Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
|
2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid |
-300 |
0 |
300 |
-300 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Zoals bij de 2e monitor 2022 reeds aangekondigd blijft de realisatie achter ten opzichte van de begroting. Dit heeft betrekking op meerdere onderwerpen.
Ten eerste, in samenwerking met andere partijen hebben wij in 2019 een aantal projecten opgezet en ondersteund om de bewustwording van duurzaamheid te vergroten. Twee van deze projecten, Ecologische bestrijding van de Eikenprocessierupsen en Aanpak schone rivieroevers Overijssel, hebben een langere doorlooptijd en zullen ook doorlopen na 2022. Om de lopende meerjarig verplichtingen te kunnen dekking stellen wij een resultaatbestemming voor van € 65.000.
Ten tweede, onder deze prestatie is het incidenteel budget opgenomen voor de aanpak van Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) waaronder PFAS. In het najaar 2021 is gestart met een plan van aanpak met als doel te komen tot een eenduidige uitvoeringspraktijk en regelgeving in de provincie. Eind 2022 heeft de afronding van het plan van aanpak plaatsgevonden. In 2023 zal gestart worden met de uitvoering. Om deze uitvoering te kunnen dekken stellen wij een resultaatbestemming voor van € 185.000.
Tot slot, ook in 2022 is er nog geen meetpunt voor vliegtuiglawaai ingericht. Het hiervoor beschikbare bedrag van € 50.000 willen wij reserveren voor het moment dat dit wel nodig is. Ook voor dit bedrag stellen wij een resultaatbestemming voor.
Wij stellen u voor om onder prestatie 2.1.1 (Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid) een bedrag van € 300.000 door te schuiven naar de begroting 2023 en toe te voegen aan prestatie 2.1.1. |
PS begrotingswijziging |
2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu |
-56 |
0 |
56 |
-56 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Subsidie groene boa's:
Eind 2022 is vanuit het Rijk een subsidie ontvangen voor groene boa's. Het betreft een subsidieregeling ten behoeve van een tegemoetkoming in de BOA-onkosten. Deze gelden zullen in 2023 tot een besteding komen en daarom stellen wij voor om deze middelen door te schuiven naar 2023.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 56.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 2.1.2 (Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu) van de begroting 2023. |
PS begrotingswijziging |
2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties |
7670 |
0 |
-7670 |
7670 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
Asbestprogramma Twente:
In december 2022 hebben wij vanuit het Rijk een specifieke uitkering (SPUK) ter hoogte van € 16 miljoen ontvangen voor uitvoering van het Asbestprogramma voor de periode 2023-2026. Ten tijde van het opstellen van de primitieve Begroting 2023 beschikten wij niet over deze middelen en hebben wij op deze prestatie een budget van € 7,7 miljoen vanuit de Reserve bodemsanering opgenomen. Dit budget kan vervallen nu wij de lasten kunnen dekken uit de specifieke uitkering.
In overeenstemming met het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij de begrote lasten en baten voor deze prestatie vanuit de 'specifieke uitkering bodemsanering asbest Overijssel' verhoogd met € 8,5 miljoen.
In verband daarmee stellen wij u voor de begrote lasten op deze prestatie te verlagen met € 7,7 miljoen en de onttrekking aan de Reserve bodemsanering met hetzelfde bedrag te verlagen. |
PS begrotingswijziging |
2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties |
0 |
8681 |
8681 |
0 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Aanpak potentiële spoedlocaties (SPUK overbruggingsjaar 2021 IENW58):
Wij hebben vanuit het Rijk SPUK-middelen ontvangen voor identificatie van risicovolle verontreinigingen en verwijdering en beheersing van risicovolle verontreinigingen.
Bij het opstellen van de Begroting 2023 is uitgegaan van een besteding van € 625.000 in 2023. Zorgvuldig onderzoek en maatregelen nemen echter meer tijd in beslag. Een deel van de (onderzoeks)werkzaamheden zal daarom in 2024 plaatsvinden, hetgeen conform de bestedingstermijn van de SPUK is toegestaan.
In overeenstemming met het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij de begrote lasten en baten op deze prestatie met € 245.000 te verlagen tot € 380.000. Deze middelen blijven in de SPUK beschikbaar voor de aanpak van potentiële spoedlocaties.
Bodemkwaliteitsopgave: sanering Kornputkwartier en potentieel verontreinigde PFAS locaties (SPUK bodemopgave 2022 IENW83):
Eind september hebben wij vanuit het Rijk SPUK middelen ontvangen voor sanering van het Kornputkwartier in de gemeente Steenwijkerland. Tevens zijn middelen beschikbaar gesteld om onderzoek te doen naar potentieel verontreinigde PFAS locaties. De sanerings(onderzoeken) worden in 2023 gestart.
In overeenstemming met het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij de begrote lasten en baten op deze prestatie met € 300.000 verhoogd.
Historische spoedopgaven (SPUK bodemuitgave 2022 IENW83):
Wij voeren monitorings- en beheersingswerkzaamheden uit bij locaties die in het verleden zijn gesaneerd. Het Rijk heeft hiervoor in 2022 SPUK middelen beschikbaar gesteld. In 2022 zijn deze middelen voor een groot deel besteed. Het restant van € 125.000 besteden wij in 2023.
In overeenstemming met het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij de begrote lasten en baten op deze prestatie met € 125.000 verhoogd voor monitoring en beheersen van historische spoedlocaties. |
GS begrotingswijziging |
2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken |
-380 |
0 |
380 |
-380 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Zoals bij de 2e monitor reeds toegelicht wordt er goed gebruik gemaakt van beide subsidie stimuleringsregelingen. Echter, ten opzichte van de bijgestelde begroting, bij de 2e monitor, zijn de verleende subsidies alsnog achter gebleven. Oorzaken blijven lastig te bepalen maar hangen mogelijk samen met de gestegen (grondstof) prijzen, langere levertijden en problemen vanwege netcongestie (onvoldoende transportcapaciteit van het net). Gelet op de looptijd van dit project (t/m 2027) lopen deze subsidie regelingen door naar latere jaren. Het resterende budget van € 380.000 hebben wij daarom doorgeschoven naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 2.2.2 het restant budget 2022 van € 380.000 door te schuiven naar 2023. |
GS begrotingswijziging |
2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken |
-500 |
0 |
500 |
-500 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie |
-123 |
0 |
123 |
-123 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Restant budget Regionale Energiestrategie:
In de meicirculaire 2022 hebben wij extra budget ontvangen van het Rijk voor de Regionale Energiestrategie West Overijssel en de Regionale Energiestrategie Twente. Het bedrag is bedoeld om de RES-organisatiekosten te dekken. De Provincie voert de administratie voor de beide RESsen en fungeert als tussenpersoon. Deze organisatiekosten lopen door naar 2023, omdat het Rijk voor 2023 nog geen nieuw budget beschikbaar heeft gesteld, stellen wij u voor het restantbudget door te schuiven naar 2023.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 123.000 middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2023 van prestatie 2.3.1 (Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie). |
PS begrotingswijziging |
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie |
-800 |
0 |
800 |
-800 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
In behandeling zijnde subsidieaanvragen 2022 (UBS Regelingen Nieuwe Energie Overijssel):
Eind 2022 hebben wij 22 subsidie aanvragen ontvangen die passen binnen het gepubliceerde subsidieplafonds van een aantal UBS regelingen (onder andere regeling 3.3, 3.1, 3.10 en 3.6). Deze aanvragen zullen begin 2023 worden afgehandeld. Bijbehorende KvO budget van € 0,8 miljoen schuiven wij daarom door naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een deel van het restant Kwaliteit van Overijssel budget, ad. € 0,8 miljoen, onder prestatie 2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie door te schuiven naar 2023. |
GS begrotingswijziging |
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie |
-1750 |
0 |
1750 |
-1750 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie |
389 |
0 |
-389 |
389 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
2.4.1 Programma Toekomstgerichte erven |
-350 |
0 |
350 |
-350 |
PS 004 Uitvoering motie gezamenlijke ambities 2023 2e tranche |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 004 Uitvoering motie gezamenlijke ambities 2023 2e tranche |
PS begrotingswijziging |
2.4.1 Programma Toekomstgerichte erven |
0 |
188 |
188 |
0 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Gemeentelijke bijdrage 2023:
Voor het jaar 2023 hadden wij als provincie nog een reservering van € 375.000 euro voor TGE. Dankzij extra middelen beschikbaar gesteld door Provinciale Staten (€ 350.000) en een bijdrage van de Overijsselse gemeenten (€ 7.500 per gemeente per/jaar; 2023 tot en met 2026) kan het project in 2023 op vrijwel hetzelfde niveau doorgang vinden als in de vier jaren hiervoor. Hierbij hebben we geconstateerd dat we 2023 als een overgangsjaar moeten zien. Het lijkt logisch TGE voor de komende jaren een plek binnen het Provinciaal Programma Landelijke gebied (PPLG) te geven. Tegelijkertijd is het ministerie van LNV naar aanleiding van het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) aan het nadenken over een systeem voor langdurige sociaaleconomische begeleiding (SEB) van agrarische ondernemers, waarbij aansluiting wordt gezocht bij succesvolle initiatieven, zoals TGE, in de regio’s. Later dit jaar zal duidelijk worden hoe TGE na 2023 georganiseerd en gefinancierd gaat worden, inclusief de gemeentelijke bijdrage hierin.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de baten en lasten in 2023 te verhogen met € 187.500. |
GS begrotingswijziging |
2.4.1 Programma Toekomstgerichte erven |
26 |
0 |
-26 |
26 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
2.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-214 |
0 |
214 |
-214 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
2.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-415 |
0 |
415 |
-415 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
Totaal |
3198 |
8868 |
5670 |
3198 |
|
|
|