Status prestaties

Kerntaak 1: Ruimtelijke ordening en waterbeheer

Kerntaak 1: Ruimtelijke ordening en waterbeheer

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Deze kerntaak richt zich op de ruimtelijke inrichting en het waterbeheer in Overijssel. We willen dat het in Overijssel voor iedereen goed wonen, werken en ontspannen is, zowel nu als in de toekomst.

De ruimte in onze steden en ons landelijk gebied wordt steeds schaarser door de druk op de woningmarkt, de overgang naar duurzame energie, klimaatbestendigheid en kringloopeconomie. We werken samen met gemeenten, inwoners en andere partners om lokaal gebiedsgerichte keuzes te maken. De komende tijd moeten we lastige ruimtelijke  keuzes maken in onze Omgevingsvisie. 

We zetten in op betaalbare, klimaatbestendige en toekomstgerichte woningbouw. We zien erop toe dat de juiste woningen voor verschillende doelgroepen worden (her)ontwikkeld. Dit vraagt maatwerk, omdat de woningmarkt in elke regio anders is. 

Bij een aantrekkelijke leefomgeving horen schoon en voldoende (drink)water en bescherming tegen overstromingen. Hierbij vervullen we als provincie een regierol vanuit onze kaderstellende en toezichthoudende taken. De effecten van hitte, droogte en wateroverlast leiden vaker tot grote schade voor natuur, landbouw, industrie, infrastructuur, bebouwing en scheepvaart. Ook nemen de risico’s voor de gezondheid van mensen en onze drinkwatervoorziening toe. Daarom willen we onze provincie klimaatbestendig inrichten op korte, lange en middellange termijn. Daarvoor maken we vanuit onze wettelijke taak keuzes zowel voor het waterbeheer als voor de ruimtelijke inrichting, waarbij water en bodem sturend zijn. 

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

1.1 Een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond

Terug naar navigatie - 1.1 Een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond

Wij zijn als provincie verantwoordelijk voor een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond. De grote opgaven in het ruimtelijk domein vragen om herziening van de Omgevingsvisie en -verordening (1.1.1). Om het beleid uit onze Omgevingsvisie uit te voeren, werken we via voorkantsamenwerking en netwerksamenwerking samen met partners. Waar nodig zetten we wettelijke instrumenten in zoals zienswijzen en inpassingsplannen (1.1.2). Wij werken aan de implementatie van de nieuwe Omgevingswet (1.1.5).

1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid

Acties

  1. Wij  werken samen met gemeenten en waterschappen  aan de ruimtelijke en waterstaatkundige inrichting van Overijssel.
  2. Wij borgen de uitvoering van de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening in voorkantsamenwerking met onze partners en zetten indien nodig of wenselijk ons wettelijk ruimtelijk instrumentarium in
  3. Wij werken de ambitie uit het coalitieakkoord om te komen tot een toekomstbestendige ruimtelijke inrichting uit in beleid, netwerksamenwerking en uitvoeringsinstrumentarium in het licht van de omschakeling naar de Omgevingswet.
  4. Wij werken met partners bij gemeenten, waterschap en andere gebiedspartijen aan een integrale gebiedsvisie Zwolle, Staphorst, Dalfsen, Zwartewaterland.
  5. Wij werken met onze partners aan de ruimtelijke ontwikkeling van Overijssel in de onderstaande netwerksamenwerkingen. We doen dit met een integrale blik op onder andere klimaatadaptatie (prestatie 1.2.1 en 1.4.1), wonen (prestatie 1.3.1) en mobiliteit (prestatie 4.6.2).
    • NOVEX gebied regio Zwolle, waarin we werken aan de realisatie van de Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle.
    • De bestuursovereenkomst Zwolle Kampen Netwerkstad (Spoorzone Zwolle) waarvan in 2024 het laatste onderdeel wordt gerealiseerd en opgeleverd, de passerelle bij station Zwolle.
    • Het uitvoeringsprogramma Ruimte voor de Vecht.
    • Agenda IJsselmeergebied 2050

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

1.1.5 Implementatie Omgevingswet

Acties

  1. Wij maken onze interne werkprocessen Omgevingswet-proof en sluiten deze aan op het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Hierbij volgen we de landelijke planning.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen

