Portefeuillehouder
Bert Boerman

Acties 2021

  1. Wij voeren metingen, inspecties en onderzoek uit om de kwaliteit van de infrastructuur vast te stellen. De gemeten kwaliteit gebruiken wij om te bepalen of én welke maatregelen nodig zijn om duurzaam te voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Dit is de basis voor de uitvoering van het dagelijks onderhoud.
  2. Wij bevorderen een verkeersveilige doorstroming door het beter benutten van de bestaande infrastructuur. Dit doen wij door samen met de andere wegbeheerders in Overijssel verkeersmanagement uit te voeren. Daarnaast handelen wij incidenten op onze infrastructuur af.
  3. Wij zien er op toe dat (vaar)wegen niet anders gebruikt worden dan vanuit wet- en regelgeving bepaald is. Waar nodig wordt gehandhaafd.
  4. Wij bedienen bruggen en sluizen om doorgang te verlenen aan beroeps- en pleziervaart op de gepubliceerde tijden.
  5. Wij voeren gladheidsbestrijding uit om ook in winterse omstandigheden de wegen begaanbaar te houden.

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

Baten begrotingswijziging
131

Lasten begrotingswijziging
1450



Toelichting

G

Inhoud

R

Financiën

Gladheidsbestrijding:

Zoals al gemeld is in de eerste monitor, zijn er in de afgelopen winter en in het voorjaar veel acties nodig geweest in verband met de opgetreden gladheid op onze wegen. Dit in tegenstelling tot vorig jaar toen er relatief weinig gladheid was.
Als gevolg hiervan is het beschikbare budget voor de gladheidsbestrijding (dat berekend is op een gemiddelde winter) overschreden.
Alle kosten  tot en met het voorjaar zijn in rekening gebracht. Voor het komende seizoen zijn er verplichtingen vastgelegd  op basis van  een gemiddeld seizoen. Dit resulteert in een verwacht tekort van € 1,45 miljoen. Aan gemeenten is in totaal € 0,141 miljoen meer in rekening gebracht dan begroot.

Wij stellen u voor om  de lasten bij prestatie 4.7.1 met € 1,45 miljoen te verhogen en eveneens de baten bij prestatie 4.7.1 te verhogen met € 0,131 miljoen.

Werkschip De Buffel:

Bij de perspectiefnota is voor 2021 een aanvullend investeringskrediet beschikbaar gesteld voor de vervanging van ons werkschip De Buffel, waardoor een totaal beschikbaar investeringsbudget ontstaat van € 807.000.
Nu deze middelen beschikbaar gesteld zijn, is begonnen met de verdere uitwerking van het programma van eisen. De aanbesteding is voorzien begin 2022. De oplevering van het nieuwe schip is naar verwachting in het voorjaar van 2023.
Voor de aanwending van het investeringskrediet betekent dit dat de middelen grotendeels besteed zullen worden in 2022 en 2023

Wij hebben besloten om van het beschikbare investeringskrediet 2021 een bedrag van € 0,8 miljoen af te ramen. Een bedrag van € 0,5 miljoen toe te voegen aan de het investeringskrediet 2022 en een bedrag van € 0,3 miljoen toe te voegen aan het investeringskrediet 2023.

Bij de perspectiefnota is de dekking van het beschikbaar gestelde investeringskrediet in één keer ten laste van de exploitatie gebracht.
Volgens onze nieuwe financieringssystematiek, activeren wij dit schip en schrijven wij daarop af.
Wij hebben nu een beter beeld van wanneer het schip naar verwachting in gebruik genomen kan worden en kunnen de begroting daar nu op aanpassen. Met onderstaande begrotingswijziging corrigeren wij de eenmalige last en creëren wij een structurele afschrijvingslast.

Wij stellen u voor om de begrote eenmalige last in 2021 van € 0,58 miljoen bij kerntaak 20 af te ramen.
Vanaf het jaar 2024 een structurele afschrijvingslast te raming van € 40.000 bij prestatie 4.7.1.