Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
|
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs |
-663 |
0 |
663 |
-663 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Programma periode:
In 2021 is een convenant gesloten ten behoeve van de financiering van het GrensInfoPunt Euregio Gronau (GIP). Het GIP Euregio adviseert ondernemers, werknemers, werkzoekenden en studenten die willen wonen, werken, ondernemen of studeren in Duitsland over zaken als sociale zekerheid, pensioenen en belastingen. Daarmee draagt het GIP Euregio bij aan het bevorderen van een grensoverschrijdende arbeidsmarkt door het wegnemen van drempels en belemmeringen en het versterken van het internationale profiel van de Overijsselse beroepsbevolking.
Wij adviseren om het GrensInfoPunt ook na 2023 te blijven ondersteunen. Om het grensinfo punt in 2024 te blijven ondersteunen adviseren we om middelen vanuit dit programma nog een jaar langer beschikbaar te houden om de arbeidsmarkt in grensgebieden te versterken. Tevens zal de ontwikkeling van de skillstool in 2023 plaatsvinden, de uitrol en eventuele doorontwikkeling zal in 2024 voortzetten.
Wij stellen voor om de middelen van dit programma t/m 2024 beschikbaar te houden.
Resultaat 2022:
Van het begrote bedrag 2022 is een restant van € 0,3 miljoen nog niet besteed. Om lopende afspraken met betrekking tot Arbeidsmarkt en Onderwijs na te komen hebben we besloten om dit bedrag van € 0,3 miljoen mee te nemen naar 2023. Daarbij hebben wij tevens besloten om het restantsaldo van € 0,4 miljoen uit Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel te halen en toe te kennen aan de jaarschijf 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,7 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.1.1 van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs |
-350 |
0 |
350 |
-350 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
5.2.1 Regio Deal Twente |
-168 |
0 |
168 |
-168 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
De Regio Deal Twente loopt financieel goed, de meeste beschikkingen zijn inmiddels genomen. De komende jaren zullen de kosten van de gemaakte afspraken inzichtelijk blijven binnen de monitoren en jaarrekeningen. Om de kosten te matchen met de jaren zullen wij het restant van 2022 en een deel uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met een totaal bedrag € 0,18 miljoen herverdelen voor de komende jaarschijven.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,18 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel van prestatie 5.2.1 en als volgt toe te voegen aan de jaarschijven van de begroting 2023;
€ 0,17 miljoen aan de jaarschijf 2023
€ 0,09 miljoen aan de jaarschijf 2024
€ 0,10 miljoen aan de jaarschijf 2025
€ 0,17 miljoen verminderen van de jaarschijf 2026 |
GS begrotingswijziging |
5.2.2 Regio Deal Zwolle |
0 |
2330 |
2330 |
0 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Regio Deal Zwolle:
Bij de jaarrekening 2021 is aangegeven dat de aanvragen voor de projecten zijn ontvangen en de beschikkingen zijn verwerkt. De beschikkingen hebben betrekking op verschillende jaren, waardoor de lasten op meerdere jaren betrekking hebben. De bijdrage vanuit de op onze balans opgenomen specifieke uitkering (SPUK) dient in gelijke mate aan die jaren te worden toegerekend. In 2022 zal een bedrag van € 2,33 miljoen moeten worden doorgezet naar 2023.
Wij hebben besloten om de lasten van prestatie 5.2.2 op de jaarschijf 2023 te verhogen met respectievelijk € 2,33 miljoen en deze bedragen gelijktijdig te onttrekken aan de SPUK. |
GS begrotingswijziging |
5.2.3 Cleantech Regio |
-899 |
0 |
899 |
-899 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Bij de jaarrekening 2021 was de verwachting dat de resterende middelen van € 0,9 miljoen in 2022 benut zouden worden, echter is dit niet het geval. Bij de Inhoudelijke toelichting is aangegeven dat de bedragen van zowel Project Tankvoorziening A1 Bedrijvenpark als van Project Warmtenet Zandweerd nog niet zijn beschikt. De komende periode zullen we kijken of deze middelen alsnog kunnen worden ingezet voor deze projecten of dat deze middelen over blijven.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,9 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.2.3 van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
5.2.5 Nationaal Groeifonds |
-311 |
0 |
311 |
-311 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
In 2022 zijn aanvragen in behandeling genomen, dit heeft echter in 2022 nog niet geleid tot het beschikken van middelen. Om de aanvragen zorgvuldig af te handelen nemen wij meer tijd. We hebben dan ook besloten om de resterende middelen van 2022 mee te nemen naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,3 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.2.5 van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
5.3.1 Werklocaties: basis op orde |
-1505 |
0 |
1505 |
-1505 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Programmering bedrijventerreinen:
Op een begroot bedrag van € 0,4 miljoen is een bedrag van € 0,2 miljoen overgebleven. De monitoring van bedrijven terreinen is qua uitgaven lager uitgevallen van verwacht. De monitoring van werklocaties zal de komende jaren blijven plaatsvinden. Wij hebben dan ook besloten om het restant bedrag mee te nemen naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.3.1 van de begroting 2023.
