Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
Wijziging niet meenemen |
1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid |
-198 |
0 |
198 |
-198 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Herziening Omgevingsvisie Overijssel:
In 2022 is € 0,2 miljoen overgebleven op de begroting van € 0,53 miljoen. Dit heeft een aantal oorzaken. De belangrijkste is dat de gebiedsgerichte uitwerking met partners is doorgeschoven naar voorjaar 2023. Vanaf januari worden er gebiedsdagen georganiseerd, waarvoor kaartmateriaal (en ander communicatiemateriaal) ontworpen wordt. Daarnaast vindt er in 2023 opnieuw inwonerparticipatie plaats. Budget hiervoor stond begroot voor 2022. Dit schuift nu door naar 2023. Naast deze ontwikkelingen is in 2023 een groot deel van het budget gereserveerd voor de kosten van de wettelijk verplichte Omgevingseffectrapportage.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 1.1.1 van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
-255 |
0 |
255 |
-255 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Verstedelijkingsstrategie regio Zwolle en het NOVI gebied regio Zwolle:
Voor de verstedelijkingsstrategie regio Zwolle en het NOVI gebied regio Zwolle werken wij samen met onze partners bij de rijksoverheid en regionale overheden en ontvangen wij bijdragen in de gezamenlijke kosten. Zowel de Verstedelijkingsstrategie regio Zwolle als het NOVI gebied regio Zwolle kennen een meerjarige doorlooptijd. Voor het provinciale aandeel in deze kosten hebben wij in de budgetten van 2022 middelen gereserveerd en zijn van onze partners bijdragen in de kosten ontvangen. In 2022 is niet het gehele budget tot besteding gekomen. Vanwege meerjarige doorlooptijd van deze projecten stellen wij u voor, zoals reeds bij de 2e monitor aangekondigd, de niet bestede gelden voor een bedrag van € 0,255 miljoen door te schuiven naar 2023 en beschikbaar te houden voor dekking van de kosten in 2023.
Wij stellen u voor om middels resultaatbestemming voor de Verstedelijkingsstrategie regio Zwolle en het NOVI gebied regio Zwolle € 255.000 door te schuiven naar 2023 voor prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit . |
PS begrotingswijziging |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
-428 |
57 |
485 |
-428 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Binnen beleidsdoel 1.1 is € 2,7 miljoen beschikbaar gesteld voor prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit. Op deze prestatie resteert een saldo van € 0,8 miljoen. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door meerjarige projecten die doorlopen in 2023 (Poort van het Vechtdal en Zwolle, ‘Brede Welvaart in het Vechtdal’ en Samenwerkingsverbanden Water). Wij hebben besloten de niet bestede middelen beschikbaar te houden voor Poort van het Vechtdal ‘Brede Welvaart in het Vechtdal’ en Samenwerkingsverbanden Water en schuiven deze door naar 2023.
Poort van het Vechtdal ‘Brede Welvaart in het Vechtdal’ en Samenwerkingsverbanden Water:
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten voor de meerjarige doorlopende projecten € 0,428 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit van de begroting 2023.
Verstedelijkingsstrategie regio Zwolle en het NOVI gebied regio Zwolle:
Voor de verstedelijkingsstrategie regio Zwolle en het NOVI gebied regio Zwolle werken wij samen met onze partners bij de rijksoverheid en regionale overheden en ontvangen wij bijdragen in de gezamenlijke kosten. Zowel de Verstedelijkingsstrategie regio Zwolle als het NOVI gebied regio Zwolle kennen een meerjarige doorlooptijd. Voor het provinciale aandeel in deze kosten hebben wij in de budgetten van 2022 middelen gereserveerd en zijn van onze partners bijdragen in de kosten ontvangen. In 2022 is niet het gehele budget tot besteding gekomen. Vanwege meerjarige doorlooptijd van deze projecten stellen wij u voor, zoals reeds bij de 2e monitor aangekondigd, de niet bestede gelden voor een bedrag van € 0,255 miljoen door te schuiven naar 2023 en beschikbaar te houden voor dekking van de kosten in 2023.