Terug naar navigatie - 1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen

Om te zorgen voor schoon en voldoende (drink)water en bescherming tegen overstromingen en wateroverlast werken we aan een klimaatrobuust en veilig water- en bodemsysteem (1.2.1). Dit doen we op basis van ons eigen beleid maar ook ter realisatie van Europese wetgeving zoals de Kaderrichtlijn water en Richtlijn Overstromingsrisico’s. Ook werken we samen met ons netwerk aan klimaatadaptatie en waterbeheer (1.2.2) vanuit het deelstroomgebied Rijn-Oost. Hier werken we onder andere aan het programma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland. Vanuit onze wettelijke taak zorgen we voor voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst (1.2.3). Wij verlenen vergunningen, houden toezicht en handhaven op grond van de Waterwet, Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden en onze Omgevingsverordening (1.2.5). Ook voeren we de laatste fase van het IJsseldeltaprogramma uit (1.2.7).

1.2.1 Werken aan een klimaatrobuust en veilig water- en bodemsysteem

Acties

  1. Wij werken op de thema’s waterkwaliteit, waterkwantiteit, waterveiligheid, klimaatadaptatie en bodem en ondergrond in programma’s en projecten in samenwerking met onze mede-overheden en partners.
  2. Wij stellen een actieplan Water op op basis van de ambities uit het coalitieakkoord. Dit doen wij ook in samenwerking met onze mede-overheden en partners.
  3. Wij werken aan de actualisatie van het Regionaal Waterprogramma waarbij klimaatadaptatie en de agenda bodem en ondergrond worden toegevoegd.
  4. Wij geven uitvoering aan de provinciale maatregelen uit de planperiode 2022-2027 van de Kaderrichtlijn Water en het provinciale deel van het impulsprogramma Kaderrichtlijn Water van het Rijk.
  5. Wij implementeren instrumentarium en afspraken uit de Delta-aanpak waterkwaliteit en Zoetwater om de Kaderrichtlijn Water te realiseren. 
  6. Wij herzien met gemeenten en waterschappen het beleid ten aanzien van waterveiligheid in het kader van Water en Bodem sturend in de nieuwe omgevingsvisie.
  7. Om de waterkwaliteit te verbeteren openen we in relatie met het nieuwe Europese gemeenschappelijk landbouwbeleid in 2024 een subsidieregeling.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater

Acties

  1. Wij voeren met partners het maatregelenprogramma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland 2022-2027 (onderdeel van het landelijke Deltaprogramma Zoetwater) uit. Wij vervullen hierbij de kassiersfunctie.
  2. Wij vertalen de actualisatie van het waterakkoord Twentekanalen-Overijsselse Vecht naar onze Omgevingsvisie en Omgevingsverordening.
  3. Wij werken samen met de andere partners van het deelstroomgebied Rijn-Oost aan de uitvoering van de bestuurlijke grondwateragenda.
  4. Wij werken aan voldoende grondwater voor de Overijsselse drinkwaterwinningen, landbouw en natuur gericht op doelbereik voor de Europese Kaderrichtlijn Water. Wij doen dit mede binnen de uitvoering van ons PPLG.
  5. Wij stemmen onze werkzaamheden in het kader van Kaderrichtlijn Water (zie 1.2.1) af met onze partners in het deelstroomgebied Rijn-Oost en waar nodig voeren we gezamenlijk onderzoeken uit. Wij vervullen hierbij de kassiersfunctie.
  6. Wij maken afspraken met onze partners in het deelstroomgebied Rijn-Oost over de tussentijdse evaluatie van de planperiode 2022-2027 van de Kaderrichtlijn Water om het doelbereik zo hoog mogelijk te maken.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst

Acties

  1. Wij voeren met onze partners de Adaptieve strategie drinkwatervoorziening uit, waarmee we werken aan voldoende drinkwaterbronnen en bewust drinkwatergebruik. We komen op basis van het Coalitieakkoord met een investeringsvoorstel. Hierin gaan wij onder andere in op het zorgvuldig gebruik van onze drinkwaterwinningen en nieuwe bronnen van drinkwater zoals oppervlaktewater.
  2. Wij stellen een nieuw Maatregelenprogramma Gebiedsdossiers Drinkwaterwinning op, waarin we werken aan het veiligstellen van de bestaande drinkwaterwinningen.
  3. Wij voeren de afspraken uit de landelijke ‘BO nitraat’ uit via de aanpak Boeren voor Drinkwater, waarmee we werken aan het terugdringen van de uitspoeling van nitraat uit landbouwgronden in grondwaterbeschermingsgebieden. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

