Status prestaties

Kerntaak 6: Cultuur en sociale kwaliteit

Kerntaak 6: Cultuur en sociale kwaliteit

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Deze kerntaak richt zich op het behouden van een bruisend cultureel leven, een leefbaar platteland met sociale kwaliteit in Overijssel. 
Een sterke sociale binding is een belangrijke basis voor een gezonde en vitale samenleving. De maatschappelijke en economische ontwikkeling van onze provincie wordt voor een groot deel bepaald door onze cultuur. Het verbindt ons en versterkt onze lokale en regionale identiteit. Denk aan onze streektaal, het historisch erfgoed en tradities. Culturele en sociale voorzieningen dragen bij aan beter onderwijs, hebben positieve effecten op de gezondheid en stimuleren actieve deelname aan de samenleving. 

We zetten ons in voor een levendige provincie, die bol staat van initiatieven. Onze culturele basisinfrastructuur, cultuur educatie- en participatie, cultureel erfgoed en talentontwikkeling zijn belangrijke pijlers voor ons cultuurbeleid. We hebben oog voor de behoeften per regio en willen dat iedereen kan genieten van cultuur, ongeacht leeftijd, achtergrond, inkomen of woonplaats. Als regenboogprovincie vinden wij het belangrijk dat iedereen in Overijssel zich veilig voelt om zichzelf te kunnen zijn.

Bibliotheken hebben een essentiële rol in onze samenleving. Hier ontmoeten lokale organisaties en initiatieven elkaar die zich bijvoorbeeld inzetten tegen bestrijding van laaggeletterdheid en het aanleren van (digitale) basisvaardigheden.

We investeren in kansrijke initiatieven die het zelforganiserend vermogen van inwoners versterken en bijdragen aan levendige gemeenschappen in de stad en op het platteland. 

We dragen actief bij aan een verbeterde sportinfrastructuur voor talentontwikkeling en -herkenning. Gezonde en energieke inwoners hebben de veerkracht om voor zichzelf te zorgen en initiatieven te ontplooien die anderen ten goede komen. Sport speelt hierbij een verbindende rol. 

We werken aan een platteland waar inwoners goed kunnen wonen, werken en leven in een gezonde en mooie omgeving. Dit doen we door bottom up te werken, samen met plattelandsbewoners, erfeigenaren, dorpsgemeenschappen, gemeenten en andere partners op het platteland. 

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

6.1. Cultureel erfgoed met waarde voor de toekomst

Terug naar navigatie - 6.1. Cultureel erfgoed met waarde voor de toekomst

Op basis van de Erfgoedwet zijn wij eigenaar van archeologische vondsten in Overijssel en verplicht deze op te slaan, te conserveren en beschikbaar te stellen voor onderzoek. Ook bieden we de vondsten aan als bruiklenen aan collectiebeherende instellingen met een publieksfunctie. Wij zetten ons in voor de restauratie en doorontwikkeling van rijks- en gemeentelijke monumenten, met als doel het toekomstbestendig behoud van cultureel erfgoed. Met een provinciebreed programma voor immaterieel erfgoed en het Nedersaksisch willen we deze bijzondere vormen van erfgoed levend houden en doorgeven aan nieuwe generaties Overijsselaars. Met bijdragen aan initiatieven die het verhaal van Overijssel vertellen en borgen houden we het verleden levend. Dit verleden is een inspiratiebron bij de maatschappelijke en ruimtelijke opgaven van nu en de (nabije) toekomst. Om erfgoed als vertrek- en uitgangspunt te kunnen gebruiken voor deze opgaven, is in de basiskennis over dit erfgoed essentieel en het delen en mogelijk maken van voorbeeldprojecten middels een programma ‘Erfgoed in transitie’.  

