Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
|
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen |
-482 |
0 |
482 |
-482 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Op deze prestatie is van het geraamde budget aan lasten van € 1,7 miljoen voor € 0,5 miljoen niet tot besteding gekomen.
De onderbesteding op de lasten (€ 0,5 miljoen) is te verklaren doordat het bestedingsritme en het declareren door Prorail van de onderzoekskosten voor de verduurzaming van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo afwijkt van het verwachte bestedingsritme. De overgebleven gelden zullen in 2022 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve Sporen en Wegen.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,5 miljoen te onttrekken aan Reserve Sporen en Wegen en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen van de begroting 2022. |
PS begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-376 |
0 |
376 |
-376 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Haltevoorzieningen IJssel-Vecht:
Als gevolg van wijzigingen in de dienstregeling van de concessie IJssel-Vecht worden er aanpassingen aangebracht aan de halte infrastructuur. Inmiddels is van het beschikbaar gestelde bedrag € 0,349 miljoen gerealiseerd.
Wij stellen u voor om voor dekking van doorlopende verplichtingen € 0,376 miljoen middels resultaatbestemming beschikbaar te houden en toe te voegen aan de begroting 2022 op prestatie 4.2.3. |
PS begrotingswijziging |
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein |
-1622 |
0 |
1622 |
-1622 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's):
Via PS 2020/0058230 is € 2,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanpak van NABO's. Hiervan is € 2,0 miljoen gedekt uit KVO middelen en € 0,5 miljoen binnen de regulier mobiliteitsmiddelen (prestatie 4.2.3). Er zijn tot en met 2021 slechts enkele subsidieverzoeken ontvangen van de betrokken gemeenten. De niet bestede middelen dienen beschikbaar te blijven voor de aanpak van NABO's. Wij schuiven de niet bestede KVO middelen (€ 1,55 miljoen) door naar 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,55 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein van de begroting 2022.
Sociale veiligheid Openbaar Vervoer:
In 2021 is op de post Sociale veiligheid Openbaar Vervoer (uKvO) per saldo € 71.500 niet besteed. Wij schuiven deze middelen door naar 2022 en zetten deze in om de sociale veiligheid op stations te verbeteren.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 71.500 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.2.3 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede |
-239 |
0 |
239 |
-239 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Op prestatie 4.2.6 Spoor Zwolle – Enschede is het geraamde budget van ruim € 0,75 miljoen voor € 0,33 miljoen niet tot besteding gekomen. Van de geraamde baat van € 0,38 miljoen is € 0,28 miljoen gerealiseerd. De geraamde baat betreft een Rijksbijdrage voor een verkenningsstudie naar verbetermaatregelen van de treinverbinding Zwolle-Enschede.
De onderbesteding op de lasten (€ 0,33 miljoen) is te verklaren doordat het bestedingsritme en het declareren door Prorail van de kosten van een verkenningsstudie afwijkt van het verwachte bestedingsritme. De overgebleven gelden zullen in 2022 voor doorlopende verplichtingen op deze prestatie worden ingezet. Dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en het restant op de Rijksbijdrage.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 0,239 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.2.6 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-520 |
0 |
520 |
-520 |
PS 001 Amendement begroting 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Amendement begroting 2022 |
PS begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-974 |
0 |
974 |
-974 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Uitvoeringsprogramma mobiliteit UVP 2020:
Zoals bij het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400 is opgenomen stellen wij u voor middels resultaatbestemming de vrijval ontstaan als gevolg van lagere subsidievaststellingen uit eerdere jaren meerjarig beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit en € 0,3 miljoen door te schuiven naar 2023 op prestatie 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik.
Lastneming meerjarige verleende subsidies:
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 1,0 miljoen door te schuiven voor dekking van de lasten van meerjarig verleende subsidies. Waarvan € 0,9 miljoen naar de begroting 2022 en € 0,1 miljoen naar de jaarschijf 2023. |
PS begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-880 |
0 |
880 |
-880 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Uitvoering Koers Fiets:
Op deze prestatie is € 4,5 miljoen beschikbaar gesteld voor uitvoering van het koersdocument Fiets. In totaal gaat het om een onderbesteding van € 0,88 miljoen die wij in komende jaren willen inzetten voor realisatie van Koers Fiets. Voor het hele bedrag geldt dat dit wordt gedekt uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten € 0,88 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2021. |
GS begrotingswijziging |
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik |
-2021 |
0 |
2021 |
-2021 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) |
-267 |
0 |
267 |
-267 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Binnen beleidsdoel 4.4 is op prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) van de geraamde lasten van € 0,8 miljoen is ruim € 0,5 miljoen besteed in 2021. Afgerond € 0,3 miljoen is niet tot besteding gekomen hetgeen voornamelijk veroorzaakt wordt doordat er minder aanvragen zijn geweest voor de beschikbare subsidiegelden. De subsidieregeling loopt door in 2022 en daarvoor dienen de resterende middelen beschikbaar te blijven. Wij schuiven deze door naar de jaarschijf 2022 van de begroting 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 266.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.4.1 Port of Logistics Overijssel(POLO) van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-299 |
0 |
299 |
-299 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Verkeersveiligheidsmaatregelen aan de gebiedsontsluitingsweg N377 Hasselt-Lichtmis:
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 0,965 miljoen in te zetten voor verkeersveiligheidsmaatregelen aan de gebiedsontsluitingsweg N377 Hasselt-Lichtmis. Bij prestatie 4.7.3. ‘Vervangen provinciale infrastructuur’ is een nadere toelichting opgenomen. De middelen worden conform de financiële regelgeving toegevoegd aan de Reserve dekking kapitaallasten.
