Portefeuillehouder
Martijn Dadema

Acties 2024

  1. Wij beheren de concessies en contracten van het regionale openbaar vervoer.
  2. Wij gunnen de aanbesteding van de treindiensten Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO), Zwolle-Emmen en Almelo-Hardenberg (Vechtdallijnen) en begeleiden de implementatie.
  3. Wij starten de voorbereiding van de aanbesteding  van de OV concessie Twente (2027-2037).
  4. Wij begeleiden de wervingsacties van vervoerders voor nieuwe reizigers.
  5. Wij betrekken reizigers en chauffeurs bij het opstellen van de Programma's van Eisen voor nieuwe busconcessies.

Inhoudelijke kleurscore

O

Inhoudelijke toelichting

  1. Het beheer gaat goed, maar de uitvoering van de contracten door de vervoerders voldoet niet aan de gestelde normen ten aanzien van rituitval en punctualiteit. Vervoerders zijn hard bezig om dit voor de nieuwe dienstregeling  (december 2024) op orde te brengen.
  2. De aanbesteding van Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (ZHO) is losgekoppeld van die van de Vechtdallijnen. Voor ZHO wordt een nieuwe strategie en planning opgesteld omdat nog onduidelijk is of en wanneer deze lijn geëlektrificeerd zal worden.
  3. In relatie tot de onduidelijke situatie voor ZHO is ook de aanbesteding voor de OV concessie Twente (2027-2037) uitgesteld met een jaar.
  4. In verband met de slechte prestaties van de vervoerders zijn nog geen grote wervingsacties gehouden. Landelijk wordt een imago-campagne voorbereid.
  5. Door het uitstellen van de aanbestedingen is het proces om te komen tot een Programma van Eisen nog niet gestart.

Financiële kleurscore

G

Financiële toelichting

Openbaar vervoer ontvangt drie decentralisatie-uitkeringen
Bij Monitor 1 van 2024 is aangekondigd dat wij voor het Openbaar Vervoer extra middelen ontvangen vanuit het Rijk. Via de mei- en septembercirculaires van het Provinciefonds zijn deze toezeggingen definitief geworden. Wij stellen voor in dit kader om per saldo € 25,2 miljoen toe te voegen aan prestatie 4.2.3 van de begroting van 2024, bestaande uit: 

€ 13,3 miljoen extra structurele middelen toe vanuit de motie Bikker; 
€ 8,8 miljoen vanuit de motie Krul en; 
€ 3,0 miljoen voor toegankelijkheid van het Openbaar Vervoer.

Wij verwachten hogere baten voor een bedrag van € 2,4 miljoen als gevolg van hogere reizigersopbrengsten en een verwachte prijsbijstelling via de specifiek Rijksbijdrage decentraal spoor. 

Een fors deel van deze extra middelen zijn nodig om de per saldo hogere lasten van de exploitatie Openbaar Vervoer over 2024 te kunnen dekken. Het is de verwachting dat er als gevolg van deze extra Rijksmiddelen desondanks een positief resultaat -  circa € 6,4 miljoen op basis van huidige prognoses -  zal ontstaan over 2024. Hierbij dienen twee kanttekeningen te worden geplaatst: 

Vanwege een aangekondigde korting op het OV studentenreisproduct met ingang van 2025 is het onzeker in hoeverre dit een structureel voordeel betreft; 

Vanwege diverse afhankelijkheden en onzekerheden ,zoals daadwerkelijk gereden dienstregelingsuren en -kilometers, definitieve indices, de daadwerkelijke reizigersopbrengsten en onherroepelijkheid van opgelegde boetes, kan dit resultaat substantieel beïnvloed worden. 

In december verwachten wij u een voorstel te kunnen voorleggen in verband met de door uw Staten aangenomen motie Peetsma "OV dat weer loopt als een trein". Wij doen u daarom bij de jaarrekening een voorstel om de resterende middelen beschikbaar te houden voor prestatie 4.2.3 omdat het realiseren van aanvullende voorzieningen (en bijv. benodigd materieel/personeel) een aanzienlijke doorlooptijd vergt.  

Treindienst Hengelo-Bielefeld en Deventer-Almelo
Wij stellen voor het deel van de exploitatielasten van de Treindienst Hengelo-Bielefeld dat nu nog gedekt is met incidentele middelen af te dekken met structurele middelen. Hierdoor onttrekken wij circa € 1,8 miljoen minder uit de reserve mobiliteitsprojecten verkeer en vervoer. Deze wijziging leidt niet tot gewijzigde lasten voor deze treindienst binnen prestatie 4.2.3 maar betreft een financieel technische maatregel die mogelijk is geworden door het vrijkomen van extra Rijksmiddelen die structureel door de Provincie ontvangen worden vanuit de motie Bikker.  

De middelen die binnen de reserve gereserveerd zijn voor de exploitatie van de treindienst Hengelo-Bielefeld reserveren in lijn met de motie ‘Bikker’ voor investeringen die bijdragen aan het in stand houden of verbetering van het Openbaar Vervoer. Investeringsvoorstellen hieruit betrekken wij in het voorstel dat verschijnt in verband met de door uw Staten aangenomen motie Peetsma "OV dat weer loopt als een trein".

Wij stellen voor de lasten van de begroting 2024 op prestatie 4.2.3 ‘Concessie- en contractmanagement van bus en trein’ met € 1.839.000 te verlagen en de baten met € 76.000 te verlagen en per saldo € 1.763.000 minder te onttrekken aan de bestemmingsreserve mobiliteitsprogramma`s verkeer en vervoer.

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Martijn Dadema

Begrotingswijziging

  • PS Begrotingswijziging

Baten begrotingswijziging

2279

Lasten begrotingswijziging

25731