Status prestaties

Kerntaak 1: Ruimtelijke ordening en waterbeheer

Kerntaak 1: Ruimtelijke ordening en waterbeheer

Status prestaties

Dit is hoe wij denken

Terug naar navigatie - Dit is hoe wij denken

Deze kerntaak richt zich op de ruimtelijke inrichting en het waterbeheer in Overijssel. We willen dat het in Overijssel voor iedereen goed wonen, werken en ontspannen is, zowel nu als in de toekomst.

De ruimte in onze steden en ons landelijk gebied wordt steeds schaarser door de druk op de woningmarkt, de overgang naar duurzame energie, klimaatbestendigheid en kringloopeconomie. We werken samen met gemeenten, inwoners en andere partners om lokaal gebiedsgerichte keuzes te maken. De komende tijd moeten we lastige ruimtelijke  keuzes maken in onze Omgevingsvisie. 

We zetten in op betaalbare, klimaatbestendige en toekomstgerichte woningbouw. We zien erop toe dat de juiste woningen voor verschillende doelgroepen worden (her)ontwikkeld. Dit vraagt maatwerk, omdat de woningmarkt in elke regio anders is. 

Bij een aantrekkelijke leefomgeving horen schoon en voldoende (drink)water en bescherming tegen overstromingen. Hierbij vervullen we als provincie een regierol vanuit onze kaderstellende en toezichthoudende taken. De effecten van hitte, droogte en wateroverlast leiden vaker tot grote schade voor natuur, landbouw, industrie, infrastructuur, bebouwing en scheepvaart. Ook nemen de risico’s voor de gezondheid van mensen en onze drinkwatervoorziening toe. Daarom willen we onze provincie klimaatbestendig inrichten op korte, lange en middellange termijn. Daarvoor maken we vanuit onze wettelijke taak keuzes zowel voor het waterbeheer als voor de ruimtelijke inrichting, waarbij water en bodem sturend zijn. 

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

Dit is wat wij doen

Terug naar navigatie - Dit is wat wij doen

1.1 Een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond

Terug naar navigatie - 1.1 Een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond

Wij zijn als provincie verantwoordelijk voor een goede ruimtelijke ordening op en onder de grond. De grote opgaven in het ruimtelijk domein vragen om herziening van de Omgevingsvisie en -verordening (1.1.1). Om het beleid uit onze Omgevingsvisie uit te voeren, werken we via voorkantsamenwerking en netwerksamenwerking samen met partners. Waar nodig zetten we wettelijke instrumenten en geven invulling aan ons bevoegd gezag rol wat betreft ruimtelijke procedures voor opgaven met een provinciaal belang (1.1.2). Wij werken integraal met onze partners in het NOVEX gebied Regio Zwolle aan de realisatie van de Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle en werken afspraken met het rijk en de regio’s over verstedelijking in Twente en Stedendriehoek verder uit (1.1.3). Wij werken samen met het Rijk aan de verbetering van het Digitaal Stelsel Omgevingswet en verbeteren daarmee onze dienstverlening (1.1.5). 

1.1.1 Vastleggen en waarborgen actueel ruimtelijk- en waterbeleid

  1. Wij werken het concept nieuwe Omgevingsvisie uit tot een Omgevingsvisie en uitvoeringsinstrumenten (zoals de Omgevingsverordening en Catalogus Gebiedskenmerken).

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Liesbeth Grijsen

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid

  1. Wij werken samen met gemeenten en waterschappen aan de ruimtelijke en waterstaatkundige inrichting van Overijssel.
  2. Wij borgen de uitvoering van de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening in voorkantsamenwerking met onze partners en zetten indien nodig of wenselijk ons wettelijk ruimtelijk instrumentarium in. Wij geven invulling aan onze bevoegd gezag rol voor wat betreft (ruimtelijke) procedures vanuit een wettelijke verplichting (wind, hoogwaterbeschermingsprogramma e.d) en/of voor opgaven met een provinciaal belang.
  3. Wij werken met onze partners aan de ruimtelijke ontwikkeling van Overijssel in de onderstaande netwerksamenwerkingen. We doen dit met een integrale blik op onder andere  water (prestatie 1.2.1 en 1.2.2), wonen (prestatie 1.3.1), regionale economie (kerntaak 5) en mobiliteit (kerntaak 4).
    • Perspectief IJssel-Vechtdelta.
    • Samenwerking IJsselmeergebied.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Liesbeth Grijsen, Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

1.1.3 Verstedelijkingstrategieën en Regiostructuur

  1. Wij werken met onze partners in het NOVEX gebied Regio Zwolle aan de realisatie van de Verstedelijkingsstrategie Regio Zwolle inclusief onder andere de Sponsstrategie en Mobiliteitstransitie.
  2. Wij werken de in het najaar 2024 te maken afspraken met het rijk en de regio’s over verstedelijking in Twente en Stedendriehoek verder uit met een integrale blik op onder andere klimaatadaptatie (prestatie 1.2.1 en 1.4.1), wonen (prestatie 1.3.1) , regionale economie (kerntaak 5) en mobiliteit (kerntaak 4).

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema, Liesbeth Grijsen, Erwin Hoogland

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

1.1.5 Implementatie Omgevingswet

  1. Wij maken de resterende interne werkprocessen Omgevingswet-proof en sluiten deze aan op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
    Het DSO moet  verbeterd en aangevuld worden. Wij zorgen dat wij hier goed bij betrokken zijn zodat wij ook op de juiste momenten daar op kunnen aanpassen. Dat zal ook onze dienstverlening ten goede komen.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Liesbeth Grijsen

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • Geen

1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen

Terug naar navigatie - 1.2 Schoon en voldoende (drink)water en veilig tegen overstromingen

Om te zorgen voor schoon en voldoende (drink)water en bescherming tegen overstromingen en wateroverlast werken we aan een klimaatrobuust en veilig water- en bodemsysteem. We stellen daarbij samen met onze partners een Overijssels Waterakkoord op. Wij werken aan de actualisatie van het Regionaal Water Programma waarbij klimaatadaptatie en de agenda bodem en ondergrond worden toegevoegd. Dit doen we op basis van ons eigen beleid maar ook ter realisatie van Europese wetgeving zoals de Kaderrichtlijn water en Richtlijn Overstromingsrisico’s. We besteden veel aandacht aan het Hoog Water Bescherming Programma (HWBP) (1.2.1)Ook werken we samen met ons netwerk aan klimaatadaptatie en waterbeheer (1.2.2) vanuit het deelstroomgebied Rijn-Oost. Hier werken we onder andere aan het programma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland. Vanuit onze wettelijke taak zorgen we voor voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst en maken een Overijssels plan van aanpak voor waterbesparing (1.2.3). Wij verlenen vergunningen, houden toezicht en handhaven op grond van de Waterwet, Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden en onze Omgevingsverordening (1.2.5).  

