1.5.1 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium
Acties 2024
- Wij zorgen voor een actueel en adequaat grondbeleid om voor de doelen en projecten van de provincie in te zetten, met de juiste instrumenten voor de verschillende opgaven. Ons beleid ligt vast in de nota grondbeleid.
- Wij kopen, verkopen en beheren gronden en opstallen ten behoeve van provinciale doelen en projecten, binnen de kaders van de Nota Grondbeleid 2022.
- Wij beheren het Anticiperend Grondfonds (AGF).
- Wij informeren u met de Meerjaren Investeringsprognose Grond (MIG) bij de jaarrekening over de ontwikkelingen in ons grondeigendom.
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
Financiële kleurscore
Financiële toelichting
De baten en lasten op deze prestatie hebben betrekking op vijf onderdelen:
1. Overtollig bezit
Overtollig bezit betreft de verkoop van gronden en opstallen die niet langer benodigd zijn voor programma’s en projecten. De lasten en baten verbonden aan het bezit en de verkoop van deze gronden en opstallen worden verantwoord op deze prestatie. Het saldo van de lasten en baten wordt verrekend met de Algemene Reserve Grondzaken (ARG).
Op de peildatum van deze monitor verwachten wij een hogere (verkoop-)opbrengst (c.q. resultaat) van € 0,9 miljoen ten opzichte van de geraamde baten in de begroting 2024. Hier staat een verwachte overschrijding op de geraamde lasten tegenover van € 0,2 miljoen.
Naar huidige inzichten wordt dit jaar dan ook € 0,7 miljoen toegevoegd aan de ARG.
Wij stellen u voor om voor dit onderdeel in 2024 de geraamde lasten voor prestatie 1.5.1 te verhogen met € 182.000 en de geraamde baten te verhogen met € 899.000. Als uitvloeisel daarvan stellen wij u voor om het saldo van € 717.000 conform het bestaande beleid toe te voegen aan de Algemene reserve grondzaken.
2. Tijdelijk beheer
Tijdelijk beheer behelst het beheer van gronden en opstallen die nog niet worden ingezet voor programma’s en projecten. De lasten hebben vooral betrekking op onderhoudskosten, lokale heffingen en kosten die verband houden met het (tijdelijk) in gebruik geven van de eigendommen via verhuur en pacht. Hier staan de opbrengsten uit verhuur en pacht tegenover. Het saldo wordt weer verrekend met de ARG.
In 2024 is via de geliberaliseerde pachtcontracten een algeheel bemestingsverbod op de gronden in provinciaal eigendom van toepassing. Een nadere toelichting hierop is opgenomen onder prestatie 3.5.4.
De lasten voor tijdelijk beheer zijn naar verwachting € 0,3 miljoen hoger dan in de eerste monitor van dit jaar werd geraamd. Daar staat tegenover dat voor de opbrengsten uit verhuur en pacht een hogere opbrengst van € 0,5 miljoen wordt verwacht.
Wij stellen u voor de begrote lasten en baten voor tijdelijk beheer op prestatie 1.5.1 in 2024 te verhogen met respectievelijk € 287.000 en € 467.000. Het saldo van deze mutatie ter grootte van € 180.000 wordt conform bestaand beleid toegevoegd aan de Algemene reserve grondzaken.
3. Grond voor Grond
Het gaat hierbij om de verkoop van in het verleden verkregen gronden van het Rijk, ter (gedeeltelijke) dekking van de kosten van de Ontwikkelopgave Natuurnetwerk Nederland. De totale opbrengst is bij de laatste actualisatie van het prognosemodel voor deze ontwikkelopgave geraamd op € 153,9 miljoen over de gehele looptijd. De kosten en opbrengsten Grond-voor-Grond variëren per jaar. Vooralsnog ligt de gerealiseerde opbrengst vanuit deze gronden voor op het aangehouden schema.
Met de verkoop in 2024 is een positief transactieresultaat gerealiseerd van € 1,0 miljoen. Naar verwachting zullen voor het einde van het jaar nog verkopen gerealiseerd worden met een resultaat ter hoogte van € 1,1 miljoen. Ten opzichte van de begrote baten à € 1,6 miljoen betreft dit een verhoging van € 0,5 miljoen. De lasten zullen naar verwachting € 16.018 bedragen.
Wij stellen u voor om de begrote lasten voor Grond voor Grond op prestatie 1.5.1 te verhogen met € 16.000 en de begrote baten te verhogen met € 461.000 en de geraamde storting in de Algemene reserve grondzaken te verhogen met € 445.000.
4. Anticiperend grondfonds
In de Statenvergadering van 11 mei 2022 heeft u besloten tot instelling van het anticiperend grondfonds (2022/1103504). In de voorbereiding van en realisatie van aankopen maken wij transactiekosten, onder andere taxatie- en notariskosten. Gronden die zijn aangekocht worden door ons beheerd tot deze kunnen worden ingezet voor programma’s en projecten. Dit brengt lasten zoals onderhoudskosten en lokale heffingen met zich mee en opbrengsten uit verhuur en pacht. Het jaarlijkse saldo van de kosten en opbrengsten wordt verrekend met een binnen de ARG afzonderlijk aan te houden compartiment voor tijdelijk beheer AGF.
Voor 2024 verwachten wij lasten en baten ter hoogte van respectievelijk € 0,3 miljoen en € 61.358. Het betreft voornamelijk kosten die gemaakt zijn in de voorbereiding van aankooptransacties zoals taxatiekosten.
Wij stellen u voor om de begrote lasten voor prestatie 1.5.1 in 2024 te verhogen met € 262.000 en de begrote baten te verhogen met € 61.000. Hiermee wordt € 201.000 onttrokken aan de Algemene reserve grondzaken.
5. Tankstations
In 2023 is de uniformering van de gebruiksverhoudingen met tankstations gelegen op provinciale grond door team Grondzaken ter hand genomen. In de eerste monitor van dit jaar zijn de hiermee samenhangende begrote precario en huuropbrengsten overgeheveld van prestatie 4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur naar prestatie 1.5.1. Inzetten grondbeleidsinstrumentarium.
Statenvoorstellen en -besluiten
Statenvoorstel - Kaderstelling Grondbeleid/Nota Grondbeleid 2022 PS/2022/1107804 (bijbehorend besluit)
Verantwoordelijk portefeuillehouder
Gert Harm ten BolscherBegrotingswijziging
- PS Begrotingswijziging