Status prestaties

Kerntaak 4: Mobiliteit

Kerntaak 4: Mobiliteit

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Deze kerntaak richt zich op het optimaal bereikbaar houden van onze provincie. Overijssel moet goed en veilig bereikbaar zijn voor haar inwoners, ondernemers en bezoekers. Mobiliteit brengt mensen bij elkaar en is nodig voor een sterke economie en een aantrekkelijk leefklimaat. Daarom werken we aan een veilig en toekomstbestendig mobiliteitsnetwerk.  We staan voor grote veranderingen. Een slimme inrichting van onze mobiliteit kan deze opgaven ondersteunen en versterken. 

In onze visie op mobiliteit staan een veilige, duurzame en snelle verplaatsing in en door Overijssel centraal. We leggen de nadruk op het STOMP-principe (Stappen, Trappen, OV, Mobiliteitsservices en deelmobiliteit, Privéauto) en op zero emissie vervoer, zowel voor personen- als goederenvervoer. Via het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid werken we aan een veilige weginrichting en stimuleren we veilig (rij)gedrag bij verkeersdeelnemers. Daarnaast streven we naar betaalbaar regionaal OV dat dorpen en steden goed verbindt. 

We voeren de wettelijke regie en coördineren de inbreng van alle betrokken partijen binnen het beleidsveld mobiliteit. We zijn concessieverlener voor het regionaal openbaar vervoer en werken hiermee aan het verbeteren van onze bereikbaarheid, bijvoorbeeld door de introductie van mobiliteitshubs, elektrificatie van treindiensten en flexibel openbaar vervoersoplossingen. 

Als beheerder van provinciale (vaar)wegen werken we aan de instandhouding van een veilig en goed functionerend (vaar)wegennet. 

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken

Terug naar navigatie - 4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken

We optimaliseren de (benutting van) vervoersystemen en netwerken. Op basis van de omgevingsvisie en het daaruit voortvloeiende RMP maken we keuzes ten aanzien van de kwaliteit van ons vervoerssysteem (4.1.1). In onze mobiliteitsaanpak zetten we met gemeenten en partners in op gedragsbeïnvloeding en een betere bereikbaarheid en onderlinge aansluiting van verschillende vervoerswijzen voor personen en goederen (4.1.2). Voor een betere bereikbaarheid stimuleren we het bewust kiezen of, hoe, en op welk tijdstip men zich verplaatst. Ook het slim combineren van systemen en netwerken draagt bij aan optimale bereikbaarheid (4.1.3). Dit gebeurt onder andere via de ontwikkeling van mobiliteithubs (4.1.5) 

4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit

Acties

  1. Wij stellen een Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) op als mobiliteitslijn voor, en tevens uitwerking van,  de Nieuwe Omgevingsvisie Overijssel. Dit RMP vervangt in 2024 uiteindelijk de bestaande Koersdocumenten.
  2. Wij voeren studies uit ter onderbouwing van mobiliteitsvraagstukken en/of lobbydossiers zoals bijvoorbeeld de haalbaarheid van een station Staphorst en de verbetering van onze spoorlijnen.
  3. We werken verder aan het veilig , robuust, betrouwbaar en 'schoner' maken van het mobiliteitssysteem, o.a. door de elektrificatie van bestaande diesel treindiensten en het ontwikkelen van mobiliteitshubs. Daarbij gaan wij uit van het STOMP-principe.
  4. Wij doen onderzoeken en voeren pilots uit naar de rol en combinatie van verschillende vervoersystemen om te komen tot toegankelijke en slimme publieke mobiliteit zoals mobiliteitshubs en vraagafhankelijk openbaar vervoer.
  5. Wij faciliteren en stimuleren regionale samenwerking op ruimtelijke, sociaalmaatschappelijke en economische opgaven langs de corridor Zwolle-Twente-Münster. Samen met partners werken wij aan de verkenning om elektrificatie van Enschede-Gronau mogelijk te maken.
  6. Wij werken een streefnorm voor bereikbaarheid uit om te kijken of dat kan dienen voor de uitwerking van ons mobiliteitsbeleid. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.1.2 Regionale Mobiliteitsaanpak

Acties

  1. Wij actualiseren samen met onze partners ons meerjarig investeringsprogramma Mobiliteit op basis van het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) en Strategische programma's.
  2. Wij stellen vanuit onze gebiedsgerichte aanpak samen met onze partners de bestedingsplannen Mobiliteit 2025 voor Twente en West-Overijssel op en verwerken dit in onze begroting.
  3. Wij stellen samen met de gemeenten het uitvoeringsprogramma (UVP) voor 2025 op van waaruit gemeentelijke en provinciale projecten en/of maatregelen worden gesubsidieerd/gefinancierd. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken

Acties

  1. Wij maken met het Rijk afspraken over het programma Veilige, Slimme en Duurzame mobiliteit en voeren deze uit.
  2. Wij geven invulling aan de uitwerking van het Klimaatakkoord om onze systemen te verduurzamen. Dit doen we onder andere door de aanleg van openbare laadinfrastructuur te stimuleren.
  3. Wij voeren meerjarig samen met onze partners innovatieve slimme mobiliteitsprojecten uit, waaronder: slimme verkeerslichten, innovaties rond fiets (zoals BITS) en innovatieve mobiliteitsdiensten. Wij werken samen met de wegbeheerders aan de borging van de digitaliseringsopgave mobiliteit.
  4. Wij zetten met de werkgeversnetwerken in op minder, ander en schoner vervoer. Samen met de netwerkpartners wordt vanuit advies, kennisdeling en inzet van gedragsinterventies een verandering in mobiliteitsgedrag geregisseerd.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Geld (indicator)

O

Begrotingswijziging

  • Geen

4.1.5 Mobiliteitshubs

Acties

  1. Wij ontwikkelen een visie op hubs en programmaplan hubs in samenhang met een visie op en programmaplan voor de OV-transitie.
  2. Wij brengen een investeringsvoorstel  in voor besluitvorming over de aanwending van de impulsgelden voor Mobiliteitshubs.
  3. We begeleiden de ontwikkeling en realisatie van de eerste tranche van vijf pilothubs door gemeenten.
  4. We begeleiden de ontwikkeling van de tweede tranche van circa vijf hubs.
  5. We bieden gemeenten hulp bij de ontwikkeling van gemeentelijke hublocaties en stimuleren de kennisverwerving en -deling rondom hubontwikkeling.
  6. We analyseren en verbeteren bestaande OV-knooppunten samen met gemeenten, vervoerders en de spoorsector.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer

Terug naar navigatie - 4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer

Als opdrachtgever voor het regionale openbaar vervoer verlenen wij OV-concessies voor bus en trein. Wij zetten in op kwaliteitsverbetering en stemmen het vervoersaanbod af op de vraag. We versterken het kernnet en vinden oplossingen voor de kleinere vervoersstromen. Met een omvorming van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit krijgt de vraag naar mobiliteit een passender en meer toekomstbestendig aanbod. 
We zetten ons in om de treintrajecten Zutphen – Hengelo – Oldenzaal , Almelo – Hardenberg en Enschede – Gronau (Münster) te elektrificeren om robuuste en duurzame treindiensten te realiseren. We werken door aan zero emissie busvervoer.
Openbaar vervoer moet veilig en toegankelijk zijn. De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel hebben samen met de vervoerders en politie een convenant om sociale veiligheid zo goed mogelijk te garanderen binnen de kaders van budget, wet en beleid. Uitvoering gebeurt volgens gezamenlijke jaarplannen. Ons OV moet toegankelijk en vanzelfsprekend zijn, zodat iedereen er goed gebruik van kan maken (4.2.2 t/m 4.2.6).
We werken mee aan het Rijksprogramma ‘Toekomstbeeld OV 2040’ en behartigen daarin de belangen van Overijssel. We werken aan gezamenlijke kennisontwikkeling (4.2.1).

4.2.1 Transities Openbaar Vervoer

Acties

  1. Wij werken mee aan de uitwerking van het Rijksprogramma 'Toekomstbeeld OV 2040' en vertalen de concrete betekenis hiervan voor Overijssel. We identificeren de mogelijke maatregelen op regionaal en gemeentelijk niveau en realiseren deze in de lopende concessies of aan te besteden concessies.
  2. We verbeteren de positie van OV in het totale mobiliteitsaanbod.
  3. Wij verkennen en realiseren samen met de bestuurlijke partners in Overijssel het vormgeven van passende publieke mobiliteit. Publieke mobiliteit is een slimme combinatie van regulier OV, middels Hubs en Maas (Mobility as a service) voor de aansluiting tussen lopen en fietsen. Ook de (deel)auto vormt hier een wezenlijk onderdeel van. De vervoersvraag en het vervoersaanbod laten we verder op elkaar aansluiten om de bereikbaarheid van heel Overijssel te borgen.
  4. Wij begeleiden de vervoerders bij de uitrol van nieuwe betaalwijzen in het openbaar vervoer.
  5. We verkennen, samen met onze bestuurlijk partners, belangengroeperingen en mobiliteitsaanbieders, oplossingen die de mobiliteitstransitie verder helpen te realiseren.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen

Acties

  1. Wij zetten ons in op de elektrificatie van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Wij zetten de voorbereidende studies voor de lijn Almelo-Mariënberg voort. Wij blijven provincie Gelderland en het Rijk aanspreken op hun mede verantwoordelijkheid om de elektrificatie van de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ook financieel) mogelijk te maken.
  2. De (voorbereidingen op) elektrificatie van het spoor Enschede-grens(Gronau) wordt voortgezet. Daarnaast onderzoeken we samen met ProRail de mogelijkheden om de treinverbinding door te trekken richting Hengelo. De lobby voor een optimale verbinding tussen Zwolle en Münster wordt voortgezet.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein

Acties

  1. Wij beheren de concessies en contracten van het regionale openbaar vervoer.
  2. Wij gunnen de aanbesteding van de treindiensten Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO), Zwolle-Emmen en Almelo-Hardenberg (Vechtdallijnen) en begeleiden de implementatie.
  3. Wij starten de voorbereiding van de aanbesteding  van de OV concessie Twente (2027-2037).
  4. Wij begeleiden de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.
  5. Wij betrekken reizigers en chauffeurs bij het opstellen van de Programma's van Eisen voor nieuwe busconcessies.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer

Acties

  1. Wij zetten de onderzoeken naar verbetering van de lijn Zwolle-Twente-Münster door. Samen met onze Duitse projectpartners kijken we naar de mogelijkheden om het spoor te verbeteren en de treindiensten verder te ontwikkelen. In dit proces werken we samen met de betrokken regio's in Nederland en Duitsland, ProRail en het Rijk.
  2. Wij werken samen met ProRail en de betreffende gemeenten aan de uitvoering van het programma 'niet actief beveiligde overwegen' (NABO). In 2024 ronden we dit programma af.  

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede

Acties

  1. Wij begeleiden de verdere uitvoering van de  kwaliteitsverbeteringen van de treinverbinding Zwolle-Enschede (versnellen intercity en verbeteren perronveiligheid  en bereikbaarheid stations Heino en Raalte) waarvoor wij samen met het Rijk aan Prorail opdracht hebben verstrekt. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

4.3 Vaker op de fiets

Terug naar navigatie - 4.3 Vaker op de fiets

We zetten, vanuit het STOMP principe, sterk in op actieve mobiliteit: lopen en fietsen. Wij stimuleren het gebruik van de (elektrische) fiets op afstanden tot ongeveer vijftien kilometer. De fiets is belangrijk als vervoermiddel van en naar stations, mobiliteitshubs, bushaltes en carpoolplaatsen. Het belang van actieve mobiliteit is de bijdrage aan onze maatschappelijke opgaven zoals leefbare steden en dorpen, de bereikbaarheid van voorzieningen en economische kernen, minder CO2 uitstoot, gezonde en vitale bewoners. Een kwalitatief goed en veilig fietsnetwerk is een randvoorwaarde voor het stimuleren van fietsen.  We blijven daarom gezamenlijk investeren in ons Kernnet fiets.  
We zien steeds meer mogelijkheden voor het toepassen van intelligente transportsystemen en participeren daarom in het programma MEGA B-ITS (Mobilizing European Green Ambitions Bicycle and Intelligent Transport Systems). Daarnaast zetten we samen met onze partners in op gedragsinterventies, via o.a. de werkgeversaanpak en verkeersveiligheidsacties (4.3.1).

4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek

Terug naar navigatie - 4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek

Onder de vlag van Logistics Overijssel werken we aan een toekomstbestendige sector (4.4.1). We hebben goed bereikbare werklocaties op strategische knooppunten aan (inter)nationale routes. Deze sterke logistieke positie willen we nog beter benutten (4.4.4). Samen werken we aan een efficiënt (4.4.2) en duurzame transitie van het goederenvervoer (4.4.3). Dat vergroot de bereikbaarheid, de werkgelegenheid en de toegevoegde waarde van de logistieke sector.