1.2.1 Werken aan een klimaatrobuust en veilig water- en bodemsysteem

  1. Wij werken op de thema’s waterkwaliteit, waterkwantiteit, waterveiligheid, wateroverlast, klimaatadaptatie en bodem en ondergrond in programma’s en projecten in samenwerking met onze medeoverheden en partners.
  2. Wij stellen een actieplan Water op zoals opgenomen in het coalitieakkoord. Dit doen wij  in samenwerking met onze medeoverheden en partners. Daarbij stellen we een investeringsvoorstel 'Actieplan Water' op en gaan over tot het uitvoeren van de acties.
  3. Wij werken aan de actualisatie van het Regionaal Water Programma waarbij klimaatadaptatie en de agenda bodem en ondergrond worden toegevoegd.
  4. Wij geven uitvoering aan de provinciale maatregelen uit de planperiode 2022-2027 van de Kaderrichtlijn Water en het provinciale deel van het impulsprogramma Kaderrichtlijn Water van het Rijk.
  5. Om de waterkwaliteit te verbeteren hebben we een subsidieregeling  opengesteld op basis van het Europese gemeenschappelijk landbouwbeleid.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

1.2.2 Samen werken aan klimaatadaptatie en waterbeheer

  1. Wij voeren met partners het maatregelenprogramma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland 2022-2027 (onderdeel van het landelijke Deltaprogramma Zoetwater) uit. Wij vervullen hierbij de kassiersfunctie richting het Rijk.
  2. Wij vertalen de actualisatie van het waterakkoord Twentekanalen-Overijsselse Vecht naar onze Omgevingsvisie en Omgevingsverordening.
  3. Wij werken samen met de andere partners van het deelstroomgebied Rijn-Oost aan de uitvoering van de bestuurlijke grondwateragenda.
  4. Wij werken aan voldoende grondwater voor de Overijsselse drinkwaterwinningen, landbouw, industrie en natuur gericht op doelbereik voor de Europese Kaderrichtlijn Water.
  5. Wij stemmen onze werkzaamheden in het kader van Kaderrichtlijn Water (zie 1.2.1) af met onze partners in het deelstroomgebied Rijn-Oost en waar nodig voeren we gezamenlijk onderzoeken uit. Wij vervullen hierbij de kassiersfunctie.
  6. Wij maken afspraken met onze partners in het deelstroomgebied Rijn-Oost over de tussentijdse evaluatie van de planperiode 2022-2027 van de Kaderrichtlijn Water om het doelbereik zo hoog mogelijk te maken. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst

  1. Wij werken samen met onze partners aan de drinkwatervoorziening in Overijssel. Binnen de adaptieve strategie drinkwater zoeken we naar aanvullende productiecapaciteit door uitbreiden van bestaande winningen en het ontwikkelen van nieuwe bronnen voor winningen.
  2. Wij ontwikkelen een gezamenlijke regionale aanpak voor waterbesparing om het groeiende drinkwatergebruik af te vlakken. Deze aanpak sluit aan op de nationale aanpak is gericht op zowel huishoudens als bedrijven.
  3. Wij werken samen met onze partners aan de acties uit het in 2024 opgestelde Maatregelenprogramma Gebiedsdossiers Drinkwaterwinning, gericht op het veiligstellen van de bestaande drinkwaterwinningen en voorkomen van verontreinigingen in onze drinkwaterbronnen.
  4. Wij werken aan de doelen uit de landelijke bestuursovereenkomst nitraat, gericht op het terugdringen van de uitspoeling van nitraat uit landbouwgronden in grondwaterbeschermingsgebieden.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • PS Begrotingswijziging

1.2.5 Vergunningverlening, toezicht en handhaving water

  1. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af, binnen de wettelijke termijn. In overleg met de aanvrager kunnen wij van de wettelijke termijn afwijken.
  2. Wij voeren het toezicht op de naleving uit overeenkomstig het jaarprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. We rapporteren hierover in het VTH jaarverslag.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema, Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

1.3 Woningbouwontwikkelingen die aansluiten bij de regionale vraag

Terug naar navigatie - 1.3 Woningbouwontwikkelingen die aansluiten bij de regionale vraag

De druk op de woningmarkt is ongekend hoog. Om voldoende woningen te realiseren die aansluiten bij de vraag werken wij met onze partners aan een evenwichtige woningmarkt. Vanuit de rijksoverheid krijgen we nieuwe taken vanuit de volkshuisvestingswet en spreidingswet met name waar het gaat om huisvesting van aandachtsgroepen. Belangrijke instrumenten zijn de regionale woonagenda's, landsdekkende woondeals en flexpools (1.3.1). Het financiële beheer van startersleningen van vóór 2016 loopt nog door (1.3.2). Prognoses laten zien dat er ook na 2030 een grote behoefte is aan woningen en soms ook andere woningen dan die we nu hebben. Daarom werken we aan regelingen die de woningbouw versnellen en de woningmarkt toekomstbestendiger maken. Wij ontwikkelen een bouwbrigade die partijen ondersteunt met kennis en of capaciteit bij het realiseren van de opgaven op de woningmarkt. Wij ondersteunen de gemeenten bij het uitvoeren van de regionale woonzorgvisies waaronder het aanstellen van doorstroomcoaches en maken subsidieregelingen voor zowel versnelling als woon-zorg (1.3.3).

1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's

  1. Wij voeren samen met ons netwerk en de rijksoverheid de woonagenda's en de landsdekkende woondeals uit.
  2. Wij voeren onze wettelijke taken uit als toezichthouder huisvesten statushouders. Wij stimuleren gemeenten om hierbij regionaal samen te werken.
  3. Wij bereiden ons voor op de eventueel aanvullende taak van de provincie op opvang van asielzoekers afhankelijk van besluitvorming bij de rijksoverheid over de spreidingswet.
  4. Wij ondersteunen gemeenten bij het versnellen van de procedures voor woningbouwplannen via de regeling flexpools.
  5. Wij voeren het initiatiefvoorstel arbeidsmigranten uit.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Liesbeth Grijsen

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • GS Begrotingswijziging

1.3.2 Financieel beheer startersleningen

  1. Startersleningen (voor 2016)
    Onder deze prestatie wordt het financiële verloop verantwoord van de startersleningen die de provincie tot en met 2015 heeft verstrekt. Het betreft hypotheken met een looptijd van 30 jaar. Het verloop bestaat uit de beheervergoeding aan het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) en de rentebaten op verstrekte leningen. De baten en lasten op deze kostenpost zijn door ons niet te beïnvloeden. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Liesbeth Grijsen

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • PS Begrotingswijziging

1.3.3 Investeren in de woningmarkt

  1. Wij ondersteunen het netwerk Wonen, zoals de Woonkeuken, met bijeenkomsten, onderzoek, monitoring en evaluatie.
  2. Wij ontwikkelen een bouwbrigade die partijen ondersteunt met kennis en of capaciteit bij het realiseren van de opgaven op de woningmarkt.
  3. Wij ondersteunen de gemeenten bij het uitvoeren van de regionale woonzorgvisies waaronder het aanstellen van doorstroomcoaches.
  4. Wij analyseren welke projecten in aanmerking komen voor de woonfaciliteit en werken indien nodig en gewenst maatwerkafspraken uit.
  5. Wij maken een subsidieregeling voor Versnelling Woningbouw en voeren deze uit.
  6. Wij maken een subsidieregeling Zorggeschikte, geclusterde en nul-trede woningen en voeren deze uit.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Liesbeth Grijsen

