Status prestaties

Begrote lasten 17.227

Besteed en verplicht 7.233

Ruimte 9.994
Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur

Kerntaak 7: Kwaliteit openbaar bestuur

Status prestaties

Begrote lasten 17.227

Besteed en verplicht 7.233

Ruimte 9.994

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Deze kerntaak richt zich op een sterk en betrokken openbaar bestuur in Overijssel. 
Voor een goed functionerende democratie is het belangrijk dat iedereen meedoet. 
We betrekken inwoners en partners bij onze opgaven, op een passende manier voor elke doelgroep. Daarnaast zorgen we ervoor dat onze belangen goed vertegenwoordigd zijn in Europa en Den Haag.

We willen de kwaliteit van het openbaar bestuur in Overijssel optimaal waarborgen. We zien om naar onze medeoverheden en kijken waar we kunnen bijdragen, bijvoorbeeld met menskracht of het delen van kennis. Verder streven we naar doelmatige en toegankelijke subsidieregelingen waarbij gebruikers zo min mogelijk administratieve lasten ervaren.

Overijssel moet een veilige plek zijn en blijven voor iedereen. We zetten de strijd tegen ondermijnende activiteiten voort door onze eigen weerbaarheid op orde te hebben en samen met gemeenten, politie en veiligheidspartners alert te zijn op concrete signalen en ontwikkelingen, bijvoorbeeld in het buitengebied. 

We willen de mogelijkheden van digitalisering en data nog beter benutten om ons beleid en de kwaliteit van ons bestuur te ondersteunen. 

Alleen samen kunnen en willen we de opgaven realiseren. We werken daarom aan goede relaties met inwoners en partners. 

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel

Terug naar navigatie - 7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel

Voor een goed openbaar bestuur in Overijssel werken wij samen met Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen. We zien dat er veel op onze gemeenten afkomt. Wanneer nodig en wenselijk bekijken we per opgave of en op welke wijze we de gemeenten kunnen helpen en of het binnen onze mogelijkheden past. (7.1.1). 
Als toezichthouder zien wij erop toe dat Overijsselse gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen hun taken zorgvuldig uitvoeren en dat zij financieel gezond zijn en blijven. In dit kader bereiden we ons onder meer voor op de nieuwe Archiefwet, die naar verwachting in 2025 in werking treedt. 
Wij ondersteunen onze partners in de strijd tegen ondermijning en zetten in op verdere verbetering van de weerbaarheid en integriteit van de eigen organisatie (7.1.5). 
De Commissaris van de Koning draagt als voorzitter van Provinciale en Gedeputeerde Staten bij aan een transparant en goed openbaar bestuur. Daarnaast geeft hij invulling aan zijn Rijkstaken, zoals de benoeming van burgemeesters en het uitvoeren van ambtsbezoeken bij gemeenten. 
Wij bereiden ons voor op het vieren van 500 jaar Provincie Overijssel in 2028 (7.1.6).

7.1.1 Bestuurlijke inrichting en samenwerking

Acties

  1. In het coalitieakkoord worden belangrijke elementen van bestuursstijl genoemd: luisteren en verbinden, eerlijk en betrouwbaar, open en uitlegbaar en betrokken. Het komend jaar ontwikkelen we een plan van aanpak hoe we deze elementen kunnen versterken.
  2. Samen met gemeenten staan we voor de aanpak van grote opgaven. Wanneer een gemeente het (financieel) te zwaar krijgt, zal dit van invloed zijn op de slagkracht als partner bij de aanpak van die opgaven. Wanneer dit aan de orde is, voeren we hierover het gesprek met de gemeente en verkennen samen eventuele oplossingen en mogelijkheden tot samenwerking. Hetzelfde geldt voor de waterschappen.
  3. We voeren minimaal 3x per jaar bestuurlijk overleg met het bestuur van de VNG Overijssel over mogelijke verbeterpunten over de samenwerking rond de grote opgaven. Dat kan bijvoorbeeld ook gaan over de slagkracht van gemeenten (zie hiervoor). Daarnaast nemen we, wanneer we daarvoor worden uitgenodigd, deel aan de bestuurlijke platforms van de VNG Overijssel (financieel, ruimtelijk, sociaal en infosamenleving).
  4. Binnen het Interprovinciaal Overleg (IPO) brengen we de Overijsselse belangen voor het voetlicht en benutten we samen met relevante partners onze lobbykracht richting het rijk en de Europese Unie.
  5. We versterken de informatievoorziening tussen GS en PS omtrent IPO-zaken, mede aan de hand van het IPO-traject ‘Naar meer Slagvaardigheid’.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

7.1.2 Interbestuurlijk toezicht

Acties

  1. Wij houden interbestuurlijk toezicht (IBT) op basis van een constructieve dialoog met degenen op wie wij toezicht houden en begeleiden gemeenten en/of waterschappen met een oranje of rode totaal IBT-kleur met als doel zorgvuldige uitvoering van taken (het beeld wordt groen).
  2. Wij zorgen jaarlijks in april voor een totaalbeeld van het interbestuurlijk toezicht per gemeente en waterschap en bespreken, indien nodig, deze voor de zomer met  de betreffende gemeente of het waterschap.
  3. Wij houden financieel toezicht op onze 25 gemeenten,  1 waterschap en 17 gemeenschappelijke regelingen.
  4. Wij begeleiden gemeenten die onder preventief toezicht staan, met als doel zo snel mogelijk terug te keren naar een financieel gezonde situatie waarbij repressief toezicht volstaat.
  5. Wij stellen vanuit archief toezicht  voor 25 gemeenten 1 waterschap en een aantal gemeenschappelijke regelingen IBT-beoordelingen op en leggen in dat kader 10 tot 15 inspectiebezoeken af.
  6. Wij investeren in capaciteit en kennis om uitvoering te kunnen geven aan nieuwe archief- en informatiewetgeving.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

