Status prestaties

Begrote lasten 39.459

Besteed en verplicht 25.236

Ruimte 14.223
Kerntaak 5: Regionale economie

Kerntaak 5: Regionale economie

Status prestaties

Begrote lasten 39.459

Besteed en verplicht 25.236

Ruimte 14.223

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Deze kerntaak richt zich op het behouden en verbeteren van onze regionale economie. 
We streven naar een krachtige en toekomstbestendige regionale economie in Overijssel. Naast werkgelegenheid staat ook het welzijn van onze inwoners hierbij centraal.  

Als provincie stimuleren we een dynamische economie, samen met partners zoals Novel-T, Kennispoort Regio Zwolle en Oost NL. Deze economie innoveert en draagt bij aan maatschappelijke uitdagingen zoals gezondheid, energie, digitalisering, biodiversiteit, landelijk gebied/leefbaarheid en circulariteit. Wij stimuleren innovatie, geven ruimte om te ondernemen en werken mee aan een arbeidsmarkt met voldoende vakmensen.  

Een aantrekkelijk vestigingsklimaat is cruciaal om hoogwaardige bedrijven voor de regio's in Overijssel aan te trekken en te behouden. We bevorderen en versterken van de internationale positie van bedrijven in Overijssel. Dit vereist goed bereikbare werkplekken op strategische knooppunten en samenwerking met kennisinstellingen en innovatielabs. Op bestaande en nieuwe werklocaties koppelen we mogelijkheden om te werken aan maatschappelijke opgaven als energietransitie, vergroening en klimaatadaptatie.
 
De vrijetijdseconomie is een sector die aanzienlijk bijdraagt aan werkgelegenheid in Overijssel. We willen de potentie hiervan benutten, samen met beeldbepalende evenementen en onze culturele sector.

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

5.1 Arbeidsmarkt en onderwijs in verbinding

Terug naar navigatie - 5.1 Arbeidsmarkt en onderwijs in verbinding

Samen met het onderwijs, ondernemers en andere overheden werken we aan een inclusieve, wendbare en toekomstgerichte arbeidsmarkt. (5.1.1). Wij richten ons op de prioriteiten inclusiviteit, tegengaan van krapte en mismatch en werken met nieuwe technologieën. We leggen de focus op projecten en initiatieven op het gebied van digitalisering, de energietransitie en een circulaire economie.  

5.2 Regiodeals

Terug naar navigatie - 5.2 Regiodeals

Met onder andere de regiodeals dragen we bij aan de regionale agenda’s (5.2.1 t/m 5.2.4). Met een helikopterview en vanuit onze ongebonden positie organiseren we de zaken slim, brengen we partijen met elkaar in contact, verknopen we initiatieven en jagen we innovaties aan. In 2024 willen we de samenwerkingsverbanden in het kader van de Regio Deals voortzetten en werken we mee aan toekomstige deals.  Verder ondersteunen wij bij aanvragen in het kader van het Nationaal Groeifonds (prestatie 5.2.5.) om op deze wijze de lange termijn groei van de Overijsselse economie te bevorderen.

5.2.2 Regio Deal Zwolle

Acties

De Regio Deal Zwolle 2019-2025 stimuleert de brede welvaart in de regio. We streven samen naar een regio met een weerbare, wendbare en inclusieve arbeidsmarkt, met een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor innovatieve, circulaire bedrijvigheid, waar stad en platteland in balans met elkaar verweven zijn en waar de delta zorgt voor een uitstekend leefklimaat.

  1. Wij monitoren de uitvoering van de Regio deal Zwolle 2019-2025  derde tranche.
  2. Wij bereiden ons voor op een cofinancieringsvraag van Regio Zwolle voor een toekomstige Regio Deal (5e tranche).

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

5.2.3 Stedendriehoek "Cleantech"

Acties

De Regio Deal Cleantech heeft als ambitie om samen te investeren en randvoorwaarden te creëren om de (economische) veerkracht van de Cleantech Regio te versterken. Dit doen we door een duurzame en inclusieve economische groei te bewerkstelligen met behoud van de groene omgeving.

  1. Wij monitoren de uitvoering van de regiodeal Cleantech Regio.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

5.2.4 Meerjarenprogramma Leefbaar Giethoorn

Acties

  • Wij ondersteunen de door de gemeente Steenwijkerland ingediende projecten ter uitvoering van het programma Leefbaar Giethoorn 2019-2021, dat t/m 2024 is verlengd.
  • In 2024 wordt het programma afgerekend. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Geen

5.2.5 Nationaal Groeifonds

Acties

  1. Wij ondersteunen aanvragen in het kader van het Nationaal Groeifonds waarbij Overijsselse bedrijven, kennisinstellingen en overheden zijn betrokken.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

5.3 Aantrekkelijke vestigingslocatie

Terug naar navigatie - 5.3 Aantrekkelijke vestigingslocatie

Wij brengen bestaande werklocaties op orde door te sturen op de kwantiteit en kwaliteit van werklocaties. We hebben hierbij aandacht voor problematiek rondom energielevering, waterverbruik en stikstof en proberen via slimme oplossingen duurzame en toekomstbestendige bedrijvigheid te faciliteren. 

