Status prestaties

Kerntaak 2: Milieu en energie

Kerntaak 2: Milieu en energie

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Een schoon milieu 

Onze inwoners hebben recht op een gezonde leefomgeving in de volle breedte: lucht, water, ondergrond, licht, geluid, welzijn en veiligheid. We werken continu aan een leefomgeving waarin de milieucondities op orde zijn en blijven. Daarnaast richten we ons ook op andere factoren die van belang zijn voor de gezondheid van onze inwoners, zoals de aanwezigheid van voldoende groen (kerntaak 3). 
 
We borgen de basiskwaliteit van het milieu. Niet alleen voor de huidige generatie, maar ook om toekomstige generaties een gezonde en veilige leefomgeving te bieden. Daarom hebben we bij onze projecten oog voor (gezondheid)risico’s voor mens, dier en milieu. We benutten de in de samenleving aanwezige kennis bij het bereiken van onze doelen. 

 Een toekomstgericht energiesysteem 
We werken toe naar een klimaatbestendig en CO2-neutraal Overijssel in 2050. Daarvoor zijn besparing van energie, ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen en aanpassing van de energie-infrastructuur nodig. Onbeperkte toegang tot elektriciteit is door de huidige netcongestie niet langer vanzelfsprekend. Dit vraagt om visie op het toekomstige energiesysteem. We houden ons aan de afgesproken doelen voor duurzame energie voor 2030. De energietransitie biedt ook economische kansen op het gebied van innovatie en werkgelegenheid.  
 

Terwijl we gericht werken aan het behalen van onze energiedoelen, vinden we participatie van betrokkenen belangrijk. We zien de zorgen die deze grote transitie met zich meebrengt. Daarom vinden we het belangrijk om bij onze projecten de meest actuele wetenschappelijke inzichten te betrekken ten aanzien van de gevolgen voor mens, dier en milieu. Ook betrekken we daar onze inwoners bij.  

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

2.1 De kwaliteit van bodem, lucht, geluid en milieu(veiligheid) voldoet aan wettelijke eisen

Terug naar navigatie - 2.1 De kwaliteit van bodem, lucht, geluid en milieu(veiligheid) voldoet aan wettelijke eisen

2.1 Wij borgen en verbeteren de milieukwaliteit van de leefomgeving. 

Wij werken cyclisch aan de kwaliteit van bodem, lucht, geluid en milieu(veiligheid) door beleid te maken en kaders te stellen. Met monitoring en evaluatie kijken we of de basiskwaliteit van lucht, geluid en bodem blijft voldoen aan de wettelijke normen (2.1.1). De gezondheid van onze inwoners staat centraal in ons milieu- en omgevingsbeleid. Iedere vier jaar herzien we ons beleid ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Wij maken jaarlijks een uitvoeringsplan, waarin we de prioriteiten vastleggen. Wij stemmen vergunningverlening, toezicht en handhaving door verschillende bestuursorganen op elkaar af. Door vergunningverlening en toezicht zorgen de Omgevingsdiensten er namens ons en gemeenten voor dat de basiskwaliteit van de leefomgeving voldoet aan de wettelijke eisen (2.1.2). Indien geconstateerd wordt dat er niet aan de wettelijke eisen wordt voldaan, dan zullen wij handhavend optreden. We voeren milieueffectrapportages uit voor onze plannen, programma’s en projecten (2.1.3). 

2.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling milieu en gezondheid

  1. Wij ontwikkelen samen met gemeenten, GGD en andere partners provinciaal milieubeleid waarbij gezondheid van inwoners centraal staat en verankeren dit in de Provinciale Omgevingsvisie. We dragen zorg voor integratie in andere provinciale programma’s. 
  2. Wij bevorderen een gezonde leefomgeving door projecten en activiteiten te initiëren en te ondersteunen. Die zijn (ook) gericht op beter bewustzijn, betrokkenheid en gedrag van inwoners op de thema's lucht, geluid en (zwerf)afval. We zetten in op kennisdeling en kennisontwikkeling door bijeenkomsten te organiseren voor en met diverse partners als GGD en gemeenten.  
  3. Wij werken samen met andere provincies aan (inter)nationale en interprovinciale beleid- en kennistrajecten. 
  4. Wij voeren de wettelijke coördinatietaak uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. 
  5. Wij stellen het jaarprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving voor 31 december vast. Daarbij zetten we ook in op het toekomstbestendig maken van ons vergunning, toezicht en handhaving beleid (VTH-beleid) en de uitvoering daarvan op complexe dossiers als zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) en circulaire economie. 
  6. Wij willen hinder van vliegtuiglawaai daar waar mogelijk beperken.
  7. Wij monitoren de luchtkwaliteit in Overijssel en wisselen relevante data uit ten behoeve van milieu en gezondheid met onze partners waaronder de GGD. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu

  1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn. In overleg met de aanvrager kunnen wij van de wettelijke termijn afwijken. 
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. Wij rapporteren hierover in het VTH jaarverslag. 
  3. Wij geven opdrachten aan de omgevingsdiensten voor uitvoering van de ingebrachte taken. 
  4. Wij beoordelen bij risicovolle bedrijven de vergunningen jaarlijks op actualiteit, bij overige bedrijven doen wij dit eenmaal in de vijf jaar. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Gert Harm ten Bolscher, Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

