4.3.1 Stimuleren fietsgebruik
Acties 2022
- Wij stimuleren het fietsgebruik door infrastructurele projecten te ontwikkelen en uit te voeren in samenhang met gedragsbeïnvloeding en techniek. De door uw Staten toegezegde financiële impuls maakt versnelling mogelijk. Dit doen wij samen met onze partners.
- Wij maken afspraken met gemeenten en het Rijk over de nadere voorbereiding om tot realisatie over te gaan van de 10 vastgestelde regionale snelle fietsroutes en deeltrajecten van de F35.
- Wij onderzoeken samen met onze partners op welke wijze fietsparkeren een plek moet krijgen binnen de knooppuntontwikkeling (hubs) in Overijssel.
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
Financiële kleurscore
Financiële toelichting
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik
Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2022 (UVP)
Via het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2022 (UVP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor subsidiebijdragen aan gemeentelijke en provinciale projecten gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel. In de projecten gaat het onder andere om de herinrichting van wegvakken en kruisingen, maar ook smart mobility toepassingen. Ook is er veel aandacht voor betere fietsvoorzieningen en gedragsbeïnvloeding. Wij hebben in het UVP 2022 € 2,2 miljoen beschikbaar gesteld voor investeringen in de eigen provinciale infrastructuur. Hiervan betreft € 1,8 miljoen investeringen die als kapitaal investeringen worden aangemerkt. De verwerking hiervan in de begroting vindt plaats via de afschrijvingssystematiek conform de uitgangspunten ‘investeren in infrastructuur’ zoals vastgesteld bij de P-nota 2022. De dekking van de kapitaallasten voor lopende projecten vindt plaats vanuit de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA).
Zodra de werken in gebruik worden genomen, zal gestart worden met afschrijven en worden deze lasten gedekt uit de reserve.
Voor de realisatie van de snelfietsroute Zwolle- Wijhe geldt dat de dekking voor de helft uit de structurele middelen verkeer en vervoer plaatsvindt (€ 0,58 miljoen) en de andere helft via de beschikbaar gestelde middelen bij de P-nota 2022 voor de uitvoering van provinciale fietsprojecten. Hiervoor is de dekking van de kapitaallasten al in de begroting opgenomen zodat per saldo € 1,2 miljoen kan worden gestort in de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA).
Wij stellen voor de lasten van 4.3.1 Stimuleren fietsgebruik met € 1,2 miljoen te verlagen en hetzelfde bedrag toe te voegen aan de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA). De storting aan de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA) worden bij kerntaak 20 verwerkt.
Voor de realisatie van de projecten wordt bij prestaties 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten en 4.7.3 ‘Vervangen provinciale infrastructuur’ voorgesteld de benodigde investeringskredieten bij te ramen.
Statenvoorstellen en -besluiten
Begrotingswijziging
- PS Begrotingswijziging