Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
|
Totaal |
-18916 |
4518 |
23434 |
-18916 |
|
|
|
1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid |
-160 |
0 |
160 |
-160 |
PS 004 Perspectiefnota 2023 |
Programma nieuwe Omgevingsvisie Overijssel:
Om meer ruimte te bieden voor een intensiever participatietraject en oog te houden voor de kwaliteit van de Omgevingsvisie, hebeen we besloten meer tijd te nemen voor de ontwikkeling van de nieuwe Omgevingsvisie. In het najaar 2022 wordt het fundament en vier urgente opgaven ter vaststelling aangeboden aan PS. Uitwerking van dit Fundament zal gebiedsgericht plaatsvinden in gebiedsagenda’s, -plannen en/of -programma’s. Deze werken we samen met onze partners uit en die vormen weer de basis voor de nieuwe Omgevingsvisie die samen met de catalogusgebiedskenmerken en de verordening in het voorjaar van 2024 voor vaststelling wordt aangeboden. Door een langere doorlooptijd en een intensiever participatietraject, is het huidige budget niet toereikend. Daarnaast ontstaat een tekort door hoger uitvallende kosten voor het maken van een milieueffectrapport en de hiervoor benodigde procedure. Omdat dit een innovatief en breed onderzoek naar omgevingseffecten betreft, zijn meer kosten gemaakt voor analyse, ontwikkeling van indicatoren en onafhankelijk advies van de commissie meer dan vooraf was ingeschat en is extra onderzoek nodig voor de omgevingseffecten van samenhangende keuzes. Het totaal tekort schatten wij in op € 565.000 (€ 160.000 in 2022). In het investeringsvoorstel is € 700.000 beschikbaar gesteld. Dit KVO-geld is beschikbaar gesteld t/m 2023. We stellen voor om naast de extra middelen, eveneens de termijn van oplevering en besteding van KVO-middelen t/m 2024 te verlengen. |
PS begrotingswijziging |
1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid |
-110 |
0 |
110 |
-110 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Herverdeling centraal IPO budget:
Onder prestatie 7.3.1 hebben wij het voorstel opgenomen om € 110.000 structureel over te hevelen naar prestatie 1.1.1 (Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid) om de kosten van het IPO binnen deze prestatie te dekken. |
PS begrotingswijziging |
1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid |
-108 |
0 |
108 |
-108 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Herziening Omgevingsvisie Overijssel:
Bij het statenvoorstel ‘Omgevingsvisie Overijssel; Herziening’ in 2020 is € 0,7 miljoen beschikbaar gesteld. In 2020 is € 36.000 besteed. In 2021 is € 0,4 miljoen begroot, waarvan € 0,29 miljoen is besteed. In 2021 levert dit een ruimte op van € 0,11 miljoen. Dit bedrag schuiven we door naar 2022.
In 2021 blijven we binnen de begroting. Het stoplicht staat toch op oranje, omdat op het totale budget een overschrijding wordt verwacht zoals ook gemeld bij de 2e monitor 2021. De verwachte overschrijding komt door een brede participatieve aanpak die dit omgevingsvisietraject vraagt. Hierdoor is extra inzet van personeel voor het ontwerpen van kaartmateriaal voor het goede gesprek en een uitgebreide Omgevingseffect Rapportage nodig gebleken. De volgende fase van de Nieuwe Omgevingsvisie gaat hierdoor ook meer tijd vragen dan in onze planning voorzien. Bij de Perspectiefnota 2023 komen we terug op wat dat in financiële zin betekent.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,11 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.1.1 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid |
-114 |
0 |
114 |
-114 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Herziening van de omgevingsvisie:
Bij de jaarrekening is voorgesteld de niet bestede middelen door te schuiven vanuit 2021 naar 2022 voor een bedrag van € 107.000. Naast de reeds begrote € 150.000 komt het budget voor 2022 daarmee op € 257.000. Daarnaast zit in de Uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel nog € 114.000. Dit bedrag voegen we bij deze monitor toe aan de jaarschijf 2022. Hiermee is er in 2022 € 371.000 beschikbaar voor de herziening van de omgevingsvisie. Zoals bij de 2e monitor 2021 en de jaarrekening 2021 al gemeld zal dit niet genoeg zijn om alle kosten te dekken. Daarom wordt bij de P-nota 2023 een voorstel gedaan voor aanvullende middelen voor de periode 2022-2024.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 114.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.1.1 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
-213 |
0 |
213 |
-213 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Verstedelijkingsstrategie regio Zwolle en het NOVI gebied regio Zwolle:
Voor de verstedelijkingsstrategie regio Zwolle en het NOVI gebied regio Zwolle werken wij samen met onze partners bij de rijksoverheid en regionale overheden en ontvangen wij bijdragen in de gezamenlijke kosten. Zowel de Verstedelijkingsstrategie regio Zwolle als het NOVI gebied regio Zwolle kennen een meerjarige doorlooptijd. Voor het provinciale aandeel in deze kosten hebben wij in de budgetten van 2021 middelen gereserveerd. In 2021 is niet het gehele budget tot besteding gekomen. Vanwege meerjarige doorlooptijd van deze projecten stellen wij u voor, zoals reeds bij de 2e monitor aangekondigd, de niet bestede gelden door te schuiven naar 2022 en beschikbaar te houden voor dekking van de kosten in 2022.
