Status prestaties

Overhead, financiering en dekkingsmiddelen

Overhead, financiering en dekkingsmiddelen

Status prestaties

Overhead

Terug naar navigatie - Overhead, financiering en dekkingsmiddelen - Overhead

Investeringsbudget aanpassing provinciehuis verhuurde ruimtes aan Shared Service Centrum Ons (SSC Ons)
Door personele groei bij SSC Ons is er vraag naar uitbreiding van het aantal werkplekken en vergaderruimten.  Ook zijn de bureaustoelen aan het einde van hun levensduur en aan vervanging toe. SSC Ons ondervindt daarnaast door de personele groei hinder van het binnenklimaat, waardoor duurzaam gebruik van de verhuurde ruimtes onder druk komt te staan . Wij willen als mede-eigenaar en partner SSC Ons faciliteren om duurzaam gebruik van de verhuurde ruimtes mogelijk te maken. De afschrijvingskosten van de investeringen rekenen wij door in de huurprijs die SSC Ons betaalt. Een deel van deze kosten (circa 30%) komt conform het bijdragebesluit voor rekening van de provincie Overijssel. Deze stijging vangen wij op binnen de overheadbudgetten in kerntaak Overhead.

Wij stellen u voor om in het onderdeel overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen (OFD) een investeringskrediet van € 540.000 beschikbaar te stellen voor aanpassing van de werkomgeving, de aanleg van het klimaatsysteem en de aanschaf van bureaustoelen ten behoeve van SSC Ons.  Gelijktijdig stellen wij voor de hieruit voortvloeiende kapitaallasten en huuropbrengsten budgettair neutraal bij te ramen. Wij bepalen de exacte baten en lasten na verbouwing en informeren u hierover in Monitor 2025-II. 

Financiering

Terug naar navigatie - Overhead, financiering en dekkingsmiddelen - Financiering

Lening BNG Bank
We hebben in 2016 een lening van € 25 miljoen verstrekt aan de BNG Bank. Jaarlijks heeft de BNG Bank het recht (dus niet de plicht) om per 16 mei de lening volledig af te lossen. Op 2 mei 2025 heeft de BNG Bank aangegeven om de lening niet af te lossen per medio mei 2025. Dat betekent dat we nog (minimaal) een jaar een rentebate van € 1,2 miljoen ontvangen, toe te rekenen aan 2025 (medio mei - december) en 2026 (januari - medio mei). Deze werkwijze is conform voorgaande jaren.

Wij stellen u voor om de rentebate over de BNG Banklening toe te voegen aan de begroting 2025 (€ 0,8 miljoen) en de begroting 2026 (€ 0,4 miljoen). 

 

Eenmalige opbrengst opheffing CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV (CSV: Claim Staat Vennootschap) is een tijdelijke verbonden partij die nog een aantal openstaande zaken uit de verkoop van Essent moest afwikkelen. De laatste zaak die nog liep was een claim die CSV had ingediend bij de belastingdienst tegen een naheffingsaanslag afvalstoffenheffing 2014. Zoals ook gemeld in de jaarrekening 2024 heeft de rechtbank in oktober 2024 besloten dat de belastingdienst deze naheffingsaanslag niet had mogen opleggen. Inclusief de rente over de naheffing ontvangt CSV Amsterdam BV daarom € 8,3 miljoen terug van de belastingdienst. Aangezien de Provincie Overijssel voor 18,7% deelneemt in de CSV, ontvangt de provincie afgerond € 1,5 miljoen. De boekwaarde van de CSV is € 0,1 miljoen. Per saldo dus een boekwinst van € 1,4 miljoen. De CSV is volledig, dus voor € 46.764, afgedekt in de Algemene Financieringsreserve (AFR). Het is een PS-bevoegdheid om het bedrag uit de AFR te laten vrijvallen. 

Wij stellen u voor om de CSV-reservering in de AFR van € 46.764 vrij te laten vallen ten gunste van de algemene middelen.

Wij stellen u voor om  de  € 1,4 miljoen boekwinst vanuit de liquidatie van CSV Amsterdam BV ten gunste van de algemene middelen (Algemene Reserve) te brengen.

 

SVN Startersleningen (prestatie 1.3.2)
Vanuit SVN hebben wij voortgangsinformatie ontvangen over de uitgegeven startersleningen. Op basis daarvan zien we een verdere afname van de portefeuille van de uitgegeven leningen door vervroegde aflossingen. De  meerjarige rente-effecten door de vervroegde aflossingen in 2024 en 2025 hebben we verwerkt in deze monitor bij prestatie 1.3.2.