O

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water

Acties

  1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af, binnen de wettelijke termijn. In overleg met de aanvrager kunnen wij van de wettelijke termijn afwijken.
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. We rapporteren hierover in het VTH jaarverslag.
  3. Wij informeren inwoners, ondernemers en medeoverheden over de regelgeving om de bekendheid te vergroten. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

1.2.7 IJsseldelta programma

Acties

  1. Wij stellen de eindafrekening op voor de deelprojecten Recreatieterreinen Roggebot en N307 Roggebot-Kampen (zie ook prestatie 4.6.6), zodat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het MIRT4-besluit (Opleveringsbesluit) kan nemen.
  2. Wij ronden de deelprojecten na het versturen van de eindfactuur aan het Ministerie financieel af.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

1.3 Woningbouwontwikkelingen die aansluiten bij de regionale vraag

Terug naar navigatie - 1.3 Woningbouwontwikkelingen die aansluiten bij de regionale vraag

De druk op de woningmarkt is ongekend hoog. Om voldoende woningen te realiseren die aansluiten bij de vraag werken wij met onze partners aan een evenwichtige woningmarkt. Belangrijk instrument hierbij zijn de regionale woonagenda's, landsdekkende woondeals en flexpools (1.3.1). Vanuit de rijksoverheid krijgen we naar verwachting nieuwe taken vanuit de volkshuisvestingswet en spreidingswet met name waar het gaat om huisvesting van aandachtsgroepen. Ook denken we na over regelingen die de woningbouw versnellen en de woningmarkt toekomstbestendiger maken (1.3.2).

1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's

Acties

  1. Wij voeren samen met ons netwerk en de rijksoverheid de woonagenda's en de landsdekkende woondeals uit.
  2. Wij voeren onze wettelijke taken uit als toezichthouder huisvesten statushouders. We stimuleren gemeenten om hierbij regionaal samen te werken.
  3. Wij bereiden ons voor op de eventueel aanvullende taak van de provincie op opvang van asielzoekers afhankelijk van besluitvorming bij de rijksoverheid over de spreidingswet.
  4. Wij ondersteunen gemeenten bij het versnellen van de procedures voor woningbouwplannen via de regeling flexpools.
  5. Wij voeren het initiatiefvoorstel arbeidsmigranten uit.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad

Acties

  1. We werken de ambities uit het coalitieakkoord ‘schouder aan schouder’ uit voor wat betreft de versnelling van de woningbouw en toekomst bestendig maken van de woningmarkt en de bouwbrigade in een investeringsvoorstel. Waarbij we aandacht hebben voor betaalbaarheid, wonen, zorg en huisvesting van doelgroepen zoals ouderen.

Startersleningen (voor 2016)
Onder deze prestatie wordt het financiële verloop verantwoord van de startersleningen die de provincie tot en met 2015 heeft verstrekt. Het betreft hypotheken met een looptijd van 30 jaar. Het verloop bestaat uit de beheervergoeding aan het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) en de rentebaten op verstrekte leningen. De baten en lasten op deze kostenpost zijn door ons niet te beïnvloeden. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving

Terug naar navigatie - 1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving

Vanuit het coalitieakkoord ‘Schouder aan Schouder’ werken we aan ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving. Wij ontwikkelen hiervoor in 2024 een aantal nieuwe investeringsvoorstellen. Ook zorgen we er voor dat de leefomgeving in 2050 is aangepast op het feit dat het natter, droger en warmer wordt (1.4.1). We continueren onze financiële verplichtingen uit de vorige coalitieperiode voor ruimte, wonen en retail (1.4.2) en leefbaar platteland (1.4.3). Tot slot ondersteunen wij (het onderzoek naar) het ondergronds brengen van hoogspanningsleidingen in Kampen (’s Heerenbroek), Deventer, Raalte, Almelo en Enschede (1.4.4).