Wij stellen u voor om middels resultaatbestemming voor de Verstedelijkingsstrategie regio Zwolle en het NOVI gebied regio Zwolle € 213.000 door te schuiven naar 2022 voor prestatie 1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid. |
PS begrotingswijziging |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
-2354 |
0 |
2354 |
-2354 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Verreweg het grootste deel van het resterende saldo van € 2,8 miljoen wordt veroorzaakt doordat de lastneming subsidies met ingang van het boekjaar 2021 is gewijzigd. De meerjarig verleende subsidie voor het project ‘Brede Welvaart in het Vechtdal’ moet nu aan de volledige meerjarige uitvoeringsperiode van het project worden toegerekend. Dat veroorzaakt in het boekjaar 2021 een onderbesteding. Dit is een administratieve onderbesteding, de middelen zijn niet meer beschikbaar.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 2,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit van de begroting 2022.
Poort van het Vechtdal:
Voor het onderdeel Poort van het Vechtdal en Zwolle was voor 2021 € 107.000 opgenomen waarvan € 101.000 niet is gerealiseerd. De reden hiervan is dat de opdracht voor het maken van een Definitief Ontwerp voor een kunstwerk vertraging heeft opgelopen. In 2021 is het Definitief Ontwerp afgerond, en door de Stuurgroep geaccordeerd. Nadat aanvullende financiële middelen zijn gevonden (Mondriaanfonds) zal een opdracht voor de realisatie gegeven zal worden. De realisatie zal doorlopen tot in 2023. De provinciale middelen zullen voor het grootste deel in 2022 worden besteed. De overige middelen (€ 283.000) zullen door de gemeenten Zwolle, Dalfsen, Ommen en Hardenberg en door de waterschappen DODelta en Vechtstromen in 2022 aan de provincie Overijssel (zijnde kassier) worden overgemaakt.
Wij hebben besloten de niet bestede middelen van € 101.000 beschikbaar te houden voor Poort van het Vechtdal en schuiven deze door naar 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 101.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.1.2 Uitvoering ruimtelijk en waterbeleid van begroting 2022.
Samenwerkingsverbanden Water:
Op de post Samenwerkingsverbanden Water is van het beschikbaar gestelde bedrag van € 178.000 een bedrag van € 99.000 niet tot besteding gekomen. De middelen worden ingezet voor Samenwerkingsverbanden Water, om uitvoering te geven aan de hoofdopgave Hitte, droogte en wateroverlast. Het gaat om investeringen in de netwerkorganisatie Ruimte voor de Vecht, regiodealproject Brede Welvaart in het Vechtdal, Agenda IJsselmeergebied en netwerk IJssel-Vecht Delta, voor de periode 2020-2023. Wij hebben besloten de niet bestede middelen beschikbaar te houden voor de Samenwerkingsverbanden Water en schuiven deze door naar 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 99.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
501 |
227 |
-273 |
501 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Subsidie ‘Brede Welvaart in het Vechtdal’:
Voor het project ‘Brede Welvaart in het Vechtdal’ is eind 2020 een meerjarige subsidie verleend. Voor dekking van de doorlopende verplichting in 2023 schuiven € 0,5 miljoen door vanuit het beschikbare budget naar de jaarschijf 2023.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,5 miljoen vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel door te schuiven naar de jaarschijf 2023 van prestatie 1.1.2 Ruimtelijke ordening en kwaliteit.