7.1.5 Ondermijning

Acties

  1. Wij passen de bevoegdheden uit de  Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) toe op vergunningen, subsidies, aanbestedingen en vastgoedtransacties en monitoren de effectiviteit hiervan.
  2. Wij hebben periodiek overleg met/geven voorlichting aan vergunningverlening,  subsidieverlening, grondzaken en aanbestedingen (ONS) over de samenwerking i.r.t. de toepassing van de Wet Bibob.
  3. We informeren medewerkers, bestuur, gemeenten en (veiligheids-)partners structureel over ondermijning via: bijeenkomsten/workshops, nieuwsoverzichten en onze in- en externe communicatiekanalen.
  4. Wij delen informatie over ondermijningssignalen/fenomeensignalen met de deelnemers van het samenwerkingsverband Regionaal Informatie- en Expertisecentrum Oost-Nederland (RIEC-ON) om gezamenlijk op te trekken tegen ondermijning.
  5. We dragen bij aan de preventie en aanpak van criminele activiteiten door de samenwerking met de districten IJsselland en Twente en voeren daartoe projecten/activiteiten uit die overeengekomen zijn in de Samenwerkingsagenda Ondermijning Overijssel (zoals bijvoorbeeld vakantieparken, leegstand agrarische gebouwen, bestuurlijke weerbaarheid).
  6. We verkennen of en op welke wijze de provincie van meerwaarde kan zijn bij het voorkomen dat jongeren in het criminele circuit belanden. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Geen

7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning

Acties

  1. Wij behandelen de procedures voor (nieuwe) benoeming burgemeesters en de herbenoemingsprocedures voor zittende burgemeesters en bereiden de reguliere klankbordgesprekken met alle 25 burgemeesters voor.
  2. Wij bereiden de ambtsbezoeken, gemiddeld 6 per jaar, aan de Overijsselse gemeenten voor.
  3. Wij bereiden (werk)bezoeken van het Koninklijk Huis (mede) voor en adviseren over voorstellen voor Koninklijke onderscheidingen en Koninklijke predicaten.
  4. Wij behandelen bemiddelingsverzoeken aan de Commissaris van de Koning (in het kader van de Ombudsfunctie).
  5. Vanuit de rol van de Commissaris van de Koning bevorderen we de bestuurlijke weerbaarheid, integriteit en veiligheid van onze provinciale Overijsselse bestuurders en volksvertegenwoordigers. Dit bewaken we eveneens voor de bestuurders van de 25 Overijsselse gemeenten. Dat vindt zowel collectief als individueel plaats.
  6. Wij verzorgen de reguliere inhoudelijke ondersteuning van de Provinciale Regietafel Asiel en de beleidsadvisering op de thema's asiel en vluchtelingen. Dit doen we omdat de Commissaris van de Koning als Rijksorgaan o.a. voorzitter is van de Provinciale Regietafel Asiel.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Geen

7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur

Terug naar navigatie - 7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur

Om tijdig en adequaat in te spelen op ontwikkelingen die relevant zijn voor het openbaar bestuur, volgen wij de trends en ontwikkelingen in de maatschappij. We investeren in kennisontwikkeling en de dialoog over openbaar bestuur en democratie (7.2.1). 
Via het Trendbureau Overijssel bevorderen we met trendverkenningen een meer toekomstgerichte (politieke) besluitvorming bij Overijsselse overheden (7.2.2). 
Wij verzamelen en analyseren data om de ontwikkeling van beleid te ondersteunen en de realisatie te monitoren; we zijn transparant over deze data en zorgen voor zover mogelijk dat ze beschikbaar zijn voor iedereen die daar belang bij heeft. 
We vinden het belangrijk dat iedereen mee kan doen binnen de provincie. Onze inwoners en andere samenwerkingspartner willen we breder betrekken in lijn met ons coalitieakkoord, dat doen we op verschillende manieren passend bij de doelgroepen. (7.2.4).

7.2.1 Kennisontwikkeling en -deling

Acties

  1. Wij verzorgen ongeveer 100 provinciespelen en 3 debat- en verkiezingsactiviteiten voor jongeren, met name gericht op mbo-studenten, onder de vlag Overijssel doet mee! (ODM). Als actieve regionale partner van Prodemos, Huis voor Democratie en Rechtsstaat, organiseren wij samen zo’n 300 gastlessen en activiteiten op scholen in Overijssel en bij de Overijsselse gemeenten.
  2. Wij begeleiden de Jongerenraad Overijssel en verbinden deze met het provinciebestuur om samen te bepalen hoe jongeren betrokken kunnen worden bij politiek en democratie enerzijds, en hoe het geluid van jongeren meegenomen kan worden bij beleidsvorming en -bepaling anderzijds.
  3. Wij werken samen met scholen op het thema burgerschap, onder meer door gezamenlijk lesprogramma’s te ontwikkelen en ‘democratie’ met ‘burgerschap’ te verbinden. In 2024 hebben we een structurele samenwerking met minimaal 3 grote scholenclusters.
  4. Wij ondersteunen minimaal de helft van de gemeenten in Overijssel bij ‘democratische activiteiten’ en faciliteren en coördineren lokale activiteiten die voor alle gemeenten beschikbaar zijn, zoals de Democratiefabriek. Uiterlijk in 2026 willen we álle gemeenten betrokken hebben bij democratische activiteiten.  
  5. ODM zoekt – samen met jongeren en de Jongerenraad – naar innovaties om de jongeren beter te betrekken bij democratie en samenleving. Wij voegen daartoe elk jaar minimaal één nieuw product of een sterke innovatie van een bestaande activiteit toe aan het activiteitenpalet van ODM.
  6. Op basis van de evaluatie uit 2023 van ODM herijken we onze doelen en activiteiten.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