1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s

Terug naar navigatie - 1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s

Met de inzet van grondbeleid en grondeigendom ondersteunen we de doelen en opgaven van de provincie. We zorgen voor actueel en adequaat grondbeleid en leggen dat periodiek vast in de Nota Grondbeleid. We leggen met Provinciale Staten expliciet vast voor welke doelen en met welke financiële consequenties we het grondinstrumentarium inzetten. We werken marktconform, openbaar en transparant. Het gaat o.a. om aankoop en verkoop van gronden en opstallen, het beheer van het provinciaal eigendom, het maken van afspraken met eigenaren op basis van volledige schadeloosstelling ter voorkoming van onteigening daar waar dat aan de orde is, en afspraken over zelfbeheer. Waar nodig ontwikkelen we nieuwe instrumenten. 

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000
Saldo baten en lasten Primitieve begroting 2024 Doorgevoerde wijzigingen Begroot per 29-4-2024 Besteed per 29-4-2024 Verplicht per 29-4-2024 Ruimte per 29-4-2024 New Imported Monitor_24_I_Voorg.wijz.b
Lasten
1.1 Goede ruimtelijke ordening op en onder de grond
1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid 935 -2 933 317 280 336 0
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid 1.204 1.181 2.385 118 1.293 974 292
1.1.5 Implementatie Omgevingswet 0 486 486 39 14 434 0
Totaal 1.1 Goede ruimtelijke ordening op en onder de grond 2.139 1.665 3.804 474 1.587 1.744 292
1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen
1.2.1 Werken aan een klimaatrobuust en veilig water- en bodemsysteem 1.036 0 1.036 139 415 482 0
1.2.2 Samen werken aan klimaatadaptatie en waterbeheer 7.363 1.375 8.738 2.479 4.297 1.962 825
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst 1.119 0 1.119 2 179 938 205
1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water 96 0 96 -5 21 81 0
1.2.7 IJsseldelta programma 0 452 452 -9 0 461 0
Totaal 1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen 9.614 1.827 11.441 2.605 4.911 3.924 1.030
1.3 Vraag en aanbod woningen zijn in evenwicht
1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's 332 1.677 2.009 191 288 1.530 1.268
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad 22 0 22 0 2 20 0
1.3.3 Investeringsprogramma Wonen 0 500 500 228 185 88 0
Totaal 1.3 Vraag en aanbod woningen zijn in evenwicht 355 2.177 2.532 419 475 1.638 1.268
1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 725 2.749 3.475 273 133 3.069 0
1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail 4.534 -2.093 2.441 908 1.510 23 0
1.4.3 Actieplan Leefbaar Platteland 0 0 0 7 27 -35 0
1.4.4 Ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen 1.100 2.950 4.050 216 1.084 2.750 0
Totaal 1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving 6.360 3.606 9.966 1.404 2.754 5.807 0
1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s
1.5.1 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium 1.434 0 1.434 353 2.026 -945 -34
Totaal 1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s 1.434 0 1.434 353 2.026 -945 -34
1.66 Totaal personeelsgebonden kosten
1.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 9.829 160 9.989 0 0 9.989 0
Totaal 1.66 Totaal personeelsgebonden kosten 9.829 160 9.989 0 0 9.989 0
Totaal Lasten 29.731 9.435 39.166 5.255 11.753 22.158 2.556
Baten
1.1 Goede ruimtelijke ordening op en onder de grond
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid 0 8 8 0 0 8 292
Totaal 1.1 Goede ruimtelijke ordening op en onder de grond 0 8 8 0 0 8 292
1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen
1.2.1 Werken aan een klimaatrobuust en veilig water- en bodemsysteem 0 0 0 0 0 0 0
1.2.2 Samen werken aan klimaatadaptatie en waterbeheer 7.362 0 7.362 -500 0 7.862 825
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst 1.085 0 1.085 1.110 0 -25 0
1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water 37 0 37 0 0 37 0
Totaal 1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen 8.484 0 8.484 610 0 7.874 825
1.3 Vraag en aanbod woningen zijn in evenwicht
1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's 0 1.225 1.225 0 0 1.225 1.268
1.3.2 Toekomstbestendig maken van de woningvoorraad 175 0 175 0 0 175 0
Totaal 1.3 Vraag en aanbod woningen zijn in evenwicht 175 1.225 1.399 0 0 1.399 1.268
1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 0 308 308 0 0 308 0
Totaal 1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving 0 308 308 0 0 308 0
1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s
1.5.1 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium 3.035 0 3.035 501 0 2.533 142
Totaal 1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s 3.035 0 3.035 501 0 2.533 142
Totaal Baten 11.694 1.541 13.235 1.112 0 12.123 2.527

