Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
|
4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit |
-21 |
0 |
21 |
-21 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Op de post Corridor Zwolle Twente Münster is € 21.000 minder besteed dan geraamd. In de begroting 2023 is de actie met betrekking tot de Corridor Zwolle Twente Münster ondergebracht bij prestatie 4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit.
Wij stellen u voor de overgebleven gelden uit 2022 in 2023 beschikbaar te houden voor doorlopende verplichtingen op prestatie 4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit.
Verder stellen wij voor de in de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel gereserveerde middelen van € 0,38 miljoen voor de Corridor Zwolle Twente Münster te koppelen aan prestatie 4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit. |
PS begrotingswijziging |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
-31 |
0 |
31 |
-31 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Voor in behandeling zijnde subsidieaanvragen van de regeling Slimme Mobiliteit Overijssel (werkgeversaanpak), nemen wij € 31.000 op in het gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel voor subsidies. Daarmee kunnen de subsidieaanvragen wordt afgewikkeld in 2023. Wij stellen u voor om € 31.000 van uit het gebundelde resultaatbestemmingsvoorstel toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.1.3. |
PS begrotingswijziging |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
-37 |
0 |
37 |
-37 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Binnen beleidsdoel 4.1 is er aan lasten € 2,2 miljoen geraamd voor prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken. Hiervan is ruim € 1,8 miljoen gerealiseerd. Verder zijn er baten gerealiseerd voor bijna € 0,9 miljoen ten opzichte van een raming van bijna € 0,6 miljoen; er is € 0,3 miljoen meer aan baten gerealiseerd. Deze hogere baten zijn specifieke rijksuitkeringen voor mobiliteitsprojecten (Specifieke uitkering (SPUK) Laadinfrastructuur GO-Ral en Specifieke uitkering (SPUK) Veilige Duurzame Doelmatige Verkeersinfrastructuur). Door deze specifieke uitkeringen was het mogelijk kosten van mobiliteitsprojecten die ten laste van reguliere budgetten komen gedeeltelijk toe te rekenen aan de specifieke rijksuitkeringen. Dit heeft mede geresulteerd in een meevaller van € 0,4 miljoen op de lasten.
Laadinfrastructuur GO-Ral:
Op de cofinanciering voor Laadinfrastructuur GO-Ral is in 2022 € 37.000 niet gerealiseerd. Dit bedrag is in 2023 nodig voor doorlopende verplichtingen. Wij hebben besloten dit bedrag beschikbaar te houden voor de uitvoering in 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 37.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
-200 |
487 |
687 |
-200 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Onttrekking Specifieke uitkering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2020 – 2023 (E15):
Van de Specifieke uitkering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2020 – 2023 die wij van het Rijk via de Provincie Gelderland hebben ontvangen is nog € 0,5 miljoen beschikbaar. De bijdrage betreft financiering in de kosten voor het opstellen, actualiseren en uitvoeren van een plan van aanpak Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2020-2023 op basis van de onderwerpen zoals beschreven in de samenwerkingsovereenkomst. Voor 2023 is een benodigd bedrag geraamd van € 237.000.
Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de begrote lasten op prestatie 4.1.3 te verhogen met € 237.000 voor de Regionale Aanpak Laadinfrastructuur in 2023 en dit bedrag te onttrekken aan de doeluitkering.
Cofinanciering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur:
Voor de Specifieke uitkering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur is een provinciale cofinanciering van 50% als voorwaarde gesteld. De dekking hiervan is beschikbaar in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Wij hebben besloten voor de benodigde cofinanciering van € 237.000 een bedrag van € 200.000 aanvullend aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel te onttrekken.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 200.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken van de begroting 2023.
Onttrekking Specifieke uitkering doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur 2021 (E56):
Van de Specifieke uitkering doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur 2021 (E56) die wij van het Rijk hebben ontvangen is nog € 0,4 miljoen beschikbaar. Via deze regeling wordt bijgedragen aan projecten en maatregelen die door Rijk en regio zijn afgesproken in de Bestuurlijke Overleggen MIRT. De projecten en maatregelen zijn gericht op het stimuleren van doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur. Voor 2023 is een benodigd bedrag geraamd van € 0,25 miljoen.
Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten en baten op prestatie 4.1.3 te verhogen met € 0,25 miljoen voor projecten en maatregelen zijn gericht op het stimuleren van doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur. |
GS begrotingswijziging |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
180 |
0 |
-180 |
180 |
Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken |
26 |
0 |
-26 |
26 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer |
-975 |
0 |
975 |
-975 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Pilots mobiliteitshubs en voorbereidingskosten aanbestedingen OV:
Wij hebben de Routekaart mobiliteitshubs (hierna hubs) Overijssel vastgesteld, vooruitlopend op een programma hubs. Hubs dragen bij aan een goede bereikbaarheid door een aantrekkelijke ketenreis mogelijk te maken. Samen met de Overijsselse gemeenten maakt de provincie hiermee een start om een regionaal netwerk van zo’n 50 regionale mobiliteitshubs te ontwikkelen. Dit vindt plaats in samenhang met de ontwikkeling van lokale hubnetwerken door gemeenten, de opkomst van deelmobiliteit en de toenemende druk op de ruimte in de Overijsselse steden. Om ervaring op te doen, is gekozen om te starten met vijf hublocaties. Voor deze eerste tranche stellen wij provinciale cofinanciering beschikbaar van maximaal € 0,85 miljoen. Tevens stellen wij een adaptief programma hubs op voor de opvolgende tranches.
