Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
|
Totaal |
2040 |
7202 |
5162 |
2040 |
|
|
|
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs |
-807 |
0 |
807 |
-807 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Regeling Arbeidsmarkt Overijssel:
Het restant van € 0,86 miljoen op prestatie 5.1.1 wordt grotendeels veroorzaakt door UBS 6.34 Regeling Arbeidsmarkt Overijssel. In 2021 is gebleken dat er meer tijd nodig is om aanvragen te ontvangen. Wij hebben dan ook besloten om de openstelling van de regeling te verlengen en door te laten lopen in 2022. Om de afspraken na te komen binnen dit programma hebben we besloten om de restant middelen van € 0,81 miljoen voor UBS 6.34 Regeling Arbeidsmarkt Overijssel over te hevelen naar 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,81 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 5.1.1 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
5.2.1 Regio Deal Twente |
-1874 |
0 |
1874 |
-1874 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Regio Deal Twente:
In 2021 is het begrote bedrag van € 5,3 miljoen voor de Regio Deal Twente niet volledig beschikt en is er een bedrag van € 3,5 miljoen overgebleven. De belangrijkste reden voor dit restant is dat de beschikking van MedTech Fund met een bedrag van € 2 miljoen verdeeld is over de komende jaren en de kosten niet volledig in 2021 konden worden genomen. Daarnaast zijn er een aantal aanvragen zoals Textile Identification and Recycled Content Tracking Library en Grenslandmonitor nog in behandeling. Om de Regio Deal Twente zorgvuldig af te ronden zal het restant meegenomen moeten worden naar komende jaren.
Looptijd Regio Deal Twente
In het investeringsvoorstel Regio Deal Twente (PS/2019/14) is aangegeven dat de Regio Deal Twente loopt tot en met 2022. Echter zijn er verplichtingen die langer lopen dan deze periode.
Om de gemaakte afspraken na te komen met betrekking tot de Regio Deal Twente stellen wij dan ook voor om de middelen langer beschikbaar te houden om het programma op een correcte manier uit te voeren.
Wij stellen u voor de middelen van de Regio Deal Twente t/m 2026 beschikbaar te houden.
Wij stellen u voor, na goedkeuring voor verlenging van de beschikbaarheid van de middelen, om de nog beschikbare kvo-middelen al volgt toe te voegen aan de jaarschijven van prestatie 5.2.1 van de begroting 2022;
€ 1,9 miljoen aan de jaarschijf 2022
€ 0,8 miljoen aan de jaarschijf 2023
€ 0,5 miljoen aan de jaarschijf 2024
€ 0,2 miljoen aan de jaarschijf 2025
€ 0,2 miljoen aan de jaarschijf 2026 |
PS begrotingswijziging |
5.2.2 Regio Deal Zwolle |
0 |
6505 |
6505 |
0 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Regio Deal Zwolle:
In 2020 is de Regio Deal Zwolle opgestart. Voor de uitvoering van deze regiodeal hebben wij specifieke uitkering van het Rijk ontvangen ter grootte van € 21,3 miljoen. De aanvragen voor de projecten zijn inmiddels ontvangen en de beschikkingen zijn verwerkt. De beschikkingen hebben betrekking op verschillende jaren, waardoor de lasten op meerdere jaren betrekking hebben. De bijdrage vanuit de op onze balans opgenomen specifieke uitkering dient in gelijke mate aan die jaren te worden toegerekend. De verdeling zie er als volgt uit; in 2021 € 8,1 miljoen, in 2022 € 6,5 miljoen en in 2023 € 5,7 miljoen.
