Portefeuillehouder
Martijn Dadema

Acties 2024

  1. Wij vervangen provinciale infrastructuur conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen, zoals vastgesteld door PS voor de jaren 2020-2023 (PS/2018/414) en 2024-2027 (PS22-000124). Voor een overzicht wordt verwezen naar de paragraaf Investeringen.

Inhoudelijke kleurscore

O

Inhoudelijke toelichting

Onderdeel wegen

N377 Hasselt-De Lichtmis 

Bij het project N377 Hasselt-De Lichtmis is sprake van vertraging en gestegen kosten. In een apart Statenvoorstel wordt u gevraagd om hiervoor middelen beschikbaar te stellen.  

N337 Kom Den Nul 

Er gelden nieuwe normen rondom stikstof voor de Rijntakken. De niet vergunning plichtige werkzaamheden worden verder voorbereid met eventuele aanvullende maatregelen.  Er gelden nieuwe normen rondom stikstof voor de Rijntakken. Dit betekent dat de uitvoering is opgeschoven naar 2025 en de werkzaamheden en aanpassingen aan de wegen met eventuele aanvullende maatregelen verder worden voorbereid.  

Onderdeel kunstwerken

Machine- en arboveiligheid bruggen en sluizen 

Werkzaamheden aan 15 objecten uit het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen 2020-2023 zijn nagenoeg afgerond, waaronder de Beukerssluis met bijbehorende ophaalbrug. In het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen 2024-2027 zijn 10 objecten opgenomen. Voor 8 objecten worden maatregelen geprogrammeerd en worden dit jaar voorbereid. De uitvoering vindt in 2025.  Er wordt gekeken of onderhoud en renovatie van de machine- en arboveiligheid voor de overige geplande 2 objecten volstaat.   

 
Onderdeel waterwegen

Boordvoorzieningen Kanaal Almelo de Haandrik  

Bij de programmatische vervanging wordt onderzocht of constructies vervroegd kunnen worden vervangen om het schadegebied in te toekomst te ontzien. Dit onderzoek is in 2023 gestart en wordt medio 2024 afgerond. Vervolgens zal er u een investeringsvoorstel worden voorgelegd voor een integrale aanpak van de oeverconstructies van het kanaal. 

Vervanging oeverconstructies NWO 

Op dit moment loopt een onderzoek waarin de prioritering van de te vervangen oeverconstructies wordt bepaald. De uitvoeringswerkzaamheden starten niet eerder dan in 2025.

Geld (indicator)

O

Geld (toelichting)

PS begrotingswijziging
We voeren de vervangingsinvesteringen uit conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen (BIK). Daarbij werken we aan de voltooiing van het BIK 2020-2023 en we starten met de uitvoering van het BIK 2024-2027. 

Meerdere projecten uit het BIK 2020-2023 lopen door in het BIK 2024-2027. Voor een aantal projecten van deze projecten zijn in het BIK 2024-2027 administratief andere investeringsnummers gebruikt bij het beschikbaar stellen van het budget. Dit heeft als gevolg dat voor hetzelfde project het investeringsnummer uit het BIK 2020 – 2023 niet gelijk is aan het investeringsnummer wat gekoppeld is aan het BIK 2024 – 2027. Voor de uitvoering is het praktischer om deze kredieten administratief samen te voegen, zodat gewerkt wordt met investeringsnummer voor hetzelfde project. Dit heeft verder geen budgettaire gevolgen. 

Voorgesteld wordt om de kredieten van voorbereiding en uitvoering  samen te voegen voor de volgende projecten: 

  •  Hasselt- De Lichtmis;
  • Machine- en arboveiligheid bruggen en sluizen;
  • Constructieve veiligheid kunstwerken.

Constructieve veiligheid kunstwerken
De vervanging van de Bolksteekbrug en Schipbeekbrug zal niet eerder dan in 2025 tot uitvoering komen. Wij hebben besloten om de verwachte onderbesteding van  € 3,0 miljoen op de investeringsmiddelen voor constructieve veiligheid door te schuiven naar jaarschijf 2025.

Machine- en arboveiligheid bruggen en sluizen (MAV) en Rehabilitatie Kunstwerken 
Voor de projecten MAV en rehabilitatie kunstwerken lopen de aanbestedingen en worden de uitvoeringsopdrachten dit jaar gegeven. Voordat gestart kan worden met de uitvoering moeten er aanvullende financiële middelen van € 13,7 miljoen beschikbaar worden gesteld. Deze middelen zijn gereserveerd in onze begroting vanuit het BIK 2024-2027 en de incidentele buffer investeringen infrastructuur, maar nog niet beschikbaar gesteld voor deze projecten. 

Bij de begroting 2024 is er een incidentele buffer investeringeninfrastructuur op lopende infrastructuurprojecten beschikbaar gesteld. Hierin is rekening gehouden met een reservering voor de afronding van enkele lopende projecten uit het BIK 2020-2023 waaronder de projecten machine- en arboveiligheid en rehabilitatie kunstwerken. 
Wij stellen u voor om de reeds gereserveerde dekking van € 13,7 miljoen als volgt beschikbaar stellen:

  • € 7,7 miljoen uit de gereserveerde middelen uit het BIK 2024-2027, in eerdere besluitvorming is deze dekking al opgebouwd in de Reserve Dekking Kapitaallasten Activa (RDKA);
  • € 6,0 miljoen een beroep te doen  op de buffer voor prijsindex van infrastructuur uit de algemene reserve kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de Reserve dekking kapitaallasten activa.

Met de bovengenoemde dekking kunnen de toekomstige afschrijvingslasten worden gedekt. Daarnaast dient er voor deze projecten voor hetzelfde bedrag een aanvullend krediet beschikbaar gesteld te worden. Wij stellen u voor de investeringskredieten op de volgende projecten beschikbaar te stellen: 

  • het project MAV met € 3,5 miljoen in jaarschijf 2025 te verhogen;
  • het project rehabilitatie kunstwerken met € 10,2 miljoen in jaarschijf 2025 te verhogen. 

Actualisatie kapitaallasten
Via deze Monitor actualiseren wij de kapitaallasten. Dat geldt ook voor deze prestatie, waar we voor 2024 € 443.467 aan kapitaallasten aframen. Wij verwijzen naar kerntaak "Overhead, financiering en dekkingsmiddelen" waar wij een totaalbeeld schetsen van de wijzigingen van de kapitaallasten.

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Martijn Dadema

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging

-443