Portefeuillehouder
Bert Boerman

Acties 2022

  1. Wij beheren de concessies en contracten van het regionale openbaar vervoer.
  2. Wij gunnen de aanbesteding OV-concessie IJssel-Vecht en begeleiden de implementatie (december 2022).
  3. Wij bereiden de aanbesteding van het openbaar busvervoer in Twente voor (december 2023).
  4. Wij gunnen de Europese aanbesteding voor een kortlopende concessie in verband met de verduurzaming van de treindienst Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (zie prestatie 4.2.2) en starten met de voorbereiding van de implementatie van deze concessie.
  5. Wij begeleiden de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Geld (indicator)

R

Geld (toelichting)

Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's)
Via PS 2020/0058230 is € 2,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanpak van NABO's. Hiervan is € 2,0 miljoen gedekt uit KVO middelen en € 0,5 miljoen binnen de regulier mobiliteitsmiddelen. Voor dekking van de subsidieverplichtingen in 2023 en 2024 stellen wij voorin totaal € 0,89 miljoen door te schuiven naar volgende jaren. Tevens stellen wij voor de einddatum voor deze middelen te verlengen tot 31-12-2024.

Wij stellen u voor  de jaarschijf 2022 van prestatie 4.2.3 in de begroting 2022 te verlagen met € 0,89 miljoen onder gelijktijdige verlaging van de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Verder stellen voor de middelen door te schuiven naar de jaarschijf 2023 (€ 0,27 miljoen) en de jaarschijf 2024 (€ 0,62 miljoen) en de einddatum voor het budget te verlengen naar 31-12-2024.

Exploitatiesubsidies OV en indexering
Onze structurele lasten van exploitatiesubsidies voor het openbaar vervoer zullen in 2022 hoger uitvallen dan begroot. De belangrijkste oorzaak daarvan wordt gevormd door de OV-index waarmee de exploitatiesubsidies - ter compensatie van kostenstijgingen waarmee vervoerders worden geconfronteerd - worden geïndexeerd. De verwachting is dat deze OV-index over 2022 hoger zal uitvallen dan begroot als gevolg van met name stijgende brandstof-/energieprijzen. Het effect hiervan is circa € 5,8 miljoen op basis van de indexcijfers tot en met augustus 2022. De hogere exploitatiekosten worden in 2022 gedeeltelijk gedempt door circa € 2,7 miljoen hogere baten op onze regionale treindiensten. Deze zijn voornamelijk het gevolg van hoger aandeel in de vergoeding voor het studentenreisproduct. Daarnaast zullen de lasten incidenteel circa € 2,7 miljoen. lager uitvallen als gevolg van nu lager vastgestelde verplichtingen uit subsidies uit voorgaande jaren. Het tekort nu becijfert op circa € 0,4 miljoen. kan worden opgevangen door de bestemmingsreserve openbaar vervoer. 

In december 2022 start het busvervoer in IJssel-Vecht met EBS. Vervolgens zal in december 2023 de nieuwe concessie Twente-ZHO starten waarbij gelijktijdig de huidige concessie IJsselmond instroomt in de concessie IJssel-Vecht. Voor deze contracten zijn maatregelen genomen die helpen om het structurele evenwicht tussen vraag en aanbod te herstellen waarbij de kosten beheersbaar blijven. In de aanbestedingsprocedures van beide concessies is bijvoorbeeld uitgegaan van een lager opbrengstenniveau in verband met mogelijke structurele gevolgen van ander reisgedrag, bestaan er mogelijkheden tot meer- en minderwerk en garanderen wij deze vervoerders tot en met 2025 het meegegeven lagere opbrengstenniveau waarbij eventuele tekorten worden gedekt uit de bestemmingsreserve openbaar vervoer.

Beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-bedrijven 
BVOV 2022
Het Rijk heeft de beschikbaarheidsvergoeding voor het OV zoals deze vorig jaar beschikbaar is gesteld voor 2022 gecontinueerd. De BVOV wordt door het Rijk verstrekt onder de voorwaarde dat provincies de exploitatiesubsidies OV handhaven op het pré COVID-19 niveau en er sprake van een passend voorzieningenniveau met een minimaal vergelijkbare omvang als in dezelfde periode van 2021. De BVOV 2022 is aangevraagd bij het Rijk, wij verwachten dit jaar een bijdrage van ca. € 8,8 miljoen waarvan 80% als voorschot wordt ontvangen. Deze bijdrage komt vooral ten goede aan het busvervoer waar momenteel nog de grootste tekorten zichtbaar zijn als gevolg van de teruggevallen reizigersopbrengsten. Uit de ontvangen bijdrage van het Rijk verstrekken wij voor de betreffende concessies een aanvullende bijdrage (totaal € 8,8 miljoen) waarbij 80% als voorschot wordt verstrekt. Met de aanvullende rijksbijdrage zijn wij samen met vervoerders in staat om het voorzieningen niveau te handhaven op het niveau dat in de buurt komt van pre Corona.

BVOV 2021
De beschikbaarheidsvergoeding wordt achteraf vastgesteld door het Rijk waarbij de daadwerkelijke kosten en opbrengsten van de vervoerbedrijven worden betrokken. In het najaar van 2022 ontvangen wij de verantwoordingen over het jaar 2021 waarbij eventuele verschillen ten aanzien van de toegekende bijdrage worden verwerkt in de jaarrekening van 2022 en verantwoord richting het Rijk. 

BVOV 2020
Voor het einde van het jaar verwachten wij de vaststelling van het Rijk te ontvangen over de beschikbaarheidsvergoeding 2020. Dit betreft slechts een administratieve afhandeling indien deze vaststelling overeenkomt met wat wij over 2020 hebben verantwoord in onze jaarrekening over 2021. 

2023 en verder
Het Rijk zal over 2023 een transitievergoeding openbaar vervoer 2023 (TVOV 2023) verstrekken. Deze regeling is zoals het er nu uit ziet soberder dan de BVOV regelingen.

 

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

Baten begrotingswijziging

3021

Lasten begrotingswijziging

2131