Portefeuillehouder
Martijn Dadema

Acties 2024

  1. Wij stellen een Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) op als mobiliteitslijn voor, en tevens uitwerking van,  de Nieuwe Omgevingsvisie Overijssel. Dit RMP vervangt in 2024 uiteindelijk de bestaande Koersdocumenten.
  2. Wij voeren studies uit ter onderbouwing van mobiliteitsvraagstukken en/of lobbydossiers zoals bijvoorbeeld de haalbaarheid van een station Staphorst en de verbetering van onze spoorlijnen.
  3. We werken verder aan het veilig , robuust, betrouwbaar en 'schoner' maken van het mobiliteitssysteem, o.a. door de elektrificatie van bestaande diesel treindiensten en het ontwikkelen van mobiliteitshubs. Daarbij gaan wij uit van het STOMP-principe.
  4. Wij doen onderzoeken en voeren pilots uit naar de rol en combinatie van verschillende vervoersystemen om te komen tot toegankelijke en slimme publieke mobiliteit zoals mobiliteitshubs en vraagafhankelijk openbaar vervoer.
  5. Wij faciliteren en stimuleren regionale samenwerking op ruimtelijke, sociaalmaatschappelijke en economische opgaven langs de corridor Zwolle-Twente-Münster. Samen met partners werken wij aan de verkenning om elektrificatie van Enschede-Gronau mogelijk te maken.
  6. Wij werken een streefnorm voor bereikbaarheid uit om te kijken of dat kan dienen voor de uitwerking van ons mobiliteitsbeleid. 

Inhoudelijke kleurscore

O

Inhoudelijke toelichting

Actie 1 en 6

Het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) wordt, als uitwerking van de Omgevingsvisie, als mobiliteitslijn ontwikkeld. Doordat de Omgevingsvisie in 2025 wordt vastgesteld, is  dit proces vertraagd. Ook de uitwerking van een streefnorm voor bereikbaarheid is vertraagd. Uw Staten zijn hierover tijdens een technische informatiesessie 'Atelier Mobiliteit' geïnformeerd.

Financiële kleurscore

O

Financiële toelichting

Met het Statenvoorstel Inzet projecten Nationaal Groeifonds (PS/2021/1103334) heeft u procesmiddelen en middelen voor het voorbereiden en ondersteunen van projectaanvragen voor het Nationaal Groeifonds ter beschikking gesteld. Daarin is € 0,5 miljoen opgenomen voor de voorbereiding van een aanvraag voor de corridor Zwolle-Twente- Munster (ZTM). Er zijn diverse studies uitgevoerd, zoals de analyses om te komen tot een integrale visie op het belang van versterking van de corridor Zwolle-Twente-Munster. Samen met de regio’s en andere gebiedspartners wordt gewerkt aan een vervolg hoe we samenwerking op ruimtelijke, sociaalmaatschappelijke en economische opgaven langs de corridor kunnen faciliteren en stimuleren. Van het budget is tot nu toe € 0,3 miljoen besteed. Voor de verwachte resterende middelen (ca.  € 140.000 ) geldt een looptijd einde datum van 31-12-2024. Grensoverstijgende en interregionale samenwerking is een meerjarenproces dat wij willen voortzetten met het nog beschikbare budget in 2025. We zullen u daarom voorstellen om de resterende middelen beschikbaar te houden voor de corridor Zwolle-Twente-Münster in 2025 en de looptijdeinde van het budget te verlengen naar 31-12-2025.

Statenvoorstellen en -besluiten

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Martijn Dadema

Begrotingswijziging

  • Vooraankondiging resultaatbestemming

Baten begrotingswijziging

Lasten begrotingswijziging