Onttrekking doeluitkering Kwalitatief hoogwaardige en duurzame woon- en leefomgeving in NOVI-gebied Regio Zwolle (C59):
Van het rijk hebben wij een specifieke uitkering van € 0,2 miljoen Kwalitatief hoogwaardige en duurzame woon- en leefomgeving ontvangen voor het NOVI-gebied Regio Zwolle (C59). In het NOVI gebied regio Zwolle werken rijk en regio samen aan een klimaatbestendige groeiregio. De provincie Overijssel is penvoerder en kasbeheerder van deze samenwerking.
Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten op prestatie 1.1.2 te verhogen met € 0,2 miljoen voor het NOVI gebied regio Zwolle in 2022 en dit bedrag te onttrekken aan de doeluitkering Kwalitatief hoogwaardige en duurzame woon- en leefomgeving in NOVI-gebieden (C59). |
GS begrotingswijziging |
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid |
0 |
35 |
35 |
0 |
Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
1.1.3 Ontwikkelen en uitvoeren beleid voor de ondergrond |
-186 |
0 |
186 |
-186 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Bij de Perspectiefnota 2022 heeft u besloten voor de jaarschijven 2021, 2022 en 2023 € 85.000 beschikbaar te stellen voor uitvoering van de hierboven genoemde acties 2022. De resterende benodigde dekking komt uit de Reserve bodemsanering.
Mede door specifieke uitkeringen (SPUKS) voor de sanering Blekerijweg en PFAS (zie prestatie 2.2.1) is budgettaire ruimte ontstaan om de benodigde middelen vanuit de reserve toe te voegen. Daarmee kunnen de acties worden uitgevoerd.
Voor uitvoering van de hierboven geformuleerde acties 2022 stellen wij voor € 186.000 te onttrekken aan de reserve bodemsanering en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.1.3 van de Begroting 2022. |
PS begrotingswijziging |
1.1.5 Programma Omgevingswet |
-338 |
-28 |
310 |
-338 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Oorspronkelijk zou het project in 2021 eindigen vanwege de inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2022 voor de Omgevingswet. Daarom is er voor 2022 nog niks opgenomen in de begroting. Nu de inwerkingtredingsdatum is uitgesteld zal dit voor 2022 extra kosten met zich meebrengen. De komende periode wordt in kaart gebracht wat de verwachte financiële impact zal zijn van deze verschuiving van de datum en een mogelijk nog beperkt werkend digitaal systeem. Voor de financiële impact valt te denken aan extra personele inzet, hogere implementatiekosten en tijdelijke oplossingen. Hierop komen we terug bij de P-nota 2023. Wij stellen u voor om de ruimte uit 2021 te gebruiken om de kosten in de eerste maanden van 2022 te dekken.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,338 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.1.5 ‘Programma Omgevingswet’ van de begroting 2022. |
PS begrotingswijziging |
1.1.5 Programma Omgevingswet |
-1100 |
0 |
1100 |
-1100 |
PS 004 Perspectiefnota 2023 |
Er ontstaat dit jaar al te kort voor 2022, omdat alle benodigde acties voor 2023 uitgevoerd moeten worden. Het programma heeft ruim drie ton budget ruimte, maar € 1,9 miljoen nodig. Dit betekent een tekort van € 1,1 miljoen in 2022 en € 0,45 miljoen in 2023. Tegenover de lasten voor de invoering van de omgevingswet staan (op termijn) baten voor het kunnen innen van milieuleges. Hiermee kunnen de lasten voor de invoering van de omgevingswet in de toekomst terugverdiend worden. De lasten gaan hier voor de baten uit. Het moment waarop we de leges mogen innen is afhankelijk van de invoering van de wet. De baten kunnen we daarom nog niet verwerken in de begroting. |
PS begrotingswijziging |
1.2.1 Bevorderen waterkwaliteit |
0 |
328 |
328 |
0 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Bijdrage Rijn Oost Derdengeld algemeen:
In het kader van het Regionaal Bestuurlijk Overleg Rijn-Oost worden van projectpartners bijdragen ontvangen voor een bedrag van € 0,328 miljoen voor het gemeenschappelijke budget Rijn-Oost (onderdeel Rijn Oost Derdengeld algemeen). De begroting wordt met deze bijdragen verhoogd.
Conform ons begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten om € 0,328 miljoen aan baten en lasten toe te voegen aan de Begroting 2022 voor prestatie 1.2.1 Bevorderen waterkwaliteit. |
GS begrotingswijziging |
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater |
-775 |
0 |
775 |
-775 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
In 2021 zijn geen subsidies verstrekt voor het uitvoeren van zoetwatermaatregelen in de land- en tuinbouwsector. De land- en tuinbouwsector heeft eind 2021 al wel subsidie aanvragen ingediend maar deze zullen in 2022 worden beschikt (ca € 0,250 miljoen). De niet gerealiseerde middelen (€ 0,775 miljoen) blijven beschikbaar in de Reserve Zoetwater Oost-Nederland en wij stellen u voor deze in 2022 in te zetten voor projecten gericht op het uitvoeren van zoetwatermaatregelen in de land- en tuinbouw.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,775 miljoen te onttrekken aan Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater van de begroting 2022. |
PS begrotingswijziging |
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater |
-100 |
0 |
100 |
-100 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Blauwe diensten:
Via 'blauwe diensten in het agrarisch natuurbeheer' dragen agrariërs bij aan de verbetering van de waterkwaliteit en een klimaatbestendig landelijk gebied. Vooruitlopend op het nieuwe Europese GLB is voor € 0,1 miljoen beschikbaar gesteld als cofinanciering voor de Overijsselse agrarische collectieven Midden-Overijssel en Noordoost Twente om deze blauwe diensten uit te breiden. De realisering hiervan zal in 2022 plaatsvinden.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.2.2 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater |
-50 |
0 |
50 |
-50 |
PS 004 Perspectiefnota 2023 |
Deze wijziging betreft het Provinciaal programma Landelijk gebied (PPLG) onderdeel KRW - voorfinanciering Rijk |
PS Begrotingswijziging |
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater |
-272 |
0 |
272 |
-272 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Subsidieregeling Zoetwatervoorziening Overijssel:
In het werkprogramma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland hebben een groot aantal partijen (waterschappen, provincies, Rijk, gemeenten, terrein-beherende organisaties, waterleidingsector, landbouwsector) afgesproken om maatregelen uit te voeren om de huidige zoetwatervoorziening in Oost-Nederland klimaatbestendiger te maken. Voor de beoogde maatregelen is o.a. een subsidieregeling ingesteld waarvoor middelen zijn gereserveerd in de Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland. Het subsidieplafond voor de regeling in 2022 bedraagt € 1,047 miljoen. Voor dekking van de subsidiekosten in 2022 stellen wij u voor € 272.000 aanvullend te onttrekken aan de Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland.
Wij stellen u voor ter uitvoering van de subsidieregeling Zoetwatervoorziening Overijssel de lasten van prestatie 1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater te verhogen met € 272.000 en hetzelfde bedrag te onttrekken aan de Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland |
PS begrotingswijziging |
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater |
0 |
350 |
350 |
0 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Bijdrage Rijn Oost Derdengeld ZON:
In het kader van het programma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland worden van projectpartners bijdragen ontvangen voor een bedrag van € 0,35 miljoen voor het gemeenschappelijke budget Rijn-Oost (onderdeel Rijn Oost Derdengeld ZON). De begroting wordt met deze bijdragen verhoogd.
Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij een bedrag van € 0,35 miljoen toegevoegd aan de begroting van 2022 voor prestatie 1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden). |
GS begrotingswijziging |
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst |
-286 |
0 |
286 |
-286 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Binnen beleidsveld 1.2 is op prestatie 1.2.3 Schone drinkwaterbronnen van het geraamde budget van € 2,8 miljoen een bedrag van € 1,0 miljoen niet tot besteding gekomen. Voor de baten geldt een hogere ontvangst uit de grondwaterheffing van € 0,175 miljoen die aan de voorziening Grondwater wordt toegevoegd.
De onderbesteding op de lasten wordt veroorzaakt door de volgende onderdelen: voor de post ‘Drinkwater 6e Actieprogramma nitraatuitspoeling’ is er een onderbesteding omdat deelnemersaantallen lager zijn dan de oorspronkelijke verwachting. De aanbesteding van de agrarische advisering en de grondwatermonitoring is daardoor jaarlijks lager uitgevallen. In het Landelijk bestuurlijk overleg van de BO is afgesproken het project met een jaar te verlengen en in de eerste helft van 2022 een analyse uit te voeren van wat er aanvullend nodig is voor doelbereik. Op basis daarvan worden er afspraken gemaakt over de vorm en inhoud van een vervolg. De uitvoeringskosten voor dit extra jaar kunnen worden gedekt door de in de Reserve Drinkwater nog resterende middelen.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,286 miljoen te onttrekken aan de Reserve Drinkwater en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.2.3 Schone drinkwaterbronnen van de begroting 2022. |
PS begrotingswijziging |
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst |
-886 |
0 |
886 |
-886 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Robuuste Drinkwatervoorziening:
Voor de post ‘Robuuste Drinkwatervoorziening’ is er wat vertraging opgetreden in de uitvoering van de onderzoeken binnen de Adaptieve strategie drinkwatervoorziening omdat zorgvuldige maatschappelijke afstemming extra tijd in beslag neemt. Er zijn beheersmaatregelen afgesproken om de uitvoering van de korte termijn maatregelen weer op schema te brengen. Dit gebeurt conform het investeringsvoorstel Robuuste Drinkwatervoorziening. Voor de uitvoering van de onderzoeken binnen de Adaptieve strategie drinkwatervoorziening zullen de kosten grotendeels in 2022 worden gemaakt.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,886 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.2.3 Schone drinkwaterbronnen van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst |
-89 |
188 |
277 |
-89 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
6e actieprogramma Nitraat:
Het 6e actieprogramma Nitraat is een programma van het Rijk waarvoor de afspraken zijn vastgelegd in een Bestuursovereenkomst tussen Rijk, provincies, LTO en de drinkwaterbedrijven over aanvullende (vrijwillige) maatregelen om te komen tot het verbeteren van de grondwaterkwaliteit in grondwaterbeschermingsgebieden.
De bijdrage van de provincie Overijssel in de kosten voortkomend uit de bestuursovereenkomst Grondwaterbescherming 6e actieprogramma nitraat, totaal € 1,1 miljoen, is gestort in de reserve Drinkwater. De bijdrage van het Rijk, € 1,2 miljoen, is in 2018 eveneens gestort in de reserve. Van de kosten voor uitvoering van deze overeenkomst ontvangen wij 1/3 deel van Vitens. Voor de uitvoering van het programma in 2022 zijn middelen gereserveerd in de reserve Drinkwater.
In 2022 willen wij het budget voor deze prestatie verhogen met € 277.000. Voor € 188.000 ontvangen wij hiervoor bijdragen van derden. De overige € 89.000 onttrekken wij aan de Reserve drinkwater.
Wij stellen voor de lasten op prestatie 1.2.3 ‘Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst’ te verhogen met € 277.000 voor de realisatie van het 6e actieprogramma en de baten van deze prestatie te verhogen met € 188.000. En de resterende € 89.000 te onttrekken aan de Reserve drinkwater. |
PS begrotingswijziging |
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst |
0 |
114 |
114 |
0 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Hogere baten grondwaterheffing:
Er wordt in 2022 een hoger bedrag aan grondwaterheffing ontvangen (114K) dat wordt toegevoegd aan de voorziening besteding grondwaterheffing. De hogere baten zijn het gevolg van grotere grondwateronttrekkingen door Vitens en/of andere industriële onttrekkers. De opbrengsten van deze heffing dienen uitsluitend besteed te worden aan de in de wet genoemde doelen.