Wij hebben besloten om de lasten van prestatie 5.2.2 op de jaarschijven 2022 en 2023 te verhogen met respectievelijk € 6,5 miljoen en € 5,7 miljoen en deze bedragen gelijktijdig te onttrekken aan de SPUK. |
GS begrotingswijziging |
5.2.3 Cleantech Regio |
-899 |
0 |
899 |
-899 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Het resterende bedrag van € 0,9 miljoen binnen 5.2.3. Cleantech Regio is bestemd voor twee projecten:
Project Tankvoorziening A1 Bedrijvenpark:
Allereerst het project ‘Tankvoorziening A1 Bedrijvenpark in combinatie met regionale overslag vanaf Container Terminal Deventer’ met een bedrag van € 0,3 miljoen. In dit kader is inmiddels al € 0,1 miljoen beschikt. De resterende € 0,2 miljoen konden wij niet beschikken omdat er anders subsidiestapeling ontstond. De aanvrager heeft nu zelf extra geïnvesteerd in dit project en gevraagd om binnen de PS-kaders aanvullend met een subsidieaanvraag te mogen komen voor maximaal € 0,2 miljoen. Wij wachten dit voorstel af en zullen dit beoordelen binnen de PS-kaderstelling en de afspraken van de Regiodeal CTR. Deze resterende € 0,2 miljoen zijn onderdeel van de cofinanciering van de middelen van het Rijk. Op dit moment zijn we bezig met de voorbereidingen om de middelen volgens de richtlijnen te mogen beschikken.
Project Warmtenet Zandwinning:
Daarnaast is er een bedrag van afgerond € 0,7 miljoen voor project "Warmtenet Zandwinning" toegekend aan de Gemeente Deventer. De beschikking drukt op 2022 waardoor er onderuitputting ontstaat op 2021.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,9 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 5.2.3 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
5.2.5 Nationaal Groeifonds |
-61 |
0 |
61 |
-61 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
In 2021 is het statenvoorstel Nationaal Groeifonds (PS/2021/1103334) door u behandeld. Ter voorbereiding is er € 0,5 miljoen toegevoegd aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Wij hebben hiervan € 125.000 gebudgetteerd voor 2021 om de verwachte aanvragen te kunnen behandelen. Inmiddels zijn de eerste aanvragen beschikt, maar is er een bedrag van € 60.000 overgebleven in 2021. Wij hebben besloten om deze middelen mee te nemen naar 2022 om de voorbereidingen voort te zetten.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 60.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 5.2.5 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
5.2.5 Nationaal Groeifonds |
-250 |
0 |
250 |
-250 |
Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
5.3.1 Werklocaties: basis op orde |
-1015 |
0 |
1015 |
-1015 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Programma Bedrijven terreinen:
Op een begroot bedrag van € 0,66 miljoen is een bedrag van € 0,39 miljoen overgebleven. De monitoring van bedrijven terreinen is qua uitgaven lager uitgevallen van verwacht. De monitoring van werklocaties zal de komende jaren blijven plaatsvinden. Wij hebben dan ook besloten om het restant bedrag mee te nemen naar 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,39 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 5.3.1 van de begroting 2022.
Programma Aanpak toekomstbestendige werklocaties 2021-2023:
Op een begroot bedrag van € 0,69 miljoen is een bedrag van € 0,63 miljoen overgebleven. Dit nieuwe programma is nog in de opstartfase waarbij de voorbereiding in gang is gezet. De uitgaven worden na 2021 verwacht. Wij hebben dan ook besloten om het restant bedrag mee te nemen naar 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,63 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 5.3.1 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
5.3.2 Werklocaties provinciale participaties |
461 |
461 |
0 |
461 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
RBT:
Het resultaat van RBT 2021 is € 2,3 miljoen positief. Hiervan wordt in 2022 ca € 2,0 miljoen aan de deelnemers uitgekeerd. Dit bedrag ad € 0,461 miljoen (23%) wordt als ontvangst geraamd in het boekjaar 2022.