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving

Terug naar navigatie - 1.4 Ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving

Vanuit het coalitieakkoord ‘Schouder aan Schouder’ werken we aan ruimtelijke ontwikkelingen met meerwaarde voor de omgeving. Wij voeren stresstesten uit ten bate van bescherming tegen hoog water en werken aan een gezamenlijke subsidieregeling met het programma natuur voor elkaar om vergroeningsmaatregelen bij te laten dragen aan het verminderen van hitte, droogte en wateroverlast (1.4.1). We continueren onze financiële verplichtingen uit de vorige coalitieperiode voor ruimte, wonen en retail (1.4.2). Ook ondersteunen wij (het onderzoek naar) het ondergronds brengen van hoogspanningsleidingen in ’s Heerenbroek, Deventer, Almelo en Enschede (1.4.4). Tot slot faciliteren en stimuleren wij de regionale samenwerking op ruimtelijke, sociaalmaatschappelijke en economische opgaven langs de corridor Zwolle-Twente-Münster (1.4.5).

1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050

  1. De acties uit het provinciale programma klimaatadaptatie worden ondergebracht in het Regionaal Water Programma (RWP) (zie prestatie 1.2.1).
  2. Wij zijn trekker voor de uitvoering van bovenregionale stresstesten met onze partners. Wij verwachten deze stresstesten in 2025 te kunnen afronden.
  3. Wij werken aan een gezamenlijke subsidieregeling met het programma natuur voor elkaar. Vergroeningsmaatregelen dragen bij aan het verminderen van hitte, droogte en wateroverlast. Omgekeerd bieden de maatregelen zoals het aanleggen van een wadi, ook kansen voor vergroening. Vanwege deze natuurlijke samenhang is besloten om de subsidieregeling klimaatadaptatie samen te voegen met het programma Natuur voor Elkaar (zie prestatie 3.2.2) om vervolgens de middelen in te zetten voor o.a. initiatieven die hitte, droogte en wateroverlast aanpakken. Door deze middelen te integreren in de subsidieregeling van de programmalijn “Natuur in de buurt”, bundelen we onze krachten en verminderen we het aantal verschillende subsidieregelingen.
  4. We werken 3 projectvoorstellen uit die integraal bijdragen aan onze doelstellingen op klimaatadaptatie, natuurinclusiviteit en circulariteit en waarbij sprake is van cofinanciering.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • GS Begrotingswijziging
  • PS Begrotingswijziging

1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail

  1. Wij handelen een aantal langlopende subsidieverplichtingen af uit het Investeringsprogramma Ruimte Wonen en Retail (2019-2023)
  2. Investeringsvoorstel Retail 2024-2027
    Samen met onze partners investeren wij in minimaal 4 initiatieven, die de centra  versterken van Overijsselse kleinere steden en dorpen (10.000 tot 50.000 inwoners). In de uitwerking wordt nauw samengewerkt met het programma leefbaar platteland en de verstedelijkingsagenda. 

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

1.4.4 Ondergrondse verkabeling van hoogspanningsleidingen

  1. De fysieke werkzaamheden voor de verkabeling van hoogspanningsleidingen in ’s Heerenbroek worden in 2025 uitgevoerd. Wij maken in 2025 het resterende deel van onze financiële bijdrage over.
  2. Voor de verkabeling in de gemeenten Deventer, Almelo en Enschede wordt uitvoering pas voorzien na 2025. Hier wordt in 2025 nog geen bijdrage uitgekeerd maar wel contacten onderhouden.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Tijs de Bree

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

1.4.5 Versterken corridor Zwolle-Twente-Munster

  1. Wij faciliteren en stimuleren regionale samenwerking op ruimtelijke, sociaalmaatschappelijke en economische opgaven langs de corridor Zwolle-Twente-Münster.

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Martijn Dadema

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

O

  • Geen

1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s

Terug naar navigatie - 1.5 Effectieve inzet grondbeleid voor provinciale doelen, projecten en programma’s

Met de inzet van grondbeleid en grondeigendom ondersteunen we de doelen en opgaven van de provincie. We zorgen voor actueel en adequaat grondbeleid en leggen dat periodiek vast in de Nota Grondbeleid. We leggen met Provinciale Staten expliciet vast voor welke doelen en met welke financiële consequenties we het grondinstrumentarium inzetten. We werken marktconform, openbaar en transparant. Het gaat o.a. om aankoop en verkoop van gronden en opstallen, het beheer van het provinciaal eigendom, het maken van afspraken met eigenaren op basis van volledige schadeloosstelling ter voorkoming van onteigening daar waar dat aan de orde is, en afspraken over zelfbeheer (1.5.1).

1.5.1 Inzetten grondbeleidsinstrumentarium

  1. Wij zorgen voor een actueel en adequaat grondbeleid om voor de doelen en projecten van de provincie in te zetten, met de juiste instrumenten voor de verschillende opgaven. Ons beleid ligt vast in de nota grondbeleid.
  2. Wij kopen, verkopen en beheren gronden en opstallen ten behoeve van provinciale doelen en projecten, binnen de kaders van de Nota Grondbeleid 2022.
  3. Wij beheren het Anticiperend Grondfonds (AGF) en het Revolving Fund (RF).  
  4. Wij informeren u met de Meerjaren Investeringsprognose Grond (MIG) bij de jaarrekening over de ontwikkelingen in ons grondeigendom. 

Verantwoordelijk portefeuillehouder
Gert Harm ten Bolscher

Inhoudelijke kleurscore

G

Financiële kleurscore

G

  • Geen

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In onderstaande tabel staan de baten en lasten van deze kerntaak voor zover er een bedrag in de begroting is opgenomen. De tabel is uit te klappen voor meer details. Een meerjarig overzicht is te vinden in het onderdeel financiën - meerjarig overzicht baten en lasten. Enkel wanneer 