Wij hebben besloten de lasten en baten voor prestatie 1.2.3 te verhogen met € 114.000. |
GS begrotingswijziging |
1.2.4 Bescherming tegen overstromingen en wateroverlast |
-300 |
0 |
300 |
-300 |
Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
1.2.7 IJsseldelta programma |
-600 |
0 |
600 |
-600 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Coördinatiebudget:
Het project loopt door t/m 2023. Doordat een groot deel van de coördinatie is opgenomen in het programmamanagement van de N307 is er in deze prestatie sprake van onderuitputting. Het voorstel is om de overblijvende middelen toe te voegen aan de jaarschijven 2022 en 2023.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,091 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2022 (€ 0,6 miljoen) en 2023 (€ 0,491 miljoen) van prestatie 1.2.7 van de begroting 2022 en 2023. |
PS begrotingswijziging |
1.2.7 IJsseldelta programma |
0 |
1654 |
1654 |
0 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Recreatieterreinen:
In 2021 zijn beperkte voorbereidende acties genomen. De uitvoering van de werkzaamheden vinden voornamelijk in 2022 plaats. In het vierde kwartaal van 2021 zijn de Rijksmiddelen (€ 1,694 mln.) ontvangen in de vorm van een specifieke uitkering. Deze is conform de voorschriften opgenomen op de balans onder doeluitkeringen. In 2021 is € 40.000 ten laste gebracht van de doeluitkering.
Wij hebben het overblijvende bedrag van de specifieke uitkering ad € 1,654 miljoen toegevoegd aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.2.7 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad |
-50 |
0 |
50 |
-50 |
PS 001 Amendement begroting 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Amendement begroting 2022 |
PS begrotingswijziging |
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad |
-100 |
0 |
100 |
-100 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Provincie dekkende aanpak niet-vitale vakantieparken:
Vanuit de reeds eerder door u beschikbaar gestelde middelen is in 2021 een start gemaakt met het inrichten van het Expertisecentrum vitale vakantieparken Overijssel en de uitvoering van parkgerichte onderzoeken. Het werven van personeel en het infomeren en consulteren van de verschillende stakeholders hebben meer tijd gekost dan verwacht. Het incidentele budget (€ 0,1 miljoen) dat door u bij de perspectiefnota 2021 extra beschikbaar is gesteld voor de provincie dekkende aanpak niet-vitale vakantieparken is daardoor in 2021 niet tot besteding gekomen. De middelen zijn nodig in 2022 voor de provincie dekkende aanpak niet-vitale vakantieparken.
Wij stellen u het incidentele budget (€ 0,1 miljoen) dat door u bij de perspectiefnota 2021 extra beschikbaar is gesteld voor de provincie dekkende aanpak niet-vitale vakantieparken beschikbaar te houden voor de provincie dekkende aanpak niet-vitale vakantieparken en middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2022 (prestatie 1.4.2 Stimuleren van de ruimtelijke kwaliteit van bebouwd gebied). |
PS begrotingswijziging |
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad |
342 |
-58 |
-400 |
342 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Vitalisering vakantieparken:
Via de perspectiefnota 2022 heeft u € 0,45 miljoen extra beschikbaar gesteld om samen met gemeenten niet-vitale vakantieparken te vitaliseren om daarmee uitvoering te geven aan de motie ‘Verloedering vakantieparken’ (Hof c.s. 2017). Samen met de reeds eerder door u beschikbaar gestelde middelen is in 2021 een start gemaakt met het inrichten van het Expertisecentrum vitale vakantieparken Overijssel en de uitvoering van parkgerichte onderzoeken. Voor de periode 2022-2023 is in totaal nog € 0,7 miljoen beschikbaar onder prestatie 1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad. Dit bedrag is inclusief € 0,1 miljoen die in 2021 niet tot besteding is gekomen en waarvoor bij de jaarrekening 2021 is voorgesteld deze toe te voegen aan de jaarschijf 2022.