Rijksbijdrage NOVI gebied regio Zwolle:
Voor het NOVI gebied regio Zwolle ontvangen wij een rijksbijdrage van € 227.000. Hierop heeft een besteding plaatsgevonden van € 170.000. Voor de niet bestede middelen (€ 58.000) en de bijbehorende dekking uit de rijksbijdrage hebben wij besloten deze door te schuiven naar 2023.
Conform ons begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten om de niet bestede middelen van € 58.000 en bijbehorende baten van het Rijk van de specifieke uitkering NOVI gebied regio Zwolle prestatie op prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit voor zowel de lasten als baten door te schuiven naar 2023 en toe te voegen aan de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
0 |
91 |
91 |
0 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Aanvullende doeluitkering Kwalitatief hoogwaardige en duurzame woon- en leefomgeving in NOVI-gebied Regio Zwolle (C59):
Van het Rijk hebben wij een aanvullende specifieke uitkering van € 91.000 ontvangen voor het NOVI-gebied Regio Zwolle (C59). In het NOVI gebied regio Zwolle werken Rijk en regio samen aan een klimaatbestendige groeiregio. De provincie Overijssel is penvoerder en kasbeheerder van deze samenwerking.
Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten op prestatie 1.1.2 te verhogen met € 91.000 voor het NOVI gebied regio Zwolle in 2023 en dit bedrag te onttrekken aan de doeluitkering Kwalitatief hoogwaardige en duurzame woon- en leefomgeving in NOVI-gebieden (C59). |
GS begrotingswijziging |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
-150 |
0 |
150 |
-150 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
-155 |
0 |
155 |
-155 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
40 |
0 |
-40 |
40 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
1.1.4 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium |
153 |
559 |
406 |
153 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
Tijdelijk beheer:
De huidige begroting voor tijdelijk beheer is gebaseerd op de aanname bij de start van dit traject (2014) dat de voorraad gronden en gebouwen in tijdelijk beheer geleidelijk wordt afgebouwd. Gezien het groeiend aantal opgaven waarbij het grondinstrument een rol speelt dient dit uitgangspunt te worden bijgesteld. Dat betekent dat zowel begrote baten als de begrote lasten voor tijdelijk beheer structureel verhoogd moeten worden.
In principe gaat het daarbij om een budgettair neutrale ontwikkeling. Voor het jaar 2023 geldt echter dat wij in relatie tot de problematiek van de Pas-melders een bemestingsverbod hebben ingesteld op (een deel van) de door ons verpachte gronden, waardoor wij extra kosten maken en inkomsten mislopen. Wij hebben u hierover geïnformeerd met onze onze brieven van 1 december 2022 (D2022-12-000437) en 4 april 2023 (D2023-03-012897).
Wij stellen u voor de begrote lasten voor tijdelijk beheer structureel te verhogen met € 0,4 miljoen, tot een totaal van € 1,2 miljoen. De lasten zijn daarmee passend bij de omvang van de voorraad gronden en opstallen in tijdelijk beheer en in lijn met de gerealiseerde lasten in de afgelopen jaren.
Verder stellen wij u voor de begrote baten voor tijdelijk beheer structureel met € 0,6 miljoen te verhogen tot een totaal van € 1,2 miljoen. De baten zijn daarmee passend bij de omvang van de voorraad gronden en opstallen in tijdelijk beheer en in lijn met de gerealiseerde baten in de afgelopen jaren.
Het saldo van deze mutaties komt ten gunste van de Algemene reserve grondzaken.
