Portefeuillehouder
Bert Boerman

Acties 2022

  1. Wij beheren de concessies en contracten van het regionale openbaar vervoer.
  2. Wij gunnen de aanbesteding OV-concessie IJssel-Vecht en begeleiden de implementatie (december 2022).
  3. Wij bereiden de aanbesteding van het openbaar busvervoer in Twente voor (december 2023).
  4. Wij gunnen de Europese aanbesteding voor een kortlopende concessie in verband met de verduurzaming van de treindienst Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (zie prestatie 4.2.2) en starten met de voorbereiding van de implementatie van deze concessie.
  5. Wij begeleiden de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.

Inhoudelijke kleurscore

G

Inhoudelijke toelichting

Actie 2.

De Openbaar vervoer concessie IJssel-Vecht 2023-2035 is op 12 april 2022 gegund. Na afloop van de bezwaarperiode, zal de gunning per 25 mei 2022 definitief zijn.

Financiële kleurscore

O

Financiële toelichting

Exploitatiesubsidies OV
Onze structurele lasten van exploitatiesubsidies voor het openbaar vervoer zullen in 2022 hoogstwaarschijnlijk hoger uitvallen dan begroot. De belangrijkste oorzaak daarvan wordt gevormd door de OV-index waarmee de exploitatiesubsidie van vervoerders wordt geïndexeerd. De verwachting is dat de OV-index 2022 hoger zal uitvallen dan begroot als gevolg van met name stijgende brandstof-/energieprijzen. De hogere exploitatiekosten zullen in 2022 wellicht gedeeltelijk en eenmalig gedempt kunnen worden door de beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV) die het Rijk ook voor 2022 nog beschikbaar stelt. Het is overigens onduidelijk hoe de BVOV-regeling voor 2022 er definitief uit komt te zien. De verwachting is overigens dat deze vrijwel vergelijkbaar zal zijn als de regeling voor 2021.

Omdat zowel de OV-index 2022 als de BVOV-regeling 2022 nog niet bekend zijn, zijn de financiële gevolgen vooralsnog niet goed te kwantificeren. Na de zomer zal die duidelijkheid er wel zijn, eventuele bijstelling van de begroting volgt daardoor bij Monitor II. Wanneer de financiële gevolgen niet binnen de begroting van prestatie 4.2.3 gedekt kunnen worden, zal dit worden opgevangen met de bestemmingsreserve openbaar vervoer die mede hiervoor is gevormd.

Tot slot melden wij dat het Rijk heeft aangegeven voor 2023 hoogstwaarschijnlijk geen BVOV meer in de huidige vorm beschikbaar te stellen.

Concessie Twente
Met Statenvoorstel ‘Ontwerp Programma van Eisen kortlopende openbaar vervoerconcessie Twente – ZHO’ (PS 2022/1101253) heeft besluitvorming plaatsgevonden over het Ontwerp Programma van Eisen van deze concessie. Daarbij is besloten gedurende de looptijd van maximaal 5 jaar jaarlijks € 2,8 miljoen toe te voegen aan het concessiebudget en over de dekking hiervan een besluit te nemen bij de P-nota 2023. Hiervoor hebben wij bij de P-nota 2023 een voorstel opgenomen.

Herverdeling centraal IPO budget                             
Onder prestatie 7.3.1 hebben wij het voorstel opgenomen om € 100.000 structureel over te hevelen naar prestatie 4.2.3 (Concessie- en contractmanagement bus en trein) om de kosten van het IPO binnen deze prestatie te dekken.

Treindienst Hengelo-Bielefeld en Deventer-Almelo
Op basis van een actualisatie van de exploitatie van de treindienst Hengelo-Bielefeld en Deventer-Almelo verwachten wij een tekort op de lasten (€ 0,165 miljoen). Voor de dekking van dit tekort zijn middelen beschikbaar in de reserve mobiliteitsprojecten verkeer en vervoer. 

Wij stellen voor de lasten van de begroting 2022 op prestatie 4.2.3 ‘Concessie- en contractmanagement van bus en trein’ met € 0,165 miljoen te verhogen en dit te dekken door eenzelfde bedrag te onttrekken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s verkeer en vervoer.

Sociale veiligheid Openbaar Vervoer
Vanuit het Investeringsvoorstel Sociale veiligheid Openbaar Vervoer is € 1,0 miljoen beschikbaar gesteld om de sociale veiligheid in het OV en op stations te verbeteren. Conform het investeringsvoorstel zetten wij de nog beschikbare incidentele middelen voor een bedrag van € 289.500 in 2022 in behoeve van de Sociale Veiligheid in het Openbaar Vervoer in Overijssel 

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 289.500 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 4.2.3 ‘Concessie- en contractmanagement van bus en trein’ van de begroting 2022.

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging

555