Voor de Hubs voegen wij € 0,85 miljoen toe aan prestatie 4.2.1. Herijking openbaar vervoer. Verder voegen wij ter dekking van de voorbereidingskosten van de aanbestedingen concessies OV-concessie Twente - ZHO (2023 - 2028) en treindiensten Zutphen - Hengelo - Oldenzaal (ZHO) en Almelo – Hardenberg € 0,125 miljoen toe aan deze prestatie.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor de pilotlocaties hubs en de voorbereidingskosten van de aanbestedingen een bedrag van € 0,975 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.1. Herijking openbaar vervoer van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen |
-755 |
0 |
755 |
-755 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Op deze prestatie is een positief resultaat te zien van € 0,75 miljoen. Dit resultaat is te verklaren doordat het bestedingsritme en het declareren door Prorail van de onderzoekskosten voor de verduurzaming van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo afwijkt van het verwachte bestedingsritme en het geraamde bedrag in de begroting. De overgebleven gelden zullen in 2023 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve Sporen en Wegen.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,75 miljoen te onttrekken aan Reserve Sporen en Wegen en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen van de begroting 2023. |
PS begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-384 |
0 |
384 |
-384 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Haltevoorzieningen IJssel-Vecht:
Bij de jaarrekening 2021 heeft u via resultaatbestemming middelen beschikbaar gesteld voor aanpassingen aan de halte infrastructuur IJssel-Vecht in verband met wijzigingen in de dienstregeling van de concessie IJssel-Vecht. De halte aanpassingen die gemeente Zwolle moet doen hebben op zich laten wachten in verband met onzekerheid over lijnvoering vanuit de nood-concessie IJssel-Vecht 2020-2022 en de recentelijk gegunde concessie IJssel-Vecht 2022-2035. In 2023 zal Zwolle de haltes aanpassen zodat deze voldoen aan lijnvoering van EBS en zullen wij Zwolle hiervoor subsidie verlenen op basis van het besluit uit 2020.
Resultaatbestemming Haltevoorzieningen IJssel-Vecht
Voor dekking van doorlopende verplichtingen stellen wij voor middels resultaatbestemming € 0,376 miljoen beschikbaar te houden en toe te voegen aan de begroting 2022 op prestatie 4.2.3.
Gebundelde resultaatbestemming:
Voor nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen, die gezien het gepubliceerde plafond nog toegewezen dienen te worden, doen wij u een gebundeld resultaatbestemmingsvoorstel. Onderdeel hiervan is een subsidie aanvraag van € 8.000 in het kader van de subsidieregeling Inzet vrijwilligers bij buurtbussen in Overijssel. |
PS begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-561 |
15 |
576 |
-561 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
Treindienst Hengelo-Bielefeld en Deventer-Almelo:
Op basis van een actualisatie van de exploitatie van de treindienst Hengelo-Bielefeld en Deventer-Almelo (extra avondtreinen) verwachten wij een tekort op de lasten (€ 576.000). Tevens verwachten wij een hogere reizigersopbrengst (€ 15.000) zodat per saldo de onttrekking uit de reserve mobiliteitsprojecten verkeer en vervoer € 561.000 bedraagt.
Wij stellen voor de lasten van de begroting 2023 op prestatie 4.2.3 ‘Concessie- en contractmanagement van bus en trein’ met € 576.000 te verhogen en de baten met € 15.000 te verhogen en per saldo € 561.000 te dekken door dit bedrag te onttrekken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s verkeer en vervoer. |
PS begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-1240 |
0 |
1240 |
-1240 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein geeft laat per saldo een een positief resultaat van € 10,9 miljoen zien. Dit geeft een vertekend beeld. In dit resultaat loopt namelijk de specifieke uitkering (SPUK) decentraal spoor van € 9,7 miljoen mee. Dit betreft een structurele rijksbijdrage die voorheen als decentralisatie uitkering werd ontvangen (en begroot op de algemene dekkingsmiddelen) , maar nu als SPUK op de prestatie zelf wordt verantwoord. Dit levert een niet begrote baat (voordeel) op van € 9,7 miljoen op de prestatie 4.2.3, maar een niet gerealiseerde baat (nadeel) bij de algemene dekkingsmiddelen. Per saldo heeft dit geen effect het jaarrekeningresultaat van de provincie.