7.2.2 Trendbureau Overijssel

Acties

Trendbureau verantwoordt financieel in de provinciale begroting en inhoudelijk en qua programmering aan de programmaraad. Met de programmaraad zijn de volgende prestaties voor 2024 afgesproken: 

  1. Verkenning over betekenis kunst en cultuur voor vitale gemeenschappen;
  2. Verdieping verkenning Toekomst voor Werk, Werk voor Toekomst t.a.v. zorg in de woonomgeving;
  3. Eén of meerdere signalementen i.k.v. Europese Verkiezingen;
  4. Op verzoek bijdrage leveren aan activiteiten van derden, in vorm van presentaties, workshops, hulp bij vraagarticulatie, schriftelijke bijdragen/commentaar, deelname werksessies etc.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

7.2.3 Digitale overheid, datastrategie en data-analyse

Acties

  1. Wij faciliteren het datagedreven werken binnen de provincie door innovatieve projecten uit te voeren, een dataplatform in te richten en te zorgen voor een solide databasis door goed databeheer en gebruik van de wettelijk verplichte basisregistraties.
  2. Wij benutten de mogelijkheden van ons geografische informatiesysteem ten volle om het data-gedreven werken binnen de hele organisatie te ondersteunen.
  3. We beheren de Overijsselse monitor Brede Welvaart die ingezet kan worden ten behoeve van de grote programma’s en voor monitoring van het coalitieakkoord.
  4. Als provinciale kennismakelaar delen we actief onze kennis, bijvoorbeeld door samen te werken met gemeenten en kennisinstellingen, de Kennishub Overijssel en het jaarlijkse beleidsinformatiecongres.
  5. Wij zien het belang van kwalitatief onderzoek groeien, bijvoorbeeld in de vorm van lerende evaluaties. Wij zorgen voor voldoende capaciteit en blijven ons op dit vlak door ontwikkelen en innoveren. 

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

7.2.4 Eigentijdse invulling participatie

Acties

  1. We stellen een participatievisie en -aanpak op als basis voor het realiseren van onze provinciale opgaven en aansluitend bij de gewenste bestuursstijl;
  2. We betrekken de Jongerenraad bij de uitwerking van  jongerenparticipatie in de visie (zie ook prestatie 7.2.1.);
  3. We geven de opbrengsten en het vervolg van het programma Studio Vers Bestuur een plek in de Participatievisie en -aanpak
  4. We bepalen bij het realiseren van onze opgaven hoe wij daarin samenwerken met inwoners en partners;
  5. We brengen het totaal aan participatie instrumenten waarmee wij al werken in beeld en onderzoeken of en in hoeverre andere participatie instrumenten aanvullend ingezet kunnen worden, zoals bijvoorbeeld het burgerberaad;
  6. We werken de inzet van communicatie t.b.v. participatie verder uit.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • Geen

7.3 Effectief eigen bestuur

Terug naar navigatie - 7.3 Effectief eigen bestuur

Wij behartigen de Overijsselse belangen en werken aan maatschappelijke resultaten voor onze provincie. Dit doen wij door samenwerking in ons eigen bestuur en een goede samenwerking met overheden, en gezamenlijk met maatschappelijke organisaties, onderwijs en bedrijfsleven in onze regio’s Stedendriehoek, Zwolle en Twente. Door relatiebeheer en lobby willen we de zichtbaarheid en betrouwbaarheid in onze netwerken vergroten. Hiermee bevorderen we de samenwerking en de realisatie van onze doelen 7.3.1 en 7.3.2. 
Daarnaast zorgen wij voor passend en transparant communicatiebeleid en voldoen wij aan de regelgeving uit de Wet open Overheid (WOO) (7.3.3). 
Bij de afhandeling van bezwaar en beroep richten wij ons op de dialoog en het oplossen van conflicten volgens de door ons vastgestelde ‘Methode Overijssel’ (7.3.4). 
Gezamenlijk zetten Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten in op de maatschappelijke opgaven en een versteviging van de samenwerking en samenspel (7.3.5 en 7.3.6). 