Wij stellen voor de baten van prestatie 5.3.2. met € 0,461 mln te verhogen. |
PS begrotingswijziging |
5.3.3 Topwerklocaties |
-50 |
0 |
50 |
-50 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Technology Base:
In 2011 hebben wij € 7 miljoen subsidie verleend voor de gebiedsontwikkeling van de luchthaven Twente. Deze bijdrage is afgesproken in de bestuursovereenkomst met het Rijk en de gemeente Enschede bij de start van de herontwikkeling. De einddatum van deze overeenkomst en de subsidie was 31 december 2020. Een groot deel van de subsidie is besteed, vooral in nieuwe natuur, aanleg van groen, water en (fiets)infrastructuur. Wij hebben besloten om deze subsidie niet te verlengen, zie ook onze brief aan uw Staten van 11 mei 2021 “Evaluatie en zienswijze ontwerpbegroting 2022 Technology Base” (2021/0107554). In de 1e Monitor was een indicatief resterend subsidiebedrag van € 1,4 miljoen genoemd. De lagere vaststelling van een subsidie voor Tec Base heeft geleid tot een terugvordering van € 1,1 miljoen welke terugvalt in de Uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel omdat het Tec Base programma loopt tot en met 2023. Hiervan zetten wij € 50.000 in voor het evaluatieonderzoek in 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 50.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 prestatie 5.3.3 Topwerklocaties. |
GS begrotingswijziging |
5.3.3 Topwerklocaties |
-180 |
0 |
180 |
-180 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Bij Techbase is het bedrag van de instandhoudingsbijdrage (€ 0,18 miljoen) voor de Voorziening grondexploitatie voor 2022 niet geraamd. Dit dient bij de 1e monitor verwerkt te worden. |
PS begrotingswijziging |
5.3.3 Topwerklocaties |
-25 |
0 |
25 |
-25 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Voor het budget van 2022 wordt een bedrag van € 25.000 onttrokken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toegevoegd aan de begroting 2022 in verband met een evaluatie onderzoek naar de topwerklocaties (actie 2). |
GS begrotingswijziging |
5.3.4 Internationaliseren |
-240 |
0 |
240 |
-240 |
Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
5.4.1 Gastvrij Overijssel |
-397 |
0 |
397 |
-397 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Gastvrij Overijssel 2020-2023:
Eind 2021 resteert bij het programma Gast Vrij Overijssel een bedrag van € 1,8 miljoen. De voornaamste reden voor dit restant is het bedrag van € 1 miljoen dat bij perspectiefnota 2022 is toegekend voor de continuering van de huidige inzet van Marketing Oost.
Dit bedrag is volledig toegekend aan de jaarschijf 2021, in de verwachting om dit tijdig te kunnen beschikken. Vanwege de coronamaatregelen vergt het meer tijd om de middelen zorgvuldig en efficiënt in te zetten. De komende jaren zullen deze middelen naar verwachting worden ingezet. Deze middelen blijven vooralsnog beschikbaar binnen de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel.
Daarnaast zijn er lasten naar 2022 verschoven waarvan verwacht werd dat deze betrekking zouden hebben op 2021. Het gaat om € 0,4 miljoen.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,4 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 5.4.1 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
5.4.1 Gastvrij Overijssel |
-400 |
0 |
400 |
-400 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Via de perspectiefnota 2022 heeft u € 0,45 miljoen extra beschikbaar gesteld om samen met gemeenten niet-vitale vakantieparken te vitaliseren om daarmee uitvoering te geven aan de motie ‘Verloedering vakantieparken’ (Hof c.s. 2017). Samen met de reeds eerder door u beschikbaar gestelde middelen is in 2021 een start gemaakt met het inrichten van het Expertisecentrum vitale vakantieparken Overijssel en de uitvoering van parkgerichte onderzoeken. Voor de periode 2022-2023 is in totaal nog € 0,7 miljoen beschikbaar onder prestatie 1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad. Dit bedrag is inclusief € 0,1 miljoen die in 2021 niet tot besteding is gekomen en waarvoor bij de jaarrekening 2021 is voorgesteld deze toe te voegen aan de jaarschijf 2022.
Vanwege de aard van de opgave en voor de sturing van het project is het gewenst om het totaal bedrag van € 0,7 miljoen toe te voegen aan prestatie 5.4.1 “Gastvrij Overijssel”. Wij stellen dan ook voor om deze middelen over te hevelen. Tevens maakt van deze overheveling de verzameluitkering BZK (C99) m.b.t. actie agenda vakantieparken deel uit.
Wij stellen u voor om voor het bedrag van € 0,7 miljoen over te heven van prestatie 1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad naar prestatie 5.4.1 “Gastvrij Overijssel” en daarvan een bedrag van € 0,4 miljoen toe te kennen aan de jaarschijf 2022 en € 0,3 miljoen aan de jaarschijf 2023. |
PS begrotingswijziging |
5.4.1 Gastvrij Overijssel |
0 |
14 |
14 |
0 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Wij hebben besloten (na goedkeuring overheveling vakantieparken naar deze prestatie) om de lasten van prestatie 5.4.1 op de jaarschijf 2022 te verhogen met € 14.165 en dit bedrag gelijktijdig te onttrekken aan de verzameluitkering BZK (C99). |
GS begrotingswijziging |
5.4.2 Festivals en evenementen |
49 |
0 |
-49 |
49 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Eind 2021 is er een bedrag overgebleven van € 14.500. In 2022 zijn deze middelen nodig om de gemaakte afspraken na te komen.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 14.500 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 5.4.2 "Festivals en evenementen" van de begroting 2022.