Bedragen x €1.000

Voorgestelde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde begrotingswijzigingen
Prestatie PS/GS Begrotingswijziging of Resultaatbestemming Voorgestelde Begrotingswijziging/Resultaatbestemming Baten Lasten Saldo Financiële toelichting prestatie
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid GS Begrotingswijziging 0 665 665 0 Bijdragen NOVEX-gebied regio ZwolleVoor het  NOVEX-gebied regio Zwolle werken wij samen met onze partners bij de rijksoverheid en regionale overheden aan een klimaatbestendige groeiregio. De provincie Overijssel is penvoerder en kasbeheerder van deze samenwerking. Voor de reeds ontvangen bijdragen in 2024 verhogen wij de baten en lasten van prestatie 1.1.2. GS Begrotingswijziging Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 1.1.2 in 2025 budgettair neutraal te verhogen € 0,7 miljoen.   Meerkosten plaatsen kunstwerk de FeniksOp 28 september 2024 werd het kunstwerk de Feniks geopend, wat zowel regionaal als landelijk aandacht trok. Het kunstwerk is onderdeel van het project Poort van het Vechtdal en Zwolle, gefinancierd door provincie Overijssel, gemeente Zwolle en andere partners.  Op 19 april 2023 werd een motie vreemd aangenomen om geen extra gemeenschapsgeld te besteden aan budget overschrijdende kunst, waarin het college is opgeroepen Provinciale Staten te informeren wanneer er een overschrijding plaatsvindt. Een overschrijding is nu toch aan de orde waarvoor we u informeren. Door een gewijzigde aanrijroute ontstonden extra kosten bij het plaatsen van het kunstwerk. Na gesprekken is het tot een schikking gekomen met de kunstenaar van € 31.000, waarvan gemeente Zwolle € 8.000 en provincie Overijssel € 23.000 betaalt.
1.1.2 Uitvoering van ons ruimtelijk- en waterbeleid PS Begrotingswijziging -23 0 23 -23 Bijdragen NOVEX-gebied regio ZwolleVoor het  NOVEX-gebied regio Zwolle werken wij samen met onze partners bij de rijksoverheid en regionale overheden aan een klimaatbestendige groeiregio. De provincie Overijssel is penvoerder en kasbeheerder van deze samenwerking. Voor de reeds ontvangen bijdragen in 2024 verhogen wij de baten en lasten van prestatie 1.1.2. PS begrotingswijziging Wij stellen u voor om een bedrag van € 23.000 te onttrekken aan de Algemene Risico Reserve en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 1.1.2 van de begroting 2025.
1.2.2 Samen werken aan klimaatadaptatie en waterbeheer GS Begrotingswijziging 0 1.525 1.525 0 Stimuleringsmaatregelen ZON landbouw In het werkprogramma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland hebben een groot aantal partijen (waterschappen, provincies, Rijk, gemeenten, terrein-beherende organisaties, waterleidingsector, landbouwsector) afgesproken om maatregelen uit te voeren om de huidige zoetwatervoorziening in Oost-Nederland klimaatbestendiger te maken. De afgelopen jaren is hiervoor geld apart gezet in de reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland. We stellen voor om € 1 miljoen uit deze reserve te gebruiken voor de verleende subsidies voor stimuleringsmaatregelen landbouw. Ook hebben we in 2025 een opbrengst ontvangen van € 58.000. GS begrotingswijzigingWij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 1.2.2 in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 0,1 miljoen. Deltaplan Agrarische Waterbeheer (DAW) Voor de realisatie van uitvoering van de tweede fase Deltaprogramma hebben wij van het Rijk, voor de periode 2022-2027, een bijdrage ontvangen van 25% in de kosten van maatregelen die bijdragen aan de vergroting van de waterbeschikbaarheid door zuinig gebruik of het vasthouden, verdelen of aanvoeren van zoetwater. In 2025 hebben we een baat ontvangen van het waterschap waarvan we nu voorstellen om deze bij te ramen gelijk met de bijbehorende kosten voor de subsidieregeling.  GS begrotingswijziging Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 1.2.2 in 2025 budgettair neutraal te verhogen € 0,8 miljoen. Rijn-Oost In het kader van Regionaal Bestuurlijk Overleg Rijn-Oost zijn in 2024 van projectpartners bijdragen ontvangen. Voor het gemeenschappelijke budget Rijn-Oost, als onderdeel van het programma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland, ramen wij de baten en lasten conform de begroting Rijn-Oost met een bedrag van € 0,5 miljoen.Voor het onderdeel Rijn Oost Derdengelden algemeen ramen we de bijdragen die in 2024 zijn ontvangen en nog niet besteed met een bedrag van € 0,2 miljoen.  GS begrotingswijziging Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 1.2.2 in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 0,7 miljoen.
1.2.2 Samen werken aan klimaatadaptatie en waterbeheer PS Begrotingswijziging -1.033 0 1.033 -1.033 Stimuleringsmaatregelen ZON landbouw In het werkprogramma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland hebben een groot aantal partijen (waterschappen, provincies, Rijk, gemeenten, terrein-beherende organisaties, waterleidingsector, landbouwsector) afgesproken om maatregelen uit te voeren om de huidige zoetwatervoorziening in Oost-Nederland klimaatbestendiger te maken. De afgelopen jaren is hiervoor geld apart gezet in de reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland. We stellen voor om € 1 miljoen uit deze reserve te gebruiken voor de verleende subsidies voor stimuleringsmaatregelen landbouw. Ook hebben we in 2025 een opbrengst ontvangen van € 58.000. PS begrotingswijzigingWij stellen u voor om een bedrag van € 1 miljoen te onttrekken aan de Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 1.2.2 van de begroting 2025.