2.1.3 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)

  1. Wij ondersteunen en adviseren bij het in beeld brengen van milieu- en omgevingseffecten van (eigen) plannen, programma’s en projecten, zoals de provinciale Omgevingsvisie, een nieuwe drinkwaterwinning, inrichtingsplannen voor Natura 2000 gebieden, plannen rondom nieuwe energie, plannen en projecten die grensoverschrijdende invloed kunnen hebben en projecten rondom provinciale wegen. 
  2. Wij adviseren over en toetsen op het gebied van milieu- en omgevingseffecten van voorgenomen plannen en projecten van derden waar wij een rol als bevoegd gezag hebben. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

2.2 Milieuproblemen zijn gesaneerd of beheerst

Terug naar navigatie - 2.2 Milieuproblemen zijn gesaneerd of beheerst

De milieusituatie in Overijssel is overwegend op orde. Voor de sanering van vervuilde bodems voeren we programma’s uit voor met asbest verontreinigde bodems en voor het beheersen van andere bodemvervuilingen (2.2.1). Verwerende asbestdaken blijft een vraagstuk als het gaat om het creëren van een gezonde leefomgeving. Wij blijven stimuleren dat eigenaren hun asbestdak saneren (2.2.2). Goed beheer van stortplaatsen voorkomt dat de basiskwaliteit van bodem, lucht en leefmilieu wordt aangetast. Vanuit onze wettelijk taak verzorgen wij het financieel beheer voor de nazorg van stortplaatsen (2.2.3). 

2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties

  1. Wij voeren de tweede fase (grondwatersanering) van de Blekerijweg, IJsselmuiden uit.
  2. Wij beheersen bestaande spoedeisende bodemsaneringen.
  3. Wij monitoren conform het programma 2025 Bureau Asbestbodem Sanering.
  4. Wij stellen samen met de zeven gemeenten het programma 2026 Bureau Asbest bodemsanering vast.
  5. Wij voeren de maatregelen uit die voortvloeien uit de toegekende specifieke uitkering bodemsanering. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken

  1. Wij zorgen er door middel van leningen voor dat ook niet draagkrachtige eigenaren de sanering van hun asbestdak kunnen financieren. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

2.2.3 Beheer nazorgfonds

  1. Wij stellen het jaarverslag 2024 en de begroting 2026 op voor het Nazorgfonds gesloten stortplaatsen in Overijssel.
  2. Wij hebben één á twee keer per jaar een bestuurlijk overleg met de exploitanten van de stortlocaties.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

2.3 Een robuust en duurzaam energiesysteem

Terug naar navigatie - 2.3 Een robuust en duurzaam energiesysteem

Wij voeren het Statenvoorstel Nieuwe Energie Overijssel 2024-2027 en het energiebeleid uit die in 2024 zijn vastgesteld. Wij stimuleren duurzame energiebronnen, helpen energienetwerken aan te passen en te ontwikkelen en ondersteunen bij energiebesparing en het overstappen op andere vormen van energie door inwoners en bedrijven. Daarnaast ondernemen we acties die de energietransitie in de volle breedte helpen. Zoals ondersteuning van energie coöperaties, organisatie van werkplaatsen en stimuleren van innovaties. 

2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie

  1. Wij ondersteunen de verdere ontwikkeling van duurzame energiebronnen, zoals zonne-energie op bedrijfsdaken, geothermie en mestvergisting. Wij concretiseren wat Small Modular Reactors (SMRs) en andere nieuwe duurzame energiebronnen na 2030 voor Overijssel kunnen gaan betekenen. 
  2. Wij voeren het vastgesteld windbeleid uit en nemen de regie op de realisatie van de windopgave - door uitvoering te geven aan de programmeringsafspraken.  
  3. Wij leveren de energievisie en provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (pMiek) op. De energievisie schetst een beeld van het Overijsselse energiesysteem in 2050 en is richtinggevend is voor het pMiek. Het pMiek bevat de prioritaire energie-infraprojecten voor de middellang termijn en is de basis voor de investeringsprogramma’s van de netbeheerders.  
  4. Samen met medeoverheden en netbeheerders werken we aan het sneller bouwen van uitbreidingen van het energienetwerk en het beter benutten van het bestaande en nieuwe energienetwerk (bijvoorbeeld door het helpen realiseren van smart energy hubs). Wij zetten in op aansluiting op het landelijke transportnetwerk voor waterstof. Wij werken aan voldoende publieke realisatiekracht voor warmtenetten.  
  5. Wij ondersteunen bedrijven op diverse manieren bij het verduurzamen: grote industrie met uitvoering van hun transitieplannen, we jagen een collectieve aanpak op bedrijventerreinen aan en kleine MKB-ers ondersteunen we bij het concreet starten van de verduurzaming van hun pand. 
  6. We ondersteunen gemeenten met kennis en kunde via het Expertiseteam Gebouwde Omgeving. We stimuleren natuurvriendelijk isoleren. We stimuleren de industrialisatie en opschaling van verduurzaming van woningen.  
  7. De provincie streeft naar 50% lokaal eigendom. Daarom helpen we energiecoöperaties om te professionaliseren en projecten te realiseren, bijvoorbeeld met coaches en kennissessies.  
  8. Wij organiseren maandelijks twee werkplaatsen en in het voorjaar een Overijsselse Energie Innovatie conferentie. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