Bemestingsverbod:
Naast deze ontwikkeling geldt in 2023 dat in verband met het bemestingsverbod extra kosten worden gemaakt en er sprake is van gederfde inkomsten. De kosten worden gemaakt voor toezicht en controle op de naleving van het bemestingsverbod (€ 0,1 miljoen) en compensatie van de provincie Drenthe en twee gemeenten voor door hun gemiste pachtopbrengsten (€ 50.000).
Als gevolg van het bemestingsverbod komen de opbrengsten in 2023 uit op € 0,5 miljoen. De gemiste opbrengsten bedragen dan € 0,7 miljoen.
Wij stellen u voor om in 2023 deze kosten en gemiste opbrengsten van in totaal € 850.000 te compenseren middels een bijdrage uit het budget voor de Aanpak Pas-melders, prestatie 3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof. Daarbij merken wij op dat deze besteding bijdraagt aan een tijdelijke oplossing in 2023 voor de Pas-melders, nog niet aan de structurele oplossing waarvoor het budget voor Aanpak pasmelders oorspronkelijk beschikbaar is gesteld.
Bij de tweede monitor bestaat meer zicht op de exacte verschuivingen bij Grond voor grond, Overtollig bezit en AGF. Via die tweede monitor doen wij u dan een voorstel tot begrotingswijziging. |
PS begrotingswijziging |
1.1.5 Programma Omgevingswet |
-835 |
0 |
835 |
-835 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 005 Jaarstukken 2022 |
PS begrotingswijziging |
1.1.5 Programma Omgevingswet |
200 |
0 |
-200 |
200 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
1.2.1 Bevorderen waterkwaliteit |
0 |
320 |
320 |
0 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Bijdrage Rijn Oost Derdengeld algemeen:
In het kader van Regionaal Bestuurlijk Overleg Rijn-Oost worden van projectpartners bijdragen ontvangen voor een bedrag van € 0,32 miljoen voor het gemeenschappelijke budget Rijn-Oost (onderdeel Rijn Oost Derdengeld algemeen). De begroting wordt met deze bijdragen budgettair neutraal verhoogd (lasten en baten).
Conform ons begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten om € 0,32 miljoen aan baten en lasten toe te voegen aan de Begroting 2023 voor prestatie 1.2.1 Bevorderen waterkwaliteit. |
GS begrotingswijziging |
1.2.1 Bevorderen waterkwaliteit |
80 |
0 |
-80 |
80 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater |
-3375 |
0 |
3375 |
-3375 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
Bijdrage Rijn Oost Derdengeld ZON
In het kader van het programma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland worden van projectpartners bijdragen ontvangen voor een bedrag van € 0,31 miljoen voor het gemeenschappelijke budget Rijn-Oost (onderdeel Rijn Oost Derdengeld ZON). De begroting wordt met deze bijdragen verhoogd.
Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij een bedrag van € 0,31 miljoen toegevoegd aan de begroting van 2023 voor prestatie 1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater (zowel de baten als de lasten; neutraal, bijdragen derden).
Wateronttrekking Twentekanalen
Voor de onttrekking van water aan de Twentekanalen brengt het Rijk ons kosten in rekening die wij vervolgens doorbelasten naar de waterschappen. Hiervoor is in de begroting al € 10.000 aan baten en lasten opgenomen. Voor 2023 zijn de verwachten kosten € 172.000, hiervan verwachten we een additionele bijdrage van de waterschappen van €162.000. De baten en lasten worden verhoogd naar het niveau van de verwachte kosten met € 162.000.
Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij een bedrag de baten en lasten voor prestatie 1.2.2 in 2023 budgettair neutraal verhoogd met € 162.000. |
PS begrotingswijziging |
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater |
-30 |
0 |
30 |
-30 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Actualisatie gebiedsdossiers:
In 2022 is op de post actualisatie gebiedsdossiers drinkwater € 30.000 niet gerealiseerd. Voor doorlopende verplichtingen in 2023 hebben wij besloten deze niet bestede middelen beschikbaar te houden en door te schuiven naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 30.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 1.2.2 van de begroting 2023 voor actualisatie gebiedsdossiers drinkwater. |
GS begrotingswijziging |
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater |
0 |
12725 |
12725 |
0 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Subsidieregeling Zoetwatervoorziening Overijssel:
In het werkprogramma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland hebben een groot aantal partijen (waterschappen, provincies, Rijk, gemeenten, terrein-beherende organisaties, waterleidingsector, landbouwsector) afgesproken om maatregelen uit te voeren om de huidige zoetwatervoorziening in Oost-Nederland klimaatbestendiger te maken. Voor de beoogde maatregelen in de land- en tuinbouwsector is voor cofinanciering van de te nemen maatregelen in 2023 € 0,5 miljoen benodigd. Deze middelen zijn gereserveerd in de Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland. Voor dekking van de cofinanciering in 2023 stellen wij u voor € 0,5 miljoen te onttrekken aan de Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland.
Wij stellen u voor ter uitvoering van de subsidieregeling Zoetwatervoorziening Overijssel de lasten van prestatie 1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater te verhogen met € 0,5 miljoen en hetzelfde bedrag te onttrekken aan de Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland
2e maatregelenprogramma Zoetwatervoorziening Oost Nederland 2022-2027:
De komende 6 jaar investeren de partners binnen Rijn-Oost € 200 miljoen aan zoetwatermaatregelen via het ZON-programma. Dit bedrag is opgebouwd uit een bijdrage van € 50 miljoen uit het Deltafonds en een eigen bijdrage van de partners van € 150 miljoen. Als coördinerende provincie hebben wij in de rol van kassier van de rijksoverheid de toekenningsbeschikking ontvangen voor het 2e maatregelenprogramma Zoetwatervoorziening Oost Nederland 2022-2027 en zijn samen met de partners gestart met de uitvoering.
Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten op prestatie 1.2.2 voor de periode 2023-2027 op basis van het verwacht bestedingsritme te verhogen met voor 2023 € 12,2 miljoen, 2024 € 7,3 miljoen en voor de periode 2025 tot en met 2027 jaarlijks € 9,6 miljoen en deze bedragen te onttrekken aan de doeluitkering.
Uitvoering “Programma Haarvaten Op Peil in Overijssel (HOP)”:
De provincie gaat als onderdeel van het programma ZON samen met het waterschap Drents Overijsselse Delta, waterschap Vechtstromen, Landschap Overijssel, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Overijssels Particulier Grondbezit onder de titel “Programma Haarvaten Op Peil in Overijssel (HOP)” investeren in integrale projecten om water vast te houden en bij een piekafvoer tijdelijk te bergen in de haarvaten van het watersysteem. Hiervoor is in 2022 een bestuursovereenkomst met betrokken partijen afgesloten. Het totale bedrag aan investeringen voor maatregelen betreft € 10 miljoen waarvan de dekking bestaat uit € 2,5 miljoen Deltafonds, € 2,8 miljoen waterschappen en € 4,7 miljoen als provinciale cofinanciering. Terreinbeheerders en landgoederen stellen gronden beschikbaar. De middelen voor de provinciale cofinanciering zijn voor € 1,7 miljoen gereserveerd in de Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland, voor € 1,1 miljoen in de uitvoeringsreserve KVO en voor € 1,8 miljoen worden die gedekt door een Europese subsidie (POP3 subsidie). De Europese subsidie is beschikbaar onder prestatie 5.5.3 Europese programma’s.
Wij stellen u voor de lasten van prestatie 1.2.2 voor 2023 met € 2,8 miljoen te verhogen en hiervoor € 1,7 miljoen te onttrekken aan Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland, € 1,1 miljoen te onttrekken aan uitvoeringsreserve KVO. |
GS begrotingswijziging |
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst |
-83 |
0 |
83 |
-83 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Binnen beleidsveld 1.2 is op prestatie 1.2.3 Schone drinkwaterbronnen van het geraamde budget aan lasten van € 2,1 miljoen een bedrag van € 0,4 miljoen niet tot besteding gekomen. De geraamde baten van € 1,4 miljoen zijn gerealiseerd.