In 2021 is een bezwaarschrift ontvangen en gehonoreerd waarbij een deel van de kosten betrekking hebben op 2023. Dit bedrag van €63.150 zal vanuit de jaarschijf 2022 moeten worden doorschoven om deze kosten te denken.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om de jaarschijf van 2022 van prestatie 5.4.2 te verlagen met een bedrag van € 63.150 en toe te voegen aan de jaarschijf 2023 van prestatie 5.4.2 "Festivals en evenementen" van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
5.5.1 Basisinfrastructuur en innovatie |
-260 |
0 |
260 |
-260 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Economic Boards:
Bij prestatie 5.5.1 Basisinfrastructuur en innnovatie is op een begroot bedrag van € 5,3 miljoen een bedrag van € 0,3 miljoen overgebleven. Dit restant heeft voornamelijk betrekking op het budget van de Economic Boards. Met de perspectiefnota 2022 is € 0,6 miljoen beschikbaar gesteld voor de Economic Boards in de regio’s Zwolle, Twente en Deventer. Dat is voor € 0,3 miljoen in 2021, € 0,2 miljoen in 2022 en € 0,1 miljoen in 2023 gebudgetteerd. Deze middelen worden ingezet via subsidies met een looptijd t/m 2023.
Bij de 2e monitor is aangegeven dat het beschikken in 2021 meer tijd nodig heeft. Wij willen het restant van € 0,26 miljoen van 2021 daarom meenemen naar 2022.
Wij stellen u voor om het restant bedrag van € 0,26 miljoen via resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 5.5.1 van de begroting 2022. |
PS begrotingswijziging |
5.5.1 Basisinfrastructuur en innovatie |
-26 |
0 |
26 |
-26 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Herverdeling centraal IPO budget:
Onder prestatie 7.3.1 hebben wij het voorstel opgenomen om € 26.000 over te hevelen naar prestatie 5.5.1 om de kosten van het IPO binnen deze prestatie te dekken. |
PS begrotingswijziging |
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap |
-810 |
221 |
1031 |
-810 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Op een begroot bedrag van € 10,4 miljoen is bij prestatie 5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap een bedrag van € 3,4 miljoen overgebleven. € 2,4 miljoen van dit restantbedrag is veroorzaakt doordat een deel van de verstrekte beschikkingen voor de MIT -regeling (zie programmalijn D) is voorgefinancierd uit de Reserve Uitvoering Kwaliteit Van Overijssel. Later in het jaar 2021 is voor dit deel een Specifieke Uitkering van het Rijk ontvangen, waardoor dit bedrag terug kan vloeien naar de Reserve Uitvoering Kwaliteit Van Overijssel.
Hieronder wordt per programmalijn een financiële toelichting gegeven.
Programmalijn B Ondernemersvriendelijkheid
Op een begroot bedrag van € 0,33 miljoen in 2021 is € 20.000 over gebleven. Om dit programma voor te zetten hebben we besloten om deze middelen mee te nemen naar 2022. Het totaal besluit vindt plaats na de verantwoording van de laatste programma lijn.
Programmalijn C Ondernemerschap
Op een begroot bedrag van € 1,4 miljoen in 2021 is € 117.000 over gebleven. Hiervan is € 81.000 benodigd voor lopende aanvragen. Om dit programma voort te zetten hebben we besloten om het gehele bedrag van € 117.000 mee te nemen naar 2022. Het totaal besluit vindt plaats na de verantwoording van de laatste programma lijn.
Programmalijn D Innovatie
In 2021 zijn de beschikkingen voor de MIT verzonden. Om de aanvragen naar behoren te beschikken is gebruik gemaakt van voorfinanciering. In december zijn de rijksmiddelen ontvangen via een SPUK waardoor deze voorfinanciering kan worden gecorrigeerd. Voornamelijk door de ontvangen SPUK middelen is een bedrag van € 2,4 miljoen uit de Reserve Uitvoering Kwaliteit Van Overijssel niet aangesproken. Deze € 2,4 miljoen blijven we beschikbaar houden in de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Om dit programma voort te zetten hebben we besloten om € 27.000 op te nemen in 2022. Tevens hebben we besloten om een restant bedrag van € 15.000 van het restant MKB en fotonica mee te nemen naar 2022. Het totaal besluit vindt plaats na de verantwoording van de laatste programma lijn.