Bij de jaarrekening 2024 hebben we de effecten op de AFR van de vervroegde aflossingen 2024 verwerkt. Bij deze monitor verwerken we de aflossingen in het 1e kwartaal van 2025. Dit leidt tot een hogere vrijval in 2025 van de bijbehorende Algemene Financieringsreserve (AFR). Conform uw besluit bij de Perspectiefnota 2023 wordt voorzien in afdekking van het actief Enexis door vrijvallende middelen binnen de AFR als gevolg van daling van het uitstaande saldo aan SVn-leningen.

Wij stellen u voor om de volgende bedragen toe te voegen aan de Algemene financieringsreserve voor de oormerking Enexis onder gelijktijdige onttrekking van de vrije ruimte binnen dezelfde reserve voor de oormerking SVn startersleningen: 2025 € 0,17 miljoen, 2026 -/- € 10.000, 2027 -/- € 11.000, 2028 -/- € 11.000 en 2029 -/- € 3.000.

Dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Overhead, financiering en dekkingsmiddelen - Dekkingsmiddelen

Instellen nieuwe prestatie 5.1.6 Retail

PS besluitvorming

Wij stellen u bij prestatie 1.4.2 Investeringsprogramma ruimte, wonen, retail voor om een nieuwe prestatie 5.1.6 Retail aan de doelenboom toe te voegen. Dat betekent dat de voor retail gereserveerde middelen in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel van € 2,5 miljoen, omgelabeld moeten worden naar de prestatie 5.1.6.

Wij stellen u voor, om bij toevoeging van de prestatie 5.1.6 Retail, het voor retail gereserveerde bedrag van € 2,5 miljoen in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel, te labelen aan prestatie 5.1.6  Retail.

GS besluitvorming

Wij hebben besloten om vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel, onder voorbehoud van instemming door Provinciale Staten met instelling van de nieuwe prestatie 5.1.6, een bedrag van € 675.000 toe te voegen aan het budget voor prestatie 5.1.6 aan de jaarschijf 2025 van de begroting 2025, en € 975.000 en € 775.000 aan de jaarschijven 2026 en 2027.

 

Mutaties afschrijvingen

Bij de provinciale infrastructuur is er sprake van twee type investeringen: vervangingsinvesteringen en nieuwe investeringen. De afschrijvingslasten van de bestaande investeringen dekken we uit de Reserve dekking kapitaallasten activa. Zoals afgesproken in de Perspectiefnota 2022 passen we bij uitbreidingsinvesteringen in eigen infrastructuur de directe afschrijvingssystematiek toe, waarbij we de afschrijvingslasten ten laste van de jaarlijkse exploitatie brengen. 

Afschrijvingslasten via de algemene middelen (exploitatie)

Via deze monitor stellen we voor om de kapitaallasten van investeringen die via de algemene middelen (de exploitatie) lopen, als volgt aan te passen:
2025: < € 0,1 miljoen
2026: aframing van € 0,1 miljoen
2027: aframing van € 0,1 miljoen
2028: aframing van € 2,2 miljoen
2029: aframing van € 0,9 miljoen

De aframingen zijn het gevolg van het doorschuiven van investeringen naar een latere jaarschijf. Hierdoor schuiven de afschrijvingslasten ook door naar achteren. De grootste post waarvoor dit geldt is de investering in de Vloedbeltverbinding (lagere afschrijvingen van € 2,2 miljoen in 2028 en € 0,9 miljoen in 2029. 

 

Afschrijvingslasten via de Reserve dekking kapitaallasten activa

Via deze monitor stellen we voor om de afschrijvingslasten van investeringen die via de Reserve dekking kapitaallasten activa lopen, als volgt (budgettair neutraal) aan te passen:
2025: aframing van € 0,1 miljoen
2026: aframing van € 0,8 miljoen
2027: aframing van € 0,2 miljoen
2028: aframing van € 0,4 miljoen
2029: bijraming van € 0,1 miljoen

De aframingen zijn het gevolg van het doorschuiven van investeringen naar een latere jaarschijf. De aframing van € 0,8 miljoen in 2026 heeft voor het overgrote deel betrekking op het doorschuiven van  investeringen in  bruggen en sluizen. We verrekenen de mutaties van deze afschrijvingslasten met de Reserve dekking kapitaallasten activa. 