4.4.1 Logistics Overijssel

Acties

  1. Wij werken onder de vlag van Logistics Overijssel aan een toekomstbestendige logistieke sector. We werken aan goed bereikbare werklocaties op strategische knooppunten aan (inter)nationale routes. Deze sterke logistieke positie willen we nog beter benutten.
  2. Wij ondersteunen Logistics Overijssel (secretariaat, aanjager kernteam en werktafels) en de logistieke netwerkorganisaties bij cluster- en netwerkactiviteiten.
  3. We geven via de thema’s Bereikbaarheid en ruimte, International business, Arbeidsmarkt en onderwijs en Circulaire economie en duurzaamheid uitvoering aan de gezamenlijke opgaven.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.4.2 Slimme logistiek (Smart Logistics)

Acties

  1. Wij voeren samen met partners projecten uit op het gebied van digitalisering, robotisering en dataficering om de logistieke sector slimmer te maken.
  2. Wij bedenken met partners maatwerkoplossingen voor logistieke vragen, onder meer stadslogistiek (koppeling met het Klimaatakkoord), afvallogistiek, zorglogistiek en bouwlogistiek.
  3. Wij realiseren slimme infrastructuur en corridors door het uitvoeren van projecten als Connecting Transport corridors , het slim ontsluiten en toepassen van data en door innovatieve projecten aan te jagen (zoals autonoom rijden).

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.4.3 Verduurzaming goederenvervoer

Acties

  1. Via de Ports of Deventer, Twente en Zwolle en de 4 (inter)nationale hoofdassen stimuleren we de duurzame transitie van goederenvervoer. Op die manier blijft Overijssel een krachtige schakel in het (inter)nationale netwerk en blijven woon- en werklocaties leefbaar en toekomstbestendig.
  2. De provincie ondersteunt de grotere steden en de omliggende gemeenten bij de transitie naar zero-emissie stadslogistiek. We stimuleren de bundeling van vervoerstromen naar de centra en ondersteunen gemeenten en bedrijfsleven bij verduurzaming van het vervoer en het wagenpark.
  3. Wij organiseren mede de regiotafel binnenvaart Oost-Nederland en geven uitvoering aan de gezamenlijke uitvoeringsagenda.
  4. Samen met onze partners werken we aan beleidsontwikkeling voor het verduurzamen van het vervoeren van goederen en geven hier uitvoering aan via projecten als Clean Energy Hubs, Gelderland-Overijssel Regionale Aanpak Laadinfrastructuur (GO-RAL) en Smart Energy Hubs.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk

Acties

  1. Wij voeren een actieve lobby in Europa voor het realiseren van een robuuste, innovatieve en duurzame logistieke corridor en voor het versterken van de netwerksamenwerking op de North Sea Baltic Corridor.
  2. Wij creëren een robuust vaarwegennet, onder meer door onze betrokkenheid bij het verruimen van de Twentekanalen en project sluis Kornwerderzand, maar ook via onze rol bij de droogteproblematiek (laag water) en de bevaarbaarheid van de vaarwegen.  
  3. Wij werken samen met partners aan voldoende parkeercapaciteit langs de (inter)nationale corridors en ondersteunen gemeenten met lokale initiatieven voor uitbreiding van parkeercapaciteit.
  4. Wij behartigen de belangen van Overijssel op het dossier Vrachtwagenheffing.
  5. Wij werken, daar waar mogelijk, aan het realiseren van meer modal shift van weg naar spoor. Onder andere via onze betrokkenheid bij de railterminal Hessenpoort. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.5 Iedereen elke dag veilig thuis

Terug naar navigatie - 4.5 Iedereen elke dag veilig thuis

Verkeersveiligheid is fundamenteel voor de leefbaarheid in Overijssel.
De ongevallencijfers en de maatschappelijke kosten onderstrepen de noodzaak dat we ons blijven inzetten op het veiliger maken van het verkeer. Op basis van het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030 werken we aan onze uitvoeringsprogramma's en dragen wij bij aan de ambities om het aantal verkeersslachtoffers te verlagen. Dat doen we door gedragsbeïnvloeding (4.5.2.) en door het veiliger maken van het wegennetwerk in onze provincie (4.5.1.)

4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid

Acties

  1. Wij (mede) financieren gemeentelijke en provinciale infrastructurele projecten om de verkeersveiligheid te verbeteren volgens de afspraken uit het gezamenlijk opstelde uitvoeringsprogramma. We dragen op deze wijze bij aan de uitvoering van het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030, gezamenlijk met het Rijk.
  2. We werken  samen met de gemeenten aan Uitvoeringsprogramma's Verkeersveiligheid gebaseerd op de risico gestuurde aanpak.
  3. Wij behartigen de regionale belangen bij de uitwerkingen van het Rijk voor het verkeersveiliger maken van Rijkswegen.
  4. Het Rijk heeft geld beschikbaar gesteld voor de aanleg van een fysieke rijbaanscheiding op de N36 en de N50 op het wegvak Ramspol-Kampen. Wij adviseren over de door Rijkswaterstaat in 2024 en 2025 op te stellen planuitwerking voor de benodigde maatregelen op de deze wegen, brengen hierbij mogelijke meekoppelkansen in en stimuleren daar waar mogelijk de voortgang.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid

Acties

  1. Wij  werken aan het gezamenlijk opgestelde Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid Overijssel 2022-2024 voor de regionale samenwerking.  Dit is opgesteld volgens de risico gestuurde aanpak. We geven daarmee uitvoering aan het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030.  
  2. Wij voeren het Werkplan Verkeersveiligheid en Gedragsbeïnvloeding voor Overijssel uit. Dit werkplan is gebaseerd op de belangrijkste risicothema's in het verkeer.
  3. Wij verlenen subsidiebijdragen aan gemeentelijke verkeersveiligheidsprojecten en -programma's op het gebied van gedragsbeïnvloeding. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer

Terug naar navigatie - 4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer

Een goed en veilig wegennet in de provincie is en blijft noodzakelijk voor de bereikbaarheid van woningen, werklocaties en voorzieningen in Overijssel. Hierbij hechten we veel waarde aan goede (inter)nationale verbindingen. Samen met onze regiopartners maken wij er ons hard voor dat het Rijk blijft investeren in de verbetering van Rijkswegen in Overijssel. 
De opgaven voor woningbouw, duurzame mobiliteit met het STOMP principe, en ruimtelijke keuzes vragen om een integrale afweging voor nieuwe investeringen in het wegennet. Vanuit de Wegenvisie in de Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO) werken wij dit uit in een Meerjarenprogramma Wegen (4.6.1 t/m 4.6.13).

4.6.1 A1

Acties

  1. Wij werken samen met de gemeenten langs de A1 de gebiedsplannen verder uit en begeleiden de uitvoering ervan (zoals de uitkijktoren Rijssense berg).