2.3.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel

  1. Vaststellen van het Jaarplan en Begroting 2026 waarbij wij zullen letten op efficiënte en doelmatige inzet van de verruimde randvoorwaarden en extra fondsmiddelen, ten behoeve van de provinciale doelen voor nieuwe energie.
  2. Toe zien op de uitvoering van het Jaarplan 2025 van Energiefonds Overijssel. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

2.3.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)

Wij oefenen het aandeelhouderschap van Enexis uit door:

  1. Actieve betrokkenheid in het vinden van oplossingen voor - en het omgaan met - de capaciteitsschaarste op het provinciale elektriciteitsnet;
  2. Actief bij te dragen aan voorstellen van Enexis aan de aandeelhoudersvergadering 2025 voor de versterking van het eigen vermogen van Enexis;
  3. Toe te zien op de bedrijfsmatige en financiële ontwikkeling van Enexis;
  4. De uitvoering van het Strategisch plan van Enexis te monitoren;
  5. De jaarrekening over 2024 met winstbestemming vast te stellen en uitoefening van de aandeelhoudersbevoegdheden inzake wijzigingen in de governance van de onderneming;
  6. Toe te zien op en u te rapporteren over de door Enexis voorgenomen en gerealiseerde  investeringen in Overijssel.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak voor zover er een bedrag in de begroting is opgenomen. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie PS/GS Begrotingswijziging of Resultaatbestemming Voorgestelde Begrotingswijziging/Resultaatbestemming Baten Lasten Saldo Financiële toelichting prestatie
2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties GS Begrotingswijziging 0 6.839 6.839 0 AlgemeenDe uitvoering van ons bodem(sanerings)beleid wordt voor een groot deel gefinancierd vanuit specifieke uitkeringen (SPUKS) van het Rijk. Jaarlijks stellen wij aan het begin van het jaar een agenda vast waarin we projecten en middelen met elkaar verbinden. Een aantal budgetten zijn reeds structureel begroot, maar hebben (budgettair neutrale) bijstelling nodig over de jaarschijven. Andere budgetten worden in deze Monitor (budgettair neutraal) aan de begroting toegevoegd. Wij hebben een SPUK ontvangen die toeziet op meerdere bodemsaneringsonderdelen. Dit is de SPUK-regeling E113 die bestaat uit: 1. Asbestsanering, 2. Historische spoedlocaties, 3. Onderzoek naar (potentieel) verontreinigde bodemlocaties en 4. Toekomstbestendige nazorg.  U leest in onderstaande toelichting hoe wij deze SPUK-middelen inzetten: Asbestprogramma TwenteEind 2022 hebben wij van het Rijk een specifieke uitkering (E94) ontvangen ter hoogte van € 20 miljoen voor de uitvoering van het asbestprogramma Twente voor de periode 2022-2026.  De uitvoering van het programma vindt plaats door het Bureau Asbest Twente (BAS) en de Twentse gemeenten die het betreft. Wij beschikken de SPUK-middelen aan hen door en zij verantwoorden de uitgaven aan de provincie. In de Begroting 2025 hebben wij reeds € 4,8 miljoen geraamd voor uitvoering van het programma. Het projectbureau en de deelnemende gemeenten maken vaart met de uitvoering. Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.2.1  met betrekking tot deze specifieke uitkering (E94) in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 1,3 miljoen. BlekerijwegWij hebben voor de sanering van de locatie Blekerijweg en omgeving een specifieke uitkering van het Rijk ontvangen. De sanering wordt momenteel uitgevoerd en afgerond. Vanuit de SPUK hebben wij reeds € 1,9 miljoen geraamd voor deze activiteiten.  Wij verwachten dit jaar meer te besteden doordat we activiteiten dit jaar reeds kunnen uitvoeren. Hierdoor wijzigt het bestedingsritme ten opzichte van de vorige raming. Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.2.1 met betrekking tot deze specifieke uitkering (E79) budgettair neutraal te verhogen met € 0,5 miljoen.  Historische spoedlocatiesWij voeren monitorings- en beheersingswerkzaamheden uit bij locaties die in het verleden zijn gesaneerd. Het Rijk heeft hiervoor SPUK middelen beschikbaar gesteld. Deze middelen zijn nog niet in de Begroting 2025 geraamd.  Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.2.1 met betrekking tot deze specifieke uitkering (E113) voor het deel historische spoedlocaties in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 1,1 miljoen.  Kornputkwartier SteenwijkerlandIn de gemeente Steenwijkerland is in 2022 geconstateerd dat er sprake was van vervuiling in de bodem door PFAS. Wij hebben vanuit het Rijk SPUK-middelen ontvangen om deze locatie te saneren. Deze middelen zijn doorbeschikt aan de gemeente Steenwijkerland. Zij hebben de uitvoering op zich genomen. Vanuit de SPUK resteren nog middelen waarmee het project in 2025 kan worden afgerond. Deze middelen zijn nog niet geraamd in de Begroting 2025. Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.2.1 met betrekking tot deze specifieke uitkering (E83) in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 1,2 miljoen.  Potentieel verontreinigde PFAS locatiesVoor PFAS betreft de inzet in 2025 het verder inzichtelijk krijgen van mogelijke risicolocaties. Dat houdt in dat er onderzoeken uitgevoerd worden naar mogelijke risicolocaties in de branches textiel- en tapijtbedrijven en naar de aanwezigheid van PFAS in het ondiep grondwater in waterwingebieden. Wij hebben vanuit het Rijk SPUK-middelen gekregen om deze onderzoeken uit te voeren. Deze middelen zijn nog niet in de Begroting 2025 geraamd. Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.2.1 met betrekking tot deze specifieke uitkering (E58) in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 0,5 miljoen.    Onderzoek naar potentieel verontreinigde bodemlocatiesWij werken samen met gemeenten om onderzoek en beheersing van (potentieel) verontreinigde bodemlocaties te bevorderen. Wij hebben hiervoor SPUK-middelen ter beschikking gekregen. Deze zijn nog niet in de Begroting 2025 geraamd. Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.2.1 met betrekking tot deze specifieke uitkering (E113) voor het deel onderzoek naar potentieel verontreinigde bodemlocaties in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 0,3 miljoen.  Toekomstbestendig nazorgUit de overdracht van bodeminformatie naar gemeenten zijn er nog verschillende locaties waarvoor provincie bevoegd gezag is. Om tot afronding te komen van de eventuele sanering en het toekomstbestendig maken van de nazorg zijn nog aanvullende acties nodig. In het project toekomstbestendige nazorg wordt in 2025 een pilot uitgevoerd om te komen tot een werkprogramma 2026-2030. Het doel is om waar mogelijk de locaties over te dragen aan gemeenten en onder te brengen onder het wettelijke regime van de Omgevingswet.  In de nazorg zijn de  voormalige stortplaatsen een bijzondere categorie locaties. Deze locaties mogen wettelijk gezien niet zomaar overgedragen worden naar de bevoegdheid van de gemeente. Die hebben extra aandacht nodig. In 2025 gaan we 50 van die locaties onderzoeken om de milieuhygiënische situatie in beeld te brengen, om te bepalen wat er in de toekomst nodig is aan nazorg en hoe dat optimaal geregeld kan worden.  Voor de activiteiten op het gebied van toekomstbestendige nazorg hebben wij een specifieke uitkering van het Rijk ontvangen (E113). Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.2.1 met betrekking tot deze specifieke uitkering (E113) voor het deel toekomstbestendige nazorg in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 0,7 miljoen.  Drugsafval Olst-WijheIn de gemeente Olst-Wijhe is in 2024 drugsafval aangetroffen. Hierdoor is de bodem ernstig verontreinigd en diende de bodem met spoed gesaneerd te worden. Het Rijk heeft hiervoor middelen ter beschikking gesteld en deze zijn doorbeschikt aan de gemeente Olst-Wijhe. De sanering is inmiddels uitgevoerd. De middelen voor sanering van deze locatie zijn nog niet geraamd in de Begroting 2025.  Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.2.1 met betrekking tot deze specifieke uitkering (E121) in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 1,4 miljoen.
2.2.1 Sanering en beheersing (asbest) verontreinigde bodemlocaties PS Begrotingswijziging 506 0 -506 506 AlgemeenDe uitvoering van ons bodem(sanerings)beleid wordt voor een groot deel gefinancierd vanuit specifieke uitkeringen (SPUKS) van het Rijk. Jaarlijks stellen wij aan het begin van het jaar een agenda vast waarin we projecten en middelen met elkaar verbinden. Een aantal budgetten zijn reeds structureel begroot, maar hebben (budgettair neutrale) bijstelling nodig over de jaarschijven. Andere budgetten worden in deze Monitor (budgettair neutraal) aan de begroting toegevoegd. Wij hebben een SPUK ontvangen die toeziet op meerdere bodemsaneringsonderdelen. Dit is de SPUK-regeling E113 die bestaat uit: 1. Asbestsanering, 2. Historische spoedlocaties, 3. Onderzoek naar (potentieel) verontreinigde bodemlocaties en 4. Toekomstbestendige nazorg.  U leest in onderstaande toelichting hoe wij deze SPUK-middelen inzetten: Budget vanuit Reserve BodemsaneringOp deze prestatie is budget voor de beheersing en monitoring van historische spoedlocaties beschikbaar vanuit de Reserve Bodemsanering. In verband met bovenstaande bijraming vanuit de SPUK kan dit budget ter hoogte van € 0,5 miljoen worden afgeraamd. Wij stellen u voor om de lasten voor deze prestatie te verlagen met € 0,5 miljoen en de onttrekking aan de Reserve Bodemsanering met hetzelfde bedrag te verlagen.