Financiën

Terug naar navigatie - Overhead, financiering en dekkingsmiddelen - Financiën

In dit hoofdstuk maken wij alle overige baten en lasten inzichtelijk voor zover er een bedrag in de begroting is opgenomen. Het betreft hier de onderdelen 'overhead' waarin alle bedrijfsvoeringsbudgetten zijn opgenomen en de 'algemene dekkingsmiddelen', waarin met name de algemene inkomsten zijn opgenomen. Een nadere uitsplitsing van de algemene dekkingsmiddelen is te vinden onder financiën - meerjarig overzicht van baten en lasten.

Bedragen x €1.000

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Overhead, financiering en dekkingsmiddelen - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie PS/GS Begrotingswijziging of Resultaatbestemming Voorgestelde Begrotingswijziging/Resultaatbestemming Baten Lasten Saldo Financiële toelichting prestatie
10.0.0 Bedrijfsvoering PS Begrotingswijziging -2 0 2 -2 Investeringsbudget aanpassing provinciehuis verhuurde ruimtes aan Shared Service Centrum Ons (SSC Ons) Door personele groei bij SSC Ons is er vraag naar uitbreiding van het aantal werkplekken en vergaderruimten.  Ook zijn de bureaustoelen aan het einde van hun levensduur en aan vervanging toe. SSC Ons ondervindt daarnaast door de personele groei hinder van het binnenklimaat, waardoor duurzaam gebruik van de verhuurde ruimtes onder druk komt te staan . Wij willen als mede-eigenaar en partner SSC Ons faciliteren om duurzaam gebruik van de verhuurde ruimtes mogelijk te maken. De afschrijvingskosten van de investeringen rekenen wij door in de huurprijs die SSC Ons betaalt. Een deel van deze kosten (circa 30%) komt conform het bijdragebesluit voor rekening van de provincie Overijssel. Deze stijging vangen wij op binnen de overheadbudgetten in kerntaak Overhead. Wij stellen u voor om in het onderdeel overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen (OFD) een investeringskrediet van € 540.000 beschikbaar te stellen voor aanpassing van de werkomgeving, de aanleg van het klimaatsysteem en de aanschaf van bureaustoelen ten behoeve van SSC Ons.  Gelijktijdig stellen wij voor de hieruit voortvloeiende kapitaallasten en huuropbrengsten budgettair neutraal bij te ramen. Wij bepalen de exacte baten en lasten na verbouwing en informeren u hierover in Monitor 2025-II.
20.00.3 Dividend PS Begrotingswijziging 1.450 1.450 0 1.450 Eenmalige opbrengst opheffing CSV Amsterdam BV CSV Amsterdam BV (CSV: Claim Staat Vennootschap) is een tijdelijke verbonden partij die nog een aantal openstaande zaken uit de verkoop van Essent moest afwikkelen. De laatste zaak die nog liep was een claim die CSV had ingediend bij de belastingdienst tegen een naheffingsaanslag afvalstoffenheffing 2014. Zoals ook gemeld in de jaarrekening 2024 heeft de rechtbank in oktober 2024 besloten dat de belastingdienst deze naheffingsaanslag niet had mogen opleggen. Inclusief de rente over de naheffing ontvangt CSV Amsterdam BV daarom € 8,3 miljoen terug van de belastingdienst. Aangezien de Provincie Overijssel voor 18,7% deelneemt in de CSV, ontvangt de provincie afgerond € 1,5 miljoen. De boekwaarde van de CSV is € 0,1 miljoen. Per saldo dus een boekwinst van € 1,4 miljoen. De CSV is volledig, dus voor € 46.764, afgedekt in de Algemene Financieringsreserve (AFR). Het is een PS-bevoegdheid om het bedrag uit de AFR te laten vrijvallen.  Wij stellen u voor om de CSV-reservering in de AFR van € 46.764 vrij te laten vallen ten gunste van de algemene middelen. Wij stellen u voor om  de  € 1,4 miljoen boekwinst vanuit de liquidatie van CSV Amsterdam BV ten gunste van de algemene middelen (Algemene Reserve) te brengen.
20.00.3 Dividend PS Begrotingswijziging 750 750 0 750 Lening BNG Bank We hebben in 2016 een lening van € 25 miljoen verstrekt aan de BNG Bank. Jaarlijks heeft de BNG Bank het recht (dus niet de plicht) om per 16 mei de lening volledig af te lossen. Op 2 mei 2025 heeft de BNG Bank aangegeven om de lening niet af te lossen per medio mei 2025. Dat betekent dat we nog (minimaal) een jaar een rentebate van € 1,2 miljoen ontvangen, toe te rekenen aan 2025 (medio mei - december) en 2026 (januari - medio mei). Deze werkwijze is conform voorgaande jaren. Wij stellen u voor om de rentebate over de BNG Banklening toe te voegen aan de begroting 2025 (€ 0,8 miljoen) en de begroting 2026 (€ 0,4 miljoen).
Totaal 2.198 2.200 2 2.198