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.2 A28

Acties

  1. Het in 2022 uitgevoerde gebiedsgericht MIRT onderzoek ‘Bereikbaarheid Zwolle en omgeving‘ en de opgestelde Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle zetten in op een Regionale Mobiliteitsstrategie om de bereikbaarheid van de regio op peil te houden en de verstedelijkingsopgave te faciliteren. Wij participeren en faciliteren in het hiertoe opgestelde programma gericht op de mobiliteitstransitie en bewaken de voortgang van de gemaakte afspraken in het BO-MIRT 2022 en nog te maken afspraken in het volgende BO-MIRT overleg.
  2. Wij zetten de  gezamenlijke werkgeversaanpak langs de A28 van de provincies Drenthe, Gelderland en Overijssel voort. Rijkswaterstaat gaat verder met de voorbereiding van de uitvoering van inframaatregelen op de A28.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.3 N35 – Lopende projecten

Acties

  1. Project opwaardering Nijverdal-Wierden
    Wij bewaken het proces richting een onherroepelijk Tracébesluit door Minister I&W en de voorbereiding van de realisatie van een autoweg met gescheiden rijbanen; 2x2 rijstroken met een maximum snelheid van 100 km/uur met ongelijkvloerse kruisingen.
  2. Project Meer Veilig 3 Wijthmen-Nijverdal
    Wij bewaken de voorbereiding van de realisatie van de maatregelen voor de verbetering van de verkeersveiligheid waaronder een circulair viaduct bij Haarle en een pakket aan maatregelen bij Marienheem en twee bajonetten bij Heino.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.4 N35 – Marsroute

Acties

We begeleiden de MIRT-Verkenning N35 Wijthmen-Nijverdal, die naar verwachting eind 2024  wordt afgerond en blijven actief inzetten op onze lobby voor behoud van Rijksfinanciering.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.5 N50

Acties

  1. Op het wegvak Kampen - Kampen-Zuid bewaken wij de voortgang van de nog uit te voeren stikstofberekeningen voor de permanente maatregelen voor capaciteitsuitbreiding  en fysieke rijbaanscheiding op dit wegvak.  
  2. Voor de opwaardering van het wegvak Kampen-Zuid – Hattemerbroek bepalen wij samen met onze regionale partners de meest passende lobbystrategie. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.6.6 N307

Acties

  1. Wij ronden de werkzaamheden aan de N307 Roggebot-Kampen af en stellen de eindafrekening op.
  2. Wij voeren het project uit onder regie van Flevoland en in nauwe samenhang met het IJsseldelta Programma (zie ook prestatie 1.2.7 IJsseldelta Programma).

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.6.7 Vechtdalverbinding (N340/N377 en N48)

Acties

  1. Wij ronden de laatste restwerkzaamheden af. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten

Acties

  1. Wij realiseren de rotonde De Meente Olst (N337) onder voorbehoud van een vergunning Wet Natuurbescherming (stikstof).
  2. Wij bereiden de realisatie van de rondweg Weerselo (N343) voor.
  3. Wij realiseren de rotonde N315/N768 Danspaleis.
  4. Wij realiseren de nieuwe snelfietsroute Vriezenveen-Vroomshoop (zie ook prestatie 4.3.1).
  5. Wij realiseren de nieuwe snelfietsroute Wijhe-Zwolle (zie ook prestatie 4.3.1).
  6. Wij realiseren diverse faunavoorzieningen langs provinciale wegen.
  7. Wij treffen de voorbereidingen voor de aanleg van een bediencentrale voor vijf bruggen in Noordwest Overijssel.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Geld (indicator)

O

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid

Acties

  1. Wij (mede-) financieren gemeentelijke en provinciale projecten ter verbetering van de wegbereikbaarheid volgens de afspraken uit het gezamenlijk opstelde uitvoeringsprogramma.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.6.12 Vloedbeltverbinding

Acties

  1. Wij ronden de ruimtelijke procedure af (Provinciaal Inpassingsplan) voor de aanleg van de Vloedbeltverbinding, waartoe de Staten in december 2021 hebben besloten.
  2. Wij starten met de minnelijke verwerving van gronden en de voorbereiding van de realisatie.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.6.13 N35 Knooppunt Raalte

Acties

  1. Wij bereiden een investeringsbesluit voor over het vervolg van het project Knooppunt Raalte en de benodigde financiering.
  2. Bij een positief besluit starten wij het project opnieuw op en maken met gemeente Raalte, Rijkswaterstaat en ProRail afspraken over het vervolg van de planstudiefase.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur

Terug naar navigatie - 4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur

Wij werken aan de instandhouding van onze provinciale infrastructuur (4.7.1). Wij houden daarbij rekening met verkeersveiligheid, doorstroming, leefbaarheid en het milieu. (4.7.2, 4.7.3 en 4.7.5). Daarnaast voeren wij de Schaderegeling Kanaal Almelo de Haandrik (4.7.4) uit.   

4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur

Acties

  1. Wij voeren metingen, inspecties en onderzoek uit om de kwaliteit van de infrastructuur vast te stellen. De gemeten kwaliteit gebruiken wij om te bepalen of én welke maatregelen nodig zijn om duurzaam te voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Dit is de basis voor de uitvoering van het dagelijks onderhoud.
  2. Wij bevorderen een verkeersveilige doorstroming door het beter benutten van de bestaande infrastructuur. Dit doen wij door samen met de andere wegbeheerders in Overijssel verkeersmanagement uit te voeren. Daarnaast handelen wij incidenten op onze infrastructuur af.
  3. Wij zien er op toe dat (vaar)wegen niet anders gebruikt worden dan vanuit wet- en regelgeving bepaald is. Waar nodig wordt gehandhaafd.
  4. Wij bedienen bruggen en sluizen om doorgang te verlenen aan beroeps- en pleziervaart op de gepubliceerde tijden.
  5. Wij voeren gladheidsbestrijding uit om ook in winterse omstandigheden de wegen begaanbaar te houden.
  6. Wij onderhouden provinciale infrastructuur conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Geld (indicator)

O

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur

Acties

Wij voeren het geprogrammeerde onderhoud aan de provinciale infrastructuur uit op basis van het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen en conform de tabel in de paragraaf Kapitaalgoederen.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Geld (indicator)

O

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur

Acties

  1. Wij vervangen provinciale infrastructuur conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen, zoals vastgesteld door PS voor de jaren 2020-2023 (PS/2018/414) en 2024-2027 (PS22-000124). Voor een overzicht wordt verwezen naar de paragraaf Investeringen.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Geld (indicator)