Tegenover de geraamde baat van € 39 miljoen staat een realisatie van € 54 miljoen. In de gerealiseerde baten zijn incidentele bijdragen van het Rijk (Specifieke uitkering) opgenomen voor in totaal € 13,2 miljoen. Dit betreft de beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven voor € 4,4 miljoen (bestaande uit € 8,8 miljoen toezeggingen voor 2022 verminderd met € 4,4 miljoen terug te betalen in verband met lagere vaststellingen 2021) en de specifieke uitkering decentraal spoor € 9,7 miljoen. De beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven compenseert weggevallen reizigersopbrengsten.
Exploitatie OV concessies:
De structurele lasten van exploitatiesubsidies voor het openbaar vervoer komen circa € 0,9 miljoen lager uit dan begroot (€ 99,0 miljoen begroot en € 98,1 miljoen gerealiseerd) als gevolg van incidentele meevallers (ca. € 3,4 miljoen) uit eerdere jaren. De baten in 2022 € 0,245 miljoen hoger dan begroot vanwege niet begrote doorbelaste kosten.
Spoorlijn Hengelo Bielefeld:
De exploitatie van de spoorlijn Hengelo Bielefeld laat op de incidentele middelen een exploitatietekort zien van € 317.000 als gevolg van hogere indexatie en lagere reizigersinkomsten (geen aanspraak op beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven). Voor de dekking hiervan zijn middelen beschikbaar in de reserve mobiliteitsprojecten. Binnen kerntaak 4 is de extra onttrekking aan de reserve mobiliteitsprojecten per saldo € 184.000.
Resultaatbestemming, onttrekking aan Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer ten gunste van het resultaat
Wij stellen u voor om een bedrag van € 184.000 te onttrekken aan Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer en middels resultaatbestemming toe te voegen aan de Algemene reserve.
Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's):
Via PS 2020/0058230 is € 2,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanpak van NABO's. Hiervan is € 2,0 miljoen gedekt uit KVO middelen en € 0,5 miljoen binnen de regulier mobiliteitsmiddelen (prestatie 4.2.3). Er zijn enkele subsidieverzoeken ontvangen van de betrokken gemeenten. De niet bestede middelen dienen beschikbaar te blijven voor de aanpak van NABO's. Wij schuiven de niet bestede KVO middelen (€ 0,4 miljoen) door naar 2023.
Verder hebben wij ter dekking van de subsidieverplichtingen besloten voor 2023 de lasten van prestatie 4.2.3 ‘Concessie- en contractmanagement van bus en trein’ in 2023 te verhogen met € 195.000 onder gelijktijdige onttrekking van hetzelfde bedrag aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Actualisatie begrotingsritme verplichtingen NABO’s
Verder is de lastneming van de meerjarig verleende subsidies voor de periode 2023-2024 geactualiseerd en dit leidt tot een wijziging in het begrotingsritme van de lasten met bijbehorende onttrekking aan de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,6 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein van de begroting 2023.
Verder hebben wij besloten de lasten van prestatie 4.2.3 ‘Concessie- en contractmanagement van bus en trein’ in 2024 met € 0,62 miljoen te verlagen en de lasten in 2023 met hetzelfde bedrag te verhogen. Tevens de bijbehorende onttrekkingen aan de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel te wijzigen. |
GS begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
0 |
9137 |
9137 |
0 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Exploitatiesubsidies OV:
De structurele lasten van exploitatiesubsidies voor het openbaar vervoer zullen in 2023 hoogstwaarschijnlijk hoger uitvallen dan begroot. De belangrijkste oorzaak daarvan wordt gevormd door de OV-index waarmee de exploitatiesubsidie van vervoerders wordt geïndexeerd. De hogere exploitatiekosten zullen in 2023 wellicht gedeeltelijk en eenmalig gedempt kunnen worden door de transitiesvergoeding OV (TVOV) die het Rijk ook nog voor 2023 nog beschikbaar stelt. Naast hogere lasten worden ook hogere baten verwacht in de vorm van reizigersopbrengsten.
Omdat zowel de OV-index 2023 als de TVOV-regeling 2023 nog niet definitief bekend zijn, zijn de financiële gevolgen vooralsnog niet goed te kwantificeren. Na de zomer zal die duidelijkheid er wel zijn, eventuele bijstelling van de begroting volgt daardoor bij Monitor II. Wanneer de financiële gevolgen niet binnen de begroting van prestatie 4.2.3 gedekt kunnen worden, zal dit worden opgevangen met de bestemmingsreserve openbaar vervoer die mede hiervoor is gevormd.
Op basis van de verwachte OV indexering en hogere reizigersopbrengsten hebben wij conform het begrotingswijzigingenbeleid besloten de lasten en baten van prestatie 4.2.3 structureel met € 8,28 miljoen te verhogen (budgettair neutrale wijziging).