6.1.1. Materieel, immaterieel erfgoed en erfgoed in transitie

  1. Wij bewaren en beheren onze archeologische vondsten in het provinciale depot voor bodemvondsten en presenteren de verhalen achter deze vondsten via een publieksprogramma 'De Vondst van Overijssel'.
  2. Wij  maken afspraken met de Monumentenwacht Overijssel-Flevoland over de inspecties van deze monumenten voor de instandhouding van de Overijsselse monumenten, wij voeren wij het Steunpunt Cultureel Erfgoed Overijssel uit voor het ondersteunen van de Overijsselse gemeenten bij de uitvoering van hun wettelijke taken op het gebied van monumentenzorg en wij spreken met de Stichting RIBO (Restauratie & Innovatie in de bouw in Overijssel) af dat ten minste 20 leerlingen worden begeleid naar een leerling-werkplek in de restauratiebouw.
  3. Wij maken met de regeling 'Restauratie Rijksmonumenten' ten minste 10 restauratieprojecten (geen woonhuizen) mogelijk, met de subsidieregeling ‘Verhaal van Overijssel' ten minste 20 projecten die het cultuurhistorische verhaal van onze provincie vertellen en met onze storting in het Fonds Kleine Culturele Initiatieven Overijssel (KCIPO) van het Cultuurfonds Overijssel (zie ook 6.3.1.) ten minste 65 kleinere erfgoedprojecten.
  4. Wij voeren acties uit gericht op het delen van kennis, het verbinden van mensen en organisaties en het bieden van inspiratie op het gebied van monumenten, zoals religieuze gebouwen. Dit doen we onder andere met het Steunpunt Cultureel Erfgoed Overijssel.
  5. Wij continueren onze inzet op religieus erfgoed onder andere door te blijven investeren in kennis door middel van de leerlijn Behoud het kerkgebouw in Overijssel. Daarnaast stellen wij middelen beschikbaar aan Overijsselse initiatiefnemers voor haalbaarheidsstudies op plannen om kerkgebouwen toekomstbestendig te maken.
  6. Wij maken afspraken met de Overijsselacademie over een actueel programma  rond het Nedersaksisch, het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland over het ondersteunen van Overijsselse erfgoedgemeenschappen en met het Erfgoedplatform over de ondersteuning van kleine erfgoedorganisaties, zoals musea.
  7. Wij werken samen programma’s, zoals Leefbaar Platteland, Sociale Kwaliteit, PPLG (Provinciaal Programma Landelijke Gebied), Natuur voor Elkaar, aan de opgaven van Overijssel en brengen in deze processen erfgoed in als integraal onderdeel van deze opgaven in de leefomgeving.
  8. We stimuleren en dragen uit om erfgoed vertrekpunt te laten zijn, met als doel: erfgoedinclusief ontwikkelen. Niet om alles in stand te houden, maar juist om gebiedseigen te ontwikkelen. En dat gaat hier niet over alle opgaven in de hele provincie, in dit geval gaat het over de projecten waarbij Landschap Overijssel bij betrokken is of zelf eigenaar is.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Gert Harm ten Bolscher

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging

6.2. Breed en professioneel cultureel aanbod en talentontwikkeling

Terug naar navigatie - 6.2. Breed en professioneel cultureel aanbod en talentontwikkeling

Wij investeren samen met het Rijk en de cultuurregio’s in een levendig, gezond en ondernemend productieklimaat, met een sterke culturele infrastructuur en ruimte voor talent om zich te ontwikkelen .

6.2.1. Een basis voor cultureel aanbod en talentontwikkeling

  1. Wij maken cofinancieringsafspraken met culturele instellingen in Overijssel die voor 2025-2028 meerjarige subsidie van het Rijk (BIS/Cultuurfondsen) ontvangen. Dit geldt ook voor een aantal instellingen in Gelderland die van belang zijn voor heel Oost-Nederland.
  2. Wij stellen met het ministerie van OCW en onze partners in Landsdeel-Oost (cultuurregio’s en provincie Gelderland) een cultuurconvenant 2025-2028 op waarin onze samenwerkingsafspraken worden vastgelegd.
  3. Wij maken prestatieafspraken met museum De Fundatie over het voeren van haar activiteiten, waaronder het beheer, onderhoud, exposeren en actualisatie van onze provinciale collectie.
  4. Wij maken prestatieafspraken met het Filmkenniscentrum en Poppunt Overijssel, provinciale netwerkorganisaties op gebied van film en pop.  Hiermee ondersteunen we talenten en startende ondernemers op het gebeid van pop. en filmtheaters ondersteunen we op het gebied van kennis en netwerkvorming.
  5. Wij bespreken met Stichting 4Oost (de vier schouwburgen in Overijssel) de voortgang van het Programmeringsfonds
  6. Wij ondersteunen de Cultuurprijs Overijssel 2025 en maken hierover afspraken met de gelijknamige stichting.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • PS Begrotingswijziging

6.2.2. Cultureel aanbod en talentontwikkeling vernieuwen en ontwikkelen

  1. Wij voeren samen met onze partners, waaronder de cultuurregio’s en Cultuur+Ondernemen,  activiteiten uit waarmee wij het ondernemerschap in de culturele sector helpen versterken;
  2. Wij maken prestatieafspraken met het OKTO (Overleg Kleine Theaters Overijssel) over versterking van de deskundigheid van de aangesloten theaters;
  3. Wij voeren een Productieregeling Overijssel uit waarmee wij ten minste 10 professionele culturele producties mogelijk maken;
  4. Wij maken samen met de cultuurregio’s afspraken over een vervolg van de drie regioprojecten Cross-TIC in Twente, De Werf in Stedendriehoek en VAKTOR in regio Zwolle;
  5. Wij onderzoeken samen met de cultuurregio’s hoe wij talentvolle makers kunnen helpen om zich creatief en zakelijk verder te ontwikkelen.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • PS Begrotingswijziging

6.3. Cultuur voor iedereen

Terug naar navigatie - 6.3. Cultuur voor iedereen

Het is belangrijk dat iedereen in Overijssel kan meedoen aan cultuur. Daarom investeren wij samen met het Rijk en gemeenten in Cultuureducatie en Cultuurparticipatie ‘dicht bij de mensen’, met zowel lokaal als provinciaal kwalitatief cultuuronderwijs.