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Overhead, financiering en dekkingsmiddelen - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
10.0.0 Bedrijfsvoering -550 0 550 -550 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 De rol en positie van de provincie in het maatschappelijk krachtenveld is de laatste vijf jaar wezenlijk veranderd. De provincie staat veel meer op het toneel en in de wind. Denk bijvoorbeeld aan PAS-melders/stikstof, N2000-ontwikkelingen en de Kaderrichtlijn Water (KRW). Deze ontwikkeling vergt ook aanpassing in het samenspel tussen PS, GS en de ambtelijke organisatie. Zo willen wij in de bestuurlijke advisering meer het perspectief van de samenleving en de samenhang van opgaven centraal stellen. Dit hebben we opgenomen in de bestuursopdracht ‘Sturen in samenhang’. Er is ontwikkeling van de organisatie nodig, onder andere versterking van integraal werken, ambtelijk vakmanschap en meer scherpte op (invulling van) rollen. Wij stellen u voor om voor begeleiding en uitvoering van de bestuursopdracht in 2025 een bedrag van € 0,25 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 10.0 Overhead van de begroting 2025.Geo Informatie Systeem (GIS) (voordeel € 0,75 miljoen) In de Perspectiefnota 2023 heeft u middelen beschikbaar gesteld voor de doorontwikkeling van ons Geo Informatie Systeem (GIS). Deze informatie kan gebruikt worden om besluitvorming- en uitvoering te verbeteren. Wij zijn er door (complexe) inrichtingsvraagstukken echter nog niet in geslaagd het project van de grond te laten komen. Dit leidt in 2024 tot een onderbesteding van circa € 0,75 miljoen. Het belang van duurzame en toegankelijke GIS data blijft echter onverminderd groot. Wij gaan hier in 2025 dan ook mee aan de slag en verwachten de projectkosten alsnog te gaan maken. Resultaatbestemming: Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,75 miljoen toe te voegen aan de Uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel (UKvO). Deze middelen kunnen vervolgens middels een onderbouwde GS-begrotingswijziging via de P&C-cyclus worden toegevoegd aan de Begroting.Resultaatbestemming digitale weerbaarheid/informatiehuishouding Uit in- en externe audits blijkt dat onze informatiehuishouding- en veiligheid nog niet voldoet aan gestelde kaders en richtlijnen zoals de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Bovendien wordt in het derde kwartaal een Network and Information Security (NIS2) richtlijn van kracht die strenge eisen stelt aan onze digitale weerbaarheid. In 2024 heeft de accountant in de boardletter een aantal bevindingen gedaan ten aanzien van onze digitale weerbaarheid. Deze aanbevelingen zien met name op het borgen en op orde brengen van processen en protocollen. Wij hebben hiertoe in 2024 de eerste stappen gezet. Zo zijn onze CISO en ISO functies verstevigd, processen en protocollen beschreven en is gestart met de (her)inrichting van onze I-organisatie. In 2025 willen wij onze inzet op digitale weerbaarheid en informatieveiligheid verder verstevigen. Daarmee zijn we er echter nog niet. In de perspectiefnota 2026 komen wij hier bij u op terug en vragen wij om besluitvoerming op dit onderwerp. Wij stellen u om voor het verbeteren van onze digitale weerbaarheid een bedrag van € 0,3 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 10.0 Overhead van de Begroting 2025.
10.0.0 Bedrijfsvoering -1.229 0 1.229 -1.229 Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT
10.0.0 Bedrijfsvoering 0 0 0 0 Wijz. 203 Doorwerking adm. 2024 Afd. Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 203 Doorwerking adm. 2024 Afd.
10.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn 82 0 -82 82 Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT
10.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn -883 0 883 -883 Wijz. 203 Doorwerking adm. 2024 Afd. Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 203 Doorwerking adm. 2024 Afd.
10.66.66 Toegerekende personeelsgeb kn 0 0 0 0 Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.) Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.)
20.00.2 Algemene uitkeringen 17.341 17.341 0 17.341 Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT
20.00.5 Overige alg dekkingsmiddelen -13.844 -13.844 0 -13.844 Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT
20.20.1 Onvoorzien 205 0 -205 205 Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT
Totaal 1.122 3.498 2.376 1.122