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik

Acties

  1. Wij voeren de schaderegeling uit zoals die door Provinciale Staten is vastgesteld, , inclusief de eventuele aanpassingen voortkomende uit het rapport van bemiddelaar mw. Keijzer.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

G

Begrotingswijziging

  • Geen

4.7.5 Zwartewaterbrug Hasselt

Acties

  1. Wij voeren een planstudie uit naar de (gedeeltelijke) vervanging van de Zwartewaterbrug in Hasselt.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Geld (indicator)

O

Begrotingswijziging

  • Geen

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000
Saldo baten en lasten Primitieve begroting 2024 Doorgevoerde wijzigingen Begroot per 29-4-2024 Besteed per 29-4-2024 Verplicht per 29-4-2024 Ruimte per 29-4-2024 New Imported Monitor_24_I_Voorg.wijz.b
Lasten
4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken
4.1.1 Beleidsontwikkeling mobiliteit 0 327 327 35 49 243 0
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken 1.407 24 1.431 212 775 443 0
Totaal 4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken 1.407 350 1.757 247 823 686 0
4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer
4.2.1 Transities Openbaar Vervoer 0 0 0 44 339 -384 0
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen 0 3.096 3.096 0 1.754 1.342 -1.846
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein 108.713 1.234 109.947 72.307 44.383 -6.743 200
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede 0 0 0 422 15.668 -16.090 15.230
Totaal 4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer 108.713 4.330 113.043 72.773 62.144 -21.874 13.583
4.3 Vaker op de fiets
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik 8.898 5.243 14.141 1.140 5.966 7.035 -667
Totaal 4.3 Vaker op de fiets 8.898 5.243 14.141 1.140 5.966 7.035 -667
4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk 753 0 753 26 69 658 346
Totaal 4.4 Robuuste, slimme en duurzame logistiek 753 0 753 26 69 658 346
4.5 Iedereen elke dag veilig thuis
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid 2.469 1.100 3.569 1.115 911 1.543 278
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid 4.615 371 4.986 1.035 980 2.971 5
Totaal 4.5 Iedereen elke dag veilig thuis 7.084 1.471 8.555 2.150 1.891 4.514 283
4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer
4.6.1 A1 0 424 424 0 0 424 0
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid 1.985 300 2.285 30 270 1.985 -293
4.6.6 N307 83 0 83 0 0 83 0
4.6.7 Vechtdalverbinding (N340/N377 en N48) 4.640 0 4.640 0 0 4.640 -4.640
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten 6.622 0 6.622 13 121 6.488 -657
Totaal 4.6 Goede bereikbaarheid voor wegverkeer 13.330 724 14.053 43 391 13.619 -5.590
4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 16.918 424 17.342 3.598 7.891 5.852 320
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur 23.906 660 24.566 0 0 24.566 161
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur 1.117 572 1.690 84 7 1.599 -443
4.7.4 Aanpak schades langs Kanaal Almelo de Haandrik 724 672 1.397 60 848 489 0
Totaal 4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur 42.665 2.329 44.994 3.742 8.747 32.506 37
4.66 Totaal personeelsgebonden kosten
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 13.963 263 14.226 0 0 14.226 130
Totaal 4.66 Totaal personeelsgebonden kosten 13.963 263 14.226 0 0 14.226 130
Totaal Lasten 196.812 14.710 211.523 80.121 80.032 51.370 8.121
Baten
4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken
4.1.3 Slim inzetten van duurzame systemen en netwerken 0 24 24 0 0 24 0
Totaal 4.1 Slimme combinatie van systemen en netwerken 0 24 24 0 0 24 0
4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein 50.016 0 50.016 36.906 0 13.110 0
Totaal 4.2 Toekomstbestendig en duurzaam openbaar vervoer 50.016 0 50.016 36.906 0 13.110 0
4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur 399 0 399 30 0 369 -158
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur 0 0 0 4 0 -4 0
Totaal 4.7 Goed functionerende provinciale infrastructuur 399 0 399 33 0 366 -158
Totaal Baten 50.415 24 50.439 36.939 0 13.500 -158