7.3.1 Samenwerking met partners

Acties

  1. Regionale Samenwerking:
    • In Regio Zwolle werken wij samen aan de meerjarige agenda, het Novex-gebied, en de aanvraag regiodeal;
    • In Stedendriehoek werken wij samen aan de uitvoeringsagenda, het investeringsplatform en de aanvraag regiodeal;
    • In Twente werken we samen aan de uitvoering van de regiodeal, vervullen we de kassiersfunctie en werken we aan een agenda voor Twente.
  2. We vertalen onze bestuurlijke ambities n.a.v. het rapport "Elke regio telt!" in beleid en in een lobbystrategie, stemmen dit af met onze regionale partners en trekken waar dat kan samen op.
  3. Wij lobbyen op Nederlandse-, Duitse- en Europese schaal op basis van een geprioriteerde provinciale lobbyagenda, met focus op de opgaven van Overijssel, zoals overeengekomen met onze partners en vastgelegd in het Coalitieakkoord.  
  4. Wij werken op internationale schaal samen via de agenda’s met Noordrijn-Westfalen, Nedersaksen en het Münsterland en stimuleren onder meer grensoverschrijdende arbeidsmarkt en zetten in op verbetering van de corridor Zwolle-Twente-Münster. We verkennen hoe we de samenwerking met Nedersaksen kunnen intensiveren.  
  5. We lobbyen samen met onze partners voor het beschikbaar komen van Europese fondsen voor Oost-Nederland/Overijssel in de periode 2021-2027. (Zie ook prestatie 5.3.3 Realisatie Europese programma’s). Ten behoeve van de regionale economie willen we de mogelijkheden voor ons bedrijfsleven internationaal versterken. We baseren ons op de marktkennis van Oost-NL. We starten een verkenning naar de mogelijkheden van nieuwe samenwerkingsverbanden, zoals bijvoorbeeld de Baltische Staten.
  6. Wij organiseren relatie- en netwerkbijeenkomsten en ontmoeten partners in Nederland, Duitsland en Europa: onder andere de externe nieuwjaarsreceptie, werkbezoeken van het college, werkbezoeken van Kamerleden en Europarlementariërs, de Koningsdagreceptie in Düsseldorf en de European Week of Regions and Cities (EWRC) in Brussel.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

7.3.3 Communicatie

Acties

  1. De websites voor provinciale projecten en programma's die los van de provinciale website bestaan, worden geïntegreerd in de provinciale website of krijgen een eigen plek in het centrale content management systeem. Zodanig dat deze ook aan alle wet- en regelgeving voldoen.
  2. Om aan digitale toegankelijkheid te voldoen, worden acties die volgen uit de impactanalyse (2023) in 2024 uitgevoerd.
  3. De te behalen doelen uit de Wet Open Overheid (W.O.O.) voor de passieve openbaarmaking zijn als volgt;
    • De wettelijke behandelingstermijnen worden behaald tenzij er een uitzonderlijke reden is om dit niet te doen zoals; omvang van het verzoek, niet bestaande documenten of niet gespecificeerde scope van een Woo verzoek;
    • Woo verzoeken, die herkenbaar zijn als zodanig, worden binnen 2 werkdagen beantwoord met een ontvangstbevestiging;
    • De extern gedeelde documenten inzake een Woo verzoek; ontvangstbevestiging, verzoek tot precisering, verdagingsbesluit, deelbesluit, eindbesluit, zijn uniform door het gebruik van sjablonen en zijn allemaal van dezelfde kwaliteit;
    • Woo besluiten worden inclusief de te openbaren documenten gepubliceerd op een daarvoor centraal aangesteld portaal, zodat herhaalverzoeken eenvoudig te doen zijn;
    • Het publicatie portaal is goed vindbaar, zowel via de website als via de nationale centrale verwijsindex.
  4. De te behalen doelen voor de actieve openbaarmaking zijn als volgt;
    • De wettelijk verplichte informatie categorieën en de daarbinnen vallende stukken, worden gepubliceerd op een daarvoor centraal aangesteld portaal;
    • De informatie stromen die betrekking hebben op de 11 vastgestelde informatie categorieën worden in kaart gebracht en er wordt  gekeken naar de beste en snelste manier om deze informatie te publiceren.

Status

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

Begrotingswijziging

  • GS Begrotingswijziging

7.3.4 Bezwaar en beroep

Acties

  1. Wij handelen bezwaarschriften en klachten vanuit een open houding en gericht op een goede communicatie, in een begrijpelijke taal. Indien nodig schakelen wij een mediator of onafhankelijke deskundigen in om te komen tot een duurzame oplossing.
  2. Wij benutten bezwaren, klachten en claims als leerpunten om het handelen van de provincie te verbeteren en adviseren intern over kansen voor verbeteringen.
  3. We streven ernaar om minstens 75% van de bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn af te handelen. Daarbij houden we rekening met wettelijke verdagingsmogelijkheden en opschorting van de termijn in overleg met belanghebbenden.
  4. Wij voeren een onderzoek uit onder circa 100 bezwaarmakers over de tevredenheid over de gevolgde procedure en de genomen beslissing.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • Geen

7.3.5 Bestuur

Acties

  1. Wij brengen  focus aan in onze verantwoording aan PS, door bij het gesprek uit te gaan van onze integrale bijdrage aan maatschappelijke opgaven.
  2. Wij versterken de informatiepositie van PS, onder andere  door meer te werken met startnotities bij het proces van beleidsvorming.
  3. We willen inwoners breder betrekken, op verschillende manieren, passend bij de doelgroepen.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

7.3.6 Provinciale Staten

Acties

  1. We willen inwoners breder betrekken, op verschillende manieren, passend bij de doelgroepen.
  2. We blijven ons inzetten voor bestuurlijke vernieuwing op basis van de principes ‘doen’, ‘leren’ en ‘delen’. Participatie-instrumenten zijn een middel en geen doel op zich. We bekijken de komende periode het totaal aan instrumenten dat we hebben en  welke instrumenten een waardevolle toevoeging kunnen zijn.
  3. We faciliteren gesprekken om gezamenlijk te komen tot kaders voor participatie en te onderzoeken hoe participatie verder onderdeel dient te worden van de agenda van Provinciale Staten.
  4. We willen meer werken via voorkantsturing met kaders en criteria die vooraf de speelruimte bepalen. Participatie en horizontale samenwerking zijn hiervan voorbeelden.