1.2.3 Werken aan voldoende schone drinkwaterbronnen nu en in de toekomst PS Begrotingswijziging 544 0 -544 544 Drinkwatervergunningen In het projectplan Beschermen en Versterken Drinkwatervergunningen gaan we uit van de volgende aanpak voor 2025 t/m 2027:•    2025: Alle 23 winningen worden getoetst op juridische kwetsbaarheid (zowel vanuit effecten als procedureel). Op basis van de resultaten werken we in een tweetal rondes de meest kwetsbare winningen uit naar maatregelniveau (wat moeten/kunnen we doen om de kwetsbaarheid te verminderen). Inschatting is dat dit ca. de helft (dus 12) van de winningen betreft.•    2026: 1e deel van 6 winningen uitwerken.•    2027: 2e deel van 6 winningen uitwerken. Op basis van deze aanpak stellen we voor om het bestedingsritme aan te passen.  PS begrotingswijziging Wij stellen u voor om voor prestatie 1.2.3 een budget van € 0,54 miljoen door te schuiven van 2025 naar 2026 (€ 0,27 miljoen) en 2027 (€ 0,27 miljoen).
1.3.1 Ontwikkelen en uitvoeren woonagenda's GS Begrotingswijziging 0 1.662 1.662 0 Specifieke uitkering flexpoolregeling De flexibele inzet van capaciteit en expertise hebben als doel het bespoedigen van de voorfase van woningbouwprojecten. In de woningbouw en gebiedsontwikkeling ontstaat er vertraging doordat er regionaal onvoldoende capaciteit en expertise beschikbaar is voor de planfase en voor de vergunningverlening. Hiervoor is een specifieke uitkering van het Rijk ingesteld die we bij deze monitor bijramen.  GS begrotingswijziging Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 1.3.1 in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 1,7 miljoen.
1.3.2 Financieel beheer startersleningen PS Begrotingswijziging -33 -33 0 -33 SVN Startersleningen Vanuit de SVN hebben wij voortgangsinformatie ontvangen over de uitgegeven startersleningen. Op basis daarvan en op basis van de gegevens uit de jaarrekening 2024 zien we een verdere afname van de portefeuille van de uitgegeven leningen door vervroegde aflossingen. Dit heeft tot gevolg dat de verwachte rentebaten voor de periode 2025-2029 lager zullen zijn verwacht. Wij stellen u voor op prestatie 1.3.2 de rentebaten voor de periode 2025-2029 te verlagen met respectievelijk voor 2025 € 33.000, 2026 € 36.000, 2027 € 34.000, 2028 € 39.000 en 2029 € 45.000
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 GS Begrotingswijziging -500 900 1.400 -500 Bovenregionale stresstesten Bij de P-nota 2025 (PS24-000319) die in het voorjaar 2024 door PS is vastgesteld heeft u voor 2024 en 2025 jaarlijks € 0,25 miljoen beschikbaar gesteld voor de coördinatie en uitvoering van bovenregionale stresstesten naar wateroverlast naar aanleiding van de extreme wateroverlast in Limburg. In 2024 is gestart met de voorbereidingen voor de uitvoering van deze stresstesten maar zijn nog geen uitgaven gedaan. Bij de jaarrekening hebben we voorgesteld om de middelen door te schuiven naar 2025. De stresstesten ronden we in 2025 af. De risicodialogen over de stresstesten kunnen we daarom pas in 2026 houden. Klimaatadaptatiemaatregelen (KVO) Binnen het programma Hitte, droogte en wateroverlast ondersteunen we de DPRA werkregio's (Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie) bij het uitvoeren van hun uitvoeringsprogramma’s. Wij doen dat via de ‘subsidieregeling Klimaatadaptatie gemeenten en waterschappen’. De regeling kent een looptijd tot en met 2027 gedurende welke periode subsidieaanvragen ingediend kunnen worden. Op basis van de huidige inschatting van aanvragen ramen we € 0,5 miljoen bij vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.  GS begrotingswijziging Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,5 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 1.4.1 van de begroting 2025. Specifieke uitkering Tijdelijk Impulsregeling Klimaatadaptatie Het doel van deze tijdelijke regeling is om decentrale overheden in staat te stellen tot het versneld uitvoeren van kosteneffectieve maatregelen en voorzieningen die bijdragen aan het voorkomen of beperken van wateroverlast of het beperken van de gevolgen van droogte of overstromingen in hun werkregio. De regeling loopt tot en met 2027. We ramen nu een deel van de middelen (€ 0,9 miljoen) in de jaarschijf 2025. GS begrotingswijziging Wij hebben besloten om de baten en lasten voor prestatie 1.4.1 in 2025 budgettair neutraal te verhogen met € 0,9 miljoen.
1.4.1 Werken aan een klimaat adaptieve inrichting in 2050 PS Begrotingswijziging -280 0 280 -280 Bovenregionale stresstesten Bij de P-nota 2025 (PS24-000319) die in het voorjaar 2024 door PS is vastgesteld heeft u voor 2024 en 2025 jaarlijks € 0,25 miljoen beschikbaar gesteld voor de coördinatie en uitvoering van bovenregionale stresstesten naar wateroverlast naar aanleiding van de extreme wateroverlast in Limburg. In 2024 is gestart met de voorbereidingen voor de uitvoering van deze stresstesten maar zijn nog geen uitgaven gedaan. Bij de jaarrekening hebben we voorgesteld om de middelen door te schuiven naar 2025. De stresstesten ronden we in 2025 af. De risicodialogen over de stresstesten kunnen we daarom pas in 2026 houden. Daarom stellen we nu voor om een deel (€ 0,28 miljoen) door te schuiven naar 2026.  PS begrotingswijziging We stellen voor om € 0,28 miljoen door te schuiven naar jaarschijf 2026 van prestatie 1.4.1 van de begroting 2025.
Totaal -1.325 4.719 6.044 -1.325