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo PS/GS Toelichting financieel
4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen 1846 0 -1846 1846 PS Begrotingswijziging Onderzoekskosten verduurzaming van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-HengeloProrail heeft het onderzoek in de verkenningsfase voor de verduurzaming van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo afgerond. De volgende fase van elektrificatie van Almelo-Mariënberg is in gang gezet door Prorail de opdracht te geven een Plan van Aanpak te maken voor de planuitwerkingsfase . Voor Zutphen-Hengelo zal dat op korte termijn gebeuren. Het bestedingsritme en het declareren door Prorail van de kosten van het maken van een plan van aanpak voor de planuitwerkingsfase wijkt af van het verwachte bestedingsritme en het geraamde bedrag in de begroting voor 2024. Wij stellen u voor de ramingen in de begroting aan te passen op het verwachte bestedingsritme van de onderzoekskosten. Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.2.2 in 2024 met € 1,8 miljoen te verlagen en in 2025 met hetzelfde bedrag te verhogen. Tegelijkertijd hiermee de onttrekking aan de Reserve Sporen en Wegen in 2024 met € 1,8 miljoen te verlagen en in 2025 te verhogen.
4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein -200 0 200 -200 PS Begrotingswijziging Exploitatiesubsidies OVBij de jaarrekening 2023 hebben wij u geïnformeerd over de structurele lasten van de exploitatiesubsidies OV. Wij verwachten voor de komende jaren hogere structurele lasten als gevolg van indexering waarvoor geldt dat deze niet gecompenseerd worden door structureel hogere reizigersopbrengsten. Evenals in 2023 verwachten wij wel van het Rijk extra middelen. Naar aanleiding van de motie Bikker verwachten wij dit jaar € 13,3 miljoen aan extra structurele middelen te ontvangen die nodig zullen zijn om de hogere lasten als gevolg van indexering te kunnen dekken. De inzet van deze "motie Bikker gelden" wordt betrokken bij de afhandeling van de door uw Staten aangenomen motie Peetsma "OV dat weer loopt als een trein". Daarnaast verwachten wij dit jaar nog incidenteel ca. € 8 miljoen (motie Krul). De extra gelden worden verwerkt in de mei-circulaire Provincies. Wij  informeren u hierover in de P&C cyclus.  Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP) Via het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor subsidiebijdragen aan gemeentelijke en provinciale projecten gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel. Op basis van het vastgestelde UVP 2024 met de daarin geraamde bedragen voor subsidies dient het begrote bedrag op prestatie 4.2.3  te worden bijgesteld. Wij stellen u voor de lasten  op prestaties 4.3.1 en 4.6.10 met in totaal € 0,8 miljoen te verlagen en prestaties 4.2.3, 4.4.4, 4.5.1 en 4.5.2. met eenzelfde bedrag te verhogen. Dit zijn budgettair neutrale wijzigingen tussen prestaties binnen het UVP en de begroting.  Wij stellen U voor de lasten van prestatie 4.2.3 met € 0,2 miljoen te verhogen als onderdeel van de actualisatie van het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP) bestemd voor halteaanpassingen als gevolg van de gewijzigde  dienstregeling. Actualisatie kapitaallastenVia deze Monitor actualiseren wij de kapitaallasten. Dat geldt ook voor deze prestatie, waar we voor 2025 en 2026 € 747.000 aan kapitaallasten bijramen en voor 2027 en 2028 € 143.000 aan kapitaallasten aframen. Wij verwijzen naar kerntaak "Overhead, financiering en dekkingsmiddelen" waar wij een totaalbeeld schetsen van de wijzigingen van de kapitaallasten.
4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede -15230 0 15230 -15230 GS Begrotingswijziging Spoormaatregelen Zwolle-EnschedeProrail werkt in opdracht van de Provincie en  van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) op het traject Zwolle-Enschede aan diverse spoormaatregelen om de veiligheid te verbeteren en de rijtijd van vooral de Blauwnet IC Zwolle-Enschede in te korten. Inmiddels is de opdracht gegeven en hebben wij voor dekking van de provinciale bijdrage een gereserveerd bedrag van € 15,2 miljoen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel onttrokken. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 15,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 4.2.6 van de begroting 2024.
4.3.1 Stimuleren fietsgebruik 667 0 -667 667 PS Begrotingswijziging Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP) Via het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor subsidiebijdragen aan gemeentelijke en provinciale projecten gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel. Op basis van het vastgestelde UVP 2024 met de daarin geraamde bedragen voor subsidies dient het begrote bedrag op prestatie 4.3.1 te worden bijgesteld. Wij stellen u voor de lasten op prestaties 4.3.1 en 4.6.10 met in totaal € 0,8 miljoen te verlagen en prestaties 4.2.3, 4.4.4, 4.5.1 en 4.5.2. met eenzelfde bedrag te verhogen. Dit zijn budgettair neutrale wijzigingen tussen prestaties binnen het UVP en de begroting.  Wij stellen U voor de lasten van prestatie  4.3.1 met € 0,7 miljoen te verlagen als onderdeel van de actualisatie van het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP).
4.4.4 Robuust goederenvervoer netwerk -346 0 346 -346 PS Begrotingswijziging Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP) Via het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor subsidiebijdragen aan gemeentelijke en provinciale projecten gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel. Op basis van het vastgestelde UVP 2024 met de daarin geraamde bedragen voor subsidies dient het begrote bedrag op prestatie 4.4.4 te worden bijgesteld. Wij stellen u voor de lasten op prestaties 4.3.1 en 4.6.10 met in totaal € 0,8 miljoen te verlagen en prestaties 4.2.3, 4.4.4, 4.5.1 en 4.5.2. met eenzelfde bedrag te verhogen. Dit zijn budgettair neutrale wijzigingen tussen prestaties binnen het UVP en de begroting.  Wij stellen U voor de lasten van prestatie  4.4.4 met € 0,3 miljoen te verhogen als onderdeel van de actualisatie van het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP).
4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid -278 0 278 -278 PS Begrotingswijziging Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP) Via het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor subsidiebijdragen aan gemeentelijke en provinciale projecten gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel. Op basis van het vastgestelde UVP 2024 met de daarin geraamde bedragen voor subsidies dient het begrote bedrag op prestatie 4.5.1 te worden bijgesteld. Wij stellen u voor de lasten op prestaties 4.3.1 en 4.6.10 met in totaal € 0,8 miljoen te verlagen en prestaties 4.2.3, 4.4.4, 4.5.1 en 4.5.2. met eenzelfde bedrag te verhogen. Dit zijn budgettair neutrale wijzigingen tussen prestaties binnen het UVP en de begroting.  Wij stellen U voor de lasten van prestatie  4.5.1 met € 0,3 miljoen te verhogen als onderdeel van de actualisatie van het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP).