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie GS Begrotingswijziging -4.415 6.515 10.930 -4.415 Bijstellen van de ramingen Specifieke Uitkeringen ten behoeve van uitvoering beleid 1)  C86 Ontzorgingsprogramma Maatschappelijk Vastgoed.Sinds 2022 wordt op deze prestatie de SPUK “Ontzorgingsprogramma Maatschappelijk Vastgoed tranche 2” verantwoord. Ook dit jaar worden middelen ingezet om de doelstellingen van deze SPUK te behalen, namelijk het ontzorgen van kleine maatschappelijke vastgoedeigenaren bij het verduurzamen van hun gebouwen. Voor 2025 hebben we besloten om budgetneutraal een bedrag van € 0,9 miljoen te onttrekken uit de doeluitkering. Wij hebben besloten om zowel de baten als de lasten van prestatie 2.3.1 met betrekking tot de Specifieke Uitkering C86 Ontzorgingsprogramma Maatschappelijk Vastgoed in de begroting 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 0,9 miljoen. 2) C95 Regionale Structuur Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie. Sinds 2023 wordt op deze prestatie de SPUK “Regionale structuur Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie” verantwoord. Ook dit jaar worden middelen ingezet om de doelstellingen van deze SPUK te behalen, namelijk het ondersteunen van gemeentes ten behoeve van de warmtetransitie. Voor 2025 hebben we besloten om budgetneutraal een bedrag van € 0,2 miljoen te onttrekken uit de doeluitkering.  Wij hebben besloten om zowel de baten als de lasten van prestatie 2.3.1 met betrekking tot de Specifieke Uitkering C95 Regionale Structuur Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie in de begroting 2025 budgettair neutraal te verhogen met een bedrag van € 0,2 miljoen.  3) C118 Bedrijfsmatig Vastgoed.Sinds 2024 wordt op deze prestatie de SPUK “Bedrijfsmatig Vastgoed” verantwoord. Ook dit jaar worden middelen ingezet om de doelstellingen van deze SPUK te behalen, namelijk het ontzorgen van kleine en micro-ondernemingen bij het verduurzamen van het bedrijfspand en proces en het ontzorgen van ondernemingen op bedrijventerreinen bij het opzetten en/of verbeteren van organisatiegraad ten behoeve van de verduurzaming. Hier valt onder het ontzorgingsprogramma van het MKB en de verduurzaming van bedrijventerreinen. Voor 2025 hebben we besloten om budgetneutraal een bedrag van € 1,2 miljoen te onttrekken uit de doeluitkering. Wij hebben besloten om zowel de baten als de lasten van prestatie 2.3.1 met betrekking tot de Specifieke Uitkering C118 Bedrijfsmatig Vastgoed in de begroting 2025 budgettair neutraal te verhogen met een bedrag van € 1,2 miljoen. 4) F28 CDOKE Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid.Sinds 2024 wordt op deze prestatie de SPUK “CDOKE Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid” verantwoord. Ook dit jaar worden middelen ingezet om de doelstelling van deze SPUK te behalen, namelijk de capaciteit te vergroten bij decentrale overheden voor de uitvoering van het klimaat- en energiebeleid en taken rondom bedrijventerreinen, energie-infrastructuur en energiehubs. Voor 2025 hebben we besloten om budgetneutraal een bedrag van € 4,2 miljoen te onttrekken uit de doeluitkering.Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 2.3.1 m.b.t. de Specifieke Uitkering F28 CDOKE in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 4,2 miljoen.  Bijstellen van de ramingen voor de Uitvoering van het coalitie-programma In 2025 zullen wij diverse thema's oppakken, waaronder Energiebronnen, Energienetwerken, Energieverbruik en Themadoorsnijdende Onderwerpen.  Ter uitvoering van de acties in de begroting 2025 en om de verdere voortgang in de uitvoering van het coalitie-programma te waarborgen, is het nodig om vanuit de reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel € 4,4 miljoen toe te voegen aan prestatie 2.3.1.  Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 4,4 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 2.3.1 van de begroting 2025.
2.3.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie PS Begrotingswijziging 625 0 -625 625 Bijstelling van de raming verstrekte subsidies In de 2e helft van 2023 is een subsidie toegekend van € 2,5 miljoen voor de realisatie van het project "Regionaal Warmtenet Twente". De last van de subsidie wordt genomen  op basis van het bestedingsritme van het betreffende project. De onderliggende werkzaamheden zijn vertraagd en er is een verzoek tot wijziging van de subsidie ontvangen.  Dat is de reden waarom we u voorstellen om het budget 2025 met € 0,6 miljoen te verlagen en het budget 2026 met hetzelfde bedrag te verhogen. Wij stellen u voor om het budget van de jaarschijf 2025 voor prestatie 2.3.1 in 2025 te verlagen met € 0,6 miljoen en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve Verstrekte Subsidies met hetzelfde bedrag te verlagen. Tevens stellen wij u voor de raming voor prestatie 2.3.1 in jaarschijf 2026 met € 0,6 miljoen te verhogen en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve Verstrekte subsidies met hetzelfde bedrag te verhogen.
Totaal -3.284 13.354 16.638 -3.284