6.3.1. Cultuureducatie en cultuurparticipatie

  1.  Wij maken afspraken met scholen en gemeenten over goed cultuuronderwijs en kansengelijkheid van kinderen op basis van het Bestuurlijk Kader Cultuuronderwijs Overijssel 2019-2026;
  2. Wij maken prestatieafspraken met Rijnbrink op basis van het matchingsprogramma Cultuureducatie met Kwaliteit en de bestuurlijke afspraken ten aanzien van  Cultuurbeoefening;
  3. Wij maken ten minste 15 projecten mogelijk met onze subsidieregeling 'Cultuurparticipatie';
  4. Wij maken met onze subsidieregeling 'Overijssel Toont Talent' amateurkunst zichtbaar in ten minste 12 gemeenten;
  5. Wij maken met onze regeling ‘Cultuurmakelaars’ met 15 gemeenten afspraken over de inzet van cultuurmakelaars om nieuwe culturele initiatieven te ondersteunen, deskundigheid te vergroten en slimme verbindingen te maken met andere sectoren;
  6. Wij maken ten minste 65 kleinschalige projecten mogelijk met onze storting in het Fonds Kleine Culturele Initiatieven Overijssel (KCIPO) uitgevoerd door het Cultuurfonds Overijssel  (zie ook 6.1.1.).

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

6.4. Toekomstbestendige bibliotheken en basisvaardigheden voor iedereen

Terug naar navigatie - 6.4. Toekomstbestendige bibliotheken en basisvaardigheden voor iedereen

Op basis van de Wet Stelsel Openbare Bibliotheken ondersteunen wij het Overijsselse bibliotheeknetwerk, bevorderen wij het interbibliothecair leenverkeer en stimuleren wij bibliotheekinnovatie. Daarnaast bereiden wij ons voor op de zorgplicht voor gemeenten en provincies. De bibliotheek ontwikkelt zich steeds meer tot een ontmoetingsplaats in de lokale samenleving, een plek om te lezen èn te leren, voor lokale organisaties en initiatieven. Bibliotheken worden met succes ingezet bij leesbevordering en bestrijding van laaggeletterdheid. 

6.4.1. Een leven lang lezen èn leren

  1. Wij maken prestatieafspraken met Rijnbrink over de uitvoering van onze wettelijke taken op het gebied van bibliotheken en over het beheer en uitlenen van bladmuziek aan Overijsselse amateurorkesten en -musici (Musidesk).
  2. Wij stellen samen met onze partners Rijnbrink, gemeenten en bibliotheken, een ontwikkelingsagenda bibliotheekinnovatie op;
  3. Wij ontwikkelen innovatieve crossover projecten met andere domeinen zoals Sociale kwaliteit en Leefbaar Platteland, waaronder het experiment Community Library vanuit het provinciaal programma landelijk gebied ( PPLG); Een Community Library is een bibliotheek die mede wordt vormgegeven door een (deel van) de lokale gemeenschap. We willen hiermee de bibliotheek nog beter laten aansluiten op de behoeften van de lokale omgeving.
  4. Wij stellen een investeringsprogramma 'Aanvalsplan Basisvaardigheden 2025-2027' op. Daarmee investeren we in het vergoten van de basisvaardigheden, zoals lezen, schrijven rekenen en digitale vaardigheden van onze inwoners. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

6.5 Vitale en gezonde Overijsselaars die meer bewegen

Terug naar navigatie - 6.5 Vitale en gezonde Overijsselaars die meer bewegen

Inwoners van Overijssel zijn een leven lang gezond en vitaal, kunnen zichzelf zijn en meedoen in een inclusieve samenleving: een samenleving zonder fysieke of sociale beperkingen waarin iedereen mee kan doen en zich veilig voelt om zichzelf te zijn.
We werken samen met partners aan een beweegvriendelijke, sportieve en gezonde provincie. We werken in verschillende netwerken en nemen daar onze provinciale rol als netwerkpartner en kennisdeler. Een inclusieve samenleving is de rode draad in ons beleid en we ondersteunen initiatieven die helpen om Overijssel vitaler, gezonder en inclusiever te maken. We helpen professionals en organisaties om te kunnen werken vanuit positieve gezondheid. Positieve gezondheid is veel meer dan niet ziek zijn. Het gaat om goed voor jezelf zorgen en plezier uit het leven kunnen halen. Denk aan goede voeding, bewegen in de buitenlucht en een fijn sociaal leven. Gewoon lekker in je vel zitten! We dragen bij aan gezondheid door mee te doen in de netwerken van 3 regio’s, financieren projecten, helpen gemeenten bij het uitvoeren van preventiebeleid, we voeren een Overijssels sport- en beweegakkoord uit en delen kennis in het Sportnetwerk Overijssel. Dit doen we samen met onze netwerkpartners, zoals gemeenten, GGD, maatschappelijke partners en zorgverzekeraars. (6.5.1)

6.5.1 Overijsselaars zijn vitaal en kunnen deelnemen aan een inclusieve samenleving

  1. Wij faciliteren het Sportnetwerk in Overijssel om te komen tot een duurzame krachtige samenwerkings- en kennisinfrastructuur in Overijssel en werken mee aan de uitvoering van ten minste 10 (boven)lokale projecten.
  2. Wij vergroten de bewustwording, verbeteren de kennisontwikkeling en netwerkvorming voor inclusieve samenleving in Overijssel als rode draad binnen ons beleid.
  3. Wij verbeteren vitaliteit en positieve gezondheid door samen te werken met regionale partners, gezamenlijke ambities te formuleren, projecten te implementeren, terwijl wij al kennisverbinder/netwerkpartner naar nieuwe samenwerkingen blijven zoeken.
  4. Wij geven invulling aan Sociale Kwaliteit als rode draad in de Omgevingsvisie en stellen onze expertise en netwerk  beschikbaar voor de uitvoering van het sociaal economisch perspectief in het Provinciaal Programma Landelijk Gebied.
  5. Wij geven uitvoering aan het Academiehuis Sociale Kwaliteit waarbij we (academische) kennis kunnen koppelen aan vraagstukken op het gebied van onze speerpunten zoals positieve gezondheid, sport en bewegen, sociale ontmoetingsplekken en vrijwilligersbeleid.
  6. Wij zetten in op de 4 regiodeals (Twente, Zwolle, Stedendriehoek, Hardenberg-Drenthe), met als doel om een multiplier effect te creëren te verwezenlijking van onze ambities. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

6.6 Een sterk zelforganiserend vermogen

Terug naar navigatie - 6.6 Een sterk zelforganiserend vermogen

We versterken het zelforganiserend vermogen van inwoners van Overijssel met duurzame voorzieningen en verbindingen. Een eigentijdse ontmoetingsplek in dorpen en wijken is de plek waar inwoners elkaar ontmoeten en waar goede ideeën ontstaan voor een aantrekkelijke leefomgeving. We ondersteunen deze sociale ontmoetingsplekken om te komen tot toekomstbestendige accomodaties. We geven hen de kans om nieuwe activiteiten te ontwikkelen en inkomsten te verhogen. Wij evalueren de subsidieregeling 'Sociale hypotheek' en op basis van de onderzoeksbevindingen gebruiken geven we verder uitvoering aan het instrument Sociale Hypotheek.   
Vrijwilligers en initiatiefnemers zijn de basis voor een aantrekkelijke en vitale leefomgeving. Als provincie waarderen en stimuleren wij de Overijsselse vrijwilligers en initiatiefnemers door middel van kennisuitwisseling. Onze initiatievencoaches ondersteunen initiatiefnemers om te komen tot mooie projecten. (6.6.1).

6.6.1 Duurzame voorzieningen, waardevolle verbindingen, inzet van vrijwilligers en maatschappelijke initiatieven

  1. Wij faciliteren het netwerk rondom sociaal maatschappelijk vastgoed (kulturhusen en multifunctionele sportvoorzieningen) en stellen de inmiddels opgedane kennis en ervaringen over exploitatie van en programmering zo optimaal mogelijk beschikbaar. 
  2. We ondersteunen maatschappelijke initiatieven van onderop, door de inzet van initiatievencoaches, ons digitale platform ‘Samen voor elkaar’ (waaronder crowdfunding) en het organiseren van een Fondsenfestival.
  3. Wij ondersteunen en waarderen vrijwilligerswerk door middel van netwerkvorming, (het delen van) kennisontwikkeling en het organiseren van een vrijwilligersprijs.
  4. Wij geven uitvoering aan de motie ‘Vrijwilligers, cruciaal voor Overijssel ’ en acties die zijn uitgewerkt in het plan (in samenwerking met de collega’s van Natuur en Milieu, Mobiliteit en Cultuur).
  5. Wij geven invulling aan Sociale Kwaliteit als rode draad in de Omgevingsvisie en stellen onze expertise en netwerk  beschikbaar voor de uitvoering van het sociaal economisch perspectief in het Provinciaal Programma Landelijk Gebied.
  6. Wij geven uitvoering aan het Academiehuis Sociale Kwaliteit waarbij we (academische) kennis kunnen koppelen aan vraagstukken op het gebied van onze speerpunten zoals positieve gezondheid, sport en bewegen, sociale ontmoetingsplekken en vrijwilligersbeleid. We stellen de opgedane kennis beschikbaar voor de Overijsselse samenleving.
  7. Wij sluiten aan bij de projecten binnen de 4 regiodeals (Twente, Zwolle, Stedendriehoek, Hardenberg-Drenthe) die bijdragen aan onze thema's: positieve gezondheid en vitaliteit, sport en bewegen, sociale ontmoetingsplekken, inclusieve samenleving, maatschappelijke initiatieven en vrijwilligers.  