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo PS/GS Toelichting financieel
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid 0 292 292 0 GS Begrotingswijziging NOVEX gebied regio ZwolleVoor het  NOVEX gebied regio Zwolle werken wij samen met onze partners bij de rijksoverheid en regionale overheden aan een klimaatbestendige groeiregio. De provincie Overijssel is penvoerder en kasbeheerder van deze samenwerking. Voor de ontvangen bijdragen verhogen wij de baten en lasten van prestatie 1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid. Conform ons begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten om € 0,3 miljoen aan baten en lasten toe te voegen aan de Begroting 2024 voor prestatie 1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid.
1.2.2 Werken aan voldoende oppervlakte- en grondwater 0 825 825 0 GS Begrotingswijziging Gemeenschappelijke budget Rijn-Oost bijdrage partnersIn het kader van Regionaal Bestuurlijk Overleg Rijn-Oost worden van projectpartners bijdragen ontvangen voor een totaalbedrag van € 0,825 miljoen voor het gemeenschappelijke budget Rijn-Oost. € 0,39 miljoen voor het onderdeel  programma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland en € 0,435 miljoen voor het onderdeel Rijn Oost Derdengeld algemeen. De begroting wordt met deze bijdragen verhoogd. Conform ons begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten om € 0,825 miljoen aan baten en lasten budgettair neutraal toe te voegen aan de Begroting 2024 voor prestatie 1.2.2 Samen werken aan klimaatadaptatie en waterbeheer.
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst -205 0 205 -205 PS Begrotingswijziging Voorzetting 6e actieprogramma Nitraat en monitoring van de grondwaterkwaliteitHet 6e actieprogramma Nitraat is een programma van het Rijk waarvoor de afspraken zijn vastgelegd in een Bestuursovereenkomst tussen Rijk, provincies, LTO en de drinkwaterbedrijven over aanvullende (vrijwillige) maatregelen om te komen tot het verbeteren van de grondwaterkwaliteit in grondwaterbeschermingsgebieden. Over een vervolg van het 6e actieprogramma Nitraat zijn we op dit moment nog in afwachting van het NPLG en PPLG. Om deze tijd te overbruggen en het draagvlak onder agrariërs te behouden, is in het landelijk bestuurlijk overleg afgesproken om de middelen zolang gereserveerd te houden, zodat de huidige activiteiten nog kunnen worden voortgezet. Dit betreft monitoring van de drinkwaterkwaliteit en de begeleiding van agrariërs. Voor voortzetting de huidige activiteiten en monitoring van de grondwaterkwaliteit in 2024 willen wij het budget voor deze prestatie verhogen met € 150.000 en dit bedrag onttrekken aan de Reserve drinkwater. Wij stellen voor de lasten op prestatie 1.2.3 ‘Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst’ te verhogen met € 150.000 voor voortzetting van de huidige activiteiten en monitoring van de grondwaterkwaliteit € 150.000 te onttrekken aan de Reserve drinkwater. Correctie storting voorziening besteding grondwaterheffing en correctie indexeringNaar aanleiding van de uitkomsten van de jaarrekening 2023 is gebleken dat de storting in de voorziening besteding grondwaterheffing in 2023 € 48.000 te laag is geweest. Verder is deze storting voor de begroting 2024 onterecht geïndexeerd (€ 7.000). Wij stellen u voor dit bij begrotingswijzing te corrigeren. Wij stellen u voor de lasten van prestatie 1.2.3 structureel met € 7.000 te verhogen en daarnaast voor 2024 nog eens met € 48.000 te verhogen.