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
2.1.1 Beleid en kaderstelling milieu -255 0 255 -255 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Resultaatbestemmingen Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS), vliegtuiglawaai en zwerfafval: 1) In mei hebben wij een besluit (GS nota 2023-011160) genomen over het vervolg en de provinciale rol in de samenwerking en kennisuitwisseling tussen overheden en werkvelden bij de aanpak van risicovolle (chemische) en zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) in Overijssel. Omdat enkele partijen hun rol en inzet anders hebben moeten invullen dan aanvankelijk voorzien, hebben wij besloten een voortrekkersrol te nemen. Hierover bent u in mei per brief geïnformeerd (kenmerk D2023-04-010541, 16 mei 2023). Ter uitvoering van dit besluit zijn de opdrachten aan de Omgevingsdiensten (OD's) aangepast. Deze zullen in 2025 leiden tot uitvoering. Zoals bij de 2e monitor reeds aangekondigd zijn, als gevolg van bovenstaande aanpassing, nog geen bestedingen gerealiseerd in 2024.  Wij stellen voor om dit (incidentele) budget, ad € 185.000, door te schuiven naar 2025. 2) Onze activiteiten gericht op beperking van het vliegtuiglawaai stemmen we af op de nationale besluitvorming over (her)verdeling van het luchtruim en de luchthaven Lelystad. Afhankelijk hiervan ligt de vraag voor of wij nabij Zwolle nog een meetpost inrichten om hinder te monitoren. Dat laatste, het inrichten van een meetpost, is om die reden nog niet gerealiseerd in 2024. Daarom hebben wij de hiervoor beschikbare € 50.000  niet gerealiseerd in 2024. Omdat de nationale besluitvorming over Lelystad nog niet is afgerond willen het budget doorschuiven naar 2025. 3) De financiering en vergoedingen voor gebiedsbeheerders voor zwerfafval/plastics is vanaf 1-1-2023 gewijzigd. In het afgelopen jaar is de producentenverantwoordelijkheid doorgevoerd. Daardoor gaan zij betalen voor de acties en het opruimen van (plastic) zwerfafval. Dit betekent dat gebiedsbeheerders volgens een verdeelsleutel hiervoor een vergoeding kunnen ontvangen. Voor het opruimen van zwerfafval hebben wij in november 2023 van het Afvalfonds verpakkingen een vergoeding ontvangen van € 27.000. Dit bedrag hebben wij voor een klein deel (€ 7.000) ingezet in 2024 voor de financiering van het plan van aanpak Schone en drinkbare IJssel voor de jaren 2024 en 2025. Het restant bedrag, ad. € 20.000, willen wij doorschuiven naar 2025 voor de uitvoering in 2025. Wij stellen u voor om een bedrag van € 255.000 (totaal punten 1, 2 en 3) middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 2.1.1 van de begroting 2025.
2.1.2 Vergunningverl,toez.&handh. milieu -264 0 264 -264 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Versterking vergunningverlening maatwerkaanpak - Meicirculaire 2024Bij de 2e monitor van 2024 hebben wij u geïnformeerd dat wij een bedrag van € 257.720 hebben ontvangen om voorspelbare en tijdige vergunningverlening voor maatwerkbedrijven te bevorderen. Dit bedrag is volledig toegekend aan deze prestatie, maar nog niet volledig ingezet in 2024. Het restant van € 203.720 zouden we graag in 2025 nog willen inzetten voor het daarvoor bestemde doel. Wij stellen u voor om een bedrag van € 203.720 via een resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 2.1.2 van de begroting 2025. P-nota 2025 - Inzet omgevingsdiensten VTHBij de P-nota 2025 heeft u besloten om middelen in te zetten voor de omgevingsdiensten VTH, in lijn met de adviezen van de commissie van Aartsen, om de budgetneutrale robuustheid van het stelsel voor Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) te versterken. Naast een structurele toezegging van € 110.000 heeft u ook € 60.000 incidenteel toegezegd. Deze incidentele middelen zijn in 2024 begroot, maar nog niet ingezet voor het beoogde doel. Wij stellen u voor om een bedrag van € 60.000 via een resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 2.1.2 van de begroting 2025.
2.2.2 Stimul verwijderen van asbestdaken -13 0 13 -13 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Lagere besteding subsidieregeling 'Subsidie Asbest eraf zon erop': Bij het jaarverslag 2023 heeft u besloten om de looptijd van het restant Kwaliteit van Overijssel budget van € 445.000 voor de subsidieregeling te verlengen naar eind 2024. De subsidieverleningen zijn in 2024 achtergebleven bij de begroting 2024, in 2024 hebben wij circa € 200.000 aan subsidies verleend. Het resterende Kwaliteit van Overijssel budget, ad. € 233.000, met uitzondering van de nog af te wikkelen subsidie-aanvragen ter grootte van € 13.000, zal bij het jaarverslag 2024 vrijvallen naar de Algemene reserve. Oorzaken voor het achterblijven van aanvragen hangen mogelijk samen met de gestegen (grondstof) prijzen en langere levertijden. Daarnaast spelen problemen vanwege netcongestie (onvoldoende transportcapaciteit van het net) en de onzekere situatie in de landbouwsector een belangrijke rol. PS begrotingswijziging voor afhandeling subsidieaanvragen (UBS regeling 3.04) en vrijval resterende KvO middelen:Bij dit jaarverslag leggen wij u een begrotingswijziging voor, van de nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2024. In december 2024 zijn aanvragen ontvangen voor de subsidieregelingen  voor Asbest eraf, zon erop met een omvang van € 13.205. Deze passen binnen het gepubliceerde plafond van 2024.  Deze aanvragen kunnen gedekt worden uit het restant Kwaliteit van Overijssel budget 2024 onder prestatie 2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken. Om dit deel van het budget door te schuiven vragen wij u tevens voor dit budget een looptijdverlening aan tot en met 2025. Wij stellen u voor om een deel van het restant van het Kwaliteit van Overijssel budget, ad  € 13.205, door te schuiven naar 2025 en toe te voegen aan prestatie 2.2.2 van de begroting 2025. Tevens stellen wij u voor om de looptijd voor dit deel van het Kwaliteit van Overijssel budget te verlengen naar 2025. Tevens stellen wij u voor om het restantbudget van € 220.000 in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel vrij te laten vallen naar de algemene middelen. Deze wijziging is opgenomen onder kerntaak Overhead, financiering en Algemene dekkingsmiddelen. Lening faciliteit (€ 4,5 miljoen) bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVN): Ook het aantal verstrekte leningen in 2024 blijft achter bij de verwachting. In 2024 zijn er nog geen leningen verstrekt. De aanvragen voor leningen lopen via gemeenten. Een mogelijke oorzaak is capaciteitsproblemen bij gemeenten om deze regeling te ondersteunen.
2.3.1 Stim. energiebesparende maatregel. -900 0 900 -900 PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025 Deze wijziging heeft betrekking op PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025
2.3.1 Stim. energiebesparende maatregel. -1.474 0 1.474 -1.474 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Van de begrote lasten van € 14,4 miljoen is € 3,0 miljoen niet besteed. De oorzaak zit voornamelijk in 1) Subsidie-regelingen met een doorlopend plafond in 2025; 2) De afronding van de Smart Energyhubs; 3) de verstrekte subsidies voor de warmtenetten en 4) De Regionale Energiestrategieën. Hieronder worden de posten toegelicht. 1) Nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2024 voor Nieuwe Energie UBS (uitvoeringsbesluit subsidies) regelingen  In december 2024 staat van een aantal subsidieregelingen met een doorlopend plafond een bedrag  van €715.000 nog open onder het plafond.  Het gaat om de volgende regelingen en betreft UKVO-budgetten. 3.03    Energiebesparende maatregelen (geld terug actie)€ 4.884 3.06    Lokale energie-initiatieven 4.0 € 99.725 3.11    Kleine mestvergister op boerderijen € 427.392 3.14    Sprinten naar een duurzaam bedrijventerrein €126.674 3.16    Stimuleren energie-innovatie € 56.142 Voorstel tot begrotingswijziging voor in behandeling zijnde subsidie-aanvragen  en/of doorlopende plafonds Wij hebben  op basis van de spelregels uKVO besloten om  de begrote lasten voor prestatie 2.3.1 in de jaarschijf 2025 van de begroting 2025 met €715.000 te verhogen en dit bedrag te gelijktijdig te onttrekken aan  de reserve uKVO. 2) Voorstel tot begrotingswijziging Programma Smart Energy Hubs Oost Nederland Voor het programma Smart Energy Hubs was een bedrag van 2 keer €500.000  aan UKVO-middelen uit de vorige coalitie-periode gereserveerd in de jaarschijf 2024 en 2025.  Er is alternatieve dekking gevonden in een Specifieke Uitkering, waardoor voor de besteding van deze reservering nog een alternatief ontwikkeld kan worden.  De looptijd van de besteding van deze uKVO-middelen is ook 2025. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten  om een bedrag van €500.000  te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan jaarschijf 2025 van de begroting (prestatie 2.3.1).  3) Verstrekte subsidies ivm warmtenetten Zandweert en Twente Van de verstrekte subsidies warmtenetten is in de jaarschijf 2024 een bedrag van circa €3 miljoen geoormerkt voor de lastneming van in het verleden verstrekte warmtenetsubsidies. De afwikkeling van de subsidieverlening kan niet plaatsvinden in verband met de ontvangen verzoeken tot wijzigingen. Het saldo van €1,8 miljoen blijft noodzakelijk voor de afwikkeling van de subsidies. Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,8 te onttrekken aan Reserve Verstrekte Subsidies en toe te voegen aan de jaarschijf 2025, 2026 en 2027 van prestatie 2.3.1 van de begroting 2025 voor een bedrag van €53.000, €1.400.000 en €320.000.  4) Resultaatbestemming RES Overijssel 2024 Binnen de RES-Overijssel 2024 resteren middelen.  We hebben deze financiële middelen echter hard nodig voor uitvoerig van de opgaven in 2025 omdat:- we extra uren inzetten op de thema's netwerk en warmte vanwege de opgaven op die thema's;- alle functies opnieuw worden aanbesteed waardoor we geconfronteerd worden met tariefsverhogingen.  Daarnaast zullen de zzp'ers vanwege de wet DBA wellicht met een 'tussenbureau' moeten gaan werken wat extra kosten met zich meebrengt.  Wij stellen u voor om een bedrag van € 127.000 (West Overijssel €60.000 en Twente €67.000) middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 2.3.1 van de begroting 2025.  Afronding programma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond.  Het restant van het uKVO-budget  uit de oude coalitieperiode op prestatie 2.3.1  valt vrij ten gunste van de algemene middelen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 264.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve.  Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen". Decembercirculaire ProvinciefondsMiddels de decembercirculaire 2024 van het provinciefonds zijn een aantal decentralisatie-uitkeringen aangekondigd. Wij stellen u onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen" van deze jaarrekening 2024 de volgende resultaatbestemmingen  voor. - Decentralisatie-uitkering Natuur bij Energieprojecten voor een bedrag van €924.500.- Decentralisatie-uitkering  Toekomstbenstendig maken energiebeleid voor een bedrag van €370.500.Beide decentralisatie-uitkeringen betreffen de Regionale Energie Strategieën.
2.3.1 Stim. energiebesparende maatregel. -1.215 0 1.215 -1.215 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Van de begrote lasten van € 14,4 miljoen is € 3,0 miljoen niet besteed. De oorzaak zit voornamelijk in 1) Subsidie-regelingen met een doorlopend plafond in 2025; 2) De afronding van de Smart Energyhubs; 3) de verstrekte subsidies voor de warmtenetten en 4) De Regionale Energiestrategieën. Hieronder worden de posten toegelicht. 1) Nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen uit 2024 voor Nieuwe Energie UBS (uitvoeringsbesluit subsidies) regelingen  In december 2024 staat van een aantal subsidieregelingen met een doorlopend plafond een bedrag  van €715.000 nog open onder het plafond.  Het gaat om de volgende regelingen en betreft UKVO-budgetten. 3.03    Energiebesparende maatregelen (geld terug actie)€ 4.884 3.06    Lokale energie-initiatieven 4.0 € 99.725 3.11    Kleine mestvergister op boerderijen € 427.392 3.14    Sprinten naar een duurzaam bedrijventerrein €126.674 3.16    Stimuleren energie-innovatie € 56.142 Voorstel tot begrotingswijziging voor in behandeling zijnde subsidie-aanvragen  en/of doorlopende plafonds Wij hebben  op basis van de spelregels uKVO besloten om  de begrote lasten voor prestatie 2.3.1 in de jaarschijf 2025 van de begroting 2025 met €715.000 te verhogen en dit bedrag te gelijktijdig te onttrekken aan  de reserve uKVO. 2) Voorstel tot begrotingswijziging Programma Smart Energy Hubs Oost Nederland Voor het programma Smart Energy Hubs was een bedrag van 2 keer €500.000  aan UKVO-middelen uit de vorige coalitie-periode gereserveerd in de jaarschijf 2024 en 2025.  Er is alternatieve dekking gevonden in een Specifieke Uitkering, waardoor voor de besteding van deze reservering nog een alternatief ontwikkeld kan worden.  De looptijd van de besteding van deze uKVO-middelen is ook 2025. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten  om een bedrag van €500.000  te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan jaarschijf 2025 van de begroting (prestatie 2.3.1).  3) Verstrekte subsidies ivm warmtenetten Zandweert en Twente Van de verstrekte subsidies warmtenetten is in de jaarschijf 2024 een bedrag van circa €3 miljoen geoormerkt voor de lastneming van in het verleden verstrekte warmtenetsubsidies. De afwikkeling van de subsidieverlening kan niet plaatsvinden in verband met de ontvangen verzoeken tot wijzigingen. Het saldo van €1,8 miljoen blijft noodzakelijk voor de afwikkeling van de subsidies. Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,8 te onttrekken aan Reserve Verstrekte Subsidies en toe te voegen aan de jaarschijf 2025, 2026 en 2027 van prestatie 2.3.1 van de begroting 2025 voor een bedrag van €53.000, €1.400.000 en €320.000.  4) Resultaatbestemming RES Overijssel 2024 Binnen de RES-Overijssel 2024 resteren middelen.  We hebben deze financiële middelen echter hard nodig voor uitvoerig van de opgaven in 2025 omdat:- we extra uren inzetten op de thema's netwerk en warmte vanwege de opgaven op die thema's;- alle functies opnieuw worden aanbesteed waardoor we geconfronteerd worden met tariefsverhogingen.  Daarnaast zullen de zzp'ers vanwege de wet DBA wellicht met een 'tussenbureau' moeten gaan werken wat extra kosten met zich meebrengt.  Wij stellen u voor om een bedrag van € 127.000 (West Overijssel €60.000 en Twente €67.000) middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 2.3.1 van de begroting 2025.  Afronding programma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond.  Het restant van het uKVO-budget  uit de oude coalitieperiode op prestatie 2.3.1  valt vrij ten gunste van de algemene middelen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 264.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve.  Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen". Decembercirculaire ProvinciefondsMiddels de decembercirculaire 2024 van het provinciefonds zijn een aantal decentralisatie-uitkeringen aangekondigd. Wij stellen u onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen" van deze jaarrekening 2024 de volgende resultaatbestemmingen  voor. - Decentralisatie-uitkering Natuur bij Energieprojecten voor een bedrag van €924.500.- Decentralisatie-uitkering  Toekomstbenstendig maken energiebeleid voor een bedrag van €370.500.Beide decentralisatie-uitkeringen betreffen de Regionale Energie Strategieën.
2.3.1 Stim. energiebesparende maatregel. -680 0 680 -680 Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT
Totaal -4.801 0 4.801 -4.801