Sociale veiligheid Openbaar Vervoer:
Van het Rijk hebben wij een specifieke uitkering ontvangen om de sociale veiligheid in het OV en op stations te verbeteren.
Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten op prestatie 4.2.3 te verhogen met € 0,86 miljoen voor verbeteren van de sociale veiligheid in het OV en op stations in 2023 en dit bedrag te onttrekken aan de doeluitkering.
Dynamische Reis Informatie Systemen:
Sinds 2009 zijn er verschillende Dynamische Reis Informatie Systemen (hierna DRISystemen) binnen de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland geplaatst. Deze systemen voorzien (bus)reizigers via DRIS-displays op de haltes van informatie over de actuele vertrektijden en verstoringen.
In 2020 is besloten de verouderde en afgeschreven systemen te vervangen en gezamenlijk de vervanging van de DRIS-displays bij bushaltes aan te aanbesteden.
Bij de uitvoering van het project is vertraging opgetreden. Er was meer tijd nodig voor de hard- en software ontwikkeling van de kleine digitale informatieborden. Voor de grote borden is het een combinatie van factoren, onder meer een tekort aan personeel bij onze leverancier en de netbeheerder. Als gevolg van de vertraging starten wij later met het afschrijven van de investering.
Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties in 2023 verlaagd te worden.
Voor prestatie 4.2.3 gaat het om een verlaging van € 0,9 miljoen in 2023.
Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.2.3 te verlagen met € 0,9 miljoen ten gunste van de algemene middelen verkeer en vervoer. |
GS begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-270 |
0 |
270 |
-270 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
56 |
0 |
-56 |
56 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede |
-181 |
0 |
181 |
-181 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Op prestatie 4.2.6 Spoor Zwolle – Enschede is het geraamde budget van ruim € 0,76 miljoen voor € 0,2 miljoen niet tot besteding gekomen. De geraamde baat van € 0,94 miljoen is volledig gerealiseerd. De geraamde baat betreft een Rijksbijdrage voor een verkenningsstudie naar verbetermaatregelen van de treinverbinding Zwolle-Enschede.
De onderbesteding op de lasten (€ 0,2 miljoen) is te verklaren doordat het bestedingsritme en het declareren door Prorail van de kosten van een verkenningsstudie afwijkt van het verwachte bestedingsritme.
De overgebleven gelden zullen in 2023 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en het restant Rijksbijdrage .
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 0,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.6 van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-4608 |
0 |
4608 |
-4608 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Lastneming meerjarige verleende subsidies:
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 3,2 miljoen toe te voegen aan de reserve Verstrekte subsidies voor dekking van de lasten van meerjarig verleende subsidies. Waarvan € 2,5 miljoen in 2023 en € 0,7 miljoen in 2024.
Uitvoering projecten 2023:
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 1,8 miljoen beschikbaar te houden voor de uitvoering van projecten in 2023 en toe te voegen aan de lasten van prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik jaarschijf 2023.
Via prestaties 4.5.1, 4.5.2 en 4.6.10 wordt voorgesteld de ontstane vrijval op die prestaties van respectievelijk € 38.000, € 106.000 en € 158.000 door te schuiven naar 2023 naar prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik voor de uitvoering van projecten in 2023. |
PS begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
449 |
0 |
-449 |
449 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
Bij de uitvoering van het UVP 2023 zijn er meer Fiets-projecten en minder projecten bereikbaarheid, verkeerveiligheid en goederenvervoer aangemeld door de gemeenten. Als gevolg hiervan zal de verdeling over de verschillende beleidsthema’s ten opzichte van het oorspronkelijke bestedingsplan wijzigen. De wijziging betekent dat er € 201.000 meer besteed gaat worden aan prestatie Fiets (4.3.1) waarvan de dekking komt van prestaties 4.4.4 (€ 111.000) en 4.6.10 voor € 90.000. Deze bedragen worden overgeheveld vanuit de desbetreffende prestaties en zijn budgettair neutrale wijzigingen tussen prestaties binnen het UVP en de begroting.
Wij stellen voor € 201.000 aan lasten toe te voegen aan prestatie 4.3.1 Fiets onder gelijktijdige verlaging van de lasten van prestaties 4.4.4 en 4.6.10.
Snelfietsroute Vriezenveen - Vroomshoop:
De Snelfietsroute Vriezenveen - Vroomshoop is in het Masterplan snelle fietsroutes één van de snelle fietsroutes uit het Masterplan snelle fietsroutes. De route ligt tussen Vriezenveen en Vroomshoop, als verlengstuk van de F35 Almelo - Vriezenveen. Deze fietsroute is van regionaal belang voor forenzen, scholieren en recreanten. Het betreft een investering in de eigen provinciale infrastructuur.
De kosten voor de realisatie van de Snelfietsroute Vriezenveen - Vroomshoop zijn geraamd op € 1,85 miljoen. De dekking wordt gevormd voor € 0,65 miljoen uit de structurele middelen verkeer en vervoer, voor € 0,65 miljoen uit gereserveerde middelen in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en voor € 0,55 miljoen via de beschikbaar gestelde middelen bij de P-nota 2022 voor de uitvoering van provinciale fietsprojecten.
De verwerking van investeringen in de eigen provinciale infrastructuur in de begroting vindt plaats via de afschrijvingssystematiek conform de uitgangspunten ‘investeren in infrastructuur’ zoals vastgesteld bij de P-nota 2022. De dekking van de kapitaallasten voor lopende projecten vindt plaats vanuit de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA).
De dekking van de kapitaallasten voor de € 0,548 miljoen uit de P-nota 2022 is al in de begroting opgenomen zodat per saldo € 1,3 miljoen kan worden gestort in de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA).
Wij stellen voor de begrote lasten van 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik met € 0,65 miljoen te verlagen en hetzelfde bedrag toe te voegen aan de Reserve dekking kapitaallasten activa. Daarnaast stellen wij u voor om vanuit de voor prestatie 431 aanwezige middelen in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel € 0,65 miljoen toe te voegen aan de Reserve dekking kapitaallasten activa. Deze laatste wijziging wordt verwerkt in Kerntaak 20 (Overhead, financiering en dekkingsmiddelen).
Voor de realisatie van de projecten wordt bij prestatie 4.6.9 voorgesteld de benodigde investeringskredieten bij te ramen. |
PS begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-1089 |
0 |
1089 |
-1089 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Uitvoering Koers Fiets (gefinancierd uit uKvO):
Op deze prestatie is € 2,4 miljoen beschikbaar gesteld voor uitvoering van het koersdocument Fiets. In totaal gaat het om een onderbesteding van € 1,1 miljoen die wij in komende jaren willen inzetten voor realisatie van Koers Fiets. Voor het hele bedrag geldt dat dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 1,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-79 |
0 |
79 |
-79 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP):
Via het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor subsidiebijdragen aan gemeentelijke en provinciale projecten gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel. Voor betere fietsvoorzieningen zijn middelen gereserveerd in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Ter dekking van de verwachte subsidiebijdragen hebben wij aanvullend voor 2023 € 79.000 onttrokken aan Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 79.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) |
-479 |
0 |
479 |
-479 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Binnen beleidsdoel 4.4 is op prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel (POLO) van de geraamde lasten van € 0,87 miljoen ruim € 0,38 miljoen besteed in 2022. € 0,5 miljoen is niet tot besteding gekomen hetgeen voornamelijk veroorzaakt wordt doordat er minder aanvragen zijn geweest voor de beschikbare subsidiegelden. De subsidieregeling loopt door in 2023 en daarvoor dienen de resterende middelen beschikbaar te blijven. Wij schuiven deze door naar de jaarschijf 2023 van de begroting 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,5 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk |
111 |
0 |
-111 |
111 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP):
Via het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor subsidiebijdragen aan gemeentelijke en provinciale projecten gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel. Op basis van het vastgestelde UVP 2023 met de daarin geraamde bedragen voor subsidies dient het begrote bedrag op prestatie 4.4.4 te worden bijgesteld. De lasten worden op prestatie 4.4.4 met € 110.000 en toegevoegd aan prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik. Dit zijn budgettair neutrale wijzigingen tussen prestaties binnen het UVP en de begroting.
Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.4.4 met € 110.000 te verlagen onder gelijktijdige verhoging van de lasten van prestatie 4.3.1. |
PS begrotingswijziging |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-417 |
0 |
417 |
-417 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Realisatie verkeersveiligheid maatregelen (Besteding meeropbrengsten Motorrijtuigenbelasting MRB):
Voor de realisatie verkeersveiligheid maatregelen was in 2021 een bedrag van € 4,0 miljoen geraamd waarvan € 3,3 miljoen is gerealiseerd. Een bedrag van € 717.000 is niet tot besteding gekomen. De onderbesteding wordt zoals bij de 2e monitor gesignaleerd veroorzaakt doordat voorbereiding, programmering en besluitvorming van infrastructurele projecten relatief veel tijd vergen voordat projecten worden uitgevoerd. Tegelijkertijd geldt wel dat voor de start van de voorbereiding van projecten de financiering moet zijn geregeld.
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 717.000 beschikbaar te houden voor de realisatie van verkeersveiligheidsmaatregelen en daarvan € 0,3 miljoen in 2023 te storten in de reserve dekking kapitaallasten activa voor het investeringsproject N760 IJsselmuiden-Genemuiden fase I (prestatie 4.7.3) en € 0,4 miljoen te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid. |
PS begrotingswijziging |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
126 |
0 |
-126 |
126 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP):
Via het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor subsidiebijdragen aan gemeentelijke en provinciale projecten gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel. Wij hebben in het UVP 2022 € 126.000 beschikbaar gesteld voor de N315/N768 ‘aansluiting Danspaleis’ als investering in de eigen provinciale infrastructuur.
