Woningbouw
Vanuit het Investeringsvoorstel Wonen en het Aanvullend Investeringsvoorstel Wonen werken we met onze partners aan het realiseren van voldoende woningen voor de juiste doelgroepen en aan leefbare steden en dorpen. In de herijking van de woondeals hebben we dit voorjaar afspraken gemaakt met rijk, gemeenten, markt en corporaties over de realisatie van 47000 woningen tot 2030. Hiermee is de opgave voor Overijssel met 5000 woningen verhoogd. De uitvoering van de woondeals ondersteunen we met de instrumenten uit ons investeringsprogramma. Dit jaar zijn ook onze subsidieregelingen opengegaan voor Langer zelfstandig wonen, Betaalbaar wonen in kleine steden en dorpen en de revolverende regeling voor de Woonfaciliteit. We zien dat er veel belangstelling is voor deze regelingen. Op 5 maart heeft u tijdens het werkbezoek wonen kunnen kijken hoe de gemeente Raalte de groeiopgave oppakt en bent u in gesprek geweest met de Brede Bouwcoalitie (Overijsselse versnellingstafel).
Bereikbaarheid
Wij streven ernaar om de infrastructuur goed te laten functioneren. De afgelopen periode zijn in dit kader voor de gladheidsbestrijding het afgelopen seizoen 35 strooiacties succesvol uitgevoerd om onze wegen veilig en bereikbaar te houden. Dit is een verdubbeling van het aantal strooiacties ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast zijn de eerste groot onderhoudsmaatregelen uitgevoerd aan de N337. Een groot deel van het tracé tussen Wijhe en Zwolle is voorzien van nieuw asfalt en markeringen. Vanwege de gunstige weersomstandigheden en een goede afstemming met de opdrachtnemers zijn de werkzaamheden 3 weken sneller uitgevoerd dan vooraf gepland.
OV/Spoor
Met onze partners (onze concessiehouders, NS, ProRail, het ministerie van I&W, onze buurprovincies en onze partners aan de Duitse kant van de grens) werken we continu aan de optimalisatie van het Openbaar Vervoer per Spoor in, van en naar onze provincie. Een belangrijke opgave is de elektrificatie van de nog resterende diesel-spoorlijnen in Overijssel: Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, waarvoor uw Staten reeds middelen hebben gereserveerd. Beoogd wordt rond de zomer van 2025 zowel het realisatiebesluit voor te leggen voor Almelo-Mariënberg, als de opdracht te verlenen voor de Planuitwerking voor Zutphen-Hengelo-Oldenzaal.
Om een faillissement van vervoerder Eurobahn te voorkomen en om de continuïteit te waarborgen van de grensoverschrijdende spoorverbinding Hengelo-Bielefeld, zijn extra financiële middelen noodzakelijk gebleken. Daaraan gekoppeld zijn afspraken met de Duitse OV-opdrachtgever NWL (Nahverkehr Westfalen-Lippe) over het verbeteren van de kwaliteit van de treindienst, met name op het Nederlandse deel van en naar Hengelo en Oldenzaal.
Openbaar Vervoer
De door vervoerders ingezette (verbeter)maatregelen geven steeds hogere prestaties. Per concessie zijn verschillen te zien, maar de algemene lijn is dat de uitvoering in het tweede kwartaal bijna gelijk of zelfs beter dan de norm is. Dit heeft onze onverminderde aandacht om zeker te zijn dat dit geen tijdelijke verbetering is.
Verkeersveiligheid
Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is in Overijssel in 2024 gestegen met 22%. De (oudere) fietser heeft een groot aandeel bij het aantal ernstige slachtoffers. Hierdoor leggen we meer focus op de interventies en acties voor oudere fietsers en het gebruik van de ebike.
Volgens het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid werken we aan een risico gestuurde (data gedreven) aanpak voor een veilige weginrichting en het stimuleren van veilig (rij)gedrag bij verkeersdeelnemers. Met de door u toegezegde middelen uit het Investeringsvoorstel Verkeersveiligheid geven we een impuls aan diverse acties, campagnes, infrastructurele en gedragsmaatregelen.
De financiële tekorten op de aanleg van fysieke rijbaanscheiding op de Rijkswegen N36 Wierden-Ommen en N50 Kampen-Ramspol blijven zorgwekkend. Het door het kabinet in de Voorjaarsnota extra gereserveerde budget van €115 miljoen is een welkome aanvulling op het budget, maar niet voldoende. Wij blijven samen met onze partners de lobby voortzetten.
Hubs
De interesse in de subsidieregeling voor hubs is groot. De regeling staat open en nu al is er een drietal aanvragen ingediend. Er is ruimte voor 5 á 6 subsidieaanvragen, uitgaande van het maximaal aan te vragen subsidiebedrag. Op 11 juni staat een informatiesessie met Provinciale Staten gepland en maken we ook de (financiële) balans op. Bij de uitwerking van hubs, hebben we komende periode expliciet aandacht voor de hubs in het landelijk gebied. Dit draagt bij aan de gestelde doelen in het coalitieakkoord waarbij gesteld wordt dat het platteland een fijne plek blijft om te wonen, te werken, te ondernemen en te ontspannen.