Vanwege de aard van de opgave en voor de sturing van het project is het gewenst om het totaal bedrag van € 0,7 miljoen toe te voegen aan prestatie 5.4.1 “Gastvrij Overijssel”. Wij stellen dan ook voor om deze middelen over te hevelen. Tevens maakt van deze overheveling de verzameluitkering BZK (C99) m.b.t. actie agenda vakantieparken deel uit.
Wij stellen u voor om voor het bedrag van € 0,7 miljoen over te heven van prestatie 1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad naar prestatie 5.4.1 “Gastvrij Overijssel” en daarvan een bedrag van € 0,4 miljoen toe te kennen aan de jaarschijf 2022 en € 0,3 miljoen aan de jaarschijf 2023.
Startersleningen (voor 2016):
Vanuit de SVN hebben wij voortgangsinformatie ontvangen over de uitgegeven startersleningen. Op basis daarvan zien we ten opzichte van 2021 een verdere afname van de portefeuille van de uitgegeven leningen. Dit heeft tot gevolg dat de verwachte rentebaten voor de periode 2022-2026 lager zullen zijn verwacht.
Wij stellen u voor op prestatie 1.3.2 de rentebaten voor de periode 2022-2026 te verlagen met respectievelijk voor 2022 € 58.000, 2023 € 56.000, 2024 € 54.000, 2025 € 52.000 en 2026 € 50.000. |
PS begrotingswijziging |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
-4351 |
0 |
4351 |
-4351 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Binnen beleidsdoel 1.4 is per saldo € 5,2 miljoen beschikbaar gesteld voor prestatie 1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050. Op deze prestatie resteert een saldo van € 4,3 miljoen. Het resterende saldo in 2021 van € 4,3 miljoen wordt grotendeels veroorzaakt doordat de geraamde cofinancieringsbijdrage voor de uitvoering van het Deltaplan Ruimtelijke adaptatie niet is gerealiseerd (€ 3,4 miljoen). Daarnaast zijn er achterblijvende lasten op de post klimaat adaptieve pilots (€ 0,75 miljoen) omdat deze afhankelijk zijn van bovengenoemde cofinancieringsbijdrage. In 2021 was de verwachting dat de cofinanciering direct gerealiseerd zou worden. Gaandeweg in het jaar is gebleken dat de werkregio’s de impulsregeling in fasen aanvragen. Dat betekent dat de cofinanciering in 2022 en 2023 steeds in delen zal worden gerealiseerd. De doelen van de cofinanciering worden daardoor nog steeds voor 2026 behaald.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 4,3 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.4.1 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 |
-250 |
1182 |
1432 |
-250 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Subsidieregeling Klimaatadaptatie:
Via de Subsidieregeling Klimaatadaptatie stimuleren wij gemeenten en waterschappen bij activiteiten die bijdragen aan het aanpassen aan en het tegengaan van klimaatverandering (klimaatadaptatie). De regeling is zodanig succesvol dat wij hebben besloten € 0,25 miljoen uit de jaarschijf 2023 naar voren te halen en in te zetten in de jaarschijf 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten de lasten in de jaarschijf 2023 van prestatie 1.4.1 ‘Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050’ met € 0,25 miljoen te verlagen en de lasten van de jaarschijf 2022 met eenzelfde bedrag te verhogen met gelijktijdige onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021 - 2027 (RIVUS):
Wij hebben van het Rijk een specifieke uitkering ontvangen uit de tijdelijke regeling voor versnelling van maatregelen ten behoeve van klimaatadaptatie 2021-2027 (tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021 - 2027 (RIVUS) van € 1,2 miljoen.
Het doel van deze tijdelijke regeling is door middel van het verstrekken van specifieke uitkeringen decentrale overheden in staat te stellen tot het versneld uitvoeren van kosteneffectieve maatregelen en voorzieningen die bijdragen aan het voorkomen of beperken van wateroverlast of het beperken van de gevolgen van droogte of overstromingen in hun werkregio.
Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten en baten op prestatie 1.4.1 te verhogen met € 1,2 miljoen voor de tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021 - 2027 (RIVUS). |
GS begrotingswijziging |
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail |
-100 |
0 |
100 |
-100 |
PS 001 Amendement begroting 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Amendement begroting 2022 |
PS begrotingswijziging |
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail |
-5622 |
0 |
5622 |
-5622 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Binnen beleidsdoel 1.4 is € 14,7 miljoen beschikbaar gesteld voor prestatie 1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail. Op deze prestatie resteert in 2021 een saldo van € 5,6 miljoen . Verreweg het grootste deel het resterende saldo van € 5,6 miljoen wordt veroorzaakt doordat de lastneming subsidies met ingang van het boekjaar 2021 is gewijzigd. De meerjarig verleende subsidies moeten nu aan de volledige meerjarige uitvoeringsperiode van het project worden toegerekend. Dat veroorzaakt in het boekjaar 2021 een onderbesteding. Dit is een administratieve onderbesteding, de middelen zijn niet meer beschikbaar.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 5,6 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail. |
GS begrotingswijziging |
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail |
0 |
526 |
526 |
0 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Onttrekking doeluitkering ‘flexpools’ (stimuleringsmaatregelen woningbouwproductie):
Van de specifieke uitkering ‘Flexpools’ die wij van het Rijk hebben ontvangen is nog € 0,5 miljoen beschikbaar om ervoor te zorgen dat gemeenten sneller plannen maken en daardoor sneller bouwen. Via de flexpools kunnen gemeenten expertise en capaciteit inhuren ten behoeve van versnelling van de woningbouw. De provincies hebben de rol om deze gelden te verdelen.
Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten op prestatie 1.4.2 te verhogen met € 0,5 miljoen voor de inzet van de flexpool gelden in 2022 en dit bedrag te onttrekken aan de doeluitkering ‘flexpools’. |
GS begrotingswijziging |
1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland |
-323 |
0 |
323 |
-323 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Binnen beleidsdoel 1.4 is ruim € 2,2 miljoen beschikbaar gesteld voor prestatie 1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland. Op deze prestatie is bijna € 0,3 miljoen niet tot besteding gekomen. Dit wordt veroorzaakt doordat twee bijeenkomsten vanwege Covid-19 zijn doorgeschoven naar 2022. Daarnaast heeft een aantal initiatieven net eind 2021 een subsidie aanvraag gedaan. Deze subsidies worden in 2022 beschikt.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,3 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 1.4.3 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
1.4.4 Ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen |
-170 |
0 |
170 |
-170 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Ondergronds brengen van hoogspanningskabels 's-Heerenbroek:
De onderbesteding wordt o.a. veroorzaakt doordat een geraamde bijdrage voor het ondergronds brengen van hoogspanningskabels ter hoogte van 's-Heerenbroek niet is gerealiseerd (€ 170.000). Inmiddels is er een bestuursovereenkomst getekend en zal het onderzoek voorafgaand aan de uitvoering in 2022 starten. Wij stellen u voor om middels resultaatbestemming voor het ondergronds brengen van hoogspanningskabels € 0,17 miljoen door te schuiven naar 2022.
Wij stellen u voor om middels resultaatbestemming voor het ondergronds brengen van hoogspanningskabels € 0,17 miljoen door te schuiven naar 2022. |
PS begrotingswijziging |
1.4.4 Ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen |
-431 |
0 |
431 |
-431 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Ondergronds brengen van hoogspanningskabels 's-Heerenbroek:
Inmiddels is er een bestuursovereenkomst getekend waarin afspraken zijn vastgelegd over de beschikbaarstelling van de totale subsidiebijdrage van € 3,7 miljoen. Op basis daarvan stellen wij voor de geraamde begrotingsbedragen af te stemmen op het verwachte bestedingsritme.
Wij stellen u voor voor het ondergronds brengen van hoogspanningskabels € 0,4 miljoen vanuit de jaarschijf 2023 naar voren te halen naar de jaarschijf 2022 voor 1.4.4 Ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen. |
PS begrotingswijziging |
1.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-160 |
0 |
160 |
-160 |
Adm. 208 diversen maart 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Verrekening flexpool 2022+2023 verdeling |
Adm. begrotingswijziging |
1.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-160 |
0 |
160 |
-160 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Deze wijziging betreft de aanpasing normbedragen naar kerntaken |
PS begrotingswijziging |