De verwerking hiervan in de begroting vindt plaats via de afschrijvingssystematiek conform de uitgangspunten ‘investeren in infrastructuur’ zoals vastgesteld bij de P-nota 2022. De dekking van de kapitaallasten voor lopende projecten vindt plaats vanuit de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA). Zodra de werken in gebruik worden genomen, zal gestart worden met afschrijven en worden deze lasten gedekt uit de reserve.
Wij stellen voor de lasten van 4.5.1 Stimuleren fietsgebruik met € 126.000 te verlagen en hetzelfde bedrag toe te voegen aan de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA). De storting in de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA) worden bij kerntaak 20 verwerkt. |
PS begrotingswijziging |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
4321 |
0 |
-4321 |
4321 |
PS 008 N760 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 008 N760 |
PS begrotingswijziging |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-396 |
396 |
792 |
-396 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Specifieke uitkeringen stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen:
Voor uitvoering van verkeersveiligheidsmaatregelen is een rijksbijdrage van € 1,4 miljoen geraamd. Voor de niet bestede middelen (€ 0,4 miljoen) en de bijbehorende dekking uit de rijksbijdrage hebben wij besloten deze door te schuiven naar 2023.
Conform ons begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten om de niet bestede middelen van € 396.000 van de specifieke uitkeringen stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen op prestatie 4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid voor zowel de lasten als baten door te schuiven en toe te voegen aan de begroting 2023.
Cofinanciering verkeersveiligheidsprojecten:
Voor de uitvoering van verkeersveiligheidsprojecten ontvangen wij rijksbijdragen onder de voorwaarde van 50% cofinanciering door de Provincie. De dekking van deze cofinanciering komt uit de gereserveerde middelen in de reserve kwaliteit van Overijssel. Wij hebben besloten € 0,4 miljoen aan niet gerealiseerde middelen van 2022 door te schuiven naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 0,4 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.5.1 van de begroting 2023 |
GS begrotingswijziging |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-3000 |
0 |
3000 |
-3000 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
0 |
0 |
0 |
0 |
Adm. 213 diversen april 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 213 diversen april 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid |
-421 |
0 |
421 |
-421 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2022 (UVP 2022):
Afwikkeling van meerjarige subsidies:
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 0,4 miljoen toe te voegen aan de reserve verstrekte subsidies voor de afwikkeling van meerjarige subsidies binnen prestatie 4.5.2. |
PS begrotingswijziging |
4.6.3 N35 – Lopende projecten |
-480 |
0 |
480 |
-480 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Het exploitatiebudget van de prestatie heeft volledig betrekking op het project N35 knooppunt Bos. Als gevolg van de projectontwikkelingen is in 2022 € 480.000 minder uitgegeven dan in de begroting was voorzien. De resterende middelen schuiven wij door naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 480.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.6.3 van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
4.6.3 N35 – Lopende projecten |
-500 |
0 |
500 |
-500 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.6.6 N307 |
6 |
0 |
-6 |
6 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
Kapitaallasten:
Het gerealiseerde bestedingsritme tot en met 2022 van de investeringsprojecten op deze prestatie wijkt af van de aannames daarover die in de begroting 2023 zijn gehanteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het investeringsbudget als geheel maar wel voor de verdeling van de kapitaallasten over de jaren. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties in 2023 verlaagd te worden.
Voor prestatie 4.6.6 gaat het om een verlaging van € 6.000 in 2023.
Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.6.6 te verlagen met € 6.000 en de onttrekking aan de Reserve dekking kapitaallasten activa met hetzelfde bedrag te verlagen. |
PS begrotingswijziging |
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten |
569 |
0 |
-569 |
569 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
Kapitaallasten:
Het gerealiseerde bestedingsritme tot en met 2022 van de investeringsprojecten op deze prestatie wijkt af van de aannames daarover die in de begroting 2023 zijn gehanteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het investeringsbudget als geheel maar wel voor de verdeling van de kapitaallasten over de jaren. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties in 2023 verlaagd te worden.
Voor prestatie 4.6.9 gaat het om een verlaging van € 0,6 miljoen in 2023.
Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.6.9 te verlagen met € 0,6 miljoen en de onttrekking aan de Reserve dekking kapitaallasten activa met hetzelfde bedrag te verlagen. |
PS begrotingswijziging |
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid |
2900 |
0 |
-2900 |
2900 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
Lasten restant middelen Regionaal Mobiliteitsfonds Twente (RMF):
De resterende middelen van het Regionaal Mobiliteitsfonds Twente (RMF) zijn gestort in de Reserve mobiliteitsprogramma`s verkeer en vervoer.