Programmalijn F Digitalisering
Op een begroot bedrag van € 0,86 miljoen is € 0,15 miljoen overgebleven.
Om dit programma voort te zetten hebben we besloten om deze middelen mee te nemen naar 2022. Het totaal besluit vindt plaats na de verantwoording van de laatste programma lijn.
Programmalijn G Investeren in kennis en innovatie voor één of meerdere specifieke topclusters
De uitgaven binnen dit programma liggen in lijn met de begroting. Om dit programma voor te zetten hebben we besloten om het geringe restant bedrag mee te nemen naar 2022. Het totaal besluit vindt plaats na de verantwoording van de laatste programma lijn.
Startup in Residence
Op een begroot bedrag van € 0,66 miljoen is € 0,47 miljoen overgebleven. Om dit programma voor te zetten hebben we besloten om deze middelen mee te nemen naar 2022. Het totaal besluit vindt plaats na de verantwoording van de laatste programma lijn.
Getotaliseerd besluit
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om getotaliseerd een bedrag van € 0,81 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 5.5.2 van de begroting 2022.
Specifieke Uitkering (SPUK) MKB Deal Family next:
Doel van de MKB-deal ‘Family Next’ is het verbeteren van de economische stabiliteit en de productiviteit van familiebedrijven. Daarvoor zet ‘Family Next’ in op digitalisering, verduurzaming en bedrijfsopvolging. Het versterken van ondernemerschap en het verbeteren van ondernemersvaardigheden zijn andere belangrijke aandachtspunten. Eind 2021 is er van de € 0,39 miljoen die oorspronkelijk beschikbaar is gesteld, een bedrag van € 0,22 miljoen resterend. Wij hebben besloten dit mee te nemen naar 2022.
Wij hebben besloten om de lasten van prestatie 5.5.2 op de jaarschijf 2022 te verhogen met € 0,22 miljoen en dit bedrag gelijktijdig te onttrekken aan de SPUK. |
GS begrotingswijziging |
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap |
81 |
0 |
-81 |
81 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
5.5.3 Europese programma’s |
10523 |
0 |
-10523 |
10523 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Europese Programma’s 2014-2020:
Wij hebben aan het begin van de periode 2014-2020 ca. € 50 miljoen (cofinanciering) gereserveerd, daarbij is ook een indicatieve verdeling gegeven over de verschillende onderdelen (EFRO, INTERREG, POP, Thematische fondsen) en de 7 jaren van het tijdvak. In het Statenvoorstel (PS 2016/7) waarmee de € 50 miljoen cofinanciering is vastgelegd, is ook aangegeven dat er jaarlijks ruimte is om de indicatieve toedeling (budgettair neutraal) over programma’s en jaarschijven te herverdelen, omdat op voorhand niet precies te voorzien is hoe e.e.a. zich gedurende de 7 jaren ontwikkelt.
Om de € 50 miljoen cofinanciering maximaal in te zetten binnen de Europese programma’s stellen wij een begrotingswijziging van de begroting 2022 en de meerjarenraming voor. Er wordt geen geld gevraagd, per saldo is het voorstel budgettair neutraal. Deze wijziging is nodig om enerzijds een herverdeling van de cofinanciering tussen de programma's tot stand te brengen en anderzijds de hoogte van de besteding over de komende jaren te actualiseren. We passen hierbij het bestedingsritme aan op basis van de nu nog beschikbare middelen in de Reserve Europese programma's. Voor 2022 vragen wij een extra onttrekking van € 2,0 miljoen uit deze reserve. Voor de jaren 2023, 2024 en 2025 vragen wij respectievelijk € 0,3 miljoen, € 0,4 miljoen en € 0,2 miljoen extra te onttrekken uit deze reserve .
