7.3.4 Bezwaar en beroep
Acties 2024
- Wij handelen bezwaarschriften en klachten vanuit een open houding en gericht op een goede communicatie, in een begrijpelijke taal. Indien nodig schakelen wij een mediator of onafhankelijke deskundigen in om te komen tot een duurzame oplossing.
- Wij benutten bezwaren, klachten en claims als leerpunten om het handelen van de provincie te verbeteren en adviseren intern over kansen voor verbeteringen.
- We streven ernaar om minstens 75% van de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn af te handelen. Daarbij houden we rekening met wettelijke verdagingsmogelijkheden en opschorting van de termijn in overleg met belanghebbenden.
- Wij voeren een onderzoek uit onder circa 100 bezwaarmakers over de tevredenheid over de gevolgde procedure en de genomen beslissing.
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
In de periode januari-april werd 76% van de bezwaarschriften tijdig afgedaan. Later dit jaar wordt een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd.
Geld (indicator)
Geld (toelichting)
Het aantal (hoger) beroepen tegen provinciale besluiten is de afgelopen jaren sterk toegenomen, met name door procedures vanuit natuurorganisaties in verband met stikstof, beroepen tegen inpassingsplannen voor natuurmaatregelen en beroepen tegen subsidies voor schadeherstel bij kanaal Almelo-de Haandrik. Het percentage gegronde beroepen stijgt ook, waardoor wij vaker worden veroordeeld tot het betalen van proceskostenvergoedingen aan eisers/appelanten. Voor 2024 en verder wordt een voorstel tot structurele ophoging van dit budget gedaan .
We stellen u voor dit budget vanaf 2024 structureel met € 39.000 te verhogen en dit ten laste te brengen van kerntaak Overhead, Financiering en dekkingsmiddelen, onderdeel Juridische Advisering.
Statenvoorstellen en -besluiten
Verantwoordelijk portefeuillehouder
Andries HeidemaBegrotingswijziging
- PS Begrotingswijziging