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

O

Financiële kleurscore

G

  • Geen

6.7 Leefbaar platteland

Terug naar navigatie - 6.7 Leefbaar platteland

We werken aan een leefbaar platteland, zodat inwoners hier ook in de toekomst goed kunnen wonen, werken en leven in een gezonde en mooie omgeving. 
Dit doen we vanuit een gebiedseigen aanpak, samen met dorpsgemeenschappen en gemeenten, waarbij initiatieven van inwoners, organisaties en ondernemers uit de gebieden centraal staan. 
Daarnaast zetten we in op lokaal leren door kennis en praktijk te verbinden in een lerend netwerk en werken we toe naar structureel plattelandsbeleid.

6.7.1 Een platteland waar inwoners goed kunnen wonen, werken en leven in een gezonde en mooie omgeving

  1. Wij voeren onze subsidieregeling "Dorpsplannen" UBS 7.21 uit die in 2024 zijn opengesteld. Hiermee investeren we in het opstellen van dorpsplannen en de uitvoering van lokale initiatieven en dorpsarrangementen. Met onze subsidies maken wij plannen en initiatieven van ten minste 20 dorpen mogelijk.
  2. Wij bouwen verder aan een lerend netwerk waarin ervaringen vanuit de praktijk en kennis vanuit de wetenschap bij elkaar komen. Hiervoor organiseren wij ten minste vier ‘Dorpsschool’-bijeenkomsten waarin inwoners, deskundigen en samenwerkingspartners zoals Rijksuniversiteit Groningen kennis, ideeën, inspiratie en ervaringen kunnen delen.
  3. Op basis van praktijkervaring en opgedane kennis werken we toe naar een breed gedragen Plattelandsagenda met lange termijnvisie voor leefbaar platteland. 
    Dit doen we  samen met inwoners, ondernemers, organisaties, gemeenten en wetenschappers.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Gert Harm ten Bolscher

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging

6.7.2 Erfcoaches

  1. Wij stellen samen met gemeenten in Overijssel Erfcoaches beschikbaar. Zij ondersteunen erfeigenaren om toekomstbestendige keuzes te maken bij actuele vraagstukken zoals stikstof, aanpassing in de bedrijfsvoering en leegstaande gebouwen. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Gert Harm ten Bolscher

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak voor zover er een bedrag in de begroting is opgenomen. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten.

Bedragen x €1.000

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie PS/GS Begrotingswijziging of Resultaatbestemming Voorgestelde Begrotingswijziging/Resultaatbestemming Baten Lasten Saldo Financiële toelichting prestatie
6.1.1. Materieel, immaterieel erfgoed en erfgoed in transitie GS Begrotingswijziging -182 0 182 -182 Wijziging Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel naar aanleiding van Tenderregeling 2024 Er is een bezwaar gekomen op een besluit van een tenderregeling van Erfgoed (UBS 7.2) van 2024. De uitkomst van dit bezwaar is dat we de aanvraag a € 182.000 toch gaan verlenen.  Wij hebben besloten om de begrote lasten van de jaarschijf 2025 van prestatie 6.1.1 Materieel, Immaterieel erfgoed en Erfgoed in Transitie budgettair neutraal te verhogen met een bedrag van € 182.000 onder gelijktijdige verlaging van de begrote lasten van de jaarschijf 2026 en de begrote mutaties met de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hier gelijktijdig op aan te passen.
6.2.1. Een basis voor cultureel aanbod en talentontwikkeling PS Begrotingswijziging -347 0 347 -347 Budgettair neutrale herschikking tussen Basis en Vernieuwing U  heeft in 2024 een besluit genomen over de uitvoering van de kadernota cultuur en erfgoed 2025-2028. Hierin heeft u de maximale omvang van de subsidie per onderdeel bepaald. Om subsidietechnische redenen verdient het de voorkeur om de budgetten van de kaderregeling bij elkaar onder te brengen onder één prestatie, namelijk 6.2.1 Een basis voor Cultureel Aanbod en Talentontwikkeling. In prestatie 6.2.2 Cultureel Aanbod Talentontwikkeling en Vernieuwing brengt u dan alle vernieuwende en innovatieve onderwerpen samen. Deze tweedeling leidt tot een budgettair neutrale overheveling van structureel budget van prestatie 6.2.2 naar prestatie 6.2.1. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,3 miljoen structureel over te hevelen van prestatie 6.2.2 van de begroting 2025 naar prestatie 6.2.1 van de begroting 2025.
6.2.2. Cultureel aanbod en talentontwikkeling vernieuwen en ontwikkelen PS Begrotingswijziging 347 0 -347 347 Budgettair neutrale herschikking tussen Vernieuwing en Basis U  heeft in 2024 een besluit genomen over de uitvoering van de kadernota cultuur en erfgoed 2025-2028. Hierin heeft u de maximale omvang van de subsidie per onderdeel bepaald. Om subsidietechnische redenen verdient het de voorkeur om de budgetten van de kaderregeling bij elkaar onder te brengen onder één prestatie, namelijk 6.2.1 Een Basis voor Cultureel Aanbod en Talentontwikkeling. In Prestatie 6.2.2 Cultureel Aanbod Talentontwikkeling en Vernieuwing brengt u dan alle vernieuwende en innovatieve onderwerpen samen. Deze tweedeling leidt tot een budgettair neutrale overheveling van structureel budget van prestatie 6.2.2 naar prestatie 6.2.1. Wij stellen u bij prestatie 6.2.1 voor om een bedrag van € 0,3 miljoen structureel over te hevelen van prestatie 6.2.2 van de begroting 2025 en volgende jaren naar prestatie 6.2.1 van de begroting 2025.
6.7.1 Een platteland waar inwoners goed kunnen wonen, werken en leven in een gezonde en mooie omgeving GS Begrotingswijziging 0 0 0 0 U heeft met het investeringsvoorstel Leefbaar Platteland (PS24-000170) een budget van € 16 miljoen beschikbaar gesteld. Inmiddels is het uitvoeringsprogramma nader uitgewerkt en kan er ook voor de jaarschijven 2026 en 2027 budget worden geraamd. De budgetten 2026  en 2027 zijn voor verdere uitvoering van de 3 pijlers van ons programma: Gebiedseigen subsidiemogelijkheden, Lerend netwerk (dorpsschool) en Plattelandsbeleid. Daarbij ligt de nadruk in 2026 (financieel) op subsidies en in mindere mate ook op de dorpsscholen. Wij hebben op basis van de spelregels Kwaliteit van Overijssel besloten om € 6,4 miljoen aan de jaarschijf 2026 en € 1,3 miljoen aan de jaarschijf 2027 toe te voegen onder gelijktijdige onttrekking van deze bedragen aan de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Totaal -182 0 182 -182