Doorgevoerde begrotingswijzigingen

Terug naar navigatie - Doorgevoerde begrotingswijzigingen
Prestatie Doorgevoerde begrotingswijziging Baten Lasten Saldo GS/PS Begrotingswijziging Financiële toelichting
1.1.1 Actueel ruimtelijk en water beleid -387 0 387 -387 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Nieuwe omgevingsvisie Op het beschikbare budget voor 2024 van € 0,6 miljoen voor de herziening van de omgevingsvisie is een bedrag overgebleven van € 0,39 miljoen. Het programma loopt nog door tot begin 2026. Er is tijd nodig voor zorgvuldige afstemming en participatie met gebiedspartners. Ook willen we dat iedereen genoeg tijd heeft om te reageren tijdens de consultatie en inzage. Dit vraagt nog capaciteit, communicatiekosten en kosten voor omgevingsonderzoeken. Daarom stellen we voor om de middelen door te schuiven naar 2025. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,39 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 1.1.1 van de begroting 2025.
1.1.2 Uitv. ruimtelijk en waterbeleid -380 0 380 -380 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Toelichting resultaatOp prestatie 1.1.2 staat een budget van € 2,6 miljoen voor 2024. Hiervan is € 0,9 miljoen niet besteed. Ten opzichte van monitor II (€ 0,65 miljoen) is de onderuitputting € 0,15 miljoen hoger uitgevallen. Dit heeft te maken dat capaciteit later is ingevuld dan bij de monitor II is ingeschat. Hieronder lichten we de onderuitputting verder toe.  Ruimtelijke taken Bij het coalitieakkoord is jaarlijks een bedrag van € 0,6 miljoen toegewezen voor ruimtelijke taken. Hiervan is in 2024 een bedrag van € 0,17 miljoen besteed. Vanwege de latere invulling van de capaciteit zijn de middelen niet volledig benut. Nationale OmgevingsVisie EXecutiekracht (NOVEX) Specifieke uitkering Voor uitvoering van activiteiten die randvoorwaardelijk zijn voor het realiseren van een kwalitatief hoogwaardige en duurzame woon- en leefomgeving in het NOVEX gebied regio Zwolle staat nog een rijksbijdrage open. In 2024 stond € 8.100 geraamd. De besteding is echter wat hoger gebleken, namelijk € 76.590. Dit betekent dat we extra hebben onttrokken aan de beschikbare middelen uit de specifieke uitkering van het Rijk.   Decentrale uitkering In 2024 hebben we € 0,3 miljoen gekregen van het Rijk als tegemoetkoming voor de kosten die we maken in programma NOVEX. Omdat het ruimtelijk voorstel is gemaakt onder regie van programma Omgevingsvisie en het ruimtelijk arrangement in eerste instantie vooral intern is opgepakt, hebben we de middelen tot nu toe nagenoeg niet nodig gehad. De regionale samenwerking en verstedelijkingsstrategie gaan nu pas beginnen en dus blijft het geld nodig. Dit budget zal in de komende periode nodig zijn en aangesproken gaan worden voor: Participatie in het proces van het ruimtelijk arrangement; Onderzoek en analyse ten behoeve van het ruimtelijk arrangement; Onderzoek en analyse regio overstijgende opgaven en samenhang tussen de drie verstedelijkingsregio’s; Participatie in het proces van de Omgevingsvisie; Kennis- en netwerkbijeenkomsten. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,3 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van de nieuwe prestatie 1.1.3 van de begroting 2025.  Decembercirculaire Bij de decembercirculaire is € 80.417 beschikbaar gesteld voor het provinciale proces in het kader van het NOVEX-programma. Provincies kunnen het budget bijvoorbeeld inzetten voor aanvullende capaciteit en expertise voor de overleggen met het Rijk en het afsluiten van arrangementen. Daarom stellen wij voor om dit geld door te schuiven naar 2025.  Wij stellen u voor om een bedrag van € 80.417 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 1.1.3 van de begroting 2025.
1.1.2 Uitv. ruimtelijk en waterbeleid 0 177 177 0 Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT
1.1.2 Uitv. ruimtelijk en waterbeleid 380 0 -380 380 Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.) Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.)
1.1.3 Verst.strategieen & Regiostructuur -380 0 380 -380 Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.) Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 208 Diversen april 2025 3 (afd.)
1.1.3 Verst.strategieen & Regiostructuur -450 0 450 -450 Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT
1.1.5 Implementatie Omgevingswet -502 0 502 -502 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Doorontwikkeling  Digitaal Stelsel OmgevingswetOp het budget van € 0,57 miljoen is een bedrag overgebleven van € 0,5 miljoen. In de 2e Monitor 2024 hadden we hier al € 0,4 miljoen van aangekondigd. Omgevingswet en Digitaal Stelsel Omgevingswet staan nog in de kinderschoenen en worden doorontwikkeld. Dat zorgt ervoor dat er kosten blijven komen voor implementatie, aansluiting, testen, monitoring en opleiding. Ook voor de landelijke ontwikkelingen beheer en doorontwikkeling DSO met rijk en koepels verwachten we nog kosten te moeten maken. Tot slot verwachten we nog kosten te moeten maken voor de regionale samenwerking met partners rondom de inrichting van processen. We stellen daarom voor om de middelen door te schuiven naar 2025.  Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,5 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 1.1.5 van de begroting 2025.
1.2.1 Werk aan klimaat.robuust waterbeh -263 0 263 -263 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Financieel resultaat Op het budget van € 0,9 miljoen binnen deze prestatie is € 0,3 miljoen niet besteed. Grootste deel van de onderuitputting zit op het budget 'agenda bodem en ondergrond' en Regionaal waterbeheer. Ten opzicht van monitor II is nog een extra, niet geraamde, bijdrage bijgekomen voor regionaal waterbeheer.  Zie toelichting hieronder.  Regionaal waterbeheer In 2024 is een bijdrage van het Wetterskip ontvangen voor het platform IJsselmeergebied. De bijdrage is ontvangen, maar de kosten die hier tegenover staan zullen in 2025 worden gemaakt. Daarom stellen we voor om deze bijdrage middels resultaatbestemming door te schuiven naar 2025. Wij stellen u voor om een bedrag van € 49.280 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 1.2.1 van de begroting 2025.  Agenda bodem en ondergrond Het budget van de agenda bodem en ondergrond is niet volledig besteed in 2024. Dit komt doordat een aantal projecten later van start zijn gegaan en niet konden worden afgerond in 2024. Redenen hiervoor zijn capaciteitstekort bij gemeenten en omgevingsdiensten, tijdelijke afwezigheid van de beleidsmedewerker bodem en ondergrond,  en de benodigde voorbereidingstijd voor de projecten. Om de gestelde doelen uit de agenda bodem en ondergrond 2021 - 2025 alsnog te halen, stellen wij voor om deze middelen mee te nemen naar 2025. Door het doorzetten van een deel van de inhuur is extra capaciteit in 2025 beschikbaar om deze projecten uit te voeren. Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,2 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 1.2.1 van de begroting 2025.
1.2.1 Werk aan klimaat.robuust waterbeh 76 0 -76 76 Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT
1.2.1 Werk aan klimaat.robuust waterbeh 86 0 -86 86 Wijz. 203 Doorwerking adm. 2024 Afd. Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 203 Doorwerking adm. 2024 Afd.
1.2.2 Samenw. klimaatadapt. en waterbeh. 214 0 -214 214 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Provinciale cofinanciering  “Programma Haarvaten Op Peil in Overijssel (HOP)”Wij investeren via het programma ZON (Zoetwatervoorziening Oost Nederland) in integrale projecten om water vast te houden en bij een piekafvoer tijdelijk te bergen in de haarvaten van het watersysteem “Programma Haarvaten Op Peil in Overijssel (HOP)”. De middelen voor de provinciale cofinanciering zijn o.a. gereserveerd in de Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland en in de uitvoeringsreserve KVO. In 2024 is voor deze meerjarige projecten in totaal € 0,36 miljoen gerealiseerd en is € 1 miljoen niet tot besteding gekomen. Dit komt doordat de werkelijke realisatie van meerjarige subsidies lager is dan de verwachte realisatie. Uit de jaarlijkse uitvraag bij onze subsidiepartners blijkt dat de realisatie vertraging heeft opgelopen. Daarom schuiven we deze middelen door en passen het bestedingsritme aan op basis van de uitgevraagde realisatie.  We stellen voor om de restantmiddelen over te hevelen vanuit de uitvoeringsreserve KVO en de Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland naar de reserve verstrekte subsidies. Het gaat om het restant 2024 evenals de reeds geraamde bedragen in 2025-2027. In totaal gaat het om € 3,1 miljoen.  Wij stellen u voor om een bedrag van €  1,5 miljoen te onttrekken uit de Reserve Zoetwater Oost NL en € 1,6 miljoen uit de uitvoeringsreserve KVO en toe te voegen aan de Reserve Verstrekte Subsidies. Deze toevoeging wordt verwerkt in Kerntaak 'Overhead, financiering en dekkingsmiddelen'.  Daarnaast stellen wij u voor om de volgende bedragen te onttrekken voor de jaren 2025-2027 aan de Reserve Verstrekte Subsidies en toe te voegen aan de begroting van prestatie 1.2.2. Het gaat om de volgende verdeling: 2025 € 0,47 miljoen, 2026 € 1,4 miljoen en 2027 € 1,2 miljoen. Specifieke uitkering Deltaprogramma Zoetwater 2 fase Voor de realisatie van uitvoering van de tweede fase Deltaprogramma hebben wij een bijdragen van het Rijk ontvangen. Voor de periode 2022-2027 gaat dit om een bijdrage van 25% in de kosten van maatregelen die bijdragen aan de vergroting van de waterbeschikbaarheid door zuinig gebruik of het vasthouden, verdelen of aanvoeren van zoetwater. In 2024 is € 4,5 miljoen minder gerealiseerd dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt doordat er bij de uitvoering van projecten vertragingen zijn opgetreden en/of dat projecten later zijn of worden gestart dan eerder gepland. Paddenpol - uKVOOnze bijdrage voor dit project, gericht op dijkversterking en natuurherstel bij Herxen, is gereserveerd in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel. Dit budget heeft een looptijdeinde in 2024. Wij stellen u voor de looptijd van het budget te verlengen tot eind 2028.
1.2.3 Schone drinkwaterbronnen -245 0 245 -245 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Financieel resultaat Op de begrote lasten van € 2,4 miljoen is € 1,5 miljoen besteed. Aan de batenkant is een resultaat van € 0,3 miljoen gerealiseerd. Zie hieronder de toelichting.  Ten opzichte van monitor II (verwachte onderuitputting van € 0,65 miljoen) is er € 0,5 miljoen extra onderuitputting. Bij monitor II was niet voorzien dat er vertraging zou optreden in de aanpak van het maatregelenprogramma gebiedsdossiers. Dit komt door gebrek aan capaciteit en onvoldoende kwaliteit bij de begeleidende bureaus waardoor een verdiepingsslag nodig bleek. Ook in de verkenning naar nieuwe bronnen is vertraging door gebrek aan capaciteit (zie inhoudelijke toelichting).  Grondwaterheffing Er is meer geld binnengekomen voor de grondwaterheffing. Dit komt doordat de registratie van de heffingen bij onze partners is opgeschoond. Hierdoor is extra geld van vorige jaren alsnog binnengekomen. Dit extra geld voegen we toe aan de voorziening grondwaterbeheer door een extra storting. Drinkwatervergunningen Bij de P-nota 2025 is in totaal € 0,75 miljoen beschikbaar gesteld voor procedures rondom drinkwatervergunningen. In 2024 is hiervan € 0,25 miljoen geraamd. Dit is nog niet tot besteding gekomen, omdat we in het jaar 2024 in relatie tot de ‘juridische procedures’ voor het beschermen en versterken van onze drinkwaterwinningen reactief te werk zijn gegaan op de actuele dossiers Archemerberg en Hammerflier.  Voor het jaar 2025 gaan we van reactief in 2024 naar proactief in 2025 door onderzoek uit te laten voeren om onze drinkwaterwinningen beter te beschermen en te versterken. De aanbesteding hiervoor is reeds in voorbereiding met verwachte uitgaven in 2025. Daarom stellen wij voor om dit geld door te schuiven naar 2025 middels resultaatbestemming.  Resultaatbestemming Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,24 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 1.2.3 van de begroting 2025. Robuuste Drinkwatervoorziening (KVO) Bij het coalitieakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld voor een robuuste drinkwatervoorziening (€ 0,6 miljoen voor 2024). Hiervan is € 0,2 miljoen besteed en € 0,4 miljoen niet besteed. Dit komt door de genoemde vertraging bij de inhoudelijke toelichting. Er zijn meerdere concrete acties in gang gezet, maar besluitvorming vraagt een langere doorlooptijd, hetzij door een inhoudelijke verdiepingsslag op de benodigde maatregelen dan wel bestuurlijke afstemming. De voorbereidende werkzaamheden zullen in 2025 leiden tot kosten waarvoor de niet bestede middelen uit 2024 nodig zijn. Daarom schuiven wij deze middelen door naar 2025.  GS begrotingswijziging Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,42 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 1.2.3 van de begroting 2025.
1.2.3 Schone drinkwaterbronnen -422 0 422 -422 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Financieel resultaat Op de begrote lasten van € 2,4 miljoen is € 1,5 miljoen besteed. Aan de batenkant is een resultaat van € 0,3 miljoen gerealiseerd. Zie hieronder de toelichting.  Ten opzichte van monitor II (verwachte onderuitputting van € 0,65 miljoen) is er € 0,5 miljoen extra onderuitputting. Bij monitor II was niet voorzien dat er vertraging zou optreden in de aanpak van het maatregelenprogramma gebiedsdossiers. Dit komt door gebrek aan capaciteit en onvoldoende kwaliteit bij de begeleidende bureaus waardoor een verdiepingsslag nodig bleek. Ook in de verkenning naar nieuwe bronnen is vertraging door gebrek aan capaciteit (zie inhoudelijke toelichting).  Grondwaterheffing Er is meer geld binnengekomen voor de grondwaterheffing. Dit komt doordat de registratie van de heffingen bij onze partners is opgeschoond. Hierdoor is extra geld van vorige jaren alsnog binnengekomen. Dit extra geld voegen we toe aan de voorziening grondwaterbeheer door een extra storting. Drinkwatervergunningen Bij de P-nota 2025 is in totaal € 0,75 miljoen beschikbaar gesteld voor procedures rondom drinkwatervergunningen. In 2024 is hiervan € 0,25 miljoen geraamd. Dit is nog niet tot besteding gekomen, omdat we in het jaar 2024 in relatie tot de ‘juridische procedures’ voor het beschermen en versterken van onze drinkwaterwinningen reactief te werk zijn gegaan op de actuele dossiers Archemerberg en Hammerflier.  Voor het jaar 2025 gaan we van reactief in 2024 naar proactief in 2025 door onderzoek uit te laten voeren om onze drinkwaterwinningen beter te beschermen en te versterken. De aanbesteding hiervoor is reeds in voorbereiding met verwachte uitgaven in 2025. Daarom stellen wij voor om dit geld door te schuiven naar 2025 middels resultaatbestemming.  Resultaatbestemming Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,24 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 1.2.3 van de begroting 2025. Robuuste Drinkwatervoorziening (KVO) Bij het coalitieakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld voor een robuuste drinkwatervoorziening (€ 0,6 miljoen voor 2024). Hiervan is € 0,2 miljoen besteed en € 0,4 miljoen niet besteed. Dit komt door de genoemde vertraging bij de inhoudelijke toelichting. Er zijn meerdere concrete acties in gang gezet, maar besluitvorming vraagt een langere doorlooptijd, hetzij door een inhoudelijke verdiepingsslag op de benodigde maatregelen dan wel bestuurlijke afstemming. De voorbereidende werkzaamheden zullen in 2025 leiden tot kosten waarvoor de niet bestede middelen uit 2024 nodig zijn. Daarom schuiven wij deze middelen door naar 2025.  GS begrotingswijziging Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,42 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 1.2.3 van de begroting 2025.