Programma Aanpak toekomstbestendige werklocaties 2021-2023:
Op een begroot bedrag van € 1,4 miljoen is een bedrag van € 1,3 miljoen overgebleven. Het openstellen van UBS 6.9 Toekomstbestendige werklocaties heeft geleid tot een hoger dan verwacht aantal aanvragen. Deze aanvragen zijn eind 2022 nog in behandeling . De verwachting is dat in 2023 de kosten genomen gaan worden. Wij hebben dan ook besloten om het restant bedrag mee te nemen naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,3 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.3.1 van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
5.3.1 Werklocaties: basis op orde |
-1325 |
0 |
1325 |
-1325 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Op deze prestatie wordt subsidieregeling 6.9 "Toekomstbestendige werklocaties" verantwoord. De aanvragen op deze subsidie blijken ook in 2023 hoger te zijn dan verwacht. Om deze aanvragen en tevens de afspraken in Statenvoorstel “Aanpak Toekomstbestendige Werklocaties 2021-2023” na te komen hebben we besloten om het restant van € 1,3 miljoen in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel behorende bij deze prestatie te onttrekken.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,3 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.3.1. |
GS begrotingswijziging |
5.3.1 Werklocaties: basis op orde |
-200 |
0 |
200 |
-200 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
5.3.2 Werklocaties provinciale participaties |
1053 |
1053 |
0 |
1053 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
De Jaarrekening 2022 van RBT (Regionaal Bedrijventerrein Twente) kent een positief resultaat van € 4,7 miljoen. Dit is het gevolg van de gunstige ontwikkeling van de gronduitgifte. Als gevolg hiervan neemt de Algemene Reserve van RBT toe en daarmee ook het bedrag waar Overijssel bij liquidatie aanspraak op kan maken. Op basis van ons aandeel van 23% ontstaat hiermee in 2023 een eenmalige baat ter hoogte van € 1,1 miljoen.
Wij stellen u voor om de baten voor prestatie 5.3.2 in 2023 te verhogen met € 1,1 miljoen. Deze baten komen ten gunste van de algemene middelen en zijn onderdeel van de integrale afweging. |
PS begrotingswijziging |
5.3.3 Topwerklocaties |
-185 |
0 |
185 |
-185 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
De meerjarenbegroting van Technology Base kent voor 2023 een tekort van € 470.000 waarvan 50% ten laste komt van Provincie Overijssel. Dit is meer dan de € 50.000 waarmee we in onze eigen begroting rekening mee houden.
Dit hogere tekort volgt hoofdzakelijk uit incidentele kosten in het kader van de intentieovereenkomst met het regionale bedrijfsleven over de toekomst van Twente Airport (€ 280.000). Het saldo van de reguliere luchthaven- en vastgoedexploitatie kent in 2023 een tekort van circa € 190.000. Dit sluit aan bij het beeld dat vorig jaar aan u is gecommuniceerd bij de uitkomsten van de evaluatie Technology Base (kenmerk 2022/1109053).
Wij stellen u voor om de lasten voor prestatie 5.3.3 in 2023 te verhogen met € 185.000 ten laste van de algemene middelen. |
PS begrotingswijziging |
5.4.1 Gastvrij Overijssel |
-352 |
0 |
352 |
-352 |
PS 004 Uitvoering motie gezamenlijke ambities 2023 2e tranche |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 004 Uitvoering motie gezamenlijke ambities 2023 2e tranche |
PS begrotingswijziging |
5.4.1 Gastvrij Overijssel |
-395 |
0 |
395 |
-395 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Vitale Vakantie parken:
Met het Regionale Informatie- en Expertise Centrum Oost Nederland (RIEC-ON) is afgesproken om het Expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel in 2022 en 2023 gezamenlijk te financieren, waarbij de versterkingsgelden uit het rijksondermijningsfonds die het ministerie van J&V via RIEC ON aan ons beschikbaar heeft gesteld op prestatie 7.1.5, eerst tot besteding worden gebracht. Hierdoor zijn in 2022 op deze prestatie minder middelen besteed. De middelen zijn nodig in 2023 voor de provincie dekkende aanpak niet-vitale vakantieparken.
Wij stellen voor om een bedrag van € 0,39 miljoen door te schuiven naar de jaarschijf 2023 en toe te voegen aan prestatie 5.4.1 van de begroting 2023. |
PS begrotingswijziging |
5.4.1 Gastvrij Overijssel |
-1467 |
8 |
1475 |
-1467 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Op deze prestatie lijkt een bedrag van € 1,86 miljoen resterend echter is een bedrag van € 1,47 miljoen al beschikt aan Marketing Oost. Vanwege gewijzigde regelgeving met betrekking tot de lastneming van beschikkingen boven de € 1,5 miljoen mogen alleen de kosten worden genomen van de gemaakte uitgaven van de gesubsidieerde partij. De verwachting is dat in 2023 deze middelen door Marketing Oost kunnen worden ingezet.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,47 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.4.1 van de begroting 2023.
Vitale Vakantie parken:
Met het Regionale Informatie- en Expertise Centrum Oost Nederland (RIEC-ON) is afgesproken om het Expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel in 2022 en 2023 gezamenlijk te financieren, waarbij de versterkingsgelden uit het rijksondermijningsfonds die het ministerie van J&V via RIEC ON aan ons beschikbaar heeft gesteld op prestatie 7.1.5, eerst tot besteding worden gebracht. Hierdoor zijn in 2022 op deze prestatie minder middelen besteed. De middelen zijn nodig in 2023 voor de provincie dekkende aanpak niet-vitale vakantieparken.
Wij hebben besloten om de lasten van prestatie 5.4.1 op de jaarschijf 2023 te verhogen met € 8.245 en dit bedrag gelijktijdig te onttrekken aan de verzameluitkering BZK (C99). |
GS begrotingswijziging |
5.4.1 Gastvrij Overijssel |
-700 |
0 |
700 |
-700 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
5.4.2 Festivals en evenementen |
-204 |
0 |
204 |
-204 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Om lopende afspraken met betrekking tot Festivals en Evenementen na te komen hebben we besloten om het restant bedrag van € 0,2 miljoen mee te nemen naar 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.4.2 van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
5.5.1 Basisinfrastructuur en innovatie |
-324 |
0 |
324 |
-324 |
PS 005 Jaarstukken 2022 |
Economic Boards:
Zoals aangegeven bij de jaarrekening 2021 is via de perspectiefnota 2022 € 0,6 miljoen beschikbaar gesteld voor de Economic Boards in de regio’s Zwolle, Twente en Deventer. Dat is voor € 0,3 miljoen in 2021, € 0,2 miljoen in 2022 en € 0,1 miljoen in 2023 gebudgetteerd. Deze middelen worden ingezet via subsidies met een looptijd t/m 2023. Het beschikken van aanvragen zal in 2023 ook nog door gaan. Wij willen het restant van € 0,2 miljoen van 2022 daarom meenemen naar 2023.
Wij stellen u voor om het restant bedrag van € 0,2 miljoen via een resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.5.1 van de begroting 2022.
Lopende verplichting:
Op deze prestatie rusten een tweetal verplichtingen die financieel tot uitdrukking komen in 2023. We stellen voor om eenmalig de middelen mee te nemen naar 2023 om te voorkomen dat er in 2023 onvoldoende ruimte is om bestaande afspraken. Wij stellen u voor om van de structurele middelen een restant bedrag van € 0,1 miljoen eenmalig via een resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.5.1 van de begroting 2023.
Wij stellen u voor om van de structurele middelen een restant bedrag van € 0,1 miljoen eenmalig via een resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.5.1 van de begroting 2023. |
PS begrotingswijziging |
5.5.1 Basisinfrastructuur en innovatie |
0 |
0 |
0 |
0 |
Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 207 doorwerking Adm. 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
5.5.1 Basisinfrastructuur en innovatie |
109 |
0 |
-109 |
109 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap |
-2188 |
201 |
2389 |
-2188 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Ondanks het niet volledig kunnen in zetten van de middelen van de MIT liggen de uitgaven op totaal niveau in lijn met de begroting. Het restant bedrag over het jaar 2022 van € 0,39 miljoen willen we doorschuiven naar 2023. Tevens willen we in verband met reeds aangegane verplichtingen voor 2023 een extra bedrag van € 1,8 miljoen onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toevoegen aan de jaarschijf van prestatie 5.5.2 van de begroting 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 2,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.5.2 van de begroting 2023.
Specifieke Uitkering (SPUK) MIT 2022:
Binnen dit programma wordt de SPUK MIT verantwoord. Vanwege een lagere inschrijving is er op dit moment op de SPUK 2022 € 0,8 miljoen overgebleven. Dit restant kan eventueel nog worden ingezet bestedingen voor de regeling van 2022, echter is de verwachting dat een deel van deze middelen terug zullen vloeien naar het rijk. De vaststelling vindt eind 2027 plaats.
Specifieke Uitkering (SPUK) MKB Deal Family next:
Doel van de MKB-deal ‘Family Next’ is het verbeteren van de economische stabiliteit en de productiviteit van familiebedrijven. Daarvoor zet ‘Family Next’ in op digitalisering, verduurzaming en bedrijfsopvolging. Het versterken van ondernemerschap en het verbeteren van ondernemersvaardigheden zijn andere belangrijke aandachtspunten. In 2022 is een bedrag van € 0,2 miljoen overgebleven. Het restant van € 0,2 miljoen nemen we mee naar 2023.
Wij hebben besloten om de lasten van prestatie 5.5.2 op de jaarschijf 2023 te verhogen met respectievelijk € 0,2 miljoen deze bedragen gelijktijdig te onttrekken aan de SPUK |
GS begrotingswijziging |
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap |
-274 |
0 |
274 |
-274 |
GS 102 Monitor Overijssel 2023-I |
Vanwege het eerder kunnen toekennen van middelen aan de daarvoor bestemde partijen hebben we besloten om de jaarschijf 2024 te verlagen met € 0,48 miljoen om daarmee de jaarschijf 2023 te verhogen met € 0,27 miljoen. Het verschil van 0,21 miljoen kan terug vloeien naar de reserve kwaliteit van Overijssel behorende bij deze prestatie
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om de begrote lasten in 2024 en de onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel te verlagen met € 0,48 miljoen, daarvan een bedrag van € 0,27 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2023 en het restant van € 0,21 miljoen te laten terug vloeien naar de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel van prestatie 5.5.2. |
GS begrotingswijziging |
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap |
-313 |
0 |
313 |
-313 |
Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 doorwerking GS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
5.5.3 Europese programma’s |
7975 |
0 |
-7975 |
7975 |
PS 007 Monitor Overijssel 2023-I |
Europese Programma’s 2014-2020:
Wij hebben aan het begin van de periode 2014-2020 ca. € 50 miljoen (cofinanciering) gereserveerd, daarbij is ook een indicatieve verdeling gegeven over de verschillende onderdelen (EFRO, INTERREG, POP, Thematische fondsen) en de 7 jaren van het tijdvak. In het Statenvoorstel (PS 2016/7) waarmee de € 50 miljoen cofinanciering is vastgelegd, is ook aangegeven dat er jaarlijks ruimte is om de indicatieve toedeling (budgettair neutraal) over programma’s en jaarschijven te herverdelen, omdat op voorhand niet precies te voorzien is hoe e.e.a. zich gedurende de 7 jaren ontwikkelt.
Om de € 50 miljoen cofinanciering maximaal in te zetten binnen de Europese programma’s stellen wij een begrotingswijziging van de begroting 2023 en de meerjarenraming voor. Er wordt geen geld gevraagd, per saldo is het voorstel budgettair neutraal. Deze wijziging is nodig om enerzijds een herverdeling van de cofinanciering tussen de programma's tot stand te brengen en anderzijds de hoogte van de besteding over de komende jaren te actualiseren. We passen hierbij het bestedingsritme aan op basis van de nu nog beschikbare middelen in de Reserve Europese programma's. Voor 2023 vragen wij een extra onttrekking van € 0,5 miljoen uit deze reserve. Voor de jaren 2024 en 2025 vragen wij respectievelijk € 0,5 miljoen en € 0,28 miljoen extra te onttrekken uit deze reserve.
Daarnaast vragen wij om voor 2027 een bedrag van € 65.000 te onttrekken om afspraken met betrekking tot Europa na te komen.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,5 miljoen te onttrekken aan Reserve Europese programma's en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.5.3. Voor 2024 t/m 2027 stellen wij u respectievelijk de volgende mutaties voor: een extra onttrekking uit de reserve van € 0,5 miljoen voor 2024, een bedrag van € 0,28 miljoen voor 2025 en een bedrag van € 65.000 voor 2027.
Europese programma 2021-2027:
Voor de Europese Programma 2021-2027 is een bedrag van € 59 miljoen (cofinanciering) gereserveerd, daarbij is ook een indicatieve verdeling gegeven over de verschillende onderdelen (EFRO, INTERREG, POP/NSP, Thematische fondsen en Water) en de 7 jaren van het tijdvak. In het Statenvoorstel (PS/2021/11033) is de € 59 miljoen cofinanciering vastgelegd en is ook aangegeven dat er jaarlijks ruimte is om de indicatieve toedeling (budgettair neutraal) over programma’s en jaarschijven te herverdelen, omdat op voorhand niet precies te voorzien is hoe e.e.a. zich gedurende de 7 jaren ontwikkelt.
Om de € 59 miljoen cofinanciering maximaal in te zetten binnen de Europese programma’s stellen wij een begrotingswijziging van de begroting 2023 en de meerjarenraming voor. Er wordt geen geld gevraagd, per saldo is het voorstel budgettair neutraal. Deze wijziging is nodig de hoogte van de besteding over de komende jaren te actualiseren. We passen hierbij het bestedingsritme aan op basis van de nu nog beschikbare middelen in de Reserve Europese programma's. Voor 2023 vragen wij een verlaging van de jaarschijf van € 8,5 miljoen. Reden hiervoor is dat de goedkeuring van de Europese programma’s ‘van Brussel’ later kwam dan vooraf verwacht, waardoor de uitvoering van de programma’s later is gestart dan waar ten tijde van de PS nota (PS/2021/11033) vanuit werd gegaan. De besteding van deze middelen verschuift dan ook naar de komende jaren. Het totaal beeld is dan als volgt:
2023 € 8,5 miljoen verlaging
2024 € 1,2 miljoen verlaging
2025 € 2,2 miljoen verhoging
2026 € 4,5 miljoen verhoging
2027 € 3,7 miljoen verhoging
2028 € 1,7 miljoen verhoging
2029 € 0,8 miljoen verhoging
Wij stellen u voor om het budget voor 2023 met € 8,5 miljoen te verlagen onder gelijktijdige verlaging van de onttrekking aan de Reserve Europese programma's van prestatie 5.5.3. Voor 2024 t/m 2029 stellen wij u de mutaties voor zoals benoemd in bovenstaande tekst. |
PS begrotingswijziging |
5.5.3 Europese programma’s |
56 |
0 |
-56 |
56 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
5.5.5 Circulaire economie |
-250 |
0 |
250 |
-250 |
PS 004 Uitvoering motie gezamenlijke ambities 2023 2e tranche |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 004 Uitvoering motie gezamenlijke ambities 2023 2e tranche |
PS begrotingswijziging |
5.5.5 Circulaire economie |
-493 |
0 |
493 |
-493 |
GS 101 Jaarstukken 2022 |
Van het begrote bedrag van € 1,4 miljoen is een bedrag van € 0,5 miljoen overgebleven. In 2022 zijn aanvragen ontvangen die meer tijd nodig hebben om af te handelen, naar verwachting zullen de meeste aanvragen in 2023 worden afgehandeld. Echter om onze gemaakte afspraken na te komen zien we dat de afspraken mogelijk langer doorlopen waardoor kosten ook in 2024 kunnen vallen. Wij willen u dan ook voorstellen om het programma een jaar langer door te laten lopen om het huidige programma correct af te ronden. Het restant van 2022 willen wij meenemen naar 2023,
Wij stellen voor om de middelen van dit programma t/m 2024 beschikbaar te houden.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,5 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.5.5 van de begroting 2023. |
GS begrotingswijziging |
5.5.5 Circulaire economie |
-700 |
0 |
700 |
-700 |
GS 103 Circulaire economie |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 103 Circulaire economie |
GS begrotingswijziging |
5.5.5 Circulaire economie |
20 |
0 |
-20 |
20 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
5.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-435 |
0 |
435 |
-435 |
Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 205 doorwerking PS 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
5.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-185 |
0 |
185 |
-185 |
Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 214 voorjaarswijziging personeel 2023 |
Adm. begrotingswijziging |
Totaal |
-4672 |
3592 |
8264 |
-4672 |
|
|
|