De onderbesteding op de lasten wordt veroorzaakt door de volgende onderdelen: voor de post ‘Drinkwater 6e Actieprogramma nitraatuitspoeling’ is er een onderbesteding van € 83.000. Dit bedrag is in 2023 nodig voor de uitvoeringskosten van het Actieplan. Wij stellen voor dit voor 2023 aan de reserve Drinkwater te onttrekken.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 83.000 te onttrekken aan de Reserve Drinkwater en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 1.2.3 Schone drinkwaterbronnen van de begroting 2023. |
PS begrotingswijziging |
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst |
-73 |
0 |
73 |
-73 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Binnen beleidsveld 1.2 is op prestatie 1.2.3 Schone drinkwaterbronnen van het geraamde budget aan lasten van € 2,1 miljoen een bedrag van € 0,4 miljoen niet tot besteding gekomen. De geraamde baten van € 1,4 miljoen zijn gerealiseerd.
Voor de uitvoering van het investeringsvoorstel ‘Robuuste Drinkwatervoorziening’ is er op het geraamde bedrag voor 2022 van € 386.000 een bedrag van € 313K gerealiseerd en € 73.000 niet tot besteding gekomen. Vanwege het meerjarige karakter van het investeringsprogramma hebben wij besloten het niet bestede bedrag van € 73.000 door te schuiven naar 2023 voor de uitvoering van het wat investeringsvoorstel ‘Robuuste Drinkwatervoorziening’.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 73.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 1.2.3 Schone drinkwaterbronnen van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst |
-500 |
0 |
500 |
-500 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst |
247 |
0 |
-247 |
247 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
1.2.7 IJsseldelta programma |
-307 |
0 |
307 |
-307 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 005 Jaarstukken 2022 |
PS begrotingswijziging |
1.2.7 IJsseldelta programma |
0 |
557 |
557 |
0 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Recreatieterreinen:
In 2022 is het grootste deel van de uitvoering gerealiseerd. De afronding van de werkzaamheden vinden in 2023 plaats. De lasten zijn ten laste gebracht van de doeluitkering.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de specifieke uitkering (baten) en de gerealiseerde exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 1.2.7 in 2023 te verhogen met € 0,6 miljoen. |
GS begrotingswijziging |
1.2.7 IJsseldelta programma |
0 |
116 |
116 |
0 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's |
0 |
331 |
331 |
0 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Onttrekking doeluitkering Woondeals:
Via de specifieke uitkering ‘Woondeals’ die wij van het Rijk hebben ontvangen is € 0,3 miljoen beschikbaar voor het ondersteunen bij het opstellen en uitvoeren van de regionale woondeals.
Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten op prestatie 1.3.1 te verhogen met € 0,3 miljoen en hetzelfde bedrag te onttrekken uit de doeluitkering 'Woondeals' voor het ondersteunen bij het opstellen en uitvoeren van de regionale woondeals. |
GS begrotingswijziging |
1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's |
21 |
0 |
-21 |
21 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad |
-39 |
-44 |
-5 |
-39 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
Startersleningen (voor 2016):
Vanuit de SVN hebben wij voortgangsinformatie ontvangen over de uitgegeven startersleningen. Op basis daarvan zien we ten opzichte van 2022 een verdere afname van de portefeuille van de uitgegeven leningen. Dit heeft tot gevolg dat de verwachte rentebaten geactualiseerd worden voor de periode 2023-2027. De beheersvergoeding is afhankelijk van de uitstaande portefeuille. Bijgevolg van de afname van de uitstaande portefeuille is de beheersvergoeding lager dan geraamd. Ook dit wordt geactualiseerd.