Vanuit het resterende saldo van het RMF Regionaal Mobiliteitsfonds Twente stellen wij voor € 0,269 miljoen toe te voegen aan de begroting 2023 op prestatie 4.6.10 voor het (mede)financieren van gemeentelijke/provinciale projecten ter verbetering van de bereikbaarheid. Het resterende saldo wordt ingezet voor Twentse mobiliteitsprojecten en de afwikkeling hiervan valt onder het beheer van de Provincie. De dekking wordt onttrokken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s verkeer en vervoer.
Wij stellen voor € 0,269 miljoen toe te voegen aan de begroting van 2023 prestatie 4.6.10 voor Twentse mobiliteitsprojecten (afwikkelen Regionaal Mobiliteitsfonds Twente) en dit bedrag te onttrekken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s.
Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP):
Via het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023 (UVP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor subsidiebijdragen aan gemeentelijke en provinciale projecten gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel. Op basis van het vastgestelde UVP 2023 met de daarin geraamde bedragen voor subsidies dient het begrote bedrag op prestatie 4.6.10 te worden bijgesteld. De lasten worden op prestatie 4.6.10 met € 90.000 en toegevoegd aan prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik. Dit zijn budgettair neutrale wijzigingen tussen prestaties binnen het UVP en de begroting.
Wij stellen U voorde lasten van prestatie 4.6.10 met € 90.000 te verlagen onder gelijktijdige verhoging van de lasten van prestatie 4.3.1.
Bijdrage regio Vloedbeltverbinding:
Voor de realisatie van de Vloedbeltverbinding (rondweg Zenderen) draagt de regio (gemeente Borne en Regio Twente) € 10 miljoen bij in de kosten (2021/1104309). € 3,1 miljoen van deze bijdrage wordt gerealiseerd door een bijdrage uit de beschikbaar gestelde middelen voor infrastructurele mobiliteitsprojecten in Overijssel (waaruit o.a. het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit wordt gefinancierd). Omdat de realisatie pas na 2023 zal plaatsvinden stellen wij u voor de regiobijdrage van € 3,1 miljoen toe te voegen aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s.
Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.6.10 te verlagen met € 3,1 miljoen onder gelijktijdige toevoeging van dit bedrag aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s. |
PS begrotingswijziging |
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-938 |
0 |
938 |
-938 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-47 |
0 |
47 |
-47 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
100 |
0 |
-100 |
100 |
Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-460 |
0 |
460 |
-460 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-73 |
0 |
73 |
-73 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
De budgetten voor beheer- en onderhoud (onderdeel prestatie 4.7.1) wordt structureel met € 72.750 per jaar verhoogd. |
PS begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
0 |
0 |
0 |
0 |
PS 006 Amendement bloemrijke berm behouden en intensivering maaibeheer |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 006 Amendement bloemrijke berm behouden en intensivering maaibeheer |
PS begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-693 |
0 |
693 |
-693 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
Algemeen:
De kosten op het gebied van infrastructuur zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van de inflatie binnen de GWW-sector. De prijsindex van de GWW-sector wijkt in 2022 en 2023 veel af van de HICP. In 2022 is de begroting daarop reeds structureel bijgesteld. In 2023 is de prijsindex van de GWW-sector circa 13%. Dat is 10% hoger dan waar de begroting mee is geïndexeerd per 2023. Deze kosten zijn onontkoombaar. In de dagelijks onderhoudscontracten is indexatie conform de GWW-index opgenomen. Dit betekent, dat de eenheidsprijzen automatisch verhoogd worden en dat hier extra middelen voor benodigd zijn. Het voorstel is om daarvoor aanspraak te maken op de algemene buffer voor indexeringen.
PS-begrotingswijziging:
De onderhoudscontracten worden geïndexeerd conform de GWW-index.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,57 miljoen te onttrekken aan de toegekende buffer voor prijsindexeringen en structureel toe te voegen aan prestatie 4.7.1 van de begroting 2023.
PS-begrotingswijziging (budgettair neutraal):
Het budget van de bedrijfskleding is deels opgenomen bij deze prestatie (4.7.1) en deels bij het onderdeel Overhead, financiering en dekkingsmiddelen (Kerntaak 20). Wij willen het budget centraliseren bij het overhead, financiering en dekkingsmiddelen.
Wij stellen u voor om en een budget van € 10.000 structureel over te hevelen van prestatie 4.7.1 naar het onderdeel Overhead, financiering en dekkingsmiddelen .
Daarnaast hebben wij extra auto’s moeten aanschaffen voor de toezichthouders die in dienst zijn gekomen (in plaats van inhuur).
Wij stellen u voor om het hiervoor benodigde budget van € 30.000 van prestatie 4.7.1. structureel over te hevelen naar het onderdeel Overhead, financiering en dekkingsmiddelen .
Kapitaallasten:
Het gerealiseerde bestedingsritme tot en met 2022 van de investeringsprojecten op deze prestatie wijkt af van de aannames daarover die in de begroting 2023 zijn gehanteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het investeringsbudget als geheel maar wel voor de verdeling van de kapitaallasten over de jaren. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties in 2023 verlaagd te worden.