5.3.1 Werklocaties: basis op orde

Acties

  1. Wij monitoren de uitvoering van de met de gemeenten gemaakte Programmeringsafspraken bedrijventerreinen 2023-2026 en werken in de regio's West-Overijssel en Twente samen aan de uitvoering van de kwantitatieve afspraken en kwalitatieve ambities.
  2. Wij geven uitvoering aan de gebiedsgerichte aanpak werklocaties met gerichte investeringen door de Herstructureringsmaatschappij Overijssel.
  3. Wij stellen een investeringsvoorstel ‘toekomstbestendige werklocaties’ op om een goed fysiek vestigingsklimaat voor ondernemers te kunnen blijven bieden.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

5.3.2 Werklocaties provinciale participaties

Acties

  1. Wij beheren de bestaande participaties Regionaal Bedrijventerrein Twente, Special Purpose Vehicle Stork en Technology Base.
  2. We ontwikkelen een plan om de gemeenschappelijke regeling voor Regionaal Bedrijventerrein Twente op te heffen en voeren dit plan uit.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

5.3.3 Topwerklocaties

Acties

  1. Wij maken en houden samen met overheden, ondernemers en kennisinstellingen de topwerklocaties aantrekkelijk.
  2. Wij geven een invulling aan de adviezen uit de evaluatie op de topwerklocaties.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

5.3.4 Internationaliseren

Acties

De voortgang en resultaten van het 'Investeringsprogramma MKB 2020-2023' worden via beleidsprestaties 5.3.4, 5.5.1 en 5.5.2 gerapporteerd. Het investeringsprogramma kent 7 actielijnen. 

In 2024 maken wij een Investeringsvoorstel voor Provinciale Staten voor de Overijsselse Economie 2024-2027.  

Actielijn E: Investeren in internationalisering (Investeringsprogramma MKB 2020-2023)

  1. Wij stimuleren de acquisitie van bedrijven en de uitbreidingsinvesteringen van buitenlandse bedrijven. Hiervoor zetten wij Oost NL in, de regionale ontwikkelingsmaatschappij.
  2. Wij ondersteunen het MKB in Overijssel bij de voorbereiding en marktentree ten behoeve van export door middel van het programma GO4EXPORT. Het GO4EXPORT programma ondersteunt 400 unieke bedrijven bij het internationaliseren.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

5.4 Vrijetijdseconomie als banenmotor

Terug naar navigatie - 5.4 Vrijetijdseconomie als banenmotor

De vrijetijdsector is van grote maatschappelijke waarde voor Overijssel vanwege onder andere de grote werkgelegenheid. Recreatie en toerisme brengen natuur en landschap, ondernemerschap, erfgoed, kunst, cultuur, sport, landbouw en mensen met elkaar in verbinding. Wij willen de potentie daarvan optimaal benutten met behoud van de kwaliteiten voor Overijssel. Met de partners van Gastvrij Overijssel werken we daaraan. Daarbij hebben we bijzondere aandacht voor de toeristische parels in Overijssel, zoals de Hanzesteden, de Nationale Parken en het karakteristieke Twentse landschap.

5.5 Krachtig MKB

Terug naar navigatie - 5.5 Krachtig MKB

In Overijssel investeren wij in de basisinfrastructuur met Oost NL, Novel-T en innovatieloketten van waaruit het MKB wordt geholpen met ondernemerschaps-, innovatie- en internationaliseringsvraagstukken (5.5.1). De vele MKB en familiebedrijven vormen de motor van de Overijsselse economie. Het MKB staat voor veel uitdagingen met betrekking tot energieprijzen, inflatie en grondstoffen schaarste. De noodzaak voor verduurzaming, innovatie en circulariteit is groter dan ooit. Met behulp van instrumentarium en projecten van de provincie wordt het MKB daarbij ondersteund (5.5.2). In Europees verband werken Gelderland en Overijssel samen. Wij bevorderen regionale concurrentiekracht door het benutten van de Europese mogelijkheden door programma’s als EFRO, POP/GLB-NSP en Interreg (5.5.3). Met het verstrekken van risicokapitaal aan Overijsselse ondernemers dragen wij bij aan het verbeteren van de toegang tot financiering (5.5.4). Met generieke en specifieke instrumenten en interventies stimuleren wij de ontwikkeling naar een innovatieve, duurzame, circulaire economie (5.5.5).

5.5.1 Basisinfrastructuur

Acties

Over de resultaten van het 'Investeringsprogramma MKB 2020-2023' wordt via beleidsprestaties 5.3.4, 5.5.1 en 5.5.2  gerapporteerd. Het investeringsprogramma kent 7 actielijnen. In 2024 loopt dit programma af.  

In 2024 maken wij een Investeringsvoorstel voor Provinciale Staten voor de Overijsselse Economie 2024-2027.  

Actielijn A - Onderhouden van een effectieve en ondernemersvriendelijke basisinfrastructuur.
We zorgen voor een efficiënte ondersteuning aan het brede MKB,  waarbij de vraag en behoefte van de ondernemer steeds centraal staat. Door middel van een opdracht aan Oost-NL, Novel-T en Kennispoort zorgen wij ervoor dat ondernemers toegang hebben tot kennis, kapitaal en afzetmarkt. Specifieke aandacht is er voor duurzaamheid en digitalisering.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap

Acties

Over de resultaten van het 'Investeringsprogramma MKB 2020-2023' wordt via beleidsprestaties 5.3.4, 5.5.1 en 5.5.2 gerapporteerd. Het investeringsprogramma kent 7 actielijnen. Actielijn A - onderhouden effectieve en ondernemersvriendelijke basisinfrastructuur, is opgenomen onder prestatie 5.5.1 - basisinfrastructuur en innovatie.  In 2024 loopt het programma af.

In 2024 maken wij een Investeringsvoorstel voor Provinciale Staten voor de Overijsselse Economie 2024-2027.  

Actielijn B - MKB-vriendelijke dienstverlening Provincie Overijssel   
Wij bedienen ondernemers op een zo MKB-vriendelijk mogelijke manier (toegankelijk subsidie-instrumentarium en online dienstverlening (website).  

Via het Kennisnetwerk Regionale Economie Overijssel zijn Overijsselse organisaties die ondernemers ondersteunen in hun ondernemerschap met elkaar verbonden. Het kennisnetwerk deelt actief kennis, expertise en voorbeelden en versterkt het netwerk door het organiseren van themagerichte netwerkbijeenkomsten.  

Actielijn C – Investeren in ondernemerschap 
Wij leggen  de focus op familiebedrijven, starters, startups & scale-ups en ondernemers met maatschappelijke impact (actieprogramma impactondernemen). In 2024  gaan we door met de regeling Jonge Bedrijfsopvolgers. Dit geldt ook voor het programma Startversneller, dat Oost NL samen met een aantal regionale ondernemershubs uitvoert. 

Actielijn D - Investeren in innovatief MKB en missies
Dit onderwerp zal deel uitmaken van het Investeringsvoorstel Overijsselse Economie 2024-2027. 

Actielijn F - Investeren in digitalisering binnen het MKB   
Elk bedrijf zal een doorontwikkeling moeten maken naar een meer digitale bedrijfsvoering. Dit geldt zowel voor bedrijfsprocessen als de digitale vaardigheden van werknemers. De European Digital Innovation Hub is hiervoor het instrument. Ook loopt de voucherregeling 'digitale en circulaire industrie' door in 2024.  Ten slotte gaan we met de drie digitale werkplaatsen in gesprek over hun inzet na 2023. 

Actielijn G – Investeren in kennis en innovatie voor één of meerdere specifieke thema’s (topclusters). 

ThinkEast Netherlands, de innovatieagenda van Oost Nederland, richt zich op twee doelen:

  1. Het gezamenlijk nationaal en internationaal positioneren van Oost Nederland;
  2. Het vergroten van de kansen van bedrijven en kennisinstellingen in Oost Nederland om Europese en nationale middelen voor innovaties op het gebied van veilig en duurzaam voedsel, gezondheidszorg, digitalisering, schone energie en circulaire economie te verwerven. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

5.5.3 Europese programma’s

Acties

Wij voeren het programmamanagement voor het Overijsselse deel van de Europese Programma’s EFRO, Interreg en ELFPO 2014-2020 (afronding) en 2021-2027. Wij zien toe op tijdige realisatie van projecten en tijdige besteding van de via onze provincie in te zetten Europese middelen om, via projecten, een bijdrage te leveren aan de ambities voor Overijssel. We zorgen dat wij binnen de door EU gestelde kaders blijven. 

Wij bevorderen dat Overijssel, en in het bijzonder het MKB, de Europese (Thematische) fondsen benut. Dit doen we door te informeren, te stimuleren, te faciliteren en (mede) te ontwikkelen. Dit doen we onder meer via samenwerkingsverband Think East Netherlands, hét innovatieprofiel van Oost-Nederland, het participeren in Europese netwerken als Vanguard en het organiseren van leergangen Europa voor collega’s, medeoverheden en kennisinstellingen. 

We informeren, enthousiasmeren en faciliteren de interne organisatie om meer gebruik te maken van de mogelijkheden van beschikbare EU-fondsen. Dit doen we onder meer via EU-trajecten op het gebied van lobby, fondsen en netwerken (het instrumentarium uit de Europa agenda) voor beleidsprogramma’s en het organiseren van de leergangen Europa. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

5.5.4 Verstrekken risicokapitaal

Acties

  1. Wij dragen financieel bij aan het Participatiefonds van Oost NL en monitoren de uitvoering en bewaken of dit past bij de provinciale maatschappelijke opgaven.
  2. Wij dragen financieel bij aan het Innovatiefonds Overijssel en monitoren de uitvoering en bewaken of dit past bij de provinciale maatschappelijke opgaven.
  3. Wij monitoren de uitvoering van de strategie van Wadinko en bewaken of dit past bij de provinciale maatschappelijke opgaven.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

5.5.5 Circulaire economie

Acties

  1. Wij ronden de uitvoering van  de acties in het Uitvoeringsprogramma 2020-2023 af met ons algemene instrumentarium én met de middelen uit prestatie 5.5.5.
  2. Wij maken een investeringsvoorstel circulaire Economie 2024-2027. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie Lasten Baten Saldo PS/GS Toelichting financieel
5.2.1 Regio Deal Twente 1650 950 -700 GS Begrotingswijziging SPUK Regio Deal Twente IIOp 4 december 2023 hebben wij een beschikking ontvangen van de Regio Deal Twente II.Het doel van deze regeling is om de ontwikkelingsmogelijkheden in de daarvoor bestemde regio te ondersteunen bij grote sociale opgaven. Middels deze monitor hebben wij besloten om deze middelen in te zetten op deze prestatie om uitvoering te kunnen geven aan dit doel. Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de begrote onttrekking uit de doeluitkering Regio Deal Twente II (baten) en de begrote exploitatielasten voor prestatie 5.2.1 in 2024 te verhogen met € 0,95 miljoen. Regio Deal Twente IDe Regio Deal Twente I (2019) loopt financieel goed, de meeste beschikkingen zijn inmiddels verstrekt. In 2024 zijn meer projecten financieel ondersteund. Dit is mogelijk omdat bij het vaststellen van subsidies middelen zijn teruggevloeid. Deze middelen blijven worden ingezet tot einde looptijd van deze Regio Deal eind 2025. Om de Deal optimaal te benutten hebben wij besloten om € 0,5 miljoen extra te onttrekken in 2024.Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,5 miljoen te onttrekken uit de Reserve Kwaliteit van Overijssel, behorende bij deze prestatie, en toe te voegen aan de  jaarschijf 2024 van prestatie 5.2.1 Regio Deal Twente.Regio Deal Twente IIOp 4 december 2024 hebben wij de beschikking ontvangen voor deze Regio Deal, met een totaalbedrag van € 25 miljoen. Inmiddels zijn de eerste beschikkingen verstrekt en is het project in uitvoering. De Provincie heeft als cofinanciering een bedrag van € 7,4 miljoen toegezegd (PS23-000466). Via deze monitor hebben wij € 0,2 miljoen opgenomen om de uitvoering van deze Deal mogelijk te maken. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,2 miljoen van te onttrekken uit de Reserve Kwaliteit van Overijssel, behorende bij deze prestatie, en toe te voegen aan de  jaarschijf 2024 van prestatie 5.2.1 Regio Deal Twente.
5.3.1 Werklocaties: basis op orde -830 0 830 GS Begrotingswijziging In april 2024 heeft u het nieuwe programma Regionale Economie (PS24-000099) behandeld. Hiervoor is een bedrag van € 28 miljoen beschikbaar gesteld om de economie van de Provincie Overijssel te ondersteunen. Om het programma op te starten, zijn in 2024 middelen toegevoegd aan de begroting binnen de bestaande doelenboom. Ook binnen deze prestatie 5.3.1 zijn voor 2024 middelen toegekend.Op dit moment verwachten we dat de beschikbare middelen voor 2024 op deze prestatie niet volledig zullen worden benut, vanwege de intensieve opstartfase die extra tijd en inspanning vereist. Daarom hebben wij besloten om de middelen van 2024 door te schuiven naar 2025 en daarnaast middelen voor de komende jaren te reserveren.Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,83 miljoen van de jaarschijf 2024 door te schuiven naar de jaarschijf 2025 van de nieuwe prestatie 5.1.2 Attractief Overijssels vestigingsklimaat. Daarnaast willen wij de komende jaren de volgende middelen onttrekken aan de Reserve Kwaliteit van Overijssel en toevoegen aan prestatie 5.1.2:2025 € 1,52 miljoen2026 € 1,75 miljoen2027 € 1,65 miljoen
5.3.2 Werklocaties provinciale participaties 0 478 478 PS Begrotingswijziging Zoals aangekondigd in de 1e monitor kent de jaarrekening 2023 van RBT (Regionaal Bedrijventerrein Twente) een positief resultaat. Hierdoor neemt de Algemene Reserve van RBT toe en daarmee ook het bedrag waar Overijssel bij liquidatie aanspraak op kan maken. Op basis van ons aandeel van 23% is hiermee dit jaar een eenmalige baat van € 0,5 miljoen ontstaan.  Wij stellen u voor om de baten voor prestatie 5.3.2 in 2024 te verhogen met € 0,5 miljoen. Deze baten komen ten gunste van de algemene middelen.