Status

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

R

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000
Saldo baten en lasten Primitieve begroting 2024 Doorgevoerde wijzigingen Begroot per 23-9-2024 Besteed per 23-9-2024 Verplicht per 23-9-2024 Ruimte per 23-9-2024 Voorgestelde wijzigingen
Lasten
07. Kwaliteit openbaar bestuur
7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel
7.1.1 Bestuurlijke inrichting en samenwerking 26 0 26 14 1 12 0
7.1.2 Interbestuurlijk toezicht 9 0 9 7 4 -2 0
7.1.5 Ondermijning 125 1.586 1.711 431 351 930 0
7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning 207 902 1.109 439 30 640 0
Totaal 7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel 367 2.489 2.855 891 385 1.579 0
7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur
7.2.1 Kennisontwikkeling en -deling 277 -80 198 82 40 76 -40
7.2.2 Trendbureau Overijssel 309 -113 196 82 40 74 0
7.2.3 Digitale overheid, datastrategie en data-analyse 851 0 851 541 140 170 -160
7.2.4 Eigentijdse invulling participatie 0 123 123 36 2 86 0
Totaal 7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur 1.437 -69 1.368 741 221 405 -200
7.3 Effectief eigen bestuur
7.3.1 Samenwerking met partners 945 -53 892 595 207 89 -50
7.3.3 Communicatie 1.307 -382 925 210 160 554 -10
7.3.4 Bezwaar en beroep 21 39 60 2 8 50 0
7.3.5 Bestuur 2.124 0 2.124 1.497 142 486 -229
7.3.6 Provinciale Staten 2.447 66 2.513 2.075 95 343 329
Totaal 7.3 Effectief eigen bestuur 6.843 -330 6.513 4.380 612 1.521 40
7.66 Totaal personeelsgebonden kosten
7.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 5.743 747 6.490 0 0 6.490 376
Totaal 7.66 Totaal personeelsgebonden kosten 5.743 747 6.490 0 0 6.490 376
Totaal 07. Kwaliteit openbaar bestuur 14.390 2.837 17.227 6.012 1.218 9.997 216
Totaal Lasten 14.390 2.837 17.227 6.012 1.218 9.997 216
Baten
07. Kwaliteit openbaar bestuur
7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel
7.1.5 Ondermijning 0 384 384 0 0 384 0
Totaal 7.1 Goed openbaar bestuur in Overijssel 0 384 384 0 0 384 0
7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur
7.2.1 Kennisontwikkeling en -deling 30 40 70 0 0 70 -40
7.2.3 Digitale overheid, datastrategie en data-analyse 55 0 55 53 0 1 0
Totaal 7.2 Wendbaar en eigentijds openbaar bestuur 85 40 125 53 0 72 -40
7.3 Effectief eigen bestuur
7.3.1 Samenwerking met partners 143 50 193 100 0 93 -50
7.3.3 Communicatie 0 10 10 0 0 10 -10
Totaal 7.3 Effectief eigen bestuur 143 60 203 100 0 103 -60
Totaal 07. Kwaliteit openbaar bestuur 228 485 712 153 0 559 -100
Totaal Baten 228 485 712 153 0 559 -100

