Portefeuillehouder
Martijn Dadema

Acties 2023

1. Wij beheren de concessies en contracten van het regionale openbaar vervoer.
2. Wij gunnen de aanbesteding OV-concessie Twente - ZHO (2023 - 2028) en begeleiden de implementatie (start december 2023).
3. Wij starten (de voorbereidingen van) de aanbesteding van de verduurzaming van de treindiensten Zutphen - Hengelo - Oldenzaal (ZHO) en Almelo - Hardenberg die vanaf 2027 de treindiensten met de huidige dieseltreinen zullen vervangen.
4. Wij begeleiden de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.

Inhoudelijke kleurscore

G

Inhoudelijke toelichting

Geld (indicator)

O

Geld (toelichting)

Exploitatiesubsidies OV en indexering
Mogelijk ontstaat er over 2023 een tekort op de aan concessiehouders te verstrekken exploitatiesubsidies. Dit tekort ligt op basis van onze huidige prognoses tussen € 1 mln. en € 2,5 mln. Een nauwkeurige inschatting van het tekort is lastig te maken vanwege diverse afhankelijkheden en onzekerheden zoals (daadwerkelijk gereden dienstregelingsuren en -kilometers, definitieve indices en de daadwerkelijke reizigersopbrengsten). 
Indien een tekort over 2023 ontstaat kan dit gedekt worden uit de daarvoor ingestelde bestemmingsreserve OV.   Indien relevant zullen wij u via de jaarrekening 2023 hiervoor een voorstel doen. 

Beschikbaarheids- en transitievergoedingen openbaar vervoer (GS)
BVOV 2023
Het Rijk heeft over 2023 een transitievergoeding openbaar vervoer 2023 (TVOV 2023) verstrekt. De TVOV wordt door het Rijk verstrekt onder de voorwaarde dat provincies de exploitatiesubsidies OV handhaven op het pré COVID-19 niveau. Uit de ontvangen specifieke uitkering van het Rijk verstrekken wij voor de betreffende concessies een aanvullende bijdrage (totaal € 5,1 miljoen) waarbij 80% als voorschot wordt verstrekt. Met de aanvullende rijksbijdrage zijn wij samen met vervoerders in staat om het voorzieningenniveau te handhaven op het niveau dat in de buurt komt van pre Corona. De bijbehorende verhoging van lasten en baten verwerken wij in de begroting 2023.
Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 4.2.3 m.b.t. de Specifieke Uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-concessies in 2023 budgettair neutraal te verhogen met € 5,1 miljoen .

BVOV 2022
De beschikbaarheidsvergoeding wordt achteraf vastgesteld door het Rijk waarbij de daadwerkelijke kosten en opbrengsten van de vervoerbedrijven worden betrokken. In het najaar van 2023 ontvangen wij de verantwoordingen over het jaar 2022 waarbij eventuele verschillen ten aanzien van de toegekende bijdrage worden verwerkt in de jaarrekening van 2023 en verantwoord richting het Rijk. 

BVOV 2021
Voor het einde van het jaar verwachten wij de vaststelling van het Rijk te ontvangen over de beschikbaarheidsvergoeding 2021. Dit betreft slechts een administratieve afhandeling indien deze vaststelling overeenkomt met wat wij over 2021 hebben verantwoord in onze jaarrekening over 2022. 

BVOV 2024 en verder
Het Rijk zal naar verwachting over 2024 geen financiële steun verlenen aan het regionale OV.

Laadinfrastructuur (GS)
Provinciale Staten hebben besloten € 5,6 miljoen beschikbaar te stellen voor laadinfrastructuur ten behoeve van het laten rijden van Zero-Emissiebussen (Statenvoorstel 2022/1104151) in de concessie Twente ZHO (Zutphen-Hengelo-Oldenzaal). Arriva Personenvervoer zal in 2023 op basis van de concessiebeschikking  laadinfrastructuur realiseren voor meer dan 100 ZE-bussen.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van €5,6 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 4.2.3 van de begroting 2023 voor laadinfrastructuur ten behoeve van zero emissie bussen

Sociale veiligheid spoor (PS)
Om de sociale veiligheid op de spoorverbindingen in Overijssel (Zwolle-Emmen, Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede) te verbeteren is in overleg met de vervoerders afgesproken een veiligheidsteam in te stellen dat o.a. incidenten snel kan aanpakken. De kosten daarvan zijn geraamd op € 1,5 miljoen per jaar tot en met 2027.  
Het rijk (Justitie en Veiligheid) heeft tot en met 2027 voor deze aanpak op de treinverbinding Zwolle-Emmen een bijdrage van € 0,5 miljoen per jaar beschikbaar gesteld. Naast een bijdrage van de provincie Drenthe € 0,2 miljoen wordt van Overijssel een bijdrage gevraagd van € 0,3 miljoen per jaar. Om deze aanpak uit te breiden naar de andere treinverbindingen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede is jaarlijks € 0,5 miljoen nodig om de sociale veiligheid op het spoor te verbeteren. Vanuit het coalitie akkoord is hiervoor in de begroting 2024 structureel € 0,8 miljoen opgenomen. Deze bijdrage is ook benodigd in het begrotingsjaar 2023. Voor 2023 bedraagt de bijdrage € 0,3 miljoen waarvan € 0,1 miljoen van de provincie Drenthe en € 0,2 miljoen bijdrage van de provincie Overijssel.
We stellen u voor om voor 2023 de lasten op prestatie 4.2.3 met € 0,3 miljoen te verhogen en de baten met € 0,1 miljoen te verhogen voor de sociale veiligheid op de spoorverbindingen in Overijssel. 

Haltevoorzieningen IJssel-Vecht (vooraankondiging resultaatbestemming)
In de begroting 2023 zijn middelen beschikbaar gesteld voor aanpassingen aan de halte infrastructuur in verband met wijzigingen in de dienstregeling. De halteaanpassingen worden naar verwachting in 2024 uitgevoerd.
Wij zullen u bij de jaarrekening een voorstel voor resultaatbestemming voorleggen om € 0,7 miljoen beschikbaar te houden en dit toe te voegen aan de begroting 2024.

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Martijn Dadema

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging
  • Vooraankondiging resultaatbestemming

Baten begrotingswijziging

5219

Lasten begrotingswijziging

11052