Portefeuillehouder
Martijn Dadema

Acties 2023

1.  Wij zetten vervolgstappen voor verduurzaming van de treinverbinding Almelo-Mariënberg-Hardenberg. Dat doen we op basis van de adviezen die ProRail geeft, en de afspraken met het Rijk (BO MIRT 2022). In 2023 willen we de keuze voor de techniek definitief maken, en de volgende stappen richting elektrificatie te komen. Te beginnen met de planstudie door ProRail.
2. Wij zetten vervolgstappen voor verduurzaming van de treinverbinding Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Dat doen we op basis van de adviezen die ProRail geeft en de afspraken met het Rijk (BO MIRT 2022). In 2023 willen we de keuze voor de techniek definitief maken met de andere projectpartners plannen maken voor de verdere stappen. 
3. Wij zetten vervolgstappen voor elektrificatie van het spoor Enschede-grens(-Gronau) ten behoeve van het voortzetten van de  treinverbinding Enschede-Münster/-Dortmund. Dat doen we in samenwerking met ProRail. Daarnaast maken we afspraken met onze Nederlandse en Duitse projectpartners over het project. Dat doen we binnen de kaders van de afspraken met het Rijk uit het BO MIRT 2022.

Inhoudelijke kleurscore

O

Inhoudelijke toelichting

Actie 1.
Er zijn op dit moment geen afspraken met IenW te maken die onze ambities concreet kunnen maken. Daarom zet Overijssel een eerste stap door zelf opdracht te gaan geven voor de planstudie naar elektrificatie.

Actie 2.
Na de techniekkeuze hebben provincie Gelderland en IenW aangegeven geen geld te hebben voor de volgende stap, de planuitwerking door ProRail. Op dit moment kunnen we daarom geen vervolg geven aan de elektrificatie van Zutphen-Oldenzaal. We blijven met onze projectpartners in gesprek om dit proces vlot te trekken. Dit om te voorkomen dat we de aankomende 30 jaar met dieseltreinen door moeten rijden. 

Geld (indicator)

G

Geld (toelichting)

Onderzoekskosten verduurzaming van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo
Prorail voert in opdracht van de provincie onderzoek uit in de verkenningsfase voor de verduurzaming van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo.  Dit wordt gedekt uit de Reserve Sporen en Wegen. Wij verwachten dat de werkelijke kosten voor 2023 ca. 0,7 miljoen lager zullen zijn dan begroot. Bij de jaarrekening 2023 zal het exacte bedrag bekend zijn en onttrekken wij het  benodigde bedrag uit de Reserve Sporen en Wegen.

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Martijn Dadema

Begrotingswijziging

  • Geen

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging