Prestatie |
Doorgevoerde begrotingswijziging |
Baten |
Lasten |
Saldo |
GS/PS Begrotingswijziging |
Financiële toelichting |
|
Totaal |
-3650 |
2702 |
6352 |
-3650 |
|
|
|
2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid |
-345 |
0 |
345 |
-345 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Budget (beleidsontwikkeling en kaderstelling) milieu en gezondheid:
Zoals bij de prestatie toegelicht hebben wij in samenwerking met een aantal partijen in 2019 een aantal project opgezet die doorlopen naar 2022 en 2023. Omdat als gevolg van ombuiging (conform opdracht uit ons coalitieakkoord 2019-2023) vanaf 2021 beperkt financiële ruimte is binnen deze prestatie en wij beoogde bijdrage alsnog willen realiseren stellen wij u een resultaatbestemmingsvoorstel voor van € 140.000.
Wij stellen u voor het restant budget van € 140.000 voor de uitfinanciering van projecten onder prestatie 2.1.1 door te schuiven naar 2022 en daar opnieuw toe te voegen aan prestatie 2.1.1 (beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid.
Budget aanpak Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS):
In dit najaar is gestart met het opstellen een plan van aanpak om te komen tot een eenduidige uitvoeringspraktijk en regelgeving in de provincie. Daardoor is in 2021 een beperkt deel, € 6.000, van het beschikbare budget, ad. € 160.000, besteed. Voor het niet bestede deel doen wij u hierbij een voorstel voor resultaatbestemming.
Wij stellen u voor het om het niet bestede budget, ad. € 155.000, voor de aanpak ZZS onder prestatie 2.1.1 door te schuiven naar 2022 en toe te voegen aan prestatie 2.1.1 (beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid).
Budget voor monitoring Lelystad Airport:
In 2021 is er (nog) géén meetpost ingericht voor vliegtuiglawaai. Lelystad Airport was door de Tweede Kamer, tot het aantreden van een nieuw kabinet, controversieel verklaard. Wachten is nu op een behandeling en debat over de wijziging van het luchthavenbesluit van Lelystad Airport in de Tweede Kamer. Zolang er geen definitief gewijzigd luchthavenbesluit ligt, heeft het geen zin om een meetpost in te richten. Het budget van € 50.000 willen we daarom doorschuiven naar 2022 ten behoeve van het inrichten van een meetpost.
Wij stellen u voor om het beschikbare bedrag voor de monitoring van Lelystad Airport van € 50.000 onder prestatie 2.1.1 volledig door te schuiven naar 2022 en toe te voegen aan prestatie 2.1.1 (beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid).
In 2021 is geen meetpunt voor vliegtuiglawaai ingericht. Voor bovengenoemde onderwerpen leggen wij een voorstel voor resultaatbestemming voor. |
PS begrotingswijziging |
2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu |
-195 |
0 |
195 |
-195 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Transitiebudget:
De Omgevingsdiensten zitten in de transitie van inputgestuurde naar outputgestuurde financiering. Deze ontwikkeling is in volle gang. De kosten die hiervoor in 2021 zijn gemaakt konden worden opgevangen binnen het reguliere budget op prestatie 2.1.2. Het incidenteel beschikbare gestelde budget (Transitiebudget OD) is daardoor nog niet belast. De piek van de kosten voor de ontwikkeling zullen in 2022 (en wellicht 2023) plaatsvinden.
Wij stellen u voor om een bedrag van €195.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2022 van prestatie 2.1.2 (Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu) van de begroting 2022. |
PS begrotingswijziging |
2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu |
-56 |
0 |
56 |
-56 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Herverdeling centraal IPO budget:
Onder prestatie 7.3.1 hebben wij het voorstel opgenomen om € 56.000 over te hevelen naar prestatie 2.1.2 om de kosten van het IPO binnen deze prestatie te dekken. |
PS begrotingswijziging |
2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties |
4500 |
0 |
-4500 |
4500 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Sanering Blekerijweg IJsselmuiden:
Bij het opstellen van de Begroting 2022 hebben wij rekening gehouden met start van de sanering Blekerijweg in 2022 en dekking vanuit de reserve bodemsanering.
In het Jaarverslag 2021 hebben wij u gemeld dat wij eind 2021 voor de uitvoering van de sanering Blekerijweg een specifieke uitkering (SPUK) van € 8,9 miljoen toegekend hebben gekregen vanuit het Rijk. Vanuit deze SPUK kunnen de saneringskosten in de periode 2021-2025 worden gedekt. Daarmee wordt de reserve bodemsanering ontlast. Het verschil tussen de SPUK-bijdrage en de totale projectkosten, circa € 3,1 miljoen, wordt wel gedekt vanuit de reserve bodemsanering. Dit betreffen met name monitoringskosten die gemaakt worden na 2025.
Door vertraging in de sanering (zie inhoudelijke toelichting) zijn de bestedingen in 2022 lager dan bij het opstellen van de Begroting 2022 was voorzien. Wij verwachten in 2022 € 1,6 miljoen te besteden. Deze kosten maken wij voor het uitbetalen van schadevergoedingen aan betrokkenen en voor onderzoek.
Wij stellen u voor om de begrote lasten van deze prestatie (2.2.1) en de onttrekking daarvan aan de Reserve Bodemsanering te verlagen met € 4,5 miljoen. |
PS begrotingswijziging |
2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties |
0 |
1950 |
1950 |
0 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Wij hebben besloten om de begrote lasten van deze prestatie met € 1,6 miljoen te verhogen en dit bedrag te onttrekken uit de specifieke uitkering van € 1,6 miljoen in de jaarschijf 2022, prestatie 2.2.1 van de Begroting 2022.
Aanpak potentiële spoedlocaties PFAS
In het Jaarverslag 2021 hebben wij u gemeld dat wij eind 2021 een SPUK hebben ontvangen voor onderzoek naar potentiële spoedlocaties PFAS. De SPUK bedraagt € 1.286.156 en de middelen kunnen tot oktober 2024 worden aangewend.
Wij starten in 2022 met onderzoek naar potentiële PFAS locaties en hebben besloten om hiervoor € 350.000 baten vanuit de SPUK beschikbaar te stellen in de jaarschijf 2022, prestatie 2.2.1 van de Begroting 2022. |
GS begrotingswijziging |
2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken |
-140 |
77 |
217 |
-140 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Doorschuiven restant budget asbestdaken:
Zoals inhoudelijk toegelicht is er van de subsidieregeling asbest eraf, zon erop veel gebruik gemaakt in 2021. Een groot deel van de aanvragen die in december 2021 zijn binnengekomen, komt ten laste van de begroting 2022. Daarnaast heeft het rijk een specifieke uitkering verstrekt voor onderzoek naar verwering van asbestdaken, daarvoor is een opdracht verleend aan TNO die ook grotendeels doorschuift naar 2022. Voor het resterende Kwaliteit van Overijssel budget ( € 140.000) en de specifieke uitkering (€ 76.500) is een begrotingswijziging opgenomen om dit budget door te schuiven naar 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het restant Kwaliteit van Overijssel budget, ad. € 140.000, onder prestatie 2.2.2 door te schuiven naar 2022. Daarnaast hebben wij besloten om, budgettair neutraal, de restant middelen uit de doeluitkering Meetstudie verwering asbestdaken en de bijdragen van provincies en gemeente (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 2.2.2 door te schuiven naar 2022 en daarmee te verhogen met € 76.500. |
GS begrotingswijziging |
2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken |
-1500 |
0 |
1500 |
-1500 |
Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken |
0 |
55 |
55 |
0 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Specifieke uitkering Meetstudie verwering asbestdaken:
Naar aanleiding van onzekerheden rondom de risico’s van asbestdaken wordt een meetstudie uitgevoerd om inzicht te krijgen in de hoeveelheid asbestvezels die door verwering van asbestdaken via verschillende routes in het leefmilieu terecht komen. Het Rijk wil de resultaten van deze studie gebruiken voor het vormgeven van het toekomstige asbestbeleid. Hiervoor heeft het rijk in 2021 een specifieke uitkering van € 78.719 beschikbaar gesteld, daarnaast dragen een zevental provincies en een vijftal gemeenten in totaal € 105.500 bij. Een deel van de middelen zijn in 2021 besteed, het restant is in 2022 uitgegeven.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkering Meetstudie verwering asbestdaken en de bijdragen van provincies en gemeente (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 2.2.2 in 2022 te verhogen met € 55.000. |
GS begrotingswijziging |
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie |
-255 |
0 |
255 |
-255 |
PS 003 Jaarverslag 2021 |
Restant budget Regionale Energiestrategie:
In de septembercirculaire 2021 hebben wij extra budget ontvangen van het Rijk (aanvullend op de bestaande RES middelen 2021) voor de Regionale Energiestrategie West Overijssel en de Regionale Energiestrategie Twente. Het bedrag is bedoeld om de RES-organisatiekosten te dekken. De Provincie voert de administratie voor de beide RESsen en fungeert als tussenpersoon. , Deze organisatiekosten lopen door naar 2022, omdat het Rijk voor 2022 nog geen nieuw budget beschikbaar heeft gesteld, stellen wij u voor het restantbudget door te schuiven naar 2022.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 255.000 middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2022 (waarvan € 121.545 voor RES West-Overijssel, € 111.102 voor RES Twente en € 22.093 voor Kennisprogramma NWO) van prestatie 2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie. |
PS begrotingswijziging |
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie |
-977 |
0 |
977 |
-977 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Eind 2021 hebben wij diverse subsidie aanvragen ontvangen die passen binnen het gepubliceerde subsidieplafonds van de hierboven genoemde regelingen. Deze aanvragen zullen begin 2022 worden afgehandeld. Bijbehorende KvO budget van € 977.000 schuiven wij daarom door naar 2022.
Op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een deel van het restant Kwaliteit van Overijssel budget, ad. € 977.000, onder prestatie 2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie door te schuiven naar 2022. |
GS begrotingswijziging |
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie |
-3912 |
0 |
3912 |
-3912 |
Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 doorwerking GS 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie |
91 |
0 |
-91 |
91 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie |
0 |
620 |
620 |
0 |
GS 104 Monitor Overijssel 2022 - I |
Specifieke uitkering Ontzorging Maatschappelijk vastgoed:
In december 2020 hebben wij de subsidieverlening van € 1,873 miljoen ontvangen. In 2021 is het project opgestart waarbij de eerste rijksmiddelen zijn besteed. In de begroting 2022 zijn nog geen begrote middelen opgenomen.
Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de doeluitkering Ontzorging Maatschappelijk vastgoed (baten) en de gerealiseerde exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 2.3.1 in 2022 te verhogen met € 0,6 miljoen. |
GS begrotingswijziging |
2.4.1 Programma Toekomstgerichte erven |
-500 |
0 |
500 |
-500 |
PS 001 Amendement begroting 2022 |
Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Amendement begroting 2022 |
PS begrotingswijziging |
2.4.1 Programma Toekomstgerichte erven |
30 |
0 |
-30 |
30 |
GS 101 Jaarverslag 2021 |
Extra onttrekking bestedingen Toekomstgerichte erven:
Ten opzichte van de begroting 2021 (€ 1,2 miljoen) hebben wij in 2021 € 30.000 meer uitbetaald aan de inzet van Erfcoaches. De meeste erfcoaches hebben een opdracht die over de jaargrens 2021 - 2022 heen gaat. Op basis van de (grote) vraag naar gesprekken hebben erfcoaches hun eigen inzet in 2021 vergroot. De overschrijding in 2021 kan echter opgevangen worden met het beschikbare (Kwaliteit van Overijssel) budget in 2022.
Op basis van de spelregels van de Uitvoering reserve Kwaliteit van Overijssel hebben wij voor prestatie 2.4.1 € 30.000 extra onttrokken. In 2022 wordt het beschikbare budget (€ 1,2 miljoen) en de bijbehorende onttrekking uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel verlaagd met € 30.000. |
GS begrotingswijziging |
2.4.1 Programma Toekomstgerichte erven |
53 |
0 |
-53 |
53 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
2.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-144 |
0 |
144 |
-144 |
Adm. 203 doorwerking Adm. 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 doorwerking Adm. 2021 |
Adm. begrotingswijziging |
2.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-160 |
0 |
160 |
-160 |
Adm. 208 diversen maart 2021 |
Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 208 Verrekening flexpool 2022+2023 verdeling |
Adm. begrotingswijziging |
2.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten |
-141 |
0 |
141 |
-141 |
PS 006 Monitor Overijssel 2022 - I |
Deze wijziging betreft de aanpasing normbedragen naar kerntaken |
PS begrotingswijziging |