Bij de Perspectiefnota 2022 is voorgesteld ook fietsprojecten te financieren uit de extra meeropbrengsten van de omdat deze investeringen in hoge mate bijdragen aan de verkeersveiligheid. Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.5.1 in 2022 te verhogen met € 2,2 miljoen en in 2023 te verhogen met € 2,4 miljoen.
Strategische visie op verkeersveiligheid:
Samen met het Rijk investeren wij tot en met 2025 gezamenlijk € 5,44 miljoen extra in verkeersveiligheidsmaatregelen op provinciale wegen. De uitvoering van de maatregelen is onderdeel van de afspraken in de gezamenlijke strategische visie op verkeersveiligheid (SPV 2030) tussen Rijk, provincies (IPO), vervoerregio’s en gemeenten (VNG).
Uit de 1e tranche van de regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen ontvangen wij € 2,7 miljoen onder de voorwaarde van een provinciale cofinanciering van 50%.
De provinciale cofinanciering van € 2,7 miljoen kan voor € 1,67 miljoen worden gedekt vanuit de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel verkeersveiligheid en voor € 1,05 miljoen uit de in de begroting 2021 incidenteel beschikbare middelen op prestatie 4.5.1. Om de benodigde cofinanciering als één dekkingsbron beschikbaar te krijgen stellen wij voor het bedrag van € 1,05 miljoen toe te voegen aan de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel.
Wij ramen op basis van de regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen (doeluitkering) de lasten en baten van prestatie 4.5.1 voor de begroting 2021 en de jaarschijven 2022 en 2023 bij met respectievelijk € 275.000, € 1,36 miljoen en € 1.08 miljoen.
Op basis van het verwachte bestedingsritme voor de uitvoering van de maatregelen actualiseren wij de baten en lasten voor de jaren 2021-2023.
Wij stellen voor in 2021 de lasten van prestatie 4.5.1 en bijbehorende onttrekking aan de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel met € 1,145 miljoen te verlagen en € 1,05 miljoen te storten in de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel. In 2022 en 2023 de lasten van prestatie 4.5.1 te verhogen met respectievelijk € 1,36 miljoen en € 1,08 miljoen met bijbehorende onttrekking aan uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel.