Status prestaties

Kerntaak 3: Vitaal platteland

Kerntaak 3: Vitaal platteland

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

We zijn trots op ons landelijk gebied met zijn prachtige (cultuur) landschappen, vitale agrarische bedrijven en afwisselende natuur. Deze kwaliteiten willen we behouden en versterken. Tegelijkertijd zijn er veel wettelijke opgaven die om maatregelen vragen in het landelijk gebied. Die opgaven hebben betrekking op natuur, water en klimaat en hebben impact op de landbouw en leefbaarheid. Een krachtig landelijk gebied is belangrijk om die transities te kunnen dragen. Deze kerntaak richt zich op het toekomstbestendig maken en houden van het landelijk gebied. 

We denken dat we met een gebiedsgerichte aanpak, met betrokkenheid van inwoners, organisaties en bedrijven, het beste vorm kunnen geven aan de verschillende opgaven. Daarbij staan ons steeds drie doelen voor ogen: een toekomstbestendige landbouwsector, een goed sociaaleconomisch perspectief en herstel van natuur, watersysteem en klimaat. Ook met het vervallen van het NPLG en daarmee ook het PPLG, zullen we blijven werken vanuit de 3 x 3 aanpak waarbij we ons ervoor zullen inzetten dat onze inwoners prettig kunnen leven, dat de natuur robuust en divers is en dat mensen er hun geld kunnen verdienen.

Wij zijn trots op onze boeren. Onze innovatieve agrarische sector is en blijft belangrijk voor Overijssel. We hebben de boeren nodig voor ons voedsel, de leefbaarheid, de regionale economie, de natuur en andere maatschappelijke opgaven. We willen dat boeren een gezonde en duurzame bedrijfsvoering kunnen voeren. Vakmanschap en ondernemerschap geven wij de ruimte. We zoeken daarnaast effectieve oplossingen voor situaties waarin ondernemers worden getroffen door de effecten van overheidsbeleid, zoals bij de zogenaamde PAS-melders.

Sinds de decentralisatie zijn Provincies verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het natuurbeleid. De natuur levert bouwstenen voor onze economie, welzijn en welvaart: voedselproductie dankzij bodemvruchtbaarheid, bestuiving van onze gewassen dankzij insecten, verkoeling en zuivere lucht dankzij bomen, schoon water uit de kraan en grondstoffen zoals hout. 

We hebben in Overijssel 24 Natura 2000-gebieden. We streven naar een gunstige staat van instandhouding van de natuur in deze gebieden. We doen dit met ons programma Ontwikkelopgave Natura 2000. Binnen dit programma werken we met veel partners samen zoals met Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Landschap Overijssel, particuliere natuurbeheerders, Overijssels Landbouw Collectief, waterschappen en gemeenten. We willen meer met partijen in de gebieden gaan samenwerken, onder andere om gezamenlijk feitenonderzoek te doen.  

De Natura-2000 gebieden zijn onderdeel van het Natuur Netwerk Nederland (NNN) dat we uitbreiden en beheren conform de afspraken in het Natuurpact. Voor het herstel van de Natura 2000-gebieden moeten we soms stukken bos kappen. We compenseren dit gekapte bos en we hebben afgesproken extra bos aan te leggen als onderdeel van het Klimaatakkoord. 

We werken ook aan natuur buiten natuurgebieden, zoals de recent aangenomen Europese Natuurherstelwet van ons vraagt. We versterken de condities van Overijsselse aandachtsoorten en streven naar een basiskwaliteit van natuur om ervoor te zorgen dat algemene soorten ook algemeen blijven of weer kunnen worden. Dat gebeurt in het agrarisch gebied bijvoorbeeld door agrarisch natuurbeheer. We bevorderen dat bij andere functies, zoals wonen of bedrijventerreinen, ook natuur wordt meegenomen in de plannen. Dat doen we – geïnspireerd door de landelijke Agenda Natuurinclusief – door te werken aan een natuurpositief Overijssel. 

Met ons programma Natuur voor Elkaar brengen we de natuur dichterbij mensen. We bevorderen de liefde voor natuur, betrekken mensen bij natuur in hun directe omgeving en gaan samen met inwoners aan de slag om hun leefomgeving groener te maken. Dat doen we door te helpen bij waardevolle initiatieven, zoals groene schoolpleinen, bomen planten, natuurinclusief bouwen, vergroening van tuinen en straten van sociale huurwoningen en groene sportlocaties.  

In ons faunabeleid staat de balans tussen beschermen van soorten en het voorkomen van schade door soorten centraal. We zetten in op preventie en maken gebruik van onze bevoegdheid om diersoorten in aantallen te beperken wanneer dat noodzakelijk is om faunaschade te voorkomen.  

We streven naar zo min mogelijk doorsnijding van leefgebieden van dieren door infrastructuur. Waar dat onvermijdelijk is, kijken we of we met maatregelen het faunaknelpunt kunnen oplossen.  
We zijn verantwoordelijk voor het bestrijden invasieve exoten; niet inheemse planten en dieren die onze inheemse soorten bedreigen. We geven prioriteit aan het bestrijden van soorten die de gezondheid van mens of dier bedreigen en aan soorten die zich zeer snel kunnen verspreiden. 

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

3.1 Beschermen: behouden en vergroten van biodiversiteit

Terug naar navigatie - 3.1 Beschermen: behouden en vergroten van biodiversiteit

Met beleidsontwikkeling op het gebied van natuur en landschap spelen we in op en/of geven we invulling aan nieuwe ontwikkelingen of nieuwe regelgeving (3.1.1). Met de andere provincies en het Rijk beïnvloeden we waar mogelijk het Europese natuurbeleid. Door onderzoek te doen, verwerven we kennis om beleidsvragen adequaat te beantwoorden. Wij voeren de wettelijke regels voor natuurbescherming uit door vergunningen te verlenen onder de Omgevingswet en te controleren of regels worden nageleefd (3.1.2). Voor de Europees beschermde Natura2000-gebieden stellen we plannen op voor het noodzakelijk beheer en we houden deze plannen actueel (3.1.3). We werken aan behoud en herstel van de biodiversiteit door het subsidiëren van natuurbeheer (3.1.4), agrarisch natuurbeheer (3.1.5) en projecten om de leefomgeving van bedreigde soorten - waarvoor Overijssel een belangrijk leefgebied is (“aandachtsoorten”) - te verbeteren (3.1.6). Door te monitoren en te evalueren zien we hoe de natuur zich ontwikkelt en kunnen we bijsturen (3.1.7). 

3.1.1 Beleidsontwikkeling en kaderstelling natuur en landschap

  1. Wij doen beleidsontwikkelend onderzoek gericht op provinciale opgaven en ambities voor natuur, landschap en klimaat; voor stedelijk en landelijk gebied. 
  2. Wij beoordelen of er aanleiding is voor bijstelling van ons natuurbeleid. Dit doen wij op basis van ervaringen bij de uitvoering en op basis van relevante ontwikkelingen, zoals nieuwe kennis, jurisprudentie of (inter-)nationale initiatieven zoals de Agenda Natuurinclusief en de EU-Natuurherstelwet. 
  3. Wij ontwikkelen producten en instrumenten waarmee we het voor initiatiefnemers gemakkelijker maken te voldoen aan de regels voor natuurbescherming. 
  4. Wij stellen het jaarprogramma 'Vergunningverlening, toezicht en handhaving vast voor 31 december. 
  5. Wij delen relevante beleidsontwikkelingen met onze partners, bijvoorbeeld via stakeholderbijeenkomsten, seminars, congressen of digitale media communicatievormen.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

3.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap

  1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn. In overleg met de aanvrager kunnen wij van de wettelijke termijn afwijken. 
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH). We rapporteren hierover in het VTH-jaarverslag. 
  3. Wij voeren onze wettelijke coördinatietaak uit met betrekking tot handhaving van de wet- en regelgeving met betrekking tot natuur en landschap. 
  4. Wij informeren inwoners, ondernemers en medeoverheden over de regelgeving om de bekendheid te vergroten.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Gert Harm ten Bolscher, Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

3.1.3 Opstellen en actualisatie beheerplannen Natura2000

  • Wij stellen het beheerplan (1.0) voor Wierdense Veld (in ontwerp) vast. 
  • Wij stellen voor drie Natura 2000-gebieden een herzien beheerplan (in ontwerp) vast, inclusief een MilieuEffectRapport waar van toepassing. 
  • Wij werken voor zes andere Natura-gebieden aan de herziening van het beheerplan. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

O

  • Geen

3.1.4 Beheer natuurterreinen

  1. Wij subsidiëren het beheer van natuur volgens het Natuurbeheerplan. 
  2. Wij actualiseren het Natuurbeheerplan. 
  3. Wij werken samen met de beheerders aan de verdere verbetering van de kwaliteit van het natuurbeheer. 
  4. Wij voeren op diverse manieren controles uit. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

3.1.5 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied

  1. Wij subsidiëren het agrarisch natuurbeheer volgens het Natuurbeheerplan. 
  2. Wij actualiseren het Natuurbeheerplan. 
  3. Wij stimuleren dat de agrarische collectieven beheerpakketten afsluiten voor behoud en inrichting van de leefgebieden voor weidevogels en andere boerenlandvogels. 
  4. Wij stimuleren dat de agrarische collectieven beheerpakketten afsluiten t.b.v. de opgaven in het landelijk gebied voor water, klimaat en groene en blauwe verbindingen. 
  5. Wij geven met het Actieplan weide- en akkervogels 2024-2028 verder invulling aan het nationale Aanvalsplan Grutto, onder meer met inzet van de instrumenten uit het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit

  1. Wij ontwikkelen, ondersteunen en stimuleren maatregelen om de condities voor Overijsselse aandachtsoorten te verbeteren. 
  2. Wij stimuleren gemeenten om deel te nemen aan de “pre-SMP methodiek” (SMP: soorten managementplannen) voor de bescherming van gebouwbewonende soorten bij de na-isolatie van woningen. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap

  1. Wij voeren de regie op de monitoring van het Natuur Netwerk Nederland, Natura 2000-gebieden en de agrarische natuur in Overijssel en beoordelen de ontwikkeling van de kwaliteit van de natuur. 
  2. Wij leveren de benodigde gegevens aan voor de landelijke Voortgangsrapportage Natuur. 
  3. Wij leveren een financiële bijdrage aan de Nationale Database Flora en Fauna die waarnemingen verzamelt, beheert en beschikbaar stelt. 
  4. Wij monitoren soorten die leven buiten het Natuur Netwerk Nederland. 
  5. Wij dragen bij aan het landelijk verbeterprogramma Vogel- en habitatrichtlijn natuurmonitoring 
  6. Wij verkennen de behoefte en mogelijkheden van monitoring van landschapselementen 
  7. We ontwikkelen een werkwijze om samen met gebiedspartners de feitelijke situatie in een gebied in kaart te brengen (gezamenlijk feitenonderzoek) 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

3.2 Beleven: een versterkte verbondenheid van mensen met natuur

Terug naar navigatie - 3.2 Beleven: een versterkte verbondenheid van mensen met natuur

De natuur toont zich in het landschap. Om ons mooie Overijsselse landschap te kunnen blijven beleven, moeten we dit beheren. Wij stimuleren dat lokale gemeenschappen zich eigenaar voelen van hun landschap en ondersteunen initiatieven voor herstel en het beheer (3.2.1). Het beleven van de natuur bevorderen we door projecten uit te voeren waarin natuur en mensen elkaar ontmoeten (3.2.2). Wij brengen kinderen in aanraking met de natuur door het vergroenen van schoolpleinen, en door speelnatuur en natuureducatie te stimuleren. We stimuleren het vergroenen van steden en dorpen, waarmee we ook negatieve effecten van klimaatverandering als hittestress en wateroverlast verminderen. We stimuleren dat mensen die weinig toegang hebben tot de natuur, bijvoorbeeld vanwege ziekte of gezondheidsproblemen, toch van de natuur kunnen genieten en zo hun herstel of welzijn kunnen bevorderen. 

3.2.1 Beheer landschap

  • Wij zorgen voor structurele basisondersteuning van vrijwilligers in natuur en landschap, onder andere door relevante cursussen en opleidingen, borging van veilig werken en door de onderlinge samenwerking tussen de organisaties die groene vrijwilligers ondersteunen te vergroten. 
  • Wij verbreden samen met partners het vrijwilligerswerk in de natuur, waarbij we nieuwe vormen van vrijwilligerswerk verkennen die aansluiten bij de moderne vrijwilliger en actuele maatschappelijke ontwikkelingen.  
  • Wij geven - samen met de beleidsthema’s sociale kwaliteit, cultuur, cultureel erfgoed en mobiliteit - uitvoering aan de motie Vrijwilligers cruciaal voor Overijssel. 
  • Wij blijven initiatieven voor streekeigen landschapsbeheer die in de vorige coalitieperiode zijn ontstaan voor een periode van minimaal 5 jaar ondersteunen. 
  • Binnen het programma Natuur voor Elkaar ondersteunen we kleinschalige initiatieven voor (streekeigen) landschapsbeheer. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

3.2.2 Projecten die een natuurinclusieve samenleving bevorderen

  • Natuur in de Buurt - We inspireren, stimuleren en ondersteunen inwoners, organisaties, ondernemers en medeoverheden om daadwerkelijk natuurpositieve maatregelen in de directe omgeving te nemen. 
  • Natuur voor mensen, mensen voor Natuur - We vergroten en versterken de betrokkenheid van Overijsselaren bij natuur en landschap. 
  • Liefde voor de natuur - We vergroten onder Overijsselaars de liefde voor natuur. 
  • We ondersteunen initiatieven via de subsidieregeling Natuur voor Elkaar 
  • Wij meten en monitoren waar mogelijk de impact van het programma Natuur voor Elkaar. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

3.3 Benutten: een duurzaam samengaan van mensen met natuur

Terug naar navigatie - 3.3 Benutten: een duurzaam samengaan van mensen met natuur

Uit de Natuurdoelanalyses (NDA) van 2023 blijkt dat de huidige staat van de natuur in de Natura 2000-gebieden onvoldoende is. De stikstofbelasting wordt beschouwd als één van de belangrijkste oorzaken. Om deze belasting (sterk) te verminderen zijn bronmaatregelen nodig, bij voorkeur op landsniveau. Momenteel zijn er geen aanwijzingen dat het Rijk bronmaatregelen wil nemen. We ondersteunen rijksregelingen voor mogelijkheden om stikstof te reduceren (denk onder andere aan de Aanpak piekbelasting) en zijn betrokken bij aanvullende regelingen. De overgang van depositiebeleid naar emissiebeleid is belangrijk en zullen wij ondersteunen. (3.3.1). Onze Nationale Parken richten zich op de bescherming en ontwikkeling van natuur en landschap en op het versterken van natuurgerichte recreatie. Wij ondersteunen deze ontwikkeling (3.3.2). We bevorderen natuurinclusief denken en werken, onder andere in de bouw en infrastructuur (3.3.3). Soms staan natuur en economische belangen op gespannen voet. Door preventieve maatregelen kan faunaschade zoveel mogelijk worden voorkomen. Zo nodig zetten wij in op het beheren van in het wild levende dieren, om faunaschade te voorkomen (3.3.4). Ook bieden wij, onder voorwaarden, een tegemoetkoming in de schade. Wij bestrijden niet-inheemse planten en dieren (invasieve exoten) die onze Overijsselse natuur bedreigen (3.3.5). 

3.3.1 Beleidsontwikkeling stikstof en ammoniak

  1. Wij dragen bij aan de gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie van provincies voor het stikstofbeleid, waaronder een bijdrage voor het programma Aerius. 
  2. Wij werken nationale wetgeving en interprovinciale afspraken uit tot een passend Overijssels beleid op het gebied van stikstofoxide en ammoniak.
  3. Wij ontwikkelen een beleidskader met duidelijke criteria voor een evenwichtige beoordeling van vergunningen. 
  4. We onderzoeken de mogelijkheden om vergunningen te verlenen voor innovatieve (stal)systemen. 
  5. Wij monitoren projecten die een natuurvergunning nodig hebben in andere sectoren (dan de landbouw) en bepalen waar belemmeringen (kunnen) ontstaan.
  6. Wij stimuleren innovatieve oplossingen/maatregelen om onder andere stikstof te reduceren (zie ook Agro&Food-programma). 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

  • Geen

3.3.2 Nationale parken

  1. Wij ondersteunen de beide Nationale Parken Sallandse Heuvelrug en Weerribben-Wieden. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Erwin Hoogland

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

3.3.4 Faunabeheer

  1. Wij verlenen een meerjarensubsidie 2025-2029 aan de Faunabeheereenheid (FBE) om uitvoering te geven aan het faunabeheerplan. 
  2. Wij verlenen subsidie(s) aan de FBE voor het laten uitvoeren van onderzoeken naar populaties van specifieke soorten die faunaschades veroorzaken en naar de invloed van faunabeheer op natuurwaarden. 
  3. Wij betalen tegemoetkomingen in faunaschade conform beleidsregels. 
  4. Wij verstrekken subsidie voor preventieve maatregelen om vee te beschermen tegen wolven. 
  5. Wij monitoren faunaschades en populaties van wilde dieren met het oog op een goede balans tussen natuurwaarden en faunaschade (vraatschade, ecologische schade, verkeersveiligheid). 
  6. Wij actualiseren indien nodig het beleid voor schadeveroorzakende diersoorten, in overleg met de FBE en de stakeholders in het faunabeheer. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

3.3.5 Bestrijding invasieve exoten

  1. Wij bestrijden of beheersen schadelijke plant- en diersoorten die van nature niet in Nederland voorkomen.
  2. Wij verstrekken subsidie voor de bestrijding of beheersing van invasieve exoten op basis van de prioritering uit het plan van aanpak Invasieve exoten Overijssel.
  3. Wij adviseren de Overijsselse gemeenten hoe om te gaan met invasieve exoten.
  4. Wij werken samen met partners aan uitvoering van het LIFE project PeatProtect IAAS, gericht op bestrijding van exotische waterplanten, preventie en communicatie omtrent dit thema in De Wieden en Weerribben.
  5. Wij voeren onderzoek uit of monitoren exoten waar weinig over bekend is en dragen nieuwe inzichten uit voor bestrijding of beheersing. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging

3.4 Ontwikkelen: een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem

Terug naar navigatie - 3.4 Ontwikkelen: een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem

We streven als provincie naar een goede balans tussen voedselproductie en een gezonde leefomgeving, waarbij we uitgaan van vakmanschap en ondernemerschap van agrarische ondernemers. Zij krijgen de ruimte en het vertrouwen om hun bedrijfsvoering toekomstbestendig te maken. Een gezonde bodem zien we als de basis voor een duurzame landbouw en een vitaal platteland. 

De overgang naar een toekomstbestendige landbouwsector vraagt om investeringen in kennis en beleidsontwikkeling (3.4.1). Met het Agro & Food programma (3.4.2) ondersteunen we verduurzaming in de sector door het stimuleren van innovaties en concrete initiatieven gericht op een toekomstbestendige landbouw. Via de door het ministerie van LVVN geaccordeerde (en gefinancierde) maatregelpakketten werken we de komende jaren samen met de agrarische sector aan het concreet toepassen van erf gerichte maatregelen die bijdragen aan het realiseren van natuur-, water- en klimaatdoelen.

Door het ondersteunen van herverkavelingsprojecten (3.4.3) helpen wij de landbouwsector te optimaliseren en bevorderen we de verwezenlijking van andere opgaven in het landelijk gebied. 

3.4.1 Beleidsontwikkeling verduurzaming landbouw

  • Wij werken de Overijsselse Landbouwvisie op onderdelen verder uit in beleid en concretisering van uitvoeringsinstrumenten om zo de omschakeling naar een duurzame en toekomstbestendige bedrijfsvoering te bevorderen. 
  • Wij werken het Nationaal Strategisch Plan (NSP) als uitwerking van het huidige Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) uit in diverse regelingen en openstellingen. 
  • Wij doen beleidsondersteunend onderzoek in relatie tot provinciale landbouwopgaven en praktijken. Een voorbeeld is onderzoek naar de effectiviteit van biologisch bodembeheer. 
  • Wij volgen relevante nationale, Europese en mondiale ontwikkelingen op de voet. Voorbeelden zijn het GLB 2028-2034 en de nieuwe landbouw- en voedselstrategie van de Europese Commissie. Waar mogelijk leveren we een actieve bijdrage aan nationale en internationale beleidsontwikkeling.  
  • Wij delen belangrijke beleidsontwikkelingen met onze beleidspartners. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food

  1. We geven uitvoering aan het investeringsvoorstel van het Agro & Food-programma 2024-2027 en het bijbehorende uitvoeringsprogramma.  
  2. We werken in de lerende omgeving samen met andere provinciale programma, aan het uitbreiden en versterken van het netwerk in het landelijk gebied en het verbinden van betrokken partners. 
  3. We zorgen voor een optimale verbinding tussen het Agro & Food programma en het maatregelpakket PPLG.  

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Gert Harm ten Bolscher

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

3.4.3 Landbouwstructuurversterking

  1. Wij voeren het lopende landinrichtingsproject Blokzijl-Vollenhove uit en ronden het landinrichtingsproject Staphorst af.  
  2. Wij ondersteunen de lopende vrijwillige planmatige kavelruilprojecten via subsidie en het Revolving Fund. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

3.5 Ontwikkelen: Transitie naar een toekomstbestendig landelijk gebied

Terug naar navigatie - 3.5 Ontwikkelen: Transitie naar een toekomstbestendig landelijk gebied

In het programma Ontwikkelopgave Natura 2000 werken we aan het herstel van de biodiversiteit door de realisatie van het Natuurnetwerk Nederland (3.5.1). We nemen in 24 Natura 2000-gebieden maatregelen om de natuur te herstellen en versterken. Elk gebied is uniek en heeft specifieke maatregelen nodig voor behoud en herstel van biodiversiteit. Dit doen we samen met onze partners: natuurorganisaties, landbouworganisaties, waterschappen en gemeenten. Met aanvullende Rijksmiddelen uit het Programma Natuur nemen we extra maatregelen om het natuurherstel te versnellen en zo eerder weer (economische) ontwikkelingen mogelijk te maken. 
Om de klimaatverandering tegen te gaan, moet de uitstoot van broeikasgassen in het Veenweidegebied worden teruggedrongen. Dat heeft gevolgen voor de hier gevestigde agrarische bedrijven. Voor het Veenweidegebied maken we met de huidige gebruikers een gebiedsprogramma waarin de opgaven voor dit gebied in onderlinge samenhang worden uitgewerkt (3.5.2). 
PAS-melders zijn buiten hun schuld om in grote onzekerheid gebracht. In Overijssel zijn we geconfronteerd met handhavings- en intrekkingsverzoeken tegen PAS-melders en andere ondernemers. Wij blijven ons in 2025 onverminderd inzetten voor oplossingen voor de PAS-melders (3.5.4). 
Eind 2020 is door het ministerie LNV en de provincies een landelijke bossenstrategie opgesteld. Deze hebben wij uitgewerkt in een provinciale bossenstrategie. Daarin richten we ons op klimaatdoelen (vastlegging CO2) en op biodiversiteitsdoelen. We geven prioriteit aan “boscompensatie”, het realiseren van nieuwe bossen om de bomenkap die nodig is in het kader van het herstel van onze Natura 2000 gebieden te compenseren (3.5.5). De andere onderdelen van de bossenstrategie (revitalisering en uitbreiding van bos) willen we vormgeven in het PPLG. Voor deze onderdelen zijn we afhankelijk van middelen die hiervoor beschikbaar moeten worden gesteld door het Rijk.

In 2023 hebben we een concept Provinciaal Programma Landelijk Gebied (PPLG) opgesteld waarin de aanpak van natuurherstel, de uitvoering van de Kader Richtlijn Water, klimaatmaatregelen en de reductie van stikstof centraal staan en in samenhang worden opgepakt (3.5.6). Leefbaarheid van het landelijk gebied en toekomstperspectief voor de agrarische sector zijn overkoepelende doelstellingen van dit programma. In het Hoofdlijnenakkoord en het Regeerakkoord van het nieuwe Kabinet is het NPLG en het transitiebudget geschrapt en daarmee is ook de basis voor het PPLG komen te vervallen. Wij richten ons voor de komende 2 jaar op de uitvoering van de maatregelpakketten zoals die zijn ingediend (en toegekend). Daarbij gaan wij uit van vrijwillige processen die een bijdrage leveren aan de doelen voor herstel van natuur, water en klimaat.

3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland

  1. Wij hebben voor 27 (deel)gebieden binnen onze Natura2000-gebieden de (voor)ontwerp ruimtelijke plannen voor de externe maatregelen afgerond. Voor 3 deelgebieden zijn de ruimtelijke plannen definitief afgerond. 
  2. Wij werken voor 10 Natura 2000-gebieden aan de uitvoering van de externe maatregelen en hebben voor 16 (deel)gebieden de externe maatregelen afgerond. 
  3. Wij werken in 15 (deel)gebieden binnen onze Natura 2000-gebieden aan de uitvoering van de interne maatregelen en hebben voor 21 (deel)gebieden de interne maatregelen afgerond. 
  4. Wij voeren in alle gebieden gesprekken over schadeloosstelling met de grondeigenaren die geraakt worden door de uitvoering van de herstelmaatregelen, zodat overeenkomsten kunnen worden gesloten om de maatregelen uit te voeren. 
  5. Wij realiseren de aanvullende natuurherstelmaatregelen die met het Rijk zijn afgesproken in het kader van het Programma Natuur. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • GS Begrotingswijziging

3.5.2 Veenweidestrategie Noordwest Overijssel

  1. Wij werken, samen met de andere overheden en maatschappelijke partners, aan een integraal toekomstperspectief voor het gebied. De doelen uit het Programma Landelijk Gebied (PPLG Overijsel) en de Regionale Veenweidestrategie (Klimaatakkoord) zijn hier onderdeel van.
  2. Wij herijken de opgaven en het gebiedsproces op basis van de doelen en kaders van het Nationaal Programma voor het Landelijke Gebied en de doorvertaling daarvan in het Provinciaal Programma voor het landelijk gebied en het bijbehorende Gebiedsprogramma Noordwest Overijssel. We houden tevens rekening met afspraken uit het Regeerakkoord 2024.
  3. Wij investeren in kennis, onderzoek en pilots voor de reductie van CO2 uitstoot en het remmen van de bodemdaling. Wij maken samen de andere overheden en maatschappelijke partners een Regionale Veenweidestrategie 2.0. 
  4. Wij besteden de rijksmiddelen van de specifieke uitkering Interbestuurlijk Programma Vitaal Platteland (IBP-VP) aan de met het Rijk afgesproken projecten van onszelf en de andere gebiedspartners. Het gaat om projecten voor het tegengaan van bodemdaling, het vasthouden van CO2 en het versterken van landbouw, natuur en toerisme.
  5. Wij besteden de rijksmiddelen uit de specifieke uitkering Impuls Veenweiden conform de afspraak met het Rijk voor de aankoop en vernatting van landbouwgronden binnen de bestaande plannen voor de uitwerkingsgebieden N2000. Aanvullend kunnen we (op vrijwillige basis) grond of bedrijven in het veenweidegebied aankopen als stimulans voor de start van een gebiedsproces. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging

3.5.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten

  1. Wij handelen de jaarbijdrage Groenfondsleningen (via het Nationaal Groenfonds en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) ten behoeve van particuliere natuurrealisatie administratief af. 
  2. Wij handelen de subsidieregeling Tender Particuliere Natuurrealisatie, gericht op het realiseren van 70 ha nieuwe natuur, administratief af. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

3.5.4 Aanpak PAS melders

1. Wij werken aan oplossingen voor de PAS-melders 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Gert Harm ten Bolscher, Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

R

Financiële kleurscore

O

  • Geen

3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie

  1. Wij realiseren 35 hectare bos op eigen gronden en 230 hectare bos op particuliere gronden van de in totaal 1.400 hectare te compenseren bos uit de Ontwikkelopgave. 
  2. Wij leveren een bijdrage aan de overige opgaven van de Bossenstrategie (uitbreidingsopgave en revitalisering) afhankelijk van de financiering van het Rijk.  
  3. Wij leveren de Overijsselse inbreng in de landelijke uitwerking en uitvoering van de bossenstrategie. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging

3.5.6 Provinciaal programma landelijk gebied

  1. Wij werken vanuit de Overijsselse 3*3 aanpak aan het uitvoeren van de maatregelpakketten conform de regeling provinciale maatregelen landelijk gebied (Rpml). Hiermee versterken we onze inzet op een toekomstbestendige landbouwsector en een leefbaar, economisch sterk en natuurrijk platteland.
  2. Wij verkennen samen met onze gebiedspartners en vanuit de 3*3 aanpak hoe voor de langere termijn de toekomst voor ons platteland vorm kan krijgen zonder een overkoepelend Rijksprogramma.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Maurits von Martels

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak voor zover er een bedrag in de begroting is opgenomen. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie PS/GS Begrotingswijziging of Resultaatbestemming Voorgestelde Begrotingswijziging/Resultaatbestemming Baten Lasten Saldo Financiële toelichting prestatie
3.3.5 Bestrijding invasieve exoten GS Begrotingswijziging 0 800 800 0 Vanuit Europa is in 2024 een LIFE-subsidie beschikbaar gesteld van € 4,3 miljoen met als voorwaarde dat Overijssel een cofinanciering beschikbaar stelt van 40% van de totale kosten (€ 7,2 miljoen). Voor 2025 verwachten wij € 1,4 miljoen te besteden, daarvan komt 60%, ad. € 0,8 miljoen, tlv de LIFE subsidie. In de huidige begroting 2025 is deze € 0,8 miljoen nog niet opgenomen. De provinciale cofinanciering is bij de P-nota 2025 opgenomen in de (meerjaren) begroting. Wij hebben besloten om budgettair neutraal de de baten en lasten voor het LIFE project te verhogen met € 0,8 miljoen.
3.5.1 Realisatie Natuurnetwerk Nederland GS Begrotingswijziging 34.381 29.741 -4.640 34.381 Wij verwachten dat de totale lasten voor deze prestatie in 2025 € 4,6 miljoen lager en de baten € 29,7 miljoen hoger dan de begroting zullen uitvallen. De lagere lasten worden vooral veroorzaakt door langere ruimtelijke processen, waardoor werkzaamheden niet of later in uitvoering gaan komen.  De hogere baten worden veroorzaakt door een hogere bijdrage uit het programma Natuur I en II (€ 17,5 miljoen), ontvangsten subsidie Plattelands Ontwikkeling Programma (POP) (€10,9 miljoen) en ontvangsten subsidie LIFE (€1,3 miljoen).  GS-Begrotingswijziging/ onttrekking SPUK Natuur fase I (L16): In 2021 zijn er via het Rijk middelen beschikbaar gekomen via het Programma Natuur. Deze middelen zijn via een specifiek uitkering aan de provincie beschikbaar gesteld. In deze Monitor is verwerkt dat een lager deel van de bestedingen ten laste van de SPUK Natuur (€ 3,4 miljoen) wordt gebracht dan eerder verwacht. Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 3.5.1 in 2025 budgettair neutraal te verlagen met € 3,4 miljoen. GS-Begrotingswijziging/ onttrekking SPUK Natuur Fase II (L33): In 2024 zijn er via het Rijk middelen beschikbaar gekomen via het Programma Natuur fase 2. Deze middelen zijn, na het opstellen van de begroting 2025,  via een specifiek uitkering aan de provincie beschikbaar gesteld (eind 2024). In deze Monitor is verwerkt dat een hoger deel van de bestedingen ten laste van de SPUK Natuur fase 2 (€ 20,9 miljoen) wordt gebracht dan eerder verwacht. Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 3.5.1 in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 20,9 miljoen. GS-Begrotingswijziging/ onttrekking doeluitkering POP3: In 2018 heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvON) aan de provincie Overijssel een aantal POP3 (plattelandsontwikkelingsprogramma) subsidies verleend voor onder andere investeringen voor biodiversiteit, natuur, landschap en hydrologische maatregelen PAS en kavel aanvaardingswerkzaamheden in een landinrichtingsproject. Wij verwachten op basis van de declaraties die wij gaan indienen in 2025 € 10,9 miljoen aan subsidies te gaan ontvangen. Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 3.5.1 in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 10,9 miljoen. GS-Begrotingswijziging/ onttrekking doeluitkering LIFE:In 2019 heeft de Europese Commissie een LIFE subsidieaanvraag toegekend. LIFE is een subsidiecompetitie waarbij met andere Europese natuurprojecten wordt geconcurreerd om een subsidie binnen te krijgen. De toegekende aanvraag heeft betrekking op het natuurherstel in het gebied Engbertsdijkvenen. In 2025 verwachten wij voor dit gebied € 250.000 te besteden. In 2023 is een nieuwe subsidieaanvraag LIFE Crossborder toegekend die heeft betrekking op het natuurherstel in het gebied Aamsveen. In 2025 verwachten wij voor dit gebied € 1,05 miljoen te besteden. Gezamenlijk is de besteding van de LIFE subsidie € 1,3 miljoen hoger dan verwacht. Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 3.5.1 in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 1,3 miljoen. GS-Begrotingswijziging bestedingsritme ten laste van de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland: Door de dekking vanuit de SPUK Natuur en de lagere besteding zal de onttrekking aan de Uitvoeringsreserve NNN met € 34,4 miljoen worden teruggebracht van € 57,5 miljoen naar € 23,1 miljoen. Op basis van de spelregels van de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland hebben wij besloten om het budget voor prestatie 3.5.1 in 2025 te verlagen met € 34,4 miljoen en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland met hetzelfde bedrag te verlagen.
3.5.2 Veenweidestrategie Noordwest Overijssel GS Begrotingswijziging -50 1.400 1.450 -50 GS-Begrotingswijziging/ onttrekking Regeling Specifieke uitkering (SPUK) Impuls Veenweiden (L10)In 2022 heeft het Rijk € 15 miljoen beschikbaar gesteld voor een gebiedsplan impuls veenweiden dat wij hebben ingediend bij het Rijk. In 2025 verwachten wij hiervan € 2 miljoen in te zetten.  Dit is € 1,4 miljoen meer dan in de begroting is opgenomen.  Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de SPUK-Impuls Veenweiden (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.2 in 2025 te verhogen met € 1,4 miljoen. GS begrotingswijziging Kwaliteit van Overijssel budget: Via het investeringsvoorstel (zie onderstaande link) zijn voor het gebiedsproces om te komen tot een Regionale Veenweidestrategie provinciale middelen beschikbaar. Voor 2025 hebben wij besloten om voor algemene proceskosten  € 50.000 op te nemen in de begroting 2025 die niet verantwoord kunnen worden onder diverse specifieke uitkeringen die voor Veenweide zijn verstrekt. Op basis van de spelregels van de Uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van €  50.000 op te nemen in de begroting 2025 onder gelijktijdige verhoging van de onttrekking uit de Uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel.
3.5.5 Bossenstrategie en boscompensatie GS Begrotingswijziging 0 10.000 10.000 0 GS-Begrotingswijziging/ onttrekking SPUK Natuur fase II (L33)In 2024 zijn er via het Rijk middelen beschikbaar gekomen via het Programma Natuur fase 2. Na het opstellen van de begroting 2025 zijn deze middelen via een specifiek uitkering eind 2024 aan de provincie beschikbaar gesteld. In deze Monitor zijn de extra bestedingen die ten laste van de SPUK Natuur fase 2 (€ 10,0 miljoen) kunnen worden gebracht opgenomen in de begroting 2025. Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 3.5.5 in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 10,0 miljoen.
3.5.6 Provinciaal programma landelijk gebied GS Begrotingswijziging 0 21.500 21.500 0 Wij verwachten dat de totale baten en lasten voor deze prestatie in 2025 € 21,5 miljoen hoger uitvallen dan begroot. De hogere lasten worden veroorzaakt doordat er middelen worden ingezet voor de realisatie van de maatregelpakketten. Via subsidieregelingen zijn er verschillende generieke maatregelen gestimuleerd. Tegelijk ontvangen de koploperprojecten via subsidies en inzet van mensen ondersteuning om van de verkenningsfase de stap te zetten richting de planfase. De hogere baten worden veroorzaakt door de toevoeging van de middelen uit de specifieke uitkeringen van het Rijk.  GS-Begrotingswijziging/ onttrekking Regeling Specifieke uitkering (SPUK) provinciale versnellingsvoorstellen transitie landelijk gebied (L25)In 2022 heeft het Rijk € 13,1 miljoen beschikbaar gesteld voor een aantal versnellingsvoorstellen die de provincie heeft ingediend bij het Rijk. In 2025 verwachten wij hiervan € 1,4 miljoen in te zetten.  Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de SPUK-versnellingsvoorstellen (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.6 in 2025 te verhogen met € 1,4 miljoen. GS-Begrotingswijziging/ onttrekking Regeling Specifieke uitkering (SPUK) uitvoering aanpak piekbelasting (L32)In 2023 heeft het Rijk € 0,3 miljoen beschikbaar gesteld voor een aantal versnellingsvoorstellen die de provincie heeft ingediend bij het Rijk. In 2025 verwachten wij hiervan € 0,1 miljoen in te zetten.  Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking uit de SPUK-aanpak piekbelasting (baten) en de exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.6 in 2025 te verhogen met € 0,1 miljoen. GS-Begrotingswijziging/ onttrekking Specifieke uitkering (SPUK) Regeling provinciale maatregelen landelijk gebied (RPML) (L35)In 2024 heeft het Rijk € 233,5 miljoen aan middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van drie maatregelpakketten die de provincie heeft ingediend bij het Rijk. De beschikking voor deze middelen ontvingen wij na vaststelling van de begroting 2025. In 2025 verwachten wij hiervan € 20 miljoen in te zetten.  Wij hebben besloten om, budgettair neutraal, de onttrekking  uit de SPUK-Regeling RPML (baten) en exploitatie uitgaven (lasten) voor prestatie 3.5.6 in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 20 miljoen.
Totaal 34.331 63.441 29.110 34.331

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
3.1.2 Vergun,toez.&handh natuur & landb -600 0 600 -600 PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025 Deze wijziging heeft betrekking op PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025
3.1.2 Vergun,toez.&handh natuur & landb -25 0 25 -25 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Van de begrote lasten  voor deze prestatie is € 0,5 miljoen niet tot besteding gekomen. Dit kondigden wij aan bij Monitor 2024-II. VTH stikstof (KVO-budget)In 2024 zijn de uitgaven met betrekking toezicht en handhaving stikstof hoger dan begroot. Om dit te kunnen dekken hebben we besloten om een bedrag van 2025 in te zetten om dit te kort te kunnen dekken.  Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel hebben wij voor prestatie 3.1.2 € 0,1 miljoen extra onttrokken aan de voor deze prestatie beschikbare middelen in deze reserve. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om de jaarschijf 2025van prestatie 3.1.2 in de begroting 2025 te verlagen met € 0,1 miljoen en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met hetzelfde bedrag te verlagen. Handhaving BuitengebiedIn 2024 was een budget van  € 0,4 miljoen beschikbaar voor een pilot gericht op het verbeteren van de samenwerking bij handhaving in het buitengebied. De gesprekken met terreinbeheerders en de politie hebben tot nu toe geleid tot een betere samenwerking zonder dat er extra kosten zijn gemaakt, afgezien van interne uren voor coördinatie en administratieve ondersteuning. De gesprekken over governance en financiering zijn nog gaande. Gezien de onlangs aangenomen motie “gezamenlijke ambities” en de gelden die daarmee zijn vrijgemaakt voor het behoud en mogelijke uitbreiding van de boa-capaciteit bij de terreinbeheerders, stellen we voor om de provinciale middelen (€375.000) die oorspronkelijk voor de pilot waren gereserveerd te laten vrijvallen en een bedrag van € 25.000 door te schuiven naar 2025. Dit budget is, zoals al aangekondigd in de Monitor 2024-II nodig voor praktijkdagen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 25.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 3.1.2 van de begroting 2025
3.1.2 Vergun,toez.&handh natuur & landb 103 0 -103 103 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Van de begrote lasten  voor deze prestatie is € 0,5 miljoen niet tot besteding gekomen. Dit kondigden wij aan bij Monitor 2024-II. VTH stikstof (KVO-budget)In 2024 zijn de uitgaven met betrekking toezicht en handhaving stikstof hoger dan begroot. Om dit te kunnen dekken hebben we besloten om een bedrag van 2025 in te zetten om dit te kort te kunnen dekken.  Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel hebben wij voor prestatie 3.1.2 € 0,1 miljoen extra onttrokken aan de voor deze prestatie beschikbare middelen in deze reserve. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om de jaarschijf 2025van prestatie 3.1.2 in de begroting 2025 te verlagen met € 0,1 miljoen en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met hetzelfde bedrag te verlagen. Handhaving BuitengebiedIn 2024 was een budget van  € 0,4 miljoen beschikbaar voor een pilot gericht op het verbeteren van de samenwerking bij handhaving in het buitengebied. De gesprekken met terreinbeheerders en de politie hebben tot nu toe geleid tot een betere samenwerking zonder dat er extra kosten zijn gemaakt, afgezien van interne uren voor coördinatie en administratieve ondersteuning. De gesprekken over governance en financiering zijn nog gaande. Gezien de onlangs aangenomen motie “gezamenlijke ambities” en de gelden die daarmee zijn vrijgemaakt voor het behoud en mogelijke uitbreiding van de boa-capaciteit bij de terreinbeheerders, stellen we voor om de provinciale middelen (€375.000) die oorspronkelijk voor de pilot waren gereserveerd te laten vrijvallen en een bedrag van € 25.000 door te schuiven naar 2025. Dit budget is, zoals al aangekondigd in de Monitor 2024-II nodig voor praktijkdagen. Wij stellen u voor om een bedrag van € 25.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 3.1.2 van de begroting 2025
3.1.2 Vergun,toez.&handh natuur & landb 188 0 -188 188 Wijz. 205 diversen januari 2025 2 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 205 diversen januari 2025 2
3.1.2 Vergun,toez.&handh natuur & landb -188 0 188 -188 Wijz. 205 diversen januari 2025 2 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 205 diversen januari 2025 2
3.1.3 Opstellen/act. beheerplannen N2000 -226 0 226 -226 Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT
3.1.4 Beheer natuurterreinen -300 0 300 -300 PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025 Deze wijziging heeft betrekking op PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025
3.1.4 Beheer natuurterreinen -304 0 304 -304 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Resultaatbestemming budget Natuurbrandpreventie en -mitigatie: Via de december circulaire 2024 Provinciefonds hebben wij budget ontvangen voor natuurbrandpreventie en mitigatie. Als toelichting is in de december circulaire opgenomen: "Nederland ziet steeds meer brandgevoelige dagen met mogelijke omstandigheden waarbij er sprake kan zijn van onbeheersbare natuurbranden. Het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) stelt daarom (in 2024 incidenteel) € 5,2 miljoen beschikbaar aan provincies waar een verhoogd risico op natuurbranden aan de orde is. De desbetreffende provincies worden hiermee in staat gesteld om bij te dragen aan het doel om natuurbrandbeheersing te versterken. De verdeling van dit budget is gebaseerd op de ingediende aanvragen van provincies bij het ministerie van LVVN."  Op basis van de aanvraag heeft het ministerie LVVN de provincie Overijssel een bedrag van € 304.000 toegezegd. Met deze beschikbaar gestelde middelen gaan wij in 2025 investeren in de voorbereiding op deze nieuw taak om de natuurbrandbeheersing te versterken met onze partners. Voor de jaren 2025-2029 is het ministerie LVVN voornemens landelijk € 70 miljoen beschikbaar te stellen voor natuurbrandpreventie en mitigatie maatregelen. Wij stellen u voor om onder prestatie 3.1.4 Beheer natuurterreinen het incidentele budget van € 304.000 op te nemen in jaarschijf 2025.
3.1.4 Beheer natuurterreinen -2.370 0 2.370 -2.370 Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT
3.1.6 Proj. verbeteren biodiversiteit -384 0 384 -384 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Resultaatbestemming voor nog toe te kennen aanvragen uit 2024 voor de UBS regeling 4.28 Uitvoering soortenbeleid: In december 2024 is een aantal aanvragen met een omvang van € 384.025 ontvangen die passen binnen het gepubliceerde plafond van 2024.  Deze aanvragen kunnen gedekt worden uit het restant budget 2024 onder prestatie 3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit. Wij stellen u voor om de begrote lasten voor prestatie 3.1.6 in de jaarschijf 2025 van de begroting 2025 te verhogen met € 384.025. Specifieke uitkering  versnelling aanpak natuur inclusief isoleren: In december 2023 hebben wij de eerste helft van de specifieke uitkering ontvangen van het rijk, ad. € 3,2 miljoen, voor de versnelling van de aanpak natuurinclusief isoleren met een looptijd tot en met eind 2030 (september 2024 door het Rijk verlengd van 2027 naar 2030). In december 2024 het tweede deel, ad. € 3,6 miljoen. Naar aanleiding van deze specifieke uitkering is de subsidieregeling 4.14 gemeentelijke soortenmanagementplan voor woningverduurzaming begin 2024 opengesteld. Van het totale rijksbudget is € 2,5 miljoen begroot in 2024. Wij hebben voor € 1,4 miljoen aan subsidies beschikt. Daarnaast zijn in november en december 2024 diverse aanvragen (circa € 0,7 miljoen) binnengekomen die nog niet zijn beschikt in 2024.  Ook zijn nog niet alle aanvragen binnenkomen omdat de looptijd van de SPUK doorloopt tot en met eind 2030.  Het resterende budget in 2024, ad € 1,1 miljoen,  schuiven wij door naar 2025. Wij hebben besloten om budgettair neutraal de baten (onttrekking) en de lasten in 2025 te verhogen met € 1,1 miljoen en toe te voegen aan prestatie 3.1.6 Vrijval KvO middelen ivm looptijdeinde 31 december 2024:Wij stellen u voor om het restantbudget van € 59.000 in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met een einde looptijd van 31 december 2024 vrij te laten vallen naar de algemene middelen. Deze wijziging is opgenomen onder kerntaak Overhead, financiering en Algemene dekkingsmiddelen.
3.1.6 Proj. verbeteren biodiversiteit 0 1.100 1.100 0 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Resultaatbestemming voor nog toe te kennen aanvragen uit 2024 voor de UBS regeling 4.28 Uitvoering soortenbeleid: In december 2024 is een aantal aanvragen met een omvang van € 384.025 ontvangen die passen binnen het gepubliceerde plafond van 2024.  Deze aanvragen kunnen gedekt worden uit het restant budget 2024 onder prestatie 3.1.6 Projecten voor verbeteren biodiversiteit. Wij stellen u voor om de begrote lasten voor prestatie 3.1.6 in de jaarschijf 2025 van de begroting 2025 te verhogen met € 384.025. Specifieke uitkering  versnelling aanpak natuur inclusief isoleren: In december 2023 hebben wij de eerste helft van de specifieke uitkering ontvangen van het rijk, ad. € 3,2 miljoen, voor de versnelling van de aanpak natuurinclusief isoleren met een looptijd tot en met eind 2030 (september 2024 door het Rijk verlengd van 2027 naar 2030). In december 2024 het tweede deel, ad. € 3,6 miljoen. Naar aanleiding van deze specifieke uitkering is de subsidieregeling 4.14 gemeentelijke soortenmanagementplan voor woningverduurzaming begin 2024 opengesteld. Van het totale rijksbudget is € 2,5 miljoen begroot in 2024. Wij hebben voor € 1,4 miljoen aan subsidies beschikt. Daarnaast zijn in november en december 2024 diverse aanvragen (circa € 0,7 miljoen) binnengekomen die nog niet zijn beschikt in 2024.  Ook zijn nog niet alle aanvragen binnenkomen omdat de looptijd van de SPUK doorloopt tot en met eind 2030.  Het resterende budget in 2024, ad € 1,1 miljoen,  schuiven wij door naar 2025. Wij hebben besloten om budgettair neutraal de baten (onttrekking) en de lasten in 2025 te verhogen met € 1,1 miljoen en toe te voegen aan prestatie 3.1.6 Vrijval KvO middelen ivm looptijdeinde 31 december 2024:Wij stellen u voor om het restantbudget van € 59.000 in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met een einde looptijd van 31 december 2024 vrij te laten vallen naar de algemene middelen. Deze wijziging is opgenomen onder kerntaak Overhead, financiering en Algemene dekkingsmiddelen.
3.1.6 Proj. verbeteren biodiversiteit -850 700 1.550 -850 Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT
3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur -355 0 355 -355 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Resultaatbestemming overloop monitoringsactiviteiten: In 2024 zijn vele opdrachten gegeven voor aanvullende natuurmonitoring van N2000-gebieden. In bijna alle gevallen is het veldwerk uitgevoerd, maar niet in alle gevallen is in 2024 de uitwerking van het veldwerk afgerond. Volgens afspraak met de opdrachtnemers zullen in 2025 de opdrachten volledig worden afgerond en financieel gerealiseerd. Van de onderbesteding op deze prestatie heeft € 355.000 betrekking op het budget voor natuurmonitoring. Voor € 135.000 hebben wij deze onderbesteding aangekondigd in Monitor 2024-II. Om de afrondende activiteiten 2024 te kunnen uitvoeren in 2025 stellen wij bij het jaarverslag een voorstel voor resultaatbestemming voor om de niet bestede middelen door te schuiven naar 2025. Wij stellen u voor om het restant budget van € 355.000 onder prestatie 3.1.7 Monitoring en evaluatie natuur en landschap door te schuiven naar 2025 en toe te voegen aan het budget 2025.
3.2.1 Beheer landschap 49 0 -49 49 Wijz. 205 diversen januari 2025 2 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 205 diversen januari 2025 2
3.2.1 Beheer landschap -49 0 49 -49 Wijz. 205 diversen januari 2025 2 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 205 diversen januari 2025 2
3.2.2 Proj. natuurincl. samenw. bevorder -220 0 220 -220 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Van het beschikbare budget in 2024 is ruim 90% besteed, het niet bestede deel schuiven wij door naar 2025. Daarnaast hebben wij voor de boomdeeldagen een bijdrage  (circa € 100.000) ontvangen van de deelnemende gemeenten.  Wij hebben op basis van de spelregels van de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel besloten om de ruimte rekening houdend met de ontvangen gemeentelijke bijdrage, ad. € 220.000 onder prestatie 3.2.2 door te schuiven naar 2025.
3.2.2 Proj. natuurincl. samenw. bevorder -1.350 0 1.350 -1.350 Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT
3.3.4 Faunabeheer -100 0 100 -100 PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025 Deze wijziging heeft betrekking op PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025
3.3.4 Faunabeheer -697 0 697 -697 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Tegemoetkoming faunaschade 2024:De stijging van kosten voor vergoedingen van schade in de afgelopen jaren, heeft zich verder doorgezet in 2024. De aantallen ganzen zijn dit jaar redelijk stabiel gebleven, maar de gewasprijzen zijn gestegen, waardoor er sprake is van toegenomen gewasschade. Daarnaast zijn er door jurisprudentie beperkende voorwaarden ontstaan om schade te kunnen bestrijden. Het beschikbare budget in 2024 is met ruim € 100.000 overschreden.  PS wijziging: bijraming 2025 tbv afschaffing fauna-leges: Op 13 november 2024 heeft u naar aanleiding van het statenvoorstel Actualisatie Belastingverordening 2025 een motie aangenomen over het afschaffen van de leges faunaschades. Deze motie is in januari 2025 verwerkt in het voorstel gewijzigde Belastingverordering 2025. Tevens is in dit voorstel de verwachte financiële gevolgen, ad. € 560.000 per jaar opgenomen. De dekking voor 2025 toegelicht onder prestatie 3.5.3, de dekking vanaf 2026 zal worden opgenomen in de P-nota 2026.  Wij stellen u voor om voor 2025 een extra budget op te nemen van € 560.000 onder prestatie 3.3.4 Faunabeheer. Dit bedrag wordt deels gedekt uit de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel en deels uit de Reserve afrekening ILG/pMJP (zie ook toelichting onder prestatie 3.5.3, begrotingswijziging vrijval is opgenomen onder kerntaak Overhead, financiering en Algemene dekkingsmiddelen. Resultaatbestemming budget Wolvenschades:Via de Motie gezamenlijke ambities 2023 - 2e tranche (PS23-000024) is een incidenteel budget van € 425.000 voor een subsidieregeling preventieve beschermingsmaatregelen wolvenschade beschikbaar gesteld. Deze regeling is in het tweede kwartaal 2023 uitgewerkt en opengesteld.  Deze openstelling is verlengd naar 2024. Tijdens deze openstelling is vanaf het begin (2023) tot en met eind 2024 € 288.000 aan subsidies verleend. Daarnaast liggen er nog voor € 60.000 aan aanvragen die in 2024 zijn binnengekomen en in 2025 verleend zullen worden.  Wij stellen u voor, om naast het bedrag van de liggende aanvragen, het totale restant budget door te schuiven naar 2025 waarmee de regeling voor 2025 verlengd kan worden. Bij de 2e monitor was een onderbesteding verwacht van circa € 200.000, de uiteindelijke onderbesteding is lager, namelijk € 137.000. Wij stellen u voor om een bedrag van € 137.000 middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2025 en toe te voegen aan prestatie 3.3.4 Faunabeheer van de begroting 2025.
3.3.4 Faunabeheer -800 0 800 -800 GS wijz. 101 Faunabeheer Deze wijziging heeft betrekking op GS wijz. 101 Faunabeheer
3.3.5 Bestrijding invasieve exoten -330 0 330 -330 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 LIFE project bestrijding exotische waterplanten: Vanuit Europa is een LIFE-subsidie beschikbaar gesteld van € 4,3 miljoen voor de bestrijding van exotische waterplanten in het gebied Wieden / Weerribben, met als voorwaarde dat Overijsselse partners een cofinanciering beschikbaar stellen van 40% van de totale kosten (€ 7,2 miljoen). Bij de Perspectiefnota 2025 heeft u hiervoor € 400.000 beschikbaar gesteld voor de komende vijf jaar die ingezet wordt als cofinanciering.  Resultaatbestemming cofinanciering LIFE project: Bij 2e Monitor was een onderbesteding van € 340.000 verwacht. Op basis van de definitief gerealiseerde bestedingen in 2024 is uiteindelijk € 330.000 aan cofinanciering niet ingezet. Wij stellen u  een resultaatbestemming voor om de benodigde cofinanciering beschikbaar te houden voor de uitvoering van het LIFE project.  Wij stellen u voor om € 330.000 cofinancieringsbudget voor het LIFE project door te schuiven naar 2025 en toe te voegen aan prestatie 3.3.5.
3.4.1 Beleidsontw.verduurz. Agro&Food -50 0 50 -50 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Resultaatbestemming voor deel van onderbesteding als gevolg van vertraging: Vanuit het budget onder prestatie 3.4.1 hebben wij een onderzoeksproject Biologisch Bodembeheer van graslanden opgestart. Samen met de provincie Gelderland en provincie Drenthe is hiervoor langjarig onderzoek opgezet. De start van het project en en samenhangende besteding op prestatie 3.4.1 was voorzien in 2024. Dit is echter niet gelukt door vertraging in het opzetten van de samenwerking en de aanbesteding. De onderbesteding op dit budget kondigden wij aan in de Monitor 2024-II. Wij stellen voor om een deel van het restantbudget 2024 van prestatie 3.4.1, ad. € 50.000, door te schuiven naar 2025.
3.4.2 Innovatieprogramma Agro&Food -500 0 500 -500 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Programma Agro & Food Op het budget van € 2,1 miljoen is € 0,5 miljoen overgebleven. Het grootste deel van de onderschrijding zit op de subsidieregeling stimuleren toekomstbestendige en duurzame Agro & Food. In 2024 zijn hiervoor nog geen aanvragen toegekend vanwege de korte tijd tussen opstelling regeling en jaarafsluiting. Er zijn al wel aanvragen binnengekomen die naar verwachting in 2025 worden toegekend. Daarom hebben we besloten om deze middelen door te schuiven naar 2025. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,5 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 3.4.2 van de begroting 2025.
3.4.3 Landbouwstructuurversterking -180 0 180 -180 PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025 Deze wijziging heeft betrekking op PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025
3.4.3 Landbouwstructuurversterking -46 0 46 -46 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Toelichting resultaat Revolving Fund (prestatie 3.4.3):Voor het realiseren van landbouwdoelen hebben wij in 2002 het Revolving Fund ingesteld. Als gevolg van het opheffen van Dienst Landelijk Gebied (DLG) zijn de gronden in het Revolving Fund in 2014 juridisch overgedragen aan de provincie waardoor het Revolving Fund in 2014 is gewijzigd van een financieringsfonds naar een grondvoorraadpositie. Financieel uitgangspunt van het Revolving Fund is dat dit een meerjarig budgettair neutraal resultaat oplevert voor de provincie. Het resultaat over de jaren kan echter wel fluctueren. Zo is in de afgelopen jaren (2014-2023) een positief resultaat gerealiseerd van € 1,205 miljoen. Op basis van aan- en verkopen is in 2024 een positief resultaat gerealiseerd van € 50.000.  Dit positieve resultaat maakt onderdeel uit van het jaarrekeningresultaat.   Resultaat landinrichtingsprojecten (dekking Kwaliteit van Overijssel budget): Van het beschikbaar budget (€ 250.000) voor de afronding van landinrichtings projecten in 2024 is gesaldeerd € 204.500 (lasten € 293.000 -/- baten € 88.500) besteed. Het niet bestede deel, ad. € 45.500, hebben wij doorgeschoven naar 2025 Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel hebben wij voor prestatie 3.4.3 € 45.500 doorgeschoven naar 2025.   Extra kosten Landinrichtingsproject Staphorst: Zoals bij eerdere P&C documenten (laatst bij de 1e Monitor 2024) gemeld is het de verwachting dat het beschikbare budget voor het landinrichtingsproject Staphorst mogelijk onvoldoende zal zijn. Er wordt momenteel een tekort verwacht van circa € 0,25 - € € 0,5 miljoen. Bij de 1e monitor 2024 hebben wij dit uitgebreider toegelicht. Binnen de Reserve Afrekening ILG/pMJP hebben wij middelen gereserveerd om een eventuele overschrijding te dekken.
3.4.3 Landbouwstructuurversterking -350 0 350 -350 Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT
3.5.2 Veenweidestrategie Noordwest Overi 0 1.000 1.000 0 Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT
3.5.3 Afronding natuuropg pMJP-projecten -276 0 276 -276 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 PS wijziging: dekking tbv afschaffing fauna-leges: Op 13 november 2024 heeft u naar aanleiding van het statenvoorstel Actualisatie Belastingverordening 2025 een motie aangenomen over het afschaffen van de leges faunaschades. Deze motie is in januari 2025 verwerkt in het voorstel gewijzigde Belastingverordering 2025. Tevens is in dit voorstel de verwachte financiële gevolgen, ad. € 560.000 per jaar, van de extra kosten opgenomen en de financiële dekking hiervan. Ter dekking van 2025 is besloten om € 350.000 te laten vrijvallen uit de uitvoeringsreserve KvO en € 210.000 uit de Reserve afrekening ILG/pMJP.  Deze vrijval is verwerkt onder kerntaak Overhead, Financiering en Algemene dekkingsmiddelen. PS wijziging: Particulier natuurontwikkeling en Tender particuliere natuurrealisatie:Bij de 1e Monitor 2016 is besloten om € 6 miljoen van de middelen voor particuliere natuurontwikkeling in te zetten voor de Tender nieuwe particuliere natuuraanleg en beheer. In de begroting 2024 en in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel is hiervoor € 390.000 opgenomen ca beschikbaar. Van de ingediende aanvragen, beschikkingen en afwaarderingen, waaronder ook uitfinanciering van eerder toegekende beschikkingen, is in 2024 € 114.000 gerealiseerd. Om aan het restant van de verplichtingen te kunnen voldoen, stellen wij u voor om het resterende budget, ad.  € 276.000, door te schuiven naar 2025. Daarvoor vragen wij u tevens een looptijdverlening van het KvO budget tot en met eind 2025. Wij stellen u voor om de looptijd van het KvO budget te verlengen naar eind 2025 en het restant budget 2024, ad. € 276.000,  door te schuiven naar 2025 en toe te voegen aan prestatie 3.5.3.
3.5.5 Bosstrategie en Boscompensatie 0 5.500 5.500 0 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Lagere realisatie en doorschuiven SPUK middelen boscompensatie: In 2024 is van de totale besteding voor € 7,8 miljoen beschikt voor boscompensatie, daarnaast is € 0,4 miljoen ingezet voor proceskosten. Eind 2024 zijn nog veel aanvragen in behandeling (voor ruim € 8 miljoen). De verwachting, bij de monitor II, dat een groot deel hiervan dit boekjaar zou zijn afgerond is niet uitgekomen. Het ontvangen van aanvullende informatie duurt langer dan verwacht. Het resterende SPUK budget van 2024, ad. € 5,5 miljoen, voegen we toe aan de begroting van 2025. Wij hebben besloten om van het resterende SPUK budget 2024 voor boscompensatie, € 5,5 miljoen door te schuiven naar 2025 en toe te voegen aan prestatie 3.5.5. Tevens verhogen wij de baten (onttrekking vanuit de SPUK) in 2025 met hetzelfde bedrag. Vrijval KvO middelen ivm loopteinde 31 december 2024: Zoals inhoudelijk toegelicht is in 2024 actieplan gerealiseerd. Wij stellen u voor om  de resterende middelen, ad. € 2.000,  in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met een einde looptijd van 31 december 2024 vrij te laten vallen naar de algemene middelen. Deze wijziging is opgenomen onder kerntaak Overhead, financiering en Algemene dekkingsmiddelen.
3.5.6 Prov. programma landelijk gebied -1.300 0 1.300 -1.300 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Wij hebben in 2024 een tweetal specifieke uitkeringen (SPUK's) van het Rijk ontvangen. Een deel van de middelen is ingezet om de gehele voorfinanciering van de provincie te dekken. Het grootste gedeelte is nog beschikbaar voor de uitvoering van de maatregelpakketten in de komende jaren. Resultaatbestemming van de ontvangen Rijksmiddelen (december circulaire) voor de indirecte uitvoeringskosten van de maatregelpakketten:  Via de december circulaire van het provinciefonds 2024 heeft het Rijk een decentralisatie uitkering verstrekt voor de dekking van de indirecte lasten die nodig zijn om de maatregelpakketten te realiseren. Op basis van een landelijke verdeling, gekoppeld aan de opgaven ten aanzien van de beleidsdoelen op natuur (inclusief stikstof), klimaat en stikstof, hebben wij € 6,7 miljoen ontvangen.  De middelen van de SPUK-maatregelpakket hebben een uitvoeringsperiode van 4 jaar, met een mogelijkheid om een verlenging van 4 jaar aan te vragen. De indirecte lasten van de uitvoering zullen dan ook over meerdere jaren genomen worden.  De middelen worden ingezet voor de indirecte lasten, waaronder het programmateam, om de maatregelpakketten uit te voeren en een passende verantwoording hierover te kunnen afleggen. Het voorstel is om de middelen toe te voegen aan de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel en te koppelen aan prestatie 3.5.6. Om de indirecte lasten in 2025 te kunnen dekken is het nu ook nodig om € 1,3 miljoen toe te voegen aan de begroting 2025. Resultaatbestemming - toevoeging middelen aan UKvO:  Onder kerntaak Overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen stellen wij voor om de ontvangen decentralisatie uitkering, ad € 6,7 miljoen toe te voegen aan de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel en te koppelen aan prestatie 3.5.6 voor de indirecte uitvoeringskosten van de SPUK Maatregelpakketten met een looptijdeinde van eind 2028. GS besluit jaarschijf 2025 - indirecte uitvoeringskosten: Onder voorbehoud van goedkeuring van bovenstaande wijziging hebben wij besloten om vanuit de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel een bedrag van € 1,3 miljoen toe te voegen aan de begroting 2025 om de indirecte uitvoeringskosten van de SPUK Maatregelpakketten te dekken onder prestatie 3.5.6. Vrijval Kwaliteit van Overijssel budget uit 2023: Zoals bij de 2e monitor 2024 aangekondigd stellen wij u voor om de Kwaliteit van Overijssel middelen die via de resultaatbestemming in 2023 € 645.000 beschikbaar zijn gesteld voor 2024 en bestemd zijn voor de uitvoering van de pilot KPi's op biodiversiteit en voor jaargrens overstijgende subsidies vrij te laten vallen. Daarnaast hebben wij vanuit het Kwaliteit van Overijssel budget € 275.000 extra kunnen overboeken naar de rijksbudgetten. Totaal kan een bedrag van € 920.000 vrijvallen uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Deze wijziging hebben wij opgenomen onder kerntaak Overhead, financiering en algemene dekkingsmiddelen.
Totaal -11.510 8.300 19.810 -11.510