5.3.4 Internationaliseren -750 0 750 GS Begrotingswijziging In april 2024 heeft u het nieuwe programma Regionale Economie (PS24-000099) behandeld. Hiervoor is een bedrag van € 28 miljoen beschikbaar gesteld om de economie van de Provincie Overijssel te ondersteunen. Om het programma op te starten, zijn in 2024 middelen toegevoegd aan de begroting binnen de bestaande doelenboom. Ook binnen deze prestatie 5.3.4 zijn voor 2024 middelen toegekend.Op dit moment verwachten we dat de beschikbare middelen voor 2024 op deze prestatie niet volledig zullen worden benut, vanwege de intensieve opstartfase die extra tijd en inspanning vereist. Daarom hebben wij besloten om de middelen van 2024 door te schuiven naar 2025 en daarnaast middelen voor de komende jaren te reserveren.Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,75 miljoen van de jaarschijf 2024 te onttrekken en hiervan € 0,7 miljoen door te schuiven naar de jaarschijf 2025 en € 50.000 naar 2026 van de nieuwe prestatie 5.1.1 Concurrentiekracht en verdienvermogen. Tevens hebben we besloten om het volgende extra te onttrekken uit de reserve voor de komende jaren en toe te voegen aan prestatie 5.1.1:2025 € 1,67 miljoen2026 € 0,87 miljoen2027 € 0,92 miljoen
5.4.1 Gastvrij Overijssel -1000 0 1000 GS Begrotingswijziging Het programma Gastvrij Overijssel 2024-2027 is inmiddels van start gegaan, maar bevindt zich momenteel nog in de opstartfase. We merken dat aanvragen in 2024 nog niet afgehandeld zullen worden. De verwachting is dat de toekenning van middelen in 2025 zal plaatsvinden. Daarom hebben we besloten om een bedrag van €1 miljoen door te schuiven naar 2025. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1 miljoen van 2024 te onttrekken en toe te voegen aan de  jaarschijf 2025 van prestatie 5.2.1 Recreatie en Vrije Tijd.
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap -1450 0 1450 GS Begrotingswijziging In april 2024 heeft u het nieuwe programma Regionale Economie (PS24-000099) behandeld. Hiervoor is een bedrag van € 28 miljoen beschikbaar gesteld om de economie van de Provincie Overijssel te ondersteunen. Om het programma op te starten, zijn in 2024 middelen toegevoegd aan de begroting binnen de bestaande doelenboom. Ook binnen deze prestatie 5.5.2 zijn voor 2024 middelen toegekend.Op dit moment verwachten we dat de beschikbare middelen voor 2024 op deze prestatie niet volledig zullen worden benut, vanwege de intensieve opstartfase die extra tijd en inspanning vereist. Daarom hebben wij besloten om de middelen van 2024 door te schuiven naar 2025 en daarnaast middelen voor de komende jaren te reserveren.Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,45 miljoen van de jaarschijf 2024 te onttrekken en hiervan € 1,2 miljoen door te schuiven naar de jaarschijf 2025 en € 0,25 miljoen naar 2026 van de nieuwe prestatie 5.1.3 Ontwikkelen van een toekomstgerichte economie. Ook hebben we besloten om het volgende extra te onttrekken uit de reserve voor de komende jaren en toe te voegen aan prestatie 5.1.3:2025 € 1,5 miljoen2026 € 1,9 miljoen2027 € 2,15 miljoen
5.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 300 0 -300 PS Begrotingswijziging CAO 2024/2025 Op 28 juni 2024 is de actuele cao voor de provinciale sector in werking getreden met een looptijd van 1 januari 2024 tot en met 30 juni 2025. Bij de begroting 2025 is het effect van deze cao verwerkt voor 2025 en meerjarig. Bij deze monitor wordt het salariseffect van de cao verwerkt voor het jaar 2024. Naast reeds aanwezige middelen van € 780.000 is bij de Begroting 2024 een voorlopige reservering van € 3,0 miljoen structureel meegenomen voor het cao-effect. Vervolgens is bij de P-nota 2025 een additioneel bedrag gereserveerd ad € 1,2 miljoen voor 2024, waardoor de totaal beschikbare middelen in 2024 € 4,98 miljoen bedragen. Het effect van de cao voor 2024 bedraagt € 5,08 miljoen, waardoor er € 97.000 benodigd is vanuit de structurele buffer voor prijsindexeringen. Wij stellen u voor om uit de structurele buffer voor prijsindexeringen in 2024 € 97.000 te onttrekken en toe te voegen aan de reservering ten behoeve van de verwerking van de nieuwe cao. Vervolgens voegen we de (als structureel gelabelde) reservering ad €5,08 miljoen toe aan het salarisbudget van de diverse afdelingen (zowel incidentele als structurele budgetten), waardoor er een I/S effect ontstaat.  De budgettair neutrale verdeling van de cao-reservering over de afdelingsbudgetten heeft een positief effect op het structurele resultaat en eenzelfde negatief effect op het incidentele resultaat ad € 253.000.  Formatie I/S Er is tot en met boekjaar 2024 formatie met betrekking tot de ontwikkelopgave als structureel bestempeld, terwijl deze formatie wordt gedekt uit de reserve U-NNN. Deze formatie dient, net als de reguliere bestedingen voor de ontwikkelopgave, als incidenteel te worden bestempeld. Bij de begroting 2025 hebben we deze formatie als incidenteel verwerkt voor de jaren 2025 en verder. Eenzelfde verwerking wordt nu voorgesteld voor boekjaar 2024. Deze budgettair neutrale administratieve mutatie op de personeelslasten heeft een positief effect op het structurele resultaat en eenzelfde negatief effect op het incidentele resultaat ad € 1,1 miljoen.
Totaal -2080 1428 3508