1.2.3 Schone drinkwaterbronnen -224 0 224 -224 Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 201 Doorwerking PS 2024 KT
1.3.1 Ontw. en uitvoeren woonagenda's 0 1.387 1.387 0 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Financieel resultaat Van de begrootte lasten van € 3,3 miljoen is € 1,8 miljoen besteed. €1,4 miljoen is niet besteed. Bij monitor II is ingeschat dat € 0,5 miljoen niet besteed zou worden. Het verschil is te verklaren doordat landelijke wetgeving nog niet tot vaststelling heeft geleid waardoor de uitvoering van maatregelen met de middelen uit de specifieke uitkeringen niet gestart zijn. Dit was bij monitor II nog niet voorzien.  Specifieke uitkeringen Onder deze prestatie hangt een drietal specifieke uitkeringen van het Rijk: Flexpools versnellen woningbouw (ruimte € 0,28 miljoen) - verlengd t/m 2025 Woondeals (ruimte € 0,94 miljoen) - looptijd t/m 2027 Experimenten versnelling woningbouw (ruimte € 0,17 miljoen) - verlengd t/m 2025 Deze specifieke uitkeringen zijn (deels) nog niet tot besteding gekomen in 2024. Onder andere doordat de invoering van de Wet Versterking Regie volkshuisvesting vertraging heeft opgelopen bij het Rijk. Hierdoor zijn bijvoorbeeld de woondeals grotendeels nog niet besteed. Daarnaast is er voor de uitkering flexpools nog veel animo vanuit gemeenten. Er zijn inmiddels al 33 projecten geholpen.  Wij hebben besloten om de begrote baten en lasten van de jaarschijf 2025 van prestatie 1.3.1 in de begroting 2025, vanuit de Doeluitkeringen flexpools, woondeals en experimenten versnelling woningbouw, te verhogen met € 1,4 miljoen. Initiatief arbeidsmigranten Op 1 april 2024 is het initiatief arbeidsmigranten gestart naar aanleiding van het statenbesluit 'Initiatiefvoorstel Arbeidsmigranten' (PS23-000035). Naar aanleiding van het initiatief is een regisseur huisvesting arbeidsmigranten aangesteld voor de periode van 2 jaar. Het budget is voor het hele jaar opgenomen. Omdat de regisseur iets later is gestart is niet het volledige budget benut, maar is dit nog wel nodig voor het restant van de contractduur (t/m maart 2026). Daarom stellen we voor om het restant van 2024 € 45.775 door te schuiven naar 2026. Wij stellen u voor om een bedrag van € 45.775 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2026 van prestatie 1.3.1 van de begroting 2025.
1.3.3 Investeren in wonen -3.000 0 3.000 -3.000 Wijz. 207 diversen maart 2025 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 207 diversen maart 2025
1.3.3 Investeren in wonen -162 0 162 -162 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Deze wijziging heeft betrekking op GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024
1.3.3 Investeren in wonen -15.500 0 15.500 -15.500 Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT
1.3.3 Investeren in wonen 3.000 0 -3.000 3.000 Wijz. 207 diversen maart 2025 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 207 diversen maart 2025
1.4.1 Klimaat adaptieve inrichting 2050 -527 0 527 -527 PS-wijz. 5 Jaarstukken 2024 Financieel resultaat Op het budget van € 1,6 miljoen is € 0,6 miljoen niet besteed. Zie toelichting hieronder.  Klimaatadaptatie coalitiemiddelen Binnen deze middelen worden de bijdragen voor stimuleringsregelingen geboekt die partners voor ons uitvoeren. In 2024 zijn er minder aanvragen geweest op deze regelingen dan vooraf ingeschat. De inschatting is dat dit in 2025 wel gaat gebeuren. Daarom stellen we voor om de resterende middelen op dit budget over te hevelen naar 2025 middels resultaatbestemming. Resultaatbestemming Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,19 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 1.4.1 van de begroting 2025. Bovenregionale stresstesten wateroverlast Bij de P-nota 2025 (PS24-000319) die in het voorjaar 2024 door PS is vastgesteld heeft u voor 2024 en 2025 jaarlijks € 0,25 miljoen beschikbaar gesteld voor de coördinatie en uitvoering van bovenregionale stresstesten naar wateroverlast naar aanleiding van de extreme wateroverlast in Limburg. In 2024 is gestart met de voorbereidingen voor de uitvoering van deze stresstesten maar zijn nog geen uitgaven gedaan. Het totale budget, inclusief niet bestede deel van 2024 is echter wel nodig voor dekking van de kosten voor de uitvoering van de stresstesten. Daarom stellen wij nu voor om dit budget over te hevelen naar 2025 middels resultaatbestemming. Daarnaast is er eind 2024 ook een co-financieringsbijdrage (€ 84.375) binnengekomen van partners die in 2025 besteed moet gaan worden.  Resultaatbestemming Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,33 miljoen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 1.4.1 van de begroting 2025. Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021-2027 Van de specifieke uitkering impulsregeling klimaatadaptatie 2021-2027 die wij van het Rijk ontvangen hebben we ten opzichte van de 2e monitor € 0,1 miljoen meer gerealiseerd dan geraamd.  Het doel van deze tijdelijke regeling is door middel van het verstrekken van specifieke uitkeringen decentrale overheden in staat te stellen tot het versneld uitvoeren van kosteneffectieve maatregelen en voorzieningen die bijdragen aan het voorkomen of beperken van wateroverlast of het beperken van de gevolgen van droogte of overstromingen in hun werkregio. We hebben € 0,1 miljoen extra onttrokken aan de beschikbare middelen in de doeluitkering.
1.4.1 Klimaat adaptieve inrichting 2050 86 0 -86 86 Wijz. 205 diversen januari 2025 2 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 205 diversen januari 2025 2
1.4.1 Klimaat adaptieve inrichting 2050 -86 0 86 -86 Wijz. 205 diversen januari 2025 2 Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 205 diversen januari 2025 2
1.4.2 Ruimtelijk kwaliteit bebouwd gebie -4.298 0 4.298 -4.298 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Financieel resultaat Op het budget van € 2,4 miljoen is € 1,6 miljoen niet besteed. Dit komt doordat de werkelijke realisatie van meerjarige subsidies lager is dan de verwachte realisatie. Uit de jaarlijkse uitvraag bij onze subsidiepartners blijkt dat de realisatie vertraging heeft opgelopen. Daarom schuiven we deze middelen door en passen het bestedingsritme aan op basis van de uitgevraagde realisatie.  Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om de lasten en bijbehorende onttrekking aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel op prestatie 1.4.2 Investeringsprogramma Ruimte Wonen Retail voor de jaren 2025-2028 te wijzigen met respectievelijk € 4,3 miljoen in 2025, -/- € 0,66 miljoen in 2026 en -/- € 1 miljoen in 2027 en 2028.  Daarnaast kan er een deel vanuit de Reserve vrijvallen, omdat er geen meerjarige verplichtingen tegenover staan.  Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,4 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de Algemene Reserve.
1.4.4 Ondergr verkabeling hoogsp.leiding -209 0 209 -209 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Bijdrage verkabeling ’s HeerenbroekZie inhoudelijke toelichting. We stellen voor om deze middelen door te schuiven naar 2025.  Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,2 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2025 van prestatie 1.4.4 van de begroting 2025.
1.4.4 Ondergr verkabeling hoogsp.leiding -1.084 0 1.084 -1.084 Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT Deze wijziging heeft betrekking op Wijz. 202 Doorwerking GS 2024 KT
1.4.5 Verst. corridor Zwol.-Twen.-Mun. -142 0 142 -142 GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024 Deze wijziging heeft betrekking op GS-wijz. 104 Jaarstukken 2024
Totaal -24.418 1.565 25.983 -24.418