Portefeuillehouder
Bert Boerman

Acties 2021

  1. Wij sluiten eind 2020 - begin 2021 een Bestuursovereenkomst (BOK) met het Rijk over de definitieve financiering en planning van het wegvak N50 Kampen - Kampen-Zuid.  Het Rijk rondt in 2021 de Planstudiefase af. Na het Ontwerp Tracébesluit start de uitvoering in 2023.
  2. Wij agenderen de problematiek op de gehele N50 bij het ministerie I&W via het MIRT en via lobby richting Tweede Kamer.

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

Baten begrotingswijziging
-1180

Lasten begrotingswijziging
-5000



Toelichting

O

Inhoud

1) In verband met de uitspraak van de Raad van State over stikstof is het project Kampen Zuid-Kampen en de planstudiefase met onbepaalde tijd vertraagd. Daarnaast  is uit de concept Planstudie gebleken dat het taakstellend budget waarschijnlijk ontoereikend is. Zolang er geen nieuw kabinet is aangetreden kan hierover geen financieel akkoord worden gesloten met het Rijk en kan er geen Bestuursovereenkomst worden gesloten.

2) De algehele problematiek N50 is aangekaart bij het Rijk. In dit kader hebben de provincies Overijssel en Flevoland een raming voor het traject Hattemerbroek-Kampen laten uitvoeren. Agendering hiervan in het BO MIRT 2022.

O

Financiën

PS-begrotingswijziging:

Voor de verbreding van de Rijksweg N50 Kampen Zuid-Kampen is met Statenvoorstel 2020/1101286 een regionale cofinancieringsbijdrage van € 5,0 miljoen beschikbaar gesteld. Hiervan wordt € 3,82 miljoen door de Provincie bijgedragen en € 1,18 miljoen door regionale partijen (Flevoland, Kampen, Dronten en Zwolle). In verband met de uitspraak van Raad van State over stikstof is het project Kampen Zuid-Kampen en de planstudiefase met onbepaalde tijd vertraagd. Daarnaast is uit de concept Planstudie gebleken dat het taakstellend budget waarschijnlijk ontoereikend is. Zolang er geen nieuw kabinet is aangetreden kan hierover geen financieel akkoord worden gesloten met het Rijk en kan er geen Bestuursovereenkomst worden gesloten.

Wij stellen u voor de middelen door te schuiven naar 2022. De regionale bijdrage wordt per saldo voor € 3,2 miljoen gedekt uit de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en voor € 0,62 miljoen uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.

Voor de dekking uit de Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer stellen wij u voor in de jaarschijf 2022 € 3,2 miljoen te onttrekken aan vorengenoemde reserve en de lasten van prestatie 4.6.5 in 2022 te verhogen met € 3,2 miljoen. Verder dienen de baten en voor een gelijk bedrag de lasten te worden doorgeschoven en in 2022 te worden opgevoerd voor € 1.18 miljoen op prestatie 4.6.5.

GS-begrotingswijziging:

Voor de dekking uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel gelden de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 0,62 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.6.5.