Portefeuillehouder
Bert Boerman

Acties 2022

  1.  Wij tekenen naar verwachting begin 2022 de Bestuursovereenkomst (BOK) indien besluitvorming over aanvullend budget tussen Rijk en regio heeft plaatsgevonden tijdens BO MIRT november 2021. Door de stikstofuitspraak Raad van Staten over de Via15 is ook de Planstudie N50 Kampen Zuid-Kampen vertraagd en zal naar verwachting tweede helft 2022 opgeleverd worden. Uw Staten zijn hierover in 2021 per brief geïnformeerd.
  2. De regio is van plan om in 2022 een verdere opwaardering van de N50 voor het gedeelte Hattemerbroek-Kampen bij het Rijk op de agenda te zetten. Een lobbystrategie hiervoor inclusief kostenindicatie regio wordt eerste helft 2022 uitgewerkt binnen de regio. Bespreking tijdens BO MIRT najaar 2022. Uw Staten zijn hierover in 2021 per brief geïnformeerd.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Actie 1
1.    Vanwege de stikstofproblematiek loopt de opwaardering van het wegvak Kampen-Zuid – Kampen vertraging op. In de MIRT-brief voorjaar 2022 heeft de minister van I&W aan dit wegvak pririoriteit in de capaciteit voor de stikstofberekeningen gegeven. Dit heeft tot gevolg dat uiterlijk begin 2025 de benodigde stikstofberekeningen en -beoordelingen zijn uitgevoerd en het projectbesluit is genomen.  Als tijdelijke maatregel voor de verkeersveiligheid heeft Rijkswaterstaat in september 2022 op het wegvak Kampen-Zuid – Kampen de maximale snelheid verlaagd naar 80 km/uur. In 2023 wordt een tijdelijke fysieke rijbaanscheiding geplaatst tot het moment van uitvoering van de opwaardering. De Bestuursovereenkomst (BOK) Kampen-Zuid – Kampen wordt getekend in het vierde kwartaal van 2022. De totale verwachte uitvoeringskosten van de uiteindelijke opwaardering bedragen circa € 15 miljoen. De Provinciale bijdrage à € 5,73 miljoen voor cofinanciering van de opwaardering van de N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid is gedekt en in de begroting beschikbaar.

Actie 2
2.    Op 28 juni 2022 heeft de minister van I&W € 19 miljoen beschikbaar gesteld voor een grootschalige aanpak met fysieke rijrichtingscheiding als uitgangspunt op het wegvak Ramspol – Kampen. Voor de zomer van 2023 stelt het Rijk hiervoor een Plan van Aanpak op. Naar aanleiding van de Motie Koerhuis is in opdracht van het Rijk een onderzoek gaande naar de verkeersonveiligheid op de N50 (Overijssels deel). De wordt in het vierde kwartaal van 2022 opgeleverd. De uitkomsten hiervan nemen wij mee in het lobbytraject op het wegvak Kampen-Zuid – Hattemerbroek op te agenderen in het BO MIRT 2023, maar ook in het op te stellen Plan van Aanpak voor het wegvak Ramspol - Kampen. 

Geld (indicator)

G

Geld (toelichting)

De Rijksweg N50 tussen Kampen en Kampen–Zuid wordt verbreed en voorzien van een fysieke rijbaanscheiding voor een betere doorstroming van het verkeer en verbeterde verkeersveiligheid. Hiervoor wordt dit najaar een bestuursovereenkomst getekend waarin afspraken tussen Rijk en regio zijn vastgelegd. In de Planstudie in 2021 is naar boven gekomen dat bij uitvoering de realisatiekosten rond de € 15 miljoen zou uitkomen, onder meer door verhoogde kosten voor materiaal en personeel en door extra verkeersveiligheidsmaatregelen. De meerkosten van € 5 miljoen zijn weer voor Rijk en regio. De totale regionale bijdrage komt daarmee op € 7,5 miljoen. Bij de Perspectiefnota 2023 hebben Uw Staten hiervoor € 1,91 miljoen beschikbaar gesteld. De totale Overijsselse bijdrage is hiermee € 5,73 miljoen. De bijdragen van gemeenten Zwolle, Kampen en Dronten en de provincie Flevoland is in de begroting opgenomen voor € 1,18 miljoen en dient te worden verhoogd met € 0,590 miljoen naar in totaal € 1,77 miljoen.

Wij hebben besloten de lasten en baten van prestatie 4.6.5 te verhogen met € 0,59 miljoen.

Statenvoorstellen en -besluiten

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

Baten begrotingswijziging

590

Lasten begrotingswijziging

590