4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid -5 0 5 -5 PS Begrotingswijziging Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP) Via het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor subsidiebijdragen aan gemeentelijke en provinciale projecten gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel. Op basis van het vastgestelde UVP 2024 met de daarin geraamde bedragen voor subsidies dient het begrote bedrag op prestatie 4.5.2 te worden bijgesteld. Wij stellen u voor de lasten op prestaties 4.3.1 en 4.6.10 met in totaal € 0,8 miljoen te verlagen en prestaties 4.2.3, 4.4.4, 4.5.1 en 4.5.2. met eenzelfde bedrag te verhogen. Dit zijn budgettair neutrale wijzigingen tussen prestaties binnen het UVP en de begroting.  Wij stellen U voor de lasten van prestatie  4.5.2 met €  4.500 te verhogen als onderdeel van de actualisatie van het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP).
4.6.10 Infrastructurele maatregelen bereikbaarheid 293 0 -293 293 PS Begrotingswijziging Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP) Via het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor subsidiebijdragen aan gemeentelijke en provinciale projecten gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel. Op basis van het vastgestelde UVP 2024 met de daarin geraamde bedragen voor subsidies dient het begrote bedrag op prestatie 4.6.10 te worden bijgesteld. Wij stellen u voor de lasten op prestaties 4.3.1 en 4.6.10 met in totaal € 0,8 miljoen te verlagen en prestaties 4.2.3, 4.4.4, 4.5.1 en 4.5.2. met eenzelfde bedrag te verhogen. Dit zijn budgettair neutrale wijzigingen tussen prestaties binnen het UVP en de begroting.  Wij stellen U voor de lasten van prestatie  4.6.10 met € 161.000 te verlagen als onderdeel van de actualisatie van het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP). Actualisering lastneming meerjarige subsidiesIn 2023 is een meerjarige subsidiebijdrage verleend aan het project Fietssnelweg F35 Bankastraat Hengelo. Als gevolg van de regelgeving met betrekking tot de lastneming van subsidies moeten de lasten van meerjarig verleende subsidies aan de uitvoeringsperiode van het project worden toegerekend. Door latere uitvoering van het project verschuiven de lasten van 2024 naar 2025 en dient het beschikbare budget hiervoor door te schuiven van 2024 naar 2025. Wij stellen u voor om de lasten van prestatie 4.6.10 voor 2024 te verlagen met € 132.000 en de jaarschijf 2025 met eenzelfde bedrag te verhogen. Voor de bijbehorende dekking uit de reserve mobiliteitsprojecten verkeer en vervoer de onttrekking in 2024 te verlagen met € 132.000 en in 2025 met eenzelfde bedrag te verhogen.
4.6.12 Vloedbeltverbinding 0 0 0 0 PS Begrotingswijziging Afschrijvingslasten VloedbeltverbindingMet het vaststellen PIP Vloedbeltverbinding en investeringsvoorstel nr. PS24-000008 heeft u met betrekking tot de financiën besloten € 26,9 miljoen aanvullend beschikbaar te stellen voor een maximaal investeringskrediet van € 76,9 miljoen. Conform de uitgangspunten investeren in infrastructuur hanteren wij voor investeringen in de eigen infrastructuur de ‘afschrijvingsmethodiek’, waarbij we de afschrijvingen gedurende de looptijd ten laste van de jaarlijkse exploitatie brengen. De afschrijvingstermijn voor de Vloedbeltverbinding bedraagt 30 jaar. Als uitwerking van uw besluit voegen wij de bijbehorende afschrijvingslasten (van jaarlijks € 2,2 miljoen) met ingang van 2027 toe aan de begroting. Ook heeft u besloten in bovengenoemd PS voorstel om de afschrijvingslasten voor € 0,7 miljoen jaarlijks te dekken uit de structurele buffer voor inflatie op infrastructuur. Ook dit verwerken we via deze Monitor 2024-I. Wij stellen u voor met ingang van 2027 de afschrijvingslasten Vloedbeltverbinding op prestatie 4.6.12 op te nemen voor € 2,2 miljoen en hiervan € 0,7 miljoen te dekken uit het structurele budget indexering infrastructuur.   Investeringskrediet VloedbeltverbindingBij eerder besluit (2021/1104308) heeft u besloten een investeringskrediet beschikbaar te stellen van € 4,0 miljoen voor de voorbereidingskosten (incl. grondaankoop). Daarvan is € 0,75 miljoen aan de begroting toegevoegd. Bij PS24-000008 heeft u aanvullend € 2,0 miljoen beschikbaar gesteld voor de voorbereidingskosten. Wij stellen u voor het resterende investeringskrediet van € 70,9 miljoen voor de realisatie van de Vloedbeltverbinding beschikbaar te stellen en in de begroting 2024 en bijbehorende jaarschijven op te nemen. Verder stellen wij voor de bijdragen van derden van in totaal € 11,6 miljoen in de begroting 2026 op te nemen.  Wij stellen u voor voor de jaren 2024 en 2025 jaarlijks € 2,6 miljoen als investeringskrediet op te nemen in de begroting 2024 en voor de jaren 2026 en 2027 jaarlijks € 35,5 miljoen. Verder stellen wij voor de bijdrage van derden totaal € 11,6 miljoen  te ramen voor 2026.
4.6.6 N307 0 0 0 0 PS Begrotingswijziging Actualisatie kapitaallastenVia deze Monitor actualiseren wij de kapitaallasten. Dat geldt ook voor deze prestatie, waar we met ingang van 2025 € 3.000 aan kapitaallasten bijramen. Wij verwijzen naar kerntaak "Overhead, financiering en dekkingsmiddelen" waar wij een totaalbeeld schetsen van de wijzigingen van de kapitaallasten.
4.6.7 Vechtdalverbinding (N340/N377 en N48) 4640 0 -4640 4640 PS Begrotingswijziging Bij de 1e monitor 2024 zijn we dit project aan het afronden. De verwachting is dat bij de 2e monitor 2024 dit project ook administratief kan worden afgerond. Voor de Vechtdalverbinding is in 2024 € 4,6 miljoen aan kapitaallasten begroot. Omdat het project nog niet volledig is afgewikkeld, valt de eerste afschrijvingstermijn niet in 2024 maar in 2025. Wij stellen daarom voor om zowel de lasten van prestatie  4.6.7 als de onttrekking aan de reserve dekking kapitaallasten activa met € 4,6 miljoen te verlagen in 2024.
4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie overige projecten 657 0 -657 657 PS Begrotingswijziging Aankondiging tekorten projectenBij de monitor 2023-II is reeds gemeld dat we in 2024 een financieel tekort op meerdere projecten verwachten. Daarom is bij de begroting 2024 voor de prestaties van infrastructuur een incidentele buffer investeringen infrastructuur beschikbaar gesteld.  Momenteel is nog onduidelijk wat de te verwachte tekorten binnen deze prestatie zijn. Zodra we hierover meer duidelijkheid hebben, wordt dit ter besluitvorming aan u voorgelegd.  Actualisatie kapitaallastenVia deze Monitor actualiseren wij de kapitaallasten. Dat geldt ook voor prestatie 4.6.9, waar we voor 2024 € 657.000 aan kapitaallasten aframen. Wij verwijzen naar kerntaak "Overhead, financiering en dekkingsmiddelen" waar wij een totaalbeeld schetsen van de wijzigingen van de kapitaallasten.
