4.5.1 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid
Acties 2024
- Wij (mede) financieren gemeentelijke en provinciale infrastructurele projecten om de verkeersveiligheid te verbeteren volgens de afspraken uit het gezamenlijk opstelde uitvoeringsprogramma. We dragen op deze wijze bij aan de uitvoering van het landelijk Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030, gezamenlijk met het Rijk.
- We werken samen met de gemeenten aan Uitvoeringsprogramma's Verkeersveiligheid gebaseerd op de risico gestuurde aanpak.
- Wij behartigen de regionale belangen bij de uitwerkingen van het Rijk voor het verkeersveiliger maken van Rijkswegen.
- Het Rijk heeft geld beschikbaar gesteld voor de aanleg van een fysieke rijbaanscheiding op de N36 en de N50 op het wegvak Ramspol-Kampen. Wij adviseren over de door Rijkswaterstaat in 2024 en 2025 op te stellen planuitwerking voor de benodigde maatregelen op de deze wegen, brengen hierbij mogelijke meekoppelkansen in en stimuleren daar waar mogelijk de voortgang.
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
Financiële kleurscore
Financiële toelichting
Actieplan Verkeersveiligheid voor de provinciale wegen
Op deze prestatie is voor 2024 € 1,45 miljoen beschikbaar gesteld voor Actieplan Verkeersveiligheid voor de provinciale wegen (incl. onderzoek en monitoring). Het Actieplan is in de afrondende fase en hierover zullen wij eind jaar een vaststellingsbesluit nemen. Dit jaar verwachten wij niet de beschikbaar gestelde middelen te realiseren maar deze blijven beschikbaar voor de uitvoering van het actieplan in de komende jaren.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten voor 2024 de lasten van prestatie 4.5.1 met € 1,45 miljoen te verlagen en de onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met eenzelfde bedrag te verlagen
Uitvoering Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UVP) 2024
Bij de uitvoering van het UVP 2024 is gebleken dat op prestatie 4.5.2 een onderbesteding wordt verwacht van € 82.000 door lagere aanvragen voor een subsidiebijdrage. Conform het UVP wordt voorgesteld de onderbesteding in te zetten voor sluitstukprojecten. Sluitstukprojecten zijn projecten die bij eerder subsidietoekenning een lagere procentuele bijdrage zijn toegekend dan het regulier gehanteerde percentage van 50%. Bij achterblijvende bestedingen op andere projecten kan alsnog voor sluitstukprojecten een aanvullende subsidie worden toegekend. Wij stellen u voor de inzet van de middelen over de verschillende beleidsthema’s (fiets, verkeersveiligheid, bereikbaarheid, goederenvervoer) en bijbehorende prestaties aan te passen.
Wij stellen u voor in 2024 de lasten van prestatie 4.5.1 met € 37.000 te verhogen met als dekking een verlaging prestatie 4.5.2.
Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn DademaBegrotingswijziging
- GS Begrotingswijziging
- PS Begrotingswijziging