De reden voor de herverdeling is dat aan het begin van het tijdvak 2014-2020 nog niet precies te voorzien was hoeveel cofinanciering per programma per jaar nodig zou zijn.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 2,0 miljoen te onttrekken aan Reserve Europese programma's en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 5.5.3. Voor 2023 t/m 2025 stellen wij u respectievelijk de volgende mutaties voor. Een extra onttrekking uit de reserve van € 0,3 miljoen voor 2023, een bedrag van € 0,4 miljoen voor 2024 en een bedrag van € 0,2 miljoen voor 2025.
Europese programma 2021-2027:
Voor de Europese Programma 2021-2027 is een bedrag van € 59 miljoen (cofinanciering) gereserveerd, daarbij is ook een indicatieve verdeling gegeven over de verschillende onderdelen (EFRO, INTERREG, POP/NSP, Thematische fondsen en Water) en de 7 jaren van het tijdvak. In het Statenvoorstel (PS/2021/11033) is de € 59 miljoen cofinanciering vastgelegd en is ook aangegeven dat er jaarlijks ruimte is om de indicatieve toedeling (budgettair neutraal) over programma’s en jaarschijven te herverdelen, omdat op voorhand niet precies te voorzien is hoe e.e.a. zich gedurende de 7 jaren ontwikkelt.
Om de € 59 miljoen cofinanciering maximaal in te zetten binnen de Europese programma’s stellen wij een begrotingswijziging van de begroting 2022 en de meerjarenraming voor. Er wordt geen geld gevraagd, per saldo is het voorstel budgettair neutraal. Deze wijziging is nodig de hoogte van de besteding over de komende jaren te actualiseren. We passen hierbij het bestedingsritme aan op basis van de nu nog beschikbare middelen in de Reserve Europese programma's. Voor 2022 vragen wij een verlaging van de jaarschijf van € 12,5 miljoen. Reden hiervoor is dat de goedkeuring van de Europese programma’s ‘van Brussel’ later komt dan vooraf verwacht, waardoor de uitvoering van de programma’s later start dan waar ten tijde van de PS nota (PS/2021/11033) vanuit werd gegaan. De besteding van deze middelen verschuift dan ook naar de komende jaren. Voor de volgende jaren vragen wij:
2023 € 0,1 miljoen verlaging
2024 € 4,1 miljoen onttrekking
2025 € 3,8 miljoen onttrekking
2026 € 2,7 miljoen onttrekking
2027 € 2,5 miljoen onttrekking
2028 € 1,7 miljoen onttrekking
2029 € 0,8 miljoen onttrekking
Wij stellen u voor om het budget voor 2022 met €12,5 miljoen te verlagen onder gelijk tijdige verlaging van de onttrekking reserve Europese programma's van prestatie 5.5.3. Voor 2024 t/m 2029 stellen wij u respectievelijk de mutaties voor zoals benoemd in bovenstaande tekst. |
PS begrotingswijziging |
5.5.3 Europese programma’s |
105 |
0 |
-105 |
105 |
Adm. 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Adm. begrotingswijziging |
5.5.5 Circulaire economie |
-454 |
0 |
454 |
-454 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
De uitgaven zijn in 2021 toegenomen ten opzichte van 2020. Het programma begint op gang te komen waarbij andere programma’s inmiddels ook bijdragen aan het circulaire denken binnen de Provincie.
Voor het restant van € 0,45 miljoen van 2021 zijn inmiddels voldoende projecten, een deel van de goedgekeurde aanvragen is inmiddels in 2022 geboekt.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,45 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 5.5.5 van de begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
5.5.5 Circulaire economie |
-1000 |
0 |
1000 |
-1000 |
GS 103 Actualisatie Uitvoeringsprogramma Circulaire Economie 2020-2023 |
Deze wijziging heeft betrekking op GS 103 Actualisatie Uitvoeringsprogramma Circulaire Economie 2020-2023 |
GS begrotingswijziging |
5.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-81 |
0 |
81 |
-81 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
5.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-160 |
0 |
160 |
-160 |
Adm. 208 diversen maart 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 208 Verrekening flexpool 2022+2023 verdeling |
Adm. begrotingswijziging |
5.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-84 |
0 |
84 |
-84 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Deze wijziging betreft de aanpasing normbedragen naar kerntaken |
PS begrotingswijziging |
5.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-105 |
0 |
105 |
-105 |
Adm. 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 211 Personeelsgebonden kosten voorjaarswijziging 2022 |
Adm. begrotingswijziging |