Wij stellen u voor op prestatie 1.3.2 de rentebaten voor de periode 2023-2027 te verlagen met respectievelijk voor € 44.000, € 59.000, € 57.000, € 54.000 en € 52.000. Verder stellen wij u voor de lasten voor de periode 2023-2027 op prestatie 1.3.2 te verlagen met respectievelijk € 5.200, € 5.300, € 5.000, € 4.700 en € 4.300. |
PS begrotingswijziging |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
-359 |
0 |
359 |
-359 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 005 Jaarstukken 2022 |
PS begrotingswijziging |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
-104 |
-411 |
-307 |
-104 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Specifieke uitkering van het Rijk voor de tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021-2027, Werkregio RIVUS:
In 2022 is een beschikking ontvangen voor een specifieke uitkering van het Rijk voor de tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021-2027, Werkregio RIVUS.
Deze is bedoeld om decentrale overheden in staat te stellen tot het versneld uitvoeren van kosteneffectieve maatregelen en voorzieningen die bijdragen aan het voorkomen of beperken van wateroverlast of het beperken van de gevolgen van droogte of overstromingen in hun werkregio. Omvang van de bijdrage is € 1,2 miljoen die niet is begroot. In 2022 is hiervan € 0,4 miljoen ingezet. Wij hebben besloten dit begrotingstechnisch te verwerken in de begroting 2023.
Conform ons begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten en baten van prestatie 1.4.1 ‘Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050’ in 2023 te verlagen met € 0,4 miljoen.
Investeringsimpuls Klimaatadaptatie:
Het budget voor de investeringsimpuls Klimaatadaptatie is in 2022 niet geheel tot besteding gekomen. Op een budget van € 1,5 miljoen resteert in 2022 € 0,1 miljoen. We schuiven dit bedrag door naar 2023 voor de uitvoering van het investeringsvoorstel actieplannen hitte-, droogte- en wateroverlast.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,1 miljoen door te schuiven naar de begroting 2023 van prestatie 1.4.1 ‘Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050’. |
GS begrotingswijziging |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
-130 |
0 |
130 |
-130 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
-3400 |
1182 |
4582 |
-3400 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
80 |
0 |
-80 |
80 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail |
-850 |
0 |
850 |
-850 |
PS 004 Uitvoering motie gezamenlijke ambities 2023 2e tranche |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 004 Uitvoering motie gezamenlijke ambities 2023 2e tranche |
PS begrotingswijziging |
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail |
-100 |
0 |
100 |
-100 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 005 Jaarstukken 2022 |
PS begrotingswijziging |
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail |
-1193 |
0 |
1193 |
-1193 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Binnen beleidsdoel 1.4 is € 8,8 miljoen beschikbaar gesteld voor prestatie 1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail. Op deze prestatie resteert in 2022 een saldo van € 3,2 miljoen .
Verreweg het grootste deel van het resterende saldo van € 3,2 miljoen wordt veroorzaakt door gewijzigde regelgeving voor de lastneming van subsidies (€ 2,1 miljoen). De meerjarig verleende subsidies moeten aan de uitvoeringsperiode van het project worden toegerekend. Dat veroorzaakt in het boekjaar 2022 een onderbesteding. Dit is een administratieve onderbesteding, de middelen zijn niet meer beschikbaar. Verder is de lastneming van de meerjarig verleende subsidies voor de periode 2023-2026 geactualiseerd en dit leidt tot een wijziging in het begrotingsritme van de lasten met bijbehorende onttrekking aan de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel.
De onderbesteding op de overige onderdelen (€ 1,0 miljoen) betreft incidentele middelen voor de realisatie van het Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail. Dit betreft een meerjarig programma waarvan de uitvoering doorloopt naar 2023. Wij hebben besloten de resterende middelen hiervoor beschikbaar te houden en door te schuiven naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 3,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail
Actualisering lastneming meerjarige subsidies:
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten de lasten en bijbehorende onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel op prestatie 1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail voor de jaren 2024-2026 te wijzigen naar respectievelijk € 1,2 in 2023, € 4,5 miljoen in 2024, € 0,6 miljoen in 2025 en € 0,5 miljoen in 2026. |
GS begrotingswijziging |
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail |
0 |
1846 |
1846 |
0 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Onttrekking doeluitkering ‘flexpools 2e tranche’ (stimuleringsmaatregelen woningbouwproductie):
Van de specifieke uitkering ‘‘flexpools 2e tranche’ die wij van het Rijk hebben ontvangen is € 1,8 miljoen beschikbaar om ervoor te zorgen dat gemeenten sneller plannen maken en daardoor sneller bouwen. Via de ‘flexpools 2e tranche’ kunnen gemeenten expertise en capaciteit inhuren ten behoeve van versnelling van de woningbouw. De provincies hebben de rol om deze gelden te verdelen.
Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten op prestatie 1.4.2 te verhogen met € 1,8 miljoen voor de inzet van de flexpool gelden in 2023 en dit bedrag te onttrekken aan de doeluitkering ‘‘flexpools 2e tranche’. |
GS begrotingswijziging |
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail |
-3053 |
0 |
3053 |
-3053 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail |
-1150 |
0 |
1150 |
-1150 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail |
57 |
0 |
-57 |
57 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland |
-520 |
0 |
520 |
-520 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Impuls fiets, (incidenteel budget):
Voor de uitvoering van de aanvullende ambities bij de begroting 2022 (PS/2021/1104511) heeft u een motie aangenomen over de verbetering van de leefbaarheid Engbertsdijksvenen. Dit is in de motie specifiek verwoord als: “Impuls voor de fiets, voor het mede-investeren in fietspaden en fietsvoorzieningen, zoals fietspad Engbertsdijksvenen”. Overleg met de gemeente heeft met een bijdrage van € 0,520 miljoen van de Provincie niet tot een haalbaar projectvoorstel geleid. Wij stellen u voor de middelen beschikbaar te houden voor een impuls in de leefbaarheid Engbertsdijksvenen en verwachten hiervoor een subsidieaanvraag door de gemeenten die in afstemming met inwoners wordt opgesteld en in 2023 uitgekeerd.
Wij stellen u voor € 0,52 miljoen via resultaatbestemming beschikbaar te houden en dit toe te voegen aan de begroting 2023 prestatie 1.4.3 Leefbaar Platteland. |
PS begrotingswijziging |
1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland |
-547 |
0 |
547 |
-547 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Het budget voor prestatie 1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland is in 2022 niet geheel tot besteding gekomen. Op een budget van € 1,4 miljoen resteert in 2022 € 0,5 miljoen. We schuiven dit bedrag door naar 2023 voor de uitvoering van Actieplan Leefbaar Platteland in 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,5 miljoen door te schuiven naar de begroting 2023 van prestatie 1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland. |
GS begrotingswijziging |
1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland |
-400 |
0 |
400 |
-400 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland |
26 |
0 |
-26 |
26 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
1.4.4 Ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen |
-216 |
0 |
216 |
-216 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 005 Jaarstukken 2022 |
PS begrotingswijziging |
1.4.4 Ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen |
-600 |
0 |
600 |
-600 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Voor de dekking van de subsidieverplichtingen voor ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen in de gemeenten Almelo, Deventer en Enschede hebben wij besloten € 1,7 miljoen te onttrekken aan de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel en deze toe te voegen aan de begroting 2023 verdeeld over de jaarschijven 2023 en 2024 voor respectievelijk € 0,6 miljoen en € 1,1 miljoen. |
GS begrotingswijziging |
1.4.4 Ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen |
-950 |
0 |
950 |
-950 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
1.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-549 |
0 |
549 |
-549 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
1.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-750 |
0 |
750 |
-750 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
Totaal |
-20396 |
17328 |
37724 |
-20396 |
|
|
|