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
6.1.1 Mater. immat. erfgoed in transitie -867 0 867 -867 PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025 Deze wijziging heeft betrekking op PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025
6.1.1 Mater. immat. erfgoed in transitie -475 0 475 -475 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Van de begroting  van €6,5 miljoen resteert een bedrag van €1,2 miljoen. Van dit saldo is €1,1 miljoen bestemd voor het opvangen van toekomstige verplichtingen van een in 2024 verstrekte subsidie voor de restauratie van grote monumenten.  Restauratie grote monumenten In 2024 is een subsidie voor de restauratie van grote monumenten verstrekt van €1,6 miljoen.  Naar rato van de voortgang van de restauratie zal de subsidie-ontvanger in 2025, 2026 en 2027 een bedrag van €475.000, €475.000 en €189.000 ontvangen. Daardoor resteert van het incidentele budget voor deze subsidie, waarvoor wij via de decembercirculaire 2023 de middelen ontvingen van het Rijk, € 1,1 miljoen. Dit resterende budget hebben wij de komende jaren nodig voor het opvangen van de verstrekte subsidie. Wij stellen u voor om via resultaatbestemming € 1,1 miljoen toe te voegen aan het budget voor prestatie 6.1.1 in de jaren 2025 (€ 475.000), 2026 (€ 475.000) en 2027 (€ 189.000).
6.1.1 Mater. immat. erfgoed in transitie -71 0 71 -71 Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT
6.1.1 Mater. immat. erfgoed in transitie 245 0 -245 245 Wijz. 711 diversen februari 2025 4 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 711 diversen februari 2025 4
6.1.1 Mater. immat. erfgoed in transitie 16 0 -16 16 Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.) Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.)
6.1.1 Mater. immat. erfgoed in transitie -112 0 112 -112 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Van de begroting  van €6,5 miljoen resteert een bedrag van €1,2 miljoen. Van dit saldo is €1,1 miljoen bestemd voor het opvangen van toekomstige verplichtingen van een in 2024 verstrekte subsidie voor de restauratie van grote monumenten.  Restauratie grote monumenten In 2024 is een subsidie voor de restauratie van grote monumenten verstrekt van €1,6 miljoen.  Naar rato van de voortgang van de restauratie zal de subsidie-ontvanger in 2025, 2026 en 2027 een bedrag van €475.000, €475.000 en €189.000 ontvangen. Daardoor resteert van het incidentele budget voor deze subsidie, waarvoor wij via de decembercirculaire 2023 de middelen ontvingen van het Rijk, € 1,1 miljoen. Dit resterende budget hebben wij de komende jaren nodig voor het opvangen van de verstrekte subsidie. Wij stellen u voor om via resultaatbestemming € 1,1 miljoen toe te voegen aan het budget voor prestatie 6.1.1 in de jaren 2025 (€ 475.000), 2026 (€ 475.000) en 2027 (€ 189.000).
6.1.1 Mater. immat. erfgoed in transitie 667 0 -667 667 Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT
6.1.1 Mater. immat. erfgoed in transitie -245 0 245 -245 Wijz. 711 diversen februari 2025 4 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 711 diversen februari 2025 4
6.1.1 Mater. immat. erfgoed in transitie -16 0 16 -16 Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.) Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.)
6.2.1 Basis cult. aanbod talentontw. -5 0 5 -5 Wijz. 711 diversen februari 2025 4 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 711 diversen februari 2025 4
6.2.1 Basis cult. aanbod talentontw. 18 0 -18 18 Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.) Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.)
6.2.1 Basis cult. aanbod talentontw. 5 0 -5 5 Wijz. 711 diversen februari 2025 4 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 711 diversen februari 2025 4
6.2.1 Basis cult. aanbod talentontw. -18 0 18 -18 Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.) Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.)
6.2.2 Cult. aanbd talentontw. Vernieuw. -350 0 350 -350 Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.) Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.)
6.2.2 Cult. aanbd talentontw. Vernieuw. -320 0 320 -320 PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025 Deze wijziging heeft betrekking op PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025
6.2.2 Cult. aanbd talentontw. Vernieuw. -237 0 237 -237 Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.) Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.)
6.2.2 Cult. aanbd talentontw. Vernieuw. 587 0 -587 587 Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.) Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.)
6.3.1 Cultuur is jong geleerd en meedoen -300 0 300 -300 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Van het begrote bedrag van €3,0 miljoen resteert een bedrag van €0,1 miljoen. Rijnbrink De lastneming van deze verplichting valt voor een bedrag van €300.000 in het boekjaar 2025.  Wij stellen u voor om een bedrag van €300.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de begroting 2025, prestatie 6.3.1 in 2025. Wij stellen u daartoe ook voor de looptijd voor KVO-programma, 2019-2023 , voor deze € 300.000, te verlengen tot eind 2025. De overige niet bestede middelen voor dit programma kunnen vrijvallen. Onderstaand is het voorstel daartoe opgenomen. Eerder verstrekte subsidies 2025. In 2024 zijn er vooruitlopend op het jaar 2025 subsidies verstrekt ter omvang van €317.000. Deze subsidies passen binnen het doel en de omvang van het uKVO-budget; ze zijn alleen wat eerder verstrekt dan voorzien. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om de jaarschijf 2025 van prestatie 6.3.1 in de begroting 2025 te verlagen met € 317.000 en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met hetzelfde bedrag te verlagen. Afronding uKVO Collegeprogramma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond. Wij stellen u voor om een bedrag van €107.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen".