Lastneming meerjarige verleende subsidies:
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 0,6 miljoen door te schuiven voor dekking van de lasten van meerjarig verleende subsidies. Waarvan € 0,3 miljoen naar de begroting 2022 en € 0,3 miljoen naar de jaarschijf 2023. |
PS begrotingswijziging |
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid |
-3562 |
1362 |
4924 |
-3562 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid |
-421 |
0 |
421 |
-421 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
UVP:
Zoals bij het Statenvoorstel voor de Herprioritering nr. 2020/1102400 is opgenomen stellen wij u voor middels resultaatbestemming de vrijval ontstaan als gevolg van lagere subsidievaststellingen uit eerdere jaren meerjarig beschikbaar te houden voor toekomstige uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit en € 0,6 miljoen door te schuiven naar 2023 op prestatie 4.3.1. Stimuleren fietsgebruik.
Lastneming meerjarige verleende subsidies:
Wij stellen u voor middels resultaatbestemming € 0,7 miljoen door te schuiven voor dekking van de lasten van meerjarig verleende subsidies. Hiervan schuift € 0,4 miljoen door naar de begroting 2022 en € 0,3 miljoen naar de jaarschijf 2023 voor prestatie 4.5.2. |
PS begrotingswijziging |
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid |
-221 |
0 |
221 |
-221 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.6.3 N35 – Lopende projecten |
-229 |
0 |
229 |
-229 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
De voorbereidingsfase is nog niet afgerond. Derhalve zijn de beschikbaar gestelde uitvoeringskosten dit jaar deels gebruikt. De resterende middelen schuiven wij door naar 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 229.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.6.3 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
4.6.5 N50 |
-3200 |
1180 |
4380 |
-3200 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.6.5 N50 |
-620 |
0 |
620 |
-620 |
Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-23 |
0 |
23 |
-23 |
Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-160 |
0 |
160 |
-160 |
Adm. 208 diversen maart 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 208 Verrekening flexpool 2022+2023 verdeling |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur |
-681 |
0 |
681 |
-681 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
De niet bestede middelen op deze prestatie hebben vooral betrekking op het incidenteel beschikbaar gestelde budget op openbare verlichting. In het kader van het stimuleren van de economie in ‘coronatijd’ is voor de verduurzaming van openbare verlichting eenmalig € 2 miljoen beschikbaar gesteld.
Ondanks de relatief korte voorbereidingstijd, de vertraging door de politieke commotie over het verwijderen van lichtmasten en de langere levertijden van materialen, is in 2021 ruim € 1,3 miljoen besteed aan de genoemde opgaven en ca. € 0,5 miljoen verplicht. De resterende opgave is al voorbereid maar moet nog verplicht en uitgevoerd worden. De verwachting is dat dit in de eerste helft van 2022 zal plaatvinden.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 681.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.7.1 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
-25 |
0 |
25 |
-25 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur |
23 |
0 |
-23 |
23 |
Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik |
-321 |
0 |
321 |
-321 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Bij de 2e monitor is de begroting 2021 bijgesteld naar € 5 miljoen voor opdrachten (dekking Reserve Waterwegen). Van het budget voor opdrachten is € 0,3 miljoen niet besteed. Dit restant budget willen wij doorschuiven naar 2022. Voor de subsidieregeling, schadevergoedingen en coulancevergoeding is in 2021 € 5,5 miljoen opgenomen in de begroting, deze middelen zijn beschikbaar in de Voorziening KAdH. In 2021 is totaal € 0,8 miljoen uitbetaald. Daarnaast zijn er in 2021 € 2,5 miljoen (stand eind december 2021) diverse besluiten verzonden voor de subsidieregeling, schadevergoedingen en coulancevergoeding, deze besluiten worden verwerkt op boekjaar 2022.
Wij stellen u voor om het restant budget van € 0,3 miljoen voor opdrachten door te schuiven naar 2022 en toe te voegen aan prestatie 4.7.4 onder gelijktijdige verhoging van de onttrekking van de Reserve Waterwegen in 2022. |
PS begrotingswijziging |
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik |
-1500 |
0 |
1500 |
-1500 |
Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 doorwerking PS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
Totaal |
-18619 |
2542 |
21160 |
-18619 |
|
|
|