Voor prestatie 4.7.1 gaat het om een verlaging van € 37.000 in 2023.
Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.7.1 te verlagen met € 37.000 ten gunste van de algemene middelen. |
PS begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-425 |
0 |
425 |
-425 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-277 |
0 |
277 |
-277 |
Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
0 |
0 |
0 |
0 |
Adm. 211 diversen februari 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 211 diversen februari 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
78 |
0 |
-78 |
78 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
-121 |
0 |
121 |
-121 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
De budgetten voor beheer- en onderhoud (onderdeel prestatie 4.7.2) wordt structureel met afgerond € 0,12 miljoen per jaar verhoogd. |
PS begrotingswijziging |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
-66 |
0 |
66 |
-66 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
PS-wijziging:
Aan de voorziening Beheer en Onderhoud wordt op basis van het saldo van de jaarrekening jaarlijks een inflatiecorrectie op basis van de HICP (instandhoudingsbijdrage) toegekend. Het bedrag dat wij hiervoor in de begroting 2023 opgenomen hebben, blijkt € 66.000 te laag te zijn omdat de beginstand van de voorziening hoger is dan aanvankelijk gedacht.
Wij stellen u voor om de storting in de voorziening Beheer en Onderhoud bij prestatie 4.7.2 in 2023 met € 66.000 te verhogen ten laste van de algemene middelen. |
PS begrotingswijziging |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
47 |
0 |
-47 |
47 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur |
-25 |
0 |
25 |
-25 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Onderdeel Vaarwegen:
Van het in 2022 beschikbaar gestelde budget van € 0,1 miljoen aan onderzoekskosten voor het onderzoek naar de vervroegde aanpak voor het vervangen van de damwanden Kanaal Almelo – de Haandrik is € 25.000 niet besteed. Dit budget is wel benodigd om het onderzoek in 2023 te vervolgen.
Wij stellen u voor om het resterende bedrag van € 25.000 te onttrekken aan de Algemene Risicoreserve en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.7.3 van de begroting 2023. |
PS begrotingswijziging |
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur |
644 |
0 |
-644 |
644 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
Kapitaallasten:
Het gerealiseerde bestedingsritme tot en met 2022 van de investeringsprojecten op deze prestatie wijkt af van de aannames daarover die in de begroting 2023 zijn gehanteerd. Dit heeft geen gevolgen voor het investeringsbudget als geheel maar wel voor de verdeling van de kapitaallasten over de jaren. Om die reden dienen de begrote kapitaallasten op de prestaties in 2023 verlaagd te worden.
Voor prestatie 4.7.3 gaat het om een verlaging van € 0,6 miljoen in 2023.
Wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.7.3 te verlagen met € 0,1 miljoen ten gunste van de algemene middelen.
En wij stellen u voor de begrote lasten van prestatie 4.7.3 te verlagen met € 0,5 miljoen en de onttrekking aan de Reserve dekking kapitaallasten activa met hetzelfde bedrag te verlagen. |
PS begrotingswijziging |
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur |
-900 |
0 |
900 |
-900 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik |
-435 |
0 |
435 |
-435 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Het schadedossier kent een totaalbudget van € 40 miljoen, dat is opgebouwd uit een voorziening (als dekking voor de schadevergoedingen en subsidies waartoe de provincie zich bij het vaststellen van de schaderegeling heeft verplicht), een exploitatiebudget (als dekking voor ambtelijke kosten en onderzoek) en een risicoreservering. In de periode 2019-2022 is in totaal circa € 13 miljoen van dit bedrag uitgegeven.
De lasten die betrekking hebben op het boekjaar 2022 bestaan uit twee onderdelen. Vanuit het exploitatiebudget is in 2022 € 1,4 miljoen uitgegeven, waar een bedrag van € 1,8 miljoen was begroot. Daarnaast is er 17,1 miljoen gestort in de voorziening om een toereikend niveau te bieden voor de kosten die nog voor de verdere afhandeling worden verwacht. Hiervan is € 9,5 miljoen gestort bij de 2e monitor en is bij de jaarrekening besloten tot een additionele storting van 7,6 miljoen op basis van actuele inzichten. Van dit aanvullende bedrag wordt € 2,6 miljoen gedekt uit de Algemene Risicoreserve en de resterende € 5 miljoen ten laste gebracht van het jaarresultaat.
Voor de bestedingen vanuit de voorziening wordt verwezen naar de toelichting op de voorzieningen (als onderdeel van de balans).
Wij stellen u voor om het restant budget van € 0,4 miljoen door te schuiven naar 2023 en toe te voegen aan prestatie 4.7.4 onder gelijktijdige verhoging van de onttrekking van de Reserve Waterwegen in 2023. |
PS begrotingswijziging |
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik |
300 |
0 |
-300 |
300 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
Totaal |
-10668 |
10034 |
20702 |
-10668 |
|
|
|