6.3.1 Cultuur is jong geleerd en meedoen 318 0 -318 318 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Van het begrote bedrag van €3,0 miljoen resteert een bedrag van €0,1 miljoen. Rijnbrink De lastneming van deze verplichting valt voor een bedrag van €300.000 in het boekjaar 2025.  Wij stellen u voor om een bedrag van €300.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de begroting 2025, prestatie 6.3.1 in 2025. Wij stellen u daartoe ook voor de looptijd voor KVO-programma, 2019-2023 , voor deze € 300.000, te verlengen tot eind 2025. De overige niet bestede middelen voor dit programma kunnen vrijvallen. Onderstaand is het voorstel daartoe opgenomen. Eerder verstrekte subsidies 2025. In 2024 zijn er vooruitlopend op het jaar 2025 subsidies verstrekt ter omvang van €317.000. Deze subsidies passen binnen het doel en de omvang van het uKVO-budget; ze zijn alleen wat eerder verstrekt dan voorzien. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om de jaarschijf 2025 van prestatie 6.3.1 in de begroting 2025 te verlagen met € 317.000 en gelijktijdig de begrote onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel met hetzelfde bedrag te verlagen. Afronding uKVO Collegeprogramma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond. Wij stellen u voor om een bedrag van €107.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen".
6.4.1 Een leven lang lezen en leren -107 0 107 -107 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Van de begroting van €5,3 miljoen resteert een bedrag van €0,9 miljoen. Basisvaardigheden uitfasering oude programma en opmaat naar 2025:  Wij ronden de drie programmalijnen 'preventie en onderwijs', 'arbeidsmarkt' en 'brede inclusie' van ons investeringsprogramma 'Basisvaardigheden 2022-2024' af in combinatie met de voorbereiding van het nieuwe programma en een nieuw Statenvoorstel in 2025. De afronding en de voorbereiding lopen door in de eerste maanden van 2025.  Hiervoor is nog een bedrag van €75.000 noodzakelijk. Wij stellen u voor om een bedrag van € 75.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 6.4.1 van de begroting 2025 en de einddatum te bepalen op 2025. UBS 7.15 Bibliotheek op school Wij stellen u voor om uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel  een bedrag van € 31.560 te onttrekken  en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 6.4.1 van de begroting 2025. En hiermee de einddatum te verlengen naar 2025. Afronding uKVO Collegeprogramma 2019-2023 Het programma 2019-2023 is in 2024 afgerond.  Het restant van het UKVO-budget voor basisvaardigheden  uit de oude coalitieperiode op prestatie 6.4.1 valt vrij ten gunste van de algemene middelen. Wij stellen u voor om een bedrag van €531.000  te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve. Deze mutatie vindt plaats onder "Overhead, Financiering en Algemene Dekkingsmiddelen".
6.4.1 Een leven lang lezen en leren -690 0 690 -690 GS 103 Basisvaardigheden Deze wijziging heeft betrekking op GS 103 Basisvaardigheden
6.5.1 Overijsselaars bew. een leven lang -175 0 175 -175 PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025 Deze wijziging heeft betrekking op PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025
6.5.1 Overijsselaars bew. een leven lang -42 0 42 -42 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Van het begrote bedrag van €0,6 miljoen resteert een bedrag van €0,1 miljoen.  UBS 7.5 Overijssel in beweging gebundelde resultaatbestemming Via de gebundelde resultaatbestemming stellen wij u voor een bedrag van €41.572 ten laste van het resultaat te brengen en mee te nemen naar de begroting 2025, prestatie 6.5.1 om de ontvangen subsidie-aanvragen te kunnen honoreren.
6.5.1 Overijsselaars bew. een leven lang 94 0 -94 94 Wijz. 203 Doorwerking adm. 2024 Afd. Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 203 Doorwerking adm. 2024 Afd.
6.5.1 Overijsselaars bew. een leven lang -125 0 125 -125 Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.) Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.)
6.5.1 Overijsselaars bew. een leven lang -330 0 330 -330 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Van het begrote bedrag van €0,6 miljoen resteert een bedrag van €0,1 miljoen.  UBS 7.5 Overijssel in beweging gebundelde resultaatbestemming Via de gebundelde resultaatbestemming stellen wij u voor een bedrag van €41.572 ten laste van het resultaat te brengen en mee te nemen naar de begroting 2025, prestatie 6.5.1 om de ontvangen subsidie-aanvragen te kunnen honoreren.
6.5.1 Overijsselaars bew. een leven lang 125 0 -125 125 Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.) Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.)
6.6.1 Duurz. vz., waardev. verb., vrijw. -300 0 300 -300 Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.) Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.)
6.6.1 Duurz. vz., waardev. verb., vrijw. -175 0 175 -175 PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025 Deze wijziging heeft betrekking op PS 002 Motie Gezamenlijke ambities 2025
6.6.1 Duurz. vz., waardev. verb., vrijw. 94 0 -94 94 Wijz. 203 Doorwerking adm. 2024 Afd. Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 203 Doorwerking adm. 2024 Afd.
6.6.1 Duurz. vz., waardev. verb., vrijw. -927 0 927 -927 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Van de begroting van €1,1 miljoen is nagenoeg alles gerealiseerd.
6.6.1 Duurz. vz., waardev. verb., vrijw. 300 0 -300 300 Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.) Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.)
6.7.1 Platteland: wonen, werken en leven -2.400 0 2.400 -2.400 Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT
6.7.2 Erfcoaches -274 0 274 -274 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Deze wijziging heeft betrekking op GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024
6.7.2 Erfcoaches 63 0 -63 63 Wijz. 205 diversen januari 2025 2 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 205 diversen januari 2025 2
6.7.2 Erfcoaches -63 0 63 -63 Wijz. 205 diversen januari 2025 2 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 205 diversen januari 2025 2
Totaal -6.091 0 6.091 -6.091