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Lasten Baten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs 400 0 -400 GS 110 Jaarstukken 2023 In 2023 is op een begroot bedrag van € 1.6 miljoen € 0,4 miljoen overgebleven. In 2023 heeft een vertraging in de uitvoering van projecten geleid tot dit restant. Om onze afspraken na te komen is besloten om het restant mee te nemen naar het slotjaar 2024.Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,4 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel van prestatie 5.1.1 en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs 100 0 -100 GS 118 Monitor Overijssel 2024-I Afronden programma arbeidsmarkt Om de laatste fase van het bestaande programma arbeidsmarkt af te ronden hebben we besloten om het restant van de reserve behorende bij dit programma toe te voegen aan de jaarschijf 2024. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,1 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 5.1.1 van de begroting 2024.
5.1.1 Arbeidsmarkt en onderwijs 400 0 -400 Adm. 202 Doorwerking GS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 Doorwerking GS 2023
5.2.1 Regio Deal Twente 369 0 -369 GS 110 Jaarstukken 2023 De Regio Deal Twente I (2019) loopt financieel goed, de meeste beschikkingen zijn inmiddels verstrekt. In 2023 is het restant te verklaren door projectaanvragen die niet zijn door gegaan en lagere vaststelling van beschikkingen die de afgelopen periode zijn verstrekt. Om de gemaakte afspraken met het Rijk, met betrekking tot cofinanciering, na te komen, hebben we besloten om het restant van € 0,37 miljoen mee te nemen naar 2024. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,37 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel van prestatie 5.2.1 en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van de begroting 2024.
5.2.2 Regio Deal Zwolle 3644 3644 0 GS 110 Jaarstukken 2023 Bij de jaarrekening 2021 is aangegeven dat de aanvragen voor de projecten zijn ontvangen en de beschikkingen zijn verwerkt. De beschikkingen hebben betrekking op verschillende jaren, waardoor de lasten op meerdere jaren betrekking hebben. De bijdrage vanuit de op onze balans opgenomen specifieke uitkering (SPUK) dient in gelijke mate aan die jaren te worden toegerekend. In 2023 zal een bedrag van € 5,1 miljoen moeten worden doorgezet naar 2024 en 2025. Wij hebben besloten om de lasten van prestatie 5.2.2 op de jaarschijf 2024 te verhogen met respectievelijk € 3,6 miljoen en de jaarschijf 2025 met € 1,5 miljoen en deze bedragen gelijktijdig te onttrekken aan de SPUK.
5.2.5 Nationaal Groeifonds 42 0 -42 GS 110 Jaarstukken 2023 Bij de tweede monitor is aangegeven dat op 27 juni 2023 het statenvoorstel Effectuering financiële bijdrage aan Nationaal Groeifonds programma’s (PS23-000188) door u is behandeld. Aangezien de effectuering van de financiële bijdrage in 2023 is begonnen zullen de middelen de komende jaren nog nodig zijn. Via het Statenvoorstel  over het nationaal groeifonds dat besproken is in de PS-vergadering van mei 2024 heeft u besloten over de looptijdverlenging van het KVO-budget tot eind 2027. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten  om het budget voor prestatie 5.2.5 in 2024 te verhogen met € 42.000 en dit bedrag te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
5.2.5 Nationaal Groeifonds 2000 0 -2000 Adm. 202 Doorwerking GS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 Doorwerking GS 2023
5.3.1 Werklocaties: basis op orde 2500 0 -2500 GS 105 Regionale Economie Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Regionale Economie
5.3.1 Werklocaties: basis op orde 75 0 -75 GS 117 Aanpak retail Deze wijziging heeft betrekking op GS 117 Aanpak retail
5.3.1 Werklocaties: basis op orde 1063 0 -1063 PS 012 Jaarstukken 2023 In 2023 is op een begroot bedrag van € 4,1 miljoen deze prestatie met € 0,1 miljoen overschreden. Dit is opgebouwd uit diverse omvangrijke posten. Hieronder volgt een toelichting. Storting in de voorziening Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO)Doordat de Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO) in 2023 een negatief resultaat heeft gerealiseerd van € 1,9 miljoen, is de (verlies)voorziening HMO met € 1,9 miljoen verhoogd. Deze storting in de voorziening is verwerkt via prestatie 5.3.1. wat leidt tot een overschrijding ten opzichte van de begroting 2023. Via een resultaatbestemmingsvoorstel bij de jaarrekening stellen we voor, zoals gebruikelijk, om de storting in de voorziening te dekken uit de Algemene Financieringsreserve. Programmering bedrijventerreinenDe middelen voor dit programma zijn vanaf 2016 beschikbaar met een bedrag van € 2,5 miljoen. Eind 2023 is € 0,52 resterend waarvan en een deel nodig zal zijn voor het afhandelen van verplichtingen in 2024. Zoals wij gemeld hebben met onze brief aan uw staten (D2023-03-002163), komen we voor de uitvoering van de Programmeringsafspraken voor de periode van 2024-2026 met een voorstel.Programma Aanpak toekomstbestendige werklocaties 2021-2023In 2021 is het statenvoorstel Aanpak toekomstbestendige werklocaties 2021-2023 (2021/0050857) met een bedrag van € 3,7 miljoen aangenomen. Eind 2023 is er een bedrag resterend van € 1,2 miljoen waarvan een deel nog in behandeling is, zijnde subsidieaanvragen en een deel in overige verplichtingen, we willen voorstellen om deze resterende verplichtingen op een correcte manier af te handelen.  In totaal is voor bovengenoemde items nog € 1,1 miljoen nodig voor afronding van de programma's. Voor € 0,8 miljoen heeft dit betrekking op nog toe te kennen subsidieaanvragen die eind 2023 zijn ingediend. Deze passen binnen het voor 2023 gepubliceerde plafond en dienen op basis daarvan te worden toegekend. Voor  € 0,3 miljoen heeft dit bedrag betrekking op nakoming van gemaakte afspraken, waarvan de kosten komen in 2024. Wij stellen u voor om de einddatum van dit KVO-budget te verlengen tot eind 2024. Verder stellen wij u voor om het budget voor prestatie 5.3.1 in 2024 te verhogen met € 1,1 miljoen en dit bedrag te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.  Voor niet bestede KVO-budgetten met een einddatum 2023 stellen wij bij het onderdeel Overhead, financiering en dekkingsmiddelen voor, om deze vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel toe te voegen aan de Algemene reserve. Het resterende KVO-budget voor deze prestatie, na verwerking van bovenstaande, maakt deel uit van dat voorstel.
