4.7.1 Beheer provinciale infrastructuur
Acties 2024
- Wij voeren metingen, inspecties en onderzoek uit om de kwaliteit van de infrastructuur vast te stellen. De gemeten kwaliteit gebruiken wij om te bepalen of én welke maatregelen nodig zijn om duurzaam te voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen. Dit is de basis voor de uitvoering van het dagelijks onderhoud.
- Wij bevorderen een verkeersveilige doorstroming door het beter benutten van de bestaande infrastructuur. Dit doen wij door samen met de andere wegbeheerders in Overijssel verkeersmanagement uit te voeren. Daarnaast handelen wij incidenten op onze infrastructuur af.
- Wij zien er op toe dat (vaar)wegen niet anders gebruikt worden dan vanuit wet- en regelgeving bepaald is. Waar nodig wordt gehandhaafd.
- Wij bedienen bruggen en sluizen om doorgang te verlenen aan beroeps- en pleziervaart op de gepubliceerde tijden.
- Wij voeren gladheidsbestrijding uit om ook in winterse omstandigheden de wegen begaanbaar te houden.
- Wij onderhouden provinciale infrastructuur conform het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen.
Inhoudelijke kleurscore
Inhoudelijke toelichting
Financiële kleurscore
Financiële toelichting
Investeringskrediet gladheidsbestrijding
Voor de vervanging van zoutstrooiers is een structureel investeringskrediet beschikbaar gesteld. Het ene jaar moeten meer strooiers vervangen worden dan in andere jaren. In 2024 is het krediet voor het aantal te vervangen strooiers te laag, maar kan worden opgevangen door het krediet van 2025 naar voren te schuiven. In 2025 zal niet het volledige investeringskrediet benodigd zijn. Daarom zetten wij een deel van het investeringskrediet uit 2025 over naar 2024. Bij het actualiseren van de kapitaallasten in Monitor 2025 - I wordt deze wijziging meegenomen.
GS-wijziging:
Conform ons begrotingswijzigingsbeleid hebben wij besloten het investeringskrediet van zoutstrooiers (prestatie 4.7.1.) naar voren te halen en de jaarschijf 2025 te verlagen met € 32.098.
Gladheidsbestrijding
We laten de aansprakelijkheid onderzoeken ten aanzien van een mogelijke bodemverontreiniging bij een voormalige opslag van strooizout. Op basis van de huidige informatie kunnen onderzoekskosten en eventuele financiële gevolgen worden opgevangen in de eigen exploitatie.
Op dit moment is een relatief groot deel van het budget nog niet besteed. De kosten zijn afhankelijk van het weer en daardoor niet voorspelbaar. In de eerste helft van het jaar waren de weersomstandigheden relatief gunstig waardoor minder strooiacties nodig waren dan het vijfjaarlijks gemiddelde. In oktober worden deze activiteiten weer hervat.
Leges
In 2023 zijn wij begonnen met het heffen van leges met betrekking tot provinciale infrastructuur. De bijbehorende baten zijn nog niet in de begroting 2024 geraamd. De baten vanaf 2025 zijn meerjarig geraamd in de begroting 2025.
PS-wijziging:
Wij stellen u voor om de baten voor prestatie 4.7.1. in 2024 te verhogen met € 57.548.
Salarisbudget
Een aantal functies wordt gedeeltelijk gedekt vanuit investeringen. Dit betreft structurele functies waarbij het wenselijk is om deze vanuit het salarisbudget te dekken. In het Beheerplan Infrastructurele Kapitaalgoederen (BIK) is rekening gehouden met personele kosten en deze wordt benut om deze formatieplek volledig structureel te maken. Wij stellen dan ook voor het salarisbudget met € 0,3 miljoen te verhogen en de toevoeging aan de RDKA te verlagen met hetzelfde bedrag.
Daarnaast stellen wij u voor om de storting in de voorziening te verlagen om de omzetting van inhuur naar vast te realiseren. We verhogen het salarisbudget met € 94.000. Dat wordt voor € 25.000 gedekt uit deze prestatie (4.7.1) en voor € 69.000 door de toevoeging aan de voorziening te verlagen (prestatie 4.7.2).
PS-wijziging:
Wij stellen u voor om de storting van de BIK-middelen in de Reserve dekking kapitaallasten activa structureel te verlagen met een bedrag van € 0,3 miljoen en dit bedrag toe te voegen aan het salarisbudget.
Wij stellen u voor om vanaf 2025 een bedrag van € 69.011 structureel te onttrekken aan de storting van de voorziening en toe te voegen aan het salarisbudget.
Werkschip Beulake
In september 2024 is het nieuwe zero-emissie werkschip Beulake opgeleverd. De kosten zijn € 90.000 hoger uitgevallen dan het beschikbare budget van €1,3 miljoen. De belangrijkste reden is dat er geen tussentijdse indexatie heeft plaatsgevonden op het in 2021 beschikbaar gestelde krediet.
Bij de begroting 2024 is er een structurele buffer investeringeninfrastructuur op lopende infrastructuurprojecten beschikbaar gesteld. Hierin is rekening gehouden met een reservering voor de afronding van enkele lopende projecten waaronder de vervanging van het oude werkschip.
Wij stellen u voor om het bestaande krediet in 2024 met € 90.000 te verhogen.
Daarnaast wordt u onder kerntaak Overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen voorgesteld om uit de structurele buffer voor infrastructuur jaarlijks een bedrag van € 4.500 te onttrekken voor de kapitaallasten en toe te voegen aan prestatie 4.7.1 van de begroting 2025.
Statenvoorstellen en -besluiten
Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn DademaBegrotingswijziging
- GS Begrotingswijziging
- PS Begrotingswijziging