4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur -478 -158 320 -478 PS Begrotingswijziging Precario en huuropbrengsten Tankstations op provinciale grond betalen precario en huur.  De opbrengsten  worden geboekt op prestatie 4.7.1 terwijl de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt in prestatie 1.5.1. Om de efficiëntie te vergroten, stellen wij u voor de begrote precario en huuropbrengsten met een omvang van € 158.000 over te hevelen van prestatie 4.7.1 naar prestatie 1.5.1.   Actie 3 – Brug- en sluisbediening Op de personeelskosten voor de brug- en sluisbediening wordt een overschrijding verwacht vanwege de aangekondigde CAO wijzigingen.  Indien nodig komen wij bij monitor 2024 - II hier bij u op terug. Actie 6 - Energiekosten Vanwege de sterke tariefstijgingen in de energiecontracten zijn met incidentele middelen de budgetten in 2022 en 2023 met € 425.000 opgehoogd. Per 2024 is er een nieuw concernbreed contract afgesloten. De tariefstijgingen zijn structureel geworden. Om die reden stellen wij u voor het energiebudget nu jaarlijks structureel op te hogen met € 325.000. Onder kerntaak Overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen wordt u voorgesteld om uit de structurele indexatie buffer voor infrastructuur jaarlijks een bedrag van € 325.000 te onttrekken en toe te voegen aan prestatie 4.7.1. Actie 6 - Dagelijks onderhoud Naast genoemde indexatie lopen er eind 2024 en begin 2025 meerdere raamcontracten voor het dagelijks onderhoud af. Op dit moment vinden de voorbereidingen plaats voor de aanbestedingen van de nieuwe raamcontracten. Deze aanbestedingen kunnen leiden tot hogere eenheidsprijzen voor het onderhoud en daarmee kostenverhogingen. Zodra er meer zicht op is, komen we hier bij u op terug.  Actualisatie kapitaallastenVia deze Monitor actualiseren wij de kapitaallasten. Dat geldt ook voor deze prestatie, waar we voor 2024 € 5.475 aan kapitaallasten aframen. Wij verwijzen naar kerntaak "Overhead, financiering en dekkingsmiddelen" waar wij een totaalbeeld schetsen van de wijzigingen van de kapitaallasten.
4.7.2 Groot onderhoud provinciale infrastructuur -161 0 161 -161 PS Begrotingswijziging Het meerjarig uitvoeringsprogramma onderhoud provinciale infrastructuur is geactualiseerd. Wij stellen voor het kasritme van de bestedingen van de voorziening Beheer en Onderhoud provinciale infrastructuur voor de komende jaren hierop aan te passen. In 2024 betekent dit een verlaging van de bestedingen met € 3,2 miljoen naar € 27,4 miljoen. Voor het meerjarige beeld verwijzen wij naar de bijlage Meerjarenoverzicht eigen vermogen, voorzieningen en doeluitkeringen bij het Statenvoorstel bij de Monitor 2024-I. Aan de voorziening Beheer en Onderhoud wordt jaarlijks een inflatiecorrectie (instandhoudingsbijdrage) op basis van het saldo van de jaarrekening toegekend. Het bedrag dat wij hiervoor in de begroting 2024 opgenomen hebben, blijkt  € 161.000 te laag te zijn. Wij stellen u voor om de storting in de voorziening Beheer en Onderhoud bij prestatie 4.7.2. in 2024 met € 161.000 te verhogen en dit te dekken uit de structurele indexatiebuffer voor infrastructuur (via kerntaak Overhead, financiering en dekkingsmiddelen). Voor de mutaties in de toekomstige jaren verwijzen we u naar de bijlage Meerjarenoverzicht reserves, voorzieningen en doeluitkeringen bij het Statenvoorstel.  In deze meerjarige doorrekening is rekening gehouden met de uitvoering van de baggerwerkzaamheden die de komende jaren zullen plaatsvinden. Voor de uit te voeren baggerwerkzaamheden is een additionele structurele storting nodig van  € 750.000 per jaar. Hiervoor is een voorstel ingediend bij de Perspectiefnota 2025 en voorgesteld wordt om deze financieel bij de begroting 2025 te verwerken.  De overige bovengenoemde wijzigingen hebben geen gevolg voor de omvang van de voorziening voor de uitvoering van het gehele uitvoeringsprogramma.
4.7.3 Vervangen provinciale infrastructuur 443 0 -443 443 GS Begrotingswijziging PS begrotingswijzigingWe voeren de vervangingsinvesteringen uit conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen (BIK). Daarbij werken we aan de voltooiing van het BIK 2020-2023 en we starten met de uitvoering van het BIK 2024-2027.  Meerdere projecten uit het BIK 2020-2023 lopen door in het BIK 2024-2027. Voor een aantal projecten van deze projecten zijn in het BIK 2024-2027 administratief andere investeringsnummers gebruikt bij het beschikbaar stellen van het budget. Dit heeft als gevolg dat voor hetzelfde project het investeringsnummer uit het BIK 2020 – 2023 niet gelijk is aan het investeringsnummer wat gekoppeld is aan het BIK 2024 – 2027. Voor de uitvoering is het praktischer om deze kredieten administratief samen te voegen, zodat gewerkt wordt met investeringsnummer voor hetzelfde project. Dit heeft verder geen budgettaire gevolgen.  Voorgesteld wordt om de kredieten van voorbereiding en uitvoering  samen te voegen voor de volgende projecten:   Hasselt- De Lichtmis; Machine- en arboveiligheid bruggen en sluizen; Constructieve veiligheid kunstwerken. Constructieve veiligheid kunstwerkenDe vervanging van de Bolksteekbrug en Schipbeekbrug zal niet eerder dan in 2025 tot uitvoering komen. Wij hebben besloten om de verwachte onderbesteding van  € 3,0 miljoen op de investeringsmiddelen voor constructieve veiligheid door te schuiven naar jaarschijf 2025. Machine- en arboveiligheid bruggen en sluizen (MAV) en Rehabilitatie Kunstwerken Voor de projecten MAV en rehabilitatie kunstwerken lopen de aanbestedingen en worden de uitvoeringsopdrachten dit jaar gegeven. Voordat gestart kan worden met de uitvoering moeten er aanvullende financiële middelen van € 13,7 miljoen beschikbaar worden gesteld. Deze middelen zijn gereserveerd in onze begroting vanuit het BIK 2024-2027 en de incidentele buffer investeringen infrastructuur, maar nog niet beschikbaar gesteld voor deze projecten.  Bij de begroting 2024 is er een incidentele buffer investeringeninfrastructuur op lopende infrastructuurprojecten beschikbaar gesteld. Hierin is rekening gehouden met een reservering voor de afronding van enkele lopende projecten uit het BIK 2020-2023 waaronder de projecten machine- en arboveiligheid en rehabilitatie kunstwerken. Wij stellen u voor om de reeds gereserveerde dekking van € 13,7 miljoen als volgt beschikbaar stellen: € 7,7 miljoen uit de gereserveerde middelen uit het BIK 2024-2027, in eerdere besluitvorming is deze dekking al opgebouwd in de Reserve Dekking Kapitaallasten Activa (RDKA); € 6,0 miljoen een beroep te doen  op de buffer voor prijsindex van infrastructuur uit de algemene reserve kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de Reserve dekking kapitaallasten activa. Met de bovengenoemde dekking kunnen de toekomstige afschrijvingslasten worden gedekt. Daarnaast dient er voor deze projecten voor hetzelfde bedrag een aanvullend krediet beschikbaar gesteld te worden. Wij stellen u voor de investeringskredieten op de volgende projecten beschikbaar te stellen:  het project MAV met € 3,5 miljoen in jaarschijf 2025 te verhogen; het project rehabilitatie kunstwerken met € 10,2 miljoen in jaarschijf 2025 te verhogen.    Actualisatie kapitaallastenVia deze Monitor actualiseren wij de kapitaallasten. Dat geldt ook voor deze prestatie, waar we voor 2024 € 443.467 aan kapitaallasten aframen. Wij verwijzen naar kerntaak "Overhead, financiering en dekkingsmiddelen" waar wij een totaalbeeld schetsen van de wijzigingen van de kapitaallasten.
4.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten -130 0 130 -130
Totaal -8152 -158 8121 -8152