5.3.1 Werklocaties: basis op orde 300 0 -300 PS 020 Perspectiefnota 2025 Deze wijziging heeft betrekking op PS 020 Perspectiefnota 2025
5.3.3 Topwerklocaties 251 0 -251 PS 025 Monitor Overijssel 2024-I Luchthaven- en vastgoedexploitatie Technology BaseDe meerjarenbegroting van Technology Base kent voor het boekjaar 2024 een negatief saldo van € 580.000. Dit is als volgt opgebouwd:   Het saldo van de reguliere luchthaven- en vastgoedexploitatie kent in 2024 een tekort van circa € 290.000. Dit is grotendeels structureel van aard en sluit aan bij het beeld dat in 2022 aan u is gecommuniceerd bij de uitkomsten van de evaluatie Technology Base (kenmerk 2022/1109053).  Wij stellen voor om dit tekort net als voorgaande jaren incidenteel te dekken en een structurele oplossing te betrekken bij het gesprek met uw Staten over het toekomstperspectief van de luchthaven. Voor de planvorming van Twente Airport is in 2024 een bedrag van € 290.000 benodigd. Van het negatieve saldo van € 580.000 komt 50% (€ 290.000) ten laste van Overijssel. In onze begroting houden we rekening met een negatief saldo van € 50.000. Dat betekent dat in 2024 € 240.000 nodig is om dit tekort op te vangen. Wij stellen u voor om de lasten voor prestatie 5.3.3 in 2024 te verhogen met € 240.000 en dit ten laste te brengen van de algemene middelen.   Grondexploitatie Technology BaseOnze verliesvoorziening voor de grondexploitatie van Technology Base baseren wij op basis van een netto contante waarde. Hierdoor wordt deze voorziening jaarlijks met 2% verhoogd. Hiervoor is € 189.000 structurele dekking beschikbaar. Bij de jaarrekening 2023  is de verliesvoorziening toegenomen tot € 9,96 miljoen en daarmee neemt het benodigde bedrag voor deze jaarlijkse verhoging met € 11.000 toe tot € 200.000. Wij stellen u voor om de lasten voor prestatie 5.3.3 met ingang van 2024 jaarlijks met € 11.000 te verhogen en dit ten laste te brengen van de algemene middelen.
5.3.4 Internationaliseren 1500 0 -1500 GS 105 Regionale Economie Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Regionale Economie
5.3.4 Internationaliseren 11 0 -11 GS 110 Jaarstukken 2023 In 2023 liep het programma beter dan verwacht. Om de overschrijding op te heffen onttrekken wij het restant van de reserve behorende bij dit programma om de het tekort weg te werken en tevens voor 2024 voldoende te begroten om de bestaande verplichtingen te dekken. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben € 52.100 extra  onttrokken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel . Ook hebben wij besloten om € 10.536 toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 5.3.4 van de begroting 2024 en dit bedrag te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
5.4.1 Gastvrij Overijssel 1250 0 -1250 GS 106 Recr. & Vrije Tijd 24-27 Deze wijziging heeft betrekking op GS 106 Recr. & Vrije Tijd 24-27
5.4.1 Gastvrij Overijssel 856 0 -856 PS 012 Jaarstukken 2023 Op deze prestatie resteert een bedrag van € 0,85 miljoen. Dit bedrag is echter al beschikt aan Marketing Oost. Vanwege regelgeving met betrekking tot de lastneming leidt dit pas in latere jaren tot kosten. De verwachting is dat in 2024 deze middelen door Marketing Oost als nog worden verantwoord. Vanwege het aflopen van het programma moeten wij u voorstellen om deze middelen niet te laten vrijvallen. Wij stellen u voor om de middelen van dit programma ook in 2024 beschikbaar te houden. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,85 miljoen toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 5.4.1 van de begroting 2024 en dit bedrag te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
5.4.2 Festivals en evenementen 1360 0 -1360 PS 001 Investeringsimpuls CA24 Deze wijziging heeft betrekking op PS 001 Investeringsimpuls CA24
5.4.2 Festivals en evenementen 162 0 -162 PS 012 Jaarstukken 2023 Eind 2023 hebben wij het plafond verhoogd en zijn er aanvragen ontvangen die nog moeten worden afgehandeld. Wij willen u dan ook voorstellen om het restant van €162.000 mee te nemen naar 2024. Wij stellen u voor de looptijd van dit KVO-budget te verlengen tot eind 2024. Wij stellen u voor om € 162.000 toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 5.4.2 en dit bedrag te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
5.5.1 Basisinfrastructuur -62 0 62 Adm. 203 Doorwerking adm. 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 Doorwerking adm. 2023
5.5.1 Basisinfrastructuur 129 0 -129 PS 012 Jaarstukken 2023 Op deze prestatie is op een begroot bedrag van € 5,2 miljoen een bedrag van € 0,27 miljoen overgebleven.  Economic Boards. Eind 2022 was de verwachting dat de middelen voor de Economic board toegezegd konden worden in 2023. Echter is de aanvraag “Verzoek financiële bijdrage uitwerking verstedelijkingsstudie Regio Stedendriehoek” pas in december 2023 ontvangen. Om deze aanvraag te honoreren willen wij u voorstellen om het restant van de Economic Boards van € 129.000 ook in 2024 beschikbaar te houden.Wij stellen u voor om het restant bedrag van € 129.000 via een resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 5.5.1 van de begroting 2024.