1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's 0 1268 1268 0 GS Begrotingswijziging Specifieke uitkeringen ter stimulering van woningbouwontwikkelingenVan het Rijk ontvangen wij meerdere specifieke uitkeringen ter stimulering van woningbouwontwikkelingen om voldoende woningen te realiseren die aansluiten bij de vraag en de totstandkoming van een evenwichtige woningmarkt beogen. Wij ontvangen bijdragen die wij in 2024 inzetten op grond van de volgende regelingen: Specifieke uitkering aan provincies ten behoeve van de financiering van (tijdelijke) capaciteit of externe expertise voor het opstellen en uitvoeren van de woondeals 1e tranche (C81; € 0,08 miljoen restant niet besteed in 2023); Regeling tot wijziging van specifieke uitkering flexibele inzet ondersteuning woningbouw tweede tranche (C210; € 0,4 miljoen); Specifieke uitkering aan provincies ten behoeve van de financiering van (tijdelijke) capaciteit of externe expertise voor het opstellen en uitvoeren van de woondeals tweede tranche (C103; € 0,6 miljoen); Specifieke uitkering t.b.v. experimenteerprogramma Brede Bouwcoalitie Overijssel (C101; € 0,17 miljoen). Conform het begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten de lasten en baten op prestatie 1.3.1 budgettair neutraal te verhogen met € 1,3 miljoen en dit bedrag te onttrekken aan de doeluitkeringen.
1.5.1 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium 175 142 -34 175 PS Begrotingswijziging De baten en lasten op deze prestatie hebben betrekking op vier onderdelen: 1.    Overtollig bezitDe verkoop van gronden en opstallen die niet langer benodigd zijn voor programma’s en projecten. 2.    Tijdelijk beheerHet beheer van gronden en opstallen die nog niet worden ingezet voor programma’s en projecten. Het gaat hierbij om het onderhoud van deze eigendommen en het in gebruik geven van de gronden en opstallen via verhuur en pacht. 3.    Grond voor GrondDe verkoop van in het verleden verkregen gronden van het Rijk, ter dekking van de kosten van de Ontwikkelopgave Natuurnetwerk Nederland. 4.    Anticiperend grondfondsIn 2022 heeft u een fonds – het AGF – ingesteld waarmee, tot een bedrag van €100 miljoen, anticiperend op toekomstige beleidsopgaven, grond en/of hele bedrijven kunnen worden aangekocht. Het saldo van de kosten en opbrengsten van deze onderdelen wordt verrekend met de Algemene reserve grondzaken. Bemestingsverbod Evenals in 2023 worden in verband met het bemestingsverbod in 2024 extra kosten gemaakt en is er sprake van gederfde inkomsten door lagere pachtopbrengsten. De extra kosten worden gemaakt voor toezicht, controle op de naleving van het bemestingsverbod en compensatie van de provincie Drenthe en diverse gemeenten voor door hun gemiste pachtopbrengsten. Deze kosten en gemiste opbrengsten kunnen worden gecompenseerd middels een bijdrage uit het budget voor de Aanpak Pas-melders, prestatie 3.5.4 Gebiedsgerichte aanpak Stikstof. Daarbij merken wij op dat deze besteding bijdraagt aan een tijdelijke oplossing in 2024 voor de Pas-melders, nog niet aan de structurele oplossing waarvoor het budget voor Aanpak pasmelders oorspronkelijk beschikbaar is gesteld. Bij de tweede monitor is er meer zicht op de kosten en opbrengsten die hiermee samenhangen en doen wij u een voorstel doen over de exacte verschuivingen. Opbrengsten Sinds 2022 is de pachtadministratie van ’t Nijenhuis overgenomen door team Grondzaken. In lijn met de deze uitvoering stellen wij u voor de bijbehorende begrote pachtbaten met een omvang van € 18.000 over te hevelen van kerntaak Overhead, financiering en dekkingsmiddelen (onderdeel Overhead) naar prestatie 1.5.1. Inzetten grondbeleidsinstrumentarium.  Dit heeft als gevolg dat de opbrengsten niet langer deel uitmaken van de algemene middelen maar worden verrekend met de Algemene Reserve Grondzaken. In 2023 is de uniformering van de gebruiksverhoudingen met tankstations gelegen op provinciale grond door team Grondzaken ter hand genomen.  Om de opbrengsten in lijn met de uitvoerig te brengen stellen wij u voor de hiermee samenhangende begrote precario en huuropbrengsten met een omvang van € 158.000  over te hevelen van prestatie 4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur naar prestatie 1.5.1. Inzetten grondbeleidsinstrumentarium. Correctie indexatie Met deze monitor stellen wij voor de abusievelijk eerder toegepaste indexatie op de begrote lasten en baten te corrigeren. De begrote lasten nemen hiermee met € 33.930 af, de begrote baten met € 34.800.
Totaal -30 2527 2556 -30