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie Lasten Baten Saldo PS/GS Toelichting financieel
7.2.1 Kennisontwikkeling en -deling -40 -40 0 GS Begrotingswijziging Zie toelichting onder 7.3.1 Samenwerking Gelderland Wij hebben besloten om € 40.000 budgetneutraal te verlagen op zowel de baten als de lasten onder prestatie 7.2.1.  Dit is een administratieve correctie die een geheel vormt met de mutaties onder 7.3.1 en 7.3.3.
7.2.3 Digitale overheid, datastrategie en data-analyse -160 0 160 PS Begrotingswijziging Budget informatieproducten BIJ12 Onder prestatie 7.2.3 'Digitale overheid, datastrategie en data-analyse' is een budget opgenomen van €160.000 voor diverse informatieproducten (luchtfoto's, atlas leefomgeving, ondergronden, zwemwaterportaal)  die bij BIJ12 in beheer zijn voor alle provincies. Qua verantwoording is het passender om dit budget over te hevelen naar het centrale bedrijfsvoeringbudget onder Overhead, financiering en dekkingsmiddelen, onderdeel Overhead. Bij prestatie 7.2.3 stellen we u daarom voor om vanaf 2024 budgettair neutraal het structurele budget van  €160.000 over te hevelen van prestatie 7.2.3 naar prestatie Overhead, financiering en dekkingsmiddelen, onderdeel Overhead.
7.3.1 Samenwerking met partners -50 -50 0 GS Begrotingswijziging Samenwerking GelderlandEr heeft een verandering in de samenwerking plaatsgevonden met Gelderland, waardoor een inkomstenbron wegvalt. Er is gekeken naar waar er structureel minder uitgaven zijn dan begroot in kerntaak 7, en we hebben besloten om dit verschil te gebruiken om de verminderde inkomsten te compenseren. Deze aanpassing betreft prestaties 7.2.1, 7.3.1 en 7.3.3.  Wij hebben besloten om in 2024 het budget met € 50.000 budgetneutraal te verlagen Internationale en grensoverschrijdende samenwerking We hebben besloten om vanaf 2025 het budget met €44.000 budgetneutraal te verlagen op zowel de baten als de lasten onder prestatie 7.3.1.
7.3.3 Communicatie -10 -10 0 GS Begrotingswijziging Wet Open Overheid De grootste onderbesteding (schatting € 0,25 miljoen) binnen deze prestatie zit bij de Wet Open Overheid (WOO). Toen de WOO van kracht werd, hebben we een ruwe schatting gemaakt van hoeveel geld we nodig zouden hebben. Sinds begin dit jaar hebben we de werkwijze aangepast. We gebruiken het geld nu vooral om de toenemende WOO-verzoeken te verwerken en actief documenten openbaar te maken. In het eerste kwartaal van 2025 kijken we op basis van onze ervaringen of het budget moet worden aangepast. Als het aantal WOO-verzoeken blijft stijgen, is het waarschijnlijk dat we het hele budget in 2025 zullen gebruiken. Budget arbeidsmarktcommunicatie Onder  ‘Overhead, financiering en dekkingsmiddelen’ is een budget van € 46.000 gereserveerd voor arbeidscommnicatie. Het uitvoeringsbudget willen we hierop aan laten sluiten en daarom hebben we besloten om het budget van € 46.000 vanaf begrotingsjaar 2025 over te hevelen van  ‘Overhead, financiering en dekkingsmiddelen’ naar prestatie 7.3.3 ‘communicatie’. Zie toelichting onder 7.3.1 Samenwerking Gelderland Wij hebben besloten om € 10.162 budgetneutraal te verlagen op zowel de baten als de lasten onder prestatie 7.3.3.
7.3.5 Bestuur -229 0 229 PS Begrotingswijziging Kosten accountantHet budget (en kosten) van de accountant zijn abusievelijk op prestatie 7.3.5. 'Bestuur' begroot en verwerkt. Wij stellen voor om het budget voor de accountantskosten (€ 229.000) over te hevelen van prestatie 7.3.5. naar 7.3.6. 'Provinciale Staten' en voor de jaren 2025 t/m 2028 dit op € 235.000 (inclusief indexatie) te budgetteren.
7.3.6 Provinciale Staten 329 0 -329 PS Begrotingswijziging Onder prestatie 7.3.5 hebben wij u voorgesteld om het budget voor de accountantskosten (€ 229.000) over te hevelen van prestatie 7.3.5. naar 7.3.6. 'Provinciale Staten'. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging tussen prestaties. De licentie- en beheerkosten voor technische ondersteuning van Staten- en commissievergaderingen zijn de afgelopen jaren door inflatie fors gestegen.  Ook zijn de cateringkosten in 2024 ten opzichte van voorgaande jaren gestegen.  Het budget dreigt door genoemde oorzaken met circa € 100.000 overschreden te worden. Wij stellen u voor om prestatie de lasten van prestatie 7.3.6 budgettair neutraal structureel te verhogen met €100.000  ten laste van het bestaande indexeringsbudget.
7.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 376 0 -376 PS Begrotingswijziging CAO 2024/2025 Op 28 juni 2024 is de actuele cao voor de provinciale sector in werking getreden met een looptijd van 1 januari 2024 tot en met 30 juni 2025. Bij de begroting 2025 is het effect van deze cao verwerkt voor 2025 en meerjarig. Bij deze monitor wordt het salariseffect van de cao verwerkt voor het jaar 2024. Naast reeds aanwezige middelen van € 780.000 is bij de Begroting 2024 een voorlopige reservering van € 3,0 miljoen structureel meegenomen voor het cao-effect. Vervolgens is bij de P-nota 2025 een additioneel bedrag gereserveerd ad € 1,2 miljoen voor 2024, waardoor de totaal beschikbare middelen in 2024 € 4,98 miljoen bedragen. Het effect van de cao voor 2024 bedraagt € 5,08 miljoen, waardoor er € 97.000 benodigd is vanuit de structurele buffer voor prijsindexeringen. Wij stellen u voor om uit de structurele buffer voor prijsindexeringen in 2024 € 97.000 te onttrekken en toe te voegen aan de reservering ten behoeve van de verwerking van de nieuwe cao. Vervolgens voegen we de (als structureel gelabelde) reservering ad €5,08 miljoen toe aan het salarisbudget van de diverse afdelingen (zowel incidentele als structurele budgetten), waardoor er een I/S effect ontstaat.  De budgettair neutrale verdeling van de cao-reservering over de afdelingsbudgetten heeft een positief effect op het structurele resultaat en eenzelfde negatief effect op het incidentele resultaat ad € 253.000.  Formatie I/S Er is tot en met boekjaar 2024 formatie met betrekking tot de ontwikkelopgave als structureel bestempeld, terwijl deze formatie wordt gedekt uit de reserve U-NNN. Deze formatie dient, net als de reguliere bestedingen voor de ontwikkelopgave, als incidenteel te worden bestempeld. Bij de begroting 2025 hebben we deze formatie als incidenteel verwerkt voor de jaren 2025 en verder. Eenzelfde verwerking wordt nu voorgesteld voor boekjaar 2024. Deze budgettair neutrale administratieve mutatie op de personeelslasten heeft een positief effect op het structurele resultaat en eenzelfde negatief effect op het incidentele resultaat ad € 1,1 miljoen.
Totaal 216 -100 -316