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap 1254 0 -1254 GS 110 Jaarstukken 2023 Op een begroot bedrag van 5,9 miljoen is een bedrag van € 1,24 miljoen overgebleven.  Om in 2024 onze verplichtingen vanuit het MKB programma na te komen hebben we besloten het restant mee te nemen naar het afrondingsjaar 2024. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,25 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 5.5.2 van de begroting 2023. Specifieke Uitkering (SPUK) MKB Deal Family next Doel van de MKB-deal ‘Family Next’ is het verbeteren van de economische stabiliteit en de productiviteit van familiebedrijven. Daarvoor zet ‘Family Next’ in op digitalisering, verduurzaming en bedrijfsopvolging. Het versterken van ondernemerschap en het verbeteren van ondernemersvaardigheden zijn andere belangrijke aandachtspunten. Eind 2023 is een klein bedrag overgebleven. Deze SPUK liep tot 21 oktober 2023. Het restant zal naar verwachting terug vloeien naar het Rijk.
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap 3000 0 -3000 GS 105 Regionale Economie Deze wijziging heeft betrekking op GS 105 Regionale Economie
5.5.2 Bevorderen innovatie en ondernemerschap 862 0 -862 Adm. 202 Doorwerking GS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 Doorwerking GS 2023
5.5.3 Europese programma’s -6942 0 6942 PS 025 Monitor Overijssel 2024-I Europese Programma’s 2014-2020Wij hebben aan het begin van de periode 2014-2020 ca. € 50 miljoen (cofinanciering) gereserveerd, daarbij is ook een indicatieve verdeling gegeven over de verschillende onderdelen (EFRO, INTERREG, POP, Thematische fondsen) en de 7 jaren van het tijdvak. In het Statenvoorstel (PS 2016/7) waarmee de € 50 miljoen cofinanciering is vastgelegd, is ook aangegeven dat er jaarlijks ruimte is om de indicatieve toedeling (budgettair neutraal) over programma’s en jaarschijven te herverdelen, omdat op voorhand niet precies te voorzien is hoe e.e.a. zich gedurende de 7 jaren ontwikkelt. De afgelopen jaren is de eerste monitor als P&C instrument gekozen om het bestedingsritme aan te passen om zodoende het programma en de reserve met elkaar af te stemmen. Gezien de huidige inzichten is een wijziging van het bestedingsritme nu niet nodig. Europese programma 2021-2027Voor de Europese Programma 2021-2027 is een bedrag van € 59 miljoen (cofinanciering) gereserveerd, daarbij is ook een indicatieve verdeling gegeven over de verschillende onderdelen (EFRO, INTERREG, POP/NSP, Thematische fondsen en Water) en de 7 jaren van het tijdvak. In het Statenvoorstel (PS/2021/11033) is de € 59 miljoen cofinanciering vastgelegd en is ook aangegeven dat er jaarlijks ruimte is om de indicatieve toedeling (budgettair neutraal) over programma’s en jaarschijven te herverdelen, omdat op voorhand niet precies te voorzien is hoe e.e.a. zich gedurende de 7 jaren ontwikkelt.Om de € 59 miljoen cofinanciering maximaal in te zetten binnen de Europese programma’s stellen wij een begrotingswijziging van de begroting 2024 en de meerjarenraming voor. Er wordt geen geld gevraagd, per saldo is het voorstel budgettair neutraal. Deze wijziging is nodig om de hoogte van de besteding over de komende jaren te actualiseren. We passen hierbij het bestedingsritme aan op basis van de nu nog beschikbare middelen in de Reserve Europese programma's. Voor 2024 vragen wij een verlaging van de jaarschijf van € 6,9 miljoen. Reden hiervoor is dat de goedkeuring van de Europese programma’s ‘van Brussel’ later kwam dan vooraf verwacht, waardoor de uitvoering van de programma’s later is gestart dan waar ten tijde van de PS nota (PS/2021/11033)  vanuit werd gegaan.  De besteding van deze middelen verschuift dan ook naar de komende jaren. Een deel van de middelen blijft echter achter in de reserve omdat van sommige gemaakte afspraken nog niet duidelijk is wat de kosten zullen zijn. Het totaal beeld is dan als volgt:  2024 € 6,9 miljoen verlaging 2025 € 1,2 miljoen verhoging2026 € 0,2 miljoen verlaging2027 € 1,1 miljoen verlaging2028 € 2,7 miljoen verhoging2029 € 2,7 miljoen verhoging Wij stellen u voor om het budget voor 2024 met € 6,9 miljoen te verlagen onder gelijktijdige verlaging van de onttrekking aan de  Reserve Europese programma's van prestatie 5.5.3. Voor 2024 t/m 2029 stellen wij u de  mutaties voor zoals benoemd in bovenstaande tekst.
5.5.3 Europese programma’s -71 0 71 Adm. 203 Doorwerking adm. 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 Doorwerking adm. 2023
5.5.5 Circulaire economie 247 0 -247 PS 012 Jaarstukken 2023 Van het restant van € 260.000 behoort een bedrag van € 247.200 bij UBS 6.13 digitale circulaire industrie. Deze UBS is tot stand gekomen nadat op 22 februari de motie “Gezamenlijke ambities 2023 2e tranche” is behandeld. Op dit moment is de regeling opengesteld voor 2023 en 2024 en lopen de aanvragen binnen. Gezien de tijd die nodig is om de middelen zorgvuldig toe te zeggen stellen wij u voor om de middelen beschikbaar te houden voor 2024. Wij stellen u voor om € 247.000 van de jaarschijf 2023 beschikbaar te houden en toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 5.5.5
5.5.5 Circulaire economie 400 0 -400 Adm. 202 Doorwerking GS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 202 Doorwerking GS 2023
5.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 132 0 -132 Adm. 203 Doorwerking adm. 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 Doorwerking adm. 2023
5.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 160 0 -160 Adm. 206 Diversen maart 2024 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 206 Diversen maart 2024
Totaal 15393 3644 -11750