4.2.3 Concessie- en contractmanagement van bus en trein
Acties 2024
- Wij beheren de concessies en contracten van het regionale openbaar vervoer.
- Wij gunnen de aanbesteding van de treindiensten Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO), Zwolle-Emmen en Almelo-Hardenberg (Vechtdallijnen) en begeleiden de implementatie.
- Wij starten de voorbereiding van de aanbesteding van de OV concessie Twente (2027-2037).
- Wij begeleiden de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.
- Wij betrekken reizigers en chauffeurs bij het opstellen van de Programma's van Eisen voor nieuwe busconcessies.
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
Actie 1
Uitvoering busconcessies IJssel-Vecht en Twente
De uitvoering van de busconcessies is in het eerste kwartaal van 2024 onder de norm. Het gaat niet goed, we doen ons uiterste best en houden de vervoerders aan het naleven van het gesloten contract. Door personeelstekorten bij de vervoerders is het hen niet gelukt om de betrouwbaarheid en punctualiteit op noch boven het afgesproken niveau te krijgen.
Ook het materieel kent uitdagingen. Door leveringsproblemen bij de leveranciers hebben de vervoerders niet de beschikking over voldoende elektrische bussen om de concessies volledig emissievrij uit te voeren.
Vervoerders zijn hard aan het werk om voldoende personeel te werven en op te leiden. Tegelijkertijd worden in Q2 de dienstregelingen aangepast om met minder personeel wel voldoende betrouwbaar en punctueel te kunnen rijden. Voor het gebrek aan materieel hebben de vervoerders dieselbussen ingehuurd om de dienstregeling uit te kunnen voeren. De vervoerders geven aan dat uiterlijk in december 2024 de oorspronkelijke dienstregelingen gereden kunnen worden.
Dynamische Reis Informatie Systemen
De leverancier heeft de mijlpalen binnen het contract niet gehaald. De consequentie hiervan is dat de leverancier in verzuim is en contractuele boetes verschuldigd is. Ondanks de inspanningen van beide partijen met de intentie om er met elkaar uit te komen, hebben de provincies niet meer het vertrouwen dat de leverancier het project kan afmaken. Op 14 december 2023 liep de overeenkomst af. Ondanks het feit dat de overeenkomst is afgelopen, hebben de provincies een laatste poging gedaan om te onderhandelen. Deze onderhandelingen zijn vastgelopen. Het is niet gelukt om samen afspraken te maken over de wijze waarop partijen uit elkaar gaan. De provincies onderzoeken hoe ze met dit project verder gaan. U bent hierover brief met kenmerk PS24-000190 van 13 maart jl. geïnformeerd.
Geld (indicator)
Geld (toelichting)
Exploitatiesubsidies OV
Bij de jaarrekening 2023 hebben wij u geïnformeerd over de structurele lasten van de exploitatiesubsidies OV. Wij verwachten voor de komende jaren hogere structurele lasten als gevolg van indexering waarvoor geldt dat deze niet gecompenseerd worden door structureel hogere reizigersopbrengsten.
Evenals in 2023 verwachten wij wel van het Rijk extra middelen. Naar aanleiding van de motie Bikker verwachten wij dit jaar € 13,3 miljoen aan extra structurele middelen te ontvangen die nodig zullen zijn om de hogere lasten als gevolg van indexering te kunnen dekken. De inzet van deze "motie Bikker gelden" wordt betrokken bij de afhandeling van de door uw Staten aangenomen motie Peetsma "OV dat weer loopt als een trein". Daarnaast verwachten wij dit jaar nog incidenteel ca. € 8 miljoen (motie Krul). De extra gelden worden verwerkt in de mei-circulaire Provincies. Wij informeren u hierover in de P&C cyclus.
Vastgesteld Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP)
Via het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP) zijn middelen beschikbaar gesteld voor subsidiebijdragen aan gemeentelijke en provinciale projecten gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in Overijssel. Op basis van het vastgestelde UVP 2024 met de daarin geraamde bedragen voor subsidies dient het begrote bedrag op prestatie 4.2.3 te worden bijgesteld. Wij stellen u voor de lasten op prestaties 4.3.1 en 4.6.10 met in totaal € 0,8 miljoen te verlagen en prestaties 4.2.3, 4.4.4, 4.5.1 en 4.5.2. met eenzelfde bedrag te verhogen. Dit zijn budgettair neutrale wijzigingen tussen prestaties binnen het UVP en de begroting.
Wij stellen U voor de lasten van prestatie 4.2.3 met € 0,2 miljoen te verhogen als onderdeel van de actualisatie van het vastgestelde Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2024 (UVP) bestemd voor halteaanpassingen als gevolg van de gewijzigde dienstregeling.
Actualisatie kapitaallasten
Via deze Monitor actualiseren wij de kapitaallasten. Dat geldt ook voor deze prestatie, waar we voor 2025 en 2026 € 747.000 aan kapitaallasten bijramen en voor 2027 en 2028 € 143.000 aan kapitaallasten aframen. Wij verwijzen naar kerntaak "Overhead, financiering en dekkingsmiddelen" waar wij een totaalbeeld schetsen van de wijzigingen van de kapitaallasten.
Statenvoorstellen en -besluiten
StStatenvoorstel Ontwerp PvE kortlopende concessie Twente - ZHO
Besluit Ontwerp PvE kortlopende concessie Twente - ZHO
Statenbrief Publicatie aanbestedingsstukken OV concessie Twente - ZHO
Brief van GS over voortgang vervanging digitale informatieborden bij bushaltes
Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn DademaBegrotingswijziging
- PS Begrotingswijziging