4.2.2 Verduurzamen spoorlijnen
Acties 2024
- Wij zetten ons in op de elektrificatie van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Wij zetten de voorbereidende studies voor de lijn Almelo-Mariënberg voort. Wij blijven provincie Gelderland en het Rijk aanspreken op hun mede verantwoordelijkheid om de elektrificatie van de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ook financieel) mogelijk te maken.
- De (voorbereidingen op) elektrificatie van het spoor Enschede-grens(Gronau) wordt voortgezet. Daarnaast onderzoeken we samen met ProRail de mogelijkheden om de treinverbinding door te trekken richting Hengelo. De lobby voor een optimale verbinding tussen Zwolle en Münster wordt voortgezet.
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
Actie 1
Inmiddels heeft het Rijk een bijdrage in de kosten van elektrificatie toegezegd. Samen met Gelderland en het Rijk zetten we ons in voor een spoedige start van de studie naar elektrificatie op Zutphen-Oldenzaal. De studie voor Almelo-Mariënberg loopt.
Financiële kleurscore
Financiële toelichting
Onderzoekskosten verduurzaming spoorlijn Enschede-Gronau
Prorail voert in opdracht van de provincie onderzoek uit voor de verduurzaming van de spoorlijn Enschede-Gronau. Dit wordt gedekt uit de Reserve Sporen en Wegen. Wij verwachten hiervoor in 2024 geen facturen van Prorail te ontvangen die tot betalingen zullen leiden. De middelen zijn wel nodig om in 2025 dit onderzoek te bekostigen.
Wij stellen u voor de lasten van prestatie 4.2.2 voor 2024 met € 0,4 miljoen te verlagen en de jaarschijf 2025 met eenzelfde bedrag te verhogen. Hiermee samenhangend stellen wij voor de onttrekking Reserve Sporen en Wegen overeenkomstig aan te passen
Statenvoorstellen en -besluiten
Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn DademaBegrotingswijziging
- PS Begrotingswijziging