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Lasten Baten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
7.1.5 Ondermijning 100 0 -100 Adm. 203 Doorwerking adm. 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 Doorwerking adm. 2023
7.1.5 Ondermijning 174 174 0 GS 110 Jaarstukken 2023 Weerbare Overheid Bestedingen zijn in lijn met de begroting.  Ondermijning op vakantieparken Het programma ondermijning op vakantieparken heeft een onderbesteding van  € 0,17 miljoen. Hiervoor is een aantal redenen. Er is aan het einde van het jaar een extra uitkering van het RIEC binnen gekomen van € 48.000 t.b.v. vakantieparken. De besteding hiervan zal in 2024 plaatsvinden. In verband met tijdelijke capaciteitsproblemen is een aantal werkzaamheden t.b.v. gemeenten nog niet uitgevoerd dat in 2024 alsnog uitgevoerd gaat worden. Een aantal verplichtingen schuift daarom door naar 2024. Hiervoor is de financiële ruimte uit 2023 nodig om die werkzaamheden en verplichtingen te kunnen dekken. Op basis van de spelregels voor de doeluitkering hebben wij besloten om de baten en lasten voor prestatie 7.1.5 in 2024 budgettair neutraal te verhogen met € 0,17 miljoen. BAG (basisregistratie adressen en gebouwen) registratie vakantieparken Bij  de decembercirculaire 2023 is een decentralisatie-uitkering ad € 40.000 aangekondigd voor ‘Aanpak vakantieparken’, zie onderstaande tekst. De provincies ontvangen een financiële impuls van € 40.000 per provincie voor de vervolgaanpak op vakantieparken en met name voor het verder verbeteren van de registratie van vakantieparken. Het bedrag is in 2023 ontvangen, maar zal in 2024 besteed worden. Daarom stellen wij u een resultaatbestemming voor. Wij stellen u voor om een bedrag van € 40.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 7.1.5 van de begroting 2024.
7.1.5 Ondermijning 210 210 0 GS 118 Monitor Overijssel 2024-I Doeluitkering RIEC (Regionale Informatie- en Expertisecentra) Oost-Nederland In het Versterkingsprogramma voor de aanpak van vakantieparken zijn gelden beschikbaar gesteld. Voor de jaren 2024 tot en met 2026 worden hiervoor bedragen overgemaakt. In de jaren 2024 en 2025 ontvangen we jaarlijks € 210.000 en in 2026 is het bedrag € 218.000.  Conform de spelregels voor doeluitkeringen ramen we budgetneutraal de baten en de lasten voor de jaren 2024 (€ 210.000), 2025 (€ 210.000) en 2026 (€ 218.000) onder prestatie 7.1.5.
7.1.5 Ondermijning 612 0 -612 GS 119 Ondermijning Deze wijziging heeft betrekking op GS 119 Ondermijning
7.1.5 Ondermijning 40 0 -40 PS 012 Jaarstukken 2023 Weerbare Overheid Bestedingen zijn in lijn met de begroting.  Ondermijning op vakantieparken Het programma ondermijning op vakantieparken heeft een onderbesteding van  € 0,17 miljoen. Hiervoor is een aantal redenen. Er is aan het einde van het jaar een extra uitkering van het RIEC binnen gekomen van € 48.000 t.b.v. vakantieparken. De besteding hiervan zal in 2024 plaatsvinden. In verband met tijdelijke capaciteitsproblemen is een aantal werkzaamheden t.b.v. gemeenten nog niet uitgevoerd dat in 2024 alsnog uitgevoerd gaat worden. Een aantal verplichtingen schuift daarom door naar 2024. Hiervoor is de financiële ruimte uit 2023 nodig om die werkzaamheden en verplichtingen te kunnen dekken. Op basis van de spelregels voor de doeluitkering hebben wij besloten om de baten en lasten voor prestatie 7.1.5 in 2024 budgettair neutraal te verhogen met € 0,17 miljoen. BAG (basisregistratie adressen en gebouwen) registratie vakantieparken Bij  de decembercirculaire 2023 is een decentralisatie-uitkering ad € 40.000 aangekondigd voor ‘Aanpak vakantieparken’, zie onderstaande tekst. De provincies ontvangen een financiële impuls van € 40.000 per provincie voor de vervolgaanpak op vakantieparken en met name voor het verder verbeteren van de registratie van vakantieparken. Het bedrag is in 2023 ontvangen, maar zal in 2024 besteed worden. Daarom stellen wij u een resultaatbestemming voor. Wij stellen u voor om een bedrag van € 40.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 7.1.5 van de begroting 2024.
7.1.5 Ondermijning 450 0 -450 Adm. 201 Doorwerking PS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 Doorwerking PS 2023
7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning 475 0 -475 PS 012 Jaarstukken 2023 Regietafel Asiel In het Asielakkoord van augustus 2022 is afgesproken dat het Rijk, via het IPO, geld beschikbaar stelt voor het Asieldossier. In 2023 zijn twee bedragen overgemaakt (€ 0,175 miljoen en € 0,225 miljoen). Deze middelen kunnen in 2024 (en verder) ingezet worden voor bijvoorbeeld personele kosten (secretaris provinciale regietafel), ondersteuning van gemeenten en monitoring d.m.v. een provinciaal dashbord.  Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,4 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 7.1.6 van de begroting 2024. Weerbaar bestuur kleine gemeenten Bij de decembercirculaire 2023 is een decentralisatie-uitkering ad € 75.167 aangekondigd voor ‘Weerbaar bestuur kleine gemeenten’, zie onderstaande tekst. Om de slagkracht van met name kleinere gemeenten tegen ondermijnende invloeden te vergroten, wordt voor de gezamenlijke 12 provincies een eenmalige bijdrage verstrekt van in totaal € 902.000. Alle provincies ontvangen daarvan een vaste bijdrage van circa € 75.000. Deze middelen komen vanuit het programma Weerbaar Bestuur. Een eerdere financiële impuls vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zoals opgenomen in paragraaf 3.2.1 van de septembercirculaire 2022 heeft ertoe geleid dat provincies capaciteit hebben ingezet voor het vergroten van de slagkracht tegen ondermijning, bijvoorbeeld door het versterken van de capaciteit voor de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) bij gemeenten of door het opvolgen van aanbevelingen uit weerbaarheidsscans. De komende impuls biedt de kans om de aanjagende rol van de provincie verder te versterken.  Bij het onderdeel Overhead, financiering en dekkingsmiddelen wordt voorgesteld om een bedrag van € 75.167 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2024 van prestatie 7.1.6 van de begroting 2024.
7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning 250 0 -250 PS 020 Perspectiefnota 2025 Deze wijziging heeft betrekking op PS 020 Perspectiefnota 2025
7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning 7 0 -7 Adm. 201 Doorwerking PS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 Doorwerking PS 2023
7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning -80 0 80 PS 025 Monitor Overijssel 2024-I Overheveling budget risicokaart BIJ12Onder prestatie 7.1.6 is een budget opgenomen van € 79.579 voor de risicokaart die door BIJ12 in beheer is voor alle provincies. Qua verantwoording is het passender om dit budget over te hevelen naar het centrale bedrijfsvoering budget onder Overhead, financiering en dekkingsmiddelen, onderdeel Overhead. Wij stellen u voor om vanaf 2024 budgettair neutraal het structurele budget van  € 79.579 over te hevelen van prestatie 7.1.6 ((Rijks)taken CvdK) naar kerntaak Overhead, financiering en dekkingsmiddelen, onderdeel Overhead.
7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning 250 0 -250 PS 005 Amendementen begroting 2024 Deze wijziging heeft betrekking op PS 005 Amendementen begroting 2024
7.2.1 Kennisontwikkeling en -deling -80 40 120 Adm. 208 Voorjaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 208 Voorjaarswijz. personeel
7.2.2 Trendbureau Overijssel -113 0 113 Adm. 203 Doorwerking adm. 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 Doorwerking adm. 2023
7.2.4 Eigentijdse invulling participatie 310 0 -310 GS 102 Participatieambities CA24 Deze wijziging heeft betrekking op GS 102 Participatieambities CA24
7.2.4 Eigentijdse invulling participatie -187 0 187 Adm. 208 Voorjaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 208 Voorjaarswijz. personeel
7.3.1 Samenwerking met partners -10 0 10 Adm. 201 Doorwerking PS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 Doorwerking PS 2023
7.3.1 Samenwerking met partners -43 0 43 Adm. 203 Doorwerking adm. 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 Doorwerking adm. 2023
7.3.1 Samenwerking met partners 0 50 50 Adm. 208 Voorjaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 208 Voorjaarswijz. personeel
7.3.3 Communicatie -44 0 44 Adm. 201 Doorwerking PS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 Doorwerking PS 2023
7.3.3 Communicatie -187 0 187 Adm. 203 Doorwerking adm. 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 Doorwerking adm. 2023
7.3.3 Communicatie -152 10 162 Adm. 208 Voorjaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 208 Voorjaarswijz. personeel
7.3.4 Bezwaar en beroep 39 0 -39 PS 025 Monitor Overijssel 2024-I Het aantal (hoger) beroepen tegen provinciale besluiten is de afgelopen jaren sterk toegenomen, met name door procedures vanuit natuurorganisaties in verband met stikstof, beroepen tegen inpassingsplannen voor natuurmaatregelen en beroepen tegen subsidies voor schadeherstel bij kanaal Almelo-de Haandrik. Het percentage gegronde beroepen stijgt ook, waardoor wij vaker worden veroordeeld tot het betalen van proceskostenvergoedingen aan eisers/appelanten. Voor 2024 en verder wordt een voorstel tot structurele ophoging van dit budget gedaan . We stellen u voor dit budget vanaf 2024 structureel met € 39.000 te verhogen en dit ten laste te brengen van kerntaak Overhead, Financiering en dekkingsmiddelen, onderdeel Juridische Advisering.
7.3.5 Bestuur 21 0 -21 Adm. 207 Diversen april 2024 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 207 Diversen april 2024
7.3.5 Bestuur -21 0 21 Adm. 215 Diversen september 2024 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 215 Diversen september 2024
7.3.6 Provinciale Staten 66 0 -66 Adm. 201 Doorwerking PS 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 201 Doorwerking PS 2023
7.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 418 0 -418 Adm. 208 Voorjaarswijz. personeel Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 208 Voorjaarswijz. personeel
7.66.66 Toegerekende personeelsgebonden kosten 329 0 -329 Adm. 203 Doorwerking adm. 2023 Deze wijziging heeft betrekking op Adm. 203 Doorwerking